indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login
elsbeth
User
spacer line

Ja, jij zit wat verder naar het oosten, neem ik aan. Ik ben waarschijnlijk ruim 2 weken op Sulawesi (Minahassa en Toraja), ruim een week op Java (Yogyakarta) en een kleine week op Bali (Ubud en oost Bali).En dat tussen 15 juli en 14 augustus. Of mijn kinderen goed opgevoed zijn? Tja, wat zal ik zeggen, het zijn vooral anderen die zeggen dat ze zo goed opgevoed zijn, thuis merken wij daar soms wat minder van. Maar we hebben ook altijd de stelling gehad dat ze zich ergens moeten kunnen afreageren van de frustraties die het leven van de beginnende puber nou eenmaal met zich meebrengt. Dus dan veel liever thuis dan bushokjes kapot slaan of "poten rammen" in de stad. En ja, dan is moeder natuurlijk wel eens "de lul". (vader ook trouwens). Hoort er een beetje bij. Maar ik geloof dat we ze de belangrijkste waarden wel hebben meegegeven. Anne Mieke, waar zit jij tegen die tijd?

Groeten Elsbeth

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 22-02-2009 15:52 elsbeth wrote:
Ja, jij zit wat verder naar het oosten, neem ik aan. Ik ben waarschijnlijk ruim 2 weken op Sulawesi (Minahassa en Toraja), ruim een week op Java (Yogyakarta) en een kleine week op Bali (Ubud en oost Bali).En dat tussen 15 juli en 14 augustus. ............................... Anne Mieke, waar zit jij tegen die tijd?
Waar ik dan zit? Naar alle waarschijnlijkheid wel in het oosten idd en dan ten oosten van Sumbawa als ik de kaart bekijk. Het hangt een beetje af van wat ik in april ga doen en het vervolg daarop (ik durf het haast niet te zeggen maar ik ga eerst in april nog ruim 3 weken Emoticon: Blush )
Van de zomer ben ik van 24 juli tot 14 september weg en op mijn lijstje staan NTT, Maluku (Seram, Saparua en ?) , Papua en Sulawesi Selatan en/of Tenggara (daar gaat ook geen mens naar toe geloof ik). Ik moet nog een keuze maken hoewel mijn plannen willen nog wel eens ter plekke veranderen maar ik ben helemaal verliefd op het oosten dus het moet wel gek gaan wil ik ergens anders terecht komen.(ik kan Sumatera wel een tijdje missen) en ja op Bali zal ik ook wat tijd moeten doorbrengen op op mijn vliegtuig te wachten.
Heb jij al een plan?
Aduh dit heeft niks met onderhandelen voor hotels te maken..........Bagaimana? Emoticon: Blush

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

elsbeth
User
spacer line

Ja Anne Mieke, als je alleen reist, kun je je af en toe wat permitteren. Ik zit toch erg tegen 6 vliegtickets aan te hikken. Alle vakanties zijn voor onze "reteduur", maar we leven verder niet al te idioot (ik heb bijv. geen enkele bontjas en haat uberhaupt winkelen). Maar onze vakanties zijn wel heilig. Eind april gaan we 6 dagen naar Rome, de kinderen vonden 3 jaar geleden Parijs helemaal geweldig, dus Rome zal ook wle een succes worden. Maar ik had niet gedacht ooit nog met de kinderen naar Indonesie te gaan, je moet ook wat te ontdekken overlaten aan de kinderen als ze zelf volwassen zijn. Maar ja, het was wel al lang een wens van me.
Mijn plan had ik hierboven al grofweg geschreven, vooral Sulawesi dus. En dat betekent voor mij eigenlijk niets nieuws,want ik ben daar 2 keer eerder geweest. Maakt niet uit, kan er waarschijnlijk wel 10 keer heen.

