indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Sumatra > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Nienke&roy
User
spacer line

Hallo,
Van 5-16 aug ben ik met mijn vriend op Sumatra.
Wij twijfelen of we vantevoren hotels en transfers zullen regelen (lekker makkelijk, wel duur), of ter plekke. We gaan altijd backpacken, maar we hebben niet zoveel zin in vaak overstappen van bus naar bus etc. Dus eigenlijk wil ik weten of het makkelijk is om een taxi of minibus te regelen voor langere afstanden. We willen de volgende afstanden afleggen:
- Medan - Bukit Lawang
- Bukit Lawang - Samosir
- Samosir - Sipirok
- Sipirok - Bukittinggi
- Bukittinggi - Padang
Weet iemand of dit makkelijk gaat per taxi of soortgelijk vervoermiddel, hoe lang de afstanden zijn (in uren) en hoeveel dit ongeveer gaat kosten per trip?
Groeten Nienke

spacer line  

Zie :
http://forum.indahnesia.com/to(...)reistijd_sumatra.php

Vergeet ook niet om voldoende water en lunchbox(brood) uit Medan mee te nemen.
Dit in vrrband met vaak niet al te schone eetgelegenheden onderweg .
Voor warme koffie of thee khoef het geen probleem te zijn .

De beste is dat je vanaf Medan een travelbusje neemt of iet duurder een huurauto (kan mss samen delen met andere reisgenoten).
Vauit Parapat (Toba Meer) kan je gewoon de autobus (groot en snel) nemen .Daarnaast heb je ook de kleinere angkots (personenvervoers) die van stad tot stad rijden .
Eerlijk gezegd heb ik hun weinig gezien tijdens mijn reis van Padang naar Parapat.
Vanuit Parapat naar Medan is het veel meer , de wegen zijn beter en het verkeer drukker.
Maar dan ben je gebonden aan hun vertrektijden en kan je niet overal stoppen op plaatsen die je leuk vindt.

bisa dicek of makemyday .

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

Reken op hobbelige, kronkelige wegen.....'t is moeilijk om precies in uren aan te geven hoe lang de reis duurt, maar ik kan me herinneren dat ik hele dagen in de bus zat.....lang dus!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Medan Bukit Lawang kan met de bus vanaf de Pinang Baris terminal. Reistijd ongeveer 3 uur.
Bukit Lawang-Samosir OF met travel (gedeelde minibus) tot Prapat daarna met boot over OF met de bus terug naar Medan en vanuit Pinang Baris terminal naar Amplas terminal (angkot) In dat geval vroeg vertrekken!
Samosir-Sipirok; neem vanuit Parapat een bus met bestemming Padang Sidempuan of Bukittinggi
Sipirok-Bukittinggi bus of travel rechtstreeks naar Bukittinggi.
Bukittinggi-Padang bus of travel. ALTERNATIEF: de meeste bussen gaan rechtsreeks naar Padang via de Trans Sumatra Highway (wat heet). Echter je kunt ook van bukittinggi naar Maninjau (echt heel erg mooi) en vandaar is er via de kustweg en Pariaman ook een bus naar Padang. Dit is ook een hele mooie route.
De prijzen zijn de laatste jaren nogal veranderd (= gestegen oa door benzineprijs)
Voorbeeld: travel juni 2008 Padang-Bukittinggi Rp 50.000. Die 12 dagen die jullie is niet zo heel veel probeer daarom zeker in het laatste stuk een dag speling in te calculeren.

gr
Anne Mieke
Maar net wat Novi zegt je weet het gewoon nooit. Op Sumatera regent het erg veel zeker rond bukit Lawang en in west Sumatera waarbij je te maken kunt krijgen met blokkeringen waardoor je een andere route moet nemen.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

De reistijden zijn tussen 35-45 km per uur , de route van Padang naar Parapat .
Van Parapat naar Medan kan je wel de 60 km halen .
De weg is beter , vlakker en breder.

De route Bukit tinggi naar Maninjau (of Padang - Maninjau ) is mooi maar vermoeiend.
Je kan ook geen snelheid maken en zag ook weinig OV (angkots of andere bus).
Zag wel een Taxi met Indonesische passagiers bij de Danau Maninjau .

Heb de beroemde kelok ampe ampe (de 44 haarspeldbochten) niet gedaan , had geen zin meer .

