indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Blog @ indonesiepagina.nl > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (3 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

BlogBlot
User
spacer line

Bali krijgt te maken met stroomuitval tussen September en November
Het staats-electriciteitsbedrijf PLN heeft gewaarschuwd dat Bali een periode van stroomuitval te wachten staat. Deze periode zal zijn tussen 23 september en 23 november. In die maanden zullen er reparatie-werkzaamheden gedaan worden aan een gas-gestookte stroomcentrale in de buurt van Gilimanuk, in het meest westelijke puntje van Bali. Consumenten worden ervoor gewaarschuwd dat belangrijke gebieden als Kuta, Nusa Dua en Denpasar getroffen kunnen worden door stroomuitval die enkele uren per dag zal duren.
Lees verder , klik op de titel

PeterH
User
spacer line

Lekker handig weer - en natuurlijk precies in de warmste tijd, als de stroomafname het hoogste is -precies dŗn gaan we Gilimanuk plat leggen. Emoticon: Frustrated

spacer line  

Hoe weten die lui nou dat ik in die periode op bali ben ze komen ook overal achter .
Gelukkig ben ik het gewend om zonder stroom te zitten ook als het 40+ is dan zoek ik wel verkoelinfg op het strand.... Emoticon: Smile

senior
User
User icon of senior
spacer line

Big brother is watching you Willem Emoticon: Party!

hati hati, pelan pelan

spacer line  

Ja en moeten ze me daarom zonder stroom zetten?
Mijn hotel is toch incl stroom .... Emoticon: Smile

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 26-07-2009 14:22 willemgeheim wrote:
Ja en moeten ze me daarom zonder stroom zetten?
Mijn hotel is toch incl stroom .... Emoticon: Smile

Misschien hebben ze een eigen generator die op solar of zo loopt.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Pardi
User
spacer line

Go wat zielig voor jullie op Bali om zonder stroom te zitten.....bij ons op Sumatra heb ik de hoofdprijs. Om de dag gaat het stroom er af van 17.00 tot 21.00. En men heeft besloten om ons aan een stroom loze periode te wennen, de stroom voorzienening gaat er tussen door ook af. Maar van 17.00 tot 21.00 is echt gepland, dat is iets dat redelijk goed lukt. kortom er gaat ook nog wel eens iets volgens planning in Indonesia, dat geeft je een goed gevoel ......niet soms?

Groet Pardi

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Maar van 17.00 tot 21.00 is echt gepland, dat is iets dat redelijk goed lukt.

Dan weet je in elk geval dat je op tijd de petroleumlamp aan moet zetten,

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

PeterH
User
spacer line

Voor 7-8 juta heb je al een Krisbow-genset van 5 kilowatt - iig genoeg om je koelkast, verlichting en fans aan te houden. Ik heb er maar vast eentje geÔnstalleerd; misschien iets voor jou Pardi?

spacer line  

Zonder stroom dat heef wel iets..
Als ze in holland een nacht zonder stroom zitten dan loopt het geboortecijfer op.... Emoticon: Smile

massai
User
spacer line

Ik ben tot 26 september op Bali....hopen maar dat ze er 3 daagjes later mee beginnen Emoticon: Wink
Ach anders heb ik het zwembad nog !!

En het is maar voor enkele uren per dag....dus snachts kan die airco weer aan Emoticon: Smile

spacer line  

heb altijd wel een kaarsje voorhanden daar....heb in jan ook een paar keer zonder stroom gezeten das gewoon ff behelpen....

Pardi
User
spacer line

Hoi Peter H

Ik heb reeds 2 jaar een generator die 1200 watt geeft dus stroom genoeg.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 27-07-2009 12:17 massai wrote:
Ik ben tot 26 september op Bali....hopen maar dat ze er 3 daagjes later mee beginnen Emoticon: Wink
Ach anders heb ik het zwembad nog !!

