indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Gezocht & Aangeboden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 12-04-2009 18:21 Anne Mieke wrote:

...
Er wordt op Bali en nog meer op Lombok vaak tegen mij gezegd, daar en daar woont ook een Nederlander of een Australier in een villa (omdat ik er blijkbaar uitzie dat ik dan kennis wil maken)
En inderdaad in Nusa Tenggara zijn er niet zoveel (en ik blijf er bij dat dit ook (nadruk op ook) te maken heeft met met faciliteiten die daar gewoon minder zijn.

...
Tis ook nooit goed..... Emoticon: Confused

QED. Zelfs op Bali en Lombok zeggen ze dat daar en daar een Londoh woont, zelfs daar val je dus op. Kun je nagaan hoe dat op Timur of Flores zal zijn. Daar valt niet tegen op te boksen. Low profile?

De meeste Nederlanders wonen in Jakarta. Yogya is een goeie tweede met bijna 100 mensen (nou ja, volluk). Op Bali wonen er dus al aanzienlijk minder, om maar te zwijgen van Lombok en andere eilanden in NTT of NTB. Je valt op. Low profile?

Ik neem aan dat je niet naar IndonesiŽ gaat om om te gaan met buitenlanders. Dan kun je net zo goed in Nederland blijven. Die gedachte wordt overigens niet gedeeld door de meeste buitenlanders die alhier vertoeven. Je mot naar die en die kroeg, want dat is zo gezellig, en daar komen die en die (witketsen) ook. Bier en bitterballen. Op Flores en Timur zal dat er niet bij zijn. Een pluspunt, dat bijna wegvalt tegen de negatieve punten: ver, medische voorzieningen, verkrijgbaarheid van producten waar je amper buiten kunt.

Ik weet het niet. Jij bent iemand die het redt, dat lijdt geen twijfel. Maar makkelijk?

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Neen, ik ga zeker niet naar Indonesie om daar met de buitenlanders om te gaan. Ik ga hir al bijna nooit naar de kroeg dus ik zal 'm niet echt missen. Plus- en minpunten zijn voor iedereen anders.
Medische voorzieningen min op Flores en Timor idd en daar heb ik al uitgebreid kennis mee mogen maken. Dus als er echte paniek is het vliegtuig in (als dat nog kan op dat moment) verder weet ik het ook niet. Maar verkrijgbaarheid van producten????? Zoals? Ik moet eerlijk zeggen als ik na 2 maanden terug ben (na 3 weken zal het nogal meevallen) dan vind mijn alinson met oude kaas en een glas rooie Australische heeeeeeeeeeel erg lekker maar ik kan mij niet voorstellen dat ik die dingen laat overvliegen. Ik mis hier de bakso (zo eentje die je gewoon op straat kunt kopen, niet dat ik zelf nog vanalles moet doen) en de ikan bakar veel meer dan onze "eigen" dingen. Heb ik allemaal geen last van. Op die manier zit ik er ook niet in. In Nederland heb je goeie, lekkere, mooiere, betere dingen (inclusief zo ongeveer alles) en in Indonesie ook en voor mij in Indonesie meer.
Weet wat voor mij echt belangrijk is? Communicatie, dus bellen sms-en (want ik ben wat dat aangaat hetzelfde als een Indonesier) en internet en als ik alleen al aan Labuan Bajo denk dan zinkt me de moed in de schoenen.... Maar weegschaal nog steeds naar het (zuid)oosten
Maar ik iemand die het redt? (nee niet makkelijk, bij mij gaat niks makkelijk) Ik vind het een hoop eer maar mag ik vragen hoe je daar bij komt (en dat bedoel ik positief)?

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 12-04-2009 16:32 guna2 wrote:

...

Ik denk dat het voor velen die hier al een tijdje wonen gewoon een uitgekauwd onderwerp is, AM. Er zijn inderdaad veel valkuilen als je in Indonesi� wilt gaan wonen, en veel lieden vallen daar dan ook gezellig in. Als je hier een tijdje zit, heb je dat al zien gebeuren, en klaarblijkelijk ben je er zelf niet in gevallen.