Groet Elsbeth

spacer line  

beste Anne mieke en elsbeth, even voor de duidelijkheid, ik ben geen voorstander van omkoping of daarop lijkende praktijken, vroeg me alleen af wat de gebruiken zijn in dergelijke kwesties.

overigens ben ik ook een voorstander van het weggeven of kadon geven van producten zoals melkpoeder e.d. maar dat is mijn/maar een mening.

ik wel benieuwd waarom je 100 eur per nacht exoibitant vindt op bali, google me suf maar voor een paar top hotels zie ik echt bedragen van 200 eu of meer staan... ook hier weer even een toevoeging, ik wil maar een paar dagen in dat soort hotels zitten, even ontspannen zeg maar, en de rest wil ik in veel goedkopere hotels gaan zitten. Ik hen nog niets geboekt en dat zijn we ook niet van plan, we zien ter plaatse wel hoe het loopt!

Albert H
User
User icon of Albert H
spacer line

www.legianbeachbali.com
Reisorganisaties vragen voor de Garden Bungalow 33-37 euro p.p.p.n.
Inclusief ontbijt.
Ter plekke is vaak veel duurder omdat ze allotments hebben met reisorganisaties.
Veelal als je op de bonnefooi gaat en er zijn nog kamers vrij, dan gaan ze wel lager zitten. Althans dit hotel wel is mijn ervaring.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 22-02-2009 19:05 eerste keer bali wrote:

overigens ben ik ook een voorstander van het weggeven of kadon geven van producten zoals melkpoeder e.d. maar dat is mijn/maar een mening.

Waarom niet? Ben gewoon ff nieuwsgierig?

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

spacer line  

mijn ervaringen met weggeven zijn niet positief, neem Cuba, enkele jaren geleden een arm maar vrolijk en zeer,zeer trots. mensen hadden niet veel, maar accepteerde het (communisme ff niet meegenomen) er was weinig criminalteit en bedelen was not done (trots volk!)

Echter door de komst van toerisme, met name west-europeanen, is er een hoop veranderd. er kwam namelijk advies van ´kenners´ om pennen e.d. mee te nemen...en dat gebeurde ook...

de mensen kregen door dat bedelen resultaat boekte.... en gingen meer en meer bedelen....

en pak hem beet 10 jaar terug hadden ze dat nooit gedaan...

ik ben en voorstander van belonen, ik ben in staat om te onderhandelen over een taxirit in de carib, voor omgerekend 20 euro cent,.....(5 km ) ja ik weet het.... Emoticon: Stupid

en dan bij het einde van de rit als alles uitstekend is verlopen, 3 euro fooi te geven.....

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 22-02-2009 19:05 eerste keer bali wrote:
ik wel benieuwd waarom je 100 eur per nacht exoibitant vindt op bali, google me suf maar voor een paar top hotels zie ik echt bedragen van 200 eu of meer staan... ook hier weer even een toevoeging, ik wil maar een paar dagen in dat soort hotels zitten, even ontspannen zeg maar, en de rest wil ik in veel goedkopere hotels gaan zitten. Ik hen nog niets geboekt en dat zijn we ook niet van plan, we zien ter plaatse wel hoe het loopt!

Ik vind 100 euro sowieso een exhorbitant bedrag voor een hotel waar ook ter wereld en op Bali heb je voor minder dan de helft geweldige hotels en luxe homestays. De omschrijving van een tophotel zal voor iedereen wel anders zijn. Maar ieder zijn ding, het is maar net wat je zoekt. Ik ben allergisch voor veel sterren, cocktails en jacuzzis. Ik heb meer (ont)spannende momenten in simpele onderkomens en ontspannen in Kuta zal me nooit lukken. Het gaat ook niet om kunnen maar ik wil dergelijke bedragen gewoon niet betalen.
Ik zat in Waingapu (Sumba) noodgedwongen in het duurste hotel voor Rp 275.000 (ik bedoel niet dat dat duur is maar dat het daar het duurste hotel was, alles zat vol, dat klinkt wat raar maar je hebt daar niet meer dan een stuk of 6 hotels en als er meetings zijn dan is het al snel gebeurd natuurlijk) zo'n ding met een heuse lounge model balzaal en als ik dan de deur uit ging keek ik eerst altijd even voorzichtig naar links en rechts wie me daar uit zag komen. Ik vond het gewoon een beetje genant en teveel verschil met de mensen die ik er kende en waar ik dus ook thuis kwam.
Dus als we het hier hebben over 100 euro dan is dat zo'n beetje 1,5 juta, 2 of 3 maandsalarissen daar. Verder laat ik mijn rupiahs liever bij wisma's of kleine hotels met Indonesiers als eigenaar dan bij hotels van een buitenlandse of chinese eigenaar die hun personeel vaak als slaven behandelen. Zo kijk ik er tegenaan.
Maar voor elk wat wils zeker op Bali. En als het dan toch zulke hoge bedragen moeten zijn dan maar gewoon betalen met de gewone onderhandelingen en liever geen omkoperij van baliemedewerkers in het hotel. En er zijn hierin ook geen gebruiken, hooguit het gebruiken maar dan met een andere betekenis.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 22-02-2009 20:08 eerste keer bali wrote:
mijn ervaringen met weggeven zijn niet positief, neem Cuba, enkele jaren geleden een arm maar vrolijk en zeer,zeer trots. mensen hadden niet veel, maar accepteerde het (communisme ff niet meegenomen) er was weinig criminalteit en bedelen was not done (trots volk!)