En het is maar voor enkele uren per dag....dus snachts kan die airco weer aan Emoticon: Smile
'Maar enkele uren per dag'.. ik vind het nog al, voor mij is het een reden om te zorgen dat ik een hotel heb met aggregaat, want het zal maar net gebeuren dat de stroom in de nacht uitgaat, aangezien afspraken niet zijn te maken met PLN.

Ho Lee Fuk

spacer line  

Ik denk als een Hotel een aggregaat heeft je de airco wel kan vergeten daar zo,n aggregaat al die arco's niet kan laten draaien die gebruiken veel te veel stroom tenzij je in het hilton ligt of zo....

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Nou moet ik toch wel lachen om wat ik hier boven allemaal lees. Ik hebe de laatste jaren vooral in NTT gereis, stukje Maluku en nu Sumatera. Vooral in NTT en Sumatera is wachten op wanneer de volgende onderbreking is. Actieve stroomuitval duurt hier een uur of 3 en yep altijd 's avonds als de mens het het hardst nodig heeft. Niet dat ik mensen een tijd zonder stroom gun maar het zou goed zijn als ook Bali een wist wat dat werkelijk betekent. Het is niet de eerste keer dat ik in een hotel met airco zit maar deze niet kan gebruiken een aantal uren. Een generator is er vaak niet (zie ook mijn verslagje) In veel delen van Indonesie is het helaas onderdeel van het dagelijkse leven geworden. Er zijn zijn in deze gebieden wel meer zaken minder dan op Java en Bali mja we weten allemaal dat het voor geen meter goed verdeeld is in Indonesie.
Ik ben hier maar tijdelijk en mijn probleem is vooral het opladen van laptop, mobiel, camera etc maar voor de mensen hier is het echt een drama. Inderdaad zoals Willem zeg in het Hilton kun je zoiets als noodvoorziening wel verwachten maar in de simpele onderkomens vergeet het maar. Maar ik moet zeggen, je moet je er bij neerleggen. Ik denk overigens zelf dat Indonesie gewoon een tekort heeft aan stroom en daardoor systematisch gebieden om beurten worden afgesloten. Maar ik kan het mis hebben hoor, heb me er niet zo erg in verdiept.

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

PeterH
User
spacer line

Ik heb me wel een beetje verdiept in dat verhaal mbt Bali en in het kort kampt IndonesiŽ en dus ook Bali met het volgende probleem: de kosten voor productie, distributie en service van electriciteit bedragen 3.671 rupiah per kilowatt-uur (kWh). De consumentenprijs bedraagt gemiddeld (omdat er verschillende tarieven gelden voor arme klein-gebruikers en rijke groot-verbruikers) 600 rupiah per kWh. Dat betekent dus dat er ruim 3000 rupiah subsidie per kWh wordt verstrekt; een bijna onmogelijk bedrag.

Bali verbruikte in 2007 6.452.000 kWh per DAG, zodat er per dag 19,8 miljard IDR ofwel 1,4 miljoen Euro overheids-subsidie bij moest. Alleen al voor Bali!

Tel daarbij dat ruim een derde daarvan door hotels wordt gebruikt en de villa's van buitenlanders ook nog een flinke portie voor hun rekening nemen (Balinese huishoudens hebben meest meters met een gemaximeerd verbruik van 1420 Watt, ik zit al op het 30-voudige daarvan met in totaal 45 Kilowatt op drie meters) en die twee categorieŽn nog steeds fors uitbreidden in 2008 en 2009 tot Pastika een stop afkondigde op commerciŽle bouwvergunningen (hotels, verhuurvilla's) en je hebt de grootste "boosdoeners" te pakken: wij, dus.

De piekbelasting tussen 17.00 uur en 22.00 uur nadert nu het maximumvermogen van de centrales en een totale blackout dreigt als die centrales het niet meer kunnen bolwerken.

Hotels op Bali is verplicht om in 2009 30% minder stroom af te nemen dan in 2008; zo niet, dan volgt totale electriciteits-afsluiting van dat hotel (soep, heet, gegeten, opdienen, ik weet het). Vele hotels laten dus gewoon een dag per week een aggregaat draaien, kost ook energie maar je ziet het niet op de meter. Een paar, zoals b.v. de Allila-keten, pakken het wel goed aan en bezuinigen o.a. door het inzetten van groene technieken.

