indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

vissen
User
spacer line

Wij willen vlak voor de presidentsverkiezingen op vakantie in dit prachtige land. Ik vroeg me af of het nog onrustig zal zijn in de aanloop van deze verkiezingen. Heeft iemand hier ervaring mee? Emoticon: Smile

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Neuh, dat zal allemaal wel los lopen hoor.. blijf echter wel gewoon uit de buurt van dergelijke grote samenscholingen.. voor je het weet sta je in een massa van 10.000 krijsende en scheeuwende aanhangers. Dat kan wel eens bedreigend overkomen. Emoticon: Wink

spacer line  

Ha ha ha ha .

Dat is ook zo , het kan bedreigend overkomen.
Heb die verkiezingentijd een paar keren meegemaakt . In Jakarta .
..
Alle demonstraties cq schermutselingen gebeuren in de wijk Gambir-Monas .
En daar moeten we altijd langsrijden.
Ik woon/ logeer in Centrum van Jakarta ongeveer 2-3 minuten autorijden van de Gambir- Monas. gebied

Staan we 1x tussen 2 rivaliserende groepen , daar zit je dan als orang turis.
Mijn vrouw zweert , nooit meer.
En ik maar vriendelijk zwaaiend naar beide kanten.

Je moet natuurlijk eruit zien als een toerist , niet als een fotograaf .
Trouwens als je met de taxi gaat weten de taxi chauffeurs waar de brandhaarden zijn .
Ze zullen wel zorgen dat je (hij en zijn taxi ook) niet tussen de vechtende massa komt.

Heb ik ook gewoon met de taxi gereden langs de tanks en wegversperringen , zelfs een week of zo na de rellen van 1998.

bisa dicek of makemyday .

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Het zou mij niets verbazen als SBY niet herkozen wordt.
Op dit moment is hij denkelijk de beste persoon voor Indonesie.
Dus ................ wie oh wie zal het worden?

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Hier is nog een artikel op CNN.

edition.cnn.com/2009/WORLD/asi(...).election/index.html

Het gaat over dat de Islamitische partijen niet genoeg stemmen zullen krijgen. Daar de bevolking de crisis en wat de regering daar aan gaat doen belangrijker voor hen is.

spacer line  

In de artikel staat ook :

So far, Indonesia has not felt the impact of the global recession, partly because its economy is more isolated than other countries'. But the government has taken steps to protect the currency and the economy from the downturn, Castle said.

Halleluya , Praise the Lord.

De Islam partijen zijn zo verdeeld en de meeste aanhangers hebben meer zorg of ze iets te (vr)eten hebben.
Dus zolang SBY en eventuele coalitie partner dat kan voorzien zal hij grote kandsen hebben om weer de regering te vormen en te leiden.
Het is al bewezen dat SBY regering veel goede zaken gebracht .
En dat weet iedereen ook .

Dus laat SBY zijn karwei afmaken .

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 25-03-2009 18:06 Albert wrote:
Hier is nog een artikel op CNN.

edition.cnn.com/2009/WORLD/asi(...).election/index.html

Het gaat over dat de Islamitische partijen niet genoeg stemmen zullen krijgen. Daar de bevolking de crisis en wat de regering daar aan gaat doen belangrijker voor hen is .

Het werd tijd dat men dat belangrijker gaat vinden dan het stichten van een kalifaat of het organiseren van razzia's op liefdespaartjes.

Dat de verkiezingen maar een overdonderende zege moge worden voor de democraten zodat er in het kabinet straks niet een zo'n islam-fundi (want dat zijn partijen als de PKS en PPP) als minister, staatssecretaris of loopjongen te zien zal zijn.

