indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Java > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (4 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

More817
User
spacer line

Hallo allemaal,

Er is al een hoop geschreven over verschillende teak handelaren en die berichten heb ik met interesse gelezen. Mij gaat het echter om hoe ze werken en waar ze werken aan de teak meubels die voor NL bestemd zijn.

Laat ik eerst een kleine introductie schrijven. Ik werk nu een aantal jaar in een meubelwinkel in NL. Deze winkel verkoopt oa teakhouten binnen en buitenmeubelen. Ik heb redelijk veel verstand van teak meubelen gekregen en kan er aan onze klanten veel over vertellen..Ik zou graag een keer op Java willen kijken hoe het daar aan toe gaat. Het is puur informatief, echte interesse. Ik heb zelf geen financiele middelen om een handel te beginnen.

Nu ga ik over ongeveer een maand op vakantie naar Maleisie. Nu dacht ik om één week van die vakantie te gebruiken om naar Java te vliegen en te gaan onderzoeken waar die teak producten nou vandaan komen.
Het lijkt me heel interessant te zien hoe de Indonesiers die tafels en kasten etc maken. Ook kom ik graag te weten waar het hout precies vandaan komt. Al met al wil ik gewoon rondkijken in Jepara, Surabaya en Yogyakarta (naar wat ik begrepen heb, zijn dit de plaatsen waar je moet zijn voor teak) en verschillende fabrieken en leveranciers ontmoeten.

Ik hoop dat jullie mij van wat advies kunnen voorzien. Ik hoor graag hoe ik het beste in contact kom met die fabrieken. Kan ik daar gewoon binnen lopen of moet ik een afspraak maken? Ik wil in principe niks kopen dus willen ze mij dan wel informatie verstrekken en laten zien hoe ze werken?

Al met al hoor ik graag wat tips hoe ik die week het beste kan aanpakken om zo veel mogelijk informatie te krijgen en te zien over de productie en handel van teak meubelen.

Alvast bedankt voor de reacties

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Tips

* je kunt rechtstreeks van KL naar JOG vliegen met AirAsia. Kost weinig.
* je kunt in Yogya gratis overnachten (bij ons, onder voorbehoud want het wordt in juli druk in Huize Guna2)
* ik denk dat je met open armen wordt ontvangen door de fabrikanten, ook als je niets koopt (want je weet maar nooit)
* de meeste meubels worden in Jepara gemaakt, en verder meestal afgewerkt (gefinisht) door buitenlanders in datzelfde Jepara, Yogya of Klaten
* (geen tip) van Surabaya heb ik geen verstand. Da's ver van m'n bed. Maar ik heb nog nooit gehoord van `meubels uit S'
* het hout komt uit meestal Borneo/Kalimantan. Da's een beetje te ver voor die ene week.

More817
User
spacer line

Dank voor de snelle reactie!

Ik heb idd al gekeken voor een vlucht, zal zo rond de 80E zijn..

Ik zal overigens ergens in Juni op Java zijn. De precieze data zijn nog niet bekend.

Ik heb inmiddels vernomen dat fabrikanten en leveranciers erg happig zijn op het binnenhalen van potentiële klanten. Via de email heb ik dat al mogen ervaren. Ze beginnen meestal gelijk over containers te schrijven en als je een paar dagen niet reageert, zijn er weer een aantal emails binnen van diegene. Indonesiërs hebben volgens mij niet zo heel veel geduld, of wel?

Ik heb het gevoel als ik dan bij zo'n werkplaats aankom dat ze dan ook gelijk rond de tafel willen om het één en ander te bespreken over prijzen en aantallen containers etc.. Ik zal dan het spelletje maar moeten meespelen, denk ik.. Mij gaat het in eerste instantie meer om de omstandigheden en hoe het hele proces tot stand komt. Misschien heeft iemand een advies over het aanspreken van een indonesier en hoe zaken te bespreken zonder gelijk over aankopen te praten. Ik zou graag op een vriendschappelijke manier weer kunnen vertrekken zonder al te veel teleurstellingen van hun kant..