En dan zitten we op Bali nog in een luxe-positie idd; veel families in andere delen van het land moeten het met 5 Watt per huishouden doen en kunnen dus net ťťn spaarlampje laten branden.

Dus: de PLN is niet van zins nog veel nieuwe (diesel-)centrales te bouwen, want iedere centrale kost extra (subsidie-)geld. Er zal energie moeten worden bespaard o.a. door invoeren van het 3-S principe (Saya, Sekarang, Sederhana) op energiebesparing en het verhogen van de electriciteitsprijzen. Want het is echt crisis op energiegebied.

spacer line  

Mischien eens ff met essent praten want de stroomkostprijs is wel erg hoog daar hier kost de stroom maar 2800 rph omgerekend en dan verdienen ze er nog aan maar ja hier heerst geen corruptie net als in IR verder zijn er genoeg alternatieven oa waterkracht en solar maar dat snappen die mensen zeker nog niet vooral waterkracht is er genoeg alleen nog ff gebruiken....de stroom loopt letterlijk en figuurlijk de zee in

PeterH
User
spacer line

On 03 August 2009 09:52 willemgeheim wrote:
Mischien eens ff met essent praten want de stroomkostprijs is wel erg hoog daar hier kost de stroom maar 2800 rph omgerekend en dan verdienen ze er nog aan maar ja hier heerst geen corruptie net als in IR verder zijn er genoeg alternatieven oa waterkracht en solar maar dat snappen die mensen zeker nog niet vooral waterkracht is er genoeg alleen nog ff gebruiken....de stroom loopt letterlijk en figuurlijk de zee in

Ik kent de Essent-prijs niet, maar is dat inclusief distributie en service of alleen de kostprijs van prductie?

Op Bali wordt grotendeels stroom geproduceerd met dieselcentrales en diesel is de laatste jaren erg duur geworden, het heeft niet zoveel met corruptie te maken. IndonesiŽ heeft nu eenmaal geen goedkoop aardgas. Men is overigens wel degelijk bezig met warmtewisselaars (solar thermal cooling), trouwens 18e eeuwse technologie, en met zonne-energie maar dan op lokaal niveau: sommige hotels zelf dus, gestimuleerd door de "dreiging" van PLN.

Geothermische energie is er in dit vulkanische gebied natuurlijk wel en daarom zijn ze op Bali samen met Nippon Electric ook bezig daarvoor een eerste experimentele centrale te bouwen. En in het noorden komt volgend jaar een nieuwe kolencentrale in bedrijf: goedkoper, maar de milieu-activisten lopen zich alweer warm....

Windenergie kan voor ongeveer 1500 IDR per kWh geproduceerd worden, maar slechts kleinschalig op beperkte locaties. Wat het met het aanzicht van Bali doet, is dan weer een heel ander verhaal.

En tenslotte valt het met dan "snappen" wel mee: IPST Sarbagita is een electriciteitscentrale naast de mangrove bossen tussen Sanur en Kuta, waar huishoudelijk organisch afval wordt omgezet in energie. Vorig jaar gestart, draagt die centrale nu voor 2% bij in de energievoorziening en beter nog: de mangrove-bossen worden schoner omdat het afval daar niet meer wordt gedumpt.

Maar hoe dan ook: de PLN legt de nadruk op besparing en slim met energie omgaan; waarom b.v. water in electrische boilers verhitten als een tank op je dak het water al op 80 graden brengt? Dat soort dingen.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 03-08-2009 10:36 PeterH wrote: IndonesiŽ heeft nu eenmaal geen goedkoop aardgas.

Weet je dat wel heel zeker? Ik dacht dat IndonesiŽ een van de grootste exporteurs van aardgas in de regio was.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

PeterH; je verhaaltje klopt, maar je bedragen zeker niet.

