indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Dre90
User
spacer line

Hallo,
Met veel plezier lezen wij de topics op dit forum, bedankt voor alle goede ideeen die jullie voor ons hebben.

Nu hebben we zelf een vraag,
Wij gaan binnenkort voor het eerst naar IndonesiŽ onze reis gaat via Bali, vervolgens vliegen naar Flores en dan over land/water weer terug richting Bali.
Wij gaan met de rugzak dus onze ruimte is beperkt, maar toch willen we dingen mee nemen om
weg te geven aan kinderen en anderen die het goed kunnen gebruiken.
We weten alleen niet wat,
inmiddels hebben we al wat kleurpotloden en balonnen gekocht, eventueel iets van snoepjes willen we daar kopen.
Wat is daar nog meer hard nodig maar niet te betalen voor vele? ik heb al van alles gehoord, Tshirts, tandenborstels(???)
Jullie zijn hier de deskundigen dus horen we graag jullie mening/ideeŽn

Rick en Andrea

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Ik blijf een groot voorstander van helemaal niets meenemen. Dat betekent niet dat je niets weg zou moeten geven, integendeel. Helemaal niets meenemen biedt de volgende voordelen:

• je hoeft niets mee te sjouwen
  • in IndonesiŽ is zo ongeveer alles goedkoper dan in Nederland/BelgiŽ. Je kunt dus meer geven voor hetzelfde geld.
  • als je in IndonesiŽ koopt, steun je de economie. Kleine beetjes helpen.
  • ter plekke kun je beter overzien wat nodig is. Als je potloden uit NL meeneemt, en ze hebben gummetjes nodig?
  • vooral kinderen willen niet opvallen door dingen die afwijken van die van hum lotgenootjes.

• Milani
    User
    spacer line

Heel erg blij kan je iemand maken met een goedkope leesbril zelfs heb je ze als zonnebril met leesglazen op sterkte te koop bij Hema, Blokker, Action soms Aldi.

Ook bij Aldi te koop geneesmiddelen even een sticker er op plakken zodat ze weten waarvoor het is en hoe te gebruiken.

guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

En ook leesbrillen kosten hier ongeveer niets. Erger nog, dertig jaar geleden kocht ik in Yogya een bril met zonlichtgevoelige lenzen omdat ze toen al hier ongeveer eenvijfde kostten van de NL prijs. Maar tja, meeslepen die reut.

guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

Geneesmiddelen? Aduh. Ik zou zelf maar eens heel gauw wat gaan slikken, Milani. Wellicht ben je nog te redden.

guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

Even serieus: je betreedt onbetreden paden, de Flintstones tegemoet, zeg maar. Mensen, als het mensen zijn, die zich van geen trots bewust zijn. Dus je stopt je effing bekpek vol met kraaltjes en spiegeltjes. Daar zijn die inboorlingen gek op! Je wast je niet, en je kleedt je bij voorkeur in afgeragde kleren. Zo sta je dichter bij de autochtonen. Overal waar je je begerenswaardige waar weggeeft, oogst je stormen van bewondering. Ja, het leven van een traveller is goed...

elsbeth
    User
    spacer line

Guna, ik begrijp je punt helemaal, maar misschien komt dat doordat wij elkaar ontmoet hebben.
    C' est le ton qui fait la musique. (Nou eens even geen Latijn..). Waarom een initiatief belachelijk maken? Je eerste reply sneed immers al genoeg hout (wat mij betreft)
    Ik ben er overigens ook voor om geen spullen mee te nemen. Bijna alles is ter plekke te koop voor veeeel minder. Dus als je dingen wilt geven, koop het in godsnaam daar.
    Medicijnen: zeker niet zomaar gaan uitdelen, een simpel medicijn kan bij verkeerd gebruik ernstige gevolgen hebben. Als je al iets geeft, vraag permissie om het te geven, kleed het een beetje handig in. Zeg duidelijk waarvoor je het geeft, maar ga niet overal lopen uitdelen. Dan krijgt het inderdaad iets van aapjes voeren.
    Verder wens ik jullie natuurlijk heel veel plezier en laat je ook een beetje leiden door wat je tegenkomt. Kijk ter plekke wat je zou kunnen doen voor iemand met wie je bent opgetrokken, een gids, een chauffeur, een winkeltje waar je aldoor koopt (als je tenminster ergens langer blijft).

Groet Elsbeth

guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

On 01-09-2009 15:33 elsbeth wrote: Ik ben er overigens ook voor om geen spullen mee te nemen.

