indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

• Wat wil je ˇˇk als er uitzendbureaus als deze zijn ...... www.teleportmyjob.com

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

Yogya-Bali
    User
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

On 28-08-2009 07:41 Surya Atmadja wrote: X : Als je over de meerderheid "ongeschoolde" abangan hebt zal je gelijk hebben.
    Ook de "geschoolde" abangan die niets aan hun geloof willen doen (Islam KTP) .
    Nee, heeft niets met de abangan te maken....het gros weet gewoon niets van hun geloof, ook de fanatiekelingen niet. Was vroeger bij de katholieken ook toen alles nog in de geheimtaal het "latijn" moest. Zowel geschoold als ongeschoold begreep er geen tittel nog jota van. En dat is met de islam nog vele malen erger, een geloof dat nooit enige renaissance heeft ondergaan. Nou ja, de Ahmadiyah probeerde het, maar wordt door de zealots van de FPI kapot geslagen. Zelfde gebeurt met hervormingsgezinden in Iran, Egypte en Afghanistan waar iemand zelfs in het gevang komt omdat hij het heeft gewaagd de Koran te vertalen in de lokale taal. Jaja, de macht van de clerics aantasten....dat mag niet. Dan hebben ze geen alleenrecht meer op de uitleg van het "heilige boek".

Yogya-Bali
    User
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

Kennelijk ben je nog niet in aanraking geweest met Indonesiers (geschoolde abangan) die wel moeite doen om hun geloof te bestuderen en of te belijden.
    Meer dan genoeg, maar heb er geen hoge pet over op gekregen (nou heb ik dat toch al niet van gelovigen, laat staan hun "mentors").

XX: Dat is zo , dezelfde situatie zie je ook bij de andere gelovigen in Indonesia en in Nederland .
    Klopt, maar gelukkig heeft het protestantisme nog een renaissance doorgemaakt.......en de katholieke kerk in NL ook enigszins een vernieuwing ... al is dat vrij recent. Ik zie dat nog steeds niet bij de islam. Pogingen worden er wel gedaan in de Arabische wereld (o.a. Egypte) maar dat wordt wederom de kop ingedrukt door de conservatieven.

Met andere gelovigen zou zo'n discussie niet of moeilijk plaatsvinden .
    Ik zie me al als ik aan een (goed)gelovige RK -er vragen stel over de Triniteits beginsel
    of de Maagd Maria.
    Ja, daar gaan we weer. We hebben het hier niet over NL maar over RI. Niet telkens vergelijkingen trekken... dass is nicht im Frage . Kan best dat die katholieken in NL ook niet veel weten over hun geloof, maar daar hebben we het hier niet over. We hebben het ook niet over de geloofsbeleving van de Hottentotten. Wat is dat toch een slap gezeik om telkens NL erbij te halen??? Heet deze site nou Indahnesia.com, of Neerlandesia.com versus Indahnesia.com??

Yogya-Bali
    User
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

XXXX: Hangt af met wie je (men) discussieert .
    Nee, want niemand discussieert hier. Dat is gans onmogelijk, zowel van boer tot president niet (laat staan m.b.t. het geloof)......teveel feodalisme, xenofobie en "orde baru" denken.

XXXXX: Klopt , er is ook verschil tussen cleriks en cleriks .
    Ik zou Van Dam graag in discussie zien met AA Gym of mensen met de kaliber van wijlen Prof Dr HAMKA .
    Hamka ken ik niet maar AA Gym is een voorbeeld van een produkt dat met de mond iets anders belijdt dan zijn daden doen blijken. Ook vind ik zijn redenaties grenzen aan walgelijke zelfgenoegzaamheid en volksmennerij. Het is hem maar om 1 ding te doen .... en dat is de materiele winst die hij slaat uit het geloof.

XXXXXX: Je hebt gedeltelijk gelijk.
    Aan de andere kant is het voor de "zuiverheid"belangrijk om aan de oorspronkelijke teksten te houden.
    Wat is oorspronkelijk?? Die Arabische tekst?? Forget it.
    /Zelfs in Nederland heb je diverse versies , o.a Jip en Janeke versie
    Wellicht heb ik dan de Jip en Janneke versie van de Koran gelezen....altijd nog begrijpelijker dan een taal die ik niet versta (en met mij meer dan 200 miljoen islamitische Indonesiers).

spacer line  

On 29-08-2009 19:16 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
    Meer dan genoeg, maar heb er geen hoge pet over op gekregen (nou heb ik dat toch al niet van gelovigen, laat staan hun "mentors").X

