indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

massai
User
spacer line

Hallo,

Eind september zit in met mijn vriendin op Bali. Wij verblijven dan in Tuban (bij Kuta).
Wat ik zou willen weten is wat het kost als wij met de Taxi een dagje naar Ubud zouden willen gaan of als wij met de taxi een dagje naar Lovina willen gaan?

Of zouden we ons op een andere manier moeten laten vervoeren ?

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Huur een auto met chauffeur (overal te verkrijgen). Kost bij een gewone "car rental" niet meer dan Rp. 200.000 per dag (zelfs Rp. 50.000 is mogelijk maar dan krijg je een aftandse Katana die niet geschikt is voor lange afstanden). Voor chauffeur komt er ca. Rp. 100.000 bovenop (en geef hem een maaltijd: Rp. 25.000), en dan nog de benzine maar dat kan niet veel zijn want de afstanden zijn op Bali niet groot.

massai
User
spacer line

En kun je dit voor een week doen of voor een dag ??

Op Java die 9 dagen ervoor hebben we wel een chauffeur, geregeld vanaf hier..

spacer line  

Een "normale" auto (bijv. 'n Toyota Avanza) kost momenteel zo'n Rp. 150.000,- per dag. Als je zo'n auto voor een week / 7 dagen boekt, zakt de prijs tot ca. Rp. 130.000,- per dag. Met zo'n Avanza kun je wel wat langere afstanden rijden, met een Katana word je uit elkaar gerammeld. Alle auto's gehuurd bij de "verhuur cowboys" op Bali zijn ZONDER verzekering. Alleen de auto's die je (duurder) huurt bij Avis, Hertz, Trac, etc, zijn met een WA- danwel uitgebreidere verzekering. Vanaf 20 September is het Idul Fitri in heel Indonesie en komt o.m. half Jakarta naar Bali op vakantie dus ik denk dat er dan geen (goede) auto meer te huur is.

Een chauffeur kost per dag Rp. 50.000,-. Als je die voor meerdere dagen boekt, moet je wel nog zijn overnachtingen betalen of overnachtingsgeld (Rp. 30.000,-) betalen en eetgeld (Rp. 20.000,-). Boek je hem voor slechts een dag wat rijden, dan is die Rp. 50.000,- voldoende en moet 'ie zelf zijn eten kopen of meebrengen.

Pas verder op met de chauffeur want de restaurants of hotels die hij aanbeveelt c.q. stopt is niet vanwege de geboden kwaliteit maar vanwege de commissie die hij krijgt zodra jullie afgerekend hebben.

If you have nothing to loose, you can risk everything

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Hehehe, zeer goede info Amed....vooral dat laatste. Krijg nooit medelijden met chauffeurs want ze hangen de zieligste verhalen op maar zijn maar op 1 ding uit....en dat is een vette commissie (of anders een financiele bijdrage maandelijks voor z'n arme gezin...trap niet in dat meelijwekkend gedoe....pure onzinom er wat extra uit te slaan).

