indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Sumatra > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Voor mijn Sumatra reis 2009 heb ik eerst informatie gezocht en gevraagd bij vrienden en bekenden.
De meeste informatie waren toch verouderd totdat ik info kreeg van een "internetvriend "uit Palembang.
De gevolgde route was de populaire middenroute vanaf Padang naar Medan .
Via de zogenaamde Trans Sumtra Highway .
Eigenlijk is het een kleine provinciale weg zoals wij in Nederland kennen , vaak slechte wegen met gaten , van klein tot zo groot als kleine vijvers .
Een kleine weg via kleine dorpen waar men moet opletten op overstekende wild (geiten of ayams) en mensen .
Langs kleine dorpen met veel speldebochten , maar wel mooi te noemen omdat je de Bukit Barisan gebergte moet overwinnen.
Het is ook een slagader weg , waar alle vervoer , voor mens en goederen langs moeten rijden.
Andere weg hebt je niet , of je moet via de Oostelijke Kustroute nemen , .
Je gaat dan vanaf Padang naar Pakanbaru en verder naar de kustweg , richting Medan .
De Nederlandse toeristen komen vaak via Padang en nemen de midenroute naar Medan .
Door de slechte wegdek kan men hoogstens ongeveer tussen 35-60km rijden per uur , vanaf Padang naar Bukittinggi heb je nog redelijk goede wegen.
Vanaf Bukittinggi naar Padang Sidempuan gaat het slechter , en zeker de traject tussen Padang Sidempuan en Prapat. Vanaf Prapat (uitvalbasis naar Samosir(Toba meer) richting Medan is de wegdek beter , men kan sneller rijden tot ongeveer 60-70 km per uur.

Een andere route die ik heb gedaan is vanaf Padang Sidempuan (waar we gelogeerd hebben) naar Sibolga , dus linksaf richting de kust en daarna weer afbuigen naar Prapat om weer terug te gaan naar Torsibohi hotel in de buurt van Padang Sidempuan te gaan waar we een kamer (cottage ) hebben geboekt.
De volgende dag gingen we weer terug richting Prapat (een extra 2x2 uren reistijd) waar we een tussenstop maken van 2 dagen .
Ondanks de omweg en bijna 4 uren rijden is de afgeweken route de moeite waard .
En de weg is ook van betere kwaliteit in vergelijking met de weg Padang Sidempuan- Sipirok naar Parapat (de middenroute).
Vervolgens zijn we naar Medan gereden.

De afstanden :
Padang naar Padang Panjang 72 km
Padang Panjang - Bukittinggi 19 km
Bukittinggi - Bonjol(de evenaar ) 57 km
Bonjol - Kotanopan 123 km
Kotanopan - Padang Sidempuan 113 km

Padang Sidempuan 113 km
Padang Sidempuan - Sipirok 40 km
Sipirok - Tarutung 74 km
Tarutung - Parapat 48 km

Pematang Siantar - Parapat 48 km
Doordat ik een andere route heb genomen Padang Sidempuan - Sibolga -Tarutung en weer terug naar Siprok (stadje na Padang Sidempuan) heb ik extra kilometer gereden.

In het kort wordt het dan :
Padang-Bukittinggi (90) km - 3 uren met de auto )
Bukittinggi -Padang Sidempuan* 243 km - 8 uren ?
Padang Sidempuan - Parapat * 222 km - 8 uren ?
Parapat-Medan* 150km
We zijn binnen 4 uur al in Medan aangekomen omdat de wegdek beter is en praktisch een rechte weg .

Wat de reistijden in provincie Bengkulu en de kwaliteit van de wegdek ,vanaf Padang richting Jambi - Pakanbaru- Palembang of gelijk naar het zuiden (Lampung) betreft is afhankelijk van het soort vervoer .
Volgens de Padangse chauffeur die met ons 10 dagen hebben gereden (Padang- Medan) valt het echt mee .
De wegen zijn stukken beter.

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

Vervolg :
De afstanden op Sumatra .

Ik heb uit een andere site geleend .(honestly stolen)

Medan - naar Banda Aceh

Route 1. Oostelijke route
Medan-Binjai 22km
Binjai-Pangkalan Berandan 60km
Pb-Lhok Seumawe 260 km
LS-Banda Aceh 255km

Route 2. Midden route Medan-Banda Aceh via Brastagi.
Medan-Brastagi 63km
Brt-Kaban Jahe 11km
KJ-Kutacane 32km
Kc-Blankejeren 104 km
Blk-Takengon 156km
Daarna richting Banda Aceh.

