indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login
Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 09-02-2009 07:49 schreef standford: Kuta dat dus voor 80 % wordt uitgebaat door Java inwoners zorgt er dus voor dat dus de massatoerisme weg blijft en dat is juist goed voor een goede toekomst voor Bali.
............
En het best wat Bali heeft zijn zijn inwoners zelf ( zie link )
http://www.bali-arrangements.c(...)ngements-bali-people

My god, wat een onzin. Kuta wordt helemaal niet uitgebaat door Java inwoners.....het gros is van Baliers zelf. Daarnaast vooral Sumatranen, etnische Chinezen en buitenlanders. Jaja, de Javaan heeft het weer gedaan....die arme Balinees toch.
En die link ...... dat is overduidelijk selffulfilling prophecy , oftewel hoe de bule het wil zien.....verre van de waarheid.

TheoBierum
User
spacer line

Hallo

Zoín 80% lijkt mij niet hard te maken, maar het kan toch niemand ontgaan dat een zeer groot gedeelte van de handel niet in handen is van de Balinese mensen. Daar de Javanen gemiddeld iets meer handelsgeest hebben, brengt het automatisch met zich mee dat een groot gedeelte van de economie in hun handen is. Overigens valt het mij op, dat ook IndonesiŽrs elkaar verschrikkelijk kunnen uitbuiten. Dus niets nieuws onder de zon, in vergelijking met hier (Belanda).

VanHeutsz
User
spacer line

On 09-02-2009 07:49 standford wrote:
Ik heb Bali al 5 maal bezocht en zoals vele vrienden die alle werelddelen hebben bezocht moeten we vaststellen dat door de diversiteit geen enkele vakantie bestemming is met Bali

Echt geen touw aan vast te knopen. Het lijkt wel Zieleffeaans of de uitkomst van een slecht vertaalprogramma, bijv van het Chinees naar het Nederlands...............

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ha ha die VanHeutsz echt Victoriaans

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Gewoon: Stanford vind Bali het leukst samen met velen die "alles" al gezien hebben.

(maar smaken verschillen)

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Tja een tiepvout is snel gemaakt.

Blijft Bali wel bestemming nummer 1 voor Indonesie.
Niks mis mee. Als het tegenvalt kun je er ook gewoon niet heengaan.
Ik ken een paar die het niks vinden maar er wel meerdere keren geweest zijn Emoticon: Confused

Dan kun je beter niet terug gaan. Emoticon: Confused Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

samara
User
spacer line

Hi allemaal, Bedankt voor alle reacties en ik begrijp dat het wel wat los maakt. Ik wil nog even benadrukken dat ik geen onervaren reizigster ben die alleen drukke plekken opzoekt normaal gesproken. Ik ga juist voor het authentieke in een land. Dat dit niet helemaal lukte dit keer, kwam door een aantal redenen: tijd tekort, twee tieners mee waar ik rekening mee moest houden en de kerst periode. Ik kan best door omstandigheden heen kijken, maar dan nog voelde ik me niet thuis.
Ik ga het zeker nog een keer een kans geven als dat lukt. Toch denk ik dat Bali verpest is in bepaalde delen en dat is jammer voor zowel de bevolking als de toeristen. Ik ben het eens met de uitleg van yogya-bali over de verkoop technieken: zeer goed verwoord. Bali is verwend doordat het altijd als paradijselijk wordt beschouwd, maar nu toerisme terugloopt door oa de kredietcrisis, zullen ze er toch echt wat aan moeten gaan doen om het eiland in the picture te houden. Het is gewoon triest om te zien hoe de mensen op straat liggen te hangen voor hun overvolle winkels wachtend op business. Nee, dit mag echt benoemd worden en niet onderschat. Zeker zullen er plekken zijn op Bali waar het nog heerlijk vertoeven is, maar ik heb begrepen van regelmatige bezoekers dat deze ook zeldzamer worden. Dat je dan beter naar omliggende eilanden kan gaan, zoals Annemieke aangeeft, geloof ik ook, maar dat lost het nog niet op voor Bali. Ik denk dat ik beter 10 jaar geleden had moeten komen, maar ik heb er verder geen spijt van. Ervaringen zijn heel waardevol en ik heb ook zeker mooie momenten gehad, die ik kan waarderen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 09-02-2009 12:07 schreef TheoBierum: .... maar het kan toch niemand ontgaan dat een zeer groot gedeelte van de handel niet in handen is van de Balinese mensen. Daar de Javanen gemiddeld iets meer handelsgeest hebben, brengt het automatisch met zich mee dat een groot gedeelte van de economie in hun handen is.