elsbeth
User
spacer line

Yogya en Amed, ik wil hier graag even op ingaan.
Het klopt, mijn ervaring is ook dat chauffeurs je naar een typisch toeristenrestaurant brengen waar zij commissie krijgen, waar het eten beduidend minder is dan in de warung ernaast en waar je 3 keer zo lang op je toch al minder lekkere eten moet wachten. En wat doe je dan als goed gebekte toerist? Je bespreekt dat even, zegt dat je erg graag wat sneller en wat lokaler wilt eten, dat je geen zin hebt om tussen al die andere toeristen te zitten en dat je graag zijn eten betaalt. Meerdere malen dit jaar bij de hand gehad en het was zo geregeld, nooit meer in zo’n tent gegeten. Maar laten we eerlijk zijn; de meeste toeristen willen helemaal geen masakan Padang met de handjes eten, die willen juist lekker veilig met z'n allen in dezelfde Pizzahut zitten. Ik vind dat prima en het klinkt misschien wat bits, maar ik heb daar ook geen oordeel over, als ik daar maar niet heen hoef. Maar waarom altijd dat schampere gedoe over de taxidriver die geld wil verdienen, het liefst zoveel mogelijk? Waarom wordt er hier topic na topic geopend met de vraag hoe we zo goedkoop mogelijk naar Indonesië kunnen komen, maakt niet uit of er een overstap van 12 uur in Dubai in zit. En wordt er vervolgens eindeloos gewaarschuwd dat je vooral geen duppie teveel moet betalen aan de zielige taxidriver of welke verkoper dan ook?
We zijn toch niet allemaal roomser dan de paus hier? Wij willen toch ook een goede deal sluiten met onze klanten, vooral niet teveel belasting betalen en de allergoedkoopste aannemer de klus laten klaren. Waarom mogen wij hier wel het onderste uit de kan halen, maar mag een Indonesiër dat g.v.d. in zijn eigen land niet?. Allemaal met onze vette lijven (okay, ik spreek voor mijzelf) op het Balinese strand liggen, maar vooral geen werkgelegenheid verschaffen aan de lokale dames en heren. En wat gebeurt er dan: de lokale dames en heren gaan zeuren, want ze zien honderden mensen op het strand liggen en niemand wil van de diensten gebruik maken (die toch echt voor een absolute bodemprijs worden aangeboden). De vicieuze cirkel is rond. En maar klagen.
Ik ben nu 7 keer in Indonesië geweest, waarvan één keer een klein jaar gewerkt op Sumatra, de andere keren waren vakanties. Meestal alleen van lokaal vervoer gebruik gemaakt, dit jaar voor het eerst af en toe een busje met chauffeur gehuurd voor mijn gezin (6 man). Nooit gesodemieter gehad, altijd makkelijk tot een voor beide partijen goede prijs gekomen, altijd op tijd opgehaald, altijd in een goede auto, nooit gezeur over extra geld. Mensen , je bent er zelf bij, zorg dat je de taal een beetje leert spreken, ook voor een vakantie van slechts 3 weken, geen probleem. Bedenk wat je wel en niet wilt en laat je niet opnaaien door iedereen die je overal maar weer voor waarschuwt.
En het principe van self fullfilling prophesy (in topic Surabaya) heeft volgens mij een andere oorzaak-gevolg redenering dan daar gesuggereerd wordt, maar daar zal ik de boeken nog eens op naslaan.
Zo, dit wil ik even gezegd hebben. Net zomin als alle Indonesiërs (in het bijzonder de Balinezen) allemaal schurken zijn die ons een poot uit willen draaien, hoeven wij ons in de rol te laten drukken van de zielige toerist die verschrikkelijk op zijn hoede moet zijn.
Je bent er zelf bij en kunt in hoge mate bepalen hoe je behandeld wilt worden.

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Goed zo Elsbeth, ben het volkomen met je eens, ik had het niet beter kunnen zeggen.

Het hangt van jezelf af hoe je met de mensen/chauffeurs of drivers hoe je ze ook noemen wilt omgaat. Ben jij goed voor ze dan zijn zij ook goed cq gewillig voor jou en brengen je daarheen waar jij graag wilt zijn incl. het door jou gekozen restaurant, geef hem een extraatje i.p.v. dat hij provisie moet vangen, het eten is er ook meestal goedkoper dan in de restaurants waar de toeristenbusjes stoppen. Wij blij, hij blij.
Als je een redelijke prijs voor een goede auto wil betalen en de chauffeur ook een redelijk loon geeft + zijn eten en drinken (sigaretje erbij af en toe) dan komt het heus wel goed en kijkt hij ook niet op een uurtje meer of minder, geven en nemen dus en je niet opstellen als de superieure toerist.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

spacer line  

Moet vast een fantastische ervaring zijn, om de wereld door zo'n "roze bril" te mogen bekijken.

Kom eens een paar jaar op Bali wonen en werken, m.n. met taxi-chauffeurs en aanverwant volk, en ik spreek je dan wel weer.