3.Westelijke route via Pematang Siantar
Medan- Pematang Siantar 140 km , kom je langs Tebing Tinggi (80 km van Medan)
Pematang Siantar - Sidikalang 150 km
Sidikalang Tapaktuan 216 km
Tapak tuan Meulaboh 205 km
Meulaboh- Banda Aceh 244 km

Medan naar Padang .
1.Midden route ls de bekendfe route via Pematang Siantar . Parapat , Tarutung , Sipirok -Bonjol -Bukittinggi
2.Westelijke routef Medan Padang via Brastagi 83km
Brastagi- Kaban Jahe-11km
Kaban Jahe - Pematang Siantar 127 km

Andere interessante route
De Oostelijke Route
1. Medan naar Pakan Baru via Rantau Prapat
Medan - Kisaran 163 km (kleine plaats , vandaar kan je naar Tanjung Balai gaan 14km
Kisaran - Rantau Prapat 132 km
Rantau Prapat- Pakan Baru 371 km

2.Pakan Baru - Jambi 425 km
Volgens opgave 7- 8 uren rijden

3. Jambi- Palembang 257 km
Met de auto 5-6 uren

4.Palembang - Bakauheni waar je kan oversteken naar Java met de ferry .
Je hebt 2 route de westelijke en oostelijke deel
Westelijke route via Tulang Bawang en Bandar Lampung naar Bakauheni
Oostelijke route via Tulang bawang Seputih-Way Jepara
Palembang naar Bakauheni is ongeveer 10-12 uren met de auto

Bakauheni - Java (Merak)
Met de ferry 2-3 uren VIP=Rp 12.000 , Bisnis= 10.000 , Economie Rp 6000
Met Jetfoil 45 minuten = Rp 50.000

Merak - Jakarta via Serang en Tangerang 135 km Met de tolweg Rp 18.000 , en 2 andere Tolwegen= Rp.8800

Padang - Pakan Baru : de afstand is 317 km
Padang - Jambi 546 km .
Bron : opgave van Ir Mulyadi , stand van 2008 .
De gegevens worden door de schrijver geregeld bijgewerkt .

PS: als er fouten zijn , moet je maar voor lief nemen.
Mss heb ik niet goed gekeken , vergeten om een bril te gebruiken.
Tenslotte ben ik de Lonely Planet niet .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Hartstikke goed. Misschien komt er ook nog ooit eens een subforum Sumatera....? Emoticon: Smile

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

Mag jij aanvullen als je naar Jambi en Bengkulu gaat. Emoticon: Wink .

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Toen wij van Parabat naar Bukittinggi met de bus waren gegaan, in 2004.
Wij hadden deze reis ’s nachts afgelegd, dat nooit meer.
AC aan “sopir aduh mati”,riep ik ,”Tidak Orang Banjar AC”, zo koud dat ik het heb gehad,
een mooi verhaal:, toen we ergens onderweg gestopt waren om te eten, altijd in die smerige restaurants, waar de chauffeurs na toe gaan om hun geld te innen.
ben ik naar voren gelopen want de chauffeur was al weg, heb ik de AC uit gedaan.
Na de stop waren ze aan het zoeken waarom de AC uit was, en de bijrijder, ging op onderzoek hoe het kwam dat de AC het niet meer deed, en sleutelde in die bakken boven op de bus.
Maar midden in de nacht kwamen we bij een weg aan : ’(zie foto, die ergens gestaan heeft ) we moesten allemaal uitstappen, en de bus heeft leeg die zandweg genomen, bang dat hij was dat het vast kwam te zitten.
Kijk dat was al 2004, en als ik zo ziet, dan is de foto gemaakt in 2008/ a09, kan je nagaan wat een zooitje het is daar, op Sumatra…

Trouwens Parabat, en Bukittinggi is wel leuk om mee te maken
Maar ben wel, door die slechte busreis via Padang naar Jakarta gevlogen Emoticon: Blush Emoticon: Very funny Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

Ziel , ik heb ook een foto van zo'n jalan longsor ,gemaakt tussen Sipirok en Tarutung .
Heb 2x meegemaakt omdat ik eerst van Padang Sidempuan naar Sibolga en terug ging naar Sipirok .

