indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

henky
User
spacer line

Ik woonde vroeger in een buurt waar veel Indische Nederlanders woonden. Zij werden wel eens blaauwen genoemd. Rijst werd ook wel " de blaauwe hap" genoemd.
Ik ben benieuwd waar die benaming vandaan komt. Ik heb wel eens een verwijzing gelezen naar het uniform van de KNIL militairen. Wie geeft mij duidelijkheid?

senior
User
User icon of senior
spacer line

"Blauwe hap" is nog steeds bekend bij oa de strijdkrachten(voor zover we die hebben),bij oudere koks, sommige brandweerkorpsen etc... Voornamelijk werd/word daar de rijsttafel cq nasi goreng mee bedoeld. Neem aan dat het inderdaad uit vroegere tijden stamt???

Overigens is de benaming rijsttafel een Nederlands begrip/uitvinding,slaat nergens op

hati hati, pelan pelan

sjefke
User
spacer line

kom bij mijn weten door hun zwarte haar . als ze tegen de zon in stonden leek het wel of er een blauwe gloed rond hun haar hing. vandaar blauwe !

Mas serak
User
spacer line

Alle(?) Indo's hadden als baby een grijs/zwart blauwige (goedaardige) pigmentvlek rond hun stuitje die geleidelijk geheel verdween: de zgn. Mongolenvlek.
Sommige beweren dat de Indo bijnaam "Blauwe" daarvan afstamt.

Als "volbloed Indo" had ik deze vlek ook bij mijn geboorte. Opmerkelijk: de kinderen van mijn zus en mijn kinderen zijn 50% Indo, maar mijn kinderen hadden geen blauwe vlek, die van mijn zus wel. Maar ken kinderen van 50%indo+100%blank die de vlek weer wel hadden.

De vlek komt voor bij kinderen van de Mongoolse ras (waaronder Indonesiers/Indo's), vandaar de naam Mongolenvlek. Maar het komt ook voor bij kinderen van Native Americans, de negroide ras, en kinderen van landen rond de Middellandse Zee en Latijns-Amerika.

De Mongolenvlek is als geboortevlek bij velen onbekend. Soms worden ze aangezien voor sporen van kindermishandeling. Veel Indo's hebben bijvoorbeeld hun onwetende kraamhulp of oppas moeten uitleggen dat het geen blauwe pijnplekken waren!

Gehoord:
Blanke kinderen kunnen de vlek ook hebben, maar zelden. Mijn Franse vriendin en één van haar kinderen (50%nederlands+50%frans) hadden het ook: Volgens haar stamt de naam "Mongolenvlek" van de Mongoolse veroveraar Dzjengis Khan en zijn wrede troepen die indertijd in Europa flink hebben "huisgehouden" en wiens bloed nog steeds stroomt in hun blanke nazaten van nu.
Hetzelfde geldt voor nazaten van de Romeinen (Middellandse Zee) die hier ook hebben geheerst?

Gelezen:
Ooit gelezen in een wetenschappelijk artikel dat beweerde dat de pigmentering van de Mongolenvlek dezelfde pigmentering is als die van... reptielen!

bron: Nederlands-Indië Hyves

Wasalam

bali-style
User
User icon of bali-style
spacer line

ja ja Sjefke heeft inderdaad gelijk het is de haarkleur het is namelijk blauw en niet zwart deze benaming komt uit de oorlogsjaren van de knil

Gr,
F

De goedkoopste met transport naar nederland, kijk op onze site

henky
User
spacer line

Bedankt voor jullie reacties, ik zal ze in ieder geval gebruiken bij een verhaaltje dat ik binnenkort ga houden. Ik heb bij mijn twee indokinderen overigens geen pigmentvlek bij het stuitje gezien.
Vr.groet.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Heb alles goed nagelezen, en Senior zit goed: De blauwe hap stond inderdaad bij Hollandse mariniers voor een rijsttafel, waar ze gek op waren.en nog zijn denk ik.

Over die geboorteplek bij het stuitje, dit is algemeend bekend bij Aziatische kinderen, denk dat je niet verder moet zoeken.
Ik zie geen link tussen Mongolische afkomst.
Toen mijn dochter werd geboren had ze een knalrood linkerhandje, kennissen maakten al grappen: van de melkboer?
De kinderarts stelde mij gerust: dit is binnen 1 jaar verdwenen.
Maar de Aziatische geboorte vlek kan generaties doorgaan; ik zou zeggen:
Wees er trots op!

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

Mijn indootje heeft inderdaad ook een mooie mongolenvlek. anderen kijken er inderdaad soms van op wanneer ik het ze laat zien!

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

On 30-05-2009 19:15 NoviKirana wrote:
Mijn indootje heeft inderdaad ook een mooie mongolenvlek. anderen kijken er inderdaad soms van op wanneer ik het ze laat zien!
Er zijn er wel meer die een mongolenvlek hebben, maar er liever niet mee te koop lopen. Sommigen geven af, volgens mij; inderdaad bij het stuitje.

Maar dat van de kleur van het uniform is de meest plausibele verklaring. Dat er verder Pinda's waren die een blauwe hap hadden te knagen heeft er eigenlijk niets mee te maken

Be careful what you wish for; you might get it!

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Weet je zeker Fred?
De typische Mongolenvlek verdwijnt meestal binnen 3 dagen.
De blauwe hap bestaat nog steeds, had ook te maken met de oorlog in Indie en de Japanse bezetting.
Die traditie houdt de Marine in ere

henky
User
spacer line

In het boek " Indisch leven in Nederland" las ik gisteren een verhaaltje van Ricci Scheldwacht.: "Bij mijn ouders hangt een blauw vaantje met daarop in gele letters INDO. Het is een beetje een militant vaantje; een embleem van een bloem met twee sabels en een liggend kromzwaard." Dus ook hier een blauwe kleur! Overigens was ik vorige week op de Tong Tong fair en was toevallig in het Bengkeltheater bij een interview van Ricci Scheldwacht met Theodoor Holman en zijn dochter. Dit was erg onderhoudend.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,847,173 topic views - 234,927 posts - 13,697 topics - 25,658 members - last post @ 14-11-2019 16:10 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,670,560 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com