Wat zit je dan weer te mekkeren, Elsbeth? OK, geen spullen meenemen. Maar dan beginnen er toch weer `mensen' te emmeren over brilletjes en medicijnen, God verhoede het. Potloden. Potloden zijn het.

guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

Voor alle duidelijkheid (want die toon en die muziek van Elsbeth): ik waardeer de intentie van Rick en Andrea om te helpen enorm. Maar helpen is helemaal niet zo gemakkelijk als potloden uitdelen. Als je wilt helpen, moet je weten wat mensen nodig hebben. Je moet weten of ze dat wat ze nodig hebben niet op een andere manier kunnen bemachtigen. Je moet weten of je hulpgoederen niet beter in het desbetreffende land kunt kopen dan in het land van herkomst. Je moet weten of jouw hulp andere mensen uit de buurt niet jaloers maakt. Je moet bedenken dat mensen die je hebt geholpen dat later wellicht niet waarderen, zo erg dat ze niets meer met je te maken willen hebben. En dan noem ik maar een paar punten die me nu te binnenschieten. De advocaat van de duivel, zoals gebruikelijk. De achterkant van het gelijk.

elsbeth
    User
    spacer line

Jezus, man, schapen mekkeren nou eenmaal graag, je weet dat ik een "stuk onbenul " ben (vrij naar..wie was het ook alweer???). Maar deze vrolijke onbenul is het wel helemaal met je eens hoor!

guna2
    User
    User icon of guna2
    spacer line

En om de kennelijk in Nederland overheersende ideeŽn nog wat meer te shockeren: het is hier godverdomme de Centraal Afrikaanse Republiek niet. Je kunt met een gerust hart hier op vakantie. Je hoeft hier je schuldgevoelens niet af te kopen.

Yogya-Bali
    User
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

......exact, geen schuldgevoelens afkopen, de koloniale tijd is voorbij en ze moeten het nu zelf redden. En als ze het niet redden.....eerst naar jezelf kijken wat je zelf er aan kan doen of wat je wellicht verkeerd doet (bedoel hiermee de autochtoon).

FredB
    User
    User icon of FredB
    spacer line

Er zullen altijd mensen zijn die opnieuw het wiel willen uitvinden ťn ervoor gerespecteerd wensen te worden. Guna2 heeft de goede toon (om in de muziek van Elsbeth te blijven) goed gezet, maar opvallend is wel, dat er van de initiatiefnemers, cq. openers van dit topic helemaal niets meer van de pen komt en de discussie door oudgedienden verder gaat.
    Dat gebeurt wel meer, maar heeft dit wel enige zin? Waar blijven de reacties van Dre90 en Milani, of blijft het bij lege kretologie?

Be careful what you wish for; you might get it!

spacer line  

On 01-09-2009 15:33 elsbeth wrote:
    C' est le ton qui fait la musique. (Nou eens even geen Latijn..). Waarom een initiatief belachelijk maken? Je eerste reply sneed immers al genoeg hout (wat mij betreft)
    Ik ben er overigens ook voor om geen spullen mee te nemen . Bijna alles is ter plekke te koop voor veeeel minder. Dus als je dingen wilt geven, koop het in godsnaam daar.

Heb nooit pennen , boeken of wat dan ook voor mijn "arme" landgenoten meegenomen .
    Heb nog nooit iets uitgedeeld .

Economisch gezien is het beter om daar te kopen , is goedkoper , niet hoeven mee zeulen , de plaatselijke "economie" eenj klein injectie geven.

En toch maak het voor de "ontvanger" soms een verschil of je een balpen / potlood uit Indonesia uitdeelt of een pen van ALDI of LIDL.

Het is barang (dari) luar negeri Emoticon: Wink
    Eksklusip OM (Tante) Emoticon: Shiny

bisa dicek of makemyday .

NoviKirana
    User
    User icon of NoviKirana
    spacer line

Persoonlijk vind ik dat je kinderen best blij kan maken met iets kleins...bijvoorbeeld zo'n roltong of iets dergelijks waar iemand het laatst over had in een ander topic. Maar ik zou zeker niet zomaar in het wilde weg dingen gaan uitdelen. Veel mensen hebben het niet nodig en wellicht komt het zelfs beledigend over wanneer je ze een tandenborstel geeft. Medicijnen uitdelen vind ik persoonlijk zeker geen goed idee, gevaarlijk inderdaad. En waarom medicijnen geven die iemand niet nodig heeft? Medicijnen zijn niet eens zo duur in IndonesiŽ.
    Dingen kopen in IndonesiŽ zelf om de lokale economie te stimuleren vind ik wel een goed idee! Bijvoorbeeld bij de toko 5000/5 ribu waar je allerlei leuke dingen kan kopen voor kinderen voor weinig.

Als stichting krijg ik wel steeds vaker de vraag of mensen iets mee kunnen nemen voor de kinderen in een tehuis. Van deze kinderen weet ik zeker dat ze het kunnen gebruiken en dat maar weinig andere mensen iets voor ze kunnen doen. Dus daar ga ik soms wel op in. Maar dat vind ik ook iets anders dan zomaar iets uitdelen.....maar het moet inderdaad allemaal geen 'aapjes voeren' worden.