Als je naar de kleine business kijkt, zijn het vnl. Madurezen die de boel overnemen (en geen Javanen) en de grote business zitten de etnische Chinesen achter die en masse na de rellen in 1998 naar Bali zijn gevlucht met dikke buidels met geld en volop hebben geinvesteerd. Verder vele buitenlanders: de meeste restaurants die ik ken zijn feitelijk van een buitenlander.
Maar vergis je niet in de Balinees......zij beheren de grond en de gebouwen die ze verhuren of laten leasen tegen behoorlijke prijzen. Of de grond is voor gigantische bedragen verkocht aan Jakartanen (wederom geen Javanen). Dus wees maar niet bang dat de plaatselijke bevolking de vruchten er niet van plukt. De Javaan die zich doorgaans op Bali bevindt, is de hardwerkende bouwvakker en kleine zakenman die Bali helpen groot en rijk te maken. Voor mij niets dan lof voor de binnenlandse gastarbeider die Javaan heet te zijn (en verre van een uitbuiter, eerder het tegenovergestelde). A.u.b. trap niet in die praatjes van de lokale bewoners die alle ellende afschuiven op de "gastarbeiders" uit Java (waar hebben we het eerder over gastarbeidershaat gehad??!!!!!!!!!!!!; 't is hier niets anders dan in Europa, ook hier is de "migrant" de gebeten hond).

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 09-02-2009 15:50 schreef samara:
Hi allemaal, Bedankt voor alle reacties en ik begrijp dat het wel wat los maakt.

Wel eens goed dat iemand dat los maakt: het is niet voor iedereen een paradijs.

spacer line  

Yogya-Bali

Waaroom vind je Islam een ramp. Heb je last van de luidruchtige FPI? Maar ze vertegenwoordigen de meerdeheid niet hoor? Of woon je dichtbij een moskee die een schreeuw van azan 5 keer per dag produceert? Waahoop niet. De meerderheid van Indonesische muslims is toch tolerant. Er komt wel een tijd dat moslims zich seculariseren - ik weet niet of dit de juiste uitdrukking is- en de religie meer spritueel beleven in plaats van te veel nadruk op rituelen en symbolen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Niet alleen de islam maar ook de andere 2 Midden-Oosten religies vind ik een ramp. Maar goed, dat is persoonlijk. Van de moskeeen heb ik weinig last, maar u beschrijft het goed: teveel richten op rituelen en symbolen en te weinig spiritualisme in het beleven van hun godsdienst. Feitelijk beleeft het gros van de Indonesiers de islam helemaal niet maar volgt klakkeloos een aantal rituelen op zonder de achterliggende filosofie van de godsdienst te bestuderen. Daarom is het volk moreel aan lager wal geraakt: sholat niet om de betekenis die er achter zit maar om de rite, puasa (= vasten) niet om de intentie die er achter zit maar om de rite, jumatan niet om de geestelijke boodschap maar om de rite, etc. Zeker het denken van de Javaan is nog doordrenkt met hindoeisme, spiritualisme, animisme, voorouderverering, magie, etc. en de islam feitelijk een dwangmatig opgelegd, totaal cultureel oneigen iets dat een draak aan het worden is waarvan alleen de vorm (rituelen) er toe doet en niet meer de inhoud cq. filosofie (maar dat is een internationaal verschijnsel c.q. euvel binnen de islam).

BertH
User
spacer line

On 09-02-2009 16:23 Yogya-Bali wrote:

...

Wel eens goed dat iemand dat los maakt: het is niet voor iedereen een paradijs.