Nidji
User
User icon of Nidji
spacer line

In iedergeval fijn dat die Islamitische partijen zoals de PKS niet gaan winnen. Teveel gefocust op religie, en een Islamitische revolutie lijkt me nu net wat een land met een opkomende economie, 5 godsdiensten, dat redelijk stebiel is niet kan gebruiken. Ik heb zelf ook een goed gevoel over Yudhoyono, dus hopen dat de Democratische Partij aan de macht blijft.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Er is hier geen animo om hier wat er over te komen weten.
Men is niet geÔnteresseerd in politieke toestanden van IndonesiŽ.
Waarom ???? dat kan je eigen afvragen, maar het is zo.
Ze hebben het liever over hoe ze goedkoop, en leuke vakanties kunnen beleven............

http://player.omroep.nl/?aflid=9245018
Er was weer eens een verhaal in het journaal van 20.00uur van Kees Maas verslagever van de volkskrant.
Het verhaal is duidelijk, dat er zogenaamd juist de moslims in goede stemming gebracht moeten worden
Het is maar te hopen dat er geen moslims partijen in grote getallen, het voor elkaar krijgen om in het politieke centrum te komen.
Er word al te veel rekening gehouden met dat fenomeen, "zo noem ik het maar".
We zullen zien a,ís donderdag

Heeft Yudoyono wat bereikt de afgelopen 5 jaren.
Ik moet zeggen NEEN, want het is er niet beter op geworden voor de aller-armste mensen.

Met Golkar samen was het geen sterke duo

Duidelijk heb ik niet kunnen vinden met wie hij nu samen gaat werken, terwijl Golkar en het PDI-P van Megawati. De PDI-P dat wel hebben duidelijk gemaakt

corruptie heeft hij dat goed weten aan te pakken ???
ja zie foto hier boven, heeft iemand voor moeten komen voor corruptie

Er zijn nog al wat cartoons over hem in kranten gekomen, en dat betekend wel dat er meer vrijheid van mening uiting zijn gekomen.

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

belgianguy
User
User icon of belgianguy
spacer line

eens zien of mijn stem helpt...gisteren kwam een kerel van de kelurahan bij ons thuis, en die overhandigde stembrieven voor mijn vrouw, mijn schoonmoeder, en mezelf! alles netjes getekend en gestempeld, dus ik veronderstel dat ik morgen lekker mee kan gaan stemmen! ik vraag me af of er nog toeristen zijn die hun oproep gekregen hebben?

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Emoticon: Very funny serieus ja? Als WNA zou je niet het recht mogen hebben om te stemmen uiteraard, ik zou zeggen probeer het gewoon, zeker als je de stemkaart al in handen hebt natuurlijk. Ik heb overigens niets gekregen, heb me ook niet aangemeld, heb ook geen vrouw en schoonfamilie die dat 'per ongeluk' gedaan kunnen hebben. Ben er vrij zeker van dus Emoticon: Wink

marcel70
User
spacer line

Oh Ja Mag Om sid niet stemmen in Nederland Yerun?
Emoticon: Confused Emoticon: Confused

Becik ketitik olo Ketoro

Nemesis
User
User icon of Nemesis
spacer line

In Nederland mogen WNA wel stemmen, maar ze moeten daarvoor naar de ambassade in Den Haag komen.

Echt een gemiste kans dat ze geen stemming per internet hebben georganiseerd. Emoticon: Yes!

Veel stemmen uit Nederland zullen er niet komen, dus.

Amore, more, ore, re, probantur amicitiae. Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.

spacer line  

On 08-04-2009 16:29 marcel70 wrote:
Oh Ja Mag Om sid niet stemmen in Nederland Yerun?
Emoticon: Confused Emoticon: Confused

Tierlijk wel.
Ik dacht dat ik al voor de 4 of 5 x keer heb gestemd ,

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Nemesis

Je hoeft persoonlijk niet te komen , kan ook per post.
Procedure , je moet eerst gaan aanmelden .
Wordt je opgeroepen . Je hebt de keuze om per post of zelf naar KBRI te komen.

