indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (1 reaction)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

Hallo medereizigers :-)

Ik en men vriendin gaan voor de eerste keer een verre reis maken, backpacken door indonesië
We hebben bijna 4 weken tijd. We vertrekken op 08/07/09 en komen terug op 05/08/09.

Ik had enkele vraagjes (sorry als er domme bij zijn, we zijn echt leken :-))

- het is hoogseizoen dan. Is er kans dat we daardoor geen slaapplaats vinden en boeken we dat dan best toch op voorhand voor sommige plaatsen of is dit niet nodig?
-De route zijn we nog bezig aan het uitstippelen. Wie tips heeft wat kunnen zien in 4 weken altijd welkom!
-we landen om 15u in jakarta. we zouden direct naar bogor doorgaan maar komen daar dan savonds aan. Is dit aangeraden om dan nog een slaapplaats te vinden? of heeft iemand tips om de eerste 2 nachten op voorhand te boeken en eventueel transport naar bogor erbij?
Of blijven we beter van de 1x 1 nacht in jakarta om dan de volgende dag naar bogor te vertrekken?

Alvast bedantk voor de eventuele antwoorden, er zullen nog wel vragen volgen :-)

Melissa en Lissa

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Geen slaapplaats vinden heb ik nog nooit meegemaakt. Je kan dus rustig en zonder stress en zonder booking vertrekken.
De snelste manier en goedkoopste manier om van de luchthaven in Bogor te geraken is met de Damri bus. Ik dacht dat het 25.000 rupiah kost. Als je uit de luchthaven komt kijk je uit naar de wit-blauwe bussen met Damri op. Wel uitkijken dat je de goede hebt want ze rijden naar verschillende bestemmingen. Als het even meezit ben je nog voor donker in Bogor.
Ik zie geen nut om eerst in Jakarta te overnachten, ik haat die stad: veel te groot en te druk, al is Bogor, en bij uitbreiding elke grote stad, overdag ontzettend druk.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

Geschiere
User
spacer line

Ik zou ook zeker niet in Jakarta blijven. maar als je wat vertraging hebt weet ik niet of je nog na een lange vliegreis meteen de auto in wil. Er is altijd te slapen, in allerlei prijsklasses. Zorg dat je de Lonley Planet bij je hebt en je komt al een eind. Ik zou in elk geval niets boeken van tevoren. Als je 4 weken hebt zou ik me beperken tot java, bali en mogelijk lombok met een paar dagen op 1 van de gili's. Sulawesi is prachtig maar als dit jullie eerste verre reis is naar Azie zou ik dat voor een volgende keer bewaren.
Kijk in de gewone reisgidsen waar de meeste rondreizen naar toe gaan en probeer hier je eigen programma van te maken. Lekker met het openbaar vervoer reizen dan zie je veel en leer je veel mensen kennen. ONderweg krijg je altijd tips van mensen die net als jullie op reis zijn. Wij backpacken al een paar jaar met onze kinderen en de vast vraag die iedereen aan je stelt is: waar kom je vandaag en waar ga je heen.
Veel plezier met de voorbereiding en stel je vragen gerust daar is het forum voor tenslotte.

gr. Elma

leomanado
User
spacer line

hoi Melissa en Lissa

Jakarta overslaan? Waarom zou je....er is daar zoveel te zien en te doen...Het Nederlandse verleden even opzoeken in Old Batavia!!! Boek als je een nacht in Jakarta wilt blijven wel van te voren een hotelletje. De stad is erg groot en erg druk. Na een lange reis heb je dan geen behoefte om echt lang te zoeken naar een slaapplaats. Het Ibis Tamarin is een goede en voordelige keus.

