indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 28-06-2009 01:30 FredB wrote: [Ik niet dus, anderen ook niet dus, dus beter van niet, dus.

Dit schreeuwt om een stemming, ware het niet dat ik niet zo democratisch ben aangelegd. In ieder geval ben ik na bijna twintig jaar in IndonesiŽ, met `eten van de straat,' nog nooit ziek geworden van dat eten.
"Ik niet dus, en anderen ook niet dus" doet sterk denken aan het laffe "en velen met mij."
En over het collectief kankeren is geen discussie mogelijk. Diverse forumleden die hier wonen hebben NOOIT een goed woord over voor dit land. Jantje is er daar ťťn van. En komt hij dan met een aanbeveling (waarvoor desondanks dank) dan draait het om een restaurant met Westers eten, gerund door westerlingen. Tja...

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 28-06-2009 02:34 guna2 wrote: [...dan draait het om een restaurant met Westers eten, gerund door westerlingen.

En als die westerlingen op vakantie zijn, dan kun je er maar beter niet gaan eten, want IndonesiŽrs kunnen natuurlijk niks. And so on, and so forth...

spacer line  

On 28-06-2009 01:30 FredB wrote:

...

...

Indonesische eten is zeer gevarieerd en kan heel erg lekker zijn, maar ik blijf erbij dat er veel meer mensen van zouden kunnen genieten als het Indonesische keukenpersoneel zich aan de basisregels voor hygiŽne zouden houden. En dan heb ik het over restaurants, want langs de weg kun je alleen maar rottigheid verwachten, ook al zegt AM honderd keer dat het wel meevalt omdat zij daar zo'n geweldige ervaringen mee heeft. Ik niet dus, anderen ook niet dus, dus beter van niet, dus.

Ben met je eens , Indonesisch eten is gevarieerd , je hebt verschillende soorten streekgerechten , de kwaliteit is ook verschillend , ook de menu .

Daarnaast de kwaliteit van de keuken zelf en keukenpersoneel.

Ik ben daar geboren , groot gebracht en al een paar keren op reis geweest naar mijn kampung.

en toch durf ik niet zo maar buitenhuis te gaan eten , en zeker NIET bij de PKL of Warungs of rumah makans .

De laatste keer dat ik eten " van het straat" eet is 3-4 maanden geleden , kupat tahu , een lekkernij voor Sundanezen.
Heb ik gegeten omdat men het meegenmen had als ontbijt , resultaat schieterij van jewelste , 3 dagen strontziek en bijna 5 kilo afgevallen en een par reizen uit de programma moeten cancellen.

bisa dicek of makemyday .

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

Precies Surya. Alleen straathonden en varkens vreten van de straat. In IndonesiŽ vinden ze dat als je een gebruikt bord met putwater afspoelt, daarbij er met de hand overheen wrijft, het weer goed genoeg is voor hergebruik; dat doen ze met de rest ook, inclusief hun lichaam. Men is wars van het gebruik van zeep (te duur, zal wel) en dat merk je overal aan. Waarom zijn de muren op zit-rughoogte altijd zo zwart, waarom is de muur rondom een lichtknopje zo zwart? Waarom zijn die goedkope (goedkoopste) en te kleine stoelen te vies om aan te pakken, kijk je het bestek wel eens na, zie je die vette vlekken op je te kleine placemat niet? Waarom is de vloer niet schoon (alleen nat gemaakt toen er een vieze versleten mop overheen ging om het vuil te verspreiden, als je geluk hebt, anders was het gewoon een sapu). Dat is niet omdat de Indonesische mensen zo schoon zijn. En dan gaat u daar eten? Dan zijn de stoppen doorgeslagen, vriend. Dan moet de nood hoog zijn.
Een basisgegeven in hygiŽne: handen wassen met water EN ZEEP!
Eet smakelijk, maar bedenk wel dat geciviliseerde mensen niet zo'n weerstand tegen die bacteriŽn hebben opgebouwd, dat ze geen schijterij krijgen.
Tot welke groep behoor jij, Tita-tovenaar Guna2 en Globetrotter AM? Gelukkig hebben de meeste mensen een beter budget voor hun vakantie!