Het negatieve van veel Nederlandse `residenten' alhier snap ik ook niet. Er is veel mis met Indonesi�, maar het aards paradijs is lastig te vinden. Ik zou nooit meer terug willen naar Nederland, en Yerun himself zegt ondanks zijn kritiek vandaag toch weer dat hij na welgeteld tien (10) dagen, nog zonder aftrek van voor- en na-arrest in het vliegtuig, blij zal zijn als hij weer terug is in Indonesi�. Lust u nog peultjes?

Dat is het precies guna2, het is hier prima verblijven, maar omdat normale dingen ook maar normaal zijn worden ze niet vermeld door de meeste mensen. Misschien moest ik daar eens mee beginnen als ik tijd heb, dan zou het best nog eens een positieve boel kunnen worden. Zeker weten!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.AM; het hoeft ook niet makkelijk te zijn om er toch van te kunnen genieten denk ik zo. Enkele van mijn recente ervaringen zijn niet echt positief, maar er valt zeker wel wat positiefs van te maken. Daar hoop ik vervolgens weer een lange tijd mee vooruit te kunnen, dat dan weer wel.. haha..

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 12-04-2009 19:25 Anne Mieke wrote:
Maar ik iemand die het redt? (nee niet makkelijk, bij mij gaat niks makkelijk) Ik vind het een hoop eer maar mag ik vragen hoe je daar bij komt (en dat bedoel ik positief)?

Omdat je ( correct me if/where I'm wrong ): de goede instelling hebt (fanatiek naar NTT wilt), de taal spreekt, veel van het land weet, vaak in IndonesiŽ bent geweest, luistert naar anderen. Dat zou allemaal ruimschoots voldoende zijn voor Bali en Java. Voor NTT - ben ik nooit geweest moet ik toegeven - betwijfel ik dat.

Ik zou je in ieder geval aanraden de investeringen in NTT de eerste tijd zo gering mogelijk te houden en te beperken tot dingen die je gemakkelijk mee kunt nemen als je onverhoopt toch naar Java of Bali moet `vluchten.' Dus geen huis huren voor een erg lange periode, een jaar is genoeg om te beginnen. Voorlopig geen auto of brommer kopen, huren kan ook. Toon je immense rijkdom niet. Geef geen grote bedragen weg aan functionarissen. Dan willen ze alleen maar meer. Tracht ze aan je te binden door iets immaterieels.
In 1980 hoorde ik al van een buitenlander op Bali (Sanur. Kuta was eigendom van de hippies, Ubud bestond uit een straat, geen elektriciteit) dat hij zijn favoriete kroegbaas (mutatis mutandis: voor jou warung/toko/etc.) had verzocht om zoveel mogelijk mensen te vertellen dat hij een schuld had van Rp 100.000. Veel geld in 1980. Hij was van het gezeur van pinjam af...

Overigens, toen ik hier ging wonen wilde ik alles zo Indonesisch mogelijk doen. Dat veranderde snel. Nu ontbijt ik al jaren met brood, kaas, ham, of gebakken eieren met spek. Ik lees dagelijks de berichten van de Wereldomroep. Zo af en toe waag ik me zelfs op dit - toch Nederlandse - forum. Ga zo maar door. Je bent nou eenmaal Nederlander, en dat zul je weten.
Ik heb een bekend forumlid jaren geleden wel eens `verweten dat hij `voor IndonesiŽr studeerde.' Nu uit juist hij op dit forum de hevigste kritiek...

Enfin, sudah, dan semoga sukses .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 13-04-2009 04:31 Yerun wrote:
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.AM; het hoeft ook niet makkelijk te zijn om er toch van te kunnen genieten denk ik zo.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb nog nooit de weg van de minste weerstand gekozen in wat dan ook.

