indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Heb pandan cake een keer gemaakt, maar volgens de """kenners"" moest het luchtiger zijn....,ondanks 5 eieren
Nou ik hoor graag jullie recepten.
Lemper gaat ook goed [ lekker met garnalen vulling] is weer wat anders dan ayam
risolles gaat matig, maar oefening baart kunst
Groetjes Merapi/Wilma

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Wilma,

Een goeie cake maken is nog niet zo gemakkelijk en je moet vaak vanalles uitproberen om uit de oven te krijgen wat je wil. Van de eieren is het belangrijker hoe lang dat je ze klopt (lang dus!) dan het aantal. Bovendien zijn niet alle eieren even groot en termen als medium wil ook nog wel eens van winkel tot winkel verschillen.
Als in jouw recept vocht gebruikt wordt kun je ook eens proberen om een deel van dat vocht te vervangen door spa rood (iets met veel en sterke bubbels). Verder experimenteren met de verhoudingen, temperatuur (ook zit er verschil in ovens) en hoe lang de baktijd (en het deurtje de eerste tijd dichtlaten)
En als die kenners het dan zo goed weten dan hadden ze jou bij het commentaar ook wel meteen een recept kunnen geven. Misschien moet je ook eens op andere sites kijken (Kokkie Blanda?) Hier op het forum zitten (helaas) niet zoveel vrouwen en cakes bakken (mannen nu de oren dicht!) is toch echt een vrouwending.

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

Van de meeste vrouwendingen is geen cake te bakken, dat is zo, of begrijp ik je weer verkeerd? En: Spa Rood is ook maar een slap aftreksel vergeleken met Sourci. Dat zou nog betere resultaten geven.
Maar op de site van Semeru staat vast wel hèt recept (er staan er maar een paar duizend) voor je pandancake, Merapi. Dan kun je voor je verjaardag er alvast een paar maken.
Ik zal haar straks vragen om het hier te schrijven, maar ze schrijft niet zo erg goed Nederlands, hoor, maar als ik haar een beetje help lukt het vast wel. Ik zal eens kijken of ik haar uit haar keuken kan krijgen. Emoticon: Bye bye

Be careful what you wish for; you might get it!

nona manis
User
User icon of nona manis
spacer line

In de meeste Indische toko's is de cake-mix Pandan Chiffon met speciaal cakeblik te koop.
7 eieren en een klein blikje cocosmelk maak je de heerlijkste cake.
Succes!

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Lieve sobats,
Ja dat cakeblik heb ik Annemiek!
Ik ga gewoon proefbakken het komend weekend!
Ja, de kenners,nou ja, hebben hun eigen recept..
nona manis, dat ziet er goed uit!
Ik ken de cake-mixen, scheelt veel werk.., maar ja, mn Indische vrienden zijn kritisch, ze proeven direct welke kruiden in een gerecht zitten. [en welke er niet in thuis horen]
Nona: morgen fiets ik even naar toko Semarang, de oudste en stoffigste toko van Den Haag, maar waar je alles kan krijgen.

Bedankt, fijne avond,
groetjes Wilma/Merapi Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

nona manis
User
User icon of nona manis
spacer line

Hey Wilma,

Ik ben benieuwd of je cake nog is gelukt!

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hai Nona Manis,
Heb nog geen kue pandan proefgebakken, maar ik heb zo"n pak chiffon cake mix gekocht.
Inderdaad, 7 eieren erbij en kokosmelk.[ zal ik er maar niet bij zeggen, want een paar vrienden hebben verhoogd cholesterol!]
Heb nog een vraagje: op de verpakking staat dat vorm ingevet moet worden, maar bij toko Semarang raadde men dit beslist af, omdat anders de cake zou inzakken.
Wie heeft een advies wat ik het beste kan doen??
groetjes Merapi/Wilma

nona manis
User
User icon of nona manis
spacer line

Hallo Wilma.

Wat betreft het invetten van het cakeblik zou best kunnen kloppen. Dat probleem van inzakken had ik ook. Volgende keer vet ik het niet in. Kijken hoe dat gaat.
Je zult zien dat de cake heeeeel luchtig wordt.
Vorige keer nam ik wat mee voor mijn collega's.Ze waren al bang dat het een soort spacecake was.
zoiets als een groene cake hadden ze nog nooit gezien. Maar iedereen was heel enthousiast..
groetjes Nona Manis

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Haha Nona Manis,
ja dat kan ik mij voorstellen!
Nee hoor, er zit geen marihuana in, en ja een groene cake kennen Hollanders niet; tja wat dat betreft zijn Hollanders erg conservatief..
Ben toch ook Hollands, maar ik geniet echt van de Indonesische keuken, heerlijk
Vooral als je diverse gerechten leert onderscheiden: Sumatra, Oost en West Java,Bali, teveel om op te noemen en genoeg om te ontdekken; je moet er gewoon voor open staan.
Ik laat je weten of alles gelukt is
Groetjes, ook voor de andere sobats Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Nice Emoticon: Party!