De busrit vanaf Medan of Parapat is ongeveer 300-350 .000 rupiah , volgens iemand die bij de P.O werkte in Prapat .
De reis van Medan naar Padang is ongeveer 30 uren.
We hebben in etappes gedaan vanuit Padang naar Medan in jan febr 2009 in 9 dagen met een huurauto.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 10-07-2009 13:06 Surya Atmadja wrote:

De route Bukit tinggi naar Maninjau (of Padang - Maninjau ) is mooi maar vermoeiend.
Je kan ook geen snelheid maken en zag ook weinig OV (angkots of andere bus).
Zag wel een Taxi met Indonesische passagiers bij de Danau Maninjau .

Heb de beroemde kelok ampe ampe (de 44 haarspeldbochten) niet gedaan , had geen zin meer .

De busrit vanaf Medan of Parapat is ongeveer 300-350 .000 rupiah , volgens iemand die bij de P.O werkte in Prapat .

Tussen Bukittinggi en Maninjau rijden regelmatig bussen, de meesgten hebben als eindbestemming Lobuk Basung, Pariaman of Padang) ze vertrekken vanaf de terminal 2 kilometer ten zuiden van het centrum van Bukittinggi. ravels rijden ook regelmatig naar/richting Maninjau (LobukBasung is een redelijke grote plaats waar waarschijnlijk vaker travel heenrijden) de 44 bochten weg is mooi, zeker Van Bukitinggi naar Maninjau met uitzicht over het meer maar je moet wel een sterke maag hebben bij een " enthousiaste" chauffeur.

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

Hier heb je zo'n bakbeest van een bus , ze hebben ons ingehaald met veel herrie (klakson).
Je wordt a.h.w weggedrukt .
Zoals je ziet is de route de gele streep op de kaart van Sumatra en Java .
Dat busje rijdt op de enige weg (yawel de TSH) tussen Padang- Medan , via kleine dorpen , in een kleine weggetje die Highway heet .
Waar je rakelings elkaar paseren.
Gekiekt uit onze huurauto .

spacer line  

On 10-07-2009 13:18 Anne Mieke wrote:

...

Tussen Bukittinggi en Maninjau rijden regelmatig bussen, de meesgten hebben als eindbestemming Lobuk Basung, Pariaman of Padang) ze vertrekken vanaf de terminal 2 kilometer ten zuiden van het centrum van Bukittinggi. ravels rijden ook regelmatig naar/richting Maninjau (LobukBasung is een redelijke grote plaats waar waarschijnlijk vaker travel heenrijden) de 44 bochten weg is mooi, zeker Van Bukitinggi naar Maninjau met uitzicht over het meer maar je moet wel een sterke maag hebben bij een " enthousiaste" chauffeur.

gr
AM

Ik heb in Padang ,Bukittinggi , Batusangkar de "terminals"gezien , dus zal er zeker OV zijn , alleen tijdens onze trip naar de 2 meren en Bukittinggi en omgeving zagen we alleen maar personenwagens , weinig / geen openbaar vervoer.
Tenminste de touristische route zoals de Harau valley.

Vanuit Padang naar Pariaman hebt je ook naast de angkots de travelbusjes voor 60.000 rupiah(?) , alleen die route hebben we niet gedaan .
We zijn met de boemeltrein Padang Pariaman (reisduur 2 uren voor Rp 2500 = 16 eurocents) . "Onze"auto vertrekt leeg (met onze koffers) j vanuit Padang en wij werden opgewacht bij de station van Pariaman waar we daarna naar Bukittinggi vertrokken .

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

'k zit weer even terug te denken aan mijn reis in Sumatra....was wel écht een leuke tijd! 'k zou het zo weer doen....

kijk wel een beetje uit met eten...of onze groep heeft toevallig pech gehad. Maar een aantal die in Bukit Lawang enthousiast aan de nasi padang gingen hebben echt de volle maand diarree gehad en alleen nog maar bananen gegeten (gelukkig wist ik toen nog niet hoe lekker het kan zijn en at ik alleen maar witte rijst omdat ik die schaaltjes uit de vitrine niet vertrouwde) en iets verderop liepen 5 mensen buiktyfus op..... sorry, beetje offtopic....

Ik denk dat 12 dagen op zich genoeg zijn op Sumatra.....zeker het stuk dat jullie doen. Wij zaten 2 dagen in Bukit Lawang, 2 dagen op Samosir (toen had ik graag nog iets langer daar willen blijven om echt het hele eiland te bekijken) 2 dagen Bukitinggi (was genoeg voor mij) Als je jouw reis niet van tevoren helemaal vastlegt dan kun je ter plekke besluiten of je genoeg gezien hebt of dat je nog langer wil blijven...maar onderschat de afstanden soms ook niet, dus trek wel genoeg tijd uit voor het reizen van de afstanden!

spacer line  

De afstanden tussen de steden die wij genomen hadden waren bekend.
De reistijden zijn ook bekend , maximaal 7-8 uren per dag .
Wij kunnen niet meer dan 8 uren in de auto zitten.
Ben niet zo jong meer Emoticon: Wink
Of je met huurauto of OV gaat , ze rijden even snel (de weg is dezelfde , smal , slecht , veel bochten etc ) .
Het verschil lig alleen in de vertrektijden (je bent eigen baas) door de beschikbare auto.