On 13-04-2009 04:31 Yerun wrote:
.. Enkele van mijn recente ervaringen zijn niet echt positief, maar er valt zeker wel wat positiefs van te maken.
Als je daar iets over kwijt wil dan hoor ik dat graag. Ik probeer vooral van alle 100 verhalen mijn eigen ding te maken.
Ik denk dat niet alles zo zwart wit is.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Antonnl
User
spacer line

Ron en Ike ik wens jullie succes
Zo al die berichtjes gelezen, en bij dez ik ben dan zo'n "buitenlander"die al ruim 10 jaren in Indonesia woonachtig is, haha
Maaar, Ron , ga niet te snel zeggen aldat "negatieve" zoals van Yarun, , hij geeft het later ook aan als "kritisch feitjes"nou zie het zo al die opmerkingen al zijn ze in jouw ogen negatief, kritisch ofzo, maar neem ze van harte aan , het zijn meestal ondervindingen van mensen die dat hebben ondervonden, ik heb ooit ook is gereageerd en heb een enorme lijst gemaakt wat er zoal verschillen zijn, met onze Nederlandse ondervindingen zoals leefwijze, sociale dingen, het soms tegenovergestelde van wat bij ons normaal is en dat hier presies andersom is, en vergeet niet dat wij , en ik neem aan dat je (bijna) alle schaapjes op het droge hebt, wel al eem ik aan vervroegd pensioen maar nog geen AOW en daar kan de kat om de hoek komen kijken, als je straks jaren uit Nederland ben, je hebt straks geen Zorgverz. meer , je AOW kan gekort worden of zelfs vervallen tot minder dan... , want Indonesia is geen verdragsland hou daar rekening mee, en wonen en op eigen naam ik heb mijn bedenkingen hierover en wat bij de notaris getekend is zegt niets,Is niet zoals in Nedeland, je kan hier alles laten vastleggen bij een notaris en natuurlijk als je maar betaald maar dat wil niet zeggen dat het wettelijk is, daar zijn al meer buitenders ingetrapt op oa Bali ook grond en huis , ja jammer na 20 jaar niets meer, dooeeei, ( negatief he...) maar ik zal het weer naar de andere kant laten gaan dus wat posiever, Ik kan met jullie meedenken, maar leer aub de taal dat is heel belangrijk en ga aub zelf bouwen met de nabij gelegen bevolking en ben er elke dag bij om bv alles wat die dag nodig is te gaan kopen, (met een inlander anders wordt je enorm afgezet) en zo leer je de taal tijdens de bouw en leg je goede kontakten, bv geef ze elke dag een pakje sigarreten) nou dat doet wonderen, en als er wat missing is wees een Hollander als dat veel gebeurd roep ze bij elkaar en vertel hu n dat bij de salaris betaaldag dat wat missing is wordt ingehouden bij een ieder, dat helpt enorm. Maar ok ik moet stoppen en straks misschien meer, zie wel maar wees positief maa reageer ook op al de negatieve dingen daar leer je van wat anderen hebben meegemaakt. doeei
Emoticon: Party!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 13-04-2009 07:33 Anne Mieke wrote:

...
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb nog nooit de weg van de minste weerstand gekozen in wat dan ook.

...
Als je daar iets over kwijt wil dan hoor ik dat graag. Ik probeer vooral van alle 100 verhalen mijn eigen ding te maken.
Ik denk dat niet alles zo zwart wit is.

Het is zeker niet allemaal zwart-wit hoor. Vol kleur hier, ook na mijn recente minder prettige ervaringen in de prive-sfeer. Deze hebben trouwens niets te maken met Indonesie, ze hadden alleen plaats in Indonesie.

Ik heb na dik 3 jaar een punt gezet achter mijn relatie met een Indonesische jongedame. Niet getrouwd gelukkig, dus onze wegen scheiden gewoon. Helaas heb je dan wel een geschiedenis van enkele jaren, dus dat is her en der wat dingen rechtzetten of verduidelijken. Het goede is dat ik na mijn vakantie in Nederland wellicht ga verhuizen en er inmiddels ook al een nieuwe vriendin is.