If you have nothing to loose, you can risk everything

massai
User
spacer line

Elsbeth,

Dank je wel voor jouw reactie en ik begrijp je ergens volkomen.
Maar ik heb deze topic niet geopend om te kijken hoe goedkoop mogelijk ik kan reizen, ik vraag gewoon info.
Ik zal de laatste zijn die ergens in een pizza hut gaat zitten en ook de laatste zijn die niet gebruik zou maken van lokale bedoelingen. Ik zit zelf met een volbloed Javaanse en we zullen alles doen om iedereen in Indonesië te helpen, of iig te respecteren

Voor de rest zijn taxi chaufeurs overal hetzelfde, en daar is ook niets mis mee. Inderdaad wil iedereen geld verdienen, vooral als je weinig hebt en je eigenlijk al heel goedkoop bent voor Europese begrippen.

spacer line  

On 02-09-2009 01:24 Amed East Bali wrote:
Moet vast een fantastische ervaring zijn, om de wereld door zo'n "roze bril" te mogen bekijken.

Kom eens een paar jaar op Bali wonen en werken, m.n. met taxi-chauffeurs en aanverwant volk, en ik spreek je dan wel weer.

Als Indonesische (Bali) ingezetene heb je een andere ervaring en kijk op de situatie dan een doorsnee orang turis.
De ervaringen van een zakenman met burocratie en KKN mag je ook er bij tellen.

bisa dicek of makemyday .

massai
User
spacer line

Hallo Sarya Atmadja,

Je hebt ook gelijk dat iedereen dingen op een andere manier benaderd.
Helemaal als je inderdaad een doorsnee toerist bent of iemand dat daar vaak komt of woont.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Anderzijds mag het wel eens afgelopen zijn de Indonesiers als arme stumpers en sloebers te zien. Je houdt iemand zeker niet in ere als je die persoon - of een heel volk - als "zielig" (= minder) beziet. Dat is juist een tekort aan respect voor je medemens: elk mens moet op dezelfde wijze worden gewaardeerd en beoordeeld, ongeacht of ie nou uit Europa komt of uit Azie. Het is een groot onrecht een Balinese taxichauffeur anders te beschouwen dan een Amsterdamse taxichauffeur. Oplichten blijft oplichten, bedriegen blijft bedriegen en iemand een "poot uittrekken" blijft iemand een "poot uittrekken". Of dat nou gebeurt door een Amsterdammer of door een Balinees. Iemand die geen zelfrespect kent en zich 'verhoereert" met zielig doen voor materie, is geen respect waard.
Ik ben het 100% eens met Amed East Bali m.b.t. de Balinese chauffeurs. Het enige verschil tussen een Amsterdamse taxichauffeur en een Balinese (zijn nog vaak Javanen of Madurezen ook) is dat de laatste veel vriendelijker (maar ook zieliger) overkomt waardoor men in de luren wordt gelegd, en bezwijkt voor die vriendelijke glimlach. Nogmaals bedrog van een Balinese chauffeur is voor mij hetzelfde als bedrog van een Europese chauffeur; geen medelijdend verschil en geen goed praten van diens gedrag.
Maar goed terug naar het topic: ik denk dat Massai toch wel voldoende info heeft gekregen m.b.t. huren van een auto. Of je je in de luren laat leggen door zo'n zielig doende chauffeur of niet is jouw zaak.....maar vergeet maar dat je er iemand respect mee bewijst, eerder het tegendeel. Veel rijplezier op Bali; het is het waard een paar leuke tochten te gaan maken.

spacer line  

On 02-09-2009 11:26 Yogya-Bali wrote:
Anderzijds mag het wel eens afgelopen zijn de Indonesiers als arme stumpers en sloebers te zien.

Akkur Mas .

