indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login
NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

Beste Marina,

Jij bent hier de enige die je vriend kent....vergeet dat niet. Natuurlijk zijn er heel veel slechte mensen en ervaringen, maar er zijn ook genoeg positieve verhalen. Dat je de negatieve verhalen eerst hoort heeft er denk ik vooral mee te maken dat die verhalen een stuk 'leuker' zijn om te vertellen.
Wij proberen je inderdaad te beschermen, vandaar ook mijn post om niet nu meteen een ticket naar Jakarta te boeken.
Maar laat je ook niet helemaal gek maken door de verhalen hier. Ik heb het zelf ook regelmatig gehad, want je wordt toch van alle kanten bekogeld met negatieve verhalen over mannen die alleen maar komen voor het geld of over moslims. Maar als je gewoon met elkaar praat dan kun je dingen goed ophelderen. Als jij 9 mnd met hem in 1 kamertje hebt gewoond dan kun je er denk ik vanuit gaan dat je hem toch wel redelijk goed kent, want niemand kan 9 mnd lang 24 uur per dag toneelspelen.
Ik hoop voor je dat je snel meer duidelijkheid krijgt, want ik kan me zo voorstellen dat je jezelf nu behoorlijk zit op te vreten....en ik hoop voor hem dat hij niet de avian flu heeft!
Succes!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Marina

Vanaf wanneer zou zijn visum geldig zijn? Als jij een bevestiging per mail hebt gehad dat het visum is goedgekeurd dan hoef je niet aan de echtheid van het visum te twijfelen.

Je weet met welke maatschappij hij vliegt/zou vliegen? Heeft hij dat ticket zelf geregeld, wanneer en waar? Heb je je vriend of zijn moeder al gevraagd of de vlucht inmiddels geannuleerd is, er annuleringskosten op zitten, de boeking in hold staat (dwz naar een nog onbekende datum overgeboekt/geparkeerd) M.a.w. wat gebeurt er met het ticket als hij idd niet vliegt? Ik zou het hem gewoon zelf vragen. Als je hierover op dit moment niet met vriend kunt communiceren om wat voor reden dan ook maar wel met zijn moeder dan kan hier iemand je wel even helpen met wat simpele tekst in het Indonesisch voor smsjes.Als je wilt dan kan ik je wel wat mailen.

Hebben jullie wellicht een communicatieprobleem mbt hetgeen hij mankeert? Wanneer heb je hem voor het laatst gesproken. Ik neem aan dat hij (redelijk) goed Engels spreekt als hij op een cruiseschip gewerkt heeft. Wat ik ook weet dat artsen zelf niet altijd even duidelijk zijn over de diagnose/toestand van een patient (dat heb ik vele jaren geleden zelf aan den lijve ondervonden) Verder weten veel Indonesiers vaak niet wat een ziekte precies inhoudt, wat je waar van krijgt en wat je moet doen om weer beter te worden. Ze zijn wat dat aangaat niet zo zelfzorgzaam zoals wij dat in Nederland gewend zijn. Een flink aantal syptomen van malaria lijken op (vogel)griep (oplopende koorts, hoofdpijn, spierpijn) dus zo heel vreemd is het nu ook weer niet. Van vogelgriep weet ik het niet hoe de diagnose gesteld wordt, voor malaria gaat dat dmv een bloedtest maar deze test is lang niet altijd duidelijk/betrouwbaar.

Ik hoop dat je snel iets (positiefs) weet.

Gr
Anne Mieke

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

spacer line  

On 23-11-2008 19:14 Anne Mieke wrote:

...

Natuurlijk schrijft hier bijna geen Indonesier, die ziet zijn/haar land, karakter, geloof etc elke dag wel een keer naar de verdoemenis gaan. AM

Bedoel je dat hij/zij dat hier leest , n.a.v de stortvloed van negatieve verhalen .
Dat er negatieve kanten zitten kan niemand ontkennen , alleen hebben sommige schrijvers vaak de neiging om het te " projecteren" naar de Indonesiers in het algemeen .
Ik heb het bestaan van Indahnesia ook bij mijn Indonesische vrienden verteld , ze hebben dat gelezen .
En hun reacties waren : tya , zonde van de tijd , en je bent gek om te gaan reageren.
Wat weten "zij" over de Indonesische samenleving in het geheel ?
Waar wonen ze , wat voor soort werk ze doen , en met welke soort Indonesiers hebben ze mee te maken gehad ?.
Dat zijn dan de (tegen)vragen die ze stelden.