Ik denk dat je als buitenlander (WNA) in Indonesia een grote stomiteit begaat als je gaat stemmen terwijl je dat niet kan.
Ik weet niet wel penalty jje krijgt als je betrapt wordt.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

och ja of die ene stem er toe doet.
Zo kan je zien hoe de gemoedsrust van mensen worden bij te gelovig zijn, het moeten van hen zelf.
ik ben blij dat men mij niet verplicht om te gaan stemmen.
In BelgiŽ is het nog verplicht, en dat noem ik ook belachelijk voor woorden.
Ook een ex katholiek land die zich nog geen raad weten, die wet te schrappen.
Misschien komt het door dat land zo verdeeld is tussen Walen, en Vlaanderen.
Ik heb nog nooit gestemd in de Europesche verkiezingen.
Dat boeit mij totaal niet, Europa.
Daarom ga ik ook niet stemmen, maar ik zal niet klagen over de maatregelingen die ze bedenken, waardoor mijn portemonnee dunner van wordt.

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

marcel70
User
spacer line

Om sid
Dat is iets wat Indonesie wel goed doet ,een wna nooit laten stemmen.
Al hoe wel een van de moderatoren heeft weleens gezegd dat als je meedoet in de Nederlandse maatschapij is het normaal om te stemmen?? Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Becik ketitik olo Ketoro

spacer line  

Over Islamitische partijen gesproken, hebben we, de Indonesische redactie van Radio Nederland Wereldomroep, een artikel over PKS geschreven. Lees het volgende.

Een land is geen moskee'

Indonesische Redactie

"Gebruik je stemrecht. Als een remedie voor de problemen van ons zieke volk. Kies daarom de beste kandidaten. Kijk naar de PKS. Niet ontvankelijk voor smeergeld."

De vlotte babbel en moderne achtergrondmuziek in een televisiespotje doen anders vermoeden. Maar de Indonesische PKS is toch een behoudende politieke partij. De islamitische Partij voor Rechtvaardigheid en Welvaart is modern in verschijning, maar conservatief in waarden en normen. Met het openlijk goedkeuren van polygamie heeft de partij in IndonesiŽ veel boze reacties opgeroepen.

Modern en betrokken
'Niet corrupt, maar sociaal en professioneel.' Zo presenteert de PKS zich om stemmen te trekken voor de komende parlementsverkiezingen in IndonesiŽ op 9 april. In een land waar de bevolking argwanend staat tegenover alle politici, klinkt deze slogan als muziek in de oren. En nog vandaag/woensdag noemde de organisatie Transparancy International IndonesiŽ het meest corrupte land van AziŽ.

Deden Permana: "Voor ons is belangrijk dat we niet corrupt zijn, maar betrokken en professioneel. Tot dusver is niemand van het bestuur van PKS betrapt op corruptie," zegt Deden Setia Permana, PKS-vertegenwoordiger in Nederland.

Hoewel veel IndonesiŽrs meer dan genoeg hebben van corrupte politici die hun zakken vullen en hun taak verzaken, zal het voor de PKS toch niet makkelijk zijn twintig procent van de stemmen te winnen. En alleen dan mag de partij een kandidaat leveren voor de presidentsverkiezingen, later dit jaar.

Populistisch
De PKS staat vooraan bij concrete acties. De partij schoot bijvoorbeeld de honderden slachtoffers van de recente dambreuk in Jakarta te hulp. "En dat hebben we ook gedaan in Atjeh, na de tsunami in 2004", zegt Deden Setia Permana.

De partij maakt effectief gebruik van moderne communicatiemiddelen als het internet. Jonge kiezers worden benaderd via sites als Facebook, Multiply en Hyves. Vooral op Facebook ontspinnen zich levendige discussies over polygamie, corruptiebestrijding, bureaucratie en minderheden.

Veel waarnemers beamen dat de partij professioneel opereert. Volgens voorman Tifatul Sembiring telt de PKS 500.000 actieve leden. De partij is in staat zijn kaderleden te mobiliseren zonder het inhuren van lijstduwers, artiesten of andere bekende IndonesiŽrs, zoals veel andere partijen wel moeten doen.

Polygamie
De PKS is ervan overtuigd de benodigde kiesdrempel te zullen halen. Maar een opiniepeiling voorspelt dat de partij niet verder komt dan vijf procent. Met controversiŽle kandidaten die openlijk polygamie steunen en praktiseren, heeft de PKS zich de woede van velen op de hals gehaald.