Misschien is het een idee om gewoon een paar kleine dingen hier of daar te kopen. Speelgoedjes voor een paar leuke kinderen die je daar ontmoet en die je graag iets wil geven omdat je ze aardig vindt. Maar niet met een grote zak vol als Sinterklaas een dorp ingaan.....

FredB
    User
    User icon of FredB
    spacer line

On 02-09-2009 09:49 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Heb nooit pennen , boeken of wat dan ook voor mijn "arme" landgenoten meegenomen .
    Heb nog nooit iets uitgedeeld .
    Ach, als je niets hebt kýn je ook niets geven, en die oude Lada levert ook al niets meer op. Daar moet je geld op toeleggen als verwijderingsbijdrage. Het is dus begrijpelijk, als je zelf tot de nooddruftigen hoort.

spacer line  

On 02-09-2009 10:24 FredB wrote:

[quote removed]
    Ach, als je niets hebt kýn je ook niets geven, en die oude Lada levert ook al niets meer op. Daar moet je geld op toeleggen als verwijderingsbijdrage. Het is dus begrijpelijk, als je zelf tot de nooddruftigen hoort .

Heb je het hier over jezelf ?

Psst niet verder vertellen , als ik met pension gaat (duurt nog een paar jaren Emoticon: Shiny ) kan ik de big spender spelen daarO.
    Tenminste als ik in de propinsi en in de kampong woon.

Trouwens ik ken niemand die tot de "doelgroep" behoren , de meesten hebben zelf beter dan OmeSid met zijn gezinsinkomen in Amstelerdam. Emoticon: Yes!

senior
    User
    User icon of senior
    spacer line

On 02-09-2009 10:24 FredB wrote:

[quote removed]
    Ach, als je niets hebt kýn je ook niets geven, en die oude Lada levert ook al niets meer op. Daar moet je geld op toeleggen als verwijderingsbijdrage. Het is dus begrijpelijk, als je zelf tot de nooddruftigen hoort.

Nou..Lada's zie je vrijwel niet meer. Wellicht kan de Lada van de heer SA beschouwd worden als overblijfsel uit vervlogen tijden. Misschien geclassificeerd worden als zeer zeldzaam en als hij deze curiositeit dan verkoopt kan hij heel wat pennen bij de Lidl kopen om ooit uit te delen.... Emoticon: Party! Emoticon: Yes!

hati hati, pelan pelan

spacer line  

On 02-09-2009 11:06 senior wrote:

[quote removed]

Nou..Lada's zie je vrijwel niet meer. Wellicht kan de Lada van de heer SA beschouwd worden als overblijfsel uit vervlogen tijden. Misschien geclassificeerd worden als zeer zeldzaam en als hij deze curiositeit dan verkoopt kan jij heel wat pennen bij de Lidl kopen om ooit uit te delen.... Emoticon: Party! Emoticon: Yes!

Dat verhaal over Lada gaat een eigen leven leiden .
    Verspreidt door goedgelovige medelanders , zgn "expats" etc .

Dat ik met Lidl tassen rondloop is wel waar ,zelf in 4 of 5* hotels in Indosenia , heb nog een paar vakantiefoto's .

FredB
    User
    User icon of FredB
    spacer line

Laat maar... Emoticon: Nooo

spacer line  

On 02-09-2009 12:26 FredB wrote:
    Laat maar... Emoticon: Nooo

On 02-09-2009 11:26 Yogya-Bali wrote:
    Anderzijds mag het wel eens afgelopen zijn de Indonesiers als arme stumpers en sloebers te zien. Je houdt iemand zeker niet in ere als je die persoon - of een heel volk - als "zielig" (= minder) beziet.

Aldus Mas Yogya
    (even lenen Emoticon: Wink )
    Matur nuwun

spacer line  

Zelf ga ik regelmatig naar IndonesiŽ. Wat ik meebreng zijn de spullen die ik toevallig in handen krijg, zelf over heb, of mee krijg van vrienden die weten dat ik naar IndonesiŽ ga. Bijvoorbeeld spelletjes voor de kinderen, een opwindbare zaklamp (enůrm handig voor tijdens mati lampu), een gehaakt tafelkleedje, een knuffelbeer of een stel sokken.
    Maar inkopen doen omdat ik op reis ga ? Beslist niet. Emoticon: Nooo
    Mijn schoonmoeder op Sumatera is blij met alles wat ik haar overhandig; wat ze zelf niet kan gebruiken geeft ze door aan mensen van wie ze weet dat zij het op prijs stellen.

