indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login
marno
User
spacer line

Ben zonet weer terug van indo,.....ben daar een maand geweest om besprekingen te doen en vele fabriekanten ontmoet,....en een hoop leveranciers voor bouw onderdelen ontmoet,.....ik moet zeggen dat het daar echt anders aan toe gaat,....

Een voorbeeld,....als ik een hoeveelheid beton nodig had,...dan kon ik deze niet zomaar bestellen,....als ik niet aan de gewenste hoeveelheid voldeed,...geen beton,...en als ik iemand wilde spreken,...dan moest ik eerst langs vier mensen eer dat ik de desbetreffende persoon kon spreken,...en dat geldt in principe voor alles,...als je zaken wilt doen,...ben actief geweest in omgeving Bandung,..en Surabaya,...echt een cultuur verschil moet ik zeggen,...ben het niet gewent,...

Wat ik ook verschrikkelijk vind is dat de properti en makelaars echte haviken zijn,....wil je grond kopen,...dan ben je echt de sigaar,...ik vindt dat de grond prijzen overdreven omhoog zijn gestuwd,....echt om me te ergeren,...maargoed,...je moet meegaan met de stroom,...toch heb ik een plan liggen om deze gekken voorschut te zetten,...

Ik heb altijd van gedroomd om mooie,strakke en goedkope woningen te bouwen daar,..voor de middenklasse,...en het zal me lukken ook,...

Dit wilde ik mededelen aan de forumleden,...ik ben er weer en ben blij dit met jullie te mogen delen,....ik zou graag jullie reaktie willen weten,...kritiek graag,...

spacer line  

On 06-06-2009 18:57 marno wrote:
Wat ik ook verschrikkelijk vind is dat de properti en makelaars echte haviken zijn,....wil je grond kopen,...dan ben je echt de sigaar,...ik vindt dat de grond prijzen overdreven omhoog zijn gestuwd,....echt om me te ergeren,...maargoed,...je moet meegaan met de stroom,. toch heb ik een plan liggen om deze gekken voorschut te zetten,... ..
,...

Pas maar op dat je de gesloten club niet tegen je keert.
In die wereld is normaal dat je gaat werken met tussenpersoons , en zeker als je als een nieuweling (buitenlander ook nog) probeert in hun " beschermde" markt wil opereren .

Wil je verder en grotere koek krijgen moet je meestal aansluiten tot een bepaalde "groep" .

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

Zou graag onze ervaringen met land kopen, projecten ontwikkelen en doorverkopen, bouwen en opleveren, met je delen maar dat zou een te lang en te negatief verhaal kunnen worden. Zal het samenvatten: BRAND JE VINGERS ER NIET AAN en zoek een ander "tijdverdrijf".

Kan je nu ook al vertellen dat de Indonesische middenklasse NIET geinteresseerd is in GOEDKOPE woningen. Ze hebben juist liever dat iedereen weet dat hun huis (te) duur gekocht is !

http://www.bayucottages.com in Amed - East Bali

marno
User
spacer line

Amed East Bali,.....dat kan wel kloppen ja,...dat de middenklasse liever te duur hebben gekocht,...maar ik ga het goedkoper produceren,.....dus kassaaaa.....

maar vertel es,....ik heb mn vingers tot nog toe niet verbrand,...misschien kan je me ergens op wijzen.....

het laatste wat ik wil is mij tot de groep aansluiten die ik het het liefst vermijd,...ja,..ik denk dat ik het wel moeilijk gaat hebben in de toekomst,...

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Marno, al eens stil gestaan bij de wetgeving? Jij als buitenlander kan geen grond bezitten. Op dit forum is daar al erg veel over geschreven, dus brandt daar je vingers maar niet aan, omdat het klip en klaar is.

Anderen voor schut zetten kost je figuurlijk de kop vrijwel direct nadat je het doet. Als het even tegen zit kost het ook letterlijk je kop, want een Nederlander (of andere buitenlander) die als een olifant in een porseleinkast gaat lopen banjeren kan erop rekenen dat hij/zij flinke problemen krijgt van allerlei aard.

marno
User
spacer line

Er is zeker stil gestaan,mbt het kopen van grond,...klopt,.een buitenlander kan geen grond kopen en of bezitten,...ik heb daar een C.V...dat binnenkort wordt omgezet in een P.T,...met de de beide vormen kun je gewoon grond kopen en verkopen,....alleen bij de laatste kun je het ook echt bezitten,...