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hai lieve sobats,
Heb een fijne verjaardag gehad en kue pandan was prima gelukt!
Het makan gedoe dreigde fout te gaan; vriend Ike wilde gado-gado maken, en dat wilde hij zelf doen en ook de kacangsaus.
Het werd een leuke chaos, lemper heb ik maar besteld en ondeh zelf gemaakt.
en sayur boontjes, sate kambing [geen geit maar lam], pepesan etc etc

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Hallo Wilma,
een beetje te laat maar alsnog gefeliciteerd met je verjaardag en ook met het lukken van de pandan cake, zie je wel dat er ooit iets wel een keertje moet lukken Emoticon: Yummie!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Dank je wel Yoke! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Party!

spacer line  

Jullie zijn mij vergeten uit te nodigen ik hou ook van Indonesies eten Emoticon: Smile

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 23-07-2009 19:10 willemgeheim wrote:
Jullie zijn mij vergeten uit te nodigen ik hou ook van Indonesies eten Emoticon: Smile

neuhhhhhhhhh Willem, een tijdje geleden heeft ze iedereen uitgenodigd, weet niet meer in welk topic maar ik heb het gelezen.
jammer voor jou, ben je net te laat voor de spacecake Emoticon: Yummie! van merapi.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

spacer line  

Ben al stoned alleen bij de gedachte Indonesise spacecake met kruiden uit Aceh Emoticon: Smile
Is iedereen nog wel thuisgekomen.... Emoticon: Smile

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Jeetje Willem,
Precies zoals Joke al zegt, heb al lang voor mn verjaardag alle sobats uitgenodigd.
Je hebt wat gemist, nee geen space cake, maar kue Pandan, haha

Ook lekker:Martabak..
De rest van de week een balansdag!

spacer line  

Ben ff bananenbeslag maken voor een monky-cake heb ik van een balinees geleerd en dat smaakt......naar banaan natuurlijk ....en de kleur is groen je hebt er nl bananenlikeur voor nodig of hoe dat mag heten een of ander extract het recept geef ik nog wel een keer...hier gebruik ik buiten bananen pisang ambon krijgt ie ook de kleur en de alcohol die verdampt ....ff druk....eieren ...rijstebloem....water...zout....suiker....bakbananen....pisang ambon.....een bakblik....creativiteit....en geduld....wel ff rijzen in de zon.(35 graden als je gist gebruikt zuurdesem is echt)..blik wel invetten met olie....183,48 graden.... voorverwarmen noodzakelijk....kleine tolerantie naar eigen inzicht.....ook met de tijd ong 40 min nav temp Emoticon: Smile ...ze deden er nog wat door en dat heb ik niet hier en weet niet hoe het heet.....maar dat hoor je als ik op Bali ben...en wegen doe ik nooit ong op het oog....maar hou de hoeveelheid van gewone cake aan en 2 a 3 bananen even tot moes prakken en door het deeg doen,,,,,krijg honger.....

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Ben ff bananenbeslag maken voor een monky-cake heb ik van een balinees geleerd en dat smaakt......naar banaan natuurlijk ....en de kleur is groen je hebt er nl bananenlikeur voor nodig of hoe dat mag heten een of ander extract

Dat extract zal wel die gifgroene kleurstof zijn die in alle zoete snoeperijen in Indonesie zit.

Pisang ambon erin lijkt me lekkerder.
Geef je het recept nog een keer ? Je moet toch zeker wel rijpe bakbananen gebruiken, of gebruik je die groene ? Emoticon: Yummie!

spacer line  

Ja natuurlijk rijpe bananen anders zijn ze niet te prakken en te verwerken in het deeg..smakelijk eten Emoticon: Yummie!
Morgen maak ik weer gado gado i love it

Jeanette
User
spacer line

Beste luidjes, ik zit met een heel groot probleem - vind ik zelf - want ik moet iemand hebben, een cateraar of zoiets, die erg goed is in Indonesisch koken. Nou woon ik niet in de randstad, dat zou gemakkelijk zijn, maar in de buurt van Maastricht. En daar heb je niet echt van die hele lekkere indonesische restaurantjes en/of toko's. Er zijn er wel een paar, maar die zijn in mijn ogen niet helemaal "echt". Of ik ken ze niet, kan ook. Weten jullie of hier in de buurt wat zit, iemand dat doet, of hebben jullie suggesties? Het is voor het huwelijksfeest van m'n zoon, in september. Ze wonen in Frankrijk en dachten bij moeders een mooi tuinfeest met indonesische hapjes en eten te kunnen organiseren....
Al vast bedankt voor advies/suggesties.
Jeanette

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Yes Willem, vriend Ike en ik hebben op mn verjaardag gado-gado gemaakt voor de gasten.
Hoe maak jij het Willem?
We hadden gado2 gemaakt met kool,boontjes,aardappels, worteltjes en het was heerlijk, ook djagung erbij.
En zelfgemaakte kacangsaus..., goddelijk
Wel een advies:
Laat je Indische partner lekker scharrelen in de keuken, zelf werd ik aan het werk gezet met snijden en wassen van de groenten.
aar ozo gezellig om samen met elkaar te koken

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

We hadden gado2 gemaakt met kool,boontjes,aardappels, worteltjes en het was heerlijk, ook djagung erbij.
En zelfgemaakte kacangsaus..., goddelijk

ik doe er geen worteltjes bij maar wel tauge en komkommer. Emoticon: Yummie!

Laat je Indische partner lekker scharrelen in de keuken,.

Geen grote puinhoop na het koken door Ike Emoticon: Confused

Ik geloof niet dat Willem een Indische partner heeft die hij aan het koken kan zetten maar hij doet het zelf uitstekend zo te lezen Emoticon: Party!

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Haha Yoke,
Inderdaad een grote puinhoop na Ike"s kookkunst en dan die afwas...
tauge was er bij, maar ik vond de aardappels niet smaken erbij en komkommer wilde hij niet.
Maar het was reuze gezellig.

spacer line  

Liever geen pottekijkers in de keuken en als ik een partner heb... ik kook en zij mag de afwas doen.
Tenzij ze beter kookt als ik dan mag ze alles doen en koken en afwassen met op eten help ik dan wel mee zo ben ik nou ook wel weer.... Emoticon: Smile ... Emoticon: Party!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

79,858,696 topic views - 236,818 posts - 13,712 topics - 28,671 members - last post @ 28-02-2020 18:59 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

130,315,758 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com