indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Tickets, luchtvaart en vervoer > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

estherj
User
spacer line

Hallo allemaal,

Wij willen in de periode juni / juli verschillende eilanden bezoeken (Sumatra, Java, Flores (en Komodo) en Bali) en ik vraag me af of het wel veilig is om binnenlandse vluchten te boeken. Wordt er niet gerommeld met je bagage, hoe is de douane op het vliegveld? Natuurlijk heb je een gezond portie verstand nodig en moet je je bagage in de gaten houden, toch vind ik het een beetje een eng idee. We reizen overigens met backpacks.

Hoe zit het overigens met je backpack met openbaar vervoer? Ik lees dat deze bijv. op het busje worden gegooid, hoe voorkom je het beste dat ze je spullen niet stelen? En kun je je backpack achter laten in een guesthouse als je de omgeving wil gaan verkennen, of kun je deze maar beter altijd bij je hebben?

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

estherj; op binnenlandse vluchten heb je geen douane, alleen controle van je bagage door medewerkers van het Departement van Transport (dephub). Backpacks zijn opvallend en om daarmee te rommelen is minder slim. Zorg er uiteraard wel voor dat alles gewoon netjes afgesloten is, dan komt het vast wel goed.

Ik heb vele tientallen binnenlandse vluchten gemaakt in het afgelopen jaar en ik leef nog steeds en heb ook al mijn spullen nog. Emoticon: Smile

Het meezeulen van spullen vanuit je guesthouse lijkt me een beetje overbodig. Op een gegeven moment moet je wel een bepaald vertrouwen kunnen geven aan mensen. Neem belangrijke zaken desnoods wel mee. Ik laat met een gerust hart mijn paspoort in hotels achter, en dan vaak nog niet eens in een safe-deposit. Misschien ben ik stom, maar ik heb ook mijn paspoort nog steeds.

Wel is het zo dat je je gezonde verstand gewoon moet gebruiken. Lijkt er iets niet in de haak te zijn, houd het dan in de gaten of zoek een andere plek om te verblijven als dat kan.

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Esther,
Maak je geen zorgen. Amsterdam is net zo (on)veilig als Jakarta. Wij hebben nooit problemen met onze bagage gehad. We hebben diverse malen reizen gemaakt met koffers of rugzakken. Geen probleem of zoals ze in Indo zeggen tidak apa apa. Gewoon gaan en geen zorgen maken.

Jan Emoticon: Smile

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

Geschiere
User
spacer line

Wij hebben ook nog nooit problemen gehad. Hebben diverse binnenlandse vluchten gemaakt met zowel Lion Air als Air Asia altijd zonder problemen. We hebben altijd wel, als je bijvoorbeeld met een nachtbus mee gaat zoals in Sulawesi, buiten gewacht met instappen tot dat het luik onder in de bus met de bagage dicht ging. Het is jammer als jij in de bus zit en iemand anders haalt jouw tas of koffer er weer uit. Verder inderdaad gezond verstand. Wij hebben met het vliegen altijd wel een safety bag om onze rugzak. Kun je bij iedere outdoor winkel kopen voor een euro of 10 dacht ik. Met een slotje kunnen ze toch net iets minder makkelijk bij je spullen.

Elma Emoticon: Bye bye

estherj
User
spacer line

Ok! Bedankt voor jullie ervaringen... stelt me toch weer wat gerust! Emoticon: Smile

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

de safety bag op schiphol kost iets van 40 euro....dus wel een goed plan om die al eerder voor een tientje te kopen!!

Geschiere
User
spacer line

Bij de outdoor heb ik hem gekocht voor 14.95. Moet je alleen zelf nog even een slotje bij kopen. Dus voor 20 euro ben je klaar maar daar kun je dan ook jaren plezier van hebben. Op schiphol zijn ze inderdaad veel duurder.

estherj
User
spacer line

Is het ook mogelijk om je backpack te beveiligen met een slotje zonder safetybag?

spacer line  

Selamat Malam Estherj,
Ik heb ook alleen hangslotjes op de ritsen, goed tegen de gelegenheids dief. En als beveiliging om er juist iets in te stoppen. Zo`n net is leuk, maar dan moet je `m ook ergens aan vast kunnen zetten.
Willen ze in je bagage, doen de Pro`s het toch wel. Die kennen geen grenzen.

