indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

http://www.thejakartapost.com/(...)-tax-fee-rp-25m.html

De zoveelste grove schending van mensenrechten door de de Indon regering.

Artikel 13 universele verklaring van de rechten van de mens:

1. Een ieder heeft het recht zich vrijelijk te verplaatsen en te vertoeven binnen de grenzen van elke Staat.
2. Een ieder heeft het recht welk land ook, met inbegrip van het zijne, te verlaten en naar zijn land terug te keren.

Gracias. Sama sama

spacer line  

On 28-12-2008 13:19 kiwimave wrote:
http://www.thejakartapost.com/(...)-tax-fee-rp-25m.html

De zoveelste grove schending van mensenrechten door de de Indon regering.

Artikel 13 universele verklaring van de rechten van de mens:

Nou nou nou , Meneer Kiwi toch .

In de artikel van JP staat duidelijk geschreven dat :
Residents who do not have tax identity cards (NPWP) will now have to pay Rp 2.5 million (US$2083) -- up from Rp 1 million -- should they wish to travel by air. Those who intend to travel by sea will have to pay Rp 1 million, up from Rp 500,000.

The Tax Office will exempt citizens under 21 years of age, foreign nationals who have lived in Indonesia less than 183 days within 12 months, diplomatic officials and staff of international organizations.

Het is logisch dat iedereen belasting moet betalen .
Dus mensen met geld (inkomen) die geen belasting betalen en niet wil betalen moeten op indirecte manier belast.

Dat geldt ook voor buitenlanders die meer dan 183 dagen (" 6 maanden" ) daar wonen.
Ik moet ook als buitenlander in Nederland allerlei belastingen betalen .

bisa dicek of makemyday .

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Ik moet ook als buitenlander in Nederland allerlei belastingen betalen .

Om Sid dat is appels met peren vergelijken.
Je bent hier ingezetene, en als je op vakantie gaat, dan hoef je buiten die gekke tax belastingen, op vliegvelden in Nederland Milieubelasting betalen.
That it
De rest zit in de ticket verwerkt 19% belastingen. Emoticon: Talk to the hand Emoticon: Stupid

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

Ome Ziel:
Dit is de site van Jakarta Post
http://old.thejakartapost.com/(...)080224222517&irec=14

vertaald door google in :
*JAKARTA (JP): IndonesiŽ heeft enorme onbenutte fiscale mogelijkheden met minder dan 3 procent van de natie de 220 miljoen mensen in possessionof fiscaal identificatienummer (NPWP)
*
"Het land van de mogelijkheden om belasting collectie is enorm. Er areonly 6 miljoen geregistreerde individuele belastingbetalers. Wij geloven ten minste 25 tot 30 miljoen meer mensen in aanmerking komen voor de betaling van belastingen andhave NPWPs,"
Belastinginkomsten is goed voor ongeveer 70 procent van de government'sannual staatsbegroting.

Director General for Taxation Darmin Nasution has said thatthis year his office aimed to collect Rp 523.85 trillion(US$56.57 billion) in taxes -- a 26.6 percent increase from Rp 426.23 trillion in 2007.
Directeur-generaal Belastingen Darmin Nasution heeft gezegd thatthis jaar zijn kantoor gericht op het verzamelen van Rp 523,85 biljoen (US $ 56,57 miljard euro) aan belastingen - een stijging van 26,6 procent Rp 426,23 biljoen in 2007.
Het is al jaren bekend dat veel indonesiers en buitenlanders geen belating betalen , de regeling geldt voor 2 jaren.
Daarna moet iedereen ook belasting betalen .
De bedoeling is dat de Fiscaal van 2,5 jut komt te vervallen, zodra iedereen netjes zijn belasting betaald.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Ik snap het probleem niet.
Dat papiertje voor belasting was er vorig jaar al.

Er zijn natuurlijk mensen die liever geen belasting betalen.

Gewoon aan de regels houden, dus ook aan deze lijkt me niks vreemd aan.
En er worden, behalve arbeid geen extra maatregelen opgelegd.
Poeha om niks eigenlijk. Emoticon: Laugh out loud

It's only kinky the first time.

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

Voor de duidelijkheid: deze fiskal betreft alleen Indonesiers. Verder is het een vorm van inkomstenbelasting. Wat je aan de grens betaalt, is al betaald en hoef je dus niet meer te betalen aan het einde van het jaar bij je aangifte inkomstenbelasting (ik gebruik maar nederlandse termen om het duideiljk te krijgen). Voorbeeld:
Stel je moet 10 juta aan inkomstenbelasting betalen over 2008, en je hebt aan de grens reeds een keer 1 juta betaald, dan hoef je nog maar 9 juta te betalen.

Begin de details te vergeten

Bustanul
User
spacer line

Dan zou ik maar goed de kwitantie bewaren, maar eerst zorgen dat je er een krijgt.
Volgens mijn (Indonesische) vrouw is dit weer een zeer corruptiegevoelige maatregel. De eventuele opbrengsten komen niet daar waar het heen zou moeten gaan.
Ikzelf denk dat de rijken van Jakarta zich aan het verrijken zijn, ten kosten van de inwoners natuurlijk.
Als een buitenlandse vakantieganger er langer dan 183 dagen per afgelopen jaar verblijft moet hij/zij ook verrtrekbelasting betalen. Hoe is dat te rijmen met het verhaal van mensenrechten? Kan ik die vertrekbelasting ook in Nederland van de belasting aftrekken?

De jeugd leeft van hoop, de ouderdom van herinnering.

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

Zonder wettig bewijs verdwijnt de fiskal in de zak van de eerlijke ambtenaar. Met bewijs misschien niet, maar waar het dan blijft, blijft altijd de vraag. Hogerop kunnen ze er ook wat van.

Het treft niet alleen IndonesiŽrs, JohanN.

In 2011 wordt de fiskal weer afgeschaft, zo las ik ook in dat artikel. Dus twee jaar onderduiken en je bent van het gelul af.

Overigens is het nu wel voordelig geworden om met de boot RI te verlaten! Eťn miljoen fiskal maar. Plus de ticket voor de ferry. Dat is de moeite waard!

Be careful what you wish for; you might get it!

spacer line  

On 29-12-2008 01:47 Bustanul wrote:
Als een buitenlandse vakantieganger er langer dan 183 dagen per afgelopen jaar verblijft moet hij/zij ook verrtrekbelasting betalen. Hoe is dat te rijmen met het verhaal van mensenrechten? Kan ik die vertrekbelasting ook in Nederland van de belasting aftrekken?

Meneer , kennelijk weet u niet dat elke land een eigen belastingwetten heeft .
Dus ik begrijp het niet wat een toerist mee te maken zal hebben met de regeling .

En zeker om het gelijk te verbinden met mensenrechten ???????

Coba , kunt u dat verklaren .?
Als Indonesier die in Nederland woont begrijp ik het niet .

Bustanul
User
spacer line

Nou, ik begrijp best dat elk land zijn eigen belastingwetten heeft, zelfs dat er tussen landen verdragen zijn. Zo dom ben ik nu ook weer niet, al kunnen er mensen zijn die het tegendeel beweren.

Maar er is bij mijn weten maar ťťn land dat buitenlandse bezoekers belasting laat betalen en dat is IndonesiŽ met die fiskal voor de buitenlander die langer dan 183 dagen in de voorgaande 12 maanden in IndonesiŽ heeft vertoefd, voor elke reden anders dan waar vrijstelling voor is aangegeven, en uit het land MOETEN, want ze mogen er niet langer blijven vanwege hun (unieke) visum-systeem, wat ook veel kritiek heeft - en terecht.

Dus geen werkers in Batam, bijvoorbeeld (die al veel geld kwijt zijn voor het werkvisum) zoals het krantenbericht aangeeft, maar dus wel mensen die in IndonesiŽ wonen en hun pensioen- of spaargeld hier opmaken, maar het land uit moeten omdat het visum verloopt. Een visum is al een soort van belasting om in het land te komen, nu moet er nog ťťn bij om eruit te gaan. Sommige mensen in deze wereld hebben nooit genoeg. IndonesiŽ is er ťťn van (mensen in de regering dus, corruptie op het hoogste niveau).

En als ik als Nederlander die fiskal MOET betalen, kan ik dan dat bedrag verrekenen met mijn Nederlandse belastingen omdat er een verdrag is tussen Nederland en IndonesiŽ. Dat zal wel niet. Omdat Nederland dat soort belastingen niet erkend.

Heeft dat niet met mensenrechten te maken? Kan Nederland zomaar belastingwetten maken voor buitenlanders die op bezoek zijn. Waarom doen ze dat dan niet?

Nee, meneer de IndonesiŽr in Nederland, snapt u het nu: het is gewoonweg stelen en men kan zich er niet tegen beroepen. Mensenrechten zijn dus geschonden. Dat kan niemands goedkeuring dragen, neem ik aan.

spacer line  

On 29-12-2008 08:08 Bustanul wrote:
Nou, ik begrijp best dat elk land zijn eigen belastingwetten heeft, zelfs dat er tussen landen verdragen zijn. Zo dom ben ik nu ook weer niet , al kunnen er mensen zijn die het tegendeel beweren.

Maar er is bij mijn weten maar ťťn land dat buitenlandse bezoekers belasting laat betalen en dat is IndonesiŽ met die fiskal voor de buitenlander die langer dan 183 dagen in de voorgaande 12 maanden in IndonesiŽ heeft vertoefd, voor elke reden anders dan waar vrijstelling voor is aangegeven, en uit het land MOETEN, want ze mogen er niet langer blijven vanwege hun (unieke) visum-systeem, wat ook veel kritiek heeft - en terecht.
.

Dat heb ik ook niet beweerd dat je dom bent.
Het niet weten of niet bekend zijn met de wetten van een soevereine land is niet dezelfde als domheid.

De regeling is ook alleen maar geldig voor Indonesische ingezetene.
Buitenlanders die meer dan 183 dagen daar verblijven per jaar kan je ook niet meer als toerist beschouwen.
En we weten ook wel dat veel buitenlanders , in ieder geval Nederlanders (dat lees je ook hier) op onjuiste redenen in Indonesia verblijven.
Men kan zelf jaren verblijven , werken , wonen , toerist spelen etc omdat ze de HOP methode (zo noem ik het) hebben kunnen gebruiken.

Laten we omdraaien , ik ben ook bereid om tientallen , wat ??? , duizenden T.K.I ers naar Nederland uitnodigen om voor mij te werken . Als het kan zonder betalen van belastingen en sociale lasten.

Zal de I.N.D en de Nederlandse regering het toestaan ?

Zelfs voor gezinshereniging worden de partners en vrouwen en kinderen van Nederlanders op de poort tegengehouden .
Moet men ook aan de eisen voldoen .

Bustanul
User
spacer line

Meneer, u zit het wangedrag van de Indonesische regering goed te praten. Mijn rechten, en die van anderen in mijn positie, worden geschonden, daarom gaat het.

Als ik na 183 dagen niet meer als toerist wordt gezien en belasting moet betalen, zonder dat ik een dubbeltje in het land heb verdient (alleen uitgegeven, hard nodig voor het land), zullen ze er ook wel geen moeite mee hebben mij stemrecht te verlenen? Voor wat hoort wat.
Dat zie ik niet gebeuren, want dat zou wel het laatste zijn wat die corrupte regering wil.

Praat niet recht wat duidelijk krom is, is mijn advies en idee. U heeft een wat radicale zienswijze, zo te lezen, als u zegt dat Nederlanders op onjuiste redenen in indonesiŽ verblijven, zonder die onjuiste redenen te noemen. En dan nog moslim ook. U zou niet misstaan in een radicaal Indonesisch moslimgroepje die dergelijke ideeŽn over belasting betalen voor buitenlanders spuit.
En dan een onverklaarde afkorting gebruiken. Meerdere eigenlijk. Interessant, maar nietszeggend. Als u wat te zeggen hebt, zeg het dan in een begrijpeljk jargon, aub.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Anders genoemd worden er in veel landen dezelfde penningen gevraagd.
En is RI slechts 1 van de landen die een dergelijke belasting heft.

Ik neem haast aan dat de meeste toeristen uit vrije wil komen.
En het land ook weer verlaten. Al dan niet met betaling van het gehevene.

In Nederland hebben ze ook zoiets. Daar zijn de kosten ruim 300 Euro voor een vakantievlucht Internationaal. Daar heet het dan een eco tax. Zo kunnen ze het hier ook noemen. Emoticon: Party!

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

Het verschil is, Oyibo, dat de fiskal niet voor iedereen geld. De ecotax geldt voor iedereen die met die vlucht gaat.

Ook in BraziliŽ hadden (misschien nog wel) een soort vertrekbelastingsysteem, maar dat gold voor iedereen die internationaal vloog. Dat noemen ze nu luchthavenbelasting, denk ik, en dat zit meestal al in de prijs voor de ticket. Dan heeft niet iedereen in de gaten.

In RI is er willekeur en het is niet altijd zeker dat het geld in de juiste zak komt. Ik zou dat niet zo hetzelfde willen noemen.

spacer line  

On 29-12-2008 08:57 Bustanul wrote:
Praat niet recht wat duidelijk krom is, is mijn advies en idee. U heeft een wat radicale zienswijze, zo te lezen, als u zegt dat Nederlanders op onjuiste redenen in indonesiŽ verblijven, zonder die onjuiste redenen te noemen.

En dan nog moslim ook. U zou niet misstaan in een radicaal Indonesisch moslimgroepje die dergelijke ideeŽn over belasting betalen voor buitenlanders spuit.

De verblijfstatus van buitenlanders in Indonesia staat duidelijk beschreven.
1.Als toerist
2.Sosbud-ers
3..Als migrant (al dan niet tijdelijk) ,
o.a de Lansia-ners , de kapitalkrachtige pensionados , mensen die voor gezinshereniging komen .
4.en voor studiedoeleinden ..
5. De transitogangers
6..Als uitgezonden kracht , de zgn expat. incl. de NGO jongens/meisjes
7.. Als vertegenwoordigers van buitenlandse mogendheid (CD)

Heb ik nog een groepje vergeten ?
Voor die groepen bestaan verschillende vestigingseisen.

En nu over mijn Moslim zijn .
En dan nog moslim ook. U zou niet misstaan in een radicaal Indonesisch moslimgroepje die dergelijke ideeŽn over belasting betalen voor buitenlanders spuit.

Wat wou je daarmee zeggen ?
Als jij een KTP Moslim die al tientallen jaren in Ollanda woon en zichzelf beschouwd als een doorsnee Moslim al in een bepaalde hokje stopt alleen omdat hij een mening heeft gespuit over belasting regeling , hoe zal je de andere Moslim in indonesia dan noemen ??

Zou toch niet lekker zijn om tussen bijna 220 miljoen Moslim te wonen , en ook in een corrupte land .
Zou je niet er aan denken om terug te gaan naar je eigen heimat ?

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Brazilie en wel meer Zuid Amerikaanse landen onder ander kennen inderdaad een dergelijk tax systeem. Ik beschouw deze eco tax even zo goed als discrminerend.

De rest van vakantie minnend Nederland die vertekt in een boeing binnen Europa als vakantie bestemming? Oh nee die hoeft niet te betalen Emoticon: Stupid

Minstens zo discriminerend lijkt me. En in dat opzicht is er zeker sprake van willekeur.
Maar het was slechts een voorbeeld. Tja als het ons niet aanstaat kunnen we natuurlijk altijd ergens anders heen gaan.

Ik heb geen moeite met de wijziging. Door de kat of de hond gebeten worden maakt niks uit.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Dat weten ze nu al te goed op Schiphol.zins de invoering van ecotax.
Heel veel mensen gaan via Duitsland en BelgiŽ.
Hier van vind ik deze regering, een verkeerde beslissing, en dat kwam door die pief van die P.vd.A de woordvoerder, die door Bos een Cadeautje kreeg.
Afgedwongen in de regeerakkoord. Emoticon: Yummie! Emoticon: Shiny

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

JohanN
User
User icon of JohanN
spacer line

FredB, je hebt gelijk. Het betreft niet alleen indonesiers. Het gaat om belastingplichtige, met daarnaast nog wat uitzonderingen.
Ook die 183 dagen makes sense. Als je meer dan 182 dagen in Indonesie verblijft, mag je je inkomen voor dat deel ook opgeven in Indonesie. Dit kan voordelig zijn wegens een lager belastingtarief (maar hoeft niet). nederland en indonesie hebben hiervoor een belastingverdrag.
en doordat je op deze manier belasingplichtig bent/wordt, ga je ook de fiskal betalen.
Wat een heisa allemaal in dit topic om een van de weinige belastingregels in Indonesie die ik wel snap en waarbij je geen belastingsambtenaar hoeft om te kopen / tawarren. En bonnetje van de fiskal krijg je altijd bij het uitgaan van Indonesie.

Begin de details te vergeten

Bustanul
User
spacer line

Als je in die 183 dagen geen inkomsten hebt gehad mag je nog steeds die fiskal betalen. Belastingplichtig dan misschien, maar volgens het nultarief, Ťn fiskal kwijt.
Maar nog wat anders. Als je geen inkomsten hebt zal je je spaargeld opmaken. Als je dat het land invoert moet je goed opletten niet teveel mee te nemen, want als je 100 Jt. meeneemt mag je daarover bij binnenkomst 10% belasting betalen!! Volgens de ambtenaar die ik sprak moet je 20% betalen als je 200 Jt. meeneemt en 30% als je 300 Jt. meedraagt.
Als dat geen stelen is?
Of ligt het wat genuanceerder? Wie weet het fijne daarvan?

spacer line  

On 30-12-2008 02:28 Bustanul wrote:
Als je in die 183 dagen geen inkomsten hebt gehad mag je nog steeds die fiskal betalen. Belastingplichtig dan misschien, maar volgens het nultarief, Ťn fiskal kwijt.

Maar nog wat anders. Als je geen inkomsten hebt zal je je spaargeld opmaken. Als je dat het land invoert moet je goed opletten niet teveel mee te nemen, want als je 100 Jt. meeneemt mag je daarover bij binnenkomst 10% belasting betalen!! Volgens de ambtenaar die ik sprak moet je 20% betalen als je 200 Jt. meeneemt en 30% als je 300 Jt. meedraagt.
Als dat geen stelen is?
Of ligt het wat genuanceerder? Wie weet het fijne daarvan?

*Dat is logisch , toch ?.
Ik denk dat Indonesia ook belastingtarieven hanteert die min of meer internationaal getoets moeten worden .
Daarom door het aanvragen van een NPWP (inmiddels verplicht gesteld )kan men ook netjes aangeven wat hij verdient .Officieel wordt hij dan belast op grond van de hoogte van zijn inkomen . Salarisstrook , bezit etc .Dat wordt in Nederland ook gedaan.
En als men in de toekomst het electronisch doet kan het ook de transparantie bevorderen en de corruptie verminderen.
In het verleden werd het op basis van schattingen gedaan , wordt dus behoorlijk met handjesklap geregeld.De pajak (belastingdienst is daar ook berucht van geworden.

** Waarom is het stelen ?
Kan men het niet zien als een progessief tarief .?
Hoe hoger het bedrag , hoe hoger de belasting is .

Of het wel klopt wat de ambtenaar vertelt kan men gewoon vragen bij de betrokken instantie of belastingadviseurs .

Lijkt me sterk dat je daarna 40% belasting moet betalen als je 400 jut (miljoen) rupie meeneemt. Of mss 50% bij 500 jut(miljoen) rupie .
Of 100% belasting betalen als je 1 M (Miljard) roepie meeneemt. ????

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

Nee, meneer Surya, je moet juist meer dan 1 miljard meenemen, want na 100% geven ze geld erbij! Logisch toch!
Dat werkt zo: je laat zien dat je 1,5 miljard in je achterzak hebt. Daar kijken ze niet vreemd van op, want dat zien ze elke dag, al zouden ze zelf zo'n bedragje niet in drie mensenlevens kunnen verdienen. Het is volkomen ongevaarlijk om dat te laten zien ook en ermee rond te blijven lopen. Maar omdat je al dat geld hebt Ťn hebt laten zien krijg je van hen10% van dat geld erbij!! Omdat je al zoveel hebt. Da's mooi hť? Loop je toch mooi weg met 1,65 miljard rupies.

Wie gelooft er nog in sprookjes?

Dat stelen, dat hangt van je definitie af van dat "werk"woord. Maar als je het normaal vind dat je eerst je portemonnaie moet opentrekken als je een land binnen gaat, zodat ze er alvast maar wat uit kunnen halen van je zuur verdiende geld, waarover thuis al belasting is betaald, hoe zou meneer Surya dat noemen? Verplichte ontwikkelingshulp?

Je kunt wel erg pro-Indonesisch zijn, maar het lijkt me toch wel erg overdreven om dŠt een rechtvaardige handeling te noemen als je IndonesiŽ binnenkomt met de bedoeling je geld daar uit te geven, al dacht je dat dan wel op een andere manier te doen.

Ik denk dat er in Europa ook wel een limiet is voor het invoeren van geld (of ook uitvoeren?), maar als je daaroverheen komt hoef je alleen maar aan te tonen waar het vandaan komt. Je raakt niet direct een deel kwijt en als je kunt laten zien dat je dat netjes hebt verdient en er belasting over betaalt of betaaltd hebt dan is er geen vuiltje aan de lucht. In IndonesiŽ is die lucht dan niet zo fris meer te noemen.

Weet iemand hoe het echt zit, want ik neem ook wel eens geld mee. Boven 100 Jt kom je ook zo natuurlijk en heb er nooit van geweten. Ik ben er ook benieuwd naar.

spacer line  

On 30-12-2008 09:18 FredB wrote:
Surya dat noemen? Verplichte ontwikkelingshulp?

Je kunt wel erg pro-Indonesisch zijn, maar het lijkt me toch wel erg overdreven om dŠt een rechtvaardige handeling te noemen als je IndonesiŽ binnenkomt met de bedoeling je geld daar uit te geven, al dacht je dat dan wel op een andere manier te doen.

.

Als ik even mijn nationaliteit buiten beschouwing laat ben ik in deze topic ook niet echt blindelings pro Indonesich .Ik ben ook een calculerende burger , ik hou ook niet van te veel belasting betalen.
Heb al tientallen jaren belasting moeten betalen in Nederland , je weet hoe aardig de Nederlandse belasttingsdienst is .En eerlijk gezegd probeer ik ook onderuit te komen , maar ya , het lukt niet . En leuker kunnen ze het niet maken.

In principe ben ik eens dat iedereen , ook buitenlanders hun aandeel moeten nakomen. Er is al een tijdje discussies in diverse indonesische fora gevoerd over het invoeren van de NPWP , veel mensen moeten ook hun oude voordeeltjes (handjeklap met corrupte pajak jongens) missen.
Het is even wennen.
Ik denk dat het ook normaal is als de BC(pajak) mensen met een dot geld belasten , ik denkook dat dezelfde regeling (met andere redelijke tarieven?) in Nederland bestaat.
Heb geen ervaring , ook richting Indonesia . Als ik 500 euro zakgeld heb voor de ojek en de warteg is al veel .
Voor zakenmensen is het anders , dan is het normaal dat ze honderden jut (miljoen) meenemen .

Ik vraag me af waarom ze dan niet via hun Rabo , ABN , Postbank sturen.
Ik zou het doen .
Dan wordt je ook niet lastig gevallen bij de Bandara Cengkareng , of je wordt in taxi naar je hotel beroofd.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Maar als je het normaal vind dat je eerst je portemonnaie moet opentrekken als je een land binnen gaat,
De Schengenlanden met Nederland als een van de koplopers doen niet anders met IndonesiŽrs die bij hun partner willen gaan wonen in Europa, dit is voor een MVV gezinshereniging 830 Euro.

Iemand met een KITAS die wit geld in IndonesiŽ op een bank wil zetten is geen probleem, de rente wordt maandelijks uitgekeert en de verschuldigde belasting direct ingehouden, ook dat is een erg eenvoudige oplossing zonder dat er een ambtenaar aan te pas komt..
Dat er direct belasting moet worden over geld wat je IndonesiŽ binnenbrengt lijkt mij een onderwerp voor de fabletjeskrant, ik heb er nog nooit van gehoord, ik dacht dat IndonesiŽ juist blij is met buitenlandse valuta die zo binnenkomt.

En dan komen we meteen bij het onderwerp Fiskal, zo ver ik weet is deze maatregel genomen om de vlucht van kapitaal (buitenlandse valuta) naar het buitenland tegen te gaan.

Even niet vergeten dat de Indonesische Rupiah flink is gezakt t.o.v. de US Dollar, dat de Fiskal met een zelfde percentage zou worden verhoogd was te verwachten, het is natuurlijk ook mogelijk om die Fiskal in US Dollar af te rekenenen.
Zou die Fiskal verhoogd worden naar 2,5 miljoen is het natuurlijk wel wat veel om het koersverlies op te vangen.
Fiskal is al zolang ik weet 1 miljoen en al zeker 7 jaar of langer niet verhoogd, ondanks dat IndonesiŽ inflatie ook kent.

Toen wij de laatste keer naar het buitenland zijn geweest kregen we een keurige kwitantie en was er niet ťťn belastingambtenaar in de buurt.
Jan

spacer line  

On 30-12-2008 10:35 Tuti & Jan wrote:
Dat er direct belasting moet worden over geld wat je IndonesiŽ binnenbrengt lijkt mij een onderwerp voor de fabletjeskrant, ik heb er nog nooit van gehoord, ik dacht dat IndonesiŽ juist blij is met buitenlandse valuta die zo binnenkomt.

En toch bestaat het , heb al vaker gelezen in indonesische kranten .

Indonesia is ook blij als t er veel geld binnenkomt .
Alleen zijn ze niet happig dat er geld stiekem binnen komen of als er sprake is van witwasserij.
Ik dacht dat ik een tijdje geleden iets heb geschreven (O.H verhaal) over de nieuwe regels van o.a B.I die witwasserij probeert te beteugelen.

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

Even een gewetensvraagje voor Pak Surya. Heb je vanmorgen als goed Nederlands staatsburger een steentje bijgedragen rond de Papaverweg? Of ben je nog teveel buitenlander die toch ook hun aandeel moeten nakomen? Ik denk dat zoiets verwacht mag worden; het zou je sieren dat ruiterlijk te bekennen. Ook omdat je het een normale zaak vind dat iedereen bij de Indonesische grens alvast 10% van zijn meegebrachte geld mag inleveren als bijdrage (waaraan eigenlijk?).
Er waren er maar 15. Een kleine groep, de zwijgende meerderheid zit thuis, denk ik. Maar dat was een ander topic. Ze waren gauw klaar, want er was minder vuurwerk dan vorig jaar. Dus snel weer thuis aan de Campari. Mijn drankje niet overigens.

Maar het lijkt erop dat niemand weet hoe het echt zit met het betalen van belastingen over je binnengebrachte gelden, want dat deel in het topic ligt op z'n gat. Jammer, want het is toch een gegeven die je uit de problemen kan houden.

Dat je dat geld niet via een bank laat komen kan ook een goede reden hebben. Het kost geld. Misschien is het allemaal niet zo goed geregeld met de Indonesische banken? Ik heb ook geen Indonesische bankrekening. Ook nooit nodig gehad, dus ook nooit geld kwijt geraakt of moeten klagen over verdwenen gelden.

Selamat tahun baru. De vrije dag kon ik goed gebruiken.

De oliebollen van Semeru waren ietwat klef, maar ze had ze met liefde bereid dus klagen we niet. Bier was volop aanwezig en niemand kwam wat tekort. Alle vingers zitten nog aan de handen ook, want we hadden geen pijlen en dergelijke om op te blazen. Dat werd al genoeg gedaan in de buurt.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,262,944 topic views - 234,447 posts - 13,692 topics - 25,292 members - last post @ 23-10-2019 20:47 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,748,893 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com