De route was .
Padang 2 nachten .
Padang naar Bukittinggi via Pariaman .
Bukittinggi 2 nachten , we hebben Bukittinggi e.o bekeken .
Bukittinggi - Padang Sidempuan (1 nacht )
Sipirok 1 nacht.
Parapat 2 nachten .
Totaal zelf 8 nachten exclusief Medan 2 nachten .

Van die 10 dagen kan je een paar dagen afhalen zodat je het kan gebruiken voor Bukitlawang e.o .
Als je met OV gaat kan het krap zijn .

spacer line  

On 10-07-2009 13:45 NoviKirana wrote:

kijk wel een beetje uit met eten ...of onze groep heeft toevallig pech gehad. Maar een aantal die in Bukit Lawang enthousiast aan de nasi padang gingen hebben echt de volle maand diarree gehad en alleen nog maar bananen gegeten (gelukkig wist ik toen nog niet hoe lekker het kan zijn en at ik alleen maar witte rijst omdat ik die schaaltjes uit de vitrine niet vertrouwde) en iets verderop liepen 5 mensen buiktyfus op..... sorry, beetje offtopic....

Dat is een belangrijke advies.
Vandaar dat ik ook schreef , neem eigen drinkwater mee en eigen lunchbox .
Het is een ramp om daar langs de weg te eten .
We moeten ook echt gaan zoeken voordat wee een acceptabele restaurant kan vinden .n

elsbeth
User
spacer line

Hallo allemaal, graag even een bevestiging/ontkenning dat het prima te doen is om met de gewone bus van Prapat via Sipirok naar Bukittinggi te reizen. Ik heb niet zo'n zin om mij vast te leggen aan een gehuurd busje. Ik neem aan dat ik vanuit Samosir ook wel een busje met chauffeur kan regelen. (pa/moe met 4 pubers). Ik word een beetje zenuwachtig, over 6 weken vertrekken we. In Bukittinggi regel ik zelf wel vervoer en bekijk ik het per dag. Heeft iemand een emailadres van Hotels Torsibohi in Sipirok (als we daar uberhaupt nog terecht kunnen, want ik begrijp dat dit zo ongeveer de plek is waar iedereen de reis onderbreekt..) Anders wordt het toch maar bellen.
Dank alvast. Gr.Elsbeth

paulana
User
spacer line

Hallo Elsbeth

Is het adres Jalan Sisimanganjara ?
dan is het emailadres sukmaRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.medan.wasantara.net.id

Telnr 62617345632 of 7344074.

Er staat nog een ander bij Jalan Raya Sipirok-Sidempuan
email : infoRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.greentail.indochina

Groet Paulana

Om Swastiastu

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik heb een ander tel nr. ergens gevonden: 0634-41311/41312.
0634 is van Padang Sidempuan dat zou wel kunnen kloppen. Het netnummer van Paulana hierboven zou 061 zijn maar dat is Medan.
Als je vanuit Parapat naar Sipirok wilt met de bus kun je bv de ALS nemen die vanuit Medan vertrekt. Ik vind de ALS tegenwoordig niet meer zo geweldig als vroeger. Er zijn wellicht ook andere maatschappijen. Vroeger had de in elk geval ANS. SA kent nog wel andere denk ik. Het is op zich goed te doen maar ik zou persoonlijk een bus nemen die overdag rijdt. De ticketprijs zal dan van Medan tot waarschijnlijk Padang Sidempuan zijn.