[quote removed]
    Klopt, maar gelukkig heeft het protestantisme nog een renaissance doorgemaakt.......en de katholieke kerk in NL ook enigszins een vernieuwing ... al is dat vrij recent. Ik zie dat nog steeds niet bij de islam. Pogingen worden er wel gedaan in de Arabische wereld (o.a. Egypte) maar dat wordt wederom de kop ingedrukt door de conservatieven. XX

[quote removed]
    Ja, daar gaan we weer. We hebben het hier niet over NL maar over RI. Niet telkens vergelijkingen trekken... dass is nicht im Frage . Kan best dat die katholieken in NL ook niet veel weten over hun geloof, maar daar hebben we het hier niet over. We hebben het ook niet over de geloofsbeleving van de Hottentotten. Wat is dat toch een slap gezeik om telkens NL erbij te halen??? Heet deze site nou Indahnesia.com, of Neerlandesia.com versus Indahnesia.com??

XXX

X: Ik weet niet wie je daar ontmoet hebt , ik ben bereid om je kennis te laten maken met "geschoolde" abangans waar je vragen , verdduidelijingen kan vragen .

XX:
    Het is een proces die niet in een mensen leven o f generatie snel opgelost kan worden.
    Als ik de processen in europa bekijkt is het ook een kwestie van jaren , mss eeuwen .

De Islam (de achterlijke gedeelte , en meestal gaat het om de Islamieten=Moslims) zit ook in zo'n proces.
    Zal ook niet binnen paar decades worden opgelost.

Ik geloof dat echt niet , ik zie naast radicalisering ook een soort verlichting .
    terwijl de meerderheid (abangans) het vaak als "buitenstaanders" gedroegen.
    En belijden hun Islam zijn op hun eigen manier.

XX : ik reageerde alleen op je stelling ,die gebaseerd zal zijn ? door je waarden en normen , ook mede beinvloedt door je referentiekader.
    En dat is Nederlands (/) omdat je een Nederlander bent.
    Je kijkt ook met Nederlandse ogen.
    De Indonesiers (al dan niet fundamentalist of abangan) ervaren het anders .
    Zelfs ik , een ongeschoolde abangan in Ollanda ervaar het anders .

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

On 29-08-2009 19:25 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
    Nee, want niemand discussieert hier. Dat is gans onmogelijk, zowel van boer tot president niet (laat staan m.b.t. het geloof)......teveel feodalisme, xenofobie en "orde baru" denken.

X

[quote removed]
    Hamka ken ik niet maar AA Gym is een voorbeeld van een produkt dat met de mond iets anders belijdt dan zijn daden doen blijken. Ook vind ik zijn redenaties grenzen aan walgelijke zelfgenoegzaamheid en volksmennerij. Het is hem maar om 1 ding te doen .... en dat is de materiele winst die hij slaat uit het geloof.

XX

[quote removed]
    Wat is oorspronkelijk?? Die Arabische tekst?? Forget it.
    /Zelfs in Nederland heb je diverse versies , o.a Jip en Janeke versie
    Wellicht heb ik dan de Jip en Janneke versie van de Koran gelezen....altijd nog begrijpelijker dan een taal die ik niet versta (en met mij meer dan 200 miljoen islamitische Indonesiers).

X:
    Aah dat feodalisme is ook een soort "toverwoord"van bule's , als ze bepaalde sociale verhoudingen en politieke vraagstukken in Indonesia willen verklaren.

Ik dacht dat feodalisme al lang afgeschaft is .
    Er zijn veel Indonesiers met 2 of 3/4 namen en adelijke titels die hun titels niet meer gebruiken.
    De 1ste generatie Indonesische leiders waren meestal van goede huize , zelfs Bung Karno gebruikt zijn Raden titel niet eens.

XX Tya , dat "akkefietje "met zijn 2de vrouw wordt door zijn vijanden veelvuldig gebruikt.
    Als ik per ongeluk een chotbah (preek) van een persoon met jubah en sorban plus baard ga vaak spontaan zappen.
    Behalve bij AA Gym.
    Er zijn ook mensen die dezelfde "level"hebben waarvan ik zeg , vooruit dan maar , 1x keertje even luisteren i.p.v naar een sinetron te kijken .

XXX:
    Ik ken ook geen woord arabisch , ik ken hoogstens een paar verzen met de betekenis ervan . Voor de rest is het abbacadabra voor mij .
    En toch is er alleen maar 1X Al Qur'an , men probeerde de "canon"versie te gebruiken .
    Met daarnaast de vertaling in verschillende talen (Indonesisch bijvoorbeeld) .

