indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Milani
User
spacer line

Frangipani is dat een Jepun of Kamboja ? Nooit eerder van deze naam gehoord maar schijnt erg lekker te ruiken.
Wie weet er wat meer over te vertellen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Frangipani is meer de bekendere/algemenere naam voor wat ze in Indonesie de kamboja noemen. De naam jepun ken ik niet (tenminste als zijnde een bloemennaam)

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Milani
User
spacer line

Dank je wel Anne Mieke.
Jepun is de Balinese naam voor Kamboja en vind ik inderdaad een schitterende bloem.

In Java wordt de boom ook veel geplant bij graven. Erg decoratief en geeft meteen een schaduw plekje. Pracht boom en bloem.

latex40
User
User icon of latex40
spacer line

Hoi Milani

De Frangipani is een familie boom van de Plumeria rubra in trek in de tropen als de wit bloeiende pagedeboom, zowel ook in het rood.
Beide familie van de acutifolia dragen heerlijke geurende bloemen. In oost azie staat
de frangipani of pagodeboom symbool voor de onsterfelijkheid, omdat er zelfs nadat de boom in omgehakt nog bladeren en bloemen aan de takken verschijnen.

Latex

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

Op 28-06-2009 18:42 schreef Milani:

In Java wordt de boom ook veel geplant bij graven. Erg decoratief en geeft meteen een schaduw plekje. Pracht boom en bloem.

In Java inderdaad veel bij graven...in Bali overal! Een vriend van ons uit Java kwam in Bali bij ons logeren....Hij kwam 's avonds aan bij ons huisje en toen hij ging slapen rook hij overal de kamboja....hij kreeg er spontaan nachtmerries van omdat het hem zo deed denken aan begraafplaatsen!

dekarre
User
User icon of dekarre
spacer line

Hele mooie bloemen die heel goed ruiken, maar kan je die hier in BelgiŽ en Nederland ook vinden (en eventueel in de tuin plaatsen) of is het hier daarvoor te koud?

ibusas
User
User icon of ibusas
spacer line

De lekkerste bloem vind ik cempaka!! Ik heb er geen nederlandese naam voor gevonden, maar het is van de magnoliafamilie!
Ook in Bali te vinden, als boom of als struik, men maakt er parfum van en in cocosolie een geweldige massage-olie....

cempaka putih ruikt het sterkst, er is ook een gele.
Wie weet de naam in het nederlands?

PS dekarre: ik denk echt dat het hier te koud is en je hebt een prachtige website.
Emoticon: Cooool

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. dekarre, Je kan de planten (Frangipani of Plumeria) ook in Nederland kopen, echter ze zijn moeilijk verkrijgbaar.
Ik heb er twee staan, eentje gekocht bij Exotus in Delft en de ander zelf gezaait.

De planten (boom) kan je niet in de winter buiten laten staan, maar het beste op zolder zetten in de winterperiode, ze laten dan ook al hun bladeren vallen. Ze hebben dan ook maar minimaal water nodig (net genoeg zodat ze niet uitdrogen).

Vorig jaar had ik bloemen, maar dit jaar nog niet, maar ik ga ze ook maar naar binnen halen omdat het al behoorlijk fris wordt 's nachts.

Je ook ook zaadjes meenemen uit Bali en ze zelf thuis opkweken, alleen zal het en aantal jaar duren voordat hij bloemen gaat geven.

Succes

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Je hebt ze geel, wit en rood.

Op Bali, het maakt niet uit, gebruiken ze het voor offer voor de tempel.

Op Java schijnt het zo te zijn dat ze op begraafplaatsen vooral groeien.
En dus niet overal zoals op Bali gewoon in het wild groeien.

Beetje een verschil als je wil. Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Op Java worden ze steeds meer als decoratieve boom geplant bij (luxe) winkelcentra, hotels en dergelijke.

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

oh, het kan dus wel in NL als je hem maar binnen zet 's nachts? Dat is goed nieuws, want het is een van mijn favoriete bloemen....

spacer line  

's avonds binnenzetten heeft geen zin. Je kan de plant buiten zetten als de nachttemperatuur boven de 15 graden is, komt de temp. daar onder dan gewoon de plant niet meer buiten zetten en wachten tot het volgende seizoen.
Ik heb ze van de week naar binnen gehaald en dat was eigenlijk te laat, want de bladeren zijn al aan het verkleuren en sommige laten al los.
Hieronder twee website's met info

http://seedcollectors.web-log.nl/ (aanrader)
http://www.plumeria.nl/

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

74,316,849 topic views - 233,338 posts - 13,683 topics - 23,676 members - last post @ 20-08-2019 14:45 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

122,195,700 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com