Een belangenorganistaie voor vrouwen raadt stemmers aan niet op polygame kandidaten te stemmen. Is het niet vreemd dat iemands persoonlijke leven zijn politieke carriŤre bepaalt? Nong Darol Mahmada van de islamitische vrouwenbeweging vindt van niet.

Nong Darol Mahmada; "Ik vind dat polygamie een politieke zaak is. Het gaat hier over beloftes, over hoe iemand zich gedraagt in de intiemste kring. Het is een kwestie van betrouwbaarheid. Een polygame man bedriegt zijn vrouw. Hoe kun je hem als volksvertegenwoordiger vertrouwen? Een ander punt is dat polygamie vaak wordt gerechtvaardigd omdat het zou stroken met de leer van de islam. Dat bestrijd ik!"

Is de PKS vrouwonvriendelijk? In het partijkader zijn veel vrouwen actief. Toch zijn slechts 4 van de 56 bestuursleden vrouw en ook vrouwelijke kandidaten voor de verkiezingen zijn schaars.

Nieuwe strategie
Deden Setia Permana zegt dat de partij juist veel activiteiten voor vrouwen heeft. Als voorbeeld noemt hij gezondheidszorg en de opvoeding van kinderen.

Rudy Gunawan, eindredacteur van Voice of Human Rights in Jakarta, begrijpt wel waarom deze oude traditionele vrouwentaken nu een nieuw jasje wordt gegeven.

Rudy: "Dit is de oude PKS, maar hun aanpak en hun campagne zijn nieuw. Dit is hun nieuwe strategie. Hiermee willen ze hun imago veranderen. Ze willen de indruk wekken dat ze seculair en pluralistisch zijn".

Is het verstandig van de PKS om zo opvallend de moderne tijd te omarmen? De partij bevindt zich in dezelfde moeilijke situatie als confessionele partijen overal ter wereld; ingeklemd tussen modernisme en traditie. Een niet te benijden positie.

"Het kan me niets schelen hoe religieus de kandidaten zijn. Ik kies mensen die het land kunnen besturen. Een land is geen moskee," zegt Mohammed, een verkoper in Jakarta.

Dus de vraag is: zal PKS winnen? Blijf deze partij "clean", nooit besmet zal worden door smeergeld, corruptie? Ik denk dan alle politici en partijen die nu meedoen met de verkiezingen, niet zuiver meer zijn. Ze hebben, misschien niet een groot bedrag, maar wel wat geld hebben moeten geven aan een of andere instanties toen ze hun partijen moesten laten inschrijven om mee te doen met deze verkiezingen. Dat is minimaal. Ik spreek nog niet over andere steekpenningen.

spacer line  

Ik hoop dat SBY wint.
Dan kan hij zijn karwei afmaken.
Als de Indonesiers hem niet kiezen , dan is het hun eigen keuze om weer een paar jaren in het verleden terug worden geworpen.
Eigen schuld dikke bult.

Als Indonesier , (ook al woon ik al tig jaren in Ollanda )vind ik dat kleine relatief felle partijen als PKS nodig .
Kan 2 betekenis hebben voor de Indonesische politiek.
Zeg maar als geweten van het volk , en als defender van de machtelozen.

Ya , ze zijn nodig , ook omdat de gevestigde vaak korrupter zijn en te lang in de zadel blijven.

Als "moderate"moslim ben ik ook niet zxo gecharmeerd van de PKS , maar ben ook blij dat ze bestaan.
Het is ook een waarschuwing aan de gevestigde orde zoals de andere Moslim partijen en Moslim organisaties als Nachdatul Ulama en Muhamadiyah .
In de afgelopen decenia hebben ze steken laten vallen , en daar duik de PKS er in.