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Elsbeth .
En Surya, ik ben het dit keer helemaal niet met je eens en ik vind je reactie ook een beetje raar. Volgens mij moet jij ook heel goed begrijpen wat er in de context van dit topic wordt gepost door iedereen die hier een waarschuwende vinger opsteekt. Oke, de ene wat vriendelijker dan de ander. Het zijn dingen die in Indonesie gebeuren, maar inderdaad (zoals eerder iemand postte) ook in andere armere landen. Het verhaal over de zieke moeder, de oma die op sterven ligt, de broer die een brommerongeluk heeft gehad, het zijn de klassieke verhalen, die ongetwijfeld wel eens waar zullen zijn, maar ook heel vaak niet.
Het is ook ironisch bedoelt.
Na meer dan 3 jaar lid te zijn bij Indahnesia weet ik ook wel wat de context van sommige uitspraken van sommige leden zijn .

En toch schaam ik niet om hier ronduit te vertellen dat ik naast Indonesier ook Moslim ben .Vanaf de eerste keer dat ik iets schrijf(of omong kosongen).
Maar kan je voorstellen welke impact het geeft bij een nieuwe lid ??
De stortvloed van negatieve verhalen .Hoe goed het ook bedoelt is ?
Ergens schreef men ook dat Indahnesia een forum wordt waar men hun hart cq frustraties kwijt kunnen raken .

bisa dicek of makemyday .

Marientjuh
User
spacer line

Toch nogmaals heel erg bedankt voor de reacties Emoticon: Very funny ik vind het heel fijn dat jullie me zoveel advies geven... Het probleem is ook dat ik op het moment gewoon vakantie heb.. en eigenlijk vrij weinig te doen heb.. ik ben daar alleen maar mee bezig.. en dan gaat het menselijk brein zijn werk doen.. soms maak je je zelf gewoon gek met mogelijke dingen die gebeuren.

Elsbeth, Eric en ik hebben elkaar ontmoet op het cruiseschip waar we allebei werkzaam zijn. Omdat ik enige waitress was in het restaurant waar ik werkte aan boord had ik een hut voor mezelf. Al vrij snel, misschien na 1 maand is hij pertinent bij mij ingetrokken. Het leven en dus ook je liefdesleven is heel intens als je aan boord woont.. ook al ken je mekaar niet zo goed je ziet vanaf het begin veel dingen.. ik werkte 11 uur per dag en hij 13.. maar het is een hele lieve en eerlijke jongen wat ik tot dusver heb meegemaakt.. Hij is ontiegelijk lief voor me, heel verzorgend ook en heel geïnteresseerd.. we hebben veel lol samen. ik snap het niet waarom het allemaal zo moet gaan.. Emoticon: Sadley

Ik heb hem afgelopen nacht voor het laatst gesproken en vanavond hebben we nog gesmst.. ik heb beloofd hem even niet te bellen omdat de doctor heeft gezegd dat hij zo min mogelijk moet denken en zich zorgen moet maken.. nou ja als ik dan jankend aan de lijn hang is dat natuurlijk niet bevorderlijk Emoticon: Wink

Maargoed Anne Mieke, hij is naar de doctor geweest een paar dagen terug.. aangezien hij morgen zou vliegen had hij zijn resultaten van de arts naar malaysiaairlines gestuurd en die hebben zijn vlucht uitgesteld.. hij gaat morgen weer naar de doctor om te kijken of hij nog steeds verhoging heeft.. Gisterochtend is hij flauwgevallen waardoor hij weer naar het ziekenhuis moest..

we hebben niet echt communicatie problemen. Voor mij was het gewoon en natuurlijk voor hem in de eerste plaats ook heel verwarrend dat de diagnose veranderde. Je hebt gelijk de symptomen lijken op elkaar en dat was ook de verklaring waarom ze in eerste instantie aan malaria dachten omdat dat wel betrekkelijk vaker voorkomt natuurlijk.

Als hij gewoon op mijn geld uit zo zijn zoals er een aantal mensen wel vermoeden op het forum dan doet hij wel heel veel moeite om het verhaal helemaal kloppend te maken.. ik zit op het moment nog wel met handen in het haar maar het geeft me wel rust dat ik er met jullie over kan praten.

