indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > IndonesiŽ op z'n Nederlands > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (3 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

rspelmink
User
spacer line

Ik heb het plan begin oktober naar jakarta te vliegen en van daar op de fiets naar bali te gaan. Nu zoek ik advies op een aantal puntjes:

-wie kan een goede chauffeur adviseren die met de auto wat spullen van hotel naar hotel kan brengen?
-Fiets vanuit NL mee nemen of 1e daar kopen en na de trip weer verkopen...?
-Is het realistisch om daar +-75km per dag te fietsen? (in NL fiets ik toch makkelijk 100/120km per dag, beetje getraind dus, maar ook weer niet afgetraind Emoticon: Nice )
-Misschien zelfs mensen die ook zoiets willen of indonesiers kennen (groep/forum oid) waar ook mensen, ook locaal welkom, die mee zouden rijden.... (hotel+eten zou ik voor groot deel kunnen betalen dan Emoticon: Cooool )
-nog aanvullende dingen / tips misschien? (ook periode begin oktober is nog voor het echte regenseizoen toch? Emoticon: Confused )

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Lijkt me nou niet bepaald een verstandig idee om op Java te gaan fietsen. Java - en feitleijk heel Indonesia - is zeer fietsonvriendelijk. Jaarlijks sneuvelen er al duizenden motorfietsrijders, laat staan fietsers waarvoor men totaal geen respect heeft.
Als je nou nog op Bali, Flores of Sulawesi gaat fietsen, kan ik me nog indenken. Tevens ben je toch voornamelijk gebonden aan de "grote" wegen, want anders verdwaal je snel.

Maar goed, het is jouw keuze. 75 km per dag kan teveel zijn voor een dag, maar is relatief: hangt ervan af of je door de bergen moet of niet. Van Semarang naar Yogya is het per motorfiets 3 uur maar dan ben je ook doodop - en levensgevaarlijk. Met fiets kan je beter onderweg stoppen en overnachten.
Fiets kan je hier zeer goedkoop kopen....daarna weer verkopen kan, maar zal weinig winst opleveren.
Oktober is aanvang regenseizoen maar lijkt me nog goed te doen.

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

't lijkt mij ook niet echt prettig fietsen met al die bussen, auto's en motoren die rakelings langs je rijden....geen fietspaden, ook wel kapotte wegen, die hitte! 't is wel gaaf natuurlijk als je later kan zeggen dat je over Java bent gefietst, maar persoonlijk zou ik het advies van Y-B volgen en lekker gaan fietsen op Bali of Flores ofzo. Daar kun je trouwens ook flinke afstanden afleggen als je wil en ook daar zal het nog wel een kunst zijn om fijn te fietsen!

spacer line  

On 24-08-2009 21:53 rspelmink wrote:
Ik heb het plan begin oktober naar jakarta te vliegen en van daar op de fiets naar bali te gaan. Nu zoek ik advies op een aantal puntjes:

-wie kan een goede chauffeur adviseren die met de auto wat spullen van hotel naar hotel kan brengen?
-Fiets vanuit NL mee nemen of 1e daar kopen en na de trip weer verkopen...?
-Is het realistisch om daar +-75km per dag te fietsen? (in NL fiets ik toch makkelijk 100/120km per dag, beetje getraind dus, maar ook weer niet afgetraind Emoticon: Nice )
-Misschien zelfs mensen die ook zoiets willen of indonesiers kennen (groep/forum oid) waar ook mensen, ook locaal welkom, die mee zouden rijden.... (hotel+eten zou ik voor groot deel kunnen betalen dan Emoticon: Cooool )
-nog aanvullende dingen / tips misschien? (ook periode begin oktober is nog voor het echte regenseizoen toch? Emoticon: Confused )

Je kan de verschillende clubs uitzoeken , onder de "penggemar sepeda "

Bij elke grote steden heb je zo'n club van fiets"gekken ".
Zelf in Jakarta.

Mijn jongere broer uit Jakarta heeft 2 weken geleden een Batavus fiets gekocht tijdens zijn dienstreis naar London en Amsterdam.
Wilde een Omafiets hebben (ook populair in Indonesia) , vooral die oude omafietsen ,dacht dat het Sepeda Onthel wordt genoemd .