Het werken om de ellende van de bevolking te bestrijden vind ik echt goed , alleen moeten de moderaten zorgen dat ze ook hun aandeel vergroten .
Denk maar aan de Midden Oosten .
Hoe zou komen dat HAMAS inde verkiezingenhebben gewonnen , een open vrije dus democratische verkiezing , die onder de druk van het Westen werd gehouden ?

Kunnen de Indonesiers ook lessen trekken , toch ?

spacer line  

On 09-04-2009 03:36 marcel70 wrote:
Om sid
Dat is iets wat Indonesie wel goed doet ,een wna nooit laten stemmen.
Al hoe wel een van de moderatoren heeft weleens gezegd dat als je meedoet in de Nederlandse maatschapij is het normaal om te stemmen?? Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Zeker weten .
Het is ook in strijd met de Indonesische wetten.

In Nederland is het anders geregeld , WNA mogen stemmen op gemeentelijke nivo.
Mij maakt niet uit of ik mag stemmen of niet.
Omdat ik rechten krijg , heb ik altijd gestemd , altijd VVD (Veel Vrije dDgen).
Behalve de vorige keer , heb CDA gestemd omdat VVD in mijn ogen veranderd is.
Meer Islam Fobie en negatieve houding tegen buitenlanders.

marcel70
User
spacer line

Om sid
Voor veel vrije dagen moet u echt in Indonesie zijn.
Alle rode dagen(vrije dagen) en dan de verplichte vakantie dagen das niet verkeerd hoor. Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Vraag me af" hoe zou het zijn als alle WNAdie belasting betalen en meedoen met de maatschapij in Indonesie ook zouden mogen stemmen?
Een moderator heeft hier weleens gezegd dat het heel normaal zou zijn.
Emoticon: Nice Emoticon: Nice

Becik ketitik olo Ketoro

belgianguy
User
User icon of belgianguy
spacer line

wel, ik ben deze morgen lekker gaan stemmen, aangezien ik dan toch mijn stembrief had, een gedoe was het wel, 4 gigantische papieren om open te vouwen, je kandidaat te zoeken, en dan weer helemaal toevouwen, en dat allemaal heel krap op een klein tafeltje achter een blikken wand! ik had vroeger al es meegestemd bij de verkiezing van de kepala desa en van de rt, dit was toch wel es wat anders

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Partij Yudhoyono wint verkiezingen IndonesiŽ

http://www.nu.nl/algemeen/1946(...)ingen-indonesie.html

Nidji
User
User icon of Nidji
spacer line

Kan iemand mij uitleggen hoe de verkiezingen nu precies verder verlopen?

Ik weet namelijk dat er weer verkiezingen zijn 9 juli a.s... ik snap het systeem niet zo goed, denk ik Emoticon: Wink

spacer line  

Dan wordt de president gekozen .
Waarschijnlijk wordt het de overwinaar van de net maar gehouden verkiezingen (de Caleg= calon Legislatif).
Dus zal het SBY worden als Partai Demokrat gewonnen heeft . Ik dacht dat ze in de buurt van 20% zitten , terwijl Golkar(Jusuf Kala) en PDI-P (Megawati) in de buurt van 14-15% zitten.

De oude coalitie SBY-J.K (Golkar) kan mss niet meer.
Omdat beide niet goed met elkaar kunnen opschieten.
De ideale coalitie zal PD en Golkar moeten zijn , heeft wel goed gewerkt.
Nu wordt de positie van JK ook al betwist door de West javaanse Golkar.
Wil Golkar meeregeren , moeten ze met een nwe poppetje komen.

PD en PDI-P coalitie is moeilijk , Megawati is naast haar incompetentie ook geen fan van SBY.

guna2
User
User icon of guna2
spacer line

On 22-04-2009 18:36 Surya Atmadja wrote:
Dus zal het SBY worden als Partai Demokrat gewonnen heeft.

Ach so, net als bij de verkiezingen die de PDI had gewonnen, waarna mijn all time favourite Gus Dur president werd?

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,240,767 topic views - 234,423 posts - 13,692 topics - 25,271 members - last post @ 22-10-2019 18:33 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,716,271 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com