Voorlopig wacht ik ons contact af, ga morgen wel ff de airline bellen om te kijken of ik wat informatie kan lospeuteren. Kijken wat de artsen zeggen en gewoon hopen dat hij komt!

Maar Anne Mieke ik zou in de toekomst erg graag een sms'je door je willen laten vertalen want in mijn leerboek staat heel veel over tripjes met een bus e.d... daar heb ik nu niet zoveel aan Emoticon: Wink

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Surya, moslim of niet ,iedereen is welkom en daar hoef je je beslist niet voor te schamen.
We hebben diverse leden van verschillend geloof,wees blij dat het kan Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

spacer line  

On 23-11-2008 22:18 merapi wrote:
Surya, moslim of niet ,iedereen is welkom en daar hoef je je beslist niet voor te schamen.
We hebben diverse leden van verschillend geloof,wees blij dat het kan Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Wilma , je weet toch wel dat ik OmeSid ben ?
Uit Amstelerdam .

Of is het een hint / uitnodiging dat indonesiers , al dan niet moslim hier ook welkom zijn ? Emoticon: Shiny

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 23-11-2008 21:51 Surya Atmadja wrote:
Bedoel je dat hij/zij dat hier leest , n.a.v de stortvloed van negatieve verhalen .
Dat er negatieve kanten zitten kan niemand ontkennen , alleen hebben sommige schrijvers vaak de neiging om het te " projecteren" naar de Indonesiers in het algemeen .
Ik heb het bestaan van Indahnesia ook bij mijn Indonesische vrienden verteld , ze hebben dat gelezen .
En hun reacties waren : tya , zonde van de tijd , en je bent gek om te gaan reageren.
Wat weten "zij" over de Indonesische samenleving in het geheel ?
Waar wonen ze , wat voor soort werk ze doen , en met welke soort Indonesiers hebben ze mee te maken gehad ?
Ja, dat bedoel ik zeker. Er wordt hier inderdaad (te)veel veralgemeniseerd. Er hoeft maar iemand iets te roepen wat in een zogenaamd profiel valt en ziedaar ligt het vonnis al klaar.

Mijn vriend kent deze site niet en ik zou het hem ook niet gaan vertellen (als hij het Nederlands al goed kon lezen) ook want zo mooi is het niet wat er allemaal (dus ook over hem) geschreven wordt. Een Indonesische vriendin (die wel goed Nederlands spreekt en kan lezen) kent deze site ook niet en ik doe ook weinig moeite om deze onder de aandacht te brengen.

Je ziet ook mensen die maar een enkele keer posten en dan van het toneel verdwijnen. Rara hoe zou dat komen? Vrijheid van meningsuiting betekent niet dat je alles maar moet zeggen wat je denkt en vind. Verder vind ik het bijzonder dat er mensen zijn die alle 230 (of zijn het intussen 240) miljoen mensen denken te kennen. Ik vind het triest.

Ik probeer me hier zoveel mogelijk te beperken tot het reisgedeelte. Sommige topics "durf" ik niet eens te openen omdat er vrijwel zeker weer een hoop negativiteit te lezen is. Deze site heet Indahnesia? Dat indah geldt dan zeker niet voor een groot deel van de schijf- en inhoudkwaliteit.
Het raakt mij ook persoonlijk; Indonesie is ook MIJN land en ik kan mij niet voorstellen als je net zoals ik al zolang in Indonesie komt, je er werkt, studeert of woont je zo over haar bewoners praat. Ik vind het gewoon kasar.

Dan terug naar waar het om gaat, Marina houdt zich goed maar ik kan mij voorstellen dat ze bij al die stress die ze nu al heeft er dit ook allemaal geen goed aan doet.

gr
AM

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 23-11-2008 23:22 Anne Mieke wrote:

...
Ja, dat bedoel ik zeker. Er wordt hier inderdaad (te)veel veralgemeniseerd. Er hoeft maar iemand iets te roepen wat in een zogenaamd profiel valt en ziedaar ligt het vonnis al klaar.

