indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Gezocht & Aangeboden > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

yvroyo
User
spacer line

Ben op zoek naar familie met de naam Maikin. Wie kan mij helpen?
Het is namelijk de naam van mijn helaas al overleden moeder en ik wil zo graag haar familie leren kennen . Hoop gauw wat te mogen horen.
Lieve groet Yvroyo

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Uit welke streek is zij afkomstig? Bedenk wel dat - in het geval van autochtone Indonesiers - er vaak geen sprake is van een achternaam zoals wij die kennen in Europa (ook pas sinds de Napoleontische tijd) en dat in Nederland gehanteerde "achternamen" van Indonesiers meestal gewoon een 2e voornaam is die de Nederlandse burgerlijke stand als achternaam nam, of deze is zelfs vaak verzonnen. Dan wordt het zoeken naar familie wel heel erg moeilijk.
Is de familie van je moeder afkomstig uit Noord-Sumatra, Noord-Sulawesi, Maluku of uit NTT, dan heb je een kans dat er een familie- annex clan-naam aanwezig is en maakt het zoeken gemakkelijk. Weet je haar geboortedorp?

yvroyo
User
spacer line

Mijn moeder was geboren in Batavia,. Haar naam was Sainah Bint Maikin. Verder kom ik niet.
vbd.

papaya
User
User icon of papaya
spacer line

In Indonesie worden helaas geen familienamen gebruikt... Misschien hebben ze nog oude registers bij het kantoor van de Catatan Sipil in Jakarta. Wellicht kun je het daar navragen.
http://www.kependudukancapil.g(...)&o=produk_akta_lahir

Succes Emoticon: Smile

Happiness is not a destination, it's a Way of Living

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 08-02-2009 03:01 schreef yvroyo:
Mijn moeder was geboren in Batavia,. Haar naam was Sainah Bint Maikin. Verder kom ik niet.
vbd.

Haar naam zal wel Sainah binti Maikin zijn geweest. Binti is Arabisch (islam) voor "dochter van". Dus je grootvader heette Maikin (geen achternaam maar gewoon zijn enige naam) en je moeder was dus Sainah (ook enige naam) dochter van dhr. Maikin.
Ik ben bang dat je daar niet veel verder mee komt. Maar - als je de buurt ingaat waar ze is geboren en heeft gewoond - heb je toch wel grote kans dat er oudere kampungbewoners rondlopen die haar nog kennen. Ben heel bang dat ze niet is geregistreerd want dat is pas de laatste decennia op gang gekomen. Zeker ook daar - gezien aan haar naam - je moeder van eenvoudige afkomst is, een heel grote kans dat ze niet eens een geboorteakte had.
Was je moeder een orang Betawi of een "nieuwkomer"? Maakt ook nog verschil uit voor het zoeken. Was ze Betawi, Javaan, Sundanees?

yvroyo
User
spacer line

beste Yogya-Bali,
bedankt voor uw reactie op mijn zoekbericht. Nu pas begrijp ik wat bedoelt wordt met de namen van mijn helaas al overleden moeder. U kunt inderdaad gelijk hebben, alleen werd mij verteld, dat binti welbetekent dochter van maikin. Mijn moeder had het vaak over het woord Sudanees, dus kan het zijn dat zij daar vanaf stamt, maar zeker weet ik het niet. Er werd toen weinig over gepraat. Zij had wel een geboorteakte, maar die heb ik niet in bezit. En zij was toen in Indonesie (Jakarta)gehuwd met mijn pa. Van een ander lezer heb ik de raad gekregen even na te vragen via website kependudukacapil.g dat zal ik proberen en hoop wat te kunnen vinden. Ik zal het heel jammer vinden als het mij niet lukt, maar dan zal ik mij erbij neer moeten leggen. Alvast bedankt.
Lieve groetjes

spacer line  

On 11-02-2009 13:47 Yogya-Bali wrote:

...

Ik ben bang dat je daar niet veel verder mee komt. Maar - als je de buurt ingaat waar ze is geboren en heeft gewoond - heb je toch wel grote kans dat er oudere kampungbewoners rondlopen die haar nog kennen.

Ben heel bang dat ze niet is geregistreerd want dat is pas de laatste decennia op gang gekomen.

Zeker ook daar - gezien aan haar naam - je moeder van eenvoudige afkomst is, een heel grote kans dat ze niet eens een geboorteakte had.

Een typisch Indonesische naam het gebruik maken van dochter van (Binti) of zoon van (Bin) hoeft niet altijd te betekenen dat je van eenvoudige komaf bent.Vaak wel.

Mijn grootvader heet ook D bin C ( of D zoon van C ) , en hij was Inlandse Binnenlandse Bestuur Ambtenaar . Met een vermelding bij de Regerings Almanak van Nederlands Indie 1923. Houder van Silveren Ster.
Wij gebruiken al 4 generatie de familienaam C.
De namen van zijn vader (B) en grootvader (A) staat ook in de Arsip Nasional van R.I , met een typisch een Jakartaanse naam .
B heet officieel B bin A .
Van die tak kunnen we niet meer achterhalen omdat men ook de constructie Bin of Binti gebruiken.

Je zou meer kans krijgen als je naar de Kelurahan gaat , dat heeft men mij bij de CaPil van jakarta geadviseerd.
Ben daar geweest(vorige week) om een adres van een Indonesier op te sporen voor een Nederlandse internetvriend.
Hij was ook niet te vinden in de archieven , of zijn de gegevens niet aangemeld bij de CaPil.
Oude Jakartanen van een Javaanse of Melayu afkomst hebben vaak de bin en binti vermelding .
Zelfs Javanen en Sundanezen gebruiken het ook , al hebben ze Radens titel(priyayi).

bisa dicek of makemyday .

yvroyo
User
spacer line

Hallo Papaya,
ik heb geprobeerd op de site die u gaf te komen, maar helaas. Ik denk, dat het niet de goede is. Kunt u het mij nogmaals toesturen of eventueel een andere site? Misschien en ik hoop hiermee verder te kunnen
Alvast bedankt.
Yvroyo

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

52,066,901 topic views - 224,486 posts - 13,534 topics - 16,956 members - last post @ 13-12-2017 06:02 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

93,327,674 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com