Echter door de komst van toerisme, met name west-europeanen, is er een hoop veranderd. er kwam namelijk advies van ´kenners´ om pennen e.d. mee te nemen...en dat gebeurde ook...

de mensen kregen door dat bedelen resultaat boekte.... en gingen meer en meer bedelen....

en pak hem beet 10 jaar terug hadden ze dat nooit gedaan...

ik ben en voorstander van belonen, ik ben in staat om te onderhandelen over een taxirit in de carib, voor omgerekend 20 euro cent,.....(5 km ) ja ik weet het.... Emoticon: Stupid

en dan bij het einde van de rit als alles uitstekend is verlopen, 3 euro fooi te geven.....
Van trots kun je niet eten of je kinderen grootbrengen. Mensen die niet veel hebben maar het accepteren? Tja ze zullen wel moeten.

Is het zo erg als kinderen om een pen vragen? Voor mij niet hoor. Wij hebben stikgeluk dat we in een rijk land geboren zijn en dat wij de keuze hebben om te gaan, jij de keuze hebt om te onderhandelen over je hotelprijs of taxirit. Onderhandelen doe ik alleen als ik zeker weet dat er veel te veel wordt gevraagd. Maar omdat ik vaak in Indonesie kom ken ik de prijzen. Heb je ooit een Indonesier zien onderhandelen bij een becakrijder? Ik niet. En als het om souvenirs gaat (die we eigenlijk niet eens nodig hebben maar het is zo leuk) dan bepaal ik eerst voor mijzelf wat ik ervoor wil betalen
Ik zie het zo: ik ben secretaresse en ik vlieg meerdere keren per jaar die kant op. Denk je dat een secretaresse in Indonesie het omgekeerde kan doen? Ze kan nog maar amper in haar eigen land reizen. Misschien niet omdat haar salaris niet voldoende is maar omdat haar salaris deels ook bijdraagt aan het gezinsinkomen (ouders, broertjes, zusjes) Dan hebben we het in principe over twee mensen die hetzelfde werk doen maar blijkbaar anders beloond worden en in andere omstandigheden leven. Als ik ergens ben of het nu paar uur of een week is en ik leer mensen kennen dan heb ik er geen moeite mee om ze met kleine dingetjes voor even gelukkig te maken. Waarom niet?
Belonen doe je je kind als het braaf is zodat het dingen leert. We hebben het hier over veelal volwassen mensen die "pech" hebben voor een dubbeltje geboren zijn en nooit een kwartje worden. Van mij mogen ze dat kwartje hebben. Ik denk dat we heel hard vergeten dat de economie in Europa in een hele snelle lift heeft gezeten. Het kan gewoon niet meer op in Europa. We weten soms van gekkigheid niet meer wat we met ons geld moeten doen. Voor velen ging die lift zo snel dat ze niet eens meer het lef hadden om uit te stappen en meegingen in de drang naar mooier, groter en beter.