Reizen met openbaar is natuurlijk goed te doen, maar bereid je voor op hectiek, massa's mensen, vuile en onveilige bussen/treinen etc...Neem vooral in de trein goede plaatsen. Jullie zijn voor het eerst in Indonesie en maken unberhaubt voor het eerst een verre reis.....bereid je goed voor door veel te lezen en op internet te surfen.

fijne reis
Leo

spacer line  

We slaan jakarta niet over maar zouden dit bewaren voor het laatste. We vliegen terug naar huis vanaf jakarta en ik zou toch een dag op voorhand daar willen zijn om zeker te zijn van het halen van de vlucht. Dus we zouden dan jakarta bezoeken.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.leomanado
Ik zie geen andere mogelijkheid dan reizen met openbaar vervoer toch? Tenzij je natuurlijk georganiseerd gaat en mrivébussen of chauffeurs ter beschikking hebt, maar dat is niet de bedoeling.
Ik ben in ieder geval zeker volop aan het lezen en surfen :-)

alle tips zijn welkom uiteraard. Veel mensen verklaren ons gek dat we onder ons tweetjes naar daar trekken ongeorganiseerd maar ik lees overal dat dit toch perfect te doen is? op den duur zou je nog gaan panikeren door een ander zen doemverhalen :-(

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

De mensen die jullie gek verklaren, zijn meestal mensen die nog niet verder geweest zijn dan hun achtertuin. Indonesië is het ideale land voor je eerst backpack ervaring. Of van die kuddemensen die enkel een tour booken. Ik zie ze vaak door Yogya rijden: in een grote aircon bus worden ze van hun vijfsterren hotel naar batik winkel, naar zilversmederij enz. gevoerd. Ondertussen kijken ze niet eens uit het raam om naar hun vakantieland te kijken. Nee, ze hebben het te druk met het tonen van hun 'koopjes' aan elkaar. 'Koopjes' die ze vele malen teveel hebben betaald.
Reizen is je onderdompelen in een land, het land voelen, het land ruiken, het land proeven... Met de rugzak is dit ideaal. Je zal versteld staan hoe snel je op een bus wordt aangesproken. Want een Indonsiër is nieuwsgierig. Hij wil altijd weten van waar je komt en waar je naartoe gaat. 'Mau ke mana?' (waar wil je naartoe?) is de zin die je dagelijks tien keren te horen zult krijgen. Je gesprekspartner op die bus zal al snel zijn telefoonnummer geven met de boodschap die te gebruiken als je ook maar enige hulp nodig hebt, of je een slaapplaats aanbieden.
Ach, laat de doemdenkers maar rondlopen in hun achtertuin, of genieten in de koelte van hun aircon bus, dan blijft het leuker voor de backpackers.

Het is beter spijt te hebben van iets dat je gedaan hebt, dan spijt te hebben om iets dat je niet gedaan hebt

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 28-04-2009 11:15 erwin wrote:
het land ruiken

De enigen die `ruiken' zijn die smerige bekpekkers. Ze wassen zichzelf en hun kleren niet. Staan ze dichter bij de inboorlingen (die zich tenminste twee keer per dag wassen en daarna schone -gestreken! - kleren aantrekken.

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

On 28-04-2009 11:59 guna2 wrote:

...

De enigen die `ruiken' zijn die smerige bekpekkers. Ze wassen zichzelf en hun kleren niet. Staan ze dichter bij de inboorlingen (die zich tenminste twee keer per dag wassen en daarna schone -gestreken! - kleren aantrekken.

Wat een compleet van de pot gerukte reactie. Emoticon: Frustrated Ik zou hier een reactie kunnen plaatsen op jou niveau, maar daartoe verlaag ik mij niet en ik verkies dus Emoticon: Shut up!

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Mooi. Het proletariaat de mond snoeren is mijn levensdoel. O ja, Erwin, dari mana / mau ke mana heeft niets met interesse te maken. Het is cultureel bepaald, zoiets als `het is weer beroerd weer vandaag, buurman.' Dat stamt uit een ver verleden als je zonder meteen onbeschoft te worden erachter moest komen of je met een vriend of vijand te maken had.