De hele rit is de afgelopen drie maanden een achtbaan geweest. Goede en slechte momenten snel achter elkaar. Nu is het alweer rustiger aan het worden en hoop ik dat ik een les heb geleerd. Ben overigens geen geldsommen, huis, auto of kind kwijtgeraakt. Ik moet binnenkort alleen mijn huurhuis dus leegtrekken, maar dat is een eenmalige last die ik graag draag om een nieuw hoofdstuk in mijn leven te kunnen gaan schrijven.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 13-04-2009 15:02 Yerun wrote:

...
Ik moet binnenkort alleen mijn huurhuis dus leegtrekken...

Oei! Als ik dat zo lees, ben jij nog niet jarig!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Oh, ik bedoelde het niet zo hoor guna-guna. Het is mijn huurhuis en ik kan gewoon de spulletjes netjes in een vrachtwagen laden op en tijdstip dat mij het beste uitkomst om te verhuizen. Niemand die mijn spulletjes in gijzeling houdt of zo hoor.. Emoticon: Smile

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Leren doe je altijd Jeroen mja leren en het geleerde in de praktijk brengen is een tweede Emoticon: En achtbaan?..... waar ken ik dat toch van...... ? Emoticon: Wink Blijf je wel in Yogya of ga je je ergens anders vestigen? Je had zo'n leuk huis daar, wel een beetje zonde. Maar je zult je reden er wel voor hebben.
Succes met alles!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Het is een huurhuis gelukkig. Het meeste gaat gewoon met me mee, de planten mogen ze houden, die kan ik wellicht toch niet meenemen.. haha..

Ik blijf niet in Yogya, ik ga een flink stuk richting de hoofdstad. Maar daarover meer als het rond is Emoticon: Wink

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Yerun,
The topic is.......secondlife, not 3e life Emoticon: Nice
Emoticon: Smile

It's only kinky the first time.

spacer line  

On 24-03-2009 09:47 Ronnie wrote:
Ja ja, ik kŠn er geen grond kopen , weet ik maar staat notarieel op onze naam..

Als ik jou was , even de wetten van Indonesia goed nalezen.
Buitenlanders kunnen geen grond bezitten.

Als een notaris het op een acte plaats , dan heeft die acte geen waarde .
Ga een second opinion vragen aan andere Indonesische notaris.

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

On 13-04-2009 16:06 Yerun wrote:
Het is een huurhuis gelukkig. Het meeste gaat gewoon met me mee, de planten mogen ze houden, die kan ik wellicht toch niet meenemen.. haha..

Ik blijf niet in Yogya, ik ga een flink stuk richting de hoofdstad. Maar daarover meer als het rond is Emoticon: Wink

Jakarta ?
Als we elkaar maar niet tegenkomen . Emoticon: Wink

lesmana
User
spacer line

Ronnie
Listig Ron gewoon doen alsof je naar wil emigren maar ondertussen meteen een link naar je website. Hij houdt in wat jullie wel niet gekocht hebben, maar je vergeet erbij te vertellen dat het nooit je eigendom is of wordt. Je kunt namelijk nooit onroerent goed in eigendom krijgen jongen en dat weet jij duivels goed.
Bij bestudering van je website heb je geregeld over emigreren, maar Ron vertel er dan bij dat je altijd kunt proberen naar naar indonnesia te emigreren maar dat het toch nooit lukt.
Je moet niet proberen om via je website mensen te lokken en ze zo proberen over te halen om er te investeren je weet zelf toch Ron dat dit weggegooit geld is.