Jij bent geen voorstander van hetgeen ik doe en ik ben geen voorstander van om de andere kant uit te kijken (waar ik niet mee bedoel dat anderen mijn voorbeeld dan maar moeten volgen). En in een ander land waar de verhoudingen ten opzichte van het westen scheef zijn (Myanmar, Laos. Cambodia) doe ik dat ook hoor. Gewoon zoals het uitkomt en niet als een sinterklaas maar om het een heel klein beetje en voor even wat beter te verdelen. Wij hebben (meer dan) genoeg.

Ja ik weet het alweer off topic. Maar dit is iets waar ik heel graag op wil reageren.

Gr
AM

senior
User
User icon of senior
spacer line

AM.

Ik ben blij dat er nog mensen zijn zoals jij..ik kan me helemaal vinden in jouw (en mijn ) standpunt.. Emoticon: Yes!

hati hati, pelan pelan

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 22-02-2009 23:22 senior wrote:
AM.

Ik ben blij dat er nog mensen zijn zoals jij..ik kan me helemaal vinden in jouw (en mijn ) standpunt.. Emoticon: Yes!

Emoticon: Worship Emoticon: Worship Emoticon: Worship
ik sluit me ook volledig aan bij Anne Mieke en Senior ,kort maar krachtig Emoticon: Yes! Emoticon: Yes! Emoticon: Yes!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

cornelisse
User
spacer line

Hulde voor Anne Mieke, helemaal mee eens. Emoticon: Party!

spacer line  

AM,

nog even een quote:
"Jij bent geen voorstander van hetgeen ik doe en ik ben geen voorstander van om de andere kant uit te kijken"

bedoel je dat ik de ander kant uit kijk ? of lees ik het verkeerd?

Gr
Eerste keer Bali

BertH
User
spacer line

On 22-02-2009 21:14 Anne Mieke wrote:

...
.... Wij hebben (meer dan) genoeg....

Dat is vreemd; de meesten hebben nooit genoeg, inclusief de corrupte Indonesiërs die ervoor gezorgd hebben dan de overgrote meerderheid van de inwoners geen nagel hebben om aan hun achterste te krabben.

Heel nobel is het wel, AM, maar die druppel op de gloeiendhete plaat heeft helaas geen tijd om te koken. Het is verdampt voordat het de plaat raakt. Ik begrijp daarom al die mooie schouderklopjes niet, maar ja, ik was altijd voor de Rolling Stones en anderen altijd voor de Beatles. Het hield men bezig, en ook daarom is dit forum: discussiëren, omdat niet iedereen er hetzelfde over denkt.

On 22-02-2009 21:14 Anne Mieke wrote: .... buitenlandse of chinese eigenaar die hun personeel vaak als slaven behandelen....

Je visie over Chinezen deel ik niet geheel. Als inwoner van RI heb ik liever met een Chinees van doen dan met een Indonesiër (waarmee niet gezegd dat de Chinees geen Indonesiër is!); mijn Indonesische echtgenote eveneens. Een Chinees neemt genoegen met een kleine winst en hoopt jou als klant te houden onder het motto vele kleintjes maken een grote (en het werkt!), de Indonesiër probeert je bij die gelegenheid een poot uit te draaien en als dat lukt doet hij voorlopig eventjes niets, maar gaat op zoek naar een volgend slachtoffer als zijn geld op is, en dat werkt meestal niet en dan heeft de wereld het weer gedaan. De Chinese ondernemers die ik ken behandelen hun personnel veel beter dan Indonesische ondernemers.

Hotels kun je vinden tussen de € 5 en € 500, geheel afhankelijk van de toerist zijn/haar wens. De dure hotels hebben inderdaad meestal een buitenlander als eigenaar, de goedkopere meestal een Indonesische Chinees, die op de achtergrond blijft. Slechts een enkele keer kun je het m.i. treffen dat een Indonesiër de scepter zwaait. Dan is dat wel goedkoop, inderdaad, maar de kwaliteit is dan navenant natuurlijk.
Wat wel van belang is dat het merendeel van het door toeristen uitgegeven geld aan hotels niet ten gunste komt van de armoede in Indonesië.