Over het hout, ik heb altijd begrepen dat het afkomstig is van oude huizen, bruggen en dat soort dingen. Klopt dat niet?

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

De exporteurs zijn meestal geen Indonesiërs. Ik ken er een paar die je waarschijnlijk graag te woord willen staan (onder het genot van een Bir Bintang).

De meubels die in Jepara worden gemaakt zijn meestal gewoon van nieuw hout. Sommige mensen (zoals ik in een grijs verleden) kochten joglo's op voor het vaak erg oude hout. Een prima idee, wel duur. Overigens `zit' ik al lang niet meer in de meubels.

Om nieuw hout oud te laten lijken wordt het vaak een paar maanden begraven. Er op pissen zou het verouderingsproces ernstig versnellen. Die tactiek wordt met name toegepast in Klaten.

elsbeth
User
spacer line

he Guna2, hoeveel kamers heb je?? Gezellig nog 4 pubers erbij eind juli (en een moeder die de overgang nadert)? Nee, hoor, grapje. Maar wat een leuk aanbod doe je More817. Mijn man nam ook wel eens buitenlands lifters mee en belde dan onderweg met de vraag of er een bordje bij gezet kon worden. Altijd leuk om in het butenland zo ontvangen te worden.

groet Elsbeth

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Nagekomen bericht: voor antieke/ rustic meubelen is het boek Furniture from Indonesia, Sri Lanka, and India during the Dutch period van Jan Veenendaal (Volkenkundig museum Nusantara, Delft) goud waard. Letterlijk, want voor zover ik weet is het niet meer verkrijgbaar. Gelukkig zijn er hier waanzinnig goede toko fotokopi .

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Mocht je in Jepara fabrieken willen bezoeken is het aan te raden om een zaken visum aan te vragen. Mocht er een controle zijn, dan gaat het je gauw 25 juta (miljoen) kosten. Tevens als je het land wordt uitgezet kom je er de eerste 5 jaar niet meer in.

Men is altijd opzoek naar mensen welke met een toeristen visum de fabrieken bezoeken.
Toeristen hebben niets te zoeken in Jepara. Ook al bezoek je als toerist de meubel industrie en heb je in het dageliks leven ook niets te maken met zaken.
Maakt niet uit. Je bent in een fabriek dat is voor hen voldoende.

Controle is er niet veel, doch 1x is voldoende.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 23-04-2009 16:41 elsbeth wrote:
he Guna2, hoeveel kamers heb je?? Gezellig nog 4 pubers erbij eind juli (en een moeder die de overgang nadert)? Nee, hoor, grapje.

Niks geen grapje. Welkom. Tot eind juli heb ik gasten die de enige gastenkamer (twee kamers en suite met badkamer) bezet houden. Erg eind juli kan dus, en daarvoor ook met enige improvisatie. Sommige mensen denken dat ik gek ben om volstrekt onbekende mensen te ontvangen, en nog gratis en voor nop ook, maar we doen dat al bijna twintig jaar, en het is nog nooit, helemaal nooit, fout gegaan. Auto met chauffeur, zwembad. Wat wil je nog meer? (hoewel, geen warm water, geen AC)

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 23-04-2009 16:52 guna2 wrote:

...

en het is nog nooit, helemaal nooit, fout gegaan. Auto met chauffeur, zwembad. Wat wil je nog meer? (hoewel, geen warm water, geen AC)

Waarom gaat het dan wel fout op dit forum?
Niet negatief bedoeld, maar als ik zo het e.e.e.a van je lees dan kan ik maar 1 conclusie trekken.........

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 23-04-2009 17:12 Albert wrote:

...

Waarom gaat het dan wel fout op dit forum?
Niet negatief bedoeld, maar als ik zo het e.e.e.a van je lees dan kan ik maar 1 conclusie trekken.........