Voor iemand die al een tijdje langer in RI woont is het onbegrijpelijk dat er iemand op deze wereld is die IndonesiŽ in het algemeen en Bali in het bijzonder als een paradijs bestempeld. RI is het op ťťn na grootste hellhole in de wereld! Ik kan even niet op de grootste komen, echter.
Ja, als je naar een resort gaat en alleen daarop vertoefd heb je een mooi klimaat en een mooie omgeving, maar weinig of niets van doen met een IndonesiŽr. Wat er achter de schermen aan onhygiŽnische wantoestanden afspelen ontgaat je dan. Gelukkig maar anders zou je je hele vakantie in het toilet op je knieŽn zitten spugen. Het gebruik van zeep is de inboorling vreemd, dus na het cebokken wordt de cebok-hand met water afgespoeld en niet eens afgedroogd, want een handdoek is op een toilet onbekend. Slechts een simpel voorbeeld. Zodra je buiten je resort komt kom je er al gauw achter hoe IndonesiŽ is en eruit ziet: ťťn grote vieze vuilnisbelt, waar de ratten en katten het voor het zeggen hebben.
De gemiddelde IndonesiŽr is een lui varken in overtreffende trap, een dief van iedereen, zelfs van zijn eigen kinderen steelt hij, hij belazert een ieder die naÔef genoeg is om erin te trappen, hij slaat zijn vrouw en zijn kinderen, gaat meer vreemd dan dat hij naar de WC moet, laat zijn vrouw net zo gemakkelijk vallen als een appel van de boom, inclusief zijn kinderen die dan voor de rest van hun leven aan hun lot worden overgelaten, hij is corrupt tot op het merg, egoÔstische tot in zijn tenen en verontwaardigd, onmiddellijk vijandig zelfs, als iemand hem daar op wijst. Dan vergoelijkt hij zijn belachelijk asociale gedrag met zijn religie, en wee als iemand daar wat van zegt. Dan zijn de bonen gaar (geen rapen hier).
Vijf keer per dag dat enorme opgeblazen geblŤr uit de luidsprekers van minstens zes moskeeŽn om je heen, die allemaal wat anders brullen, zodat er geen touw aan vast te knopen is, al zijn de klinkers nog het best te onderscheiden, want die worden zolang mogelijk aangehouden, waarbij de hele toonladder wordt doorlopen; het zinvolle ontgaat een ieder, zelfs de IndonesiŽr, maar niemand durft wat te zeggen op straffen van een hele hoop herrie, tot op moord toe. En tussendoor nog de speakers open voor een preek of een soort zondagsschool. Tijdens de Ramadan nůg meer van die ongeciviliseerde herrie.
Je kunt hier goed wonen zolang je maar niets met die enorme aantallen primitieve inboorlingen te maken hebt; het lijkt dus meer op een survival. Zolang je je gedeist houd gaat het goed. Maar ze zullen proberen je op allerlei corrupte wijzen uit te kleden. Inderdaad, zodra je je kop boven het maaiveld uitsteekt wordt hij eraf gehakt. RI een democratie? Je blijft lachen. Leuke politici op TV die van alles van plan zijn, goede intenties hebben, maar het loopt altijd en eeuwig spaak op de corrupte uitvoerders van de wetten. Dus hebben die goede intenties geen enkele inhoud en wordt de hele wereld zand in de ogen gestrooid. RI is wetteloos en rechteloos.
Ik ben over de hele wereld geweest, maar de meest vreselijk soort mensen vind je wel hier in RI. Nee, een paradijs is wel heel erg overdreven! Misschien leuk om eens mee te maken, maar dan weer gauw een vakantie in Noorwegen of die omstreken. Dat is mijn advies aan de Nederlander die denkt naar RI, en specifiek Bali, te komen omdat het zo'n mooi land zou zijn, met al dat lekkere eten. Zand in je ogen; haal het er maar gauw uit.

Poverty is a great equalizer, but not by choice.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Tja, ook dat is een observatie en een mening. En nog in veel gevallen terecht !
Je hoeft hier natuurlijk niet op vakantie te gaan, dan heb je er ook geen last van.

Of zelfs wonen in sommige gevallen.

