indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Albert H
User
User icon of Albert H
spacer line

Wie o wie kan mij vertellen hoe men die overheerlijke Emoticon: Nice
Indonesische saté saus maakt.
Alvast mijn hartelijke dank.

Albert.

maurits
User
User icon of maurits
spacer line

gewoon lekker, alleen ze serveren hem vaak koud en dan vind ik er niet zo veel meer aan...

Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm.

Albert H
User
User icon of Albert H
spacer line

grapje zeker, Maurits. Emoticon: Yawn

budowono1
User
spacer line

Sate saus.

Sate Jogja lekerder Met Sambal Kecap.
is simpel om maak .

Eerst snij tomaat.ui.Knoftook.4 Cabe Rawit en een eet leppel Azijn.
doe alemaal in eenschaaltje en doe kecap bij manis nga asin en zo heb echt Sate Jogja is lekkerste.............!!!

Albert H
User
User icon of Albert H
spacer line

Thank you Budowono1.
Dit was het recept voor kecap satésaus. Isn't it !?
Nu nog het recept voor pinda satésaus. Emoticon: Nice

budowono1
User
spacer line

ya ik heb wel voor bumbu kacang maar ik weet niet precies hoe moet op schrijven daar kom ik later op terug.

maar probeer maar die Sambal Kecap is lekkerste heel populer in Indonesia

als ik weet hoe die ander recep moet opschrijven geef ik ok

Albert H
User
User icon of Albert H
spacer line

Dear Budowono1,

As you will, you can write in englisch.

Hestina
User
spacer line

I know the best sate saus that was ever been made by my mum. kalibaru Style...he...he..he... Emoticon: Devil

1 ounce peanuts (fried till it's light brown)
2 pcs garlic fried 10 second
1 spanish pepper (big red pepper) fried it as well 10 second. These frieding for 10 seconds only to get the raw taske away.
10 spoon sweet soyasaus abc!
Crush em' all till it's really soft, add some spoon of water to lose'n up abit.
Slice a syallotte.

If you have an original fried syallotte that would make it perfect. just mix all of them together, you'll find a taste you never had in Nederland or .....weet ik veel....... Emoticon: Shiny

Cheers!!!!!!!

Bogor
User
User icon of Bogor
spacer line

U gaat naar toko Emoticon: Yes! ... ! of xotus in Delft

spacer line  

De vraag is een recept voor Indonesische saté saus, iedereen die als eens door Indonesie is gereist en van saté houd weet dat de smaak overal echt verschillend is, voor mij is die van Maduro de topper, echter de eigenaar van de kleine warong bij de luchthaven in Bali verklapt zijn recept niet aan mijn vrouw Tuti.
In Nederland is het misschien het gemakkelijkste om saté saus kant en klaar te kopen van een goed merk en dan zelf wat toevoegen tot de smaak perfect is voor jezelf.
Het grote probleem is dat je in NL een hoop zaken niet kan kopen die gewoon nodig zijn voor een lekkere saté saus.
Jan

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

On 27-10-2004 23:54 promotie_bali wrote:
Het grote probleem is dat je in NL een hoop zaken niet kan kopen die gewoon nodig zijn voor een lekkere saté saus.
Jan

Zoals????

spacer line  

Wat dacht je van bawang (de kleine uitjes), lombok kecil, sereh en jeruk nepis, dat waren dingen die ik waar ik eerder woonde in Nl echt niet kon kopen, misschien is dat in de grote steden wel te koop.
Dat heb je allemaal nodig voor saté saus alleen weet ik niet in welke verhoudingen, daar was de vraag over.
Jan

hagen763
User
User icon of hagen763
spacer line

Als je nou eens naar Toko Cornel gaat en je vraagt aan de Kokie het hoe en wat.Proberen kan geen kwaad Emoticon: Angry
Umberto Emoticon: Shut up!

Sepp Buys
User
User icon of Sepp Buys
spacer line

Jan,

De kleine uitjes zijn sjalotjes, aanwezig op de nl markt, lombok kecil in de turkse en chineze groentezaakjes, sereh ook daar aanwezig jeruk is limoen, allemaal ook in de ah te krijgen in willekeurig klein dorp.

Eenvoudig is Calve pindkaas met stukjes lengen met melk, scheut kecap mains erbij, knoflook en rauwe uitjes, indien gewenst een mespunt sambal en een klein beetje suiker. Doet het ook goed.

Sepp

hagen763
User
User icon of hagen763
spacer line

Maar met "Skippy'American Peanutbutter -crunchy.
Sambal trassi.....mmmmmmm.
Lekker Sepp adoeh Emoticon: Very funny Emoticon: Very funny
Umberto

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Sepp,
Toevallig is koken een hobby van mij en wel speciaal Indonesiche gerechten.
Op die wijze zoals jij schrijft maakte in in Nederland ook altijd saté saus maar die smaakt op geen stukken na zo goed als hier.

Dat met die spullen inkomen in een klein dorp ben ik niet met je eens, ik woonde in NL in een dorp van 10.000 inwoners waar zelfs elke woensdag een markt was maar de spullen die ik nodig had voor Indonesisch koken kon ik maar zelden compleet bij elkaar krijgen, gelukkig had ik een boek waar veel vervangingen in stonden, simpel voorbeeld is Gula Djawa waarvoor je bruine bastaardsuiker kon gebruiken.
Ik ben nu ongeveer 3 jaar weg uit Nl, misschien dat het ondertussen verandert is.
Jan

Sepp Buys
User
User icon of Sepp Buys
spacer line

Jan,

Mijn ouders wonen in de achterhoek in een dorp met nog geen 2000 inwoners. De lokale super heeft seroendeng, sereh, kunjit em al wat niet meer zij. Het zij 'vers' hetzij in mooie glasverpakking van de Conimex. Je moet weten dat wat een boer niet kent, hij het ook niet eet, dit is dus voor dit boerengehucht een sprong vooruit. Ik heb er weinig mee te maken ik zit laag en droog in Oost Java, en moet me vaker een lapje suddervlees kklaar maken of aardappel puree. Eens in de week is dat ook wel weer lekker, een 'echte' Hollandse pot.

Succes

Sepp

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Ja, laten we het daar eens over hebben. De verkrijgbaarheid van Nederlandse (of Europese) producten in Indonesie;
In de Kem Chicks supermarkt in Jakarta trof ik vandaag o.a. aan: kalfsvleeskroketten (3 stuks voor 52.000 rp), frikandellen (4 stuks voor 54.000 rp), Goudse kaas (geen boeren) voor ca. 25.000 rp het ons (ook komijnenkaas, Edammer e.d.). York ham (een AH ham, als Nederlands geadverteerd!) 35.000 rp per ons; Calve mayonaise pot 500 gr 105.000 rp (!). Verder te krijgen; Bolletje beschuit, Rolmopsen, Ontbijtkoek, Hagelslag (lokaal gemaakt merk Ceres), pannenkoekenmeel (koopmans), Honig soepen, Royco en Honig sauzen, droste chocolade, Hero jam (ook lokaal gemaakt). Dat is Nederland in Indonesie.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Diederick,
Daar noem jij nu net een hele reeks etenswaren op die ik helemaal niet mis en echt goed zonder kan.
Pannekoekenmeel gebruiken is armoe van de kok voor mij, als ik dan eens een pannekoek maak gebruik ik daar de gewone bloem voor en in plaats van melk Santen die daar echt heerlijk in smaakt.
Honig soepen eten in een land met overheerljke soepen op elke hoek van de straat of zelfs thuis gebracht door de kleine wagentjes op wielen vind ik precies zo.
Snacks als fricandellen en kroketten is iets wat ik alleen zou eten als ik verga van de honger.
Sinds ik hier woon heb ik nog nooit een blikopener nodig gehad en ik hoop dat we dat nog lang zo houden.
Tuti en Jan

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Beste Tuti en Jan,

Met de opsomming bedoelde ik verder geen waardering of afkeuring uit te spreken. Nog meer of ik deze producten ook zelf gebruik (ik ben geen pakjesmens). Meer verbaasd was en ben ik over het feit dat dit soort zaken wordt aangeboden voor pittige prijzen, en dat er blijkbaar kopers voor zijn.
Wel vind ik het wel weer typisch hoe wij Nederlanders altijd laatdunkend doen over onze eigen culinaire traditie. In andere landen is dat meestal ongehoord. Ik persoonlijk mis hier best wel een aantal zaken, zoals boerenkool, gelderse rookworst (nee, niet van Unox), haring, goede aardappelen, boerenkaas, goed brood, en dan beperk ik me maar even. Mijn echtgenote zou opnoemen; verse olijven, chorizo en andere worsten, bacalhau, varkensoor en -snuit, goede olijfolie en kastanjes.
Pannekoeken met santen ipv. melk spreekt mij niet zo aan, moet ik eerlijk zeggen. Meel alleen lijkt me niet voldoende, ik dacht dat er ook gist in moet.
Wellicht geheel ter zijde, mijn -persoonlijk- probleem met de Indonesische keuken is dat de smaak van de originele producten (mag het vlees, vis, of groenten zijn) volledig wordt gemaskeerd door het gebruik van boemboe's en sambal. In die zin ben ik erg meditteraan, ik hou van de pure smaak van voedingsmiddelen. Dus in die zin ben ik het volkomen met jullie eens. De blikopenener zo min mogelijk gebruiken (uitzondering ansjovis en italiaanse tomaten in blik, er zijn geen betere)

