indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Ronald2
User
spacer line

Selamat,

Ben er even te lang niet mee bezig geweest;

maar wat Susilo Bambang Yudhoyono betekenen voor ons
oude Indie?

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

Volgens mijn vrouw alleen maar beter als hij wint...Wiranto alsmede Megawati zijn slechts hun eigen zakken aan het vullen.Ik hoop voor de bevolking op een echte leider voor het volk,maar als politici eenmaal op hun troon zitten,komt er weinig terecht van hun beloftes,net als hier trouwens. Emoticon: Eerie

spacer line  

Beste Veer,
Normaal zal ik me niet laten verleiden om over politiek van Indonesie te schrijven omdat je daar naar mijn mening meer over de geschiedenis en de cultuur van dit land behoort te weten.

Over president Megawati kan ik alleen dit schrijven: sinds zij aan de macht is is de benzineprijs maar een keer verhoogd, nu bijna 2 jaar geleden, verder is in de Rupiah vrij stabiel gebleven.
Dit zijn zaken die zeker voor de arme bevolking in Indonesie heel belangrijk zijn, de prijzen zijn daardoor ook vrij stabiel gebleven.
Het huidige regime beschuldigen van zakken vullen vind ik beter op zijn plaats als je dat over de politiek van Nederland schrijft maar dan beter op een ander forum.

In NL is de situtatie nu bijna zover dat mensen kunnen gaan vechten voor een droog plekje onder een brug of viaduct en hun eten gaan zoeken in vuilnisemmers.
Laten wij als Nederlanders ons AUB niet bemoeien met de politiek van Indonesie maar eerst de zaken in eigen land eens op orde brengen!!!
Groetjes,
Jan

Veer01
User
User icon of Veer01
spacer line

Het maakt nu niet veel meer uit...ze loopt die SBY niet meer in,dus laten we het beste er maar van hopen voor het volk...wat Holland betreft...de mooiste tijd hebben we echt gehad,vanaf nu is het inleveren geblazen voor de gewone werkman. Emoticon: Cooool

Ronald2
User
spacer line

Ik ben zeker op de hoogte van de zakken-vul-praktijken, daar hoef ik niets (nieuws) over te weten. Helaas is dat zo, zowel in Nederland als Indonesie.

Ik ben alleen geintresseerd in onze nieuwe president he Emoticon: Bye bye

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Jan, je zit er naast met je redenering over de benzineprijs. het feit is waar, maar deze kunstmatig laag gehouden benzineprijs zorgt voor een enorme druk op het milieu en een desastreuse impact op de drukte op de wegen. Enig economisch verkeer in letterlijke zin is bijna niet mogelijk. Daarnaast, de subsidie op de benzine is 3% !! van de nationale uitgave van het ind. kabinet. met die 3% kun je erg veel andere leuke zakies doen. Ik vind het dus een erg stomme policy van ibu mega en haar kabinet.
groetjes, johan

Begin de details te vergeten

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

En de rupiah is niet gelijk gebleven, maar sterker geworden tov dollar, maar niet tegenover euro.

spacer line  

Beste Johan,
Dat er 3% van het nationaal inkomen van Indonesie aan subsidie word gegeven op de brandstof is volgens mij een sprookje.
De westerse landen schrijven dat natuurlijk graag omdat ze zelf door waanzinnige brandstofprijzen de kleine man in de armoe hebben gedreven.
Mocht dat wel zo zijn is het alleen een compliment waard, de regering weet heel goed mocht de brandstof duurder worden dat de arme bevolking van Indonesie als eerste de dupe is, iedereen weet dat de brandstofprijzen direct invloed hebben op andere prijzen.
Veel mensen hebben nu al geen onderdak, eten elke dag rijst met sambal en af en toe een eitje, kan dat nog minder???