En ook ik heb niet veel op met die deboerenzwendeltoeristen in hun airconditioned bussen, maar ze gedragen zich tenminste zoals een Indonesiër vindt dat immens rijke witten zich moeten gedragen (namelijk net als immens rijke Indonesiërs, volkomen onbenullig) en ze dragen tenminste bij tot de economie.

Aan bekpekkers heb je niets. Ze sjouwen een literfles Aqua (weegt gezellig een kilo) mee omdat dat in hun Bijbel, de Lonely Planet, staat, terwijl je om de tien meter een warung hebt die Aqua verkoopt. Rekenen kunnen ze niet, want ze stappen rustig een paar uur in een zelfmoordgeval, ook wel bus genaamd, omdat ze dan iets goedkoper uit zijn terwijl die trip een dag of twee kost (een dag omdat je gebroken uit dat geval stapt). Ze vergeten dat je het vliegticket naar Indonesië hebt moeten betalen, en dat zo'n afschuwelijke bustrip dus niet Rp X kost, maar Rp X plus het bedrag van het vliegticket gedeeld door het aantal dagen in Indonesië. Hogere wiskunde? Valt wel mee. Ce tombe bien avec, zoals de Fransen zeggen. De taal van het land hoeven ze ook niet te kennen. Ze bereizen uitsluitend onbetreden paden, en iedereen in Indonesië spreekt vloeiend Engels. Sinds de naintiensiksties bereizen bekpekkers onbetreden paden ( typically Bangkok, Chang Mai, Kathmandu, Bombay, Yogya, Kuta...), en elke keer is het weer het feest der ontdekking!

Bekpekken naar Japan? Daar kan ik inkomen. Naar Indonesië? Gekkenwerk.

spacer line  

oei das ook geen geruststelling.... Emoticon: Frustrated Emoticon: Nooo

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

BTW, `Ik en men vriendin' (ook dat heb ik anders geleerd, zowel wat betreft taal als etiquette) moeten jullie advies om vooral geen hotel (?) te boeken opvolgen. Immers, zo'n vluchtje AMS-JKT is een peuleschil, en het Damri-bustripje (wel een goed advies, en nou ben ik voor de verandering even niet cynisch) daarna nodigen uit om actief te gaan zoeken naar een onderkomen.

En tot slot een kledingadvies: ongewassen T-shirt, liefst met gaten. Geen bh. Korte broek, hoe korter des te beter. Op straat ook roken. En als dan een Indonesiër in je tieten knijpt, moet je hoogstverontwaardigd reageren.

spacer line  

wat is dat eigenlijk met jou? Ik ben hier niet om nederlandse les te krijgen en al helemaal niet om effe met men kop te laten lachen....

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 28-04-2009 13:46 eerstexbackpack wrote:
wat is dat eigenlijk met jou? Ik ben hier niet om nederlandse les te krijgen en al helemaal niet om effe met men kop te laten lachen....

Just wait and see. En die les Nederlands heb je hard nodig. Proletariërs aller landen, verenigt u! Ver van mijn bed.
MODERATOR BREAK

De opmerkingen werden niet gewaardeerd guna2. Stoppen dus.

Placed by oyibo @ 28-04-2009 15:43

Geschiere
User
spacer line

Nou Melissa en Lissa laat je aub niet ontmoedigen door de taal hierboven. Het is gewoon een handige manier van reizen met je backpack. Wij doen dit al een jaar of 4 met onze kinderen en wassen ons gewoon, hebben geen gaten in onze kleren en kammen voor vertrek s morgens even onze haren. Hierboven worden alle backpakkers over 1 kam geschoren. Nogmaals wij vinden het een makkelijke manier van reizen. JE gooit je rugzak op je rug en stapt in de bus of trein. En je moet inderdaad niet bezuinigen op veiligheid maar niet alle bussen zijn onveilig. EN je kunt vaak voor weinig ook een taxi nemen maar dat zijn dingen die je daar allemaal zelf snel genoeg door zult hebben. Hebben julie al wel een reisroute in gedachten waar je in elk geval naar toe wilt??

gr. Elma

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 28-04-2009 16:19 Geschiere wrote:
Wij doen dit al een jaar of 4 met onze kinderen en wassen ons gewoon, hebben geen gaten in onze kleren en kammen voor vertrek s morgens even onze haren.