Het is niet goed geciviliseerde mensen op een dwaalspoor te brengen met ongenuanceerd gezemel. Ze besteden hun zuur verdiende geld aan een vakantie die niet verpest hoeft te worden door buikloop en dysenterie en buikkrampen en narigheid die voorkomen had kunnen worden. Al dat positieve gedoe over negatieve zaken leidt nergens toe, dan naar rottigheid voor de goedgelovige. Stop daar toch eens mee!

Be careful what you wish for; you might get it!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

FredB, aan de straat heb ik nog nooit lichtknipjes gezien, evenals muren. Gelukkig kun je in Indonesie perfect kiezen waar je gaat eten. Zo'n tent als jij omschrijft loop ik gerust voorbij om bij de buren die al een stuk schoner is wel te gaan zitten. Eten van de straat heb ik geen probleem mee. Nog niet ziek van geworden ook. Wel uitkijken waar je gaat zitten natuurlijk. Als er zo'n PKL langs de deur komt hoeft het eten alleen tering-heet te zijn; het gaat vanaf daar direct op een bord dat uit mijn keuken komt.

Voor de gemiddelde toerist is dit niet weggelegd wellicht. Gelukkig wordt dit dan ook vaak afgeraden voor toeristen. Goede raad inderdaad. Toeristen moeten gewoon op wat beter verzorgde plekken eten, en daar is in Indonesie naar mijn mening ook geen gebrek aan.

Het eten (halen) bij een PKL heeft trouwens voor mij weinig met prijs te maken. Ik (mijn vriendin) kook goedkoper en vaak lekkerder thuis, maar soms heb je van die momenten dat je ineens honger hebt en te lui bent wat te maken. Dan is het handig even wat te 'scoren'.

Of ik dan een straathond of varken ben dat denk ik overigens niet, maar wat anderen van me denken als ik bij zo'n PKL zit zal me eigenlijk aan mijn achterwek oxideren.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 28-06-2009 13:57 FredB wrote:
Alleen straathonden en varkens vreten van de straat. ............. Stop daar toch eens mee!
Kunnen we het erop houden dat iedereen naar eigen inzicht handelt?
Je gaat er vanuit dat je van het eten in eenvoudige gelegenheden ziek wordt terwijl ik schrijf dat ik dat al jaren doe en juist in een sterrenhotel in Jakarta ziek ben geworden. Ik ben mij er niet van bewust mensen op een dwaalspoor te brengen. Ik vertel slechts wat mijn ervaringen zijn.
En "alleen straathonden en varkens vreten van de straat"? Hoe moet dat dan met al die Indonesiers die " ook van de straat vreten" Er komen weer allerlei insinuerende uitspraken langs die niets met het onderwerp, danwel de persoon te maken hebben.
Wat dat aangaat kan ik ook je eigen laatste zien gebruiken "Stop daar toch eens mee!"

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Pamelabak
User
spacer line

Wij zwerven al heel wat jaren door IndonesiŽ. Van de hele grote eilanden tot aan de kleine eilanden. De ene keer logeren we in 5/4 sterren hotels en de andere keer in longhouses, lodges en wat dies meer zij. Dus dat betekent ook dat wij of in dure restaurants of in warungs of op straat eten. Mijn man en ik (duizendmaal afkloppen) hebben [gelukkig b] nog nooit last gehad van diaree of zijn van het eten ziek geworden. We letten wel op wat we eten, wassen onze handen constant, poetsen onze tanden met mineraal water en eten geen salades en ijs.

En Anne Mieke je hebt inderdaad gelijk dat er heel vervelende uitspraken worden gedaan die niets met het onderwerp te maken hebben. Deze uitspraken komen dan van de zogenaamde "geciviliseerden"

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 28-06-2009 15:47 Pamelabak wrote: poetsen onze tanden met mineraal water en eten geen salades en ijs.

Ik ben het ermee eens dat je in eerste instantie beter geen ijs kunt eten, Pam. Maar tandenpoetsen met mineraalwater en geen salades eten raad ik zelfs toeristen af. Je moet weerstand opbouwen, en die minieme hoeveelheden water zijn daar prima geschikt voor. Na een tijdje kun je dan zelfs die autochtone ijsjes eten. Voor ijsblokjes hoef je niet bang te zijn, die worden altijd gemaakt van gekookt water.