Voor mijzelf neem ik altijd kleding, handdoeken en lakens mee, waarvan ik zeker weet dat ik ze na mijn trip niet meer mee terug neem. Kleding is in IndonesiŽ niet zo duur, maar ook niet van zo heel goede kwaliteit. Daarom is mijn kledingdonatie altijd een fijne aanvulling op de garderobe daar. En pluspunt voor mezelf is dat ik niet alleen mijn Hollandse kledingkast weer flink heb opgeruimd, maar ook ineens te maken heb met een LEGE koffer. Die ik dan weer fijn kan vullen met leuke souvenirtjes. En da's weer goed voor de Indonesische economie. Emoticon: Party!

Het is inderdaad niet wenselijk om IndonesiŽ te zien als land vol armoedzaaiers en bedelaars, aan wie wij ruimhartig spiegeltjes en kraaltjes uitdelen om ons geweten te sussen. Maar feit is wel dat er gezinnen zijn die het moeilijk hebben. Toevallig is mijn schoonfamilie zo'n gezin dus ik weet al aan wie ik mijn spullen geef, maar ook als dat niet zo zou zijn zouden die spullen evengoed hun weg wel vinden.

Groeten,
    Monique

Dre90
    User
    spacer line

Op 02-09-2009 01:43 schreef FredB:
    Er zullen altijd mensen zijn die opnieuw het wiel willen uitvinden ťn ervoor gerespecteerd wensen te worden. Guna2 heeft de goede toon (om in de muziek van Elsbeth te blijven) goed gezet, maar opvallend is wel, dat er van de initiatiefnemers, cq. openers van dit topic helemaal niets meer van de pen komt en de discussie door oudgedienden verder gaat.
    Dat gebeurt wel meer, maar heeft dit wel enige zin? Waar blijven de reacties van Dre90 en Milani, of blijft het bij lege kretologie?

Om Meneer FredB tevreden te stellen zal ik voorzichtig mijn mening geven over de antwoorden die ik krijg op mijn vraag, ik zeg voorzichtig want ik heb al wel door dat je hier niet veel kan zeggen zonder dat ik een bak ellende en frustratie over me krijg leeg gestort!

Ik zie indonesiŽ niet als een land vol armlastige bedelaars die zitten te wachten op de grote witte meneer die hun spiegeltjes en kraaltjes komt brengen.
    Dat ik mensen kan beledigen door "zomaar" iets te geven is mij duidelijk.
    De opmerking dat als ik wat wil geven, ik het beter daar kan kopen zodat ik dan gelijk de economie steun is een hele goede, zo had ik het niet bekeken, maar daar hebben jullie zeker gelijk in.
    vervolgens een idee om medicijnen mee te brengen, ik heb zelf dagenlijks te maken met medicijnen, zowel voor eigen gebruik als dat ik in die branch werkzaam ben, en het zal niet in me opkomen om iets van die strekking mee te nemen, zeker ook omdat bij verkeerd gebruik het helemaal mis kan gaan!

Maar dan over de rest van de topic, ik ga er voor het eerst naar IndonesiŽ, met de beste bedoelingen. ik wilde geen adviezen aannemen van zomaar mensen in mijn omgeving die ,hoe goed ze het ook bedoelen, daar nog nooit geweest zijn.
    dus ik vroeg het jullie en vervolgens gaan jullie tegen mij tekeer alsof ik van plan ben daar alles en iedereen voor mij te laten rennen en werken in ruil voor een podloodje of een tandeborstel, mag ik aangeven dat ik bezit over een gezonde dosis fatsoen en mij bewust ben van cultuur verschillen!

Sorry dat ik jullie om raad gevraagd heb, de mensen die wel netjes gereageerd hebben en mij een idee gegeven hebben wat wel, en wat niet te doen bedankt, de rest....... tja het zal jullie manier van doen zijn?????

Rick

Milani
    User
    spacer line

Guna2 Mijn zwager is een longarts in Jakarta en zelf hij is blij met de Ibupruven van ons en wat heet medicijnen uitdelen die geef je aan goede bekenden en ik had het ook over de spullen van d Aldi zoals paracetamol met een sticker er op hoe te gebruiken. Wij hebben er al veel mensen blij mee gemaakt.
    Als ik het over leesbrillen heb dan heb ik het over dingen van bv Ä 3.= ook daar al erg veel mensen blij mee gemaakt. Informeer eens bij die weeshuizen en hoor wat ze zeggen.
    Ook dingen waar made in Italy of the netherlands op staat zijn ze gek op.
    Maar idd snoeperijen en kleding koop je beter daar.

Milani
    User
    spacer line

Inderdaad Dre90 als nieuwkomer kan je beter niet te veel zeggen en Guna2 ik vind je een onbeschoft iemand. Met regelmaat weet je mensen te beledigen. Maar ik kan je gerust stellen en hoef niet gered te worden met pillen. Misschien wel iets voor jou.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

57,091,051 topic views - 226,307 posts - 13,588 topics - 18,070 members - last post @ 24-04-2018 11:52 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

99,468,676 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com