Wat ik doe is krakmikkige woningen opkopen,dus met de grond,....en na sloop en verbouwing wordt deze direkt van de hand gedaan,......de toko die ik daar heb is berust op de constructie van C.V. ,..aangezien een buitenlander deze niet mag opzetten,...zijn er drie familie leden van mij die dit doen,...verder doe ik gewoon zaken met hun aan de voorgrond,....ik heb mij toch afgeschermd,...dus ik zou wat dat betreft niet echt gevaar oplopen,.....

maar het klopt wel hoor,...mijn frisse ideeen en manier van aanpak,...heeft daar de huidige bouwwereld op z'n kop gebracht,....maar alles wat ik doe gebeurd vlgs de indonesische wetgeving,...wil je bouwen,..dan een bouwvergunning en al de andere zaken erom heen,...ja,...een hoop regels,..maar het kan,...zonder de haviken in de schenen te schoppen,...zelfs ook nog benaderd door deze gasten,...alleen gepraat en gediskuseerd,...maar ja altijd uitkijken,.....

spacer line  

On 07-06-2009 09:00 marno wrote:

Wat ik doe is krakmikkige woningen opkopen,dus met de grond,....en na sloop en verbouwing wordt deze direkt van de hand gedaan,......de toko die ik daar heb is berust op de constructie van C.V. ,..aangezien een buitenlander deze niet mag opzetten,...zijn er drie familie leden van mij die dit doen,...verder doe ik gewoon zaken met hun aan de voorgrond,....ik heb mij toch afgeschermd,...dus ik zou wat dat betreft niet echt gevaar oplopen,.....

maar het klopt wel hoor,...mijn frisse ideeen en manier van aanpak,...heeft daar de huidige bouwwereld op z'n kop gebracht.

O.K , dan ben je de stille vennoot.
Dan kan , en ook relatief veilig omdat je venoten familie zijn zijn .
En toch zeggen veel mensen dat het beter is om geen zaken te doen met familie.

Of het een frisse idee is ??, dat betwijfel ik .
Dat is al lang bekend bij veel "Oostgangers"en ook vaak toegepaste methode om "krotten"op te kopen te verbouwen en met vette winst te verkopen.(KASSA)
De probleem is de "gesloten wereld" van die branch , ik denk dat veel tegenstand zal komen uit die richting.
Je komt namelijk aan hun "portie rijst".

PS: de bouwgronden in de grote steden in Bandung en Surabaya (laatstaan Jakarta) zijn echt hoog , zeker in de A lokatie.
5 miljoen tot 15 miljoen rupiah per meter is normaal.
5 miljoen rupiah per m2 bouwkosten voor het huis is ook normaal (bij benadering).

In de B locatie en kampongs willen geen Indonesische middenklassers wonen .
Geef eerst een defenitie wat je onder die groep versta.

spacer line  

On 07-06-2009 09:00 marno wrote:
Er is zeker stil gestaan,mbt het kopen van grond,...klopt,.een buitenlander kan geen grond kopen en of bezitten,...ik heb daar een C.V...dat binnenkort wordt omgezet in een P.T,...met de de beide vormen kun je gewoon grond kopen en verkopen,....alleen bij de laatste kun je het ook echt bezitten,...

Klopt de Indonesische P.T en de aandeelhouders kunnen de grond bezitten.
De stille vennoot heeft alleen maar een vordering hebben op de PT(cq aandeelhouders) . Emoticon: Yes!

marno
User
spacer line

Surya,....je hebt gelijk,...het is een gesloten wereld,....en de grondprijs is zeker niet misselijk,...maar toch,..ik moet ook leven van een inkomen,,,..en ja ik probeer de haviken zoveel mogelijk te vermijden,...in Bandung kennen ze me,...en van tegenstand heb ik momenteel nog niet ondervonden,...ik geloof dat wanneer ik grootschalig te werk ga,..dat ik misschien tegenstand kan ondervinden,..ik heb net twee krakmikkige woning met grond opgekocht,....er wordt nu aan gesloopt,...tekeningen liggen klaar om uitgevoerd te worden,..tegelijkertijd wordt deze tekoop gezet,...

dit mijn vijfde project,...en ik ben die haviken nog niet tegengekomen,...