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

On 28-06-2009 14:26 Yerun wrote:
FredB, aan de straat heb ik nog nooit lichtknipjes gezien, evenals muren....
GŰh, dat is een opmerking die ik ga inlijsten, Jeroen! De rest doe ik maar af als huisvrouwenlogica.
Wees blij dat er nog iemand is die wat tegengas geeft! Het is en blijft een groter risico om in RI in een restaurant te eten, in vergelijking tot wat men thuis gewend is. En dat geldt gewoon veel meer op straat dan in een restaurant. Meestal zie je het aan de buitenkant al hoe het gesteld is met de hygiŽne, al geeft het geen garantie, want een expert daarin is vrijwel niemand. Maar natuurlijk zijn er altijd wel mensen die het van de toren moeten blazen dat ze nog NOOOOIT wat gehad hebben en al HEEEL LANG daar en daar geweest zijn. Ook dat geeft geen garantie, natuurlijk, maar weten zij veel. Maar er zijn er altijd die gelijk willen hebben en daarbij schaamt men zich niet woorden te verdraaien of te interpreteren zoals het niet is bedoeld.
Het zij zo. Ik neem aan dat een goed lezer begrijpt dat men goed moet oppassen waar men gaat eten in RI. Daar hou ik het maar weer even op.
Salam malam dan makan. Emoticon: Bye bye

elsbeth
User
spacer line

Fred, volgens mij ontkent niemand dat de kans om ziek te worden in een Indonesische restaurant groter is dan in een Nederlands restaurant. En vervolgens dat je in een warung weer een grotere kans loopt dan in een keurig restaurant. Het gaat er om welk risico je voor lief neemt. Het is een afweging. En natuurlijk krijg je dan over en weer de verhalen van mensen die juist in een 4 sterren restaurant ziek zijn geworden, terwijl de andere juist een week buikloop heeft gehad na eten in een warung. Ik denk dat iedereen wel weet dat hij goed moet opletten bij het eten in Indonesie, inderdaad zelf vaak de handen met zeep wassen, geen reeds geschild fruit eten (althans niet op straat) en verder vooral goed opletten of een tent een beetje doorloop van publiek heeft.
Hete dranken drink ik overal, maar ijsblokjes nooit. Is inderdaad met gekookt water gemaakt, maar wordt vervolgens met grote wagens aangevoerd en ergens op de keukenvloer gesmeten.
Verder ben ik het met Guna eens, bouw zelf ook wat weerstand op.
Veel gevaarlijker vind ik: het verkeer en kokend water. dat zijn pas echte risico's.

Groetjes Elsbeth

spacer line  

Wat wel waar is dat bijna iedereen gelijk hebben .
Men vertelde hier de eigen ervaring(en) .

Ik zou ook meer weerstand moeten kunnen hebben omdat ik daar geboren ben , grootgebracht en diverse keren pulang kampung ben gegaan.
En toch ging het mis toen ik na 40 jr kupat tahu van een PKL heb gegeten, mss heb ik op dat moment pech.
Mss omdat ik (bijna) nooit in een Warung , RM of PKL heb gegeten.

Wel tijdens mijn laatste reis naar Sumatra , heb noodgedwongen in een warung (Rumah) makan Padang gegeten en het smaak vies en niet zoals ik gewend ben op Java en daarna ziek geworden in Bandung na een kupat tahu.
De gewone kupat tahu , gado2 Jakarta (Boplo - Jln Cemara ) , asinan (bogor) , lotek , karedok en gudek eet ik vaak thuis(bij mijn ouders) en familie .
Zelf het eten bij Ayam Ibu Suharti (je kan zelf samenstellen) vind ik ook zo , zo .
Als ik cijfer mag geven zou ik een 6 geven , meer niet.

Op Java (Bali) eet ik buitenhuis nooit in een warung/RM. Meestal is het in een foodcourt (Mall) of een redelijk uitziende restaurant zoals RM Padang Sederhana (Jakarta) met veel vestigingen in andere steden en RM Ampera (jakarta) .

spacer line  

On 28-06-2009 16:14 guna2 wrote:

...

. Na een tijdje kun je dan zelfs die autochtone ijsjes eten. Voor ijsblokjes hoef je niet bang te zijn, die worden altijd gemaakt van gekookt water.

Ijsblokjes van gekookt water ?
Niet altijd , in gewone RM /PKL (hangt af van de vestiging/stad is het vaak Es Balok , Es Pabrik . Wel van " gezuiverd" water.