De verzendkosten is bijna 350 eurie enkele reis.(met KLM, met andere airlines iets goedkoper, ik moet het nog versturen) .
Dus je kan met gemak jou fiets verpatsen , mss met een beetje winst .

Ik denk dat je best in etappes ( in de grote steden ) kan rijden* , kan je tenminste foto's maken voor het nageslacht.
Opa is wezen fietsen tussen Jakarta en Bali Emoticon: Wink

bisa dicek of makemyday .

rspelmink
User
spacer line

[quote] On 25-08-2009 05:03 Yogya-Bali wrote:
Lijkt me nou niet bepaald een verstandig idee om op Java te gaan fietsen. Java - en feitleijk heel Indonesia - is zeer fietsonvriendelijk. Jaarlijks sneuvelen er al duizenden motorfietsrijders, laat staan fietsers waarvoor men totaal geen respect heeft.
Als je nou nog op Bali, Flores of Sulawesi gaat fietsen, kan ik me nog indenken. Tevens ben je toch voornamelijk gebonden aan de "grote" wegen, want anders verdwaal je snel. [/quote]

Snap het. Goede locale gids zou geen overbodige luxe zijn die aan kan geven welke kleine wegen beter te doen zijn... maar misschien toch maar iets ander reisplan maken. Wellicht start vanaf surabaya, richting malang, vooral bromo (als je er al op mag fietsen) lijkt me de echte uitdaging. daarna door naar bali (en daar aantal dagen rond toeren).

[quote] On 25-08-2009 05:03 Yogya-Bali wrote:
Als je nou nog op Bali, Flores of Sulawesi gaat fietsen, kan ik me nog indenken. Tevens ben je toch voornamelijk gebonden aan de "grote" wegen, want anders verdwaal je snel.

[quote]Fiets kan je hier zeer goedkoop kopen....daarna weer verkopen kan, maar zal weinig winst opleveren.... [/quote]
Gaat natuurlijk niet om de winst, maar meer dat de kosten van fiets mee laten vliegen vanuit NL misschien duurder zijn dan het verschil tussen kopen/verkopen... Emoticon: Party!

rspelmink
User
spacer line

On 25-08-2009 09:27 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Je kan de verschillende clubs uitzoeken , onder de "penggemar sepeda "

Bij elke grote steden heb je zo'n club van fiets"gekken ".
Zelf in Jakarta.

Mijn jongere broer uit Jakarta heeft 2 weken geleden een Batavus fiets gekocht tijdens zijn dienstreis naar London en Amsterdam.
De verzendkosten is bijna 350 eurie enkele reis.(met KLM, met andere airlines iets goedkoper, ik moet het nog versturen) .

Wilde toen een Omafiets hebben (ook populair in Indonesia) , vooral die oude omafietsen ,dacht dat het Sepeda Onthel wordt genoemd .

Ik denk dat je best in etappes ( in de grote steden ) kan rijden* , kan je tenminste foto's maken voor het nageslacht.
Opa is wezen fietsen tussen Jakarta en Bali Emoticon: Wink

Etappes is nog een beter idee inderdaad. Dan is een chauffeur wel erg van belang. Samen met auto de grootste stukken overbruggen en dan de mooie stukken verkennen op de fiets! Emoticon: Yes!

spacer line  

On 25-08-2009 09:32 rspelmink wrote:

[quote removed]

Etappes is nog een beter idee inderdaad. Dan is een chauffeur wel erg van belang. Samen met auto de grootste stukken overbruggen en dan de mooie stukken verkennen op de fiets! Emoticon: Yes!

Een tip , wil je in de krant komen ?

De plaatselijke krant of studenten club uit Bogor (IPB) , Bandung (ITB etc) , Tasikmalaya , UGM( Yogya) etc van te voren inseinen.

Je kan echt in etappes fietsen , voor Bogor , daarna richting Bandung via Sukabumi **-Cianjur , daar heb je nog kilometers "lege",dus relatief veilig stukken waar je kan fietsen . En daarna vanaf Bandung naar Garut - Tasikmalaya .
De gewone route Jkt - Bandung via Purwakarta en of Jonggol en Puncak is niet te doen .
Kan levensgevaarlijk zijn .
In Jakarta kan je op zondag vrij fietsen in jalan protokol (Thamrin-Sudirman) , leuk voor foto's maken .
Je auto en chauffeur laat je gewoon volgen , zodat je ook enigzins beschermd wordt voor van achter komende verkeer.

spacer line  

Op Sumatra kan je nog fietsen , zelfs bij de "Trans Sumatra Highway" .
Ik dacht dat ik een reisboekje op mijn boekenplank heb ,

Een Vlaming (een Belg dus) op Sumatra , het gaat over zijn fietsreis.