De middenklasse of daar beneden,...het is maar wie je ermee bedoelt,...er worden in Bandung huizen gebouwd die ik zelf nooit zal kopen,...2kamer woning al vanaf 20.000,- euro's,....dit als voorbeeld,...dit kunnen de arbeidersklasse net kopen en toch ook net weer niet,...dit is mijn doelgroep,...doch er is veel animo dat uit deze groep komt,...om toch met een nieuw project te beginnen om rijtjes woningen neer te zetten waarvan de ruimte groter van opzet is en de haviken die hun kippenhok verkopen,....wakker te doen schudden,....

marno
User
spacer line

Zelf,..is er nu een project in bali,..waar ik nu bezig ben de ontwerp van een woning af te krijgen,...dit project is in Bali,...de grond is gekocht door mensen die nu nog in nederland vertoeven,....wanneer deze hun woning afgeeleverd is vls nedelandse normen,...kan ik zeggen dat de markt nog open ligt,...

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Marno,
Als je de zaken cultuur in indonesie raar vind dan raad ik je aan het boek werken met indonesie van David Challik eens te lezen.Jeroen heeft de plaatjes verzorgt van het boek en je kan het in de bieb lenen.
Maar heb je ook al naar een goede advocaat uitgekeken want vroeg of laat krijg je een proces aan je broek al was het maar om een lullig akevietje.De jaloezie ligt op de loer.
Succes.

Shalom

marno
User
spacer line

yep....je hebt gelijk,...daarom heeft het bedrijf van mij een vaste advocatenkantoor die ook belast is met mijn werkzaamheden,....eerst alles toetsen,..dan beginnen...klopt,...maar dat boek zal ik proberen te vinden,..kan altijd nog van toepassing zijn,...bedankt bokito

spacer line  

On 07-06-2009 10:09 marno wrote:
De middenklasse of daar beneden,...het is maar wie je ermee bedoelt,...er worden in Bandung huizen gebouwd die ik zelf nooit zal kopen,...2kamer woning al vanaf 20.000,- euro's,....dit als voorbeeld,...dit kunnen de arbeidersklasse net kopen en toch ook net weer niet,...dit is mijn doelgroep,....

dat er veel animo zalzijn is wel uidelijk , en zeker als je met Hollandse kwaliteitsnormen kan afleveren .

Alleen zijn de potentiele kopers die in de 250-300 jut zitten geen middenklassers.
Die zitten meestal in de M klasse.

Jantje
User
spacer line

Sidia:
Alleen zijn de potentiele kopers die in de 250-300 jut zitten geen middenklassers.
Die zitten meestal in de M klasse.

In die, (75.000 euro en meer) en ook de nog hogere klasse vind je halfsteens buitenmuren waardoor de schimmel naar binnen dringt, betonrot door onbehandelde wapening, een dak dat lekt. Sanitaire en elektrische installaties die een nachtmerry zijn voor elk fatsoenlijk normalisatie instituut want levens gevaarlijk.. Huisafval dat voor de deur verbrand wordt. Verstopte afvoeren, ratten... Zo kan ik nog wel effe doorgaan. Jammer maar helaas de waarheid.
Marno, er ligt een wereld voor je open. Zou me toch nog maar eens bedenken.

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

Laat maar, Jantje. Je kunt het lang niet altijd winnen. Sommigen moéten gewoon door schade en schande hun geld kwijtraken. En daarna uithuilen en zeggen dat ze het allemaal niet wisten.
Ik vind het wel eens interessant om te zien hoe een eigenwijs persoon uit het rijke en slimmere Westen zich laat beduvelen door een ongeletterde uit de kampong.

Be careful what you wish for; you might get it!

reuveul
User
User icon of reuveul
spacer line

Wat een negatieve afgunst ,het is hem allang gelukt iets te verbouwen en te verkopen.
Geef de man liever info die die nodig heeft.
Marno ik denk dat ze met smart je westerse woninkje willen betrekken als je het zover hebt.

Groet Rob

like to live in ID,but it takes a while to get there

Jantje
User
spacer line

Rob, ik kan me herinneren dat jij ook zoiets vanplan was. Is daar nog wat van terecht gekomen?

reuveul
User
User icon of reuveul
spacer line

Ik ben al heel wat verder dan een aantal jaren geleden ,ik heb een bedrijfsprofiel
opgesteld en laten vertalen met de bedoeling eerst als consultant op tetreden
voor bedrijven die willen gaan bouwen met mijn systeem.
Daarbij komt nog het advies ,effiecientie en opleiden van diverse bedrijven.
Als dat loopt dan kan ik me gaan focussen op het bouwen van eigen project met
name het opleidingscentrum voor de bouw.
Het zal niet in een paar jaar gerealiseerd kunnen worden ,vandaar dat ik me ook
toen der tijd een tijdslijn van 15 jaar heb gegeven.
Maar ik moet zeggen dat er momenteel contact word gelegd met verschillende bedrijven
die interesse hebben.

like to live in ID,but it takes a while to get there

spacer line  

On 08-06-2009 14:33 Jantje wrote:
Sidia:
...

