indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Selamat makan - Smakelijk eten > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (4 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hallo Sobats,
terasi udang is nergens meer te krijgen, ja in Den Haag bij toko Dewi hadden ze het.
Ook trassi poeder van Flowerbrand, maar deze is niet lekker.
Mevrouw van de toko vertelde mij, dat terasi niet meer verkocht mocht worden, waarom?,
natuurlijk had ze wel echte terasi , blokjes van 10 gr per stuk, geimporteerd uit Indonesie.

elsbeth
User
spacer line

Hai Merapi,

Ik snap het niet helemaal. Je hebt het over dat terasi udang niet meer te krijgen is, maar de echte terasi wel. Terasi is naar mijn weten altijd van udang, het is een pasta van gefermenteerde garnalen, dus de toevoeging udang lijkt mij overbodig. Ik heb er wel iest over gelezen inderdaad, dat het uit de handel genomen zou worden, maar dat was op een ander forum. I zou toch eens bij jouw toko vragen wat ze dan bedoelen met terasi en terasi udang..
Groetjes Elsbeth

Pamelabak
User
spacer line

Merapi,
Terasi wordt van udang gemaakt en je kunt deze terasi volop kopen. Ik koop het gewoon bij de toko en deze worden inderdaad als blokjes verkocht, maar het is echt wel terasi.
Groetjes,
Pamela

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

JaPam en Elsbeth, terasi udang is niet meer in supermarkten te koop, inderdaad wel bij toko"s, die hebben nog de kleine verpakkingen en blokjes
Heb dus flink wat gekocht, en ook zelfgemaakte tamarinde saus van de toko.
Helaas, zie je ook in Den Haag steeds minder toko"s., zo jammer!
Maar er is goed nieuws: er komen meer Indische warungs en restaurantjes bij

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Elsbeth en Pamela hebben gelijk wat betreft trassi / trassie / terasi (udang) het is van garnalen gemaakt. De reden dat het uit de handel is genomen was omdat er formaldehyde / formaline in zou zitten als conserveermiddel en dat het daardoor kankerverwekkend zou zijn. (heb het ook maar van horen zeggen ) Het zou ook voorkomen in tahu, tempee ,noedels en gezouten vis.
Er is hier nog steeds niet overal trassi te koop, vaak wel in poedervorm in potjes en daar zou het dan niet inzitten.
gr. Yoke

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

spacer line  

Menurut Dr Nuri Andarwulan MSi, pengajar pada Jurusan Teknologi Pangan Institut Pertanian Bogor (IPB), terasi merupakan bahan penyedap makanan yang berbentuk pasta padat dan berbau khas. Ia terbuat dari fermentasi udang atau ikan dengan ditambah garam atau campuran keduanya tanpa bahan lain. ''Bahan baku pembuatan terasi adalah rebon yang berupa ikan kecil atau udang kecil,'' kata Nuri.

1.terasi udang= van kleine udang
2.terasi ikan = kleine visjes , soort teri
3.kombinatie van 1-2

bisa dicek of makemyday .

Jantje
User
spacer line

Geen wonder dat die rotzooi in de geciviliseerde landen wordt verboden.Het zou moeten doorgaan voor gefermenteerd. Dat is het dus niet, het zijn gewoon verrotte en in de zon gedroogde garnalen en ikan. Ikan teri, ik noem ze tering vissies en die mogen bij mij niet meer binnen. Wat een afgrijselijke kelerezooi. Als merapi die rotzooi lekker vindt moet ze maar eens een paar panharingen op haar balkon leggen. Na 12 zonuren heb je dezelfde lucht. en kruipen de maden eruit. Anchovis echter, is wel op de correcte wijze gefermenteerd en dat geeft goede smaak. Eet smakelijk!!

pak ronald
User
User icon of pak ronald
spacer line

Ik was vandaag blij verrast dat ik trassi had gevonden. Bij het afrekenen moest ik echter 9 euro betalen!!!!! En dat voor een heel klein pakje! Ik heb het toch maar niet meegenomen.

Ga staan waar geen plek is om te staan.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Wat, 9 euro voor een klein pakje?
Dit meen je niet Ron, ik betaalde 50ct in Den Haag, blokjes trassi a 10 gram., geimperteerd vanuit Indonesia
Ron, neem even contact met mij op en ik stuur de trassi op voor jou!
Eventueel haal ik meer, zeg maar wat je nodig hebt.
Hartelijke groet, Merapi/Wilma

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Selamat Om Sid, Ikan teri snoep ik zo op evenals ebbi, ook zo lekker!
Bedankt voor uw toelichting, begin een beetje te verindischen..,nou ja prima toch!
Jantje,
ja hoor Merapi vindt trassie heerlijk, probeer het een keer met een lekkere sayur, trassie hoort er bij, niks geen verrot product, leer eerst maar trassie te bereiden, heb het ook moeten leren, en dan kun je er niet meer buiten,zo lekker!
Veel succes Jan