Dat kan natuurlijk ook, maar dat is niet bekpekken maar reizen met een rugzak. Daar koester ik geen enkel bezwaar tegen.

Pascal.F
User
spacer line

Hallo,
ikzelf zou de eerste nacht doorbrengen in Jakarta omdat het minstens 16 uur is als men de luchthaven verlaat.1 nacht Jakarta boeken via internet zodat men zich daar al geen zorgen over moet maken (cultuur shock en moeheid )
Welke roete ik gedaan heb is Jakarta-bandung-Pangandaran-de boot in cilicap en door naar Yogja.Daar het vliegtuig naar Bali.Omdat je een maand hebt zou ik enkele dagen in Sanur verblijven en dan naar Flores vliegen en de komodovaranen bezoeken en de 3 kleuren vulkaan.Daarna naar Bv.Bali -Ubud -Lovina-en enkele dagen het zuiden.
Vergeet niet dat het jullie eerste keer is en dat het vakantie is.Niet teveel druk leggen op jezelf en tussen door enkele dagen strand nemen.Men moet ook steeds plannen en dat kan soms ook vermoeiend zijn .Neem ook steeds enkele dagen speeling en voor de terugreis logeer in de buurt van de luchthaven zodat men geen uren meer moet rijden.

veel plezier met de planning

Pascal.F
User
spacer line

Melissa en Lissa .
Dit jaar ga ik opnieuw naar Bali en Flores.Ik slaap in goede maar kleine hotelletje met een douche en al aanwezig( 25-50€ ASIAROOMS) Op bali heb je Bv.
/www.sawah-lovina.com/
Veel googelen en men kan zelf de beste reis samenstellen.Omdat het jullie eerste keer is het ook makelijk slapen in hotelletjes van landgenoten (veel info en een beetje thuiskomen)
Mijn rugzak dient alleen omdat het makelijk is op de bus-trein en boot.Ikzelf neem vaak de taxi.Onderweg als ik ergens enkele dagen veblijf laat ik mijn kleren wassen.
Laat je niet afschrikken door de vele verhalen.
EEN GOUDEN RAAD VOOR OP VAKANTIE IS--- IEMAND VERTROUWEN IS GOED MAAR NIET VERTROUWEN IS BETER HET ZIJN ALTIJD VREEMDEN

spacer line  

Ergens anders op deze site dacht ik nog: "Zó, die Guna˛ is een toffe Peer "
Maar dat is na het lezen van dit topic even 100% de andere kant opgegaan.
Wat een opmerkingen over bepaalde reizigers, alsof iedereen die "BekPekt" zo geschoeid is, da`s "short minded "
Een glaasje ARAK (teveel) achter in je huig gegoten misschien ?

Ik ben 8 weken aan het reizen geweest, heb het meest locale transport genomen. Heerlijke ervaring met de lokale bevolking. Duurste kamer was 140K IR, en nog wel een VIP ook. Zelfs in Surabaya " maar" voor 70K per nacht gelogeerd.
En vertrouwen !! Tis en blijft oppassen hoor.

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 28-04-2009 18:37 Peter191064 wrote:
Ergens anders op deze site dacht ik nog: "Zó, die Guna˛ is een toffe Peer "

Zo zie je maar weer, je kunt niemand vertrouwen, vooral jezelf niet.