In Indonesie hebben de kinderen net als 40 jaar geleden in NL nog de mogelijkheid om voor de ouders te zorgen, in NL is dat door de op hol geslagen maatschappij niet meer mogelijk omdat zowel de man als de vrouw een baan dienen te hebben om normaal te kunnen leven en worden ouderen na een leven van hard werken (en premie betalen) vast gebonden op bed in verzorgingstehuizen!!!
In NL word iedereen die een beroep doet op een of andere uitkering behandeld als een crimineel, nu moeten we verantwoordelijheid gaan nemen als burger, wie geeft het goede voorbeeld???
Als we in NL weer zo ver zijn dat weer er op een menselijke manier word omgegaan met de kleine man mogen we als Nederlander misschien eens heel voorzichtig commentaar gaan leveren op een land als Indonesie!!!!
Jan

reuveul
User
User icon of reuveul
spacer line

hallo jan ,over dat ouderen vast binden op bed dat is soms nodig,omdat ze anders uit bed vallen en niet weer overeind kunnen komen ,wat ze wel ,oeten doen is meer mensen op een verpleeg of verzorgingshuis laten lopen s'nachts,wat daar zit er meestal maar 1 tje,en over sby laat het hem maar proberen,ik wil wel eens zijn wat er van terecht komt..en dat gepraat over die procenten..........daar kan ik alleen maar op zeggen met z'n allen protesteren ..en dan ook echt met z'n allen OF BETER OP JE GELDT LETTEN...

vr gr rob

like to live in ID,but it takes a while to get there

reuveul
User
User icon of reuveul
spacer line

mensen nog meer als te voren op vakantie,wintersport,ect

ik heb geen medelijden met nederland,we vinden toch alles goed

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Hallo Jan en de rest die meeleest,
Die 3% komt niet uit nederlandse kranten, maar gewoon uit het state budget en de kranten van Indonesia. Daarnaast is het voor de overige ASEAN landen de lage benzine prijzen ook een doorn in het oog. Oneerlijke concurrentie dus. Over een herstructurering van de Indonesische economie valt veel te bespreken. Zoals al jaren, en daar zal het ook wel bij blijven... Emoticon: Wink . Over Nederland: ik ben een voorstander van de maatregelen die het kabinet nu neemt om onder andere het sociale stelsel eens te gaan herzien. Er wordt teveel misbruik van gemaakt. Precies vwat Rob trouwens zegt, zolang we op vakantie kunnen wannneer en hoevaak we willen, hebben we het niet slecht.
Jan, als je een groot gedeelte van de subsidie op de benzine weghaalt, kun je met dat geld gaan werken aan beter onderdak voor de mensen, herbeplanting zodat er geen overstromingen meer zijn (anders heb je aan beter onderdak ook niets), en wat meer variatie in het eten ofwel de agrarische sector iets meer ondersteunen. Of zie ik het nu zo verkeerd? Hebben andere bezoekers van dit forum hier ook een mening over?
Groetjes, Johan

reuveul
User
User icon of reuveul
spacer line

maar johan vergeet ook 1 ding niet ,de mensen hebben ook veeeel!!!
meer schulden dan ooit .
waarom kunnen wij niet gewoon hetzelfde als duitsland ,de auto belasting is dan al verrekend in de benzine, en wij moeten zowel hoe benzine prijzen betalen en dan ook nog eens belasting.

maar ja het ging over indonesiŰ..

ik hoop dat ze het daar beter voor elkaar krijgen....het zal wel langer duren maar toch..

vr gr rob

reuveul
User
User icon of reuveul
spacer line

hoe = hoge

spacer line  

Ik proef aan het schrijven van Johan dat hij nog jong is.
Zelf ben ik geboren in de jaren vijftig, mijn generatie heeft altijd hard gewerkt en hoge premies en belastingen betaald omdat we wisten dat er mensen waren die hulp nodig hadden en dat we in de veronderstelling waren als we zelf eens hulpbehoevend zouden worden dat er dan ook voor ons word gezorgd.
Nu wil de politiek ons op het hart drukken dat we zelf verantwoording moeten nemen en zijn ze schijnbaar vergeten wat wij hebben betaald!!
De politiek word nu ook nog gesteund door de nieuwe generatie met hun lijfspreuk: IEDER VOOR ZICH EN GOD VOOR ONS ALLEN!!