gr
AM

elsbeth
User
spacer line

Dank allemaal, ik ga dat tweede emailadres van jou proberen, Paulana. Het andere adres klopt niet en het tel.nr. dan denk ik ook niet.
Anne Mieke, aan de nachtbus heb ik geen seconde gedacht als mogelijkheid.
Ik reis ook liever overdag, dus moet ergens een tussenhotel hebben. Het ging mij erom dat ik niet van hieruit een busje hoef te regelen, maar gewoon de bus kan nemen vanuit Prapat. Reizen met 6 is zo anders, dan reizen met 2, je hebt altijd wel 2 of 3 kamers nodig, daardoor is reserveren soms wel handig/aanbevolen. Maar eigenlijk houd ik er niet van. Bovendien wordt het er ook niet echt goedkoper op.
Groeten Elsbeth

simpati
User
spacer line

Beste Elsbeth,
Om de reis naar Bukittinggi in twee etappes te doen kan je ook overnachten in Sibolga.
Kijk eens op http://pariwisatasibolga.com/main/akomodasi
Heb je behoefte aan goede landkaarten stuur dan even een mail naar simpat55Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.gmail.com
Succes,
Jan
Malang

elsbeth
User
spacer line

Ja Jan, dat heb ik ook al overwogen, maar ik wil op de eerste reisdag zo ver mogelijk komen, zodat ik een beetje bijtijds in Bukittiggi ben. Ik heb het idee dat ik op reisdag 2 vanuit Sipirok eerder in Bukittinggi ben dan vanuit Sibolga. Als ik geen accomodatie meer kan vinden in Sipirok (probeer het nu via van Verre te regelen), dan ga ik eens kijken in Sibolga. Daar zijn i.i.g. veel meer hotels! Dank dus voor je link.
Het komt weer flink dichtbij, 3 juli vertrek!!
En, malariatabletten voor Bukit Lawang en Tangkahan?? Wordt wel weer geadviseerd, ben er nog niet uit. Ik heb dit keer wel mijn 4 kinderen bij me..

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 25-05-2011 20:40 elsbeth wrote:
Ja Jan, dat heb ik ook al overwogen, maar ik wil op de eerste reisdag zo ver mogelijk komen, zodat ik een beetje bijtijds in Bukittiggi ben. Ik heb het idee dat ik op reisdag 2 vanuit Sipirok eerder in Bukittinggi ben dan vanuit Sibolga. Als ik geen accomodatie meer kan vinden in Sipirok (probeer het nu via van Verre te regelen), dan ga ik eens kijken in Sibolga. Daar zijn i.i.g. veel meer hotels! Dank dus voor je link.
Het komt weer flink dichtbij, 3 juli vertrek!!
En, malariatabletten voor Bukit Lawang en Tangkahan?? Wordt wel weer geadviseerd, ben er nog niet uit. Ik heb dit keer wel mijn 4 kinderen bij me..
Dat je vanuit Siprirok eerder in Bukittinggi bent dan vanuit Sibolga weet ik wel zeker. Bovendien, alleen voor een overnachting is er niet veel aan in Sibolga dan kun je maar beter in Sipirok of Padang Sidempuan slapen (ook koeler!). Ik ben een paar keer vanuit Sibolga naar Bukittinggi gereden en heb daar 14 uur over gedaan, een keer met de bus, een keer met een travel.
Als Siprirok niet lukt dan kun je nog beter in Padang Sidempuan overnachten.

Malariatabletten alleen voor BL en Tangkahan vind ik wat vergezocht. Op al die andere plaatsen is het risico net zo groot (of klein).

En 3 juli? Dan lossen we elkaar af, dan kom ik weer aan op Schiphol...

simpati
User
spacer line

Beste Elsbeth,
Mocht Padang Sidempuan niet lukken kunnen jullie een stad verder (Panyabungan) Hotel Payaloting proberen, hotel was netjes maar het ontbijt voor mensen die aan het reizen zijn te laat.
Ik betaalde in 2009 Rp.248.400
Kijk eens op:
http://toursumatra.com/north-s(...)nal-panyabungan.html
In de stad zelf is niets te doen.
Dit jaar (tijdens de Ramadan) zal ik de reis van Parapat naar Bukittinggi niet maken maar twee weken verblijven bij Tabo Cottages op Samosir, volgens Anne Mieke een aanrader.
Succes,
Jan
Malang

elsbeth
User
spacer line

Dank je Jan, ziet er goed uit inderdaad.
Ja, jij bent echt een Tobaliefhebber, he? Heb ik tenminste een keer gelezen.
Wij zijn er helaas maar 3 nachten, je moet keuzes maken.
Ik heb uiteindelijk toch voor Carolina gekozen als standplaats.
Ik vind het ontzettend leuk om na al die jaren (sinds 1989) weer eens op Samosir terug te zijn.
West Sumatera ben ik later nog wel eens geweest (1993, god, wat word ik oud...)
Groet Elsbeth

simpati
User
spacer line

Beste Elsbeth,
Lake Toba blijft mijn favoriete plek om vakantie te vieren, ook omdat mijn beste vriend sinds de kleuterschool daar woont met zijn Indonesische vrouw en de kinderen.

