indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Dre90
User
spacer line

Hallo,

Wie weet met welke kaart je het beste en goedkoopste kan betalen en pinnen in Indonesie? Wat is de waarde van het grootste biljet???? dit om even een inschatting te maken wat mee te nemen en wat daar te pinnen....
Alvats bedankt

Andrea

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Je kan met je nederlandse pas niet pinnen in de winkels.Je kan wel met je nederlandse pinpas geld uit de muur trekken.Wat het grootste biljet is weet ik niet maar als je geld uit de muur wil trekken raad ik je aan een automaat te nemen die alleen biljetten van 50000 uitspuugt.Er zijn ook automaten die alleen 100000 biljetten uitspuugt.Hiermee is het moeilijk om te betalen want de meeste verkopers kunnen dan niet wisselen.

Shalom

senior
User
User icon of senior
spacer line

Grootste biljet, in waarde, is dus Rp 100.000. En waarom geen automaat met deze biljetten gebruiken? In winkels, restaurants, cafe's en taxi's,om maar wat te noemen, kun je daar zeker mee betalen.
Geld uit de muur trekken bij een automaat met Rp 50.000 biljetten levert je meteen een pak geld op als je 2,500.000 Rp intikt, en dat dan bv 2 keer...Dan maar liever de grotere waarde.

hati hati, pelan pelan

leomanado
User
spacer line

Andrea,

Neem geen Rp mee uit Nederland, de koers is hier veel beter. Voor zover ik weet, rekent alleen de Rabobank geen kosten voor geld opnemen. Bij andere banken kost het pinnen je geld, ik meen rond de paar euro per pintransactie. Pin dus zoveel mogelijk in een keer en zeker automaten die Rp 100.000 geven. Dat is overigens maar een kleine 7 euro per biljet op dit moment. De meeste BCA automaten geven max. Rp 1,2 miljoen, maar er zijn er ook die meer geven. Probeer dat dus gewoon uit. Mijn ervaring is dat Citybank de meeste Rp geeft, maar die automaten zijn er niet zoveel.
Voor taxi's is het handig dat je wat kleiner geld bij je hebt. Die willen graag het wisselgeld houden als fooi en hebben zogenaamd geen geld terug.

goet
Leo

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 05-09-2009 02:31 leomanado wrote: maar er zijn er ook die meer geven

Een goed advies, Leo. In Yogya kun je bij de BNI Rp 4 miljoen in één keer trekken uit een automaat met briefjes van 100.000. Ik heb gehoord dat er in Jakarta ATM's zijn waar nog meer uit komt rollen...

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Wat pinnen kost in Indonesie kun je op de website van je bank vinden lijkt me zo. Pinnen met een CC is duur(der), betalen met een CC hier rekent men vaak niets extra's, een enkele keer tot 2% opslag.

Verdere informatie staat hier ondermeer:
http://forum.indahnesia.com/to(...)91/0/geld_pinnen.php
http://forum.indahnesia.com/to(...)nen_in_indonesie.php

Ho Lee Fuk

leomanado
User
spacer line

Guna

De Citybank in Plaza Senayan geeft 5 juta en misschien zelfs meer, dat heb ik niet geprobeerd. Het blijft zoeken .....In Manado kan ik max 2,5 juta bij 1 BCA pinapparaat pinnen, de rest allemaal 1,2juta en allemaal briefjes van 50.000. Vorige week pinde ik bij een BNI apparaat en die gaf alleen maar briefjes van 20.000. Da's erg fijn als je 1 juta pint.

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Let op, ook de banking technologie in Indonesie gaat vooruit: 2 weken terug op Bali kon ik betalen met mijn pinpas! Niet veel mensen weten dat, ook ik wist niet dat het al kon. Ik heb een ING pas met Maestro logo. Ik was bij de Ripcurl zaak tegenover de Matahari in Kuta.
Daar ik mijn pincode ben vergeten van mijn creditcard, heb ik bijna niets met creditcard kunnen betalen (geeft trouwens ook wel een fijn gevoel, al het geld is al uitgegeven en geen klap in je nek na 2 weken als je weer thuis bent).

Weet iemand meer over het betalen met pinpas zoals ik hierboven beschrijf?

Begin de details te vergeten

spacer line  

On 05-09-2009 08:18 JohanN wrote:

Weet iemand meer over het betalen met pinpas zoals ik hierboven beschrijf?

Als ik pulang kampung gaat neem ik 2 soorten passen , mijn ABN pinpas en mijn CC.
De laatsate voor noodgevallen.

Voorzover ik weet heb ik al een paar keren met mijn ABN pinpas in Indonesische winkels gebruikt , precies zoals ik bij VD of Bijenkorf of Aldi mijn boodschappen betaalde.
Maar dan in de grotere winkels bij Malls .
Ik dacht dat iedereen dat weet .
Bij de kassa of de restaurantsdeuren zie je naast VISA accepted "bordje" zie je ook de andere logo's van de aangesloten banken.

bisa dicek of makemyday .

leomanado
User
spacer line

In veel winkels kun je pinnen, bijv in de Discovery Mall in Kuta.

Weten jullie trouwens wat een transactie kost?

spacer line  

On 06-09-2009 06:05 leomanado wrote:
In veel winkels kun je pinnen, bijv in de Discovery Mall in Kuta.

Weten jullie trouwens wat een transactie kost?

Je kan het al jaren doen .
Dat heb ik ontdek omdat ik te veel kleren heb ingekocht in een Mall en te weinig contant geld hebt om te betalen. En ook mijn pincode van de CC (ABN) ben ik vergeten, ik gebruik nooit CC .
Toen vertelde men doodleuk dat ik met mijn andere kaart(Pinpas ) kan betalen , als je maar dezelfde logo hebt.

In de meeste gevallen betaal ik contant , ik pinde 1 keer per week bij de ATM , heb nooit opgelet wat de transactiekosten zijn.

spacer line  

On 05-09-2009 08:18 JohanN wrote:
Let op, ook de banking technologie in Indonesie gaat vooruit:

Ze zijn ook bezig om de achterstand in te halen , en zolang ze geld willen instoppen (al dan niet geleend) kunnen ze meedoen en van de voordelen genieten die de westerse technologien hun kunnen bieden.

Als ze goed doen hebben ze weinig last van de zgn " Wet van de remmende voorsprong "

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

85,341,468 topic views - 240,166 posts - 13,729 topics - 33,267 members - last post @ 28-09-2020 14:47 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

139,132,935 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com