Een glaasje arak te veel? Dit was verbale genocide met voorbedachte rade, aangekondigd zelfs. Vermaledijde arrogante bekpekkers. Alleen zij weten hoe het moet, alleen zij maken echt kennis met het land en de bevolking. En dan zitten ze 's avonds in de bekpekkerkroeg (ze gaan natuurlijk allemaal naar dezelfde tent) tegen elkaar op te scheppen: "Zelfs in Surabaya " maar" voor 70K per nacht gelogeerd". Ze zijn nauwelijks anders dan deboerenzwendeltoeristen. En dat bier toevallig niet echt de nationale drank is, en dat elke Bir Bintang Besar ongeveer het dagsalaris vertegenwoordigt van de waiter die het gerstenat brengt, ontgaat ze. Voor het gemak.

En voor de goede orde nogmaals: niet iedereen die met een rugzak reist is een bekpekker. Je moet er wel wat voor doen: je zo weinig mogelijk baden, voor dit land volstrekt verkeerde kleren dragen, een literfles Aqua met je meezeulen zoals vereist door de bijbel van de bekpekkerreligie, Lonely Planet , de onbetreden bekpekkerroute volgen, de taal niet leren, en er volledig van overtuigd zijn dat jij, en alleen jij en je medebekpekkers contact hebben met de plaatselijke bevolking (lees: de Jalan Jaksa-, Yogya- en Kutacowboys).

spacer line  

Wie heeft het hier over Bier ?? Jus-DjerukHangat smaakt beter, en de gemiddelde "BekPekker" heeft meer met de bevolking. Eten in warung en bij de Kaki-Lima is prima. Dan raak je aan de praat, geef ze wat te drinken en/of te eten. ( als ze dat al willen ) Dat noem ik contact met de lokale mensen. En ja zelfs mensen die rond moeten komen van 600K per maand willen je nog alles geven. Aannemen willen ze al bijna niet. En met water zeulen? Ik had vaker fruit bij me, deelt wel zo makkelijk uit. Emoticon: Puh!
Moet toch wat doen om foto`s te kunnen maken. Emoticon: Party!

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

erwin
User
User icon of erwin
spacer line

Guna2 verwart 'bekpekkers' met de hippies uit de jaren 60-70. Ondertussen heeft hij dit draadje ernstig verziekt met zijn off-topic gezever.

Melissa en Lissa ga toch lekker met de rugzak naar Indonesië, je zal er geen spijt van hebben. Kom maar op met je vragen, er zijn hier genoeg mensen die wel on-topic goede feedback kunnen geven.

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

ik zou die eerste nacht toch ook maar in Jakarta blijven geloof ik. Het is inderdaad zó 16 uur voordat je het vliegveld uitkomt en vergeet niet dat het rond 18/19 uur al donker wordt in Indonesië....je moet ook nog eten.....en als je in een bus stapt in Jakarta ben je al snel een aantal uren onderweg.....dus een hotel voor de eerste nacht is geen overbodige luxe...Let wel op dat je je niet laat afzetten door de taxi's en zoek vooral ook een 'blue bird' taxi, die zijn het beste te vertrouwen! In de bussen goed op je spullen letten.....
Met je rugzak door Indonesië is goed te doen, hoewel het uitstippelen van een route en het zoeken van je vervoer etc wel voor eigen rekening komt (wat natuurlijk ook hartstikke leuk is!) mijn ervaring is echter dat die mensen toch ongeveer dezelfde plaatsen bezoeken als met een georganiseerde reis als ze ergens voor het eerst komen,dus wat dat betreft maakt het weinig uit.
Ook in het hoogseizoen is er vaak plaats genoeg, je zult eerder warm onthaald worden dan dat er geen plaats is.....'t toerisme is niet meer wat het geweest is.....
Ik zou 1 nacht in Jakarta blijven en daarna zo snel mogelijk de stad uitgaan......de meeste andere plaatsen zijn namelijk een stuk mooier/schoner! En daarbij moet ik ook zeggen dat ik Java persoonlijk niet het mooiste eiland vindt....maar het is natuurlijk maar net wat je zoek.! De puncak pas, achter Bogor, is leuk om te bezoeken....in de lonely planet wordt gesproken over een hotel in een nationaal park, vlakbij Cipanas....daar hebben wij ook geslapen. Al met al een aparte ervaring, wel een aanrader...maar je moet er niet 's avonds aankomen, dan ziet het er wat spooky uit.....maar goed betaalbaar en iets verderop in het park kun je 's morgens ontbijten...
Yogya is leuk, de borobudur en prambanan vond ik ook de moeite waard (ja sorry, dus wel de gewone toeristische trekpleisters!)....Bali en Lombok zijn ook leuk om heen te gaan. De gili islands bij Lombok zijn leuk als je de echte witte, tropische stranden wilt zien.......bedenk wel van tevoren enigszins waar je heen gaat, want je hebt soms ook malaria pillen nodig.......

En verder...probeer zo min mogelijk bagage mee te nemen, zo'n rugzak heen en weer slepen in die hitte zou mij snel gaan vervelen en je moet natuurlijk ook nog ruimte overlaten voor de souvenirs!

Mr. Jacob
User
spacer line

Als je de eerste keer naar Indonesië gaat, is het beter dat je je beperkt tot Java en Bali. De meest aantrekkelijke route is Jakarta – Bogor – (Bandung) – Pangandaran – Yogyakarta – (Surakarta) – Malang – (Bromo) – Kalibaru – Bali (Lovina, Ubud) – Kua (één dag – Jakarta. Ik zal jullie wat informatie toesturen + enkele adressen.

Pamelabak
User
spacer line

Hallo Melissa en Lissa,

Als dit de eerste keer is dat jullie naar Indonesië gaan, zou ik toch 2 nachten in Jakarta verblijven. Jakarta is weliswaar een grote en smerige stad, maar het heeft toch diverse interessante dingen, zoals: Sunda Kelapa (de oude haven), musea, prachtige moskee met daar tegenover een katholieke kerk en niet te vergeten het café Batavia (hier heb je één van de lekkerste Singapore Slings).
Verder zou ik de reis laten verlopen, zoals Mr. Jacob heeft omschreven (vooral omdat dit de eerste keer is).
Wat openbaar vervoer betreft: de trein en bus zijn heel goed te doen (eigen ondervinding). We nemen wel altijd de Eksekutiv en bus met airco.
Laat je niet gek maken door mensen die zo'n ongeorganiseerde reis afkeuren. De mensen, die georganiseerd gaan zien veel, maar de ongeorganiseerden beleven veel.

Guna2:
Waar haal je toch de wijsheid vandaan dat "bekpekkers" vieze, ongewassen mensen zijn? Wij trekken al jaren met een backpack door Indonesië, maar wij staan elke dag onder de douche en trekken elke dag schone kleren aan. Wij verblijven ook meestal in goede tot zeer goede hotels. Wij gebruiken een backpack omdat deze vreselijk handig is om je met het vliegtuig, de trein en bus te verplaatsen.

Melissa en Lissa, ga rustig backpackend naar Indonesië. Het zal een hele ervaring voor jullie zijn. Het is een schitterend land!

Veel plezier met de voorbereiding en een hele fijne vakantie gewenst.

Groetjes,
Pamela

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 30-04-2009 10:46 Pamelabak wrote:
...zou ik toch 2 nachten in Jakarta verblijven. Jakarta is weliswaar een grote en smerige stad

En die grote smerige stad zouden ze bewaren voor op de terugweg. Volgens mij is het enige juiste advies al gegeven: met de Damri-bus naar Bogor. Snel, comfortabel, uiterst betaalbaar. Misschien toch een hotelletje reserveren. Niet dat ik dat ooit (sinds 1980) heb gedaan in Indonesië, maar na zo'n vlucht en zo'n bustrip is het prettig om niet ook nog eens naar een onderkomen te moeten gaan zoeken.

En ik maak een verschil tussen bekpekken en reizen met een rugzak, hoewel je met dat laatste fenomeen kruiers van hun inkomsten beroofd.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

59,040,992 topic views - 227,027 posts - 13,604 topics - 18,733 members - last post @ 24-06-2018 21:31 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

101,952,495 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com