Zipper
User
spacer line

Het is al een beste tijd geleden dat er iemand hier iets gepost heeft maar wellicht dat er iemand is die hiet toch nog eens komt kijken en mij verder kan helpen. Mijn trassi is bijna op. Hier in het noorden hadden (ja, inderdaad hadden) we toko istimewa maar die is er een aantal jaren geleden mee opgehouden. In Leeuwarden vertelden ze mij dat de trassi niet meer verkocht mocht worden maar hoe krijg ik dan mijn gerechten zoals ze moeten smaken, zonder trassi, nee toch zeker?? Emoticon: Cry .
Wie weet een adres, maakt niet uit waar, waar je nog de trassi kunt krijgen in dien blokjes van ca. 5 x 5 cm??
Alvast bedankt

spacer line  

Bij de " groothandel" Wah Nam Hong zag ik 2 weken geleden blokjes ( Ya, grote blokjes van 200 gr ? )terasi werden verkocht.
2 soorten , " belachan " en trasi .
Belachan(blachan) is terasi uit Malaysia ( hebben ze vroeger van de Indonesiers overgenomen) , en gewone trasi iets kleinere blokjes uit Medan .
Ik dacht 4 euro per stuk ,ook kan je het vinden bij Oriental.
Beiden in Amsterdam Zd oost ( tegenover Makro).

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Het is lang geleden dat ik terasi heb gekocht in Nederland. Neem 'm tegenwoordig altijd mee uit Indonesie waar ze apart verpakte blokjes van 2x3 cm, 5 gram in een zak van 20 stuks verkopen. De eerste keer dat ik ze vond, 3 jaar geleden,k had ik deze verpakking in Nederland nog nooit gezien. Het is heel handig kun je het blokje in 1 of 2 keer opgebruiken. Geen idee of dit in Nederland nu ook verkocht wordt. Moet vanmiddag naar de toko en zal eens kijken wat er hier is.
Ik schrik wel van de prijzen hierboven. Kan me niet herinneren er hier ooit zoveel voor betaald te hebben.
En inderdaad indonesisch koken zonder terasi dat gaat niet.

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Zo'n zakje met individuele verpakkingen terasi is inderdaad prima voor in de moderne Indonesische keuken. Voor het gemak reken ik mijn keukentje thuis daar maar onder. Geen terasi-lucht in je huis als je niet aan het koken bent en verder erg handig want lekker klein en goed verpakt.

Zou dit niet geimporteerd kunnen worden naar Nederland? Lijkt me toch niet echt een probleem?

Ho Lee Fuk

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 13-03-2010 10:00 Yerun wrote:
Zou dit niet geimporteerd kunnen worden naar Nederland? Lijkt me toch niet echt een probleem?
Nee lijkt mij ook niet. Maar misschien zijn die miniverpakkingen er ondertussen al hoor. Ik heb nooit meer op de afdeling terasi gekeken. Maar als het nou niet meer verkocht mag worden..... Emoticon: Confused

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Er is momenteel wel weer terasi bakar bij de toko's te koop, althans hier Groningen.
Ook in poedervorm bij Oriental.

Afgelopen Nov.-Dec. zag ik het ook weer in de Carrefour op Bali en in de supermarkt van Bali Galleria terwijl ik in 2008 echt moest zoeken en dan waren het alleen van die grote blokken.
Misschien zijn de "kamferballen" ( formaline/formaldehyde) er intussen niet meer in verwerkt en mag het weer verkocht worden.
Selamat makan. Emoticon: Yummie!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

spacer line  

On 13-03-2010 17:16 4yoke4 wrote:
Misschien zijn de "kamferballen" ( formaline/formaldehyde) er intussen niet meer in verwerkt en mag het weer verkocht worden.
Selamat makan. Emoticon: Yummie!

Ik weet niet of er formaline werd verwerkt in terasi.

Wel hebbenze bepaalde stof gevonden die kanker verwekkend zijn .
Dat heb ik in een artikel van de Indonesische Keuring Dienst van waren gelezen of van de IPB Bogor .

Men ging zelf advies geven om een bepaalde soort terasi (met bepaalde kleur) niet te kopen .Dan was het terecht dat de EU een importverbod in ging stellen.

En het lullige is dat juist die terasi populair was in Indonesia.
Nu verkopen ze terasi met een andere kleurin Nederland .

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Om Sid,Yerun en Yoke:
Terasi is volop verkrijgbaar in NL en terasi hoort er echt bij
terasi is hier verkrijgbaar in poedervorm[niet echt lekker] blokjes en heel nieuw in kuipjes, is van Suriname afkomstig, ook lekker.
Terasi is goedkoop in NL
en dat luchtje, valt reuze mee toch, Yerun?
Wil best terasi opsturen.
Ja Om Sid terasi is nog steeds populair, als Ike komt,terasi moet erbij....

senior
User
User icon of senior
spacer line

Ook verkrijgbaar bij de grote toko op de Nieuwmarkt in Amsterdam, bij een kleine toko hoek Kinkerstraat/Ten Katestraat >> kortom op vele adressen te verkrijgen

hati hati, pelan pelan

senior
User
User icon of senior
spacer line

On 13-03-2010 17:36 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Wel hebbenze bepaalde stof gevonden die kanker verwekkend zijn .
Dat heb ik in een artikel van de Indonesische Keuring Dienst van waren gelezen of van de IPB Bogor .