Mss te verklaren vanuit de zgn "blanke superioriteistgevoel " ? Emoticon: Wink

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Yep, het is denigrerend de Indonesier als een "beschermd" diersoort te bezien waar je oervoorzichtig en poeslief mee om moet gaan.

elsbeth
User
spacer line

Massai, het was niet zozeer tegen jou bedoeld, hoor. Het is meer iets algemeens wat hier vaker op het forum terugkomt en waarvan ik vond dat ik er eens op moest reageren. Het was niet jouw posting, maar een reactie erop die mij "triggerde".
Amed, ik vind het een beetje gemakkelijk dat je de roze bril er weer bij haalt (en ook nergens op slaan). Alsof je pas een mening mag hebben als je tenminste 3 jaar op bali hebt gewoond. Laten we wel wezen, de meeste mensen die hier informatie willen krijgen, willen niet naar Indonesie verhuizen, maar wilen er op vakantie gaan. Zoals jij ooit ook bent begonnen, stel ik me zo voor. Iets dat jou en vele anderen blijkbaar zo goed bevallen is, dat jij wel de stap hebt genomen om je er te vestigen.
Yogya Bali, ik ben het helemaal met je betoog eens, het is niet goed om de Indonesiers als arme sloebers te zien, die nodig iets toegestopt moeten krijgen. Volstrekt mee eens dat je iedereen op dezelfde manier mag afrekenen op ongewenst gedrag.
Maar het eeuwige gewaarschuw naar de argeloze toerist voor de boevenbende in Indonesie vind ik net zo denigrerend voor de toerist als jij het "zielig vinden" van de Indonesier beschouwt. De Indonesier is geen zielige aapsoort die beschermd moet worden, net zo min als de toerist een hulpeloos wezen is dat gewaarschuwd moet worden voor de voortdurend oprukkende uitbuiters in den vreemde.

curlywurly
User
spacer line

Lieve mensen, je gaat op vakantie. Geniet er gewoon van en laat de bevolking ook meegenieten dat wij op vakantie kunnen.
Vind het fijn als je een goede chauffeur hebt, hem daar extra voor te belonen. En wie weet heb je hem over een paar dagen weer nodig.
We hebben het toch goed en kunnen best een paar extra rupiahs missen.
Je hoeft geen poot uit te draaien, maar je kan goed een bedrag afspreken en uiteindelijk toch meer geven.

Geniet van je vakantie en het mooie Indonesië.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Daar gaan we weer....jullie zien gewoon niet dat jullie de Indonesiers (en Balinezen) als arme stumpers en sloebers ziet en feitelijk zwaar onderwaarderen en totaal niet respecteren. Weer even de macht vande rijkdom laten gelden:
We hebben het toch goed en kunnen best een paar extra rupiahs missen.
Oftewel wij zijn rijk en de Balinees is een zielige arme sloeber waar me meelij mee moeten hebben. Zie de Indonesiers nou eens niet als een bedreigde diersoort die moet worden ontzien en waar men medelijden mee moet hebben, maar gewoon als mens: net zoals ik en u, er zitten aardige personen tussen en klootzakken, he......het zijn net mensen!

massai
User
spacer line

Curlywurly,

Hartstikke bedankt !

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Twee handen op een buik. Tracht eerst maar eens de racist in je eigen denken te ontdekken alvorens een ander ervan te beschuldigen. Velen hebben niet door dat ze net zo racistisch bezig zijn (en wellicht nog meer) als bepaalde (vergruisde) politieke figuren. Zolang men de Indonesier niet ziet als een volwaardig mens maar als iemand waarmee je medelijden moet hebben, voorzichtig mee om moet gaan en die hulp nodig heeft, ben je behoorlijk racistisch bezig: het is puur het ontnemen van menselijke waardigheid.