Laat die jongeren eens in Indonesie kijken hoeveel respect de jongeren hier hebben voor de ouderen, de jeugd heeft misschien wel niet het geld maar gaan wel met heel veel liefde om met de ouderen en zullen er alles aan doen om deze mensen goed te verzorgen.
Hier in Indonesie is een lijfspreuk:
WIJ HEBBEN NU DE ZORG VOOR ONZE KINDEREN EN STRAKS ZORGEN DE KINDEREN VOOR ONS.

Ik hoop dat dit zo nog lang blijft maar maak me ernstige zorgen als de politiek gaat toegeven aan de druk van de westerse landen om de brandstofprijzen te verhogen en dat we hier dezelfde situatie gaan krijgen als in het westen waar niemand meer tijd heeft voor de ander.

Ik woon al enkele jaren in Indonesie en ben echt niet blind voor de zaken waar Johan over schrijft, zeker wat millieu betreft kan een en ander verbeterd worden maar ik hoop dat het niet gaat gebeuren zoals in het westen door de burger flink te laten betalen, in Indonesie is op dat gebied al veel te doen door bijvoorbeeld goede voorlichting en de kinderen op school iets meer bij te brengen.
Daar is heel zeker resultaat te behalen zonder dat het veel geld gaat kosten.
Hoe er met afval word omgegaan is de mensen echt niet kwalijk te nemen, zij weten gewoon niet beter en de mensen maken zich hier ook echt geen zorgen om de dag van morgen, zij leven vandaag en morgen zien we wel verder.
Om dat te veranderen in de cultuur is een proces van vele jaren, de mensen zullen eerst met eigen ogen moeten zien dat het resultaat heeft waar ze mee bezig zijn anders hoeft het niet zo nodig.
Het westen wil natuurlijk niets liever dan dit commercieel aan te pakken want iedereen weet dat Indonesie een enorm groot land is met meer als 200 miljoen inwoners.
Ik persoonlijk hoop van harte dat de nieuwe president sterk genoeg is om baas te blijven over zijn eigen land en mocht het lukken om de koers van de Rupia in de hand te houden zonder de benzineprijs absurt te verhogen zal de economie vanzelf herstellen.

Jan

EricYen
User
spacer line

Hoi Jan en de rest,

Ik lees de discussie met interesse. Weliswaar gaat de discussie van links naar rechts, van Indonesie naar nederland en terug, maar goed.

Wat Nederland betreft: ach, daar zal blijken hoe lang de gedachte van de verzorgingsstaat nog stand kan houden in een steeds internationaler speelveld. De EU trekt steeds meer het geheel uit evenwicht en de verzorgingsstaat wordt simpelweg onbetaalbaar. Het lek wordt steeds gerepareerd met noodoplossingen, aanpassingen van kleine wetjes en symptoombestrijding, maar vooralsnog waagt men zich niet aan een herorientatie van de verzorgingsstaat an sich.

Politiek (nog) niet opportuun waarschijnlijk. Ook in groter verband zijn er al veel signalen, dat de EU niet langer kan concurreren met Azie, waardoor niet alleen nederland, maar geheel Europa zich zal moeten inspannen om de sociale lasten omlaag te brengen, om aldus de strijd aan te gaan met Azie (met name China, Japan, Singapore, Taiwan, Indie, Maleisie, Korea en Thailand).

Nederland denkt nu al pijn te voelen, ik voorspel dat er nog veel meer aan gaat komen. Eerst werd er neerbuigend gesproken over 3e wereldlanden, toen over lage lonen landen, toen langzaam aan werd duidelijk dat deze landen flinke sprongen maken, nu zijn het meer dan competitieve concurrenten. Niet alleen in productie / manufacturing (China), maar net zo goed in value added labour (IT in Indie en de Filippijnen) , in hoogwaardige technologie (Japan en Singapore staan mijlenver boven EU, US doet liever direct zaken met deze landen), engineering (China) etc.

Nederland sukkelt lekker door, de vakbonden denken nog steeds in de jaren zeventig te leven. Wat Balkenende en Zalm nog trachten te redden, wordt om zeep geholpen door de blinde, op korte termijn gerichte en egoistische vakorganisaties.

Indonesie: Inderdaad met name een zeer interessante afzetmarkt en een potentiele zakenpartner. Maar met een verziekt klimaat van corruptie, waardoor het zeker geen zonnig klimaat heeft voor grootschalige investeringen.

Kan niet anders hopen dat SBY met name dat investeringsklimaat eens wat beter inricht.

groet,

Eric (wonend en werkend (voor een Amerikaanse IT multinational) in Singapore)

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Eric, dank je voor je bijdrage. Jan, ik ben niet jong meer hoor. 32 Emoticon: Wink .
Maar het is vaak zo dat verschil in leeftijd zorgt voor verschil in inzicht. Geeft niets, als we maar objectief blijven redeneren toch? Over jouw opmerking betreffende de indonesische lijfspreuk ┤WIJ HEBBEN NU DE ZORG VOOR ONZE KINDEREN EN STRAKS ZORGEN DE KINDEREN VOOR ONS┤: je snapt toch wel dat dit niet door henzelf is verzonnen maar in het leven is geroepen door het gebrek aan een sociaal vangnet?
Nederland wil ik even buiten beschouwing laten in deze discussie. Daar hebben we andere forums voor.
Ik denk dat Bambang aan enkele concrete zaken moet werken die ik cruciaal vind voor de toekomst van Indonesia (willen ze niet het achterblijvertje van de de ASEAN countries blijven): minder subsidie op benizine, tegengaan van de ontbossing of doen aan herbeplanting, een betere investeringsklimaat (denk bijvoorbeeld aan een gezamelijk initiatief voor het aantrekken van meer FDI zoals dit nu gebeurt in China), beter onderwijs.
Groetjes, Johan

spacer line  

Beste Johan,
Je bent toch nog 18 jaar jonger als mijzelf en je hebt in Nederland niet de tijd mee kunnen maken dat het vrij normaal was dat de kinderen zorgden voor de ouders door ze in huis te nemen als ze ouder werden en hulpbehoevend.
Ik ben erg bezorgd dat onder invloed van de westerse landen dat stukje cultuur van Indonesie verloren zal gaan, maar dat zal wel niet te stoppen zijn.
Als ik zie in Indonesie hoe belangrijk de handphone ondertussen is geworden zal de rest ook in een snel tempo gaan veranderen.
De mensen zelf hebben niet in de gaten dat die handphone het begin is van het einde van de jam-karet cultuur.

De discussie die wij hier voeren over het onderwerp van de nieuwe president vind ik tot nu toe erg positief daar er goed onderbouwde meningen worden gegeven, de meningen kunnen dan wel sterk verschillen maar daar is een discussie voor.
Groetjes,
Jan

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Goede morgen allemaal,
Onder het genot van een kop koffie op de zaterdagochtend ff de postings doorlezen. Ik zit nu trouwens aan de koffie op z┤n indonesisch, gezet door onze oom die voor 3 maanden hier bij ons is. Een kenmerk van een indonesische kop (mok) koffie is dat deze mok in ieder geval tot aan de rand toe is gevuld!
Afijn, Jan, een van de grote voordelen van indonesiers en Indonesia in het algemeen vind ik het aanpassingsvermogen. Daar mogen anderen culturen en volkeren nog van leren vind ik. Denk maar eens hoe vreedzaam en coesistent balinezen en hun godsdienst met de toeristen leven. Zo ook in bedrijfseconomische zin. Over de HP, de reden waarom iedereen een HP neemt is volgens mij: (1) het is veel te duur om delen van indonesia te ontsluiten met vaste kabels. Kost ook te veel tijd. (2) voor jeugd, maar ook volwassenen is het gewoon een mode item en natuurlijk handig. SMS kost bijna niets. (3) Toegenomen bestedingen, ik geloof met 8% toegenomen. Er is gewoon weer wat meer geld dus valt er meer te besteden.
Bedrijven als Telkomsel floreren als een van de weinige grote bedrijven in Indonesia en laten enorme groeicijfers zien in zowel omzet als verlies.
Vanuit toeristisch oogpunt vind ik het ook jammer dat de jam karet cultuur dreigt te verdwijnen. Ook ik heb een cd tje in de auto liggen met Gedung muziek en gamelan. Maar als je bijvoorbeeld naar een zender als http://www.voiceofjakarta.com luistert, hoor te steeds meer westerse invloeden in de muziek.
Groetjes, Johan

