indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Pascal.F
User
spacer line

Hallo,

Als men een dag met een chauffeur of een schipper erop uit trekt en men is tevreden hoeveel fooi geeft men dan ?
Geeft men per voertuig of per vervoerd persoon?
Ik weet dat het voor elke toerist anders is maar wat is het gemiddelde ?
Op restaurant lees ik 15ī%.

Bedankt Emoticon: Bye bye

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Geef een fooi waar jij je goed bij voelt.

Als ik in een restaurantje zit wil men vaak geen extra cent hebben. Het wisselgeld (deels) laten liggen is dan een prima oplossing. In grotere restaurants is het net zo goed van belang dat de service goed is. Pas dan heeft men recht op een fooi naar mijn mening. En dat die tot 15 procent kan oplopen geloof ik best. Als ik ergens tevreden over ben, dan ga ik niet rekenen hoeveel procent fooi ik achterlaat.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Adik_5
User
spacer line

Toen ik daar was ben ik altijd vooraf een prijs overeengekomen. Een hele dag een chauffeur (die wat Engels sprak), die een goede auto met airco meebracht, en benzine kostte me rond de 300-400.000 IDR. Omdat we tevoren de prijs afspraken, was ieder tevreden. Meestal betaalt de huurder ook nog tolgeld en parkeergeld.
De huur van een auto is 150-200.000 IDR, daar komt benzine bij. Kost iets van 4500 IDR per liter. De rest is dus inkomsten voor de chauffeur.
Wanneer je bedenkt dat een landarbeider op de sawah iets van 3500 IDR per uur verdient bij 10 uur per dag en 7 dagen per week, dan kun je bedenken hoe blij een chauffeur is met inkomsten.
Volgens mij toont het respect als je na de dag niet nog eens wat achteloos 'ach, een tientje (Euro) extra voor een hele dag..' als fooi geeft. Dat staat gelijk aan twee volle dagen werken voor hem....

Pascal.F
User
spacer line

Bedankt voor de info

Dat wordt veel rekenen. Emoticon: Bye bye

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 03-09-2009 14:29 Pascal.F wrote: Dat wordt veel rekenen.

Misschien valt dat mee: fooien geven is in IndonesiŽ hoogst ongebruikelijk. Je zult een IndonesiŽr dan ook niet gemakkelijk een fooi zien geven. Ik geef eigenlijk altijd een fooi (tenzij de service echt heel beroerd is), maar dat is juist om me rekenwerk te besparen: ik rond het bedrag naar boven af op iets dat me redelijk lijkt. Ik tawar me ook altijd een ongeluk, en als ik dan later meer geef dan het afgesproken bedrag word ik met ongeloof aangestaard.

spacer line  

Als de "tip" al op de bon staat ("service charge" Emoticon: Wink dan betaal je geen tip-geld.

Staat er niets op de bon en heeft men alleen gedaan waar men van de baas salaris voor krijgt, dan geef je niets aan tip-geld.

Staat er niets op de bon en heeft men (veel) meer gedaan dan waar men van de baas salaris voor krijgt, dan geef je aan tip-geld waar jij je lekker bij voelt.

Indonesiers onderling tippen totaal niet.

If you have nothing to loose, you can risk everything

spacer line  

On 04-09-2009 02:50 Amed East Bali wrote:

Indonesiers onderling tippen totaal niet.

Mijn ervaring is anders.
Sommige Indonesiers geven ook tip , al is om praktische redenen omdat ze geen klein geld (receh) willen hebben in hun dompet.
In de meeste gevallen doen ze bijna dezelfde als de Nederlanders in Nederland het doen (van dezelfde inkomensklasse/ en of level), het afronden van het bedrag .
Bij de horeca Restaurants (niet bij de patatboer) is het ook normaal dat men een fooitje geeft.
Als een tukang/ahli (loodgieter - GEB etc )bij je thuis komt geef je ook een "fooitje" , soms geld , of kopje koffie op zijn minst.
Dat doen Indonesiers ook , en zeker als ze een echte tukang(werkman) krijgen en tevreden zijn met zijn geleverde diensten.

bisa dicek of makemyday .

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

60,549,168 topic views - 227,651 posts - 13,619 topics - 19,296 members - last post @ 18-08-2018 14:57 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

104,085,365 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com