In een land waar een ongeschoolde arbeider het moet doen met € 2 per gewerkte dag is armoe troef. Ik begrijp daarom niet dat iemand in Indonesië een vakantieland kan zien, afgezien van die paar resorts die er zijn, waar het goed toeven is. Daarbuiten zie ik het als ramptoerisme, want het is een hele grote ramp wat er in Indonesië heeft plaatsgevonden en nóg plaatsvind.

Het is helaas niet anders en positieve veranderingen zitten niet niet in het vooruitzicht noch in een budget. Emoticon: Nooo

Poverty is a great equalizer, but not by choice.

elsbeth
User
spacer line

Bert,
Ik kan zeker het een en ander herkennen in je verhaal over het verschil tussen Indonesier en Chinees wat betreft ondernemingsgeest. En je verhaal over ramptoerisme, ik kan me voorstellen wat je bedoelt. Ik heb dat alleen in India zo ervaren, voelde me daar inderdaad een ramptoerist en heb geprobeerd twee weken eerder naar huis terug te vliegen, kon helaas niet . Achteraf toch een bijzondere maand gehad, maar zeker met een vies smaakje in mijn mond. In Indonesie heb ik dat soms ook wel eens.
Ik heb het je laatst ook al een keer gevraagd, maar het blijft mij intrigeren wat je precies in Indonesie doet. Je hoeft daar natuurlijk geen antwoord op te geven, maar het valt me op dat je, ondanks het feit dat je het een "hellhole" noemt, en ook niet snapt waarom mensen het als vakantieland zien, je er toch nog steeds (ik begrijp al jaren) woont. Dan moeten er voor jou toch zwaar(der) wegende voordelen zijn. Destijds zei je me dat je er op zou antwoorden, maar volgens mij heb ik er niks meer over gelezen. Ben gewoon benieuwd wat jou daar vasthoudt.

groeten Elsbeth

BertH
User
spacer line

Elsbeth, ik ben ook in India geweest en heb ook dat vieze smaakje in de neus en mond gehad. Ten hemelschrijend en ik krijg er tranen van in mijn ogen als ik daar nog aan denk. De hemel zij geprezen, dat het in Indonesië niet zó erg is als daar. Aan de andere kant schijnen er ook prachtige plekken te zijn in India, net als in RI. Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om dat te ontdekken, maar de herinnering aan die lucht weerhoudt me nog om dat te doen. Wie weet komt het er nog eens van.

Mijn drijfveren zullen niet meer op dit forum verschijnen. Ik kon ze niet meer doorsturen, want ik mocht niet meer inloggen van het gezag voor de duur van een week of zo. Daarom is dat onderwerp ook niet zo erg geschikt voor dit forum. Ik zie geen email van je, anders zou ik je emailen, en mijn identiteit blijft beschermd. In RI slaapt je verrader nooit.

Dat "hellhole" moet je ook niet te letterlijk opvatten, natuurlijk. RI is een land dat leeft in en van armoede door vergaande corruptie. Dat maakt he uiterst ongemakkelijk voor de inwoners, die alle ziektes van de wereld hebben en geen geld voor een eenvoudige behandeling, mensen gaan dood aan kleine ongemakken of leven met een verwrongen lichaam, met pijn en ga zo maar door. Er zijn er teveel die vergaand hulpbehoevend zijn. Van binnenuit is geen hulp te verwachten, de hulp van buitenaf verdwijnt in de verkeerd handen. Het resultaat is een verrot land, waar mensen over dromen en idealiseren, op vakantie gaan en denken aan ondernemen. Niet gehinderd door kennis van zaken, en hier mag het niet gezegd worden, maar toch doorgaan en doorgaan dat RI zo prachtig is. Het is verre van dat, gezien vanuit de ogen van de inwoners. Waarom moeten die rijke, decadente Europeanen dat dan zo geweldig vinden? Helaas is het droevig gesteld met de moraal van vele Europeanen die hier op ramptoerisme komen.

Maar goed, ik ga weer te ver, omdat ik te doen heb met de mensen hier.