Men ging zelf advies geven om een bepaalde soort terasi (met bepaalde kleur) niet te kopen .Dan was het terecht dat de EU een importverbod in ging stellen.

Als we de keuringsdiensten gaan geloven,mogen we vrijwel niks meer eten, dat soort rapporten leg ik altijd naast me neer.. Emoticon: Party!

hati hati, pelan pelan

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Bij Sang Lee in Eindhoven (bij mijn weten de grootste hier in in omgeving) stikt het van de terasi en belachan, in blokjes-, poeder- en halfvloeibare vorm uit o.a. Indonesie, Maleisie en Sri Lanka. Volgens de eigenaar is terasi inderdaad een tijdje uit de handel geweest ivm Europese richtlijnen/voorschriften daar waar voorheen de Nederlandse voldoende waren. Ook is inmiddels de samenstelling volgens zijn zeggen aangepast en mag het nu weer gewoon verkocht worden.
De miniverpakkingen (2x3 cm, 5 gram in een zak van 20 stuks) zijn hier nog niet te koop.
Maar goed, blijkbaar zijn de nieuwe richtlijnen/samenstellingen nog niet overal aangekomen.

spacer line  

On 13-03-2010 22:50 senior wrote:

[quote removed]

Als we de keuringsdiensten gaan geloven,mogen we vrijwel niks meer eten, dat soort rapporten leg ik altijd naast me neer.. Emoticon: Party!

Ik heb hier over de Indonesische instanties.
Als ze al gewaarschuwd hebben betekent dat het al ZEER ernstig is.
Ik ga zelf nooit bij een K5(kakilima eten) , in de tig jaar 1 of 2x .
Je weet van die formaline mie , baso(tikus) en andere foute kleurstoffen in krupuk kampung .
Zoals die tahu goreng , je proef gelijk dat de minyak goreng een soort veredelde dieselolie is .
Precies zoals vroeger bij sommige patatboer in Amsterdam , de bakvet is vaak al eeuwenoud , bijna zwart met een rookwalm erbij als ze patat gaan bakken.
Heb 1x tahu Sumedang bij jalan sabang (achter sarinah-jakarta ) gekocht , na proeven van een paar stuks uit 1 pak (20 stuks) begin ik misselijk te worden.
Koop ook geen trasi udang van een pasar tradisional .
Je weet niet wat er in zit.

monyet
User
User icon of monyet
spacer line

Setujuh, Om Sid.
Vorig jaar hoorde ik ook een verhaal in Zuid-Bandung dat er op een school in plaats van tempura gemalen karton werd gebruikt want dat was goedkoper. Er zijn teveel van dat soort verhalen en als je in IndonesiŽ leeft ontkom je er eigenlijk niet aan.
Wij zijn wel heel voorzichtig met babyvoeding in IndonesiŽ maar zelf eten we eigenlijk alles, hoewel dit soort discussies absoluut tot denken aanzet!

From Dayeuhkolot with love

senior
User
User icon of senior
spacer line

On 15-03-2010 23:55 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

Precies zoals vroeger bij sommige patatboer in Amsterdam , de bakvet is vaak al eeuwenoud , bijna zwart met een rookwalm erbij als ze patat gaan bakken.

Niet alleen vroeger > in de Jan Evertsenstraat zit een patatboer die al jaren het predikaat heeft van slechtste patatboer van Nederland>> bakvet niet bijna zwart.maar geheel zwart:>stookolie is er schoon bij!

hati hati, pelan pelan

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

On 13-03-2010 17:36 Surya Atmadja wrote:

[quote removed]

• Ik weet niet of er formaline werd verwerkt in terasi.

• Wel hebbenze bepaalde stof gevonden die kanker verwekkend zijn .

• Men ging zelf advies geven om een bepaalde soort terasi (met bepaalde kleur) niet te kopen .Dan was het terecht dat de EU een importverbod in ging stellen.

• En het lullige is dat juist die terasi populair was in Indonesia.
    Nu verkopen ze terasi met een andere kleurin Nederland .

• " ..... is het niet een of/of verhaal ...... m.a.w.:

of je blijft terasi met die stof eten ......

of je vervangt het door een vervangbaar 'product' ...... (het gaat om de smaak nietwaar)

" ..... je zou een blender kunnen kopen en Hollandse garnalen hierin kunnen 'blenderen' dat heb je een 'vervangbaar product', bovendien weet je wat je erin stopt ......"

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

94,716,369 topic views - 242,044 posts - 13,758 topics - 35,455 members - last post @ 20-10-2021 20:21 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2021
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

154,443,045 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com