indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Anorak schreef:
I k zie geen verbetering Om Sid. Ik weet niet waar jij die wel ziet.
In de munt vast niet, en in de ontwikkeling van Human Capital ook niet.

=======================================================
Ik zie het n.a.v een zeer lange periode.
Als men een bepaalde(korte) periode bekijkt en toevallig er tussen leeft/meegemaakt hebt zal de mening ook afhangen /medebepaalt door de ervaring en periode.

Ik bekijk het in een langere periode.

Vanaf jaren 60 tot de komst van Soeharto, merk ik vele pieken en dalen.
Heb Soekarno tijd meegemaakt, eerst was het relatief redelijk qua economische toestand, er was zelfs vol op eten ( kreeg zelf thuis "susu segar" die niet aangelengd werd met water , heb je toen nog Hollandse bakkerijen in Jakarta Centrum ).
De koersverhouding rupiah - gld was ongeveer 3-1 ).
Er was nog relatief goede economische omstandigheden.
En toen ging Soekarno bepaalde richting gegaan , Trikora,Dwikora-Asean Games en andere geldverslindende projecten ingevoerd .

Er kwam schaarste, zelfs wij "moesten" 1x per week "bulgur"rijst eten , niet meer de beras Cianjur of Amerikaanse rijst. In de rij staan voor petroleum( antri minyak).
Daarna kwam Soeharto(Bapak Pembangunan), er kwam meer welvaart,meer werk , maar ook corruptie , KKN etc , militairen aan de macht.

Als je de internationale rapporten leest uit die periode zie je gewoon (per saldo) verbetering , inkomens /opleidingsniveau zijn omhoog gegaan .

Na democratiseringsproces met veel vallen en opstaan(1998) zie je ook verbetering.

Dat Indonesia op dit moment en mss nog 1 generatie verder geen volledige werk kan hebben en geven aan alle afgestudeerden is duidelijk .Weet men hoeveel tigduizendenden afgestudeerden van HBO-W.O per jaar afgeleverd worden ??.(Zie de cijfers).

Omdat men hun geen werk kan geven , zullen velen die ECHT de kennis hebben proberen om ergens anders te zoeken, in het buitenland.

Mensen die niet weg kunnen gaan "wira swasta", een (kleine ondernemertje) worden.

Ik ken uit mijn naaste omgeving (keponakan/kinderen van vrienden en kenissen ) die uit een relatief goede Uni kwamen (zelfs ook buitenlandse )die een aanvang salaris hebben van nog niet eens 3 juta rupiah.(275 eurie ?) .
Buiten overwerk, bonus etc .

Ik zie kinderen van onze ex pembantu's/chauffeurs ( vader/moeder nog niet eens lagere school) , maar de kinderen en klein kinderen het beter en verder geschopt hebben in de huidige maatschappij(sociale mobiliteit).
Geen wonder dat ze , als ze de kans hebben naar buitenland willen.

Dat is wat ik gezien en ervaren heb.

Harlys schreef ook :
Ik zie wel degelijk verbetering bij de kleine man Emoticon: Yes!

Ik ben ook eens dat het nog een lange weg te gaan is , hoop alleen dat ze bij elkaar blijven als eenheidsstaat en dat er politieke stabiliteit is .
De voorwaarde voor economische vooruitgang.
De buitenlandse investeerders zullen wel van zelf komen als er te verdienen valt.

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

Als toetje :

Prof. Jeffrey Sachs, presidential adviser for 39 developing countries in Asia, South America and the leftovers of USSR, said this very encouraging views..
http://kejda.net/wp-content/up(...)ng-jeffrey-sachs.jpg
"ďIt is not fair to compare Indonesia with itís neighboring countries such as Singapore and Malaysia, or any other country in the world in that case. Indonesia has changed from a totally centralized country to a decentralized country virtually overnight. Indonesia has changed from a Dictatorship to a Democracy virtually overnight. Indonesia has changed to a liberal country virtually overnight. No other country has been through what Indonesia has been through virtually overnight. The closest example is the USSR. When the USSR split up, it experienced similar changes to what Indonesia had, virtually overnight. In that condition, Russiaís economy had a NEGATIVE growth that year. In that same condition, Indonesiaís Economy GREW. It had POSITIVE growth.
If I were an Indonesian, I would be proud of that achievement. And I would predict a much brighter future".

OmeSid zegt :
Yes , Ayem (I am) Emoticon: Wink Emoticon: Yes! Emoticon: Party!