Poverty is a great equalizer, but not by choice.

spacer line  

On 23-02-2009 11:27 BertH wrote:

...

Je visie over Chinezen deel ik niet geheel. Als inwoner van RI heb ik liever met een Chinees van doen dan met een Indonesiër (waarmee niet gezegd dat de Chinees geen Indonesiër is!); mijn Indonesische echtgenote eveneens.

Een Chinees neemt genoegen met een kleine winst en hoopt jou als klant te houden onder het motto vele kleintjes maken een grote (en het werkt!), de Indonesiër probeert je bij die gelegenheid een poot uit te draaien en als dat lukt doet hij voorlopig eventjes niets, maar gaat op zoek naar een volgend slachtoffer als zijn geld op is, en dat werkt meestal niet en dan heeft de wereld het weer gedaan.

De Chinese ondernemers die ik ken behandelen hun personnel veel beter dan Indonesische ondernemers.

Klopt dat de gemiddelde chinese ondernemers genoegen nemen met een kleine winst.
Het gaat om de grote omzet .

Aan de andere kant ben ik eens met wat A.M schreeft dat de chinezen(niet allemaal) hun personeel " slecht" behandelden , maar beter betalen .
Moet altijd lachen als ik chinese mensen met hun nanny (genduk) van hun kinderen rondlopen in diverse grote malls van Jakarta .
In het byzonder Taman Anggrek en Kelapa gading Mall.
Echt geen porem zeggen we dan.

Aan de ander kant heb je ook volkstammen chinese ondernemers die de " Hit and Run " manier van zakendoen toepassen .Ook bij hun eigen " mensen" .
Ze zijn even onbetrouwbaar of betrouwbaar als de gemiddelde Indonesische ondernemers. Ter informatie , wie heeft Indonesia leeg geplunderd voor en na de Krismon ?
Vroeger kan je nog gaan handelen met de chinese handelaren op grond van vertrouwen.Vaak ken je de vader of grootvaders van die handelaren persoonlijk.Tegenwoordig niet meer .

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 23-02-2009 09:52 eerste keer bali wrote:
AM,

nog even een quote:
"Jij bent geen voorstander van hetgeen ik doe en ik ben geen voorstander van om de andere kant uit te kijken"

bedoel je dat ik de ander kant uit kijk ? of lees ik het verkeerd?

Gr
Eerste keer Bali

Nee dat bedoel ik niet. Ik zeg dat ik er geen geen voorstander van ben om de andere kant uit te kijken en te doen alsof armoede niet bestaat of een excuus te bedenken waarom ik iets niet zou geven (en dat vind ik dat je dat inderdaad wel doet in je posting over Cuba en dat moet je ook zelf weten). Maar ik kan dat niet.
Mensen in dergelijke situaties hebben niks aan trots of analyses die wij erop na houden. Ik kijk iemand recht aan en ik weet wat ik zie. En daar zal ik zeker wel eens naast zitten maar dat is dan voor hun eigen geweten. Ik heb geen idee of je ooit bij mensen in de kampung bent geweest en hoe ze leven. En dan heb ik het niet over een luxe kampung maar zo eentje met golfplaten, dunne muren, waar iedereen bij mekaar op schoot woont, met zijn vieren in één bed/matras als het al geen tikar is en er alleen s avonds een paar uur stroom gebruikt wordt. Die kunnen echt wel wat gebruiken.
Ik zat een paar jaar geleden in een Peramabus op Bali met andere toeristen, Nederlanders. Een van hen iemand die blijkbaar al langer op Bali kwam zou het wel eens even uitleggen aan de andere wat minder bereisde Nederlanders. De Indonesiers hadden het nog niet zo slecht, in elk geval geen honger, “kijk maar er groeit overal rijst en de bananen kun je zo langs de kant van de weg plukken, zei de man (gestoken in (veel te) chique merkkleding, hier en daar wat goud en het laatste model mobiele telefoon. Echt, dan word ik denkbeeldig helemaal groen. Als je zo denkt dan heb je of een plank voor je kop of je wil het gewoon niet weten, dus de andere kant uitkijken.

spacer line  

Beste Am,

Jij geeft aan dat er de mensen niets hebben aan de analyses die wij erop na houden, maar ze hebben ook niets aan aannames van onze kant.