[off topic] Vermoedelijk omdat ik te weinig mediteer, Albert. Niet mediteer, zeg maar. [on topic] Toen ik je bericht over oppassen met naar Jepara gaan las, dacht ik dat je weer zat te zweven. Ik ben er geweest, geen vuiltje aan de lucht. Tot bezinning gekomen (arak drinken is mijn vorm van meditatie) kwam ik tot de conclusie dat je waarschijnlijk gelijk hebt: die mafketels in Jepara zijn zo gek dat ze de buitenlanders weg hebben gejaagd (voornamelijk naar Yogya) omdat ze het allemaal zelf wel kunnen. Dat soort lui is inderdaad in staat om een goedbedoelende, zwaar geïnteresseerde `toerist' het leven zuur te maken.

More817
User
spacer line

Ik zag net op een andere site (http://www.visum.nl/Indonesie-Extra.htm) dat een toeristen/zaken visum 45E kost. Ik ben een jaar of 9 geleden eens op Bali geweest en kan me niet herinneren daar een visum voor aangevraagd te hebben, maar mschn is dat uit mijn geheugen gewist..

Als beide visa even duur zijn, kan ik maar beter een zakenvisum aanvragen of Jepara dan maar overslaan.. Bedankt voor de info!

Ik had wel eens gehoord dat ze in Jepara vaak met 'nieuw' hout werken, maar in Yogyakarta nog steeds met het echt oude teak.. Is dat ook niet zo?

Ik zou graag in contact komen met die exporteurs en een birtang gaat er altijd wel in toch!

In ieder geval alvast erg bedankt voor alle tips, info en aanbiedingen! Ik hou daar graag contact met u over!

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Het nadeel van een `zakenvisum' (die term bestaat niet volgens mij maar is een multiple entry visa ) dat je dan onder alle omstandigheden veel gevoeliger bent voor afpersing. Gewoon een VOA (Visa On Arrival) nemen dus.

Jepara overslaan is een optie. Er is niet echt veel te zien. Het is er schofterig heet. En (niet pc) de bevolking is nogal moslim.

In Jepara werken ze met nieuw jati, in Yogya werken ze niet. Ik bedoel, in Yogya halen ze de meubels uit Jepara en finishen ze (in general).

Even kletsen met de exporteurs in Yogya en Klaten is geen enkel probleem. Voor Jepara houd ik na de waarschuwing van Albert een slag om de arm.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Herstel. Na nadere meditatie en dus vele araks denk ik dat Albert zowel gelijk als ongelijk heeft: Het is mogelijk doch niet waarschijnlijk dat ze je in Jepara het vuur aan de schenen leggen omdat je als toerist een fabriek bezoekt. Aan de andere kant is het absoluut niet verboden om als toerist een fabriek te bezoeken. In tegendeel: alle zilverfabrieken in Yogya draaien om het bezoek van toeristen. De sigarenfabriek in Yogya is een risicovrij bezoek zeker waard. En dan hebben we het nog niet over alle `batik factories.' Kortom, Jepara is een k*stad, maar je komt er levend en zonder problemen vandaan, ook als je meubelfabrieken bezoekt. Tenzij je je laat intimideren.

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.more817,

Wat doe je als je zonder zakenvisum een fabriek bezoekt en een politieman beschuldigd je van werken en geeft je 25 juta boete.

Juist ja, je stap naar de rechter en klaagt die kl*tzak aan. Je neemt een goed advocaat in de arm, welke laat zeggen voor een dergelijk klein zaakje 10 juta vraagt. Je stapt gezellig naar de rechter met zijn 2tjes of met zijn 3tjes (samen met Mr. Negatief).

En naveel gepraat, terwijl die rechter niet eens oplet, zegt de rechter "Je hebt gewerkt". Boete 50 juta. Met een beetje tawar en geslijm kom je misschien uit op 25 juta.
Nou niet gek heeft het je maar 35 juta gekost.