RI is een derde wereldland met al zijn kenmerken.
Niemand dwingt hier een ander om te blijven.

Emoticon: Party!

BertH
User
spacer line

Natuurlijk, Oyibo. Niemand hoeft hier te zijn of te blijven. Maar daarom gaat het hier niet, dacht ik. Waar het om gaat is dat mensen een geÔdealiseerd beeld hebben van het grote land IndonesiŽ. Dat komt door mooie programma's als Rijstafel en dergelijke. Deze programma's worden door IndonesiŽrs verslagen, die al jaren in Nederland wonen en eigenlijk niet zoveel meer weten van hoe het in RI eraan toegaat.
Kortom: dat mensen naar RI komen voor vakantie is een ieders recht, maar dat ze verkeerd zijn geÔnformeerd over RI en juist daarom naar RI komen is een kwalijke zaak.
RI en Bali zijn geen paradijzen.
Verder moet je wel een beetje getikt zijn om in RI te blijven, en dat zijn er toch velen, maar het vereist wel een enorm aanpassingsvermogen. De meesten redden dat niet, ook al omdat ze met een verkeerd beeld naar RI zijn gekomen. Later komt men er pas achter hoe het hier werkt.
Maar het ging om vakantiegangers, ook die zijn verkeerd geÔnformeerd en krijgen voorgeschoteld dat het hier ongeveer hetzelfde eraan toe gaat als in Nederland, want IndonesiŽ heeft een Nederlands verleden. Niets is minder waar. Erger nog: het is precies het omgekeerd van wat men verwacht als men van huis af gaat.
Ik zou zeggen: beter ergens anders op vakantie gaan. IndonesiŽ heeft het toerisme ook niet nodig, al zeggen ze van wel. Makkelijk geld, gebracht tot aan de deur. Dat is het.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 10-02-2009 05:52 BertH wrote:

...
............ RI is het op ťťn na grootste hellhole in de wereld! ...................

Mijn god, deze site heet INDAHNESIA. Moet dit nu echt? Wat kom je hier eigenlijk doen?

.....zodra je buiten je resort komt? Er zijn ook ook andere onderkomens op Bali
.....lui, stelen, vreemdgaan (dat hebben we allemaal niet in Nederland toch?)
.....vijf keer per dag gebler? Houden we nog altijd zo'n 20% over die dat niet doen = tegen een schatting van 240 miljoen inwoners een krappe 50 miljoen. Overigens Balinezen (= voornamelijk hindoe "bleren"een stuk minder.

Ik ben ook over de hele wereld geweest. Je gooit alle eilanden van Indonesie maar voor het gemak op een hoop. Ik vind Bali over het algemeen ook niet geweldig maar je zou kunnen volstaan met dit soort bewoordingen zonder er een onophoudelijk stroom aan bijvoeglijke naamwoorden bij te gebruiken en er dingen bij te halen die er niks mee te maken hebben. Take it or leave it, letterlijk ik dit geval.
en als je inderdaad Bali en alleen Bali bedoelt dan laat de rest van de RI alsjeblieft buiten.
"we" begrijpen het nu wel.

Ik ga naar mijn werk, geld verdienen voor een nieuw ticket.....

En, Indonesie heeft het toerisme wel degelijk nodig, tenminste nu!

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die Bali of andere bestemmingen niet zo geweldig of helemaal niet goed vinden. Maar er zijn er die al meer als 20 jaar elke jaar bijvoorbeeld op Bali terugkomen. En dat is niet omdat ze het zo erg vinden kennelijk.

Anne Mieke heeft best wel gelijk met haar reaktie.

BertH
User
spacer line

Eigenlijk niet, Oyibo. Ze bekijkt het uitsluitend vanuit haar eigen gezichtspunt als toerist en niet naar het grote geheel. Ze reist door het land en verblijft niet al te lang tussen dezelfde mensen. Mijn stelling was er ťťn van iemand die al een tijdje in RI woont. Een klein, maar substantieel verschilletje, toch?

