indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > In het nieuws > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

BlogBlot
User
spacer line

IndonesiŽ kondigt vandaag nog twee executies aan
Het Hooggerechtshof in IndonesiŽ zal later vandaag de doodstraf van twee mensen bevestigen, zij zullen zo spoedig mogelijk geŽxecuteerd worden. Gebaseerd op verzamelde informatie heeft het Hooggerechtshof reeds tien executies bevolen dit jaar. Twee anderen wachten nu dus nog op de officiŽle aankondiging van hun executie. De twee zijn Ujang, een seriemoordenaar uit Palembang, Sumatra, en Ona Denis, een inwoner van het Afrikaanse land Malawi die voor een drugszaak veroordeeld is in Tangerang, Banten.
Lees verder , klik op de titel

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

Tja, als het echt uitschot is ruimt het lekker op, al blijft de doodstraf een discutabel punt, natuurlijk. Levenslang vastzetten blijft de andere optie, maar dan blijf je wel de verantwoordelijkheid houden over die persoon. Het is ook een stuk duurder dan een paar kogels en wat lijkvervoer. Of is er misschien nog een andere optie? Emoticon: Confused

Be careful what you wish for; you might get it!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

De Indonesische grondwet heeft gewoon de doodstraf erin staan. Hier kun je (en worden!) ellenlange discussies over gevoerd, maar seriemoordenaars heb ik erg weinig affectie mee om het maar even zachtjes uit te drukken. Drugssmokkelaars over het algemeen ook vrij weinig eerlijk gezegd, zeker die mensen die kilo's coke het land invoeren om de mensen hier 'ter dood te veroordelen'. Nee... dit soort voorbeelden zijn echt uitschot en die zijn toch niet te behandelen.

Ik zie zo snel ook geen tussenoptie en betwijfel of die er dan ook is, een levensvatbare dan.

Ho Lee Fuk

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

Helemaal correct. Ik heb ook een broertje dood aan seriemoordenaars en drugssmokkelaars, die eigenlijk ook seriemoordenaars zijn. Uitschot zonder wie de wereld beter af is.
Geen discussie over doodstraffen, want het heeft wel degelijk een functie. Als er al een discussie zou moeten zijn zou het beter zijn er ťťn te voeren over het invoeren van die straf in Europese landen, inclusief Nederland dus. Daar zijn de straffen wat te mild gevonden, en ik kan me daarin wel vinden. Tenslotte, als je niets verkeerds doet hoef je ook geen straffen te vrezen. Misdadigers die willens en wetens bepaalde zaken uithalen mogen wat mij betreft goed gestraft worden. Een werkstraf zit dan niet in mijn woordenlijst. Emoticon: Yes!

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Werkstraf ja.. en dan krijg je in Nederland als pedofiel 40 uur schoffelen in de buurt van een kleuterschool. Net als de Belastingdienst kan de rechtbank het niet leuker maken. Emoticon: Wink

Ho Lee Fuk

spacer line  

Doodstraf is nooit, maar dan ook nooit goed te praten. Punt uit.

Aangezien ik hier geen discussie over schijn te mogen voeren, wil ik toch graag wat zaken ontkrachten:

1. (FredB) doodstraf heeft een functie

Welke precies? Afschrikkingseffect? Het is nooit bewezen dat de doodstraf een afschrikkingseffect heeft. Ik vermoed ook niet dat een serie moordenaar denkt: "oh grutjes, ik zou wel eens de doodstraf kunnen krijgen, nou als 't levenslang was, moordde ik er nog een paar, maar nu niet". Het heeft helemaal geen functie.

2. (FredB) doodstraf is goedkoper dan levenslang vast houden

Ik weet niet hoe 't in Indonesie gaat qua kosten, maar in de VS is een doodstraf een stuk duurder dan levenslange opsluiting. http://www.deathpenaltyinfo.or(...)/costs-death-penalty

Nederland zal de doodstraf niet mogen voeren uit Europees oogpunt en dat is een goede zaak. Gezien de flaters die het OM hier slaat (Lucia de B. toch niet schuldig; de zwagers uit de Puttense moordzaak). Wat te doen in zulke gevallen? Sorry zeggen tegen de nabestaanden. Tsja ... zoek ook even op hoeveel gevangenen er vrijgekomen zijn in Illinois, VS nadat men de bewijzen eens op DNA ging onderzoeken. Oh, toch onschuldig, nou succes jongen, je bent weer vrij.