Mr. Negatief betaalt wel de rekening.

Conclusie van dit verhaal.
Het interesseert ze geen flikker wat je komt/kwam doen.
Al kwam je hem het boodschappenlijstje van zijn vrouw brengen.

Dus neem gezellig Mr. Megatief mee als gids. Nee geen spelfout.
Bespaar 20€, moet je doen. Zonde van je geld om 20€ te veel uit te geven.
Ik zeg het nogmaals in Jepara komen geen toeristen en is daarom ook geen toeristen stad.

Het echte oude teak? Waar denk jij dat echt oud teak nog gevonden kan worden als erin Jepara allen al 40 fabrieken zijn, welke nog eens 40 containers per dag versturen. Dan heb ik het nog niet eens over de rest in Central Java en Oost Java. Men zegt wel dat de overheid hen heeft bevolen om minder te exporteren, geloof je het zelf......
Eerst exporteerden die 40 fabrieken 2 containers per dag. Heb je enig idee hoeveel bomen erin een container van 66 cbm gaan. Vooral als er nog een X aantal container tussen zit welke Teak tiles exporteren.
Neem maar van mij aan, meer dan dat er in je achter tuintje in Nederland passen.

Hoe snel denk je dag Teak groeit?
100 cm in dia per dag?
Of is het misschien 1 cm in dia per twee jaar!

Weet je wat leuk is, als je Jatti gold meubels koopt.
Groeit wat sneller, daardoor minder dicht en minder sterk.

Vlieg eens over de plantages dan zie je vanzelf wel hoeveel oud hout er gebruikt wordt.

Maar goed ik ga weer verder met mediteren, ik moet me voorbereiden op het einde van de wereld.

ardianto
User
User icon of ardianto
spacer line

On 23-04-2009 19:57 Albert wrote:

Maar goed ik ga weer verder met mediteren, ik moet me voorbereiden op het einde van de wereld.

Albert, is het einde al aanstaande dan? 2000 jaar geleden waren er ook al lieden die dat riepen namelijk.

Quiz: Noem 3 westerse landen waar Islam succesvol is geïntegreerd. Oke, noem er eentje dan

elsbeth
User
spacer line

He Guna, off topic: je bent wel erg gastvrij. Ik kan me wel voorstellen dat het niet misgaat, want mensen waarmee het mis zou kunnen gaan, gaan bij voorbaat al niet op zo'n aanbod in. Je hebt een behoorlijke voorselectie. Ik zal het eens in de groep gooien, ik hou wel van een beetje avontuur, in Yogya heb ik nog niets geregeld verder, ik wilde dat eigenlijk een beetje op de bonnefooi doen. Ik houd het in gedachten. Veel plezier met je andere gasten.

groeten Elsbeth

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 23-04-2009 21:01 ardianto wrote:

...

Albert, is het einde al aanstaande dan? 2000 jaar geleden waren er ook al lieden die dat riepen namelijk.

Meer dan 2000 jaar geleden verklaarde ook hen voor gek, welke Zijn komst verkondigden.

Tegenwoordig wordt je al heel snel voor gek verklaart. Je bent normaal als je een kopie bent van de rest.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 23-04-2009 19:57 Albert wrote:
Wat doe je als je zonder zakenvisum een fabriek bezoekt en een politieman beschuldigd je van werken en geeft je 25 juta boete.

Dan zeg je dat 'ie uit zijn nek lult. Je pakt je zwarte notitieboekje, en je vraagt naar zijn naam en zijn nummer. Vooral dat laatste. Nog nooit gedaan? Doet wonderen.

belgianguy
User
User icon of belgianguy
spacer line

albert je hoeft helemaal geen zakenvisum te hebben om een fabriek te bezoeken, een gewone visa-on-arrival is ook al lang goed
want een voa is zowel goed voor toeristische, sociale en commerciele bezoeken (de enige beperking is de tijdsduur, 30 dagen en niet verlengbaar)
dan kan zo'n corrupt politiemannetje je toch niets maken? dan moet je inderdaad zoals guna2 schrijft je notitieboekje nemen en zijn naam en nummer vragen! en daarvan aangifte doen bij de echte politie, dat wordt lachen!