Ik heb in cuba vaak bij locals langsgeweest, geen stroom e.d is daat heel normaal. De beste mensen verbouwde werkelijk waar alles zelf, van koffie tot sigaren (tabak). natuurlijk was het onze begrippen echt armoede maar de man was gelukkiger dan een hele hoop nederlanders!

maar wat ik wil benadrukken dat jij het op een manier bekijkt en ik op een andere, maar ik kijk zeker niet de andere kant op!

cornelisse
User
spacer line

Daar dit niet de juiste plaats is voor een discussie over armoede in de wereld (waar wij westerlingen hard aan werken om in stand te houden want zonder armoede geen rijkdom) ben ik het wel met AM eens dat je niet je kop in het zand kan / moet steken.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 23-02-2009 13:18 eerste keer bali wrote:
maar wat ik wil benadrukken dat jij het op een manier bekijkt en ik op een andere, maar ik kijk zeker niet de andere kant op!
Laten we daar dan maar op houden en ik hoop dat je je niet door het corruptie “systeem” laat verleiden.

On 23-02-2009 14:56 cornelisse wrote:
…… ben ik het wel met AM eens dat je niet je kop in het zand kan / moet steken.
Zo zie je maar dat mensen verschillend tegen de dingen aankijken want er zijn hier ook mensen die vinden dat ik dat juist wel doe. (ik zat zojuist een reactie te typen op de post hierna maar deze is denk ik weggehaald)
Het is zeker een moeilijk onderwerp. Ik heb de wijsheid ook niet in pacht maar doe wel altijd wat mijn gevoel me ingeeft.

gr
AM

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

AM
(ik zat zojuist een reactie te typen op de post hierna maar deze is denk ik weggehaald)

Ik denk ook nu ik zie dat ik vanmorgen dit verhaal hieronder had geplaats, nu niet meer kan terug vinden.
Vreemd dat er iets word weggehaald zonder een melding van iets dien aard word geschreven.
Gelukkig had ik dit al eerder op word geschreven, dus kan het zo terug zetten Emoticon: So funny

zal het proberen naverwant de beelden je iets zegt, verduidelijken.
Je kan als je ergens naar toe wilt gaan, genoeg informatie verkrijgen op Internet.
Dus dan zijn woorden van wie dan ook niet van belang.
Het is wel leuk voor de discussies, het is soms jammer dat mensen gelijk op de kast te krijgen zijn, en het dan af laten weten.
Zolang het maar op een wijze gaat voor elkaars respect, en schelden achterwege wordt gelaten.
Scherp mag tegenwoordig want kijk hoe het men doet op http://www.geenstijl.nl/, deze site bekijk ik ook elke dag, en je ziet hoe ze daar mee omgaan.
Niets mis mee, je word gewoon even zonder fatsoenlijke correctheid op je plaats gezet.
Sommige mensen hebben een overdreven fatsoensnorm aangelegd, en daardoor is gauw een discussie verwaterd.
Maar kijk op de twee verschillende filmpjes dan zie je het verschil duidelijk ……….. Emoticon: Nice Emoticon: Shiny
hthttp://www.youtube.com/watch?v=zpWxEXh5SOI&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v(...)1JoU&feature=related

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 22-02-2009 12:32 elsbeth wrote: Het komt op mij enigszins schijnheilig over om enorm af te geven op iedere corrupte politie ambtenaar, maar er vervolgens gebruik van maakt als het je uit komt (niet zozeer alleen naar jou bedoeld, meer in het algemeen). Iedereen vindt zichzelf een dief van eigen portemonee als íe er niet aan meedoet. Ik vind dat meten met twee maten. En ja, ik weet dat ik makkelijk praten heb, ik heb in RI nooit mijn brood hoeven verdienen en kan het dus niet van binnenuit bekijken.