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Wat een toeval zeg, vandaag in TJP:
http://www.thejakartapost.com/(...)=20040925.L01&irec=0

Groetjes, Johan

gerald
User
spacer line

wat betekent susilo = ?
bambang = ?
yudhoyono = ?

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

On 07-10-2004 21:56 gerald wrote:
wat betekent susilo = de
bambang = nieuwe
yudhoyono = president

Emoticon: Puh!

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Volgens het dagblad van wakker NL, heeft Mega nog even een presidentieel besluit er door heen gedruk. Hetgeen inhoud dat ex-president(en) recht hebben op een huis betaald door de regering ter waarde van minimaal 2,2 miljoen Usd.
Dit terwijl ze al een riante villa in Z-Jakarta heeft.

Zo zie je maar weer wat voor een graai politiek zij tijdens haar bewind heeft uitgevoerd. Het verbaasd mij, dat de waarde v/d Rp ongewijzigd blijft ondanks dat SBY nu is uitgeroepen tot president. Is de wereld voorzichtiger geworden, heeft men geleerd van Mega?

Het eerste half jaar van haar bewind daalde de Rp tot 8500 t.o.v. de Usd.
Dit natuurlijk door het internationale vertrouwen, maar 6 maanden later was men hier snel van genezen en ging de Rp weer berg afwaards.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

spacer line  

Beste Albert,
Dat Megawati een huis meepikt is weer kaasje voor de buitenlandse pers, laten we eerst eens in de westerse landen gaan kijken naar de graaipolitiek voordat we daar weer een onnodige discussie over gaan voeren.

Ik weet niet wat jij bergafwaarts vind met de Rupiah maar ik kan me alleen herinneren van de laatste 3 jaren dat de Rupiah zweeft tussen de 8500 tot 9500 t.o.v. US$.
Heel even twee jaar geleden tijdens de bom in Kuta is de Rupiah even gezakt naar meer als 10.000 t.o.v. de US$ maar herstel volgde snel.
Er zijn in het verleden veel grotere koersverschillen geweest waarbij de mensen in paniek hun beetje spaargeld veilig probeerde te stellen door dollars of goud te kopen.
De US$ heeft in die periode een duik gemaakt van meer als 40 % t.o.v. de Euro.
Wij hier in Indonesie blijven hopen op een sterke president die baas blijft over zijn eigen land en eindelijk eens aktie gaat ondernemen tegen alle corruptie, dit zal geen eenvoudige zaak zijn en de vraag is gewoon waar te beginnen.
Vergeet ook niet dat er veel buitenlanders zijn die dankbaar gebruik maken van die corruptie en zich rechten verwerven die zonder wat smeergeld nooit en te nimmer kunnen worden verwezelijkt.
Tuti en Jan

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Hoi,
En weer een artikel over de subsidie op benzine:
http://www.thejakartapost.com/(...)=20041009.B10&irec=9
Groetjes, Johan

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 09-10-2004 19:05 JohanN wrote:
Hoi,
En weer een artikel over de subsidie op benzine:
http://www.thejakartapost.com/(...)=20041009.B10&irec=9
Groetjes, Johan

Johan,

Je bedoelt;
http://www.thejakartapost.com/(...)/PrinterFriendly.asp

grtn,

Albert

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,000,674 topic views - 234,994 posts - 13,697 topics - 25,725 members - last post @ 18-11-2019 04:56 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,822,960 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com