Als je dacht dat ik mijn eigen mening verkondigde heb je het mis. Het is de mening van velen. Lees eens in de krant hoe het hier is, en dan bedoel ik niet de Telegraaf, maar Jakarta Post. Lees zo'n krant nu eens door, geeft niet welke dag.

Maar goed, misschien is Anne Mieke een uitzondering en valt dus buiten het "gemiddelde". Ieder zijn heug, maar ga nu niet zitten idealiseren wat niet te idealiseren valt. Zand uit de ogen, objectief gaan bekijken en een eigen oordeel vormen met je eigen civilisatie als achtergrond.

Sukses AM.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 10-02-2009 08:49 BertH wrote:
Eigenlijk niet, Oyibo. Ze bekijkt het uitsluitend vanuit haar eigen gezichtspunt als toerist en niet naar het grote geheel. Ze reist door het land en verblijft niet al te lang tussen dezelfde mensen. Mijn stelling was er ťťn van iemand die al een tijdje in RI woont. Een klein, maar substantieel verschilletje, toch?

Als je dacht dat ik mijn eigen mening verkondigde heb je het mis. Het is de mening van velen. Lees eens in de krant hoe het hier is, en dan bedoel ik niet de Telegraaf, maar Jakarta Post. Lees zo'n krant nu eens door, geeft niet welke dag.

Maar goed, misschien is Anne Mieke een uitzondering en valt dus buiten het "gemiddelde". Ieder zijn heug, maar ga nu niet zitten idealiseren wat niet te idealiseren valt. Zand uit de ogen, objectief gaan bekijken en een eigen oordeel vormen met je eigen civilisatie als achtergrond.

Sukses AM.

Ik bekijk het natuurlijk vanuit mijn eigen gezichtspunt maar niet (uitsluitend) als toerist. En niet al te lang tussen dezelfde mensen verblijven? Waar haal je die wijsheid vandaan? Niet alles staat op Indahnesia.
Dat ik buiten het gemiddelde val is wel duidelijk ja. Dus misschien kun je niet stellen van iemand die er woont versus een toerist. Misschien is er nog een grijs gebied waar ik bijvoorbeeld onder val.

Maar in Indonesie wonen en er zo over praten dat kan er bij mij niet in. Al die negatieve dingen die je opnoemt ben ook ik tegengekomen maar hoe komt het toch dat altijd maar die negativiteit overwint bij mensen? Er zijn dingen die mij in Indonesie niet aanstaan (ik vlieg er ook wel eens uit de bocht) en die ik beter vind in bijvoorbeeld Nederland, maar omgekeerd zeker ook. Bij mij slaat de weegschaal door naar Indonesie, bij anderen naar Nederland en zij zullen Indonesie, of Bali hier in het bijzonder alleen goed genoeg vinden voor een vakantie. Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Omgekeerd hebben mensen in Nederland er een hekel aan als buitenlanders afgeven op Nederland, het hier eigenlijk 3 keer niks vinden maar er toch blijven wonen. Dat wekt irritatie op, nogal logisch. Je stelt je in Indonesie nu hetzelfde op.
En verder wil ik nog kwijt dat alles wat je denkt niet altijd hoeft uit te spreken. Dat is nl. niet de definitie van vrijheid van meningsuiting.

Wat je schrijft over het toerisme dat ze dat niet nodig hebben daar valt mijn mond van open. Geen idee welke plekken je in Indonesie bezocht heb maar ik mag onderhand van mezelf zeggen dat ik letterlijk en figuurlijk een vrij breed beeld heb. Indonesie zou zo ongeveer op nummer 1 in de wereld kunnen staan. Zoín tien jaar geleden is de terugloop begonnen (politiek, problemen in de Molukken, natuurrampen, aanslagen, gewijzigde visabepalingen etc) en daar hebben heel veel mensen die in de toeristenbranche zaten nu nog last van. In plaats van een stijgende lijn hebben mensen hun bron van inkomsten verloren. Voor mij is het wel lekker ja dat ik op Sumba, Flores, Timor en de Maluku haast geen toerist tegenkom. Maar als je bedenkt hoe florerend bijvoorbeeld Timor toen was dan is het in en triest. En bijvoorbeeld Tuk Tuk op Samosir Sumatera dat zo ongeveer een spookstad is geworden en waar alles leeg staat, grote hotels die helemaal kapot en vervallen zijn in Senggigi. Ik noem maar wat plaatsen. Met een goede aanpak, promotie en het loslaten van het eeuwige Bali zou dit inkomstenbron nummer 1 kunnen zijn.