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Waar ze mij echt blij mee konden maken is met een echt pakje Drum met Mascotte vloeitjes, die heb ik nog niet kunnen vinden of allemaal namaak met niet de juiste smaak.

Wat jij dan aan de Indonesische keuken minder vind vind ik juist de kunst van deze keuken door met allerlei kruiden de smaak te bepalen.
Het rundvlees echter hoeven ze voor mij niet veel aan te doen, het is wel taaier als in NL maar ook veel smakelijker, als ik daar een goulash van maak smaakt die uit de kunst met eens een keertje wortelen stampot, zelfs in een warm land als Indonesie.
Tuti en Jan

diederick
User
User icon of diederick
spacer line

Hé, dat heb ik nu ook. De lokaal gemaakte Drum heeft het niet helemaal inderdaad.
Als de basisproducten, laten we vis nemen, van een goede kwaliteit zou zijn, dan heb je geen smaakversterkers - of - maskeerders nodig om de smaak te bepalen. Net als in de Chinees-Indische restaurants in Nederland heb ik hier vaak het gevoel, dat alles hetzelfde smaakt. Wees eens eerlijk, al die bumbu's hebben vaak dezelfde ingredienten. Of het nu vis, groente is of vlees, dat schijnt niet uit te maken. Het is vaak hetzelfde rijtje (galanga/laos, salam, bahwang, knoflook, sereh). Dat vind ik best lekker, daar gaat het niet om, maar niet elke dag en niet met alle marktproducten die er op een gegeven moment zijn. En dan de sambal eroverheen. Mijn ervaring is dat veel Indonesiërs na een maaltijd wel precies kunnen uitleggen welke sambal er is gebruikt, maar meestal niet weten hoe de vis nu precies smaakte of beter gezegd welke vis of welk deel van de sapi het nu eigenlijk was.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Als we het over vis hebben vind ik het inderdaad ook doodzonde om daar sambal of welke saus dan ook overheen te doen en zeker geen sate van maken, doodzonde.
Gewoon een beetje zout en peper en mischien wat citroensap is al voldoende en voor de variatie eens met satesaus maar dan wel in een apart schaaltje.
Tuti en Jan

hagen763
User
User icon of hagen763
spacer line

Lezen we het goed? Emoticon: Confused Saté-saus? Emoticon: Red face
Ongelooflijk dat er eindelijk wat langer over saté-saus wordt nagedacht. Emoticon: Devil Maar waar gaat het om? Pinda-saus? Kecap saus?
Sambal Kecap Emoticon: Yes! Sweet-hot-peanutsauce Emoticon: Nice Eenvoudig lekker is de Marinade met de shallotjes zie die bij Sepp. Emoticon: Wink
Toevallig gegeten vannavond Saté Kambing Lontong Sajur Tumis
Dan kretek menthol Emoticon: Angry Maar mijn broer had weer zijn Drum-stel gedraaid,want anders had ik geen kretek meer.

Umberto Emoticon: Cry

misisvi
User
User icon of misisvi
spacer line

On 31-10-2004 12:49 Sepp Buys wrote:
Eenvoudig is Calve pindkaas met stukjes lengen met melk, scheut kecap mains erbij, knoflook en rauwe uitjes, indien gewenst een mespunt sambal en een klein beetje suiker. Doet het ook goed.

JA... Mijn man maakt satesaus met dezelfde manier. Toen de eerste keer ik zag hoe hij satesaus gemaakt heb. ik dacht.. wat is dat nou ? Emoticon: Nooo .. maar... het is wel lekker. Emoticon: Smile

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,937,086 topic views - 234,974 posts - 13,697 topics - 25,709 members - last post @ 17-11-2019 06:57 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,784,767 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com