Ik heb nog nooit overtuigend bewijs gehoord waarom de doodstraf beter zou zijn dan levenslang (wat volgens mij ook een zwaardere straf is voor de dader ...)

spacer line  

On 22-12-2008 10:02 monyet_belanda wrote: [BR
Aangezien ik hier geen discussie over schijn te mogen voeren , wil ik toch graag wat zaken ontkrachten:

Is het zo ?
Ik dacht dat Indahnesia 1 van de forum die veel vrijheden biedt aan de leden.
Zolang je de Nederlandse wetten niet overtreedt.

Ik zelf ben voorstander in gevallen waar de misdaad zo erg is en waar de bewijzen wettelijk en overtuigend werd geleverd . Punt uit .

De Nederlandse voorbeelden zijn ook makkelijk te herleiden dat de justitie en de rechters blind waren .geweest.
Amerikaanse voorbeelden zijn zelfs erger , daar worden de rechten van de verdachte ook systematisch verkracht .

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

Ik zelf ben voorstander in gevallen waar de misdaad zo erg is en waar de bewijzen wettelijk en overtuigend werd geleverd . Punt uit .

De Nederlandse voorbeelden zijn ook makkelijk te herleiden dat de justitie en de rechters blind waren .geweest.
Amerikaanse voorbeelden zijn zelfs erger , daar worden de rechten van de verdachte ook systematisch verkracht.

Het probleem is dat ik noch de rechters/jusitie in Nederland, noch de VS, noch Indonesie 100% vertrouw. Er worden altijd fouten gemaakt en als 't gevolg daarvan een onterrechte executie is, is de methode (doodstraf) voor mijn onacceptabel.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Ik vraag me weleens af of levenslang nou heel humaan is.
Er was een aantal jaren geleden een reportage van een Amerikaanse zender, die interviews deed met mensen die op death row zaten, en de vraag stelde wat de inmates nu werkelijk vonden. Levenslang of de doodstraf. De meerderheid van de ondervraagden kozen voor de doodstraf omdat levenslang niet uit te houden was.

Nou zijn Amerikaanse gevangenissen misschien nog anders dan Nederlandse.
En heel zeker anders dan de Indonesische. Dus kan iemand zich terecht afvragen wat nou beter is. Ook in Nederland kennen we gevallen waarbij terugkeer in de maatschappij geen doel meer is. En dat is nu juist wel de bedoeling.

Gewetensvraag misschien?

It's only kinky the first time.

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

Monyet-belanda, je mag best een discussie gaan voeren. Misschien leren we er iets uit.
Ik ben er ook tegen om de doodstraf zomaar lukraak te gebruiken en dat gevaar schuilt natuurlijk altijd, vooral waar corruptie de kop op steekt. Ook in Nederland waren ze liever van de rechtszaken die jij aanhaalt, af, maar gerechtigheid is dat niet.

Maar in gevallen waarin het onomstotelijk vaststaat en de crimineel ook ongedwongen een bekentenis aflegt, kan ik me voorstellen dat een dergelijke straf geoorloofd is.
De functie is inderdaad het afschrikkingseffect voor de crimineel, maar ook dat een dode crimineel niet meer in herhaling kan vallen, bij een ontsnapping op welke wijze dan ook, is een functie daarvan. Je hoeft het niet alleen vanuit het standpunt van de crimineel te bekijken. Dat mag ook vanuit het slachtoffer gezien worden, maar daar wordt vaak overheen gestapt, terwijl dat in eerste instantie toch altijd het doel was van straffen: genoegdoening voor de gedupeerde(n). Als een soort oog om oog. De civilisatie heeft daarin verandering gebracht, maar is soms doorgeslagen.

Over vertrouwen: dat wordt door iedereen anders gevoeld, maar als het gemeenschappelijke vertrouwen er is zal er een rechtvaardiging zijn, al blijf je excessen aan beide kanten van de schaal houden. Wat dat betreft overheerst mijn democratisch gevoel.

Vergelijken met Amerikaanse toestanden lijkt me niet erg functioneel. Daar heerst een totaal andere mentaliteit. Vanuit die mentaliteit gezien hebben zij misschien gelijk, maar gezien vanuit de wat geciviliseerde ogen van het (niet wilde) Westen weer niet. Zo gaat dat over de hele wereld anders natuurlijk.

Ook levenslang opgesloten zitten is uiterst inhumaan. Ik ou daar echt niet tegen kunnen. Dan liever de pijp uit. Emoticon: Bye bye

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

On 22-12-2008 13:20 oyibo wrote:
Ik vraag me weleens af of levenslang nou heel humaan is.

1) Gij zult niet doden.

