indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Nusa Tenggara - De Kleine Sunda Eilanden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (4 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

emma118
User
spacer line

27 maart a.s. ga ik 3 weken naar Flores. Ik heb voor n week een hotel geboekt en vooraf al betaald. De rest van de reis zal ik dus allemaal cash moeten betalen. Inclusief het reourticket naar Bali.
Nou is mijn vraag. Moet ik al het geld dat ik denk nodig te hebben mee nemen vanaf Bali of weet n van jullie of ik bij een bank op Flores geld kan opnemen.
Of eventueel euro's omwisselen . Dan is het in elk geval niet nodig om met een halve koffer met geld naar Flores te gaan. Of kan ik travelcheques inwisselen voor geld op Flores.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Waar ga je heen Emma?
Er zijn op Flores ook pinautomaten hoor (Labuan Bajo, Ruteng, Bajawa, Ende en Maumere in elk geval, in de twee laatste llaatsen nog de meeste keus)
Die halve koffer is sowieso niet nodig (anders doe je iets verkeerd..... Emoticon: Clown )

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

emma118
User
spacer line

We zullen grotendeels aan de kant van Labuan Bajo blijven
En doen die pin automaten het ook?
Ik denk niet dat we nog een keer het hele eiland gaan oversteken met de auto., maar wie weet vliegen we nog naar Maumere. Weet ik nog niet. Maar in Labuan Bajo zijn we in elk geval een week.
Nou dan weet ik in elk geval dat we daar ook aan geld kunnen komen.

BintangJan
User
User icon of BintangJan
spacer line

Emma,

Ik zou niet teveel vertrouwen op travellerchecks. We hebben ze ook wel eens mee gehad en bij banken staan ze heel raar te kijken als je met die papiertjes aankomt. In Labuan Bajo kun je pinnen.

Als je goed naar het verleden luistert, kun je de toekomst beter verstaan. Jika Anda mendengarkan dengan cermat ke masa lalu bisa masa depan lebih mudah dimengerti

emma118
User
spacer line

Vind ik wel grappig om te lezen. Ik zie me zo staan met m'n dure verzekerde travercheques...... Emoticon: Confused
Nou gewoon pinnen dan maar. Wel plezierig om te weten.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Emma, het is sowieso slim om wat cash euro's mee te nemen. Pinautomaten werken meestal wel.
Even inhoudelijk: ik weet niet precies wat je plan is op Flores maar met 3 weken alleen Labuan Bajo e.o. doe je jezelf tekort en erover heen vliegen ook. Je kunt ook in LB beginnen en dan langzaamaan naar het oosten (laten) rijden en je terugvlucht vanuit Ende of Maumere nemen.

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

emma118
User
spacer line

Nou Anne marie. We kennen Flores al van vorig jaar en hebben toen al alle touristische highlights gedaan. Eigenlijk hebben we het plan om er over een paar jaar te gaan wonen. We willen ons dus zo veel mogelijk orienteren op Labuan Bajo. Je moet toch een keer een keuze maken. Dus eigenlijk willen we in Labuan Bajo een huisje huren (hopen dat dat lukt) en kijken of we voor onszelf kunnen zorgen.

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 02-03-2009 15:06 schreef emma118:
Vind ik wel grappig om te lezen. Ik zie me zo staan met mn dure verzekerde travercheques...... Emoticon: Confused
Nou gewoon pinnen dan maar. Wel plezierig om te weten.

Ik ben aleens op Flores geweest en dat was in 1994, toen hadden ze al ATM's en jawel die ook echt geld geven. Dus pinnen is een goede optie!
Zoals AM post, neem altijd wat cash geld mee (is toch veilig).
En zoals Jan post, hmmmm travelcheques niet aan te raden, vaak worden ze gewoonweg geweigerd of je krijgt een zeer ongunstige koers Emoticon: Angry

Veel plezier op Flores.

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 02-03-2009 15:24 emma118 wrote:
Nou Anne marie. We kennen Flores al van vorig jaar en hebben toen al alle touristische highlights gedaan. Eigenlijk hebben we het plan om er over een paar jaar te gaan wonen. We willen ons dus zo veel mogelijk orienteren op Labuan Bajo. Je moet toch een keer een keuze maken. Dus eigenlijk willen we in Labuan Bajo een huisje huren (hopen dat dat lukt) en kijken of we voor onszelf kunnen zorgen.

