indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Andere praat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hoi lieve sobats,
afgelopen zaterdag gingen Ike en ik op kraambezoek om zijn achter nichtje te bewonderen, in Den Haag.
Ik ging van het idee uit van een Nederlandse kraamvisite [beschuit met muisjes en een kopje slappe thee]
Ike had niets gezegd verder.
Dat pakte heel anders uit: de kleine Esmee was al 3,5 maand en het werd compleet een Indisch buffet met de hele familie en aanhang erbij.
Esmee werd ook gewijd op een Javaanse manier, met bloemen en wat wierook.
Kortom, het was een hele mooie ervaring, ik begreep alleen niet waarom het hoofdhaar van de kleine moest afgeschoren worden.
Voor mij als belanda voelt de Indische gemeenschap aan, als een liefdevol warm bad/ontvangst

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

Dat is mijn ervaring over het algemeen ook, dat warme...! Ook het suikerfeest is altijd erg gezellig, zelfs voor mij als niet-moslim.
Dat je soms tegen cultuurverschillen aan kan lopen merk ik ook wel, zeker nu je het hierboven hebt over bijvoorbeeld het verschil tijdens kraambezoek. Tijdens mijn kraamtijd vorig jaar was ik best heel moe. De Nederlandse gasten bleven keurig 1 a 1,5 uur, voor inderdaad een beschuit met muisjes en thee. De Indonesische gasten daarentegen bleven ķren.....sommigen wel 5 of 6 uur lang. Die gingen er ook vanuit dat ze bij ons konden eten etc. Erg gezellig, maar vreselijk vermoeiend....toen miste ik wel de familie/buren etc in de buurt zoals ze dat in Indonesie hebben om me te helpen tijdens deze weken.....dat doen we een volgende keer ook zeker anders! Emoticon: Smile

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Hai NoviKirana,
Ja, precies zoals jij beschrijft ging het.
De Nederlandse aanhang bleef hooguit een uurtje en de Indonesische gasten bleven hangen, maar daar was op gerekend met eten.
Maar toch heel erg gezellig: we hebben de moeder gezegd """"ga maar lekker rusten"" en met zn allen hebben we de boel opgeruimd!
Maar toch, zo"""n baby inwijding vergt heel wat voor een jong gezin!
groetjes Wilma/Merapi

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 20-04-2009 15:19 merapi wrote:
Kortom, het was een hele mooie ervaring, ik begreep alleen niet waarom het hoofdhaar van de kleine moest afgeschoren worden.

Een wat late reactie, maar mijn boek over de Javaanse cultuur (in het Engels, van ene meneer Koentjodiningrat, als ik me niet vergis) is geleend en niet teruggebracht. Enfin, dat kaalscheren hoort absoluut bij de Javaanse adat , heet selapanan en gebeurt 35 dagen na de geboorte, zowel bij jongens als bij meisjes. De tukang pijit is de boosdoener (M/V). Hieronder een foto van mijn dochtertje.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hallo guna 2,
heel erg bedankt voor de mooie foto van je kleine meisje.
Heeft het selapanan een bepaalde religieuze betekenis?
Ik zou het fijn vinden om er meer over te weten.
Veel liefs en geluk voor je dochtertje en uiteraard voor de ouders
Liefs Merapi/Wilma

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

Het kleine meisje is inmiddels net zo groot als haar (Javaanse) moeder, Merapi. Voor zover ik weet komt er geen religie te pas aan selapanan . Maar ik weet niet zo ver, want mijn boek is gejat, gvd...

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Nou guna 2, dan loop ik een beetje achter met de berichten, hahaMaar mijn geluks wens komt uit een goed hart!
Ja, nooit meer een boek uitlenen, gejat of niet, op boeken moet je zuinig zijn!
Fijne avond en hopelijk stuur je geen guna2 af op dit forum [grapje hoor] Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

spacer line  

het is idd geweldig hoe de indische mensen omgaan met allerlei gebruiken. een kindje van 3,5 maand mag dan pas de aarde aanraken et de voetjes. Dat is ook een hele ceremonie met alles er op en er aan. prachtig om mee te maken maar ja duurt ook weer erg lang. maar ja dat is indonesie....
bij practisch alle bezoeken is er altijd eten voor iedereen, dat is heel normaal voor de indo..... Emoticon: Bye bye

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Hebben we het hier nou over Indische mensen of IndonesiŽrs? Ik word daar toch zo moe van dat Nederlanders in 2011 nog niet het verschil weten tussen Indische mensen en IndonesiŽrs. Die 2 hebben weinig met elkaar gemeen, behalve dan deels hun huidskleur en deels de afkomst (Nederlands-IndiŽ of IndonesiŽ ).
Die discussie is tot vervelends toe voorheen al heel vaak met Merapi gevoerd die maar niet het verschil tussen Indische mensen en IndonesiŽrs wilde accepteren en voor het gemak maar alles op een grote hoop smeet.
Schaam je Nederlanders dat jullie na 60 jaar nog niet het verschil weten tussen Indische mensen (= indo's = mensen van gemengde Euro-aziatische afkomst, afkomstig uit het reeds voorbije Nederlands-IndiŽ ) en IndonesiŽrs (de bevolking van de huidige Indonesische natie).

Pamelabak
User
spacer line

On 15-08-2011 13:11 Yogya-Bali wrote:
Hebben we het hier nou over Indische mensen of IndonesiŽrs? Ik word daar toch zo moe van dat Nederlanders in 2011 nog niet het verschil weten tussen Indische mensen en IndonesiŽrs. Die 2 hebben weinig met elkaar gemeen, behalve dan deels hun huidskleur en deels de afkomst (Nederlands-IndiŽ of IndonesiŽ ).
Die discussie is tot vervelends toe voorheen al heel vaak met Merapi gevoerd die maar niet het verschil tussen Indische mensen en IndonesiŽrs wilde accepteren en voor het gemak maar alles op een grote hoop smeet.
Schaam je Nederlanders dat jullie na 60 jaar nog niet het verschil weten tussen Indische mensen (= indo's = mensen van gemengde Euro-aziatische afkomst, afkomstig uit het reeds voorbije Nederlands-IndiŽ ) en IndonesiŽrs (de bevolking van de huidige Indonesische natie).

idem dito

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Wat is daar nu mis mee?
Laat die mensen toch.
Als ze Indische mensen of Indonesische mensen aanvoelen als een warme deken zoals Merapi dat schreef, laat ze.
Ze komen vaak op vakantie en krijgen een moment opname YB.
Krijgen ze het in hun kop gelijk te emigreren dan wordt er op deze site voldoende gewaarschuwd dacht ik Emoticon: Yes!

senior
User
User icon of senior
spacer line

On 15-08-2011 13:53 Malam wrote:
Krijgen ze het in hun kop gelijk te emigreren dan wordt er op deze site voldoende gewaarschuwd dacht ik Emoticon: Yes!

Het is alleen jammer dat 99% adviezen niet ter harte nemen of in hun achterhoofd houden, maar hun kop in het zand steken , verwachtende een gouden ei te vinden, en na twee jaar weer bij af in Nederland zijn.......Mensen zijn nu eenmaal eigenwijs....(ik ook soms Emoticon: Yes! )

hati hati, pelan pelan

Malam
User
User icon of Malam
spacer line

Whoahahahaha betul Senior en wie niet horen wil, moet maar voelen

spacer line  

On 15-08-2011 13:21 Pamelabak wrote:

[quote removed]

idem dito

Ook zo !!
Trouwens dat was de traditionele Javaanse adat , kweet niet precies of Sundanezen het ook doen.
Waarschijnlijk wel.

Indonesia is geen Java , dat geldt ook voor de inwoners.
De bewoners van Java zijn Javanen/Sundanezen, mengelmoejes van import en de oorspronkelijke bewoners van Java.