2) Ik vraag mij af of 25 jaar lang wachten op de uitvoer van de Doodstraf wel zo humaan is.

3) Zolang er 100% zekerheid is dat zo'n massa moordernaar nooit meer vrijkomt (ook niet na 25 jaar). Dan ben ik tegen de doostraf. Doch in Indonesie ben je nergens zeker van.

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Albert
1. klinkt leuk, voorals als verweer van een seriemoordenaar
2. Nee, dat is het niet volgens mij, maar zie ook weer antwoord 1
3. 100% zekerheid bestaat niet, nergens ter wereld niet.

Ho Lee Fuk

elsbeth
User
spacer line

Ik ben erg voorstander voor zwaardere en vooral sneller uitgedeelde straffen. Maar de doodstraf: nooit, ik ben het volmondig met Monyet Belanda eens. Het risico van een onterecht vonnis is, hoe klein ook, onacceptabel. Ik ben ongelovig, maar sta voor 100% achter de uitspraak: gij zult niet doden, ook niet als ''oog om oog, tand om tand". Hoe je kunt borgen dat er niet meer slachtoffers vallen, is een andere vraag. Maar dat vind ik even teveel van het goede, zo tussen de kerstbedrijven door.

elsbeth
User
spacer line

Voorstander VAN uiteraard.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Gij zult niet doden, is hanteerbaar als iedereen er zo over denkt.
Kennelijk hebben bijvoorbeeld ene meneer Bin L en zijn afgevaardigden daar een ander oordeel over. Los daarvan zijn er rechtssystemen die een andere regelgeving hebben, of complete volken die daar anders over denken.

Tja, dat maakt het iets gecompliceerder dan het 11e gebod moet je maar denken.
Gij zult andermans vrouw niet klunen.

Maarja, dan is Bartlehiem al ver weg moet je maar denken.

Doodstraf is en blijft een heel moeilijk gegeven.
Emoticon: Party!

elsbeth
User
spacer line

"Gij zult niet doden, is hanteerbaar als iedereen er zo over denkt". Dat andere mensen of volken daar anders over denken, verandert mijn visie op dit "gebod" niet. Voor mij zit er gewoon geen enkele speelruimte. Daar is iedereen natuurlijk vrij in, ik kan het me gevoelsmatig wel goed voorstellen als mensen zeggen: nou, in bepaalde gevallen....Maar ik vind dat je dit soort onomkeerbare beslissingen niet aan je gevoel moet overlaten.
En die van dat "klunen van andermans vrouw", kende ik nog niet, maar dan mag je dus je schaatsen aanhouden?? Kijk, daar ben ik dan weer een stuk soepeler in Emoticon: Party!

senior
User
User icon of senior
spacer line

Een onderwerp waar een ieder van ons zijn eigen persoonlijke mening over zal hebben, en terecht.
Zelf ben ik wel voorstander van de doodstraf ,zeker als het gaat om moord,terrorrisme,(kinder)verkrachting en drugshandel/smokkel(ja ook voor de zg lichte smokkelaars die stellen dat zij niet wisten wat er in hun bagage zat...)

En ik ben er ook voor om na de veroordeling slechts de mogelijkheid te bieden voor een eenmalig hoger beroep dat snel behandeld dient te worden en bij afwijzing daarvan direct de datum vast te stellen: niet jarenlang gemekker enz.

Enne ...schaatsen aanhouden? lijkt me niet zo prettig...voor beide partijen.. Emoticon: Laugh out loud

hati hati, pelan pelan

elsbeth
User
spacer line

Je weet niet wat je mist man....... Emoticon: Nice

zieleffe
User
spacer line

het mag dan kerstavond zijn
hetgeen niet zeggen wil
dat alles rustig is
tijd staat nimmer stil

wie weet wat er bruist
zo hier en daar van binnen
al kijkend in het kaarslicht
aan iets nieuws beginnen

vredig bij elkaar
gedachten afgedwaald
is het wel echt of is het nep
de ster die in 't oosten straalt......