AM

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Je kunt hier veel zaken als negatief beschouwen.
Maar met alleen het slechtste opnoemen ben je er niet, dat is net iets te makkelijk.

En het is ook maar net wat je er zelf van maakt.
Even naar Indonesie verhuizen is 1 ding, je aanpassen aan je omgeving zou ook geen kwaad kunnen. Of, aan de situatie en omstandigheden. Niet gaan wonen naast een moskee is daar een voorbeeld van. Er is in RI veel moois. Ook op Bali.

Mijn mening t.o.v. vorig jaar over RI is niet anders dan die nu is.
Het ligt er misschien aan wat verwachtingspatronen zijn.
Opvallend is wel dat een grote groep mensen vergeet dat ze zichzelf meenemen zodra ze een ander land ingaan. Nempot welk land. Een goed besef dat RI een derdewereldland is maakt het al een stuk simpeler.

TheoBierum
User
spacer line

BertH schreef;
"Voor iemand die al een tijdje langer in RI woont is het onbegrijpelijk dat er iemand op deze wereld is die IndonesiŽ in het algemeen en Bali in het bijzonder als een paradijs bestempeld."

We weten toch wel dat ďde toeristĒ meestal niet verder komt dan het zwembad en het strand, waar het drankje achter je aan wordt gebracht. Dan lijkt het ook allemaal geweldig.
Verder heeft BertH volkomen gelijk, al is het enigszins gechargeerd. Als je voorbij het zwembad de je eigengemaakte normen niet onmiddellijk overboord gooit, heb je er ook niets te zoeken. Verder heb ik nog nooit een grijs gebied ontdekt. Na het toeristendeel, kom je onmiddellijk in de ďwerkelijkheidĒ.

BertH
User
spacer line

Beste AM, ik heb het niet over jouw maar over de gemiddelde IndonesiŽr. Dat zijn gewoon vastgestelde feiten, niet alleen uit eigen ervaring maar ook door vele anderen geconstateerd. Je kunt het niet leuk vinden, de waarheid is soms hard.
Dat ik er desondanks met gematigd plezier woon en blijf wonen komt omdat ik een beetje getikt ben en meestal niets met de lokalen te maken heb, of wil hebben Ik meid ze als de zwarte pest voor zover als ik kan. Dat lukt niet altijd, maar die situatie kan ik heel goed de baas, omdat mijn aanpassingsvermogen grenzeloos is. Wat ook helpt is dat ik zo nu en dan in meer geciviliseerde landen verblijf in deze regio.

IndonesiŽ heeft toerisme niet nodig. Een vaststaand feit. Ja, er wonen veel mensen die het graag anders zouden zien, maar de regering en het regime hebben anders beslist. Zij zijn het die ervoor gezorgd hebben dat het toerisme volkomen op zijn gat ligt. En terecht! Tuk2 is niets meer, Medan is niets meer, heel Sumatera is niets meer, Kalimantan is niets meer, Bali ligt op zijn kontje en strijd vaardig om het voortbestaan, maar elk jaar komen er minder mensen die minder uitgeven, ook minder kunnen uitgeven wegens regeringsmaatregelen, die van alles en nog wat beperken. Denk aan import, denk aan de pornowet, denk aan de enorme corruptie aldaar. Gek dan dat er geen toeristen meer heen willen? Ik dacht van niet hoor.

Die mooie eilanden die je opnoemt, daarvan vertelde Yogya-Bali dat er Nederlanders totaal uitgekleed naar huis werden gestuurd en door corruptie in de ban werden gedaan. Zonder aanleiding, anders dan gewone diefstal gecombineerd met corruptie. Dat verzin ik niet! Dat zijn feiten!