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

Ik begrijp er nog steeds niets van.

1949 (sorry, niet 1945):
NLG 1 = IDR 1
2012 (omgerekend van Ä naar NLG):
NLG 1 = IDR 5400
[hoe ik de omzetting van IDR 1000 > IDR 1 van Soeharto in 1965 daarin moet verwerken weet ik niet, maar dit lijkt me al erg genoeg]

En Sachs sucks:

Het zou me weinig moeite kosten om Sachs onderuit te halen, maar het begint erop te lijken dat voor dit topic elke moeite te veel is. Ik geef grif toe dat ik graag lul, maar niet tegen dovemansoren.

MAD

spacer line  

On 11-03-2012 02:48 Pak Pupyes wrote:
Ik begrijp er nog steeds niets van.

1949 (sorry, niet 1945):
NLG 1 = IDR 1
2012 (omgerekend van Ä naar NLG):
NLG 1 = IDR 5400
[hoe ik de omzetting van IDR 1000 > IDR 1 van Soeharto in 1965 daarin moet verwerken weet ik niet, maar dit lijkt me al erg genoeg]

En Sachs sucks:

Click to see original image

Het zou me weinig moeite kosten om Sachs onderuit te halen, maar het begint erop te lijken dat voor dit topic elke moeite te veel is. Ik geef grif toe dat ik graag lul, maar niet tegen dovemansoren.

Het was ook waarschijnlijk in 1949 dat de rupiah en gld 1 :1 was.
En het ging snel veranderen naar 1: 3 , voor zo ver ik me kon herinneren .
Dus ging de economie beetje bij beetje te verslechteren, vergeet ook niet dat er 2x (?) gepotong werd , van 1000 naar 1(een) rupiah.Daarna diverse inflaties tot 1-4000 zoveel.

Plus allerlei ellende etc , en TOCH zie ik per saldo in 2012 vele verbeteringen en zegeningen.
Over de mening van geleerden ( economen ?) zal er altijd voor en tegenstanders zijn .
Ik waag ook niet om het "beter"te weten dan de geleerde heren.

Wel zie ik veranderingen plaatsvinden die het leven van de werkenden en "armen" veraangenamen.
Dat het nog niet zo goed geregeld is zoals in Nederland of andere landen , daar ben ik 100% mee eens.

PP je zit ook al bijna 20 jr daar , je zal ook kunnen zeggen(of nie)t dat ondanks KKN, politieke instabiliteit , allerlei natuurrampen, bureaucratie etc is er per saldo vooruitgang geboekt.
Ook in de onderwijssector.

Pak Pupyes
User
User icon of Pak Pupyes
spacer line

On 11-03-2012 07:44 Surya Atmadja wrote: per saldo vooruitgang geboekt.

Ik ben de eerste om dat toe te geven. Ik heb hier ooit zelfs een lijstje van gemaakt. Dat neemt niet weg dat achteruitgang bijna onmogelijk is/was. En ook niet dat er nauwelijks sprake is van een booming economy. Als je dat artikeltje in Trouw leest (op een inmiddels gesloten topic) dan krijg je de indruk dat je je laatste spaarcentjes maar gauw in IndonesiŽ moet beleggen want beter kan niet. Dat lijkt me niet verstandig, ondanks het feit dat de cijfertjes die worden gepresenteerd in dat artikel best kloppen.

Over de mening van geleerden ( economen ?) zal er altijd voor en tegenstanders zijn

Maar die Sachs maakt het wel erg bont:
  • je kunt RI prima vergelijken met zijn buurlanden. Die vergelijking gaat maar op twee punten mank, en dat zijn juist voordelen voor RI: enorme binnenlandse markt en grondstoffen
  • RI is helemaal niet gedecentraliseerd
  • alle buurlanden hebben of hadden een dictator
  • democratie betekent hier de knalpot van je brommer schroeven en dan wegrijden met luid ritmisch gas geven, en je stemt natuurlijk op de partij die gaat winnen, tenzij er een partij is die meer geld biedt
  • RI is totaal onvergelijkbaar met Rusland.

Die Sachs heeft een gaatje in z'n kop. En in z'n hand (met geld van anderen, dat wel natuurlijk).

• MAD

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

Hoera stemming????????

Mijne geachte mede forumleden, laat je geen rad voor ogen draaien.
    In 1987 stond ťťn keiharde Nederlandse gulden nog op tussen de 800 en 900 Rupiah.
    We hebben het over nauwelijks 24 jaar geleden Emoticon: Wink
    Volgens de berekening van Pak P nu dus 5400.
    Is dus zes maal over de kop gegaan, gaat goed met IndonesiŽ, heel goed.
    Alleen zo jammer dat ik in de 17 jaar dat ik in IndonesiŽ kom elk jaar meer fourwheel drives op de weg ziet en de gewone man elk jaar meer ziet verpauperen.

Tja ik zie die dingen met ogen van een gewone een arbeider, die ik ook in Nederland was en niet met de ogen van mensen die eerst hun kapitaal vergaren in het buitenland en vervolgens bloed voor hun hart krijgen voor hun Tanah Air.
    Niet als iemand die nadat het economisch in IndonesiŽ volledig in elkaar was gestort de keuze gemaakt hebben hun fortuin in het buitenland te zoeken om vervolgens op oudere leeftijd, met vakanties en surveyen heeeeeeeel arrogant te vertellen dat het zo goed gaat in het het land pan herkomst als zijnde de meest ideale plek op aarde (begrijp ik ook nog wel met Euro's op zak) bovendien zijn de cijfers gestoeld op internetwijsheden, nou we weten inmiddels allemaal wel hoeveel onzin er op de digitale snelweg staat.

Het gaat niet goed met IndonesiŽ, economische groei?
    Het zal best wel, ik heb daar niet zo veel verstand van.
    Maar ik zie in het dagelijks leven er alleen maar meer sloebers bijkomen.
    Dat telt voor mij, dat is namelijk mijn eigen waarneming de laatste jaren.
    Ik ben namelijk maar een eenvoudig mens, die mensen met Dr. Prof, Ing voor hun naam zetten met een korreltje zout neem, wat ze publiceren valt bij mij in het niet bij mijn eigen waarneming Emoticon: Yes!
    Ook Eurievaste emigranten, waarvan hun stijfselkissie niet in de Jordaan stond maar onder een palmboom in IndonesiŽ die nu ineens trots worden op hun Tanah Air Emoticon: Shut up!

IndonesiŽ doet het het slechts van heel AziŽ toch!!!!!!!!

spacer line  

On 11-03-2012 08:40 Pak Pupyes wrote:

[quote removed]

Ik ben de eerste om dat toe te geven. Ik heb hier ooit zelfs een lijstje van gemaakt. Dat neemt niet weg dat achteruitgang bijna onmogelijk is/was. En ook niet dat er nauwelijks sprake is van een booming economy. Als je dat artikeltje in Trouw leest (op een inmiddels gesloten topic) dan krijg je de indruk dat je je laatste spaarcentjes maar gauw in IndonesiŽ moet beleggen want beter kan niet. Dat lijkt me niet verstandig, ondanks het feit dat de cijfertjes die worden gepresenteerd in dat artikel best kloppen.

[code removed]

Maar die Sachs maakt het wel erg bont:
  • je kunt RI prima vergelijken met zijn buurlanden. Die vergelijking gaat maar op twee punten mank, en dat zijn juist voordelen voor RI: enorme binnenlandse markt en grondstoffen

• Je bent een van de weinigen die ondanks vaak kritische , soms cynisch bedoelde opmerkingen bereidt ben om te erkennen dat er vooruitgang is in Indonesia.
    Op materieele zin.

Sommigen zijn alleen maar azijnpissers , (bijna)alles is daaro niet goed.

Over de enorme binnenlandse markt en grondstoffen, dat hadden de oude "kolonialen" (Nederlanders) ook al geweten .

Pak Pupyes
    User
    User icon of Pak Pupyes
    spacer line

On 11-03-2012 09:49 Surya Atmadja wrote: Op materieele zin.

En niet alleen in materiŽle zin is er vooruitgang geboekt. Maar dat maakt van Indonesie nog steeds geen Wirtschaftswunder.

Over die grondstoffen hebben we het vaker gehad. Het is leuk als een land grondstoffen heeft, maar dan houdt het ook op.

