indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > In het nieuws > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Kijk dit doet wel iets met je, alleen moet je de satť stokjes, niet kopen als tourist.
Zo moeten ze het dan daar maar houden, traditionele pasar.....
Dat is leuk voor de touristen toch..................... Emoticon: Yeah right! Emoticon: Nice Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

On 07-02-2009 17:04 barimuchtar wrote:
Indonesische mensen moeten inderdaad leren kritiek te incasseren.

Jullie Nederlanders die in IndonesiŽ, waarom leer jullie ze niet op tactvolle manier de waarde van democratie, vrijheid enzovoort . Maar wel tactvol, niet te direct.

.
En vergeet niet, net als de Nederlanders, dat de ene Indonesier de andere niet is
wah hebat juga gue udah bisa pake uitdrukking kaya gini dalam bahasa belanda.

*Hua hua hua hua .
Wat kan een Nederlander een Indonesier leren ?
Het is nu 2009 , niet meer in de koloniale tijd.

** Boleh juga . ada kemajuan nih.
Kennelijk heb je veel opgestoken (of geleerd) Emoticon: Wink van de Orang Belanda' s.

Juga salam damai
Salam dari OmSid yg sedang berlibur di Jakarta , di kampung halamannya.

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

Wah Omsid in IndonesiŽ!! Leuk. Wat kan een Nederlander een Indonesier leren? Heel veel.
Er zijn ongeveer 4000 Indonesische studenten in Nederland. Wat doen ze dan behalve van de Nederlanders leren? De gouverneur van Jakarta die onlangs op bezoek was in Nederland samen met vice-president Jusuf Kalla, zegt tegen de wereldomroep Indonesische afdeling dat Jakarta van Nederland veel kan leren om de overstroming te bestrijden. Maar hij zegt verder: We kunnen wel Nederlandse deskundigheid gebruiken voor het oplossen van problemen met overstromingen. Maar zolang we onze mentaliteit niet veranderen, dat we bijvoorbeeld zo maar de afval overal weggooien, komt de oplossing met 'banjir' ook niet.

Gitu deh omsid.
Salam dari koude nederland.

spacer line  

Meneer Yogya-Bali, wat doet u in IndonesiŽ? Ik hoop niet weer kolonialiseren hehe. In Nederland werk ik hard hoor. Waarom bent u zo negatief over Indonesische mensen, als u daar woont of er zo vaak komt. Ik ben gelukkig niet negatief over Nederland, waar ik woon, ondanks haar tekortkomingen. Nederland is niet perfect. Geen land is perfect. Ik vind jet niet moet zeuren over het land waar je woont, ook niet over de mensen van het land.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Waarom niet? Een in Nederland woonachtige buitenlander heeft ook het volle recht zijn mening over de Nederlandse maatschappij te verwoorden. Zo ook ik als inwoner hier, eigen me dat recht toe. Hebt u weleens het boekje "the Undutchables" gelezen? Geschreven door een paar buitenlanders die in dat boek hun opinie over de Nederlandse maatschappij verwoorden: zeer verhelderend waarin de Nederlander met zijn/haar neus op feiten wordt gedrukt die voor de autochtoon zo gewoon en normaal zijn, maar blijkbaar voor een buitenstaander niet. Een boek dat dwingt tot introspectie over de eigen samenleving. Zou hier ook eens moeten gebeuren....alleen is dat onmogelijk. De schrijver die een dergelijk boek schrijft, zal de keuze hebben tussen gevangenschap of deportatie; puur omdat men geen kritiek kan velen. Het zou niet de eerste buitenlander zijn die het land wordt uitgezet.
Daarnaast is mijn mening gelukkig niet uitsluitend mijn eigen mening maar heb ik ook al meegedeeld dat een zelfde soort kritiek op samenleving en overheid ook volop in de Indonesische kranten is terug te vinden. En - ondanks het feit dat de gemiddelde Indonesier geen kritiek kan velen (dat is een cultureel iets) - zijn er (godzijdank) voldoende Indonesiers die wel kritiek durven uiten (ondanks bedreigingen van politieke maffia of fanatieke moslims). Maar deze mensen zul je jammergenoeg niet op dit forum vinden (taalprobleem) en dus wordt hun stem hier zelden gehoord (wel de stem van Indonesiers die al jaren in NL wonen en de huidige ontwikkelingen niet dagelijks mee maken: geen kritiek op deze forumleden maar wel stof tot overdenken).

spacer line  

Pak Yoga,

Ik ben het met u eens dat men kritiek mag leveren over het land waar hij of zij woont, maar niet altijd negatief. Anders kan je beter verkassen. Er zijn inderdaad veel kritische IndonesiŽrs zowel in Nederland als in IndonesiŽ. Begrijp me goed. Ik behoor tot die mensen. En in mijn werk als journalist heb ik veel contact me hen, minimaal om hen te interviewen. Laten we proberen uit deze lange discussie iets positiefs te halen. Zullen we inventariseren hoeveel mensen er zijn in dit forum die opbouwende kritieken hebben over IndonesiŽ maar wel de bedoeling hebben om het leven daar beter te maken, om het land vooruit te helpen? Ik schrijf nogmaals wat ik in mijn eerste reactie in dit forum heb geschreven. Laten we een brug slaan. Begitu pak. Setuju?

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Pak Barimuchtar,
Een voorbeeld is mijn antwoord op uw reactie: al 2x voor niks ďgependĒ want wordt om de haverklap van het internet gesmeten of er is weer iemand die mij lastig valt met zijn/haar problemen. Dat vind ik nou negatief aan RI: niets functioneert behoorlijk en de bewoners hebben er een handje van problemen te creŽren waar ze niet waren om ze vervolgens voor de deur van een ander te deponeren. Ik heb in de topic ďBali viel tegenĒ al een rij met positieve en negatieve punten opgesomd, en verzocht dit aan te vullen. Tot op heden nog weinig of geen reacties, ook op de positieve niet.
Ook opbouwende kritieken heeft geen zin want alle kritiek wordt als negatief beschouwd; zeker door de overheid. Elke aan- of opmerking is een bikin malu kwestie en wordt dus afgewezen: geen gezichtsverlies en geen harmonieverstoring.
Vanochtend weer een staaltje meegemaakt van machtsmisbruik: mijn jongste dochter moest samen met haar kleuterklas ergens om 8.30 zijn voor een optreden. Het kind was al 6 uur op om zich mooi te maken in traditioneel kostuum. Komen we daar om 8.30 voor de opening van een expositie maar de hoogwaardigheidsbekleders vonden het weer eens nodig hun macht te tonen en de kinderen te laten wachten. Om 10.30 uur waren ze er nog niet. Kijk, zoiets vind ik walgelijk: kleuters die laaiend enthousiast zijn, 2 uren laten wachten in de snikhitte totdat ze allemaal bekaf, bezweet en zwaar teleurgesteld waren. Dat is nou weer zoín typisch Javaans machtspelletje waaraan ik niet wil meedoen; totaal geen enkel respect voor de kleuters. Ik heb mijn dochter opgepakt en ben als enige weggegaan (de rest durfde niet) want ik ervaar zoiets als een grove minachting en vernedering van mijn dochter. Nee, zolang er nog zoín mentaliteit heerst in dit land, zie ik geen enkele positieve vooruitgang. Het land vooruit helpen kan alleen maar als men zichzelf helpt.
In het begin van het post-Soeharto-tijdperk was er nog enige hoop aan de horizon maar die is inmiddels met al die anarchie en wetteloosheid verdwenen. Nog erger, onder het Soehartoregime werden regels nog nageleefd, nu allang niet meer: democratie staat hier gelijk aan anarchie. Dan heb je nog de steeds toenemende dwingende invloed van het conservatisme binnen de religies (m.n. de islam) en de clerics (m.n. de MUI), die het land eerder een stap achteruit dan vooruit helpen. RI zit in een transitieperiode, een overgang van een rurale naar een urbane samenleving, en dat gaat gepaard met vallen en opstaan. Echter, er wordt feitelijk door machtshebbers en geestelijk leiders geen hand uitgestoken naar de bevolking om hen ďover de streepĒ te trekken. De nadruk wordt gelegd op allerlei futiliteiten en niet op de essentie van de maatschappelijke problemen. Er wordt niet eens onderzoek naar gedaan want dat wordt weer opgevat als een vorm van kritiek en mag dus volgens de Javaans-Balinese opvattingen niet (= harmonieverstorend).
Als iemand negatief is, moet ie dan maar verkassen? Het lijkt me juist beter dat men als inwoner betrokken is bij het maatschappelijk gebeuren en niet - zoals de Bali- annex Indonesia-lover - alles maar met de mantel der liefde bedekt. Schoorvoetend komt er steeds meer kritiek naar buiten. Leest u maar eens de Indonesische dagbladen en u zult zien dat ik niet alleen sta in mijn kritiek. Heel on-Indonesisch gaat men vaak nog stukken verder dan ik. Dus - hopelijk - toch een kentering in maatschappij en denken??!! Letís hope so want anders zie ik somber in voor RI.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Vanochtend weer een staaltje meegemaakt van machtsmisbruik: mijn jongste dochter moest samen met haar kleuterklas ergens om 8.30 zijn voor een optreden. Het kind was al 6 uur op om zich mooi te maken in traditioneel kostuum. Komen we daar om 8.30 voor de opening van een expositie maar de hoogwaardigheidsbekleders vonden het weer eens nodig hun macht te tonen en de kinderen te laten wachten. Om 10.30 uur waren ze er nog niet. Kijk, zoiets vind ik walgelijk: kleuters die laaiend enthousiast zijn, 2 uren laten wachten in de snikhitte totdat ze allemaal bekaf, bezweet en zwaar teleurgesteld waren. Dat is nou weer zoín typisch Javaans machtspelletje waaraan ik niet wil meedoen; totaal geen enkel respect voor de kleuters. Ik heb mijn dochter opgepakt en ben als enige weggegaan (de rest durfde niet) want ik ervaar zoiets als een grove minachting en vernedering van mijn dochter. Nee, zolang er nog zoín mentaliteit heerst in dit land, zie ik geen enkele positieve vooruitgang.

(Even reageren op mijn eigen reactie) net een onderwijzer van mijn dochter ontmoet die zich ook opwond (ze heeft dan ook enkele jaren in Japan gewoond), blijkt dat de "VIP's" een uitgenodigde Japanse gast ook 40 minuten hebben laten wachten. Dit is onfatsoen (en arrogantie). Moet ik in dit alles iets positiefs ontdekken? Denk het niet toch?! Op dit soort facetten van de Indonesische cultuur wens ik me totaal niet aan te passen, meer nog: distantieren. En dit soort mentaliteit is heeeeeeeeel veeeeeeel voorkomend.....dagelijks meerder malen.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,647,862 topic views - 235,464 posts - 13,700 topics - 26,348 members - last post @ 11-12-2019 22:22 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

126,708,508 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com