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

estherj
User
spacer line

Bedankt voor je aanvulling Peter!
Ik ga eens informeren bij een outdoorzaak wat ze allemaal hebben voor mijn backpack.

monyet
User
User icon of monyet
spacer line

Als je binnenlandse vluchten neemt in IndonesiŽ, dan is je bagage wel t minste om je zorgen over te maken hahaha

From Dayeuhkolot with love

estherj
User
spacer line

monyet, volgens mij doel je op de verschillende horrorsituaties en verhalen.. zoals oude vliegtuigen, vervolgens hopen dat je levend aankomt? Daar denk ik maar niet over na en probeer in ieder geval de veiligheid te nemen waar ik zelf voor kan zorgen. De rest, tsja dat zie ik daar ter plaatse wel Emoticon: Wink

monyet
User
User icon of monyet
spacer line

Ik doel niet zozeer op verhalen, maar baseer het op mijn eigen ervaringen. Indonesische airlines zijn hťťl wisselvallig. Met Merpati heb ik goede ervaringen, maar de landingen bij LionAir... pffff... daar vlieg ik echt nooit meer mee. Bovendien stonk t vliegtuig en werden we behandeld als voetveeg. Nee, dan maar wat meer betalen...

elsbeth
User
spacer line

He jasses, ik heb net 6 tickets met Lion air van Manado naar Makassar geboekt....Dat stinken en als voetveeg behandeld worden, daar ben ik met 4 pubers om me heen wel redelijk immuun voor geworden, maar een happy landing, daar teken ik toch wel voor. Hangt het ook niet samen met de landingsbaan? Sommige zijn nou eenmaal wat bobbelig en wat aan de korte kant (zoals die in Palembang).

leomanado
User
spacer line

Elsbeth

Maak je geen zorgen om Lionair. Ik heb de afgelopen weer heel wat afgevlogen met Lionair en altijd goed en nieuwe vliegtuigen. In Indonesie heb ik nog geen vriendelijker personeel kunnen vinden dan Lion and Wings. Die van Garuda moet je echt niet te veel van verwachten. Vergelijk het maar met KLM en Singapor-eailines. Ik heb net weer tickets Lion air Manado-Jakarta vv gekocht, voor 3 vluchten...
Monyet ik weet niet waar je de goede ervaringen met Merpati vandaan hebt, maar als er een mij is die altijd te laat is en erg vaak de vlucht canceled is het Merpati wel. Bovendien hebben we ze alleen maar zeer oude toestellen

groet
Leo

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

leomanado; altijd nieuwe vliegtuigen met Lion Air? Dan zou ik graag willen weten welke routes jij vliegt en wat jij onder nieuw verstaat. Ik heb de laatste keren regelmatig een brandnieuw vliegtuig voorgeschoteld gekregen met Lion Air, maar over het algemeen waren het vliegende afvalbakken met een bouwjaar van ergens tussen 1982 en 1986... dat is toch niet nieuw meer te noemen.

Garuda vergelijken met Singapore Airlines? Sorry, Garuda heeft naar mijn mening een veel slechtere service dan Singapore Airlines.

jiskefet
User
spacer line

On 04-05-2009 02:46 leomanado wrote:
Elsbeth

Maak je geen zorgen om Lionair. Ik heb de afgelopen weer heel wat afgevlogen met Lionair en altijd goed en nieuwe vliegtuigen. In Indonesie heb ik nog geen vriendelijker personeel kunnen vinden dan Lion and Wings. Die van Garuda moet je echt niet te veel van verwachten. Vergelijk het maar met KLM en Singapor-eailines. Ik heb net weer tickets Lion air Manado-Jakarta vv gekocht, voor 3 vluchten...
Monyet ik weet niet waar je de goede ervaringen met Merpati vandaan hebt, maar als er een mij is die altijd te laat is en erg vaak de vlucht canceled is het Merpati wel. Bovendien hebben we ze alleen maar zeer oude toestellen

groet
Leo

Ik ben het maar gedeeltelijk met je eens, het vriendelijke personeel is zeker waar.

Wat de vliegtuigen betreft, als je toevallig een nieuw type vliegt, zou ik me wel veilig voelen. Ik heb echter drie vluchten gehad die met een oude MD-82 gingen (Jakarta-Banda Aceh, Jakarta-Gorontalo en terug). De geluiden binnen waren niet altijd prettig, en vooral de landingen waren belabberd. Ruim een maand later mochten alle vliegtuigen van dit type tijdelijk niet vliegen vanwege gebreken. Dit is recent gebeurd.

Dat Lion Air veilig is, is alles behalve 100% waar. In de nieuwe vliegtuigen is die zekerheid vrij groot. Net als bij Mandala Air, waarbij alleen maar nieuwe vliegtuigen in de vloot zitten. Wat mij betreft om die reden de airliner die ik het veiligst acht.

Alsnog zou ik nog steeds wel met Lion vliegen, al was het alleen maar omdat het anders lastig is om ergens te geraken. Maar ik accepteer wel dat de kans op een ongeluk (veel) groter is dan hier in Europa geaccepteerd wordt.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 04-05-2009 12:28 jiskefet wrote:

Alsnog zou ik nog steeds wel met Lion vliegen

Ik niet (meer). Mijn grootste bezwaar is dat ze je om kunnen boeken naar hun dochtermaatschappij Wings. Die vliegt met ouwe bakken waar je bovendien nauwelijks in kunt zitten. Garuda, Batavia en Mandala lijken me nog het best voor de bekende trajecten. Anne Mieke `moet' straks maar voorlichting geven over de afgelegen gebieden.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Heeft wings air meer prut gekocht dan de oude MD's de ze hadden?
Die staan nu aan de grond.