MAD

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

Zo leuk om dit te lezen, SA houdt echt van je PP.
    Wirtschaftswunder????????
    Natuurlijk wel, natuurlijk is de vooruitgang groot.
    Jampie dat er maar een kleine elite van profiteert.
    Nog erger dat ze hun vergaarde kapitaal in het buitenland investeren.
    Want de cijfers van de kapitalen die IndonesiŽ verlaten naar Singapore, MalaisiŽ en China lees ik hier niet Emoticon: Wink
    Zouden die cijfers hier bekend worden zou ik nog wel eens willen zien of er een hoeraaaaaaa oh wat ben ik trots op IndonesiŽ geroepen wordt door IndonesiŽrs die ondanks dat ze de Euro omarmd hebben zo trots zijn op hun Tanah Air. Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line

Malam helemaal mee eens
    De grondstoffen hebben ze de expertise nodig uit het buitenland.
    Het Nationalisme gevoel van de IndonesiŽrs is juist de belemmering van ontwikkeling van dat land.
    Dat er veel kapitaal naar het buitenland gaat is duidelijk, omdat de chinezen daar de handel draaiend houden.
    Die zullen zich eigen indekken door breed het geld te beleggen in verschillende beurzen.
    Zo slim zijn de chinezen wel, maar de Javanen vinden zelf dat ze het geld zelf alleen in IndonesiŽ moeten houden door hun nationalistische trekjes die ze hebben.
    Uitzonderingen daar gelaten
    We hebben het, voor al ik, heb het er vaak over gehad, dommer kan je niet zijn................. Emoticon: Shiny Emoticon: Yawn Emoticon:
    Wat ze exporteren is Pembantus naar de Arabische landen......

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

On 11-03-2012 14:12 zieleffe wrote:

Wat ze exporteren is Pembantus naar de Arabische landen......

Fout naaimachines voor de Arabieren Om Ziel.
    Zet je oren maar open als je met ze in het vliegtuig zit.
    En als dank worden ze op alle vliegvelden in IndonesiŽ ook nog effe geript Emoticon: Angry
    Of in Singapore van 8 hoog naar beneden gedonderd.

spacer line  

Het is jammer dat de gewone man het niet zo makkelijk heeft. De beurs doet het toch wel goed. Ik heb zelf wat Fidelty indonesia fund aandelen en deze zijn enorm geplust de laatste paar jaar.

http://www.morningstar.nl/nl/s(...)t.aspx?id=F0GBR04D14

Toch verbaas ik mij er wel over dat je inderdaad steeds meer grote auto's ziet rijden en dat het met bepaalde groepen enorm goed gaat.

Is de gemiddelde IndonesiŽr behulpzaam en wil deze arme mensen helpen of denk deze laat maar ieder voor zich?

Het is leuk als je je succes kan delen met mensen die het minder hebben.

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

spacer line  

On 11-03-2012 16:34 bule gembel wrote:

Is de gemiddelde IndonesiŽr behulpzaam en wil deze arme mensen helpen of denk deze laat maar ieder voor zich?

Het is leuk als je je succes kan delen met mensen die het minder hebben.

Ik weet niet of je ober een gemiddelde Indonesier kan praten.
    Wat ik wel weet is dat de beter "gesitueerden" ( meer geld en kennis) vaak de arme deel van hun soms grote familie verbanden helpen.
    Zag ik tijdens diverse arisan, reunies van oud schoolgenoten .
    Er werd geld ingezameld voor oude schoolgenoten die het niet kunnen redden .
    Grote Moslimsorganisaties verzamelen geld ook, doen ook aan hun sociaalwerk zoals andere Christelijke organisaties .
    Grote bedrijven ( niet alleen Sampoerna) geven trainingen, beurzen aan veelbelovende studenten.

http://www.sampoernafoundation.org

zieleffe
    User
    User icon of zieleffe
    spacer line

Op 11-03-2012 14:52 schreef Malam:

[quote verwijderd]

En als dank worden ze op alle vliegvelden in IndonesiŽ ook nog effe geript Emoticon: Angry

Ja heb eens met Gulf Air gevlogen en dan een tussen stop Abu Dhabi.
    Daar kwamen heel wat van die meiden in het vliegtuig die met geld die ze verdiend hadden,op de terugweg waren.
    Ik heb nog nooit zo veel herrie in een vliegtuig meegemaakt.
    wat waren ze met elkaar aan het Ngobrollen wel gelachen zo met die meiden.
    Ja dan ben ik niet vies van een lolletje maken met ze.
    Mijn vriendin krijgt dan altijd een rood hoofd, maar daar trek ik mij niets van aan........ Emoticon: Shiny Emoticon: Nice Emoticon: Yummie!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

Ik dacht dat er alleen husqvarna en Zinger naaimachines zijn.