Nidji
User
User icon of Nidji
spacer line

Zal ondanks alles wel een schitterende rit worden. Succes ermee!

senior
User
User icon of senior
spacer line

Schitterende rit zal het inderdaad worden, maar erg lang ook, Heb deze rit deze zomer op de motor(scooter) gedaan en ook dat duurde al lang, vooral als je wat wilt zien en dus niet de "hoofdwegen"neemt. Maar de moeite waard, dus succes er mee

hati hati, pelan pelan

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 24-08-2009 21:53 rspelmink wrote: Misschien zelfs mensen die ook zoiets willen of indonesiers kennen (groep/forum oid) waar ook mensen, ook locaal welkom, die mee zouden rijden....

Als het om mountainbikes gaat, raad ik je aan om contact op te nemen met Ary. Ary Mac, wel te verstaan, want het stikt hier van de Ary's: (Yogya 0274) 7027400 Hij is lid van een clubje fanatieke mountainbikers, maar misschien is het handiger als zij de hotelkosten en zo betalen. Het zijn een soort HHH'ers op de mountainbike.

zwolind
User
spacer line

Ik doe dit al jaren. Ben eind mei terug gekomen. En heb inmiddels ook al weer voor volgende jaar geboekt. Starten in Bandung. Geheel Java over of evt. tot aan Malang en dan vanaf |Surabay per vliegtuig naar Bali. Bali geheel rond + dwars oversteken. Dit jaar heb ik ook nog een klein weekje Lombok erbij gedaan. Ik adviseer je jouw eigen fiets meenemen. Is geen enkel probleem. Je moet alleen zorgen dat je voldoende bagage-vrijdom hebt.( 30 of 35 kilo). De afstand die je per dag wilt doen hangt af van het soort fiets dat je gebruikt. Ik ga altijd op mijn racefiets. Over redelijk vlak terrein (Gombong-Yogya) is 100 km. geen probleem, mits je 's morgens vroeg vertrekt. Klimmen over Bali is 100 kilometer lang. Maar hangt uiteraard van jou contditie af.

Fotograaf
User
spacer line

Ben een beetje laat met antwoorden, maar mss heb je er nog wat aan.
Heb diverse malen mn mountain bike meegenomen naar Indonesie om er volledig bepakt te fietsen.
Ik raad iedereen zowiezo af om op de grote doorgaande wegen te fietsen, gewoon te gevaarlijk, en geen ene moer aan door de drukte, herrie en uitlaatgassen
Chauffeur met volgauto? Daar heb ik nog nooit van gehoord, geen enkele fietsreiziger doet dit, want je hele vrijheid is dan meteen weg. Mocht je gevaarlijke of moeilijke stukken willen overslaan dan kan je fiets gewoon op het dak van een bus, aan de reling van een boot, etc.. Anything goes.
Ik zou ook ander(e) eiland(den) kiezen waar nog weinig verkeer is. Ik heb oa op de Molukken, de Sangir-Talaud eilanden en op Sulawesi gefietst, een racefiets zou dat nooit overleefd hebben.
Een simpele sterke mountainbike met extra dragers + evt spatlappen en je kan bijna overal komen, hoe slecht de weg ook is.
Wat tools en spare parts mee en je bent volledig onafhankelijk.
Fiets meenemen kost in de meeste gevallen niets extra, mist je onder het max toegestane KG bagage blijft. Dit verschilt per airline, de regio waarheen je vliegt (binnen of buiten Europa) en regels veranderen nogal eens. Altijd ff telefonisch navragen.
Voor binnen Europa betaal je bij de KLM een vast bedrag (20 euri one way) en dan wordt de fiets niet meegewogen bij je bagage.
Voor buiten Europa is dit niet het geval (2008)

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

88,082,213 topic views - 240,766 posts - 13,734 topics - 34,275 members - last post @ 20-01-2021 23:02 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

143,514,075 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com