Ik ben ook geen voorstander van de dood straf, want juist bij het leven krijg de mensheid de gevoelens, wat ze de andere aangedaan hebben.
Ik ben meer voorstander van het lijden, geestelijk laten voelen wat ze de andere hebben aangedaan.
En dat hoef niet met geweld, te begaan, het kan ook psychologisch door hen elke nacht een bepaald geluid te laten horen waardoor ze op hun mannier nogmaals herinnerd worden op hun daden.
Persoonlijk is het best moeilijk daar een oordeel over te geven want je zult maar je kind, of wie dan ook door een gek verloren hebben.
Leg het dan maar eens uit hoe ze dan er over denken.
Levens lang opsluiten, en dan hen een realisatie te laten beseffen wat ze gedaan hebben.
proberen hen hun gevoel weer terug te geven, waardoor ze bij een volgende stap, een normaal mannier weer een mens van te maken.
Straffen moet, en dat gaat niet als je hen niet laat voelen, voor hun daden.
En daar zit het gebrek van de juiste mannier met die mensen om te gaan.
Ze moeten niet meer hun eigen mannier hun leven kunnen lijden, maar elke keer er aan herinnerd worden, wat ze gedaan hebben.
Tot ze weten dat wat ze gedaan hebben, zo spijt van hun daden krijgen, dat ze zelf tot hun dood verkiezenÖÖÖÖ.
Het geheel geestelijk aan hun blijven trekken, dat ze kiezen voor hun eigen dood, of laten blijken dat ze er zo spijt van hebben, en dat laten blijken, in een andere mentaliteit te willen leven.
Dit is wel voer voor psychologen, die in mijn gevoel te weinig rekening houd, met de genoegdoening van de slachtoffers. Emoticon: Smile Emoticon: Puh! Emoticon: Worship

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

senior
User
User icon of senior
spacer line

On 24-12-2008 17:53 elsbeth wrote:
Je weet niet wat je mist man....... Emoticon: Nice

Ik zal het eens voorstellen aan mijn vriendin in Surabaya, maar ik betwijfel een beetje of zij nog wel precies weet wat schaatsen zijn... Emoticon: Party!

(trouwens, schaatsen kan ik ook niet,dus heb ik ze ook niet...)

hati hati, pelan pelan

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

Een terdoodveroordeelde wordt zelden of nooit direct tegen de muur gezet en naar de eeuwige nachtvelden gestuurd. De persoon in kwestie ondergaat een lange lijdensweg, wordt heen en weer geslingerd tussen hoop en opgave voor misschien wel enkele jaren. Als dŠt geen lijden meer is weet ik het niet meer. Na een paar jaar, waarin alle mogelijkheden mogen en kunnen worden uitgeput om de straf om te zetten, of zelfs om te bewijzen dat er maar een geringste twijfel kan bestaan over de rechtvaardiging van de uitspraak, is de terdoodveroordeelde volkomen murw en zal uiteindelijk de tenuitvoerbrenging van de opgelegde straf gaan verwelkomen. Net als nabestaanden en slachtoffers overigens.
Daarin zit een groot stuk lijden, ter genoegdoening van die nabestaanden en slachtoffers, die echter ook nog een lijdensweg ondergaan tijdens het uitputten van de mogelijkheden, en daarna wordt het absoluut zeker gemaakt dat de persoon nimmer meer hetzelfde of ander leed aan de mensheid kan bezorgen.
Ik vind het een gerechtvaardigde straf voor ernstige misdadigers, in bepaalde gevallen, waarbij het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid moet vaststaan dat de persoon de dader is geweest. Het gaat zelden om ťťn moord, meestal om series, waarbij het bewijs van de diverse daden overweldigend is.
A.u.b. geen clementie en zachte woordjes voor dergelijke personen, ook niet op Kerstmis. Bedenk hoe je je zou voelen als jij direct geconfronteerd zou zijn geweest met de dader's misdaden.
Opgeruimd staat netjes, is het gevoel voor mensen die niet direct met de gevolgen van de dader's misdaden zijn geconfronteerd. Net zoals voor mij.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Als de doodstraf als afschrikwekkend zou moeten worden gezien blijkt het niet te werken. In landen waar de doodstraf als ultieme straf inwerking is zie je geen significant verschil als het om de gepleegde daden gaat. En uit dit oogpunt zou de doodstraf om die reden nauwelijks steekhoudend zijn.

Wraak en de gevoelens daarbij als het om slachtoffers gaat zijn begrijpelijk.

De tijd van Spaanse Inquisitie ligt al eeuwen achter ons gelukkig.
En in Europa komt de doodstraf niet meer voor. Gelukkig maar.

Waarbij opgemerkt kan worden dat mensen die levenslang krijgen dan ook binnen blijven en niet zoals in Nederland kunnen ontsnappen tijdens een uitje.

Met enkel opgeruimd staat netjes zijn we er nog niet.
Het zou beter zijn te begrijpen waar de beweegredenen vandaan komen.
Men zou rustig kunnen spreken van een afwijking. Bij een minder-valide is de afwijking vaak wel zichtbaar. Zit het in de hersenpan, blijft het ook een afwijking. Beter zou zijn dat de medische wetenschap instaat zou zijn de problemen in de pan te definieren en er "gips" op weten te leggen. Alleen zijn "we" zover nog niet, laat staan in een acceptatie dat iemand in de hersenpan een afwijking heeft zitten. Verder nagedacht blijkt de doodstraf barbaarser dan we op het eerste gezicht denken.