Zelf dacht ik dat deze dames er als huishoudster of bediende zouden werken.... Je ziet ze vaak zitten in Jakarta in grote groepen voor vertrek. Is het waar Malam wat je zegt? En dat verhaal van 8 hoog? MMM laatste enkele reis. Alles weten is oom niet zalig makend.
    Ik denk wel dat veel bediendes natuurlijk een rijke man of rijkdom zoeken. Wellicht vinden zie die tijdelijk bij zon witte sterk ruikende Achmed wahalla nabib al shoarma...

Om op het onderwerp terug te komen, voor de economie is het wel goed....

Het mooie van je eigen fouten is dat anderen er soms heel gelukkig van worden..

harlys
    User
    User icon of harlys
    spacer line

On 11-03-2012 14:52 Malam wrote:

[quote removed]

Gebeurt ook wel eens dat ze op jakarta aan komen met een buidel eerst gaat de douane aan het plukken ,daarna de fam. in enkele gevallen heb ik kreten gehoord dat ze nooit thuis aan komen.

Of omdat het soms van die stakkers zijn met een goed hart en simpel ( geen Hoer dus malam)

best een bom geld en een droom hadden ingepikt door de fam of de man

Na een week terug komst in een hoekje zitten met niks (kaal geplukt en konnen geen nee kunnen zeggen.

Gebeurt dus ook wel !

Dus graag wat respect hier over van iedereen Emoticon: Yes!

infoRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.roosduchtrader.nl

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

http://www.delcredere.be/WebDu(...)ms//Indonesia_Nl.pdf

Dit is een heel interessant artikel.
    Ik weet niet hoeveel waarde er aan gehecht kan worden, maar als ik dit lees dan ziet het er zeer zeker niet zo zwart uit als ik er tegen aankijk.

Pak Pupyes
    User
    User icon of Pak Pupyes
    spacer line

Ik klik op de link, en de eerste zin is al fout: `IndonesiŽ, het vierde dichtstbevolkte land ter wereld.' Ik vraag me dan ook af of ik verder moet lezen.

MAD

Pak Pupyes
    User
    User icon of Pak Pupyes
    spacer line

Nog steeds de eerste alinea: `roepie'.

MAD

Pak Pupyes
    User
    User icon of Pak Pupyes
    spacer line

En het is een koe uit 2010 die je uit de sloot haalt. Tijdverspilling.

MAD

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

Harlys, t.a.v. de arbeidskrachten in MaleisiŽ is dit een artikel waarin het misschien wat duidelijker wordt voor je.
    Daar kan je ook in lezen dat deze arbeidskrachten in 2008 al 5,8 miljard Euro naar hun moederland stuurden.
    Niet vreemd dat het ministerie van Mankracht en Transmigratie geen zin heeft om te bewegen, ze gaan geen kip met gouden eieren slachten.

http://www.villaopbali.com/cms(...)tere-wetgeving--.nws

Lees ook dit incident in Singapore (ťťn van de velen)

Setelah Diperkosa, TKW di Singapura Dicekik & Dilempar dari Jendela!
    Rita Uli Hutapea - detikNews
    Selasa, 21/02/2012 13:55 WIB

Singapura Nasib malang kembali dialami TKI di luar negeri. Seorang pembantu rumah tangga (PRT) asal Indonesia diperkosa kemudian dicekik dan dilemparkan dari jendela apartemen berlantai dua di Singapura.

Wanita tersebut selamat dari maut meski dirinya mengalami luka-luka serius. Demikian terungkap dalam persidangan yang digelar di Pengadilan Tinggi Singapura seperti diberitakan harian Straits Times dan dilansir AFP, Selasa (21/2/2012).

Korban yang saat kejadian berumur 26 tahun itu, diduga dua kali diperkosa oleh seorang tetangga saat kejadian pada September 2009 silam tersebut. Identitas korban tidak disebutkan. Begitu pula dengan pelaku yang berumur 44 tahun dan merupakan bekas petugas keamanan.

Di persidangan terungkap, saat kejadian, korban berjalan keluar apartemen tempat dirinya bekerja untuk memeriksa kotak sirkuit listrik setelah listrik di apartemen tersebut mati. Saat itulah, pelaku yang tinggal di apartemen sebelah, tiba-tiba menyergap TKW tersebut.