In 2006 was de prijs van een kWh dik 1.000 Rupiah, ik meen meer recentelijk gelezen te hebben dat het 1200 Rupiah is

http://www.kapanlagi.com/h/0000099850.html

Ho Lee Fuk

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

PeterH
User
spacer line

On 03 August 2009 11:19 guna2 wrote:

...

Weet je dat wel heel zeker? Ik dacht dat Indonesi� een van de grootste exporteurs van aardgas in de regio was.
Je hebt natuurlijk gelijk en ik moet me wat preciezer uitdrukken: de nadruk lag op "goedkoop". 15% van de electriciteit op Bali wordt door een gas-centrale geleverd (Pemaron), maar dat drukt de kosten van electriciteit niet en naar ik heb begrepen zit 'm dat niet zozeer in de prijs hier, maar in de bodemprijzen die in Nederland voor gas betaald worden door de energie-producenten, ooit zo aangeboden door de overheid als incentive om kolencentrales te sluiten of om te bouwen.

PeterH
User
spacer line

On 03 August 2009 11:35 Yerun wrote:
PeterH; je verhaaltje klopt, maar je bedragen zeker niet.

In 2006 was de prijs van een kWh dik 1.000 Rupiah, ik meen meer recentelijk gelezen te hebben dat het 1200 Rupiah is

http://www.kapanlagi.com/h/0000099850.html

Yerun, als ik het goed lees gaat het in dat artikel over geschatte productiekosten, niet over de consumentenprijs per kWh. Die laatste is trouwens ook niet zo heel transparant vanwege de verschillende vastrecht-tarieven die weer afhankelijk zijn van de meter die je hebt. Ik zal m'n eigen rekening van een meter er bij pakken als voorbeeld.

Voor de afname van 1672 kWh moest ik 1.547.925 IDR betalen; dat zou neerkomen op 926 IDR per kWh en dan kom je aardig in de buurt van het door jou genoemde bedrag.

Echter: dat bedrag is opgebouwd uit een aantal componenten. Ten eerste een vastrecht-betaling voor de meter, waarvan het maandelijkse bedrag afhankelijk is van de maximale capaciteit van die meter (beban/angsur). Voor deze (grote) meter is dan 495.000 per maand, ONafhankelijk van de hoeveelheid stroom die ik afneem. Dat bedrag moet ik dus ook betalen bij 0 kWh verbruik.

De variabele kosten zijn 806.520 IDR en 166.980 IDR "Tarif non-subsidi" , zodat ik in totaal 582 IDR per kWh betaal, afgezien van de vaste kosten van de meter.

Het laatste postje op de rekening is voor de materai van 6000 IDR.

Nu zijn eigenaren van die grote en nog grotere meters maar een minderheid in aantallen; de meeste Balinezen, ook hun winkeltjes, hebben een meter van 1420 watt max. met ťťn zekering van 6A en betalen daar vrijwel niets aan maandelijks vastrecht voor. De kosten van die meters worden in het vastrecht van die van de grootverbruikers zoals industrie, de hotels en de particuliere grootverbruikers verwerkt. Die Balinezen betalen dus een "all in" prijs, inclusief vastrecht, van rond de 600 IDR, nog geen 5 eurocent per kWh.

zieleffe
User
spacer line

En het mooie van alles is dat je de meters buiten hebt hangen.
die door de controlleurs moet worden nagekeken hoe verzinnen ze het.
Kan je zien dat ze de mensen daar niet vertrouwen.
ik kan je het niet laten zien op het ogenblik maar heb ergens een foto waar je zo,n ouderwets stoppen doos in de muur gemetselt, met twee stoppen dat is al heel wat, voor hen zonder aardlekschakkelaars, wat een troep daaro.............. Emoticon: Wink Emoticon: Sadley Emoticon:

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

88,119,724 topic views - 240,766 posts - 13,734 topics - 34,291 members - last post @ 20-01-2021 23:02 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

143,547,947 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com