Want zoals je zelf aangeeft heb je alle voor en tegens bestudeerd. Nou Ron dan heb je wel een selectief geheugen want van de vele onmogelijkheden lees ik nergens iets. Nog maar te zwijgen iets over jezelf.
Je hebt 11000 mtr grond gekocht, leuk voor jou maar jammer van het geld, de enige hier lacht is de notaris want hij heeft geld verdiend.
Als de regering morgen iets met jou gekochte grond van plan is dan ben jij hem gegarandeerd kwijt, ZEKER WETEN. Want jij bent gwoon ORANG ASING voor hun.

Schei uit met om langs deze weg naieve mensen te lokken om liefst via jou in indonesia te investeren.
Vertel eens RON wat doe je als je visum niet meer verlengt wordt of als je om de een of andere reden op de zwarte lijst komt (denk niet dat kan niet) want je bent al verkeerd bezig met de akte van eigendom als dat over de welbekende constructie gaat.

Wettelijk is er niets van jou maar dan ook niets, ook al heb je hier op dit forum al wat medestanders lees ik.

Je wuift ook alle kritiek makkelijk weg en alleen de stroopwafels smaken je nog, maarja dat past dan ook in je straatje.

John.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

simpel,
Ronnie kan geen 11000 meter grond kopen.
Zelfs niet een meter of minder.

Maar misschien wil Ronnie uitleggen hoe hij dit kennelijk wel heeft gedaan?

VanHeutsz
User
spacer line

On 14-04-2009 18:22 oyibo wrote:
simpel,
Ronnie kan geen 11000 meter grond kopen.
Zelfs niet een meter of minder.

Je kunt wel degelijk grond of ander vastgoed kopen, je kunt alleen niet het eigendom verkrijgen.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Hee, nu beginnen er meer over die negatieve dingen, terwijl dat helemaal niet mocht van diegene die dit onderwerp opende, want dat was wel heel erg negatief allemaal. Of toch gewoon de waarheid?

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.VanHeutsz; het lijkt me duidelijk wat de strekking is van 'niet kunnen kopen'. Als ik een snoepje koop, maar het eigendom niet kan verkrijgen, dan zal dat snoepje nooit van mij worden en moet ik het dus buiten de wet om toch maar lekker snel opeten voordat de winkelier het uit mijn handen graait. Dat komt voor de gewone man toch redelijk neer op een bordje 'Dit snoepje is alleen voor dispay-doeleinden en kan niet gekocht worden'.

spacer line  

Je kunt wel degelijk grond of ander vastgoed kopen, je kunt alleen niet het eigendom verkrijgen.

Kopen zonder dat `t je eigendom wordt??

Noemen ze dat in de wandelgangen niet gewoon : "Huur voor onbepaalde tijd in ťťnmaal te voldoen " Emoticon: Stupid

Soms denk ik wel eens : je kan m`n rug op zak, dan gaan we er weer voor!

VanHeutsz
User
spacer line

On 14-04-2009 21:27 Peter191064 wrote:

...

Kopen zonder dat `t je eigendom wordt??

Voor de rechtsgeldige overdracht van de eigendom van onroerende zaken heb je allereerst een geldige koopakte nodig, vervolgens wordt door de notaris een leveringsakte, de zogenaamde transportakte opgemaakt die daarna wordt ingeschreven in het register bij het kadaster en pas als aan al deze zaken is voldaan is de eigendom overgegaan. Voordat de leveringsakte opgemaakt wordt zal er uitgebreid onderzoek plaatsvinden naar de beschikkingsbevoegdheid van de verkoper en naar de eventueel aan de eigendom verbonden verplichtingen. Daarnaast wordt erop toegezien dat zowel de verkoper als de koper voldoet aan de in de koopovereenkomst op zich genomen verplichtingen die samenhangen met de levering. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat de verkoper de woning, volgens afspraak, zonder hypotheek of beslag levert.
Het voorbeeld van het snoepje ontgaat mij volledig.

spacer line  

On 14-04-2009 22:15 VanHeutsz wrote:

...