Een Jip en Janneke Qur'an bestaat dan ook niet .

spacer line  

On 29-08-2009 18:56 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
    Nee, heeft niets met de abangan te maken....het gros weet gewoon niets van hun geloof, ook de fanatiekelingen niet. Was vroeger bij de katholieken ook toen alles nog in de geheimtaal het "latijn" moest. Zowel geschoold als ongeschoold begreep er geen tittel nog jota van.
    X

En dat is met de islam nog vele malen erger, een geloof dat nooit enige renaissance heeft ondergaan.
    XX

Nou ja, de Ahmadiyah probeerde het, maar wordt door de zealots van de FPI kapot geslagen. Zelfde gebeurt met hervormingsgezinden in Iran, Egypte en Afghanistan waar iemand zelfs in het gevang komt omdat hij het heeft gewaagd de Koran te vertalen in de lokale taal. Jaja, de macht van de clerics aantasten....dat mag niet. Dan hebben ze geen alleenrecht meer op de uitleg van het "heilige boek".XXX

X:
    Je hebt 1000% gelijk.
    Daar kan je ook vergelijkingen maken.

XX :
    Je hebt alweer gelijk.
    Zie het functioneren (manier van denken en leven) van de Moslims uit alle uithoeken van de wereld die in Nederland wonen.
    Vaak analfabeten bij de zgn 1ste generatie gastarbeiders(Moslim) .
    Soms aangevuld door de 2de generatie .
    Heb ik 40 jaar de gelegenheid gehad om mijn medemoslims uit alle hoeken van de wereld te observeren.

Tegenwoordig heb je toch een andere soort Moslims die wel iets meer weten , jammer dat hun aantal nog niet zo veel zijn .
    Dezelfde proces heb je ook in Indonesia.

XX : De Ahmadiyah werd door de andere Moslims als een afscheiding gezien .
    Hun Qur'an wordt ook op bepaalde delen als een "variatie" gezien , zoiets zoals de RK of Prot. bijbels.

Ik denk dat je echt mis heb om te schrijven dat de Qur'an niet vertaald mag worden in de plaatselijke taal.
    Alle Qur'an in Indonesia (ook in Nederland en waarschijnlijk in andere landen) worden vertaald in de plaatselijke taal.
    Zeker weten .
    Ik heb op mijn boekenplank een paar Qur'an met Nederlandse en Indonesische vertaling naast de oorspronkelijke tekst.
    Ik heb ook een Qur'an uit de Ahmadiyah uitgave , met Nederlandse vertaling.

Wat wel standaard is , zijn de oorspronkelijke tekst(de gecanoniseerde) en de geautoriseerde vertalingen.
    Alleen bepaalde instituten mogen hun autorisatie geven.

*Je maak hier een fout door vertaling en uitleg (tafsir) door elkaar te halen.

Een vertaling :

"Onze Vader die in de hemel zit " Vertaald in (Indonesisch) Bapa kami yang ada disurga (i.p.v langit) .
    De oorspronkelijke tekst is waarschijnlijk Arameesch , de gesproken taal van Rabbi Joshua , vertaald in Grieks , daarna in Latijn , Duits en daarna Nederlands .

Tafsir : Welke vader , welke hemel , waarom surga(paradijs) ipv langit(hemel).
    Bij de Qur'an heb je dan de oorspronkelijke tekst ( arabisch uit die tijd ).
    Niet de moderne arabisch van nu.

zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line

Nou is het wel veel, wat je daar allemaal hebt beschreven,voor een gewone man die zich moslim noem.
    Gelukkig heb ik verstand van, waar Abraham de mosterd haalt.
    Maar een vraag Om Sid wat bedoel je hier mee ?

Tegenwoordig heb je toch een andere soort Moslims die wel iets meer weten , jammer dat hun aantal nog niet zo veel zijn .

Aantal moslims of aantal moslims die iets meer weten dan de gewone burger.
    Ik kan het mij niet voor stellen, maar ja dat is mij ook niet kwalijk te nemen, ben eenmaal geboren in een land die zich niet in die materie thuis waren.
    Vroeger leerden we in het Latijnse zingen in de kerk, maar er stond altijd een Nederlandse tekst er naast.
    Gelukkig was het geen must om mee te doen, je ging meestal al vroeger voor spek, en bonen naar de kerk zondags, omdat je de ouders niet wilde teleur stellen.
    Die liederen die je zong klonken wel gevoelig, je werd er min of meer een beetje emotioneel van.
    Ik kan mij niet herinneren dat er in een moskee gezongen wordt.