In die, (750.000 euro en meer) en ook de nog hogere klasse vind je halfsteens buitenmuren waardoor de schimmel naar binnen dringt, betonrot door onbehandelde wapening, een dak dat lekt.

750.000 eurie en hoger is toch ongeveer de 10 M klasse.
Daar kan je bijna 40 huizen bouwen van die 250 juts klasse.

k kan me niet voorstellen dat ze tevreden zouden zijn met een geleverde huis die na 2 jaar al rijp is voor renoppasi (renovatie).

Jantje
User
spacer line

10M? Zijn die er dan ook? Reparaties van lekkage geschied hier dmv emmers

marno
User
spacer line

Ik moet zeggen,....met mijn toko gaat het wel voorspoedig,......maar het klopt wel,..als het gaat om huizen die tegen de M of daarboven liggen,...99% van deze huizen zijn gemaakt volgens Indonesisch recept,...echt ik kan daar over spreken,...heb in een elite wijk van Bandung,een renovatie gepleegt,...twee draagmuren verwijdert en vervangen dmv prefab beton,.....daarna behandelt zoals hier in nederland gebruikelijk is,.....voorbereidingen waren 6 maanden,....jammer genoeg de tempo doeloe was hier gehanteerd...hehehe

Het zou voor mij een droom zijn om grondbezitters tegen te komen en die maar al te graag hun grond zouden willen verpachten,...de gemeentes in RI hanteren dit al jaren,...alleen ik kom daar jammer genoeg niet tussen,....kosten 500.000 Euro's,....
moet daar nog even hard werken,...

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 08-06-2009 17:21 Jantje wrote:
Reparaties van lekkage geschied hier dmv emmers

Dat ze het binnendringende water in emmers opvangen kan ik nog volgen, maar dat ze vervolgens die lekkages met emmers repareren gaat even boven mijn pet. Zetten ze op elk gat een emmer of zo?

spacer line  

On 08-06-2009 17:21 Jantje wrote:
10M? Zijn die er dan ook? Reparaties van lekkage geschied hier dmv emmers

Het gaat om de resultaat.
Ik heb ook gezien dat de Chinezen hun wolkenkrabbers gingen bouwen met het gebruik maken van bamboestellages.

Waar is hier eigenlijk ? Emoticon: Wink

spacer line  

On 08-06-2009 17:34 marno wrote:
.heb in een elite wijk van Bandung,een renovatie gepleegt,...twee draagmuren verwijdert en vervangen dmv prefab beton,.....daarna behandelt zoals hier in nederland gebruikelijk is,.....voorbereidingen waren 6 maanden,....jammer genoeg de tempo doeloe was hier gehanteerd...hehehe

,...

Dat kan wel kloppen.
Heb ook de huizen bij Dago Pakar Bandung van binnen gezien , de kleinere huizen voor de orang kecil. Tussen de 1-2 M.
De hogere klasse heb ik nog nooit van binnen gezien.

Ben ook niet tevreden met hun afwerking.
Ik denk(weet zeker Emoticon: Wink ) dat je daar goed zaken kan doen als je met de Nederlandse norm kan werken .
Probleem is dat je niet te veel op tere schenen gaat trappen .
In Indonesia hebben de Belanda's een goede naam als het op bouwen van huizen betreft.
Ik woon (de)ook in zo'n rumah Belanda in Jakarta ,al bijna 70 jaar oud en nog steeds staat het als een huis.

Ik zou tzt bij jou aankloppen als je al gesettled ben , mss kan ik jou bedrijf promoten bij mijn vrienden.

Jantje
User
spacer line

Sapolidi,

Sorry,ik zal het voor jou beter beschrijven: Als het dak lekt, dat gebeurt nog wel eens, is het de gewoonte dat men emmers onder de lekkage zet om waterschade te voorkomen. Een soort water naar de zee dragen want je lost er niets mee op. Een degelijk dak construeren kunnen of willen ze niet en repareren ook niet.
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. reuveul: Jij bent een van die hulpverleners waar ze hier op zitten te wachten. Ik hoop dat het je lukt maar ben bang dat het bij praten blijft. Ik denk dat ze het zelf beter weten.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login

51,373,049 topic views - 223,823 posts - 13,518 topics - 16,733 members - last post @ 21-11-2017 11:08 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,381,351 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com