De volgende dag van Sipirok weer terug gaat naar boven via de afgebroken weg .
De eerste keer ben ik vergeten om foto's te maken , zo eng was het.
En het regende hard , zie ook gestrande wagens , en grote X tonner truks die centimeter voor centimeter kruipt .
Op je foto zie je nog grind , er is nog houvast , bij ons was het gewoon modder .
De weg was 3x opgeleverd en weer getroffen door de aardverschuivingen .

Heb je ooit gezien dat een truk (een bakbeest) naar beneden schuift .
Stel is voor dat je er achter zit.
Krijg ik al een natte broek van .

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ja dat kom je dan veel tegen op Sumatra, want wij kwamen rond 12 uur 'snachts daar aan, moesten uitstappen had vergeten lange broek aan te trekken.
Ik ben gebeten door die muskieten daar midden in de rimboe.
een bus met AC toilet en TV.
Nou die toilet stonk zo, een bijrijder met opendeur stond gewoon te pissen.
EEn geweldige avontuur, maar hoef het niet meer voor de tweede keer mee te maken........ Emoticon: Blush Emoticon: Smile Emoticon: Shiny Emoticon: Bye bye

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

Een Subforum Sumatra zou wel op zijn plaats zijn daar er meer te zien is als je denkt oa de zwavelbronnen een schouwspel apart...
O wat de foto betreft komt van google earth Uploaded the 2008-04-19 00:55:44
En hier ook een van de zwavelbronnen..is bij spirok ik denk daar een nacht te slapen wil die weg in etappes doen tot padang
De foto van de highway is 7 a 8 km hier vandaan...is dus een avontuurlijke weg met niet al te veel alledaagse touristen...zie het al helemaal zitten..

spacer line  

tja,

reizen op Sumatra is altijd lastiger...,maar ik vind het er mooier en het eten smaakt er beter Emoticon: Yes!

Maar ik ben bevooroordeeld, heb er 11 jaar gewoond. De afstandtabellen zijn handig, maar op de transsumatra highway ben ik niet van plan te rijden (af en toe, als het niet anders kan)
Je gaat net zo snel als de langzaamste vrachtwagen en s'nachts rijden is niet zo handig, vroeger vanwege het wild (olifanten, tijgers) nu vanwege alle (vracht)auto's die zonder licht rijden.

In de moesson kom je pas echt voor verrassingen te staan. Maar ik ga er van uit dat de toerist/reiziger dat wel weet.

Ben benieuwd wie er nog meer naar Sumatra gaat,

Inez Emoticon: Party!

spacer line  

On 11-06-2009 14:38 willemgeheim wrote:
bij spirok ik denk daar een nacht te slapen wil die weg in etappes doen tot padang
[/url]

Willem , ik denk dat het een goede keuze is om in etappes te doen .
Dat heb ik ook gedaan vanaf Padang naar Medan .
Padang 2 nachten - Hotel Batang Arau - Hotel Pangeran Beach , Bukittinggi 2 nachten (hotel The Hills - Hotel Pusako) , Padang Sidempuan 1 nacht (ook een stopover hotel van Nederlandse toeristen.- Hotel Tanama II
Daarna via Sibolga (havenstad) naar boven en dan weer terug naar Sipirok , 1 nacht hotel Torsibohi ook een stopover van de Nederlanders .
Mooie cottage achtige resort . De meeste Nederlandse touroperators stoppen ook daar met excursie naar zo'n berg / dorp. Ben niet geweest.
Daarna naar Parapat , 2 nachten in Niagara Hotel , plus een dagtocht naar Samosir.
Jammer dat we niet in Pematang Siantar hebben gelogeerd , daar heb je een oud(gemoderniseerd Pematang Siantar Hotel , een soort boutique hotel , hebben allen koffie en kleine versnappering gehaald) .
Daarna naar Medan , 2 nachten in Hotel Inna Dharma Deli ( Hotel De Boer) en Grand Angkasa .

Hoe dan ook we hebben te weinig tijd om de omgeving te bekijken , behalve in Padang , Bukittinggi en Medan .
Moet nog 1x overdoen .
Gemiddeld rijden we 7-8 uren per dag , meer kunnen we niet maken.Met veel sanitairestop Emoticon: Wink en koffiedrinken .
Heb gemerkt dat ik ook geen dertiger meer ben Emoticon: Nice

Moet weleens gemasseerd worden na zo'n vermoeiende dag.