elsbeth
User
spacer line

Yogya-Bali, ik begrijp waar je met je redenering naar toe wilt en ben het ook wel met je eens. Toch blijf ik een beetje met de vraag zitten: hoe comfortabel is de positie van waaruit jij dit al heel lang roept. Je zegt: de Indonesier is niet zielig, luister niet naar die zielige verhaatjes over dat íe zijn kindertjes nauwelijks naar school kan laten gaan, allemaal flauwekul. Mijn vraag aan jou is: hoe verhoudt de manier waarop jij je kindertjes (als een Nederlander, al 20 jaar woonachtig in Indonesie) naar school laat gaan met die van de gemiddelde Indonesier? Spreek je vanuit dezelfde positie en is het inderdaad toch prima te doen om alle eindjes aan elkaar te knopen, of is je positie toch iets comfortabeler? Kun je eens voorbeelden noemen van Indonesische mensen die zich van hun waardigheid beroofd voelen wanneer hen op één of andere manier hulp wordt geboden (financieel of materieel). Vertellen ze jou dat ze daar niet van gediend zijn, merk je het aan hun lichaamstaal. Of is het ook deels gekrenkte trots in jezelf die je projecteert? Is het een combinatie of wijs je het laatste helemaal af? Het is echt een serieuze vraag, YB, ik vraag me gewoon af hoe het zit. Jij bent zoveel meer thuis in de Indonesische samenleving, maar hebt naturlijk (net als iedereen) je stokpaardjes die deels te maken hebben met je eigen gevoeligheden.
Ik heb dit jaar op mijn vakantie meerdere malen een goede dienst vrij ruim beloond, een gids waarmee we 3 dagen zijn opgetrokken, een taxichauffeur idem dito. Ik heb wel altijd om "permisi" gevraagd.
Ook wel op mijn Indonesische telefoontje een SMS-je gekregen om achteraf nog eens te bedanken. Zo'n bedankje zegt mij persoonlijk helemaal niks. Ik hoef geen bedankje en daar doe ik het ook niet voor. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat zo iemand zich erg gekrenkt voelt en toch nog een SMS-je stuurt, we zouden elkaar nooit meer zien (ging overigens om een Balinese taxichauffeur).
Je zult zeggen, als het je niet om het bedankje gaat, waar gaat het je dan om? Als ik iemand in Nederland aardig vind en ik zie iets waarvan ik denk dat hij het leuk vindt, dan koop ik het en geef het hem cadeau. Als iemand uit mijn omgeving het wat zwaarder heeft, dan spring ik ook wel eens bij (kleren die mijn dochters niet meer dragen etc.) Andersom ook hoor, mijn kinderen zijn echt niet te beroerd om kleren te dragen die ze van een net wat groter vriendje hebben gekregen. Jij bent er een grote voorstander van om iedereen hetzelfde te behandelen, of je nou Indonesier/Amstrdammer of Japanner bent. Helemaal mee eens. Vind je deze voorbeelden dan ook een denigrerend tintje hebben? Welke rol speelt jouw eigen trots hierin?

Groetjes Elsbeth (en heb je die batiklappies nou eindelijk opgehaald??)

vdweegen
User
spacer line

Hoi Luitjes.

Ik wens jullie op de eerste plaats een héle fijn vacantie in Bali.
Wij gaan in Oktober voor de vijfde keer naar Bali. Onze ervaring is, hoe meer je er komt hoe meer je er thuis voelt. Die mensen zijn zo.....gastvrij en lief. Wat de taxi betreft. Wij hadden altijd een Taxi chaufeur die ons een hele dag overal naar toe reed en de prijs was dan zo rond de 20 euro. Maar helaas hij is er niet meer. Maar er zullen er beslist meer zijn die een dag met je wilt gaan toeren.
Op het strand in Legian , bij Hotel Legian Beach looopt Robbie houten beelden te verkopen en ik weet dat hij ook wil rijden. Ik hoop dat jullie net zo'n fijne vacantie zullen hebben net als wij.

Groetjes Toske

lianlim2
User
spacer line

Ik kom al tientallen jaren in Bali, heb met name Tuban-Kuta-Legian als vaste plek en maak van daaruit tochtjes met mijn inmiddels vaste auto/taxi met chauffeur. Hij is betrouwbaar, rijdt rustig maar zeker, weet de stille en bijzondere plekjes te vinden waar ik naar op zoek ben maar weet ook de nieuwste attracties als mijn (volwassen) kinderen en hun gezinnen gebruik van zijn diensten maken.
Ik betaalde vorig jaar Rp 300.000 per dag voor de auto incl. chauffeur en benzine. Indien gewenst geef ik zijn naam en mobiele telefoonnummer door.

senior
User
User icon of senior
spacer line

En zo hebben we blijkbaar allemaal onze eigen chauffeur, en allemaal onze eigen regels wat betreft een eventuele extra fooi geven...Ook ik bezondig mij er af en toe nog wel eens aan om wat teveel(?) extra te geven bovenop de van te voren afgesproken prijs. Maar dan wel als hij niet te beroerd is geweest wat extra uren te maken of om ergens naar toe te rijden waar ik heen wil, meestal buiten de platgereden toeristen routes...

