indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dag allemaal,

Op dit moment ben ik herstellende van malaria. Vorige week zaterdag geconstateerd. Ik ben er op tijd bij geweest en het is me nu meer dan eens duidelijk dat .het (ontbreken van) geld er uiteindelijk voor zorgt dat mensen door deze ziekte in het ziekenhuis komen , en nog erger, doodgaan.
Ik was er op tijd bij, heb een overdosis tabletten gekregen ben een paar dagen doodziek geweest, hoge koorts, bloeddruk van heel hoog naar heel laag, koppijn (het leken wel messen in mijn hoofd), ijskoud, bloedheet, misselijk, diaree en een vieze, bittere smaak in mijn mond en verschrikkelijk moe. Heb een aantal dagen vrijwel alleen geslapen (voorzover mogelijk) en haast niets gegeten.
Ik heb het geluk gehad dat ik paar ontzettende aardige dokters ben tegengekomen die alle tijd voor me namen en begrepen dat westerlingen hier meer vab schrikken dan lokals.

Ik blijf echter nog steeds bij mijn stelling geen preventieve tabletten te slikken. Na ruim 21 jaar in Indonesie en lange reizen was dit ooit te verwachten. Ddit wordt dan ok onderschreven door de plaatstelijke artsen (tenslotte hebben ze er hier meer verstand van dan in Nederland) die de mening hebben dat malariatabletten zeer agressieve medicijnen zijn die alleen gebruikt moeten worden in de ziekte zich zelf voordoet.

Het gaat intussen redelijk goed hoewel ik heb begrepen dat dit nog wel een paar weken kan duren. Ik moet nu vooral zorgen mezelf gezond te krijgen en te houden want zodra het lichaam weer vermoeid is is de kans groot dat het weer terugkomt.

Koorts is nu nog maar 38 en ik heb vandaag voor het eerst weer redelijk normaal gegeten al is het nog maar weinig.

Ik ben bijna 4 weken in NTT (Nusa Tenggara Timur) geweest en gezien de incubatietijd zal ik het opgelopen hebben op Flores of Timor. Ben nu even een paar dagen in Surabaya. Het komt wel weer goed.

Salam
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Jammer dat je toch een keer malaria moet krijgen, jouw zienswijze over medicijnen deel ik helemaal,
Van Harte Beterschap en hopelijk nog een paar fijne weken vakantie in goede gezondheid.
Tuti en Jan

Deewee
User
spacer line

Beterschap

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Ik heb dezelfde zienswijze, maar dat weerhoudt me er ook van naar Papua te gaan omdat dat malaria-oord nummer 1 is. Evenzo bepaalde delen van Sulawesi, NTT, NTB en Maluku hebben een aardige reputatie op dit gebied. In deze gebieden heb ik veel gereisd (en soms nog) maar heb ook te allen tijde het risico genomen........met een zelfde verklaring van de lokale artsen zoals AM heeft gekregen.
Vervelend genoeg ben je geraakt, maar als je gezond bent (en het geen tropicana betreft maar tertiana) dan kom je er wel weer snel bovenop. Beterschap.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Hoi Anne Mieke,

Ik weet wat je doormaakt, en het is zwaar. Gelukkig kun je het navertellen, ik ken er genoeg die dat niet konden. Zoals je weet ben ik al een jaartje of 20 bezig zo rond de evenaar, en ook ik slik geen tabletten, met alle risico's vandien. Het kan gewoon toeslaan. Vermijdt zonlicht zoveel mogelijk tijdens je medicatie.

Beterschap, en je hebt 1 geluk, de medicatie tegenwoordig is een stuk beter.
Succes ! Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

elsbeth
User
spacer line

He Annemiek,
Wat naar dat je zo geveld bent door malaria. Dat is wel even flink schrikken. Maar zoals YB ook zei: ik hoop maar dat het geen tropicana was?? Wat goed dat je toch de moeite neemt om hierover een berichtje te schrijven. Ik kan me ook voorstellen dat je zo verzwakt bent, dat je nauwelijks meer kunt dan even wat lezen/schrijven. Ik hoop dat je snel herstelt en toch nog wat kunt genieten van je resterende tijd in Indonesie.

Groetjes Elsbeth

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Beterschap Anne Mieke!

En inderdaad; ik blijf er ook bij dat preventief slikken 'onzin' is zoals je zelf al zegt. Andere voorzorgsmaatregelen zul je vast wel genomen hebben, waarmee je al heel veel doet om het te voorkomen. Helaas biedt niets een 100% zekerheid, ook niet het slikken van die preventieve medicijnen. Dat is wat velen wel denken, en dus verslapt de aandacht om zichzelf verder te beschermen.

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

On 26-12-2008 02:29 Yerun wrote:
Beterschap Anne Mieke!

En inderdaad; ik blijf er ook bij dat preventief slikken 'onzin' is zoals je zelf al zegt. Andere voorzorgsmaatregelen zul je vast wel genomen hebben, waarmee je al heel veel doet om het te voorkomen. Helaas biedt niets een 100% zekerheid, ook niet het slikken van die preventieve medicijnen. Dat is wat velen wel denken, en dus verslapt de aandacht om zichzelf verder te beschermen.

"Onzin" vind ik het zeker niet, mensen die naar Oost-Indonesie gaan, zeker in het regenseizoen, lopen een aanzienlijk risico om het te krijgen. En dan is het echt spelen met je leven, nierfalen, hersenbloedingen, bij malaria tropica kan het allemaal voorkomen. En dat terwijl het allemaal te voorkomen is met veilige tabletjes met nauwelijks bijwerkingen (malarone) die helaas wel een bepaalde prijs hebben. Maar ja vergeet niet dat Jan Modaal al per maand 90 euro ziektekostenpremie betaalt direct aan de verzekeraar en dan nog eens 200 euro via de aftrek ZVW via het loonstrookje. Dat is de prijs van een uitstekend gezondheidszorgstelsel in Nederland. Dit moet er dan wel bijkunnen. zou ik zo denken.

In Java en Bali zou ik ook geen malariatabletten slikken, daar is het risico te klein.

Gracias. Sama sama

spacer line  

Ya , ik schrik wel van het verhaal van A.M.
Je ben al jaren daar geweest en toch kan je " pech" hebben .

Ik reis daar ook al jaren , tot nu toe Java -Bali , dus relatief veilig.
En toch ervaar ik het als lastig als je ziek wordt , en zeker als je relatief een strakke reisplan hebt.
Heb ik gemerkt toen mijn vrouw 2 dagen ziek werd , dat is niks maar dan moet je hotels cancellen en andere vervoermiddel nemen .
En stel is voor dat je echt ziek wordt ergens in het Oosten van Indonesia .
Als Jan Minim betaal ik nu ook al 122 eurie per maand na collectief aftrek v.d werkgever , en heb de laatste jaren ook geen pillen meer meegenomen , terwijl het ook 75% werd vergoedt.
Alleen de prikjes doen we wel , 1 x in de zoveel jaren.
Ik denk dat ik ook naar de ziekenfonds gaat om te vragen of ik extra alert moet zijn .
Over een paar weken ga ik naar West en Nrd Sumatra.
Welke pil en suntikan ik moet nemen.

bisa dicek of makemyday .

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

On 26-12-2008 08:03 kiwimave wrote:

...

"Onzin" vind ik het zeker niet,

Het stond dan ook tussen haakje inderdaad. Want onzin is het niet, want dan zou je er niet ziek van worden.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Met het slikken van die tabletjes kun je overigens nog altijd ziek worden (malaria krijgen) voor zover ik het weet. Je moet dus ook de normale voorzorgsmaatregelen in acht nemen (lange mouwen, sokken, muggenwerende middeltjes ect).. maar er zullen genoeg mensen zijn die denken dat het een het ander uit sluit... tja.. dan heeft het slikken van een tabletje ineens ook veel minder nut.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Dankjewel voor jullie medeleven.
Het slikken van tabletten is misschien geen onzin maar voor mij persoonlijk ondoenlijk. Het zou betekenen dat ik elk jaar minimaal zo'n 4 maanden tabletten zou moeten slikken. dat gaat me te ver en ook al heeft bv Malarone zg weinig bijwerkingen, dat het rotzooi is is iedereen het over eens. bovnedien bemoeilijkt het de diagnose. Het gaat oerigens niet alleen om Oost Indonesie. Kalimantan en bv Nias en mentawai zijn ook berucht. Verder slikt de lokale bevolking ook niet, kan ook niet.
Het zal nog wel een tijdje naijlen, dat begrijp ik. dus het reizen maar een tandje lager. ik heb tenslotte het geluk dat ik vaak kan gaan.

Ik heb overigens nooit een strak reisplan. Idd ziek worden ten oosten van Bali is een drama. De dokterspraktijken waar ik geweest bent op sumba komen regelrecht uit de jaren 50. maar ik schrik niet zo gauw en houd mezelf altijd voor dat de bevolking het er ook mee moet doen. Ben nog steeds vooral moe, en nog eens moe, voor de rest gaat het wel. Ik ga het ook niet erger maken dan het is.

Heb dit vooral opgeschreven ter overweging voor anderen. Zeker niet om mensen de stuipen op het lijf te jagen. probeer vooral goed re relativeren.

Ik ga volgende week naar Ambon (en Ceram en?), nog zo'n gebied. Maar idd iiets meer pelan2.

AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

Vinie
User
User icon of Vinie
spacer line

Had dit nog niet gelzen Emoticon: Blush
Hopelijk is die miserie snel voorbij Anne Mieke, sterkte.
Dit doet me weer enorm twijfelen om afgelegen gebieden te verkennen, en kan al de reacties horen in m'n omgeving als ik het zou krijgen. Moet maar niet naar die plaatsen gaan, hij heeft het zelf gezocht... Emoticon: Frustrated

Weet je ongeveer hoe je het gekregen hebt, s'nacht gebeten.....
Slaap je onder zo'n moskito net, gebruikte je DEET, ...
Volgende week koop ik zo'n slaapnetje, DEET en naar het schijnt heb je ook iets om op je nachtkastje de plaatsen die stinkt. Dan bedoel ik niet m'n sokken Emoticon: Wink maar zoiets die moskito's doen wegblijven

pak ronald
User
User icon of pak ronald
spacer line

Preventief slikken is alleen handig als je niet binnen 1 a 2 dagen in een goed ziekenhuis kan zijn. Je wil echt niet in de jungle zitten en dan malaria tropicana krijgen, terwijl je nog 3 dagen moet lopen voordat je bij een ziekenhuis bent.
Nadeel van preventief slikken is ook dat als je dan alsnog ziek wordt (het is niet 100% uit te sluiten), de malaria minder gemakkelijk te behandelen is.
Voor malaria tropicana is tegenwoordig een nieuw medicijnen die ook preventief kan worden ingenomen.
De profilaxe voor normale malaria wordt soms ook gegeven aan reuma patienten bij de behandeling van RA.

Ga staan waar geen plek is om te staan.

loggia
User
spacer line

Hallo,
ik ben voor het eerst op dit forum omdat wij voor de eerste keer naar Bali gaan. Het is maar voor 5 dagen om ons visum van Thailand te verlengen en zo hebben we meteen Bali eens gezien.
Een paar jaar geleden gingen wij naar Kenia en op dat forum werd bekend gemaakt dat er een voedingssuplement was dat door de bevolking van Kenia geslikt werd als malaria medicijn. (als ze er geld voor hebben)
We hebben dit opgezocht op internet en hebben het in nederland besteld bij de apotheek, het is een voedingssuplement en tevens ter versterking van de darmflora. Als wij naar malariagebieden gaan, slikken we 2x daags een capsule, en hebben meteen geen darmproblemen meer.
Misschien hebben jullie hier wat aan, hoef je geen chemische troep te slikken en je bent (volgens de sites) toch beschermd.
http://www.gezondheidaanhuis.n(...)plex-AOV-60-capsules
Als je googled naar artemisia complex kom je van alles tegen.
Zijn er misschien nog nuttige tips die voor 5 dagen van belang kunnen zijn?

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Anne Mieke,

Er zijn veel mensen die beroepshalve in de tropen verblijven.
Voor een vakantie zal zoiets als malerone acceptabel zijn.
Maar er is geen middel wat op langer termijn goed is om te blijven slikken.
Zelfs maanden blijft niet zonder gevolgen. Het is een keuze uit 2 kwaden, niet slikken en het risico lopen, of anti malaria blijven slikken wat niet zonder gevolgen is.

Tja, je hebt het nu gehad en weet wat het is.
Ik heb vele collega's gezien die het kregen. Er zijn tegenwoordig goede middelen.

Ook ik slik ze niet, bewust, en het risico het ook te krijgen.
Er zit niet veel anders op denk ik dan maar.
Ik weet ook dat er veel middelen op de markt zijn waarvan ze zeggen dat het tegen malaria helpt, maar eigenlijk blijkt dat dit soort middelen het zelfde zijn als pillen waar je slanker van zou worden Emoticon: Yawn

Ik hoop dat het je nu een stuk beter gaat ! Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

Vinie
User
User icon of Vinie
spacer line

Is alles nu ok met Anne Mieke?
Onlangs las ik nog in de krant dat een Belg omgekomen is door malaria in India!

Indesco
User
spacer line

Ik blijf echter nog steeds bij mijn stelling geen preventieve tabletten te slikken. Na ruim 21 jaar in Indonesie en lange reizen was dit ooit te verwachten. Ddit wordt dan ok onderschreven door de plaatstelijke artsen (tenslotte hebben ze er hier meer verstand van dan in Nederland) die de mening hebben dat malariatabletten zeer agressieve medicijnen zijn die alleen gebruikt moeten worden in de ziekte zich zelf voordoet.

Hoi Anne Mieke,

nu ben ik even de kluts kwijt; wij gaan in juni naar Java/Bali en 3 dagen Lombok en zie al op tegen de vaccinaties, maar ja, die moet je gewoon nemen maar ik hoor ook verschillende verhalen over (sterke) malariatabletten en dat je daar goed ziek van kan worden of blaren in je mond kan krijgen (ook geen pretje lijkt mij). Ik weet dat het niet hoeft op Java/Bali maar moet ik ze nu wel of niet voor de 3 dagen Lombok/Gili-eilanden nemen, je hoort zoveel verschillende verhalen. Ook heb ik wel gehoord om bijv. Vitamine B-pillen te nemen, daar schijnen de muggen ook een hekel aan te hebben en dat zou ik dan liever doen dan malariatabletten.

Help !! Ook de anderen mogen reageren ................. graag zelfs.

Groetjes, Indesco

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 07-02-2009 21:41 Indesco wrote:

Hoi Anne Mieke,

nu ben ik even de kluts kwijt; wij gaan in juni naar Java/Bali en 3 dagen Lombok en zie al op tegen de vaccinaties, maar ja, die moet je gewoon nemen maar ik hoor ook verschillende verhalen over (sterke) malariatabletten en dat je daar goed ziek van kan worden of blaren in je mond kan krijgen (ook geen pretje lijkt mij). Ik weet dat het niet hoeft op Java/Bali maar moet ik ze nu wel of niet voor de 3 dagen Lombok/Gili-eilanden nemen, je hoort zoveel verschillende verhalen. Ook heb ik wel gehoord om bijv. Vitamine B-pillen te nemen, daar schijnen de muggen ook een hekel aan te hebben en dat zou ik dan liever doen dan malariatabletten.

Help !! Ook de anderen mogen reageren ................. graag zelfs.

Groetjes, Indesco

Even een paar misverstanden uit de weg nemen. Malaria komt voor in HEEL in Indonesie en dus ook op Bali en Java. Van de 3 eilanden die je noemt komt het relatief het minst voor op Bali en het meest op Lombok. Verder mijn er 2 soorten malaria de tropicana en de tertiana. De laatste is de meestvoorkomende en een schatting van 80% in elk geval in gebieden als Nusa Tenggara timor hebben deze vorm ooit gehad.. De tropicana moet je vrijwel linea reacta naar het ziekenhuis. De tertianavorm is veel milder maar daar kun je dus ook behoorlijk ziek van zijn een aantal dagen maar na 1 tot 2 weken ben je het ook wel kwijt. TOT de volgende aanval. Tertiana is eigenlijk een chronische vorm van malaria.Die gaat in je lijf zitten en steekt de kop op als je zwak bent en daarvoor hoef je dan op dat moment niet gestoken te worden.
Malaria steekt vooral de kop in het regenseizoen nu dus. Dat blijkt ook wel. Ik kreeg het in de 3e week van december, mijn vriend een maand later vlak voor mijn terugkeer naar Nederland en op dit moment ligt zijn broer uit te zieken.

Als je in juni naar Java Bali en Lombok gaat zit je in het droge seizoen en zijn de kans op gestoken en besmet te worden veel minder dan in het natte seizoen minder in in het oosten van Indonesie en in gebieden van Sumatera en Kalimantan.
De preventieve malariatabletten die je krijgt voorgeschreven zijn in feite de medicijnen zelf. en inderdaad hier zitten nogal wat nadelen aan mbt de bijwerkingen. Deze bijwerkingen zijn op dit moment het minst bij Malarone maar die zijn ook verschrikkelijk duur. Verder blijft een feit dat het slikken van preventieve middelen GEEN garantie is dat je geen malaria krijgt.
Wat je verder kunt doen in elk geval overdosis vitamine B (1 geloof ik) kan geen kwaad want vitamine B is in water oplosbaar dus je plast het eventueel uit.
Geen parfums gebruiken
Tonic of bitter lemon drinken en daun papaya of singkong (bitter blad) eten.
Muggenwierook stoken als je 's avonds buiten op je terras of balkonnetje zit.
Smeren met DEET. Daarvoor hoef je niet die dure smeerspullen hier mee te nemen. In Indonesie wordt OFF verkocht (drogist en supermarkt) stinkt niet is goedkoop (nog geen euro voor een tube en nog geen 2 euro voor een spray)

Ik ben geen voorstander van malariatabletten. Het is gewoon vergif. De artsen (in Indonesie) die in de loop der jaren hierover heb gesproken denken er net zo over. een betere remedie is om er snel bij te zijn als je symptomen ontdekt (koortsaanvallen, warm, koud, hoofdpijn, diarree, slecht eten, slecht slapen en een bittere smaak in je mond)

Hoop dat je zo tot een besluit kan komen.

gr
Anne Mieke

TheoBierum
User
spacer line

Anne Mieke

Hartelijk dank voor je duidelijke uitleg. Eind van de maand ga ik weer 2 maanden naar Sulawesi (en verder? ) en doe er mijn voordeel mee.
Groeten Theo

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 08-02-2009 08:54 Anne Mieke wrote:

...
Malaria steekt vooral de kop in het regenseizoen nu dus. Dat blijkt ook wel. Ik kreeg het in de 3e week van december, mijn vriend een maand later vlak voor mijn terugkeer naar Nederland en op dit moment ligt zijn broer uit te zieken.
Even voor de duidelijkheid; ik heb het hier over mijn vriend in Indonesie en zijn broer, Indonesiers dus en niet over andere toeristen.

gr
AM

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,027,794 topic views - 235,014 posts - 13,697 topics - 25,729 members - last post @ 18-11-2019 23:38 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,849,250 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com