Juist, als je je brood niet hoeft te verdienen. Ik ben het met je eens dat je als toerist die weg niet in hoeft te gaan. Maar het is heel wat anders als je je brood moet verdienen (of moet verdienen voor een ander). Als ik handelswaar het land moet uitkrijgen, dan wil de consument in NL niet weten hoe het in zijn woning komt, maar dat het komt.
Als ik met een groep toeristen op stap ben en we kunnen gedeelen van het geboekte programma niet uitvoeren omdat er ergens een autoriteit dwars ligt, wil men niet weten hoe het wordt opgelost maar dat het wordt opgelost.
Als iemand problemen heeft met de immigratie vanwege zijn visum, dan wordt toch vaak een dubieuze oplossing aangedragen die ook een toerist niet zal weigeren. Want voor hem/haar is het ook het belangijkste dat hij/zij er komt.
En ga zo maar door.... Blijkt toch vaak weer dat aan het einde van het ¨corrupte¨ touwtje toch feitelijk een westerling staat. Maar anderzijds ook logisch dat men zijn/haar probleem wil opgelost krijgen.
Ik heb jaren voor verschillende bedrijven moeten werken in de oost (NTT, Maluku, Papua) en als je daar wilde slagen, kan je het wel vergeten om straight te blijven. Dan gaat het bedrijf failliet. Wat is dan de keuze??

Sjoukje
User
spacer line

Beste "eerste keer bali",

Mijn broer woont op bali en verhuurt daar ook een huis, misschien een idee?
www.kutatownhouses.com

MVG

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-02-2009 12:05 BertH wrote: Het resultaat is een verrot land, waar mensen over dromen en idealiseren, op vakantie gaan en denken aan ondernemen. Niet gehinderd door kennis van zaken, en hier mag het niet gezegd worden, maar toch doorgaan en doorgaan dat RI zo prachtig is. Het is verre van dat, gezien vanuit de ogen van de inwoners. Waarom moeten die rijke, decadente Europeanen dat dan zo geweldig vinden? Helaas is het droevig gesteld met de moraal van vele Europeanen die hier op ramptoerisme komen.

Dit is uitstekend verwoord. Ik begrijp dat lyrisch gedoe evenmin. Luister en kijk naar de autochtone bevolking, wat vindt die ervan? Zoals ik al een keer schreef over dat lyrisch gedoe van een Nederlandse reisleidster over het boerenleven op de sawah´s. Niemand vraagt eens aan die boer of hij dat wel zo leuk vindt, dat ploeteren op die drassige grond. Of die straatverkoper, of dat nou zo idyllisch is. Waarom zouden zoveel Indonesiers graag hun land verlaten als hun samenleving en toekomst zo mooi zou zijn?
Toen ik de 1e maal in RI kwam, was het nog volop dictatuur. Daarvan was ik me bewust en heb vanaf het begin nooit het land lopen ophemelen. Je houdt juist van een land en volk als je je ogen niet sluit voor de werkelijkheid en stilstaat bij de misstanden.
Inmiddels is de dictator weg maar het is nog steeds verre van ideaal want het reli-fascisme steekt de intolerante kop op. Dus we blijven kritisch, en dat is iets wat ook hier door de autochtonen wordt gewaardeerd; als je maar niet beledigend wordt. Denkt men dat de Indonesier niet weet wat er loos is met zijn/haar land?
Dat staat mij nou altijd zo vreselijk tegen van so-called Bali- en Indonesialovers: de ogen willen sluiten voor maatschappelijke misstanden zodat de eigen idylle en sprookje niet worden verstoord. Maar dat houdt ook indirect in dat men geen reet geeft om de bevolking die wel in misere en onder bepaalde vormen van onderdrukking moet leven en voor wie het leven verre van een idylle is. Het belangrijkste is doorgaans de eigen droom niet kapot zien te gaan of te verworden tot een nachtmerrie. Zo zijn bijna al mijn kennissen op Bali: egoistisch, het gaat hen om hun eigen plezier en niet om het welzijn en de toekomst van de Balinees.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login

76,886,228 topic views - 234,939 posts - 13,697 topics - 25,674 members - last post @ 15-11-2019 11:26 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,720,905 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com