Een PKL ergens in een volkswijk in Noord Brebes heeft vaak geen blender om de ijs fijner te maken.
Vaak komen de ijs uit Es Balok , heb je gezien hoe het vervoerd en bewaard wordt ?
Tussen houtzaagsel in een goni (jutezak), en als men een hoeveelheid Es " Serut " (Schaafijs) nodig heeft , gaat men vaak niet eens wassen , hoogstens aflappen of desnoods di-" tiup" (wegblazen) om de zaagsels te verwijderen.

Selamat menikmati Es serut en selamat mencret mencret. Emoticon: Cry

Wimroma
User
spacer line

Ik heb erg gevoelige darmen. Zodra wij bij familie in Jakarta zijn, gaat het mis. Waarom, omdat de kip etc welke 's ochtends op tafel staat, ook 's middags en 's avonds weer terug komt op tafel. Als wij deze tussendoor niet in de koelkast zetten staat het soms de hele dag door te bakken in 35 graden. Ik heb het over familie die de hele wereld heeft gezien, vele malen Belanda en verdomd goed weet wat er aan de hand is met mijn darmen. Ook bij andere familie is dit het geval. Dit zie ik ook bij diverse eetteneten, sommigen hebben gewoon geen koelkast waardoor het vlees al half gaar is voor het gebakken wordt. Zodra ik in Bali kom en in een fatsoenlijke tent eet gaat het beter. Ben een grootverbruiker van Imodium, vooral in Jakarta, daar neem ik het preventief in de hoop dat ik het red voor 4 dagen.
Groet,
Wim.

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

Kijk, het is dus niet ALTIJD geweldig, en dat kan ook niet. In ťťn adem zeggen dat je je tanden met mineraalwater poetst omdat je bang bent voor bacteriŽn en vervolgens met die glanzend witte tandjes een satť kambing wegknagen langs de kant van de weg omdat daar NOOIT wat mee kan zijn, is gewoonweg irreŽel bakerpraat.
Ik heb in Yogya in een restaurant gegeten waar het prima in orde was, Franse keuken, geleid door expats die weten hoe je met hygiŽne moet omgaan. Een straatje achter Malioboro.
Ik wil maar zeggen, dat dŠt de belangrijkste factor is bij voedselbereiding, en niet dat het altijd maar goed is omdat de mensen zo vriendelijk lachen naar je.
In Yogya, langs de hoofdweg, is er een Chinees Restaurant. Daar hebben we ook heerlijk gegeten, meerdere malen zelfs en ik ga zo weer terug, maar ik zou niet graag een blik in de keuken werpen, want dan kon het wel eens zijn dat ik dan niet meer zo'n trek heb, al hoeft er niets aan de hand te zijn.
De lokalen in RI weten gewoonweg niet hoe met hygiŽne om te gaan. Dat hebben ze nooit geleerd en de mogelijkheden ontbreken gewoon, oftewel: men wil er geen geld aan uitgeven. Maar dat betekent zeker niet dat alles koek en ei is, om in culinaire termen te blijven. En enige controle van overheidswege, daarvan is al helemaal geen sprake.
In ons dorp kun je prima uitziende kipfilet kopen in de plaatselijke supermarkt, maar 's morgens wordt het ontdooit en 's avonds weer ingevroren, wie weet meerdere dagen achter elkaar. En natuurlijk zal het komisch duo zeggen dat het allemaal geen kwaad kan, maar naar westerse begrippen is dat zeker niet aan te raden.
Guna2, hoe heet dat Chinese restaurant langs de hoofdweg, richting Borobodur, ook al weer? Dat ligt toch in jouw achtertuin?

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

On 28-06-2009 14:54 Anne Mieke wrote:

...
Ik vertel slechts wat mijn ervaringen zijn.
Inderdaad, maar zonder begrip op te brengen voor ervaringen van anderen. Vooral als ik een ervaring van mezelf hier neerschrijf moeten bij jouw de nekharen overeind gaan staan, want mijn ervaring kan nooit waar zijn.
Het is niet zo, dat je een autoriteit op het gebied IndonesiŽ bent omdat je daar al een paar keer meer bent geweest dan een ander, al kun je dat niet weten. Anderen kunnen gewoon andere ervaringen hebben opgedaan, anderen hoeven niet te reizen maar wonen daar gewoon langer of korter. Maar ze kunnen wel ervaringen hebben die men hier neerschrijft. Dan zou het prettig zijn dat die woorden niet onmiddellijk worden afgekraakt.
Ook schijnt het nodig te moeten zijn dat mijn woorden steeds weer verdraaid moeten worden en begin je te zeuren over "op de persoon", afgezaagde stokpaardjes. Het zou prettig zijn dat je daar inderdaad eens mee stopt. Misschien kunnen we elkaar dan wat beter begrijpen? Of is dat wishful thinking? Er zou zelfs een kans bestaan van elkaar ervaringen te leren! Bovendien gaat het hier om een discussie, dus enige openheid mag verwacht worden.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 29-06-2009 01:46 FredB wrote:

Guna2, hoe heet dat Chinese restaurant langs de hoofdweg, richting Borobodur, ook al weer? Dat ligt toch in jouw achtertuin?

In zijn achtertuin ligt een zwembad, geen Chinees restaurant. Tevens is het begin van de hoofdweg richting de Borobudur iets van een half uur van hem vandaan, dus dichtbij is het voor Yogya-begrippen ook niet. Emoticon: Puh!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 28-06-2009 23:27 Wimroma wrote:
Zodra ik in Bali kom en in een fatsoenlijke tent eet gaat het beter.
Je kan ook in Jakarta een fatsoenlijke tent in gaan, zijn er voldoende van. Denk dat de familie er best begrip voor kan opbrengen in jouw situatie.
Ben een grootverbruiker van Imodium, vooral in Jakarta, daar neem ik het preventief in de hoop dat ik het red voor 4 dagen.
Groet,
Wim.
Imodium preventief nemen? Tja, ik zou het niet doen, als het komt komt het. En als je het weet kun je je erop voorbereiden. Imodium is trouwens geen ziekte-bestrijder maar een medicijn dat invloed heeft op spieren, waardoor die ziektekiemen dus langer in je lichaam blijven (hoewel je diarrhee inderdaad minder wordt)

Plus natuurlijk dat als je een E-coli of Salmonella oploopt, Imodium wordt afgeraden zelfs.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Elsbeth:
Is inderdaad met gekookt water gemaakt, maar wordt vervolgens met grote wagens aangevoerd en ergens op de keukenvloer gesmeten.

Toen ik dat voor de eerste keer zag, dacht ik ook: nooit meer ijsblokjes. Maar: de vervuiling die het ijs inderdaad oploopt tijdens het vervoer is letterlijk oppervlakkig. Relatief (t.o.v. de totale hoeveelheid ijs) gering, en bovendien smelt die vervuiling in no time weg.

Wimroma:
neem ik het preventief in de hoop dat ik het red voor 4 dagen

Ik zou toch maar even bij je huisarts, liever nog je apotheker, navragen of dat wel zo slim is. Immodium is een behoorlijk krachtig middel, en volgens mij loop je het risico dat je de narigheid bij je houdt in plaats van kwijtraakt. Dit in tegenstelling tot Norit, dat eigenlijk geen geneesmiddel is. Norit zuivert alleen maar, en kun je dus gerust preventief innemen. Maar nogmaals, vraag het je dokter/apotheker.

FredB:
hoe heet dat Chinese restaurant langs de hoofdweg, richting Borobodur, ook al weer?

Als je Jl. Magelang bedoelt, Fred, dan moet ik je teleurstellen: er zijn daar diverse redelijk goede Chinese restaurants, allemaal volgens hetzelfde concept: redelijk luxe, vooral gericht op feesten en partijen (zaaltjes op de tweede verdieping en zo).

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 29-06-2009 02:01 FredB wrote: Bovendien gaat het hier om een discussie

Inderdaad, maar dan wel om een discussie die totaal uit de hand gelopen is. De eerbare bedoeling van de instigator van dit topic (ik, zei de gek) was discussiŽren over de in het hoofdtopic (Uit eten in IndonesiŽ...) genoemde eetgelegenheden. Het hoofdtopic is dood - alle topics op dit forum die enig nut hebben zijn of gaan (snel) dood - en dit subtopic ontaardt in welles-nietesgedoe. Zoals alle topics di sini.

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

On 29-06-2009 02:11 Yerun wrote:

...