Ja geschreeuwd word er wel door een of ander pief die denkt dat hij u en uw moslimgenoten onder druk kunnen zetten.
    Het klinkt van geen ene kant van gevoelige emotie ook.
    Eerst dacht ik, dat je bedoelde dat je het jammer vond dat er niet zo veel moslims waren , daar had je zelfs ook niet aan bijgedragen, hoeveel kinderen had u?
    Want in een andere topic maken ze zich ook zorgen dat er veel kinderen gemaakt worden onder de moslim bevolking.

Ja Wim, de Javanen zijn lief en zachtaardig, maar die Imams, ze verzieken de hele boel, het enige wat zij verkondigen is terug naar af: de man is het hoofd van het gezin en de vrouw een kinderwerp machine om zo veel mogelijk moslimmetjes op de wereld te zetten.

Nu heb ik daar wel mijn gedachte er over, maar dat wilde ik u besparen, stel je eens voor dat je van je moslim geloof, of levenswijsheid afstand nam...... Emoticon: Shut up! Emoticon: Red face Emoticon: Nooo

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Yogya-Bali
    User
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

On 29-08-2009 20:55 Surya Atmadja wrote: X:
    Aah dat feodalisme is ook een soort "toverwoord"van bule's , als ze bepaalde sociale verhoudingen en politieke vraagstukken in Indonesia willen verklaren.

Ik dacht dat feodalisme al lang afgeschaft is .
    Er zijn veel Indonesiers met 2 of 3/4 namen en adelijke titels die hun titels niet meer gebruiken.

Met dit feodalisme wordt niet de "oude" situatie of adel bedoelt maar de gehele wijze van denken in de maatschappij (........en trouwens: de OKB zijn de opvolgers van de oude adel). Het is daarnaast geen toverwoord van de bule's maar net zo goed van de Indonesiers zelf. Vele wantoestanden in de Indon.mij. worden ook daarmee verklaard, net zo goed door autochtonen zelf.

Tya , dat "akkefietje "met zijn 2de vrouw wordt door zijn vijanden veelvuldig gebruikt.
    Als ik per ongeluk een chotbah (preek) van een persoon met jubah en sorban plus baard ga vaak spontaan zappen.
    Behalve bij AA Gym.
    Er zijn ook mensen die dezelfde "level"hebben waarvan ik zeg , vooruit dan maar , 1x keertje even luisteren i.p.v naar een sinetron te kijken .
    Dat akkefietje met zijn 2e vrouw is toch weer tekenend voor de hypocrisie. Anderzijds is hij eerlijk genoeg toe te geven dat het geloof hem geen windeieren legt als zakenman.
    Echter het blijft materieel uitbaten en uitbuiten van het geloof.

Yogya-Bali
    User
    User icon of Yogya-Bali
    spacer line

On 29-08-2009 21:12 Surya Atmadja wrote: XX : De Ahmadiyah werd door de andere Moslims als een afscheiding gezien .
    Vreemd dat juist die hardliners niet (bijv. FPI) als een aliran tersesat (= afgedwaalde stroming) wordt gezien.

Ik denk dat je echt mis heb om te schrijven dat de Qur'an niet vertaald mag worden in de plaatselijke taal.
    Alle Qur'an in Indonesia (ook in Nederland en waarschijnlijk in andere landen) worden vertaald in de plaatselijke taal.
    Dit is niet mijn opinie maar harde werkelijkheid in Afghanistan waar dus een "verlichte" ziel in het gevang is gekomen omdat hij had gewaagd de Quran te vertalen in de/een lokale taal.

spacer line  

On 30-08-2009 00:01 zieleffe wrote:
    Nou is het wel veel, wat je daar allemaal hebt beschreven,voor een gewone man die zich moslim noem.
    Gelukkig heb ik verstand van, waar Abraham de mosterd haalt.
    Maar een vraag Om Sid wat bedoel je hier mee ?

Nou seh Emoticon: Wink , het is pas het begin, tenminste als iemand met mij verder wil "komunisseren".

Dan kan je ook een standpunt(1 van de vele) van redelijk gematigd en redelijk ongeschoolde abangan , die ook de bijbel ( van de RK=Prot en J.H) hebt doorgebladerd.

PS : ik weet ook wel waar je de mosterd haal Emoticon: Wink , bij Appie Hein .

Vroeger , 30-40 jaar geleden zie je vaak "discussies" van "geleerde" Nederlanders met een paar "gastarbeiders" die toevallig Moslims zijn , gevoerd op Nederlandse TV .
    Nu komen( iets ) beter geschoolde Moslims die een echte "academische" discussie niet schuwen.