Voor de rechtsgeldige overdracht van de eigendom van onroerende zaken heb je allereerst een geldige koopakte nodig, vervolgens wordt door de notaris een leveringsakte, de zogenaamde transportakte opgemaakt die daarna wordt ingeschreven in het register bij het kadaster en pas als aan al deze zaken is voldaan is de eigendom overgegaan. Voordat de leveringsakte opgemaakt wordt zal er uitgebreid onderzoek plaatsvinden naar de beschikkingsbevoegdheid van de verkoper en naar de eventueel aan de eigendom verbonden verplichtingen. Daarnaast wordt erop toegezien dat zowel de verkoper als de koper voldoet aan de in de koopovereenkomst op zich genomen verplichtingen die samenhangen met de levering. Op deze manier wordt ervoor gezorgd dat de verkoper de woning, volgens afspraak, zonder hypotheek of beslag levert.

Dat is in Nederland en ook in Indonesia .Zolang de transacties niet in strijd is met de wet.
Daarom begrijp ik niet dat buitenlanders (WNA) een stuk grond kunnen kopen , en in "eigendom" hebben.

Nog nooit gehoord van Surat2 AsPal . Surat surat Aslt (tetapi) Palsu.
De zgn Echte maar valse papieren ?

Ik heb een paar keren kontakten gekregen met Nederlandse developers , gouden bergen werd beloofd .
Totdat ik zeg , ik wil SHM status hebben , en toen kon het niet , of hoor ik niks meer terug.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Dat is inderdaad VanHeutsz een redelijk beeld van een verkoop.
In geval verkoop van Indonesier naar Indonesier.

Maar als buitenlander kun je niets in eigendom hebben.
Dat is het subtiele verschil.
Kopen? in dat geval is het niets meer dan van je centjes af zijn.
Gekocht niet, wel geld weg.............niets eigendom.

En je hebt dus ook niets na te laten nadat je denkt iets gekocht te hebben.

Snoepje verhaal niet duidelijk?
Okee dan, je doet een betaling en krijgt een snoepje, doorgaans eet je het snoepje op.
Dat kan alleen niet want het is niet de jouwe, dus opeten homaar.
Want dan komt er iemand bij je om je te vertellen dat het leuk is dat je het snoepje hebt maar opeten, neuh.

En kom niet met het verhaal dat een buitenlander wel een huis en grond kan kopen en dat het dan eigendom is. Gedupeerden genoeg. Op Bali zeker. Ben vorig jaar nog eens wezen kijken waar de "eigendommen" geen eigedommen bleken te zijn.
Triest voor betrokkenen. Alles weg. De zogenaamde nieuwe eigenaar van de projectontwikkeling BV schroomde overigens ook niet door te gaan met het aanbieden van land en huis onder de zelfde voorwaarden. En dat is erg.

Maar als je nou erg graag wil, dan koop je toch?

lesmana
User
spacer line

Weten jullie dat in 1998 lombok buiten java de grootste onrust plaats was. Dus de opmerking van jeroen is zeer terecht als hij het over een vluchtweg heeft, bij ongeregeldheden.
Ik was in 1998 in jakarta en ik garandeer je dat ik in de tijd ervoor nooit zoiets verschrikkelijks heb meegemaakt, wat ik daar gezien heb gaat ieder voorstellings vermogen te boven.
Dus over een goede vluchtweg gesproken.

Nou nu dus ten overvloede koop niets van onroerend goed in indonesia, want je bent het echt kwijt.

Ga liever naar maleisia.

spacer line  

On 16-04-2009 17:40 lesmana wrote:

Ga liever naar maleisia.

Qua vestigingseisen en relatief gezien minder of weinig K.K.N zou ik ook naar Malaysia gaan.

Behalve als je niet van de Moslim gecharmeerd zijn , want de Moslims in Malaysia zijn meer fanatieker dan de Indonesische Moslims.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,736,067 topic views - 235,509 posts - 13,700 topics - 26,425 members - last post @ 14-12-2019 21:37 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,821,111 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com