Als men het als postief ervaart is het niet erg.
Meer dan de helft

bisa dicek of makemyday .

bambang
User
spacer line

Van de emigranten (naar VS, Australie, andere landen) komen 50% terug naar NL binnen 7 jaar.
Van RI naar NL???

bambang
User
spacer line

"Indisch zijn" is een soort tweespalt (innerlijke verdeeldheid). Het is geen echte identiteit. Als je aan identiteit denkt, denk je aan eigen vaderland, taal, cultuur.
Het heeft ook te maken wat je meekrijgt in je opvoeding. Sommigen eten enkel en alleen aardappelen; de anderen rijst.
Ik ken persoonlijk een "Indo". Hij moest niets van RI hebben. Kent het land niet, kent de taal niet. Toen hij werd uitgezonden, was hij verkocht. Hij is nooit meer uit RI vertrokken.

spacer line  

On 15-08-2011 17:57 bambang wrote:
Van de emigranten (naar VS, Australie, andere landen) komen 50% terug naar NL binnen 7 jaar.
Van RI naar NL???

In het begin jaren na hun kille ontvangst in Nederland en gediscrimineerd te zijn waren er in totaal bijna 30% (ongeveer 60.000) die weer migreren naar USA .
De aantallen naar Australia waren niet zo veel , denk aan de white policy uit die tijd.

Van R.I naar Nederland waren in verschillende grote migratie golven ( tot bijna eind jaren 60) ongeveer 180.000 naar NL gemigreerd. .
Daarna kwamen ongeveer nog 80% van de ex " Warga Negara" alsnog naar Nederland , de rest zijn niet meegekomen (ongeveer 6000) .

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Van RI naar NL???
Er zijn hiervan geen cijfers bekend daar de zgn. immigranten officieel niet door de Indonesische overheid als immigrant worden aangemerkt daar IndonesiŽ geen immigratieland is.
Mij zijn enige data van de Nederlandse ambassade bekend maar daar gaat het wederom alleen om geregistreerden en een groot deel van de Nederlanders (ik vermoed zelfs meer dan 50%) registreert zich niet om bepaalde redenen. Daarbij zijn er vele expats tussen die maar voor een beperkt aantal jaren zijn uitgezonden. Anyway het cijfer bij hen lag op ca. 95% terugkerenden of "verder reizenden".
De immigratie van Yogyakarta meldt een "afvalpercentage" van 85% maar daar vallen alle buitenlanders onder daar ze geen specifieke data bijhouden van landsaarden.
Vervolgens kan ik alleen uit mijn eigen historie van 2 decennia verblijf in RI praten:
* Als ik naar Jakarta kijk dan zijn er nog maar een handjevol Nederlanders over vanaf 1989 en dat betreft vnl. ex-paters, genaturaliseerde Nederlandse staatsburgers (dus geen Nederlander meer) en (inmiddels) gepensioneerden. Van mijn generatie en jonger is er geen 1 meer (behalve een volhoudende Belg; dus geen Nederlander). Afvalpercentage schat ik daar op ca. 85%.
* Bali is helemaal treurig. Daar is exact nog maar 1 Nederlander (inmiddels tot IndonesiŽr genaturaliseerd) overgebleven uit de tijd dat ik daar verbleef. Wel is er nog een redelijke groep over van degenen die het laatste decennium pas zijn gearriveerd. Afvalpercentage hoger dan 95%.
* Yogyakarta. Een behoorlijk verloop maar ook een redelijke groep diehards . Afvalpercentage ca. 70%.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Van RI naar NL???
To be honest weet ik niet of het hierboven gaat om terugkerenden naar NL of dat men verhuist naar een ander land. Ik ken er heel wat die naar een ander land zijn vertrokken i.p.v. terug naar NL.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,027,794 topic views - 235,014 posts - 13,697 topics - 25,729 members - last post @ 18-11-2019 23:38 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,848,937 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com