Ik probeer me hier zoveel mogelijk te beperken tot het reisgedeelte. Sommige topics "durf" ik niet eens te openen omdat er vrijwel zeker weer een hoop negativiteit te lezen is. Deze site heet Indahnesia? Dat indah geldt dan zeker niet voor een groot deel van de schijf- en inhoudkwaliteit.
Het raakt mij ook persoonlijk; Indonesie is ook MIJN land en ik kan mij niet voorstellen als je net zoals ik al zolang in Indonesie komt, je er werkt, studeert of woont je zo over haar bewoners praat. Ik vind het gewoon kasar.

Die reden heeft YB in een ander topic haarfijn aangegeven en die luidt:
" Het is echter niet altijd even gemakkelijk zich in een vreemde cultuur staande te houden en dat brengt irritaties met zich mee (andersom door migranten in NL richting de Nederlandse my. ook dus). Dan is een forum als dit een "uitlaatklep" om je ongenoegens en frustraties te uiten."
En dan verval je al snel tot het generaliseren, veralgemeniseren en het uitvergroten en aandikken van situaties.

kilat
User
spacer line

Wel Anne Mieke,
dat geldt ook voor mij, ik lees geregeld wat op deze site, maar ik moet er niet aan denken om mee te doen aan de discussies omdat er steeds geoordeeld wordt en er vaak heel negatief gereageerd wordt, mensen kraken elkaar zelfs af. Ik vind daar weinig Indonesisch aan. Wel heel Nederlands trouwens. Emoticon: Nooo
Het lijkt er wat mij betreft op dat veel leden hier alleen wat schrijven om hun frustraties kwijt te kunnen.
Jammer hoor, van zo'n leuk initiatief als deze site.

senior
User
User icon of senior
spacer line

On 24-11-2008 01:57 kilat wrote:
Wel Anne Mieke,
dat geldt ook voor mij, ik lees geregeld wat op deze site, maar ik moet er niet aan denken om mee te doen aan de discussies omdat er steeds geoordeeld wordt en er vaak heel negatief gereageerd wordt, mensen kraken elkaar zelfs af. Ik vind daar weinig Indonesisch aan. Wel heel Nederlands trouwens. Emoticon: Nooo
Het lijkt er wat mij betreft op dat veel leden hier alleen wat schrijven om hun frustraties kwijt te kunnen.
Jammer hoor, van zo'n leuk initiatief als deze site.

Het probleem met forums zoals dit is dat inderdaad een ieder hier terecht kan, en dat moet ook zo blijven, en het is helaas zo dat de meeste mensen graag hun negatieve ervaringen/reacties kwijt willen>> zit in de aard van ieder mens, en het is een ieder gegund.Toch is er een hoop interessants uit te halen, indien men goed leest en interpreteert en de flauwekul de flauwekul laat. Dus laat je niet afschrikken door een paar bullebakken en soms een negatieveling op deze site..schrijf wat je wil schrijven en lees wat je wil lezen en gebruik de info die je toch nog wel vind hier.... Emoticon: Yes!

hati hati, pelan pelan

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 24-11-2008 02:11 senior wrote:

Dus laat je niet afschrikken door een paar bullebakken en soms een negatieveling op deze site..

Dat kun je wel even zeggen Senior, maar dat zijn wel de echte Indonesië-kenners. Tenminste dat beweren ze keer op keer. Emoticon: Laugh out loud

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

De informatie die nu door Marina is verstrekt, werpt een heel andere blik op de situatie. Was dat maar eerder gebeurd, dan hadden de reacties ook de juiste richting in gekund. Nu stond het er alsof er weer een zoveelste belazerd wordt (iets dat niet veel heeft te maken met de Indonesiers maar meer met de situatie in 3e Wereld landen i.h.a.; zeker als men met het minderbedeelde deel van de bevolking heeft te maken).
Ik wens Marina veel sterkte met de ziekte van haar vriend en veel geluk met hem.

Echter, voor mij is het al lange tijd opvallend dat op dit forum (ook deze topic) doorgaans bule -vrouwen die een Indonesische partner hebben, eerder in defensie gaan en het opnemen voor de Indon.bevolking dan bule -mannen in de omgekeerde positie. Hetzelfde verschijnsel maak ik ook hier mee in RI. Zijn ze iets milder dan mannen naar de Indonesische bevolking toe? Statistisch gezien zou je het omgekeerde verwachten omdat er meer relaties stuk lopen tussen een bule -vrouw en een Indonesische man dan omgekeerd. Wel zijn bule -vrouwen radicaler in hun negatieve oordeel naar de bevolking toe zodra ze eenmaal een mislukte relatie met een Indonesische man achter de rug hebben (m.n. op Bali maar daar zitten dan ook zelden dames die enige interesse voor de cultuur hebben en er ook weinig mee worden geconfronteerd).
Niet alleen op deze topic, maar ook op andere topics, nemen vrouwen het eerder op voor de Indonesier i.h.a. en voelen zich (echter) ook persoonlijk eerder “aangetast”.
Interessant. Is dat typisch vrouwelijk?

