indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Het visumgebeuren > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

On 30-06-2009 15:11 teripang wrote:
hallo allemaal

Ik zit na te denken wat ik wil gaan doen, ik wil kiezen tussen een werkvergunning, of emigreren naar Indonesie.

Bedoel je met emigreren de Indonesische nationaliteit aannemen ?
Dus naturaliseren ?

Dan zou ik zeggen , liever niet.
Ik zou maar eerst even aankijken , en dan pas beslissen als je je weg gevonden hebt.

Wat zijn dan de voordelen om Indonesische staatsburger te worden ?
Behalve dat je grond mag bezitten en mag werken.

Het is kwestie om de knopen te tellen , de plus en min punten.
Eerst goed uitkijken voordat je de schepen achter je gaat verbranden.

bisa dicek of makemyday .

marcel70
User
spacer line

Astaga Teri,
Onmiddelijk stoppen met familie samenwerken.
Heb niks tegen je familie maar dit is het beste advies wat je hier kan krijgen.

Becik ketitik olo Ketoro

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 01-07-2009 15:46 marcel70 wrote: Onmiddelijk stoppen met familie samenwerken.

Getverdeme, Marcel. Vooroordelen! Generalisaties! Ik ben het dan ook volkomen met je eens. Om de familie toch een kans te geven, Teri, kun je volgens mij het beste gewoon een visum Sosial/Budaya nemen, en de zes maanden die je met dat visum krijgt besteden aan kijken. Kijken, kijken en niet werken, en zeker niet investeren.

spacer line  

Mas Marcel , het is Astaga naga , niet teri . Emoticon: Wink

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 18-06-2009 05:13 dutchguy1000 wrote: ......als je in Indonesie, (bali) als gelijke van de locale bevolking wilt gaat leven, dan werk je minstens 40 uur per week voor € 100 max per maand, sorry, ik zou het niet uithouden.

Kim, ik denk dat zgn. going native gaan in haar geheel niet wordt gewaardeerd door de lokale bevolking...sterker nog.......ze zullen je verachten. Probeer niet native te gaan want dan raak je alle respect kwijt van de bevolking.......zeker op Bali waar in de ogen van de bevolking een bule nog steeds staat voor rijk en wordt het niet geaccepteerd dat een bule opeens zich gaat gedragen als een native. De bevolking zal zich door jou belachelijk gemaakt voelen en je bereikt er het omgekeerde mee van wat je wil.
Enfin, dit is altijd al tegen dovemansoren gezegd.......dus let's go native .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 18-06-2009 11:29 dutchguy1000 wrote: Ik weet dat je hier "nieuw" bent, nogal gefrustreerd over komt, een hoop te gallen heb je zeker nodig heb ik wel gezien, er moet een hoop rommel uit bij jou. poor you.

Laat Guna2 nou net zo'n "oude rot" zijn als ik in Yogya en zeker geen nieuwkomer....eerder een oudgediende met een zeer realistische kijk, iets dat we van u zeker niet kunnen zeggen met dat supernaieve gedrag.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.YB; ik zie het nu zelf wel. Hoe ik in Yogya leefde ( alles op de motor, altijd sandaaltjes aan, shirtje erboven) is het voor mij onmogelijk me nu te handhaven in Lippo Cikarang, een nette buitenwijk van Jakarta.

Hier is het gewoon met schoenen aan over straat en als het kan een blouse. Gewoon aanpassen aan de rest van de mensen die hier wonen. Sandalen en shirts zijn hier voor pembantu's. Ontkennen mag, er tegeningaan kan, maar het kost je je kop omdat je nergens aansluiting zal vinden.

Het is echter niet erg om eens in een korte broek en shirt het vuilnis buiten te zetten, maar je moet wel oppassen met wat je doet. Ik heb nog altijd geen auto, maar kom op de motor de wijk niet uit. Dat past er niet echt bij, en hoewel het op een uitzondering wel kan is het sowieso niets om naar Jakarta of Bandung te rijden op dat kreng. Ik besef me wel dat ik dat een beetje ga missen, maar zodra er een auto is kan alles gewoon weer.

Die chauffeur laat ik maar voor wat het is, mijn vriendin kan rijden en de pembantu wil ik niet in huis hebben vanwege mijn privacy. Daar is hier begrip voor gelukkig. Er zijn er meerderen die het doen, ware het dat de meeste mannen (Koreanen voor het grootste gedeelte) er een 'schatje in ieder stadje' op na houden en dus die privacy hard nodig hebben, al zal de gemiddelde pembantu of chauffeur - mits met een net salaris - ook gewoon zijn/haar mondje dichthouden.

Maar om nu als een local te gaan werken? Ze zien me al aankomen! Binnen een maand ben ik weggetreiterd. En dan maakt het echt niet uit of ik hier, in Yogya of op Bali woon inderdaad. Zoiets is beneden je klasse en doe je niet. Dat klassen in Nederland (zogenaamd) niet meer bestaan is prima, maar dit is Indonesie, en klassen zijn hier doodnormaal. Doe mee of verketter jezelf. Emoticon: Party!

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 30-06-2009 15:11 teripang wrote: Ik zit na te denken wat ik wil gaan doen, ik wil kiezen tussen een werkvergunning, of emigreren naar Indonesie.
Ik ben de enigste van mijn gezin die een nederlandse nationaliteit bezit, mijn vrouw en kinderen hebben de Indonesische,

Teripang, wat de Indonesische nationaliteit betreft, kan je dat voorlopig wel vergeten. Zie de reactie van Surya hierover: 5 jaar onafgebroken een KITAS/KITAB (geen ander soort visum want dat telt niet). En een werkvergunning krijg je niet zomaar...uitsluitend als je een meerwaarde hebt te bieden. Ik kom net van Kei en ben bij Gerson geweest die - ondanks zijn grote liefde voor het eiland - ontzettend blij is dat zijn kinderen in NL verblijven waar ze tenminste een toekomst hebben. Heb de afgelopen weken vele teruggekeerde Molukkers ontmoet van de tussenliggende generatie (dus niet de 1e generatie en doorgaans geremigreerd in de jaren-60) die voor 90% spijt hebben dat hun ouders NL hebben verlaten. Er is geen toekomst in Maluku. Daar waar Molukkers proberen weg te komen van daar, zou jij daar naar toe willen? Ik wens je alle succes.....en met een beetje goede wil kan dat nog lukken ook omdat er wel redelijke vooruitgang zit in de economie op Kei i.t.t. bijv. Saumlaki. Maar denk eraan wat je je kinderen aandoet (dat was de boodschap van Gerson ook).

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 02-07-2009 14:06 Yerun wrote:
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.YB; ik zie het nu zelf wel. Hoe ik in Yogya leefde ( alles op de motor, altijd sandaaltjes aan, shirtje erboven) is het voor mij onmogelijk me nu te handhaven in Lippo Cikarang, een nette buitenwijk van Jakarta.

Hier is het gewoon met schoenen aan over straat en als het kan een blouse. Gewoon aanpassen aan de rest van de mensen die hier wonen. Sandalen en shirts zijn hier voor pembantu's. Ontkennen mag, er tegeningaan kan, maar het kost je je kop omdat je nergens aansluiting zal vinden.
.......Dat klassen in Nederland (zogenaamd) niet meer bestaan is prima, maar dit is Indonesie, en klassen zijn hier doodnormaal. Doe mee of verketter jezelf. Emoticon: Party!

Klopt als een bus. Het vervelende is dat de meeste bule 's dat klassebestaan ontkennen........en dat is nu juist zo'n belangrijk element in de Indonesische samenleving....en daarbij gaat het er niet om of men het er mee eens is of niet: het is gewoon niet te ontkennen en je kan er ook niet omheen (tenzij je oogkleppen opdoet).
Dat going native van sommige bule is 1 van de meest lachwekkende en belachelijke gedragingen........totaal niet gewaardeerd en gerespecteerd door de autochtone bevolking. Logisch ook want het is gewoon de draak steken met hun - niet aan te ontkomen - misere en ellende, terwijl de bule als ie het zat is, gewoon weer het vliegtuig kan nemen naar alle luxe die hij/zij is gewend. Die uitweg hebben de arme Indonesiers niet, dus is going native voor hen een belediging en uiting van arrogant gedrag.

spacer line  

On 02-07-2009 14:26 Yogya-Bali wrote:

...

Klopt als een bus. Het vervelende is dat de meeste bule 's dat klassebestaan ontkennen ------- etc .

Klopt ook als een bus.

Ik zie veel orang bule die dat ook doen terwijl ze alleen maar tijdelijk verblijven tussen de natives.