In zijn achtertuin ligt een zwembad, geen Chinees restaurant. Tevens is het begin van de hoofdweg richting de Borobudur iets van een half uur van hem vandaan, dus dichtbij is het voor Yogya-begrippen ook niet. Emoticon: Puh!
Dat zwembad is me bekend. Ik meen dat Elsbeth daar nog eens een tsunami in wil bewerkstelligen, als ik goed heb gelezen. "Achtertuin" moet echter iets ruimer worden opgevat, en wat is een half uurtje in een Yogtaxi? Ik ben daarbij natuurlijk niet zo bekend daar als jij en Guna2; ook weet ik niet waar Guna2 woont, behalve dat het in Yogya is. Dat is dichtbij genoeg, gezien van waar ik zit.
Maar zou het restaurant Spring Sewu kunnen heten? Het is behoorlijk groot, geen verdiepingen of zo, maar gewoon in de (overdekte) buitenlucht. Daar hebben we prima geluncht en gedineerd. Een aanrader, wat mij betreft, voor mensen die de Borobodur willen bezoeken vanuit Yogya, want het ligt op de weg er naar toe.

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

On 29-06-2009 02:33 guna2 wrote:

...

Inderdaad, maar dan wel om een discussie die totaal uit de hand gelopen is. De eerbare bedoeling van de instigator van dit topic (ik, zei de gek) was discussiŽren over de in het hoofdtopic (Uit eten in IndonesiŽ...) genoemde eetgelegenheden. Het hoofdtopic is dood - alle topics op dit forum die enig nut hebben zijn of gaan (snel) dood - en dit subtopic ontaardt in welles-nietesgedoe. Zoals alle topics di sini.
Ik vind niet dat het topic dood is gelopen, Guna2. Er zijn weliswaar wat zijsporen bereden, maar niet zo dramatisch dat het topic om zeep is geholpen. De gebezigde hygiŽne veronderstel ik een onderdeel van deze discussie, welke bezoekers moet aansporen tot enige terughoudendheid. Voorhands medicamenten innemen, welke dan ook, is vanzelfsprekend af te raden.
Onwards!

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

Guna2, eigenlijk geeft de discussie duidelijk aan hoe gevarieerd RI is, ook op het gebied van eten en eetgelegenheden. In de grotere steden is het duidelijk anders gesteld dan daarbuiten. Ik denk dat daarom ook die zijsporen worden belopen, maar het hoort er wel bij! Om voor RI in zijn algemeenheid iets aan te geven zal uiterst moeilijk zijn.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Dat restaurant heet Pring Sewu, zonder s in het begin dus. Het is overigens een keten van resto's langs doorgaande wegen op Java. Ken het verder niet, omdat ik persoonlijk niet dol ben op eten in dergelijke 'vreetschuren' (van verschillend allooi overigens) aan de kant van de weg. Helaas moet ik soms ook wel. Pas geleden nog bij Bandung bijvoorbeeld. Heb uit voorzorg maar een PopMie weggewerkt, ik had toch honger en wilde me niet wagen aan de gorengan die er ongetwijfeld al sinds de ochtend lagen. Wij waren daar om middernacht zo'n beetje.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 29-06-2009 02:44 FredB wrote: k vind niet dat het topic dood is gelopen

Zowel dit topic als het hoofdtopic zijn dood, zo dood als een pier. Op het hoofdtopic worden geen nieuwe resto's meer aanbevolen (met belated dank aan Fred1 voor zijn Solo-bijdrage, maar dat was dan ook de laatste), en het subtopic ontaardt in het oude liedje: IndonesiŽrs kunnen niks, ze zijn lui en smerig. Het is een straf om in dat land te wonen. Iemand die het kiest als vakantiebestemming moet zich na laten kijken.
PotentiŽle toeristen zeggen na het lezen van dit forum massaal hun trip naar dit land af.

Ik ga ervan uit dat de aanbevelingen gedaan in het hoofdtopic dusdanig weloverwogen zijn dat ze de discussie over het aspect hygiŽne overbodig maken.
Voorts reageer ik nog uitsluitend op berichten die met desbetreffende aanbevelingen te maken hebben.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Ik heb enkele van mijn favorieten geplaatst in ieder geval. Heb nooit een kijkje in de keukens genomen overigens, aannemende dat het niet nodig zal zijn. Binnenkort wil ik nog wat andere restaurants in de Big Durian gaan proberen, als ik er tijd voor heb.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

72,554,646 topic views - 232,847 posts - 13,679 topics - 22,706 members - last post @ 27-06-2019 05:14 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

119,925,393 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com