Gezien je vraag dacht k dat het de eerste keer was. Vorig jaar hadden ze er ook pinautomaten...... Emoticon: Devil

emma118
User
spacer line

Ja ik denk ook dat dat zo is, maar toen had her reisburo ons aangeraden geld mee te nemen en we hadden meer dan genoeg bij ons en dus hebben we er toen nooit naar gevraagd Emoticon: Yes!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Een reisbureau dat zoiets aanraadt? Dat meen je niet.
Wanneer gaan jullie Emma? Flores behoort voor mij ook nog tot de settle mogelijkheden over een paar jaar dus mijn ogen en oren staan wijd open.

emma118
User
spacer line

Dit jaar vliegen we 1 april naar Flores. Maar emigreren duurt nog 1 1/2 tot 2 jaar. In elk geval moeten we ons huis in Nederland eerst verkopen

trawangan
User
spacer line

Anne Mieke, ben zr benieuwd , tenminste als je dat kwijt wilt, wat de reden is dat je speciaal naar Flores wil om je daar te settelen?
Wij waren begin 2000 op Flores en zr onder de indruk van dit eiland echter toen was het wel erg basic.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Flores behoort voor mij tot de mogelijkheden, maar ook Kupang (en ik vind eigenlijk Ambon ook wel leuk maar eigenlijk wat te ver weg)

Misschien vind ik het juist wel leuk omdat ze basic zijn (ik ben echt allergisch voor luxe toestanden bv op Bali). Overigens wat bedoel jij precies met basic? Smalle (soms slecht) wegen, koud water en weinig internet? Of bedoel je iets anders?

Op de een of andere manier kan ik beter met de mensen daar overweg dan bv op Bali, Lombok of Java. En het is er vind ik veel mooier, vooral rustiger, natuurlijker. Ook de muziek met name die van Ambon. Ik vind dangdut (die van Java want er zitten verschillen tussen de eilanden) niet echt geweldig. Verder is het mij te druk op Java en ik hou niet van grote steden. En ik heb minder kans om 's ochtends om half 5 wakker gemaakt te worden want die laatste 2 uur slaap ik dan gewoon niet meer.
Het is het totaalplaatje denk ik. Sommige dingen kun je gewoon niet uitleggen.

gr
AM

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 05-03-2009 12:29 schreef Anne Mieke: Op de een of andere manier kan ik beter met de mensen daar overweg dan bv op Bali, Lombok of Java. En het is er vind ik veel mooier, vooral rustiger, natuurlijker. Ook de muziek met name die van Ambon. ..........Het is het totaalplaatje denk ik. Sommige dingen kun je gewoon niet uitleggen.

Kan het heel goed begrijpen. Ook voor mij liggen de mensen uit Oost-Indonesie stukken "lekkerder" dan elders in RI. Als ik economische mogelijkheden zou hebben om mijn hoofd redelijk boven water te houden, zou ik morgen nog verhuizen naar Makassar (grote stad want moet tenslotte aan scholing van de kids denken). In Ambon heb ik al gewoond maar het probleem in de "Oost" is, dat de corruptie daar nog even tig x hoger ligt dan in de "West". Daarmee bedoel ik niet dat de autochtone bewoners corrupter zijn (behalve dan de Papua's die de grootmeesters in corruptie zijn) maar wel de daar aanwezige autoriteiten die tijdens hun - korte - stationering aldaar, z.s.m. geld willen verdienen om ook weer z.s.m. terug te kunnen naar de "beschaving". Ik werk al 20 jaar met tussenpozen in de "Oost" en in een corruptiegevoelige branche; dus ik weet waarover ik praat. Daarom denken jullie a.u.b. na over plannen om in Labuanbajo, Kupang of Ambon te gaan wonen, doorgaans met als uiteindelijk resultaat faillissement en deportatie. Verblijf aldaar kost je handen vol met geld. De autoriteiten weten je binnen no time te vinden en denken: "Ha, een bule met een vette portemonnee; daarvan gaan we eens mee profiteren". In Labuanbajo zitten verschillende bule , doorgaans in het duiken, etc. en daar zit er niet 1 onder die geen stront aan de knikker heeft. Jaren geleden heeft mijn toenmalige zakenpartner een boot laten bouwen in Labuanbajo dat hem uiteindelijk de kop kostte en wij achterbleven met een failliet reisburo daardoor. Puur vanwege belazerij en corruptie. Hoe prettig(er) de bewoners zijn, hoe moeilijker het is daar echt stand te houden. En denk nou niet: "dat overkomt mij niet", het is iedereen overkomen. Je kan je uitlsuitend in de "Oost" vestigen met een dikke buidel met geld en veel, heeeeeel veel connecties (incl. corruptie) in de lokale overheid. Al eens afgevraagd waarom er zo weinig bule wonen in de "Oost", en als ze er wonen het allemaal "groentjes" zijn en zelden oudgedienden (tenzij een dikke portemonnee en niet constant aanwezig). In Ambon ben ik er ook "afgelazerd" door immigratie; notabene nog door bemoeienis van schoonfamilie. Tel uit je winst.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

YB, je schrijft dat je in een corruptgevoelige branche werkt. Wat je hierboven schrijft heb je al eens eerder opgeschreven. De voorbeelden gaan ook over een zakenpartner en bules die er een business hebben. Ik geloof echt meteen wat je schrijft. Echter, ik ga er niet werken en zal er geen business hebben. Dus dat stuk belazerij en corruptie zal voor mij niet opgaan.
Er wonen weinig bules in oost Indonesie, althans een stuk minder dan in het westen met name Java en Bali en Lombok maar die verhouding is hier gelijk aan die van de toeristen. Er zijn ook veel en veel minder toeristen voorbij Lombok. Daar zit voor mij de logica in. Ik heb de indruk (want ik heb ze natuurlijk nooit allemaal gesproken) dat de meeste bules die bijvoorbeeld op Bali wonen echt vinden dat ze op een geweldige plek wonen. Natuurlijk zullen er ook wonen uit "praktische" overwegingen.

Maar we zijn intussen ook al een stuk of 5 posts aan het off topicen.

emma118
User
spacer line

Vind dit wel heel interessant hoor. Wij willen op Flores als pensionada's gaan wonen. Geen zaken dus. Zou je dan ook zo'n groot risico nemen.
Bali vinden we veel te druk en te toeristisch.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ja, ik ben bang van wel. Ook al doe je geen zaken (deed ik ook niet in Ambon) dan ben en blijf je de bule waarvan te plukken is. En in de ogen van Indonesische autoriteiten heeft elke bule een dikke portemonnee. Waarom denken jullie dat de meeste buitenlanders te vinden zijn juist in de grote steden op Java en op Bali? Daar val je veel minder op en word je dus niet zo snel lastig gevallen. De autoriteiten verdienen daar toch wel genoeg aan toeristen en andere zaken.
In de "Oost" echter niet. Voor elke autoriteit is het een straf om in de buitengewesten te worden geplaatst. Er valt weinig te verdienen, in hun ogen ook weinig te doen en men wil dus z.s.m. weer terug naar de "beschaving". Als er dan een enkele buitenlander woonachtig is, dan is dat de enige kans om iets eruit te "trekken"(van de plaatselijke bevolking valt doorgaans weinig te plukken want iedere autochtoon die iets verdient, verdwijnt uit de "Oost" en gaat zich vestigen in de "West", want dat geeft aanzien (gengsi) en niet dat - in hun ogen - achterlijke Indonesische variant van Tjietjerksteradeel).
Mijn ervaring met Nederlanders die zich ooit hebben gevestigd ten oosten van Lombok, is een grote weg van treurnis en ellende. Ze zijn uiteindelijk na een aantal jaren allen verhuisd naar Lombok of Bali (noodgedwongen). Zo zit ik - behalve vanwege mijn werk - ook op Java en Bali; er is gewoon geen ruimte voor buitenlanders op afgelegen plaatsen, tenzij je een sterke "backing" hebt van een hooggeplaatste Indonesier die je kan steunen (als hij niet plotseling wordt overgeplaatst). Heb je dat niet, ga dan niet je noodlot tegemoet. Ik geef jullie 3 jaar en meer niet. Daarna zal je ook "aftaaien" naar Java of Bali. Tenzij je dus hooggeplaatste contacten hebt. Dat was ook mijn bezwaar tegen het mee-investeren in die boot van mijn zakenpartner (zie hierboven) om de doodeenvoudige reden dat hij dat hoofdstuk van die "backing" oversloeg en ik van tevoren de ellende al zag aankomen.
Ik zou jullie allen het allerbeste willen wensen maar blijf zeer sceptisch over plannen je op Flores, Sumba of Flores te gaan vestigen. Ervaring is een harde maar soms ook nare leermeester. Ik zou het veel mensen gunnen zich daar te vestigen i.p.v. op het Indonesische Torremolinos, maar het is gewoon niet anders; zeker nu niet met de regionale autonomie: dan ben je helemaal rechteloos en aan de grillen overgeleverd van de lokale autoriteiten. Zelfs een "goede" vriend uit Jakarta helpt dan niet meer.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

95,552,785 topic views - 242,168 posts - 13,759 topics - 35,541 members - last post @ 05-12-2021 19:38 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

156,428,323 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com