Vind het eigenlijk een kwestie die een ieder voor zich uit moet zoeken....Als je er een goed gevoel bij hebt ...doen, anders reeel wezen en begrijpen dat hij met de afgesproken prijs genoeg verdient.

hati hati, pelan pelan

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Massai, dagtochten zijn uitstekend met een motor te doen. Wij hebben dat afgelopen vakantie gedaan: 2 weken 2 brommers voor 35.000 rp per dag, elk.
Is veel leuker dan met auto.

Begin de details te vergeten

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 04-09-2009 17:15 elsbeth wrote:
Yogya-Bali, ik begrijp waar je met je redenering naar toe wilt en ben het ook wel met je eens. Toch blijf ik een beetje met de vraag zitten: hoe comfortabel is de positie van waaruit jij dit al heel lang roept.
Dag Elsbeth, ik zal proberen te antwoorden:
hoe comfortabel is de positie van waaruit jij dit al heel lang roept. Je zegt: de Indonesier is niet zielig, luister niet naar die zielige verhaatjes over dat íe zijn kindertjes nauwelijks naar school kan laten gaan, allemaal flauwekul.
Al voordat ik naar Indonesie migreerde, had ik het al niet zo op mensen die zielig doen. Eigenwaarde maakt een mens een mens en niet medelijden wekken. Als een mens geen eigenwaarde meer heeft, is hij/zij het niet waard als mens te worden behandeld.
hoe verhoudt de manier waarop jij je kindertjes (als een Nederlander, al 20 jaar woonachtig in Indonesie) naar school laat gaan met die van de gemiddelde Indonesier? Spreek je vanuit dezelfde positie en is het inderdaad toch prima te doen om alle eindjes aan elkaar te knopen, of is je positie toch iets comfortabeler?
Ja en nee, ik spreek vanuit dezelfde startpositie als de autochtone bewoners en moet net zo goed de eindjes aan elkaar knopen hoewel nu mijn positie comfortabeler is dan velen hier. En hoe komt dat??: ......ik kwam met lege handen aan in RI, zonder enig kapitaal. Tevens had ik vanaf het begin een achterstand op mijn autochtone collegae doordat ik een taal en cultuur eerst moest leren kennen, mijn verblijf regelen (bekende immigratieprikelen en andere autoriteiten) en nog eens als buitenlander overal meer moeten betalen (ook bij het inkopen van handelswaar). Dus een negatieve startpositie t.a.v. mijn autochtone collegae (de beloning voor mijn werkzaamheden is exact hetzelfde als die van mijn Indonesische collegae) en toch houden ze er minder aan over. Hoe kan dat? O.a. door gengsi (= status ophouden, en showen). Tja, dan heb je het toch aan jezelf te wijten als je uiteindelijk minder overhoudt.

Kun je eens voorbeelden noemen van Indonesische mensen die zich van hun waardigheid beroofd voelen wanneer hen op één of andere manier hulp wordt geboden (financieel of materieel).
Was dat maar waar……dan heeft men tenminste nog een beetje zelfrespect en eigenwaarde. Maar ze zullen er zeker zijn, daarvan ben ik overtuigd.
Of is het ook deels gekrenkte trots in jezelf die je projecteert?
Ook…zoals ik al eerder melde: voor mij is er geen verschil tussen een Amsterdamse taxichauffeur en een Balinese taxichauffeur. Ze worden beiden door mij op dezelfde wijze behandeld. Dus als iemand mij probeert te belazeren (Balinees of Mokummer) ben ik gekrenkt in mijn trots: ik heb er een hekel aan als een “dombo” te worden gezien…zowel door Balinees als Amsterdammer. Maar is iemand behulpzaam en vriendelijk (en probeert me niet om de tuin te leiden) dan kan een extraatje er zeker van af.