Maarja, ieder z'n meug natuurlijk. Emoticon: Party!

elsbeth
User
spacer line

Fred, aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is nog steeds niet genoeg om iemand ter dood te veroordelen, is mijn stellige overtuiging. Er is geen sprake van "clementie en zachte woordjes" als het om ernstige misdaden gaat. Het gaat erom dat ik mijn diepe overtuiging over menselijke waarden niet laat leiden door het gemak waarmee anderen over die waarden heen springen (voor het gemak even te noemen: de misdadigers). Dit heeft echt niets met zachte woordjes te maken, het is een priciepel kwestie. Ik ben op zich niet erg principieel, maar wel als het over zoiets absoluuts als leven en dood gaat. Voor de goede orde: ik ben geen fanatieke anti-abortus persoon, ook geen fanatieke pro abortus overigens.

FredB
User
User icon of FredB
spacer line

Ach Elsbeth, je weet precies wat ik bedoel, maar je gaat over een woordje vallen. Diepe overtuigingen zijn ook maar zo erg relatief; het gaat dan ook snel over in een pricipiŽle kwestie. Het abortus-vraagstuk is volgens mij een totaal ander verhaal, waarin weliswaar vroegtijdig gedood wordt, maar dat is dan niet als straf bedoeld. Het betoog mist kant nog wal.

Een doodstraf is een heel erg ingrijpend besluit, dat zeker niet gemakkelijk genomen moet worden, maar persoonlijk heb ik er geen problemen mee als iemand, die willens en wetens meerdere mensen van het leven heeft berooft, op welke wijze dan ook, en waarvan bewezen geacht is dat hij/zij de uitvoerder is van dergelijke misdadige handelingen, een dergelijke straf krijgt opgelegd, zeker als er een herhaling verwacht mag worden als zo'n persoon nog eens vrij rond mag lopen.
Zodra dat dan is gebeurd zijn er nog vele mogelijkheden om dat vonnis herzien te krijgen, dus echt definitief is dat dan nog lang niet. Maar dat is misschien nog de grootste straf: die onzekerheid voor zo'n lange periode voor een zoanige ingrijpende gebeurtenis in iemands leven.

Levenslange opsluiting, in soms erbarmelijke omstandigheden, mag je ook best barbaars noemen. Dat is het in mijn ogen ook.

Het afschrikwekkende effect is inderdaad waarschijnlijk maar miniem en men moet zeker de geesteszieke toestand van iemand die in staat is dergelijke misdaden te begaan niet zonder meer uit het oog verliezen. Je kunt niet meer spreken over gewone medemensen, duidelijk. Maar als een misdadiger niet toerekeningsvatbaar is wordt hij ook niet ter dood veroordeeld. Dus dat probleem hebben we hier niet, al zijn er vanuit de geschiedening altijd wel situaties te melden waarin het wel is voorgekomen. Meestal spelen er dan andere zaken mee.

Maar goed, uiteindelijk is het niet aan ons om dergelijke besluiten te nemen. We mogen er slechts een mening over hebben. De regeringen van alle landen besluiten zelf wel hoe hun wetten eruit zien.

elsbeth
User
spacer line

Fred, ik begrijp precies wat jij bedoelt, maar ik denk dat jij niet beseft wat ik bedoel. Mijn diepe overtuiging over leven en dood is NIET ralatief, maar juist absoluut. Ik val dus niet over een woordje Fred, nogmaals, het heeft niets met clementie voor de dader te maken. Het voorbeeld over abortus wat ik noem, raakt hier wel degelijk aan en geeft aan dat ik wel met enige nuance kijk naar waar het leven begint (of liever gezegd: waar het leven gevoelsmatig voor mij begint). De dood is een wat absoluter gegeven. Jij hebt er geen problemen mee dat doodstraf wordt opgelegd, ik wel. Dat kan toch? Ik vind dat je in geen enkel geval over iemands leven mag beschikken (ongeacht wat hij met iemand anders leven heeft gedaan). Jij vindt dat er wel over iemands leven beschikt mag worden , in specifieke gevallen. Daarin verschilen we gewoon van opvatting.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

80,850,218 topic views - 238,252 posts - 13,717 topics - 29,517 members - last post @ 04-04-2020 04:59 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

131,862,959 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com