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

In Bali hebben ze een anti corruptie telefoon nummer 0361-224111.
Hebben ze dat niet van de grote plaatsen op Java? Emoticon: Cooool Emoticon: I love it Emoticon: Bye bye

Shalom

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Een bezoek aan een fabriek zal doorgaans geen vragen opleveren van een autoriteit hier. En mocht dat al voorkomen, dan kun je gewoon naar zijn indentificatie vragen zonder enig probleem. Daar zal ook niet moeilijk over gedaan worden. Meestal is deze identificatie al zichtbaar gedragen overigens.

Ik zou geen zwartboekje pakken en namen opschrijven, gewoon beleeft blijven is afdoende. Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 27-04-2009 10:24 oyibo wrote:
Ik zou geen zwartboekje pakken en namen opschrijven, gewoon beleeft blijven is afdoende.

Natuurlijk zou je geen zwart boekje meenemen. Je zou het eens met me eens zijn. Beleefd blijven tegen een van de pot gerukte corrupte ambtenaar die mij (mij!) aanspreekt met kamu ? Het zwarte boekje!

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Sorry. Beleefd = beleeft in Oyibo Speak. Persoonlijke aanvallen? Hij begon hoor, Yerun...

spacer line  

On 27-04-2009 10:43 guna2 wrote:

...

Natuurlijk zou je geen zwart boekje meenemen. Je zou het eens met me eens zijn. Beleefd blijven tegen een van de pot gerukte corrupte ambtenaar die mij (mij!) aanspreekt met kamu ? Het zwarte boekje!

Bij geuniformeerde kroco's (laaggeplaatste ambtenaren , bij de immigratie gate bijvoorbeeld) staan hun naam al op hun uniformen.
In de afgelopen 30 jaar (en voordien woon ik 20 jaar in Indosenia- Jakarta) heb ik nog nooit meegemaak dat een kroco anbtenaar mij met kamu aanspreekt .
Meestal is het bapak .

Alleen moet men goed opletten hoe hij dat uitspreekt ,ook goed opletten op nonverbale signalen.

Is het een beetje slijmerig , dan wil hij iets van jou.
Een ambtenaar moet zich altijd correct gedragen , zeker als abdi rakyat (abdi negara) .
Ha ha ha ha , geloof je dat ?
Ikke wel Emoticon: Nice

Omgekeerd doe ik het ook bij zulke ambtenaren , meestal is het joviaal maar correct .
Doet hij anders of een beetje moeilijk dan ga ik hem aanspreken op een formele toer . Eerst Super beleefd .en dan ......

Ben wel 3x in aanraking geweest met immigratie in Jakarta .
2x tot bijna openlijke ruzie waar idereen bij staat (in de kantoortje) , en werd afgesloten met maaf . Foutje .

bisa dicek of makemyday .

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 27-04-2009 11:16 Surya Atmadja wrote:

...
In de afgelopen 30 jaar (en voordien woon ik 20 jaar in Indosenia- Jakarta) heb ik nog nooit meegemaak dat een kroco anbtenaar mij met kamu aanspreekt

Mij is het wel degelijk overkomen, mijn vrouw is getuige: in Yogya, kamu tegen mij (sic!). In JKT heb ik het diverse keren meegemaakt dat ambtenaren me aanspraken met you . Dat vind ik ook niet correct, maar tja, Jakarta...

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

95,519,366 topic views - 242,162 posts - 13,759 topics - 35,541 members - last post @ 03-12-2021 00:48 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

156,296,300 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com