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-11-2008 21:51 Surya Atmadja wrote: [...... alleen hebben sommige schrijvers vaak de neiging om het te " projecteren" naar de Indonesiers in het algemeen .

Dat is toch wel te wijten aan de Indonesiers zelf die zichzelf altijd graag projecteren als groep en niet als individu. Moet je hier zijn........hoe men vol zit met allerlei stygma's naar elkaar toe (de moslim is dit en dat, de Madurees is zus en zo, de Sundanees is......, etc.), maar ook naar anderen: de Chinees is dit en dat, de "westerling" (altijd allen op 1 hoop gooien) is zus en zo.
Als men graag als "geheel", als groep wil worden gezien, dan moet er niet vreemd worden gereageerd als dat dan ook gebeurt van andere zijde. Men verdedigt hier zelf toch een cultuur van allemaal hetzelfde...."we moeten allen gezamenlijk aan dezelfde normen voldoen". De pot verwijt de ketel.....

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-11-2008 23:22 Anne Mieke wrote: Mijn vriend kent deze site niet en ik zou het hem ook niet gaan vertellen (als hij het Nederlands al goed kon lezen) ook want zo mooi is het niet wat er allemaal (dus ook over hem) geschreven wordt.

De waarheid is hard, moet ie leren tegen kunnen. Mijn vrouw kent deze website wel, ik vertel er vaak over. Jammer genoeg is haar Nederlands nog niet van dien aard dat ze durft te posten. Zij is van mening dat men hier in RI veel meer moet doen aan zelfkritiek en ook moet leren om kritiek te accepteren, hoe vervelend of onwaar die ook kan zijn: "Dan weet men hoe er "anders" tegen "ons" wordt aangekeken (dan alleen maar die selffulfilling prophesy verhalen over hoe vriendelijk volk we toch zijn) en dat is hard nodig want we leven niet in een ander zonnestelsel".
Zoals ik al eerder heb geplaatst; lees het boek de "Undutchables" eens......een kijk van buitenlandse reporters op de Nederlandse maatschappij. Kan je alleen maar van leren, hoe negatief ook soms deze schrijvers schrijven over de Nederlandse my. Maar het is wel hun zienswijze........en zo wordt de Ned.my. dus bekeken door (een deel van de) buitenstaanders.
Daar kan men van leren ......... en het zou Indonesiers ook eens sieren om iets meer kritiek te aanvaarden dan altijd maar in de verdediging gaan want daar leer je niks van.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-11-2008 23:22 Anne Mieke wrote: Een Indonesische vriendin (die wel goed Nederlands spreekt en kan lezen) kent deze site ook niet en ik doe ook weinig moeite om deze onder de aandacht te brengen.

Status quo? Laat men maar onwetend blijven en alleen de groene kantjes zien?!

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-11-2008 23:22 Anne Mieke wrote: Je ziet ook mensen die maar een enkele keer posten en dan van het toneel verdwijnen. Rara hoe zou dat komen?

Ja hallo AM, wat moet men dan? Er zijn al genoeg reisbrochures die uitsluitend lovende dingen over Indonesie vertellen. Moet dit ook een verkapte reisgids worden?
Ik heb zelf vroeger reisbrochures en reisgidsen geschreven, dus weet verdraaid goed hoe dit werkt. Alleen heb ik daar weinig zin in hier want wordt er niet (meer) voor betaald om allerlei lofzangen te gaan zingen en schrijven.
Nee, dit forum moet wel lekker kritisch blijven en niet vervallen in reisbrochure-achtige dromerige, lovende artikelen.
En zo erg is het helemaal niet op dit forum. De werkelijkheid is nog veel erger. Ga maar eens tussen de bule 's (ik bedoel hiermee de "blijvers", geen toeristen of expats) zitten op het strand van Legian, