indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Pascal.F
User
spacer line

Hallo
Graag had ik geweten of men in Nederland malarone kan krijgen bij de apotheker en ook zonder doktersvoorschrift ,en wat de prijs is.
In België betaald men 43,31€ per verpakking van 12 tabletten wat toch veel geld is.
Antimuggenspray ga ik misschien ter plaatse kopen maar hoeveel % deet moet erin zitten en wat is de prijs ongeveer ?

senior
User
User icon of senior
spacer line

Of deze tabletten hier vrij te koop zijn ? Ik dacht van niet,maar op bepaalde sites,marktplaats oid worden ze soms wel eens aangeboden door mensen die een aantal over hebben.

Antimuggenspray? Koop daar een(oranje) spuitbus OFF>>werkt perfect, erg goedkoop,scheelt veel euris met de hier verkrijgbare middelen met deet

hati hati, pelan pelan

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Inderdaad, Malerone werd verkocht op Marktplaats door mensen die nog graag een euro per tablet wilde verdienen. Pfffffffffffffffffff (Dat was 2004/2005)

Malerone is hier niet te koop in RI.
Het goeie van Nederland is dat je ze daar kunt krijgen op recept. (Dat is niet voor de grap overigens) Vraag je eigen huisarts alvorens aan Malaria tabletten te beginnen.
Niet iedereen reageert even stabiel op medicijnen als deze.

En zeker niet langer gebruiken als de vakantie !
Hoe korter, hoe beter.

It's only kinky the first time.

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Antimuggenspray? Koop daar een(oranje) spuitbus OFF>>werkt perfect, erg goedkoop,scheelt veel euris met de hier verkrijgbare middelen met deet

Koop daar een(oranje) spuitbus OFF>>werkt perfect,

Inderdaad werkt perfect beter dan de duurste middelen uit Nederland.
Het is ook als een lotion te koop.
OFF is van Johnson.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Carola78
User
User icon of Carola78
spacer line

Beste Pascal,

Malarone kost in NL ongeveer 35 euro voor 12 tabletten en beschermd alleen tegen de malaria tropica, wat de ernstigste variant is van de vier soorten. Malarone heeft niet de bijwerkingen die Lariam heeft (psychosen, slapeloosheid, depressie) Malarone is in Jakarta te krijgen bij een paar internationale klinieken. Aangezien je er voor je reis al mee moet beginnen, wordt dat een beetje lastig Emoticon: Smile

Daarbij kan Malarone zowel als preventie EN behandeling van malaria tropica worden gebruikt, in tegenstelling tot Lariam (wat dan weer een behandeling is voor een minder ernstige vorm van Malaria). Persoonlijk vind ik het een fijn idee om dus ook gelijk de behandeling bij me te hebben voor de meest ernstige vorm.

De laatste tijd wordt ook weer Doxycycline voorgeschreven aan reizigers die naar een gebied gaan waar een zgn. cloroquine resistentie is. In Indonesie zijn dat: Kalimantan, Lombok, de Molukken en Flores. Ga je alleen steden op Java en Bali bezoeken, dan kun je overwegen om alleen beschermende maatregelen te nemen, maar ga je kamperen in de jungle van Kalimantan, zou ik overwegen om Malarone te nemen.

Verder.."officieel" moet er 40% DEET inzitten wil het effectief zijn, maar wat ik hier in Indonesie merk is dat Sofell, Autan en de eerder genoemde oranje spuitbus (met +/-13%) ook effectief zijn. Lokaal wordt er papayablad-thee gedronken als preventie en ik begrijp dat veel mensen daar baat bij hebben.

Keus genoeg dus en het is een beetje afhankelijk van je voorschrijvend arts en met welk middel hij/zij de meeste ervaring heeft en van waar je naartoe gaat in Indonesie.
Maar het belangrijkste is: denk na, voordat je in een zwerm met muggen stapt en bescherm je zoveel mogelijk tegen die kleine etterbakken.

Groetjes.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Het percentage DEET staat in Indonesie trouwens op de verpakking vermeld, vaak aan de voorkant zonder het %-teken.

Pascal.F
User
spacer line

Hallo,
Toch veel goedkoper dan in België.
Eerst 2 dagen Bali en dan naar Flores voor een week en terug Bali.
Weet er iemand dat men een doktersvoorschrift nodig heeft voor Malarone te kopen in een nederlanse apotheek of is het vrij te koop?

Bedank voor de info

Carola78
User
User icon of Carola78
spacer line

Het is alleen op doktersvoorschrift te verkrijgen en via de travelclinics, Voor die 8 euro verschil zou ik het dus gewoon in Belgie gaan halen. Of je moet aan de grens wonen. Dit is uiteraard aan jou.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 03-05-2009 02:29 Carola78 wrote:

Daarbij kan Malarone zowel als preventie EN behandeling van malaria tropica worden gebruikt, in tegenstelling tot Lariam (wat dan weer een behandeling is voor een minder ernstige vorm van Malaria). Persoonlijk vind ik het een fijn idee om dus ook gelijk de behandeling bij me te hebben voor de meest ernstige vorm.
......................

Verder.."officieel" moet er 40% DEET inzitten wil het effectief zijn, maar wat ik hier in Indonesie merk is dat Sofell, Autan en de eerder genoemde oranje spuitbus (met +/-13%) ook effectief zijn. Lokaal wordt er papayablad-thee gedronken als preventie en ik begrijp dat veel mensen daar baat bij hebben.

Even met alle repsect maar in Indonesie hebben ze meer verstand van malaria dan in Nederland. Malarone is zeker niet voldoende als medicijn voor malaria tropicana en mefloquine ( de grondstof van Lariam) wordt ook gebruikt als malariamedicijn. Er is een hoop verwarring over malaria. De meeste kans is om malaria tertiana te krijgen en juist in die gevoelige gebieden zijn medicijnen voldoende beschikbaar. Ook ik gebruik in Indon altijd OFF maar dan wel de creme want die spuitbussen stinken verschrikkelijk. Ook zijn er vaak alternatieve middelen op basis van papayablad. Om meteen een behandeling bij de hand te hebben voor de meest ernstige vorm is een mogelijkheid maar meestal ter plaatste beschikbaar. Voor de tropicana moet je sowieso zo snel als mogelijk naar een ziekenhuis......

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Carola78
User
User icon of Carola78
spacer line

Beste AM,

Ik begrijp je reactie, maar wil toch nog even wat toevoegen. In Indonesie hebben ze zeker meer ervaring met malaria, maar niet meer verstand. Tuurlijk heb je door een hoge incidentie meer ervaring, maar het onderzoek en ontwikkelingen naar nieuwe medicijnen worden toch echt in de 'westerse wereld' gedaan.

Malarone volstaat zeker als behandeling bij malaria tropicana MITS het percentage parasieten in het bloed niet hoger is dan 4%. Daarboven kom je inderdaad in aanmerking voor een spoedrit naar het dichtsbijzijnde 'bekwame' ziekenhuis waar ze een bloedtransfusie kunnen uitvoeren.

Om een behandeling bij je te hebben voor de Tropicana, is een goed idee en zeker niet overal ter plaatste beschikbaar. Vooral niet als je, zoals ik, vaak weken in afgelegen gebieden zit, ver weg van apotheken en dokters (en goed eten)

Groeten.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik zit ook vaak in afgelegen gebieden maar word ook een beetje simpel van het idee dat bules altijd alles beter weten of een een betere behandeling moeten hebben. Blijkbaar gaat het steeds om " onszelf" en nooit om de locals. Die hebben nl. ook geen malarone bij de hand, of iets anders. Ik heb ik december malaria tertiana opgelopen, ben heel ziek geweest maar het is veel en veel erger voor de mensen ter plaatse die gewoon geen geld hebben voor een fatsoenlijke behandeling.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Carola78
User
User icon of Carola78
spacer line

On 07-05-2009 15:41 Anne Mieke wrote:
Ik zit ook vaak in afgelegen gebieden maar word ook een beetje simpel van het idee dat bules altijd alles beter weten of een een betere behandeling moeten hebben. Blijkbaar gaat het steeds om " onszelf" en nooit om de locals. Die hebben nl. ook geen malarone bij de hand, of iets anders. Ik heb ik december malaria tertiana opgelopen, ben heel ziek geweest maar het is veel en veel erger voor de mensen ter plaatse die gewoon geen geld hebben voor een fatsoenlijke behandeling.

Beste AM,

Daar gaat de hele discussie niet over... Ik ben het met je eens dat de wereld oneerlijk verdeeld is en iedereen recht zou moeten hebben op dezelfde behandeling, maar dat is nou eenmaal niet zo. Jij en ik hebben het 'geluk' in de westerse wereld geboren te zijn of te leven.

Ik ga niet op een papayablad zitten kauwen als ik ook beschikking heb over andere middelen. En al helemaal niet uit schuldgevoel!

Groeten

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 07-05-2009 16:09 Carola78 wrote:

...

Beste AM,

Daar gaat de hele discussie niet over... Ik ben het met je eens dat de wereld oneerlijk verdeeld is en iedereen recht zou moeten hebben op dezelfde behandeling, maar dat is nou eenmaal niet zo. Jij en ik hebben het 'geluk' in de westerse wereld geboren te zijn of te leven.

Ik ga niet op een papayablad zitten kauwen als ik ook beschikking heb over andere middelen. En al helemaal niet uit schuldgevoel!

Groeten

Dat weet ik maar ik moest het toch ff kwijt.
Ik weet niet of je ooit mijn post over malaria hebt gelezen maar ik neem zelf nooit iets mee hoewel ik zeker de keuze heb. Ik had ook niks bij me toen ik afgelopen december ziek werd. Een deze reis en de komende reizen ook niet.
Malariatabletten zijn puur gif en in mijn ogen zeker onverantwoord om ze als preventiemiddel te slikken. Om ze mee te nemen als medicijn in the case of prima maar ik wilde ook duidelijk maken dat er in Indonesie zelf echt ook wel medicijnen zijn (en zeker niet alleen papayablad.......)
Verder idd ben in Nederland geboren maar ben over een paar jaar weg en ga naar Indon verhuizen, NIET naar Bali of Java maar het zal vermoedelijk NTT worden en dan ben ik gelijk aan de mensen daar. Of eigenlijk ook weer niet want ik hoef niet na te denken of ik de dokter of medicijnen kan betalen. Want vooral dat laatste is een groter probleem. Mensen krijgen malaria en wachten (te) lang met medicijnen.

gr
AM

Carola78
User
User icon of Carola78
spacer line

Ik snap je ook wel. Neem zelf ook nooit preventieve middelen, omdat ik het mijn lichaam niet wil aandoen (tegelijk de afweging makende of ik mijn lichaam wel malaria wil aandoen) Gewoon nadenken dus, als je in een zwerm muggen stapt. Nee, heb je post over malaria niet gelezen. Ik zal m eens gaan zoeken..

Ik weet niet zo goed waar het idee vandaan komt dat Java en Bali een totaal ander Indonesie is, dan het door jou genoemde NTT, behalve dat er af en toe iets is wat op een snelweg lijkt en een wolkenkrabber. Ben er dan ook nog niet geweest en kan daar niet over oordelen. Ik zou alleen niet de illusie hebben dat je gelijk gaat zijn aan de mensen daar, want dat (of je moet er Indo uitzien) gaat niet gebeuren.

Maar, misschien zijn de mensen in NTT heel anders dan op Java en Bali.. Ik weet t niet. Je zegt t zelf al, jij kunt wel de dokter en inderdaad belangrijker, de medicijnen betalen. Kunt je veroorloven om naar Indonesie te verhuizen en wat al niet meer, wat de meeste mensen hier nooit kunnen ondernemen. Hoe je het ook bekijkt. Je zult altijd anders zijn dan de locals.(vaak alleen al door het terrechte vooroordeel dat wij geld hebben en zij niet) Niet erg en vaak ook leuk, interessant en leerzaam.