Heb vaak mijn vrouw geplaagd , kijk even naar jou bangsa daar , echt geen porem.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Yerun

In Indonesia heb je ook de " omgekeerde snobisme" .
Moet altijd lachen als ik ( in mijn jonge jaren Emoticon: Wink ) op stap gaat met mijn Indonesische vrienden .
Doen we express de " gembel look" of houding aan .
Nooit last gehad .

marcel70
User
spacer line

P Surya

De uitleg van jawa tengah voor ""becik ketitik olo ketoro "" is hier van toepssssing Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Becik ketitik olo Ketoro

spacer line  

On 03-07-2009 06:43 marcel70 wrote:
P Surya

De uitleg van jawa tengah voor ""becik ketitik olo ketoro "" is hier van toepssssing Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Wah , si Mas.

Als je met vreemde zinnen Emoticon: Wink komt , graag ondertiteling.
Ik ben geen Wong Jowo , en de meeste lezers van Indahnesia kennen het ook niet.

Matur nuwun (tenkjoe , tenkjoe veri muts)

Heb je mijn foto bij The Hills Bukittinggi gezien ?
Met Lidl tas Emoticon: Party!

Vaak is het grappig om tussen de glamour boys/girls (yang banyak gengsi- met veel poeha) te begeven in je "gembel" outfit.

Maar dat zijn dan mijn jeugdzonden , nu ben ik wijzer geworden. Emoticon: Wink

Zonder gekheid :
Zoals wat Y-B en veel andere oude rotten met ervaring schreven die ook door DikMas Yerun wordt beaamd , wordt men daar beoordeelt door hun uiterlijk (tongkrongan) , de presentatie en de omgeving waar men zicht begeeft.

Soms ook door de dikte van je dompet of soort auto waar je komt aanrijden ( geen Lada) , en de vrouw waar mee je komt aankakken.

Daarom kan je men testen hoe ze over jou denken door de "omgekeerde snobisme " toe te passen.
Als ze goed zijn voor jou , dan weet je dat ze O.K zijn .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Heb ik ook geprobeerd (noodgedwongen) op de Kei-eilanden. Het werkte averechts. Ze zijn daar nog veel te simplistisch en star in het beoordelen van mensen door 200% uitsluitend op uiterlijkheden te letten. Op Ambon valt dat veel meer mee....maar daar is men dan ook al wat meer "cosmopolitisch".

marcel70
User
spacer line

P surya

U heeft die vreemde woorden zelf vertaalt nog niet zo lang geleden.

Toch maar die sekon panther wegdoen van 2006 ,geeft verkeerde gengsi waar die javanen erg opletten nietwaar.

Becik ketitik olo Ketoro

teripang
User
User icon of teripang
spacer line

hallo allemaal
Ik heb zowat jullie reacties bekeken, nogmaals bedankt, alleen wat mij opvalt dat beel negatieve reacties betreft om in Indonesie zaken of emigratie etcetera te doen,
Met een hoop negatieve gedachten kom je er nooit, blijf positief in al die dingen die je wil gaan doen
Yogya bali, ik las dat je met molukkers die met hun ouders in de jaren 60 zijn teruggekeerd spijt hebben dat hun ouders toen waren teruggekeerd, ik ben deels met je eens, want ze waren veel te vroeg teruggegaan t.o.v molukse repatrianten die later zijn teruggegaan,
Er zijn ook veel molukkers die wegtrekken uit de Molukken , maar ook weer veel die teruggaan, ook hier in nederland, en daarbij ken ik een paar die al zijn teruggegaan of binnenkort willen remigreren
Wat gerson betreft, Ik vind hem geen goede ondernemer, want hij zat eerst in djokja en nu op kai,
Veel van deze molukkers als hij zijn geen echte ondernemers, en hebben geen invloedrijke connecties of vrienden, en jawel , die familielid met wie ik samen had geinvesteerd is goed in zaken , maar ook met goede connecties en vrienden, en geheel betrouwbaar, en dat zijn er maar weinig.
Ik wil Nederland inruilen voor Indonesie omdat ik daar veel meer mogelijkheden zie dan hier voor mijzelf en mijn gezin , en als mijn kinderen naar school gaan en ze doen het goed kunnen ze nog verder studeren in nederland, ook al wonen ze in Indonesie,
Ik heb al enkele families die vanuit Indonesie hier studeren of hadden gestudeerd

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Oke, ik wens je veel succes....zoals ik al zei...er zit duidelijk economische groei in Tual. Maar (Nederlands spreekwoord) "bezint eer gij begint". Ik zal de laatste zijn die zegt: Niet gaan. Ik ben zelf ook een voorbeeld van iemand die wel z'n hoofd boven water kan houden hoewel ik geen goede zakenman ben, maar heb weer andere capaciteiten die hier goed te gebruiken zijn.....alleen: ik zie er zovelen gaan en komen (m.n. op Bali) en het op den duur niet kunnen bolwerken (er zijn er velen meer die mislukken dan "blijvers" Emoticon: Wink . Maar dat betekent niet dat iemand die goed voorbereid is niet zou kunnen slagen. Maar ook weer niet overpositief zijn....altijd een gezonde achterdocht (zeker bij familie) en een "deurtje open" houden.

spacer line  

On 02-07-2009 14:00 Yogya-Bali wrote:

...