Lees de Jakarta Post. Meer dan twee miljoen illegale abortussen per jaar- door alle oorzaken die je maar kunt bedenken, overstromingen door weggegooid afval en de enige escavator stuk. Prima geregeld in de hoofdstad. Een chauffeur doodgeschoten door een jong politieventje van 17 jaar, net begonnen en gelijk al een pistool, en voor niets! De anti-corruptie commissie heeft zijn eigen rechtbank nodig, maar de regering wil de wet nog niet in behandeling nemen, want er zijn al acht van die gasten in de petoet terechtgekomen, en de rest is bang dat hen hetzelfde gaat gebeuren. Met reden, kennelijk. Vermeende sexwerkers worden ongenuanceerd opgepakt en in een rehab gedouwd, waar ze niet zomaar voor niets uit kunnen komen. Ga maar door, lees die krant!
Ok, veel negativiteiten. Noem jij eens wat positieve zaken, AM. Dat zou mijn dag helemaal opfleuren.

O ja, je vergeleek steeds met Nederland, en dat je daar ook al die vervelende zaken vind, maar die vind je daar zeker niet in de hoge mate waarin je ze hier aantreft. Daarom schreef ik ook: de gemiddelde IndonesiŽr.

Ach, een derde wereldland, Oyibo. Zo zijn er wel meer. Het allerveiligste en fijnste voelde ik me in Malawi, volgens velen het armste land van Afrika. Schatten van mensen daar. Heel wat anders dan in de rest van Afrika, of dan IndonesiŽ. Alleen het stempel derdewereldland betekent niet al de ellende die je in RI vind. Geloof me, ik zou het graag anders zien in RI, maar met de uiterst corrupte justitiŽle macht redden ze het voorlopig niet. Desalniettemin weerhoud het me niet enkele mensen in mijn omgeving te helpen een beter leven te krijgen.

Maar nu moet ik aan mijn biertje: Bali Hai is het geworden, want de Tiger is zeer schaars geworden. Emoticon: Nice

Groeten, Bert

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Dat ik er desondanks met gematigd plezier woon en blijf wonen komt omdat ik een beetje getikt ben en meestal niets met de lokalen te maken heb, of wil hebben Ik meid ze als de zwarte pest voor zover als ik kan. Dat lukt niet altijd, maar die situatie kan ik heel goed de baas, omdat mijn aanpassingsvermogen grenzeloos is.

Dit begrijp ik niet helemaal, in een land wonen en niets met de lokalen te maken hebben, hoe je dat voor elkaar krijgt. Maar waarom woon je daar dan ?
Ik kan maar 2 dingen bedenken, nummer 1 is een goede baan met het bijbehorende Ned. salaris of nr. 2 een goed pensioen om Uw laatste levensjaren door te brengen in een goedkoop land met een warm klimaat.

Waarom dan niet naar Malawi toe om daar te gaan wonen als dat zoveel beter is.
U stelt het allemaal wel erg zwart wit, het kan ook wat genuanceerder.

Als je gaat wonen in een ander land dan je vaderland dan neem ik aan dat het normaal is dat men zich voor een deel aanpast (zonder je eigen identiteit te verliezen ) aan de gebruiken in dat ander land, dat verwachten de Nederlanders nl. ook van de buitenlanders die hier komen wonen.
Dat er een hoop mis is in Indonesie dat weet ik ook wel, van een aantal zaken heb je als toerist "last" tenminste sommige mensen zien dat als last, persoonlijk heb ik daar niet zoveel problemen mee, heb dus wel contact met lokalen.
Dat het land er niet al te best voor staat daar kunnen wij als toeristen niet veel aan doen, alleen heen blijven gaan en zorgen dat er dus geld binnenkomt om het toerisme weer op gang te brengen en daarmee de bevolking helpen om geld te verdienen voor hun dagelijks bestaan.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Desalniettemin weerhoud het me niet enkele mensen in mijn omgeving te helpen een beter leven te krijgen

Dit klinkt beter ! Emoticon: Worship Emoticon: Worship Emoticon: Worship

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 10-02-2009 10:57 TheoBierum wrote:
BertH schreef;
"Voor iemand die al een tijdje langer in RI woont is het onbegrijpelijk dat er iemand op deze wereld is die IndonesiŽ in het algemeen en Bali in het bijzonder als een paradijs bestempeld."