(Het is echte massage , pijet sakit heet dat , voordat er schuinmarcheerders zijn onder de lezers die iets anders denken Emoticon: Wink )

Je moet wel zorgen dat je een goede huurauto hebt , als het kan de jongste uitvoering (Kijang Innova) . Hij hebben een oude Kijang van 4 jr oud gekregen.
Op Java waar de wegen mooi en met veel rechte stukken hoef je geen nieuwe(re) huurauto hebben.
En vergeet niet dat je een lunchbox moet nemen als je tussen de steden reist , je hebt daar weinig goede wegrestaurants . En voldoende water in flessen.
Koffie en warme drank kan je overal krijgen.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 11-06-2009 15:52 inezintveld wrote:
Ben benieuwd wie er nog meer naar Sumatra gaat,

Inez Emoticon: Party!
Ikke, naar Jambi (en misschien Bengkulu) Waar heb je gewoond op Sumatera?

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

spacer line  

Leuk die filmpjes Zieleffe als ik zo het forum bestudeer moet ik het maar houden bij Medan Padang want ik wilde eigenlijk nog iets verder maar ik ben bang dat ik daar de tijd niet voor heb 10 dagen zijn zo om...
Wilde eigenlijk nog verder naar Riau maar als ik het zo bekijk wordt het dan jagen en daar heb ik geen zin in...
Medan tobameer spirot en padang is al 10 dagen denk ik ???
Er is veel te zien onderweg en wil alles met de local bus doen...

spacer line  

On 12-06-2009 08:30 willemgeheim wrote:
Leuk die filmpjes Zieleffe als ik zo het forum bestudeer moet ik het maar houden bij Medan Padang want ik wilde eigenlijk nog iets verder maar ik ben bang dat ik daar de tijd niet voor heb 10 dagen zijn zo om...
Wilde eigenlijk nog verder naar Riau maar als ik het zo bekijk wordt het dan jagen en daar heb ik geen zin in...
Medan tobameer spirot en padang is al 10 dagen denk ik ???
Er is veel te zien onderweg en wil alles met de local bus doen...

In principe kan je ook Riau meenemen als je niet te veel zijwegen neemt .
Ik heb de route Padang - Medan (in omgekeerde richting genomen) in totaal 9 nachten gedaan .
Als je Padang Sidempuan (Natama Hotel II) inruilt met Torsibohi in Sipirok en Sibolga niet meeneemt (linksaf naar de kust v.a Padang Sidempuan) , kan je met gemak 8 dagen reserveren.
Mits je eigen huurauto/chauffeur hebt.
Ik had eerst Medan - Padang gekozen , later werd het Padang - Medan.
De reden is dat ik naar Batam (singapore) wil .
Omgekeerd kan je met huurauto in 8 dagen van Medan naar Padang gaan (uiteraard inclusief 1 nacht Samosir- Toba meer) en van Padang naar Riau met vliegtuig (?) .
Er bestaat 8 dagen verzorgde tour vanaf Medan naar Padang , en of in omgekeerde richting.

Samosir eiland kan je met gemak in 1 dag bekijken , is niet groot.
Je kan logeren in Tuk Tuk (de Kuta van Samosir) , aanbevolen( Hotel Carolina. ziet er netjes uit). Wel stil.
Heb daar niet gelogeerd , wel even de Hotel bekijken (kijken kijken niet slapen) en koffie gedronken.
De prijzen zijn goedkoop , ik dacht onder de 250.000 rupiah per nacht .

De meeste Nederlandse toeristen komen vaak of 1 nacht logeren in Padang of ze gaan vanaf Bukittinggi gelijk richting Padang Airport , voor aansluitende flight naar Jakarta , Singapore en of Riau (Batam) .
Ik heb 2 nachten in Padang gelogeerd omdat ik de haven en de omgeving van Padang wil zien.

spacer line  

Ik wil met het openbaar vervoer en alleen als het noodzakelijk is een auto huren en van georganiseerd reizen moet ik niks hebben heb ik een keer gedaan op java was niet echt een succes..
Ik kijk wel als ik in medan ben wat de mogelijkheden zijn..

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,556,988 topic views - 235,437 posts - 13,700 topics - 26,270 members - last post @ 09-12-2019 09:49 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,558,327 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com