Laat Guna2 nou net zo'n "oude rot" zijn als ik in Yogya en zeker geen nieuwkomer....eerder een oudgediende met een zeer realistische kijk, iets dat we van u zeker niet kunnen zeggen met dat supernaieve gedrag.

Ten eerste bedoelde ik hier op het forum, maar dat terzijde.
De overeenkomst die ik met hem en jou wel zie is dat door het lange verblijf in Indonesie de manier van praten wel een beetje hetzelfde is.
De normale manier met wat respect communiceren verloren, waarschijnlijk omdat die manier van communiceren met de locale bevolking ook niet nodig is.
Die pikken dat arrogante afblaffen wel.

Well.....Ik niet.

Greetz

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 04-07-2009 18:20 dutchguy1000 wrote: Ten eerste bedoelde ik hier op het forum, maar dat terzijde

En ook daarin heb je geen gelijk.

waarschijnlijk omdat die manier van communiceren met de locale bevolking ook niet nodig is

Ik communiceer wel degelijk met de plaatselijke bevolking. Die bestaat voor mij echter niet uit ex'en en `dames' die `toevallig' hun verjaardag vieren in BATS.

teripang
User
User icon of teripang
spacer line

Hallo yogya
Zeer zeker zal ik altijd achterdocht blijven houden, maar wat betreft deze familielid hoef ik niet bamg voor te zijn, Hij zelf heeft een andere denkwijze maar ook zakelijk gezien,
We zijn ook van plan om dit een beetje te veranderen op kai, en verder willen wij met het internet scholen bijbetrekken door gratis cursussen internetkennis en omgaan met de computer te geven aan scholieren.
Maar ik ben een beetje jaloers op jou, want je hebt zowat bijna al die molukse eilanden bezocht, ik zou dat ook graag willen doen, wie weet.
Ik weet niet of ik het ooit gevraagd hebt, maar wat voor werk doe jij daar??
In ieder geval nogmaals bedankt voor je reactie en wie weet komen we elkaar daar nog tegen
Emoticon: Shiny Emoticon: Worship

spacer line  

On 04-07-2009 19:13 guna2 wrote:

...

En ook daarin heb je geen gelijk.

...

Ik communiceer wel degelijk met de plaatselijke bevolking. Die bestaat voor mij echter niet uit ex'en en `dames' die `toevallig' hun verjaardag vieren in BATS.

Ha ha, uit emotie heb ik gelijk exen en vrouwen ontmoet in BATS?
Ter info omdat je hier nieuw bent, ik heb inderdaad 1 ex, was een grote fout, nu heb ik een geweldige vriendin die de Chatolic University of Parahyangan bandung heeft afgemaakt en onder andere bij Media indonesie heeft gewerkt, als je daar allang woont hoef ik daar verder geen uitleg bij te geven neem ik aan.

Verder heb ik in Indonesië alleen maar in bedrijven gewerkt waar alleen maar localen werken, geen luxe expat organisaties.

Trouwens, ik vind het wel sportief van je dat je me niet tegenspreekt.

Greetz

teripang
User
User icon of teripang
spacer line

Op 01-07-2009 16:49 schreef guna2:

...

Getverdeme, Marcel. Vooroordelen! Generalisaties! Ik ben het dan ook volkomen met je eens. Om de familie toch een kans te geven, Teri, kun je volgens mij het beste gewoon een visum Sosial/Budaya nemen, en de zes maanden die je met dat visum krijgt besteden aan kijken. Kijken, kijken en niet werken, en zeker niet investeren.

helaas guna, ik heb al geinvesteerd, en het is goed uitgepakt, we gaan verder en misschien in de toekomst ook naar de naburige eiland Aru, toestemming van de bupati van Aru is zowieso al gegeven, maar alles op zijn tijd
Ik moet zeggen dat ik geluk heb met alles daar, met mijn families die overal in Indonesie goede connecties hebben , maar ook goede banen hebben.
Daarbij moeyt ik zeggen dat wat ik geinvesteerd ook een goede inkomen zal hebben, meer dan wat ik hier verdien,
ow ja het is astaganaga
groetjes luitjes

spacer line  

On 02-07-2009 14:06 Yerun wrote:

Het is echter niet erg om eens in een korte broek en shirt het vuilnis buiten te zetten, maar je moet wel oppassen met wat je doet. Ik heb nog altijd geen auto, maar kom op de motor de wijk niet uit. Dat past er niet echt bij, en hoewel het op een uitzondering wel kan is het sowieso niets om naar Jakarta of Bandung te rijden op dat kreng. Ik besef me wel dat ik dat een beetje ga missen, maar zodra er een auto is kan alles gewoon weer.

Die chauffeur laat ik maar voor wat het is, mijn vriendin kan rijden en de pembantu wil ik niet in huis hebben vanwege mijn privacy. Daar is hier begrip voor gelukkig. Er zijn er meerderen die het doen, ware het dat de meeste mannen (Koreanen voor het grootste gedeelte) er een 'schatje in ieder stadje' op na houden en dus die privacy hard nodig hebben, al zal de gemiddelde pembantu of chauffeur - mits met een net salaris - ook gewoon zijn/haar mondje dichthouden.

Maar om nu als een local te gaan werken? Ze zien me al aankomen! Binnen een maand ben ik weggetreiterd. En dan maakt het echt niet uit of ik hier, in Yogya of op Bali woon inderdaad. Zoiets is beneden je klasse en doe je niet. Dat klassen in Nederland (zogenaamd) niet meer bestaan is prima, maar dit is Indonesie, en klassen zijn hier doodnormaal. Doe mee of verketter jezelf. Emoticon: Party!

Dat klasse gedoe, uiterlijke schijn daar doe ik al lang niet meer aan mee. Ik ga daar een beetje in me lange broek en sokken en schoen aan in Jakarta rondlopen… veels te heet in die tering hitte daarzo. Gewoon lekker ‘low clas’ (in de ogen van de Indonesier) op me slippertjes en korte broekie over straat. Ook bij ‘belangrijke’ afspraken doe ik dat als het me uitkomt. Als ze twijfelen dan kan ze altijd mijn banksaldo laten zien….

Rijden doe ik zoveel mogelijk zelf. Er is mij al vaak gevraagd waarom ik geen chaufeur neem... je moet hun gezicht eens zien als ik daarop antwoord dat ik dat maar 'low class vind... Emoticon: I love it

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Ach ouwe bekende, ik sluit niet uit dat we elkaar ooit eens (moedwillig of niet Emoticon: Wink ) tegenkomen. Ik ben er niet vies van om een biertje of wat anders te drinken, ook niet als je er als een sloeber bij loopt, maar dan wordt het wel Blok M i.p.v. Plaza Indonesia. Beide plekken hebben overigens hun charme, dus dat scheelt weer.

Ga jij trouwens ook met je teenslippers en korte broek naar de ambassade? Ik zag er vorige week in Kuala Lumpur nog twee zitten, verdwaald in een hoekje. Ze hadden ook een visum voor Indonesie niet nodig. Maar terwijl ze dezelfde papieren hadden waren die van mij wel goed en die van hen niet. Ik weet niet waardoor het precies komt natuurlijk, maar heb een flauw vermoeden.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 06-07-2009 12:28 Yerun wrote: Ga jij trouwens ook met je teenslippers en korte broek naar de ambassade?

Ik heb me laatst te barsten gelachen op de Indonesische ambassade te Singapore. Het Nederlandse rapaille in korte broek kreeg daar (tegen geringe vergoeding) een soort pyamabroek. Geen porem. Het geeft allemaal niks, Ouwe Bekende, proleten moet er ook zijn (?).

spacer line  

On 06-07-2009 13:51 guna2 wrote:

...

Ik heb me laatst te barsten gelachen op de Indonesische ambassade te Singapore. Het Nederlandse rapaille [ /b]in korte broek kreeg daar (tegen geringe vergoeding) een soort pyamabroek. Geen porem. Het geeft allemaal niks, Ouwe Bekende, proleten moet er ook zijn (?).

Astagafirullah .

Adoeh te ereg seh.
Masa dibilang rapaille.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

72,276,535 topic views - 232,722 posts - 13,675 topics - 22,501 members - last post @ 17-06-2019 15:31 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

119,560,847 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com