Pria itu mendorong tubuh korban masuk ke apartemennya yang kosong dan memperkosanya. Setelah itu pelaku melukai PRT tersebut dengan gunting dan mencekik lehernya dengan seutas tali. Tak berhenti sampai di situ, pelaku kemudian melempar tubuh korban keluar jendela apartemen berlantai dua tersebut.

Polisi akhirnya menemukan TKI tersebut tergeletak dengan luka-luka parah namun masih bernyawa.

Atas peristiwa tersebut, pelaku dikenai dakwaan percobaan pembunuhan dan pemerkosaan parah. Jika terbukti bersalah, pelaku bisa diancam hukuman penjara seumur hidup dan hukuman cambuk maksimum 24 kali.

harlys
    User
    User icon of harlys
    spacer line

Triest

ja hoe en waarom

En hoe mensen behandeld worden of in de fik gestoken, afgemaakt met een fles drank in een lift door een geflipte rijke arabier etc etc.

Het belang van de regering en of de corruptie noem me het maar op.

Temeiers en gerafineerde loverboys die er heen gaan!

Doch is er een groepje dat daar heen gaat om weer terug te komen met wat geld, om daarna voor oude mamma en pappa een klein huisje te bouwen of het zelf beter te hebben of wat dan ook.

Maar Behandeld zijn als minder dan een hond door singaporesen (eigen volk)

En arabieren

Die mag je dus van mij dood trappen of Emoticon: Shut up!

Doch kunnen we ze dan niet over een kam scheren die in het buitenland werk zoeken Emoticon: Yes!

Tja malam het is..

Triest Emoticon: Bye bye

infoRemoved to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.roosduchtrader.nl

Malam
    User
    User icon of Malam
    spacer line

On 12-03-2012 02:33 Pak Pupyes wrote:
    En het is een koe uit 2010 die je uit de sloot haalt. Tijdverspilling.

Dit artikel is 15 maanden oud Pak, voor mij is dat nog vrij actueel.
    Ik heb ook duidelijk gezegd, ik weet niet hoeveel waarde er aan gehecht kan worden.
    Mijn kennis t.a.v. de Indonesische economie is minimaal, het enige wat ik kan doen is alle artikelen, de mening van PP , Pak Surya en anderen in een grote mixbeker deponeren, flink schudden en kijken wat er boven komt drijven, vervolgens een beetje eigen waarneming er aan toevoegen om enigszins in de buurt van de werkelijkheid te komen.

Pak Pupyes
    User
    User icon of Pak Pupyes
    spacer line

On 12-03-2012 04:27 Malam wrote: vervolgens een beetje eigen waarneming er aan toevoegen

Precies. Het vervelende van die artikelen is dat ze dat ontberen. Ze gaan meestal uit van bekende cijfertjes (en het is maar de vraag in hoeverre de officiŽle cijfers hier kloppen, ik heb soms zo m'n bedenkingen) om die vervolgens op Europees/Amerikaanse wijze te interpreteren. Eigen waarnemingen nul, artikeltje geschreven achter een bureau in Wall Street of zo. Monyet mag me verbeteren (anderen natuurlijk ook) maar volgens mij is economie een `raar' vak. Aan de ene kant kan het bijna zuivere wiskunde zijn, en aan de andere is het een sociale wetenschap. Economie een raar vak, IndonesiŽ een raar land (voor ons), wat mot je dan?

MAD

harlys
    User
    User icon of harlys
    spacer line

On 12-03-2012 05:23 Pak Pupyes wrote:

[quote removed]

Precies. Het vervelende van die artikelen is dat ze dat ontberen. Ze gaan meestal uit van bekende cijfertjes (en het is maar de vraag in hoeverre de officiŽle cijfers hier kloppen, ik heb soms zo m'n bedenkingen) om die vervolgens op Europees/Amerikaanse wijze te interpreteren. Eigen waarnemingen nul, artikeltje geschreven achter een bureau in Wall Street of zo. Monyet mag me verbeteren (anderen natuurlijk ook) maar volgens mij is economie een `raar' vak. Aan de ene kant kan het bijna zuivere wiskunde zijn, en aan de andere is het een sociale wetenschap. Economie een raar vak, IndonesiŽ een raar land (voor ons), wat mot je dan?

Sluit me geheel bij jullie aan en tracht met die waarneming ook een slaatje te halen Emoticon: I love it

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

49,929,256 topic views - 222,137 posts - 13,485 topics - 16,234 members - last post @ 21-09-2017 06:20 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

89,980,227 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com