We weten toch wel dat ďde toeristĒ meestal niet verder komt dan het zwembad en het strand, waar het drankje achter je aan wordt gebracht. Dan lijkt het ook allemaal geweldig.
Verder heeft BertH volkomen gelijk, al is het enigszins gechargeerd. Als je voorbij het zwembad de je eigengemaakte normen niet onmiddellijk overboord gooit, heb je er ook niets te zoeken. Verder heb ik nog nooit een grijs gebied ontdekt. Na het toeristendeel, kom je onmiddellijk in de ďwerkelijkheidĒ.

Kom ik nou zo slecht over?
Dat grijs gebied is voor de mensen die juist wel verder komen dan het zwembad en het strand (en de georganiseerde trips en de highlights). Dan kom je in de werkelijkheid maar dat wil nog niet zeggen dat je die werkelijkheid dan ook meteen helemaal omarmt, begrijpt en het in de juiste verhoudingen kan plaatsen. Dat duurt een tijdje en daarvoor moet je ook langere tijd in Indonesie verblijven en met veel mensen hebben gesproken en vooral veel hebben geluisterd. Integratie heet zoiets geloof ik. Ik heb zelf vooral de laatste 3 jaar ontzettend veel geleerd over hoe de samenleving nu echt in elkaar zit.
Verder zal er ook een verschil zijn tussen expats en expats (ik bedoel hiermee alle buitenlanders die in Indonesie wonen) Ook die zijn er onder verschillende omstandigheden, met verschillende karakters, doelen en zienswijzen en kunnen nooit een eensluidend oordeel hebben. Bovendien door alles over een kam te scheren kun je mensen behoorlijk kwetsen. De houding van ďik woon er dus ik weet hetĒ zal maar ten dele waar zijn. Als ik expats spreek op Lombok, Sumba, Flores (ik noem nu expliciet de eilanden die minder expats herbergen) en ik ontdek dat ze nauwelijks of geen Indonesisch spreken dan val ik van mijn stoel. Want hoe kun je in godsnaam een land, cultuur of volk begrijpen als er al een taalbarriere is (dat is iets waar het hier in Nederland al jaren over gaat)
Ik mag dan nog niet daadwerkelijk in Indonesie wonen maar ik denk dat ik al veel verder ben dan menig expat ergens rond Ubud, Sanur of Kuta. Maar ik houd mezelf ook voor dat ik er nog lang niet ben. Wat ik hiermee wil zeggen dat het per mens verschilt niet per (bevolkings)groep of nationaliteit. En zo is het ook met de keuze voor Bali al dan niet. (waar dit topic eigenlijk over gaat)

Gr
AM

BertH
User
spacer line

On 10-02-2009 12:07 4yoke4 wrote:

...

Dit begrijp ik niet helemaal ...

Dat is dan duidelijk 4Yoke4, maar tegen zoveel blond kan ik ook niet op. Voor de rest zit je te vissen naar mijn persoonlijke situatie die je helemaal niets aangaat. Je zou een IndonesiŽr kunnen zijn. Die willen ook altijd weten hoeveel je in de knip hebt. Gaat je geen bliksem aan dus.
Je opmerking over Malawi is zeker ongenuanceerd te noemen. Ik maak zelf wel uit waar ik wens te wonen en heb jou advies daaromtrent zeker niet nodig.
Verder kun je niet goed lezen; geef het nog eens een kans en dan een genuanceerde, beter overdachte reactie. Ik kan niet op zoveel onzin blijven reageren, hoor. Ik doe graag andere dingen.

AM ziet grijze gebieden die niemand anders ziet. Kijk toch eens naar feiten, niet naar je warme vrouwelijke gevoelens. Dat scheelt echt een stuk, neem dat van mij aan.

Zijn er nog heren die kunnen reageren? Yogya-Bali, wat ben je stil nu!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login

74,354,150 topic views - 233,360 posts - 13,684 topics - 23,743 members - last post @ 21-08-2019 15:41 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

122,235,850 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com