De schitterende natuur en de rustige wegen om te wandelen zijn uniek, de Batakkers met hun cultuur blijven mij boeien.
Wonen kan ik er zelf niet vanwege behoeft aan medici die daar niet zijn.

Bij Hotel Carolina ben ik sinds 1998 vaste klant, blijft een goede plaats maar deze keer kies ik toch voor een andere plaats, bij Tabo Cottages heb ik vaker gegeten maar het is er nooit van gekomen om daar te overnachten, nu dus wel de kamer is al gereserveerd.
Jullie zullen net weg zijn voordat ik kom.
Horas!
Jan
Malang

elsbeth
User
spacer line

Wanneer kom jij daar dan aan? Wij zitten er 12-13-14 juli. Het rare is dat ik het gevoel heb daar veel vaker te zijn geweest, maar ik ben er maar één keer geweest.
Carlina vond ik toen heerlijk. Ik heb nu 2 kamers aan het strandje gereserveerd, dus beneden. Ik vond het toen heerlijk dat ik zo het water in kon duiken (ben inmiddels wat minder behendig..) Heb je nog een ultieme tip (mooie wandeling, leuk eettentje etc.)?

spacer line  

Elsbeth
Vanaf Prapat kan je
1. via Sipirok naar Bkttinggi (Padang) reizen ook met de bus (Er is een Perusahaan Otobis bij de grote straat van Parapat) .
Of iets verder reizen 1 uur ( ?) naar Padang sidempuan ( Hotel Natama II)
Ik zou Hotel Torsibohi nemen( populair bij de orang Belanda). .
Cottage achtig , en klant van " alls" reisburo's.
Bij Padanag Sidempuan ( Hotel natama II ) is niet mooi , klein en " primitif".Er komen wel landgenoten langs.
In beide plaatsen heb ik in 2009 gelogeerd.

2.Andere route is via Sibolga ( via Tarutung) , heb ik ook gedaan , de weg was toen beter.
Persoonlijk zou ik Medan-Parapat-Sipirok - Bukittinggi nemen .
Ben rdedelijk tevreden.
Salam dari Singapura .
Morgen ga ik nr Jkt en 4 dgn later ga ik naar Padang met Ibu S.A en S.A jr .

elsbeth
User
spacer line

He, hoe is het in Singapore? lekker panas zeker, he? Ik vond het 2 jaar geleden niet om te harden, Indonesie was veel lekkerder (en vele malen leuker!!).
Ik weet de routes inmiddels, ga inderdaad via Sipirok, probeer te slapen in Torsibohi,
als ik nog een plekkie kan krijgen. Net als ik in Buklittinggi ben, is er een groot event met allerlei dokters. Voor de eerste avond al moeilijk een plaats te vinden, maar ik kom er wel uit. Ik houd wel van een beetje avontuur.

simpati
User
spacer line

Heb je nog een ultieme tip
Wat eten betreft is het erg moeilijk om een tip te geven, de kwaliteit is afhankelijk van de kok die een restaurant op het moment heeft, bij Hotel Carolina vond ik de laatste twee keer het eten niet goed.
Eten en drinken is op Samosir voor Indonesische begrippen niet goedkoop, volgens de bewoners komt dat door de kosten van de (veer) boot.
Er wordt altijd goed eten geserveerd bij de twee Duitse dames die op Samosir wonen, de namen zijn Romlan en Tabo Cottages.
Ik eet vaak bij de zaken van de Moslims die er op Samosir zijn, de eerste vind je als je bij Carolina naar de grote weg loopt en dan einde weg naar links.

Wat ik heerlijk vind op Samosir is rond toeren op een scooter, het huren van een scooter is niet echt goedkoop.
Is de scooter of motor beschadigd maak er dan voor gebruik even een paar foto's van anders wil de eigenaar achteraf wel eens beweren dat de beschadigingen nieuw zijn en wordt er een pittige vergoeding gevraagd.
Met het huren van een mountainbike idem.
In Simanindo worden voorstellingen gegeven, vind ik persoonlijk een van de zaken die je echt moet zien ondanks het tarief wat wordt gevraagd.
Een stuk verder zijn er hotsprings, zijn een bezoek waard, maar er zijn mooiere hotsprings in Sumatera.
Tomok is een bezoek waard, is een leuke wandeling.
Bezoek ook eens Harapan Jaya op Samosir, dan kan je zien dat een handicap helemaal niet zielig hoeft te zijn.
De website van die stichting is te vinden op: http://www.harapanjaya.nl/
Salam,
Jan

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,847,173 topic views - 234,918 posts - 13,695 topics - 25,649 members - last post @ 14-11-2019 11:03 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,633,034 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com