Groetjes,

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 08-05-2009 06:59 Carola78 wrote:

Ik weet niet zo goed waar het idee vandaan komt dat Java en Bali een totaal ander Indonesie is, dan het door jou genoemde NTT, behalve dat er af en toe iets is wat op een snelweg lijkt en een wolkenkrabber. Ben er dan ook nog niet geweest en kan daar niet over oordelen. Ik zou alleen niet de illusie hebben dat je gelijk gaat zijn aan de mensen daar, want dat (of je moet er Indo uitzien) gaat niet gebeuren.

Maar, misschien zijn de mensen in NTT heel anders dan op Java en Bali.. Ik weet t niet. Je zegt t zelf al, jij kunt wel de dokter en inderdaad belangrijker, de medicijnen betalen. Kunt je veroorloven om naar Indonesie te verhuizen en wat al niet meer, wat de meeste mensen hier nooit kunnen ondernemen. Hoe je het ook bekijkt. Je zult altijd anders zijn dan de locals.(vaak alleen al door het terrechte vooroordeel dat wij geld hebben en zij niet) Niet erg en vaak ook leuk, interessant en leerzaam.

Groetjes,

Tuurlijk ben ik anders dan de locals. Maar ik zal er alles aan doen tzt om niet al teveel op te vallen.
Verder zijn sommige delen in Indonesie inderdaad heeeeeeeeeel erg anders. Qua landschap, verdeling van religie, eten, cultuur, mensen, muziek. Ik heb intussen meer met oost Indonesie dan met west Indonesie. Er wonen ook veel minder mensen zeker in vergelijking met Java. Het verschil zit 'm echt niet alleen in die snelweg of die wolkenkrabber. Trouwens op Java mogen ze dan wel heuse snelwegen hebben waarover je geacht wordt snel te kunnen rijden mja als er voortdurend macet is kun je net zo goed op de smalle bochtige wegen van Flores zitten in een schitterende natuur waar Java op de meeste snelwegplekken alleen maar jaloers kan zijn. Ik heb foto's bij me van het hele eiland, van vele eilanden en de locals zijn meestal verbaasd wat er in hun eigen land allemaal voor moois te zien is.
Het verschil in religie maakt ook vaak dat de mensen anders zijn en toeristen zich lekkerder voelen. Ik knip Bali er even uit want dat is een wereld op zich. De aanwezigheid van katholieken en protestanten in zowel NTT als Maluku maar ook in de Minahasa (en maar daar kan ik nog niet uit ervaring over meepraten, wellicht ook in Papua) maakt dat men zonder gedoe een borrel kan drinken; niet van dat stiekeme gedoe zoals bijvoorbeeld op Lombok (ik heb het even niet over de veel te duren drankjes in de clubs) Mensen die op vakantie zijn hebben af en toe wel zin in een drankje. Verder door de muziek die er gewoon gezellig is, gezelliger als bijvoorbeeld Java als je mij vraagt. De stranden in het oosten zijn mooi en vooral leeg. En ik vind de mensen er meer open. Aan dat zelfde rijtje kan ik trouwens ook wel de Bataks toevoegen.

Het is dus niet zozeer " waar het idee vandaan komt"; In het oosten van Indonesie kun je op veel plekken het echt paradijs vinden, helaas heeft Bali hierop onterecht het monopolie. Jammer zou een mooie klus voor de minister van toerisme zijn hier. (ik wil zijn managementassistent wel worden..... Emoticon: Smile )

Maar goed we zijn van het padje af, dit was even een zijspoor van de malariatabletten.

gr
AM

Carola78
User
User icon of Carola78
spacer line

Het is overduidelijk waar je voorkeur ligt. Misschien terrecht ook wel. Veel om te ontdekken van het Oosten van Indonesie, voor mij. Was ik al van plan, nu alleen de tijd nog vinden. Ik maar denken dat Java, Sumatra en Kalimantan groen en mooi waren. Blijkbaar staat er nog een hele andere wereld op me te wachten. Helaas zit ik voorloprig nog in West-Java en kan dus alleen maar dromen van het openlijk drinken van een pilsje of niet nagesist te worden als ik weer eens bier insla in de supermarkt.

Overigens zou je het niet slecht doen als zijn assisente, maar dan wel alleen voor NTT, anders gaat er niemand meer naar Java of Bali Emoticon: Smile Ook dat heeft stille stranden en overweldigende natuur. Maar, het gaat hier niet om wat beter en slechter is. Mooier of lelijker, het ging om malariatabletten…

Wat ga je eigenlijk doen in NTT, als ik zo vrij mag zijn? Ik kan trouwens wel wat tips gebruiken, hoe je zo min mogelijk opvalt. Vertel…

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 08-05-2009 11:38 Carola78 wrote:
........... Ik maar denken dat Java, Sumatra en Kalimantan groen en mooi waren. Blijkbaar staat er nog een hele andere wereld op me te wachten. Helaas zit ik voorloprig nog in West-Java en kan dus alleen maar dromen van het openlijk drinken van een pilsje of niet nagesist te worden als ik weer eens bier insla in de supermarkt.

Overigens zou je het niet slecht doen als zijn assisente, maar dan wel alleen voor NTT, anders gaat er niemand meer naar Java of Bali Emoticon: Smile Ook dat heeft stille stranden en overweldigende natuur. Maar, het gaat hier niet om wat beter en slechter is. Mooier of lelijker, het ging om malariatabletten…

Wat ga je eigenlijk doen in NTT, als ik zo vrij mag zijn? Ik kan trouwens wel wat tips gebruiken, hoe je zo min mogelijk opvalt. Vertel…

Groen? Flores is supergroen, Maluku ook. Timor iets minder en Sumba (oost) nog minder, maar aangezien er teveel mensen wonen op Java is Java lang niet meer zo groen als het geweest is. Sulawesi is ook groen.

Ik ben niet alleen op de hoogte van NTT maar zeker ook van andere eilanden. Ik vind alleen dat oost Indonesie meer promotie nodig heeft en dat het toerisme gewoon beter verdeeld moet worden. Maar het toerisme op bijvoorbeeld Sumatera en Sulawesi is ook sterk teruggelopen en dat heeft zeker ook meer promotie nodig. In Kalimantan is helaas al veel bos verdwenen en is niet het gemakkelijkste eiland qua vervoer.

Wat ik ga doen in NTT? Bedoel als ik er ga wonen? " niks" voor de autoriteiten tenminste. Vooral als background voor het toerisme, met mijn foto's en boek(en) aan de gang, engelse les geven. Ik heb me nog nooit in mijn leven verveeld maar ik kan hier ook heel goed een dag niks doen. Hoe je zo min mogelijk opvalt? Kweenie ik heb mijn integratiejaren er volgens mij al opzitten. Het zijn gewoon allemaal van die kleine dingetjes. Ik erger me hier op Bali groen en geel aan al het vlees dat ik hele dag voorbij zie komen. Ik vind dat je je, ook qua kleding, een beetje moet aanpassen en de westerse normen moet laten waar ze thuishoren. Verder praat de gemiddelde westerling veel harder dan de Indonesier. Als ik hier aankom dan is het net of bij mij de volumeknop automatisch wordt teruggeschakeld. Verder natuurlijk de taal zo goed mogelijk gebruiken.. Ik kan er niet bij dat hier bules wonen die amper Indonesisch spreken. Je niet overal druk om maken, niet te vaak met vergelijkingen (met het westen) aankomen...... tja ik weet het niet. Heb er geen pasklaar antwoord op. Ik ben blond en heb groene ogen dus ze zien me sowieso al op een afstand aankomen (ik heb het nu over oost Indonesie)

Nou ik hoop dat Jeroen niet al te boos is met zoveel zijsporen. Anders moet ie het maar ergens anders in plakken.

gr
AM

Carola78
User
User icon of Carola78
spacer line

Ik snap dat quoten niet helemaal, vandaar hier mijn gefragmenteerde antwoord op jouw stukje AM

Voor mij is groen gewoon groen. Binnen een uur sta ik vanuit Bogor in heel veel groen. (weliswaar tweedehands groen, maar toch groen)

Het is duidelijk hoe je erover denkt en wat je allemaal weet. Zou zeggen: neem contact op met de minister van toerisme en die van infrastructuur, zodat de toeristen een ander Indonesie kunnen gaan zien dan dat van Bali en Java.

Heb geen problemen met vervoer gehad op Kalimantan, behalve dan het rij- en vaargedrag, wat meer op een zelfmoordpoging lijkt dan van A naar B rijden of varen.

Die foto's/boeken? Ergens te zien/lezen?

Op zich was die vraag een grap en ben ik inmiddels goed geintegreerd en zweet me te pletter in mijn shirts met bedekte schouders Emoticon: Smile In Zuid-Bali wordt het geaccepteerd en als men het zou gaan verbieden, kunnen ze dag zeggen tegen de euro's en dollars. Ik zou me dus niet ergeren als ik jou was, het is nou eenmaal zo. Of niet naar Bali gaan..

Helemaal mee eens. Tijdens mijn eerste bezoek aan NL, is het me opgevallen. Wat zou dat toch zijn?

Wederom mee eens... Raar fenomeen. Gelukkig wist ik wel gelijk wat het woord Bule betekende en kan het niet laten me er toch nog soms groen en geel aan te ergeren als mensen het gebruiken. Dat zal ik nooit begrijpen...

Same here (blond en ogen dan), druk maken..been there, done that and never do it again.. Ik geniet gewoon van mijn tijd hier en wat hierna komt.... Indonesie is voor mij leuk voor een paar jaar, maar ben er nog niet verliefd op geworden. Misschien maar een keer naar het paradijs waar jij geweest bent??

Plakse Jeroen Emoticon: Smile Moet kunnen toch?

Carola78
User
User icon of Carola78
spacer line

Ohw ja... Malariatabletten was het toch?? Emoticon: Smile

spacer line  

Hier zal Jeroen niet over protesteren, dit "halucineren" kan nou eenmaal een verschijnsel zijn van een Lichte Malaria aanval. You never know. Dus verder met de malaria profylaxe.
PS Emoticon: Shiny , het is hoe dan ook een forum waar overal van alles wordt neer getypt. I love it.

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

spacer line  

En ja NTT is zoveel anders, voelt anders.
Maar ook daar heb ik niet echt last gehad van muggen, zelfs op Mosquito-island Gili-Meno niet ! Geďmprigneerde klamboe en smeren. Maar voor de veiligheid een setje Malarone bij me gehad, bij twijfel slikken en eventueel dokter opzoeken.

Carola78
User
User icon of Carola78
spacer line

Peter,
Zie jij dingen die ik niet zie?? Hmm.. toch maar op die papayabladeren moeten kauwen.. Ik wist het!!

spacer line  

Carola, ik denk dat ik maar eens ga informeren over 3 weken op TongTong-Fair, misschien kan ik al op voorhand gaan kauwen op deze bladeren. Wie weeet helpt het ook tegen de Mexico-Griep.

Carola78
User
User icon of Carola78
spacer line

On 08-05-2009 18:12 Peter191064 wrote:
Carola, ik denk dat ik maar eens ga informeren over 3 weken op TongTong-Fair, misschien kan ik al op voorhand gaan kauwen op deze bladeren. Wie weeet helpt het ook tegen de Mexico-Griep.

Is de naam nu veranderd ja? Geen biggengriep meer?? Kan je wel wat blaadjes opsturen.. Genoeg in de achtertuin en wat ik er ook mee doe.. t blijft vies smaken..

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

78,745,379 topic views - 236,123 posts - 13,703 topics - 27,384 members - last post @ 19-01-2020 18:23 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

128,461,740 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com