Ik heb dit jaar op mijn vakantie meerdere malen een goede dienst vrij ruim beloond, een gids waarmee we 3 dagen zijn opgetrokken, een taxichauffeur idem dito.
Iemand belonen omdat hij/zij aardig en behulpzaam is, is niets mis mee…..maar niet iemand belonen omdat hij zo zielig (of arm is) of tot een ander volk behoort. Je geeft het antwoord zelf al:
Je zult zeggen, als het je niet om het bedankje gaat, waar gaat het je dan om? Als ik iemand in Nederland aardig vind en ik zie iets waarvan ik denk dat hij het leuk vindt, dan koop ik het en geef het hem cadeau. Als iemand uit mijn omgeving het wat zwaarder heeft, dan spring ik ook wel eens bij (kleren die mijn dochters niet meer dragen etc.)

Vind je deze voorbeelden dan ook een denigrerend tintje hebben? Welke rol speelt jouw eigen trots hierin?
Mijn antwoord vind je hierboven al verpakt. Waar het eigenlijk om gaat – en dan haal ik even Ahmed East Bali aan: "Kom eens een paar jaar op Bali wonen en werken, m.n. met taxi-chauffeurs en aanverwant volk, en ik spreek je dan wel weer” – zijn die taxichauffeurs die men maar altijd zielig vindt. Een tijdje geleden was er iemand op het forum ingetrapt bij een chauffeur die zijn kindertjes in vodden had getoond. Er is echter geen fatsoenlijke Indonesier (nog niet eens in Papua) die zijn familie in vodden zal tonen. Ze zullen er alles aan doe om toch zo netjes mogelijk tevoorschijn te komen – op z’n zondags (en dat hoef ik je niet te vertellen, die ervaring heb je zelf ook). Dus was dat gewoon een truck om die bule geld uit de zak te werken. De meeste taxi- en busjeschauffeurs hier zijn Mafioso (niet allen maar verreweg de meerderheid). Uitleg: ik werk al jaren in het toerisme en weet wat voor grote bedragen aan commissie er omgaan op Bali. Een jaar geleden nog met mijn eega uitgerekent dat een conferentie voor 20 man voor een week de organisatrice en haar chauffeur minimaal Rp. 40 miljoen moeten hebben opgeleverd. Hier kwamen we achter door gewoon te doen alsof mijn eega ook een conferentie wilde organiseren: commissie op hotel, op transport van de luchthaven, op transport voor excursies, op restaurants (op eten aan het strand in Jimbaran zelfs 50%!!). De chauffeur heeft er zeker Rp. 10 miljoen van opgestoken, en dat in 1 week tijd. En dit soort dingen gebeuren dagelijks. Deze chauffeur heeft nog een groter inkomen dan ik……en daar zou ik medelijden mee moeten hebben?? Dan het mafia-achtige: ze brengen een toerist uitsluitend naar die restaurants en winkels die behoorlijke commissie afgeven. Indien de commissie niet voldoende is, dan dreigt de chauffeur geen klanten meer te brengen = afperserij . Zo zijn duizende goede initiatieven van Balinese ondernemers gestrand (= failliet gegaan) door dit soort maffioso-praktijken. Als men eens wist hoeveel goedbedoelde lokale initiatieven deze busjes- en taxichauffeurs al in de grond hebben geboord, dan zou men wel eens anders gaan denken over deze “zielige”, “arme” chauffeurs. In de meeste gevallen is dat meelijwekken puur fake en bezitten ze thuis in de kampong hele lappen landerijen. Zeker diegenen die met toeristen werken.

(en heb je die batiklappies nou eindelijk opgehaald??)
Nee, nog steeds niet. Vorige week even langs geweest maar toen was Guna2 net afwezig. Daarnaast busy, busy (met gezin en werk), maar zal komende week tijd vrij maken.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,027,794 topic views - 235,014 posts - 13,697 topics - 25,729 members - last post @ 18-11-2019 23:38 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,849,387 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com