Zelfs de laatste hoop (strohalm) van een vereniging met "veel"sympatisanten (de heer W ) durfde niet eens om een discussie aan te gaan .

spacer line  

On 30-08-2009 04:51 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]
    Vreemd dat juist die hardliners niet (bijv. FPI) als een aliran tersesat (= afgedwaalde stroming) wordt gezien. X

[quote removed]

Dit is niet mijn opinie maar harde werkelijkheid in Afghanistan waar dus een "verlichte" ziel in het gevang is gekomen omdat hij had gewaagd de Quran te vertalen in de/een lokale taal.

Ah , gelukkig maar dat je 2 woorden hebt gebruikt

Hardliners en aliran tersesat.

Tya dan heb je een kleine groep (min of meer Fundamentalisten) genoemd die niet representatief is voor de abangan.
    Voor de fundamentalisten zijn de abangan (ook) geen goede Moslim (en dat is ..... ?) , dus arme ik en tientallen miljoenen mss de overgrote deel van de Indonesische Moslims.

Als je de tafsir van de Ahmadiyah (uitleg= men kan verschillende uitleg geven , het kan verhelderend , het kan verwarring veroorzaken ) is het begrijpelijk dat de fundamentalisten die vaak de anderen de licht niet gunnen als aliran tersesat vinden.

Eerlijksheidhalve kan ik wel meegaan als het waar is dat de Ahmadiyah een afwijkende standpunt nemen en afwijkt van de "originele" islam.

Van mij mogen ze dat doen , het is hun eigen zaak .
    Moeten ze zelf weten.

Over Afganistan , tya dat is natuurlijk een extreme voorbeeld , dat kan je niet vergelijken met de andere Moslims in het Westen , Oosten , en andere beschaafde werelddelen.

Ik zeg zelf , dat zijn "barbaren" die een bepaalde tafsir hebben en het zelf volgen ( mogen ze zelfs weten) , maar NIET opdringen bij andere gelovigen.

Daar kan nog een paar landen noemen waar ze nog in de middeleeuwse toestanden denken en leven , zoals Somalie .

spacer line  

On 30-08-2009 04:35 Yogya-Bali wrote:

[quote removed]

Met dit feodalisme wordt niet de "oude" situatie of adel bedoelt maar de gehele wijze van denken in de maatschappij (........en trouwens: de OKB zijn de opvolgers van de oude adel). Het is daarnaast geen toverwoord van de bule's maar net zo goed van de Indonesiers zelf. Vele wantoestanden in de Indon.mij. worden ook daarmee verklaard, net zo goed door autochtonen zelf.
    .

Dus toch een toverwoord Emoticon: Wink , terwijl men dat moet zoeken in transparantie, gebrek aan opleiding , geen toegang of kunnen deelnemen bij eerlijke(r) verdeling van de kapitaal en goederen. Weinig democratie (politieksysteem) , gelukkig waait nu een andere soort wind , de KKN , kan je zelf nog een paar punten invullen.

De OKB is niet de opvolger van de oude adel of oud geld.
    Door die groep mensen te benoemen als OKB is duidelijk dat het een negatieve connotatie heeft gekregen.

Je kan poen hebben , maar je bent nog steeds een proleet .
    Je kan in een Mercy of Jaguar laten rijden door een supir , in een 10* logeren , je bent nog steeds een omhoog gevallen persoon.

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

On 22-08-2009 07:53 monyet wrote:

• En die Arabische cultuur wordt maar wat graag gekopieerd in andere Islamitische landen zoals MaleisiŰ o.a. want alles wat uit Saoedi-ArabiŰ komt is goed want dat zijn goede Moslims.

• Ik hoop echt dat ze in

IndonesiŰ op den duur gaan beseffen dat Arabieren qua beschaving achterlopen op de IndonesiŰrs.

• Dit is wel er kort door de bocht geredeneerd Monyet ...... is het niet alleen een kwestie van een baan hebben en ˇˇk geld & inkomen ........ in Indonesia liggen de banen niet voor het oprapen, bovendien krijgt men te maken en dat moet jij toch weten met uang s˘g˘k ....... m.a.w. de mensen hebben weinig keus tussen de slechtste en minder slecht ..... Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

• In de Arabische wereld is er zelf ˇˇk een oude 'tweedeling' luister maar naar wat Marokkanen [die goed ontwikkeld zijn over Saudi-ArabiŰrs denken, in privÚ] men vindt hen een stelletje 'wilden'/onbeschaafden, omdat volgens historische gronden zij een hogere cultuur hadden ......

• Als je een Indonesische zoekmachine gebruikt wordt er automatisch voor bovenstaande reclame 'doorgelinkt' ...... Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

74,463,371 topic views - 233,390 posts - 13,684 topics - 23,836 members - last post @ 25-08-2019 11:06 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

122,335,128 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com