indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Bustanul
User
spacer line

Gisteren zijn de importrestricties van kracht geworden. De supermarkten zijn bijna leeg of zijn zeer gelimiteerd in hun aanbiedingen, terwijl de mensen op Batam ook maar zeer beperkt, ter waarde van Rp 2 Jt, eten, drank, kleding, schoeisel, electronica en nog een paar zaken kunnen meenemen.
Als er mensen zijn die teveel voedsel e.d. meenemen, dan wordt dat gecontroleerd, aan de hand van de kassabon, en wordt hetgeen er teveel is ingevoer ingenomen. Wat daarmee gebeurt laat zich raden.

Singapore heeft gereageerd door geen invoer uit IndonesiŽ meer toe te staan. Mensen die uit Batam naar Singapore gaan worden gecotroleerd. Hebben ze teveel zaken mee, die kennelijk voor de verkoop zijn bedoeld dan zijn ze dat kwijt, of worden teruggestuurd.

Er zijn vijf havens aangewezen waar de goederen nog wel binnen mogen komen. Drie daarvan zijn op Java (Tj. Priok ook, want ze willen natuurlijk niets te kort komen in Jakarta), ťťn op noord Sumatra en ťťn op Sulawesi. De rest van het land mag verrekken, zo lijkt het.

Er zijn plannen nog meer zaken onder de restricties te brengen, waaronder staal. Dat is dan einde bericht voor de scheepswerven van Batam. Misschien dat ze daarom de wegen niet hebben opgeknapt.

Waarheen gaat het heen met IndonesiŽ?

De jeugd leeft van hoop, de ouderdom van herinnering.

spacer line  

On 02-01-2009 09:19 Bustanul wrote:
Gisteren zijn de importrestricties van kracht geworden.

Is het de oude regeling waarvan men nu echt probeert na televen of is het een nieuwe regeling ?

Insyaallah , ik kom over 3 weken mss ook in Batam of Bintan .
Wil ik ook niet hebben dat mijn voorraad Campari en of sigaren worden afgepakt .

bisa dicek of makemyday .

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Handelsrestricties is nog wel het slechtste wat bekrompen regeringen kunnen doen, pakt voor bijna iedereen slecht uit. Overigens kan de EU er ook wat van, wat mij betreft mogen ze de bananen uit Afrika zonder heffingen importeren, wordt er ook veel meer groente en fruit gegeten hier in dit kikkerlandje

Gracias. Sama sama

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Bustanul,
Ik weet niet waar jij die informatie vandaan haalt, wij merken hier in Malang nergens wat van.
Misschien dat mijn Indonesisch niet voldoende is om de krant goed te kunnen lezen en een Engelse krant koop ik niet.

Boodschappen doen ter waarde van Rp 2 Jt zal een normaal gezin niet zo gauw doen of het moet meteen voor de hele maand zijn.

Waarheen gaat het heen met IndonesiŽ?
Ik denk dat het voor IndonesiŽ erg moeilijk zal zijn om te importeren, de koers van de Rupiah is na 6 jaar in ťťn keer dan 20% gezakt en dat heeft natuurlijk gevolgen, ook voor de import van olie anders zou de benzineprijs waarschijnlijk meer omlaag zijn gegaan.
Voor de export zou het positief kunnen uitwerken maar een economie in opbouw waar IndonesiŽ bij hoort zal nog veel zaken moeten importeren zoals machines en wat te denken van de elektriciteitscentrales.
Bruggen door heel IndonesiŽ zijn vaak import uit AustraliŽ, treinstellen tweedehands uit Japan en zo zijn er nog tal van zaken.

Dat is dan einde bericht voor de scheepswerven van Batam.
Zou het einde voor die scheepswerven niet al lang aan de gang zijn, niet te vergeten dat China erg goed kan produceren en tegen die prijzen kan ook IndonesiŽ niet concureren.

Vandaag stond in de krant dat Maspion 1.400 mensen moet gaan ontslaan en ook in de textiel verliezen heel veel mensen hun werkplek.

Het spel Monopolie wat de economen Wereldwijd hebben gespeeld met het geld van de burger zal ook in IndonesiŽ slachtoffers kennen en iedereen mag zelf invullen wie dat het hardste gaat voelen.
Jan

madrotter
User
User icon of madrotter
spacer line

ah nu snap ik waarom in setiah budi supermarkt waar de hele koreaanse, indiaase en bule gemenschap hun boodschappen ineens alles anders is, die zaak was zo een kwart koreaanse en indiase waren, allemaal weg ineens, alcohol...weg...

gaat echt goed bergafwaards...

spacer line  

Sri Mulyani heeft al maanden geleden verteld dat Indonesia minder moet gaan importeren en meer richten op binnenlandse productie .
Dat beweerde Kalla en SBY ook dacht ik , het is ook logisch dat indonesia minder moet importeren van luxe goederen . Als ze devisa hebben moeten ze het gebruiken voor machines en zware spullen die ze zelf niet kunnen maken .
Voor de rest kan Indonesia selfsupporting .

Batam en Bintan (Tanjung Pinang) is van oudsher een" vrije zone" geweest , berucht van de smokkelwaar uit Singapura . Dat was al meer dan 50 jr geleden aan de gang .
Ik vind terecht dat de rgering paal en perk stelt om de lek te dichten .

In Nedeland is ook normaal dat je 200 cigaretten vrij mag nemen , behalve dat je 201 cigaretten in je bezit hebt.
Moet je belasting(invoerrechten) voor 201 stuks ipv van die 1 extra .
Vind ik ook niet "fijn"als ik alleen maar 200 kretek mag nemen . Zou ook 3-4 sloffen voor eigen gebruik nemen .

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

meer richten op binnenlandse productie .

Betreffende sterke drank is dat al gelukt. Import is haast onmogelijk en de lokale productie (en consumptie daarvan) is nog nooit zo groot en goedkoop geweest. Ik stap maar over op de arak, prima te drinken met een beetje Cola erbij (aangezien dat ook in Indonesie gebotteld wordt verwacht ik hier geen problemen mee)

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Wat een kwats.
Je kan zoveel eten meenemen als je wil. En dat is vandaag nogeens duidelijk geworden.

En ook terug overigens. Niemand die je ook maar iets in de weg legt.
Of het moeten sigaretten zijn van RI naar Singapore. Dan ben je l*l.

Maar verder...................................... Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Sigaretten, drank of parfum Emoticon: Puh!

Eergisteren zelf ook het land binnen gekomen en geen enkel probleem ondervonden. Kan het me niet voorstellen dat men 8 uur later (kwam 8 uur voor het nieuwe jaar binnen) wel ineens dergelijke controles doet.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Maar Martin rook erg naar parfum voor dames.
Vandaar dat ze nu ook koffers open trekken voor varken (babi)
Emoticon: Nice

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Als je naar parfum voor dames ruikt moet je uitkijken dat je niet apart gezet en kaalgeplukt wordt.. ooh nee wacht, dat is alleen voor TKW'tjes. En dan brengen ze nog niet eens 100.000.000 Rupiah cash mee. Emoticon:

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

100.000.000 rupiah? Emoticon: Laugh out loud

Geen probleem, proxyserver onder de arm en je kan (bijna) ongezien overal doorheen.
Dat wil zeggen bijna. Bij de douane op Batam lukt dat wel.

Hier zijn er tools voorhanden om die 100.000.000 te onderscheppen.
Alleen vertellen we dat natuurlijk niet Emoticon: Yummie!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Nu je het over servers hebt.. ik heb ooit mijn computer meegenomen. Dat was de enige keer dat mijn koffer open moest. Echter niet om mij vervolgens te rippen.. ze waren gewoon nieuwsgierig wat er nu precies inzat aangezien ze op de x-ray alleen wat rare dingen zagen (het ijzerwerk dus)... tot op heden werkt de computer prima. Gezien de waarde hadden ze me volgens mij wel kunnen aanslaan voor invoerrechten trouwens.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Bonnetje meenemen van aanschaf.
Die heb ik altijd in de laptoptas zelf zitten.
Staat het serienummer ook op. Werkt prima !
Dat dachten ze namelijk ook een keer bij mij te doen.
Hihi, ging niet door dus Emoticon: Devil

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Dat ding was al zo oud en vies van binnen, zat ze het niet eens meer vast durfden te pakken. Probleem ook opgelost Emoticon: So funny

Maar bij laptops kan het wel handig zijn, zeker als ze een beetje nieuw eruit zien (die van mij overduidelijk niet meer trouwens). Binnenkort een nieuwe scoren ergens, want deze gaat na twee jaar trouwe dienst van eigenaar wisselen binnenkort.

spacer line  

On 02-01-2009 13:01 Yerun wrote:

...

. Ik stap maar over op de arak, prima te drinken met een beetje Cola erbij (aangezien dat ook in Indonesie gebotteld wordt verwacht ik hier geen problemen mee)

Heh ??
Plaatselijke Arak (de zgn MiRas ?).
Je weet wat ze zeggen , je kan blind , kaal of impotent worden . Emoticon: Shiny

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Surya, alles kan inderdaad. Maar om daarom maar thuis een glaasje water te drinken iedere avond is ook niet alles toch? Een kennis van me drinkt al jaren arak (met mate overigens, zoals het zou moeten).. hoewel de haardos wat dunner is (door de leeftijd neem ik aan) is hij niet blind. Of ie impotent is weet ik niet trouwens. Emoticon: Wink

Bustanul
User
spacer line

Jan, wees blij dat je er niets van gemerkt hebt, maar dat komt nog wel. Anderen merkten al wel. De regel is ingegaan op 1 januari, dus als je ťťn uur daarvoor je spullen binnenbracht merkte je er dus ook niets van.
Overigens zijn anderen alvast wel de dupe geworden, al heeft Oyibo niets in de gaten gehad. Hij zal wel eens tegen de lamp lopen.
Pak Surya: het gaat niet over luxe goederen, evenmin als over sigaretten. Iets te snel geoordeeld hier. Bovendien kan men in IndonesiŽ geen kwaliteitsgoederen maken. Zolang geld: garantie tot de buitendeur, is het niet goed te noemen. Hier is alleen maar garantie tot de buitendeur, of alleen maar totdat je net betaald hebt eigenlijk.

Voor 2 Jt boodschappen doen in Singapore is makkelijk. Als ik daar vlees koop voor ťťn maand zit ik daar al ruim boven en dan heb ik nog niets anders gekocht.

Waar ik de informatie vandaan heb? Gewoon lezen op internet, kijk hier: http://www.thejakartapost.com/(...)lace-next-month.html
Het staat er gewoon, en zo doen ze het dan ook. Ik heb gehoord dat overijverige douane-beambten (bestaan die dan zou je zeggen) de regels naar eigen inzicht hebben geÔnterpreteerd. Die 2 Jt zou niet per persoon zijn nu, maar per gezin. Als je met je vrouw samen binnenkomt (in het land) blijft het totaal aan in te voeren voedsel voor 2 Jt aan waarde maximaal. Volgens mij was dat per persoon bedoeld. Het teveel wordt ingepikt, dus zullen er pakketjes met giftige troep er tussen gedaan worden om die corrupte figuren een ernstige ziekte te bezorgen. Het zou zomaar kunnen.

Jan, die scheepswerven in Batam leveren enorm veel werk op voor IndonesiŽrs. Zonder dat werk zou Batam vervallen tot het niveau van een bush-bush kampong. Helaas wordt er niet veel geÔnvesteerd om de kwaliteit op het eiland te verbeteren, want het zou gerechtvaardigd zijn en het kan nu al veel buitenlandse inkomsten opleveren. Als dat allemaal weer om zeep wordt geholpen is Batam als rustpuntje voor Singaporezen of andere buitenlanders afgelopen, want dan zal alleen nog de misdaad hoogtij vieren.
Misschien moeten we die kant dan wel op.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Er zijn een stuk of 6 verschillende restauranthouders die om de dag naar Singapore gaan om hun spullen te halen. Voornamelijk etenswaar. Gemiddeld 2 koffers en een rugzak vol. Gisteren zijn de heren gewoon door de douane heen gekomen.
Zonder enig probleem.

En die voorzien zelf ook geen noemenswaardige problemen.
Dit gebeurd al zo'n jaartje of 4 ondertussen.

De gemiddelde bule is weinig interessant voor de douane.
En dat is ook niet de doelgroep. Doelgroep in deze aktie zijn de smokkelaars die een paar ton meer Indonesie binnen brengen. Niet een kilo leverworst. Emoticon: Party!

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Jan, die scheepswerven in Batam leveren enorm veel werk op voor IndonesiŽrs.
Ik ben in Batam nooit verder geweest als in de buurt van de haven waar de Pelni een stop maakt.
Het is inderdaad een trieste zaak als die scheepswerven dicht zouden gaan.
Ik zie dit niet als gevolg van het beleid in IndonesiŽ maar voor mij is duidelijk dat China en in mindere mate India daar verantwoordelijk voor is.
Mijn visie is dat IndonesiŽ die werven beter niet draaiend houdt met allerlei susidies.
We hebben in Nederland gezien dat Fokker en eerder Daf het ook niet hebben kunnen redden met al die susidies, terwijl allebei de bedrijven goede producten leverden.
Er zijn meer bedrijfstakken die het niet zullen redden in IndonesiŽ, veel mensen zijn van menig dat dit komt door wanbeleid, ik ben er van overtuigd dat het China is die voor erg lage prijzen goede producten levert.
China is geen economie meer in opbouw, die fase hebben ze achter zich, misschien dat IndonesiŽ in de toekomst werk kan krijgen uit China.
De Chinese gezinnen mogen maar ťťn kind hebben en op termijn zal dat problemen gaan geven met het vinden van arbeidskrachten.

Ik denk dat het voor een land als IndonesiŽ de komende jaren erg moelijk gaat worden.
Jan

Bustanul
User
spacer line

Jan, ik weet niet of die werven subsidie krijgen. In Batam zitten veel werven met connecties in Singapore, omdat daar geen ruimte meer was voor uitbreiding. Ook andere buitenlanders (Arabieren ook) hebben geÔnvesteerd in die werven. Ik denk niet dat er een Rupiah subsidie bijzit.

Maar subsidie is eigenlijk niet de issue hier. Het gaat erom dat de Indonesische politiek import van staal gaat beperken tot een paar havens, waarbij Batam niet hoort. Een scheepswerf onder staal is geen lang leven beschoren. Bovendien hebben ze alle bomen ook al gerooid, dus in houten schepen zit ook al geen toekomst.
Het staal zal bij invoering van de beperkingen alleen nog via Jakarta aangeleverd kunnen worden. Dat zal zeker gepaard gaan met (hoge) kosten. Daarmee prijzen ze zich uit de markt misschien, al is het vooral de goedkope mankracht dat de werven in Batam populair heeft gemaakt. Toch geen goede ontwikkeling, die invoerbeperkingen.

Duideljk wel Indonesisch beleid dus.

China maakt ook schepen, niet zulke goede echter, maar die vind je in Batam ook niet De vraag naar nieuwe schepen is tegenwoordig heel erg groot, maar dat zal nu rap minder worden nu de olieprijs gekelderd is.

Het zou jammer zijn voor Batam als daar de activiteiten minder zouden worden. De inkomsten na het uitbannen van gokken waren al niet zo erg hoog meer. Zonder scheepswerven valt het meeste weg.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Beste Bustanul,
Over Batam wist ik niet zo veel, ik meende eerder dat Batam belangrijk was voor de inwoners van Singapore om daar goedkoop op vakantie te gaan en daar activiteiten te ondernemen die in Singapore niet mogelijk zijn vanwege de strenge wetgeving.
Tevens dacht ik dat veel bedrijven uit Singapore werk uitbesteden in Batam.
Duidelijk wordt dat jij wel meer over Batam weet, is interessant om te lezen maar natuurlijk ook triest wat daar aan het gebeuren is als het allemaal waar is wat jij schrijft.

Misschien dat wij er eens op vakantie kunnen komen, dat kan als we een tussenstop maken als we weer Sumatra bezoeken, waarschijnlijk gaan we daar in mei 2009 weer naar toe.
Eerder was het voor inwoners van IndonesiŽ vrij moeilijk om Batam binnen te komen, ik weet niet hoe dat nu is.

Jan, wees blij dat je er niets van gemerkt hebt, maar dat komt nog wel.
Ik denk dat ik er weinig van merk, ik gebruik bijna geen buitenlandse producten, ik eet hetzelfde wat de IndonesiŽr ook eet, dus heel veel groenten, beetje vlees, kip en zeevis.
Wij kopen geen importvlees, het rundvlees uit IndonesiŽ is voor ons prima en kopen we op de markt.
Alcohol drink ik niet, toen ik nog wel alcohol dronk was ik tevreden met Bintang een erg goed Indonesisch product.
Koffie en thee uit IndonesiŽ smaakt mij prima en ook frisdrank is niets op aan te merken.
Wij zijn eens nagegaan wat wij aan buitenlandse producten gebruiken, heel weinig zo ver wij weten.

Het enige waar ik het zal merken is met het kopen van een computer of onderdelen, die zijn sinds de koersval van de Rupiah flink duurder geworden maar wij krijgen ook veel meer Rupia's voor de Euro.
Eerder schreef ik al dat de goede koers voor de Euro voor mij geen reden tot juichen is omdat ik aanvoelde dat het voor korte duur zou zijn dat de toeristen en Europeanen die in IndonesiŽ wonen er van profiteren.
Dat blijkt nu aan alle kanten, hotels hebben de tarieven met minimaal 15% verhoogd en ook de buitenlandse producten zijn flink duurder geworden.
Salam,
Tuti en Jan

spacer line  

On 03-01-2009 02:02 Bustanul wrote:
Pak Surya: het gaat niet over luxe goederen, evenmin als over sigaretten. Iets te snel geoordeeld hier.

Bovendien kan men in IndonesiŽ geen kwaliteitsgoederen maken. Zolang geld: garantie tot de buitendeur, is het niet goed te noemen. Hier is alleen maar garantie tot de buitendeur, of alleen maar totdat je net betaald hebt eigenlijk.

.

Ik had eerst ook gedacht aan luxe goederen.
Totdat ik las in diverse indonesische forum hoe daar min of meer geregeld wordt.
Bijna alle verse goederen zoals groenten etc komen ook van buiten .
Batam heeft in feite niks , geen landbouw . Vroeger was het een "kale rots" met weinig inwoners , een paar visserdorpen.
Misschien ook schuilende piraten .
In die regio wemelt het van de piraten. Waarschijnlijk nu nog.

Over de kwaliteitsgarantie van luxe duurzame artikelen ben ik ook gedeeltelijk eens , soms is het tot de voordeur.
Aan de andere kant is Indonesia op dit moment wel technisch in staat om hoogwaardige producten te leveren die ook international erkend wordt .
Hun assemblage van Kijang (Toyota) is onder andere een voorbeeld .

Het is ook bekend dat er minder verdiend wordt in de dugem wereld , dunia gembira .
De inkomsten van de gok en prostitutie industrie industrie zijn ook gedaald.

Bustanul
User
spacer line

Beste Jan,

Jij gebruikt inderdaad weinig uit het buitenland, zeg! Dat Bintang biertje is prima en zou je er gewoon moeten kunnen inhouden. Alles met mate, natuurlijk.
Maar ik heb ook niet zo veel uit Singapore nodig. Dat lokale vlees krijg ik niet weg, de kip is ook al niet geweldig en de plaatselijke hygiŽnische standaard stamt nog uit de middeleeuwen. Van de lucht die in de passar hangt kun je een hele vieze soep maken.
We hebben het lokale vlees wel eens gebruikt om door de gehaktmolen heen te halen voor een gehaktbal of burger. Ik koop in Singapore meestal vlees uit Nieuw-Zeeland of AustraliŽ. Ik denk persoonlijk wel weg te kunnen komen met 2 Jt. Per persoon, per keer, zeker. Dan neemt de vrouw maar een boot eerder, of later. Maar hotels en dergelijke zullen hun schamel pakket nůg schameler moeten maken.

Jan, je kunt hier op vakantie, maar een aanrader vind ik het zelf niet. Er zijn een paar golfcourses, als je daarvan houd, maar verder is er niet veel anders dan het lokale gebeuren. De hotels zijn ook niet geweldig. Het beste is Planet Holiday, maar daar ben ik op Kerstavond uit het restaurant weggelopen omdat alles vies was. De tafel, de stoel, het bord, het bestek, alles zat onder de vette vlekken. Bij MacDonald's ziet het er beter uit. Dan zat ik in het Novotel, maar de service is ver beneden peil, de aircon stuk en niemand die het kon repareren wegens gebrek aan kennis en onderdelen. Dan hŤt neusje van de zalm voor de toerist: Holiday Inn. Er zitten veel toeristen, maar iedereen gaat in de stad eten, in shopping centre Nagoya Hill, een half uur rijden daar vandaan. Van de week zag ik een kok met zijn handen de patat op een bord leggen! Het was wel niet zijn cebok-hand, maar toch. Omdat ze het nog steeds verdommen hun handen te wassen met zeep is alles wat ze aanraken gewoon niet schoon meer. Tien jaar geleden was er een Waterfront. Dat is er nu nog, maar tien jaar lang niet onderhouden Geen aanrader dus.
Ik zou een ander vakantiedoel kiezen. Misschien dat Oyibo je wat ideeŽn op Batam aan de hand kan doen voor een toerist. Volgens mij is iedereen er vrij in er naar toe te reizen.

Pak Surya, Batam heeft, naar ik hoor, 1,2 miljoen inwoners. Allemaal op dat kleine eilandje. De meesten werken op de scheepswerven. Een kale rots is het net niet meer. Piraten stammen uit een eeuw voor mijn tijd, maar de modernere versie zit wat meer noordelijker, richting Kalimantan, Pulau Tujuh en omstreken. Daar zijn wat eilandjes waar ze zich kunnen verstoppen, er zijn geen diensten, dus ook geen politie, anders dan een veldwachter of zo. Door olievondsten rond Ranai zit dat wat meer in de lift en kun je er zelfs een dokter vinden.

Misschien dat de huidige Kijang wat beter van kwaliteit is, zou op zich gerechtvaardigd zijn want bepaald goedkoop is die kar niet, maar de vroegere modellen waren blikken dozen met wieltjes. Er rijden er nog een paar van rond, helemaal verroest en scheef, maar het rijdt. Met 15 km/uur voor je is het een flink obstakel dan.

IndonesiŽ kan best wel wat maken, maar waar vind je dat? In de buurt van Jakarta het gemakkelijkst, verder op Java wat lastiger, op andere eilanden erg moeilijk. Al wonen de meesten mensen op Java, de rest hangt er maar wat bij wat dat betreft. De aanvoer van goederen, ook nationaal, is onderhevig aan corruptie met vergunningen. Niet zomaar alles kan op een eiland gebracht worden. Daarom gebeurt het dat mijn supermarkt soms een lading van iets heeft dat ik graag gebruik en dan maaanden, of een jaar niet. Bijvoorbeeld Diet Coke of Coke Light, of een biertje Anchor in halve liter blikken. Dan moet ik zoeken in een andere winkel, meestal tevergeefs.

Dus er zijn niet alleen importbeperkingen op internationaal niveau, ook op nationaal niveu. Tussen eilanden die elkaar kunnen zien kunnen verschillende produkten niet leverbaar zijn. Hoe verder je van de bewoonde wereld afkomt hoe minder betere produkten je kunt krijgen.

spacer line  

On 03-01-2009 08:35 Bustanul wrote:
Dus er zijn niet alleen importbeperkingen op internationaal niveau, ook op nationaal niveu. Tussen eilanden die elkaar kunnen zien kunnen verschillende produkten niet leverbaar zijn. Hoe verder je van de bewoonde wereld afkomt hoe minder betere produkten je kunt krijgen.

Dat is ook zo wat je beschreven heb , als ik met mijn "nederlandse"ogen bekijk dan zeg ik (niet hardop) , Je Zus nog aan toe.
Als ik met mijn indonesische ogen kijk , zeg ik , muaaah , nog niet internationaal georienteerd , maar ze beginnen te leren .

Over die piraten , heb zo'n engelse "undercover" programma (? )gezien op Ned.TV .
Nou , die piraten zijn wel degelijk daar , alleen hebben ze AK-47 ipv een sabel .
En dat doden vallen is ook duidelijk .En die man kom met zijn volle kop op de tv , en je ziet die grote schepen langs varen.Met de mededeling van de reporter dat Simgapura aan de overkant ligt.
Dus het moet Batam of Bintan zijn .
Ik heb geen ervaring met Batam en Bintan . Ben ooit in de haven van T.Pinang geweest , 40 jaar geleden .
Hoop dat ik volgende maand dat kan doen , dat is tenminste de bedoeling .
Ik heb de afvaarten van Pelni nog niet gekregen , al een paar dagen gewacht.
En hun website werkt niet , reisburo hebben het ook nog niet of ze reageren niet.
Hier zeg ik ook , bvd nog aan toe . Je ben natuurlijk anders gewend als je in Amsterdam woon.
Ik zelf gaat altijd naar mijn huisje in Jakarta , dus heb alles wat ik nodig heb , behalve de ping ping.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

78,745,379 topic views - 236,098 posts - 13,703 topics - 27,371 members - last post @ 18-01-2020 19:05 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

128,435,814 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com