Hebben ze ouwe rommel nu in de lease?

Vertel, ben erg benieuwd.

It's only kinky the first time.

leomanado
User
spacer line

Yerun

Wat ik bedoel is vergelijk KLM met Garuda en Lion met Singapore airlines.....dat zit je aardg in de richting. Ik vlieg heel vaak met Lion de route Manado-Jakarta, altijd de nieuwe 900 serie. Ook vliegt Lion Jakarta-Bali en Manado-Bali met deze nieuwe toestellen. Niks mis mee.

jiskefet
User
spacer line

On 04-05-2009 12:43 guna2 wrote:

...

Ik niet (meer). Mijn grootste bezwaar is dat ze je om kunnen boeken naar hun dochtermaatschappij Wings. Die vliegt met ouwe bakken waar je bovendien nauwelijks in kunt zitten. Garuda, Batavia en Mandala lijken me nog het best voor de bekende trajecten. Anne Mieke `moet' straks maar voorlichting geven over de afgelegen gebieden.

Daar heb je zeker een punt. Van Jogya naar Bali een enge vlucht gehad met Wings. Een ebstemming die ik zelf erg mooi vind, Togean, is het handigst te bereiken vanaf Gorontalo en daarheen vliegt alleen Lion direct. Naar Manado vliegen veel nieuweere toestellen, maar dan moet je weer 8 uur in een gare bus naar Gorontalo reizen. Dan maar desnoods Lion.

Als het kan vlieg ik altijd Mandala. Garuda nog nooit mee gevlogen, ik vind ze relatief duur en ze zijn aantoonbaar niet veiliger dan de rest.

Pamelabak
User
spacer line

In maart met Lion Air van Soerabaja via Makassar naar Ambon gevlogen. Hebben toen in een Wing toestel gezeten, deze was vrij nieuw en zag er goed uit. Had hier geen klagen over. Idem dito wat betreft Garuda. Van Denpasar naar Jakarta gevlogen met nieuw toestel. Personeel was uitermate vriendelijk en behulpzaam. En toevallig had Garuda op dat moment een aanbieding. We waren toen met Lion duurder uit dan met Garuda.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 04-05-2009 12:43 guna2 wrote:

...

Ehm, ik ben zo klaar met mijn voorlichting. Allereerst ben ik zelf niet bang en dat is iets wat je iemand niet kunt leren. Verder ga ik er altijd vanuit dat de crew ook weer veilig op de grond wil komen. In " afgelegen" gebieden is het nog gemakkelijker omdat je geen keuze hebt. Voorbeeld van een paar dagen geleden: Labuan Bajo-Denpasar zo'n 75% toeristen met Indonesia Air Transport. Niks mis mee als je het mij vraagt. Heb zojuist geprobeerd om mijn ticket naar Jakarta te regelen. Mijn voorkeur gaat uit naar Mandala maar geen goede verbinding. Tweede keus is Lion Air.
Nogmaals in veel gevallen kun je niet kiezen. En nog maar een keer: het is in Indon kiezen tussen " zozo" vliegtuigen of roestbakken van boten. Ik ben bang van water, echt waar maar heb deze reis al diverse (lange) boottochten gemaakt (idd van die roesboten) Mijn stelling is dat ik anders " nergens" kom. No way dat ik alleen daarom op Bali of Java blijf.
Maar eigenlijk wisten jullie bovenstaande al (van mij) dus ik kan echt geen advies geven aan mensen die echt bang zijn of het niet vertrouwen. Dan moet je gewoon niet gaan.

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

monyet
User
User icon of monyet
spacer line

Kijk, slechte service is tot daar aan toe, maar als ik met mijn dochter en mijn vrouw vlieg dan wil ik wel veilig vliegen. De landingen met LionAir hadden niets met de landingsbaan te maken of met turbulentie, vliegtuig werd gewoon haast op zn zijkant op de landingsbaan gezet. We stuiterden haast van de baan af, is overigens niet de eerste keer dat zoiets met LionAir gebeurt.
Wil niet zeggen dat het met Merpati niet gebeurt, maar onze ervaringen met Merpati zijn beter, hoewel niet representatief, omdat we gemiddeld twee keer per jaar vliegen binnen IndonesiŽ.
Maar goed, IndonesiŽ blijft op vlieggebied een drama.

jiskefet
User
spacer line

On 06-05-2009 14:45 Anne Mieke wrote:

...

En nog maar een keer: het is in Indon kiezen tussen " zozo" vliegtuigen of roestbakken van boten. Ik ben bang van water, echt waar maar heb deze reis al diverse (lange) boottochten gemaakt (idd van die roesboten) Mijn stelling is dat ik anders " nergens" kom. No way dat ik alleen daarom op Bali of Java blijf.

Dat vat je mooi samen, het is de enige reden waarom ik nog wel eens in een oude bak stap.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

74,354,150 topic views - 233,360 posts - 13,684 topics - 23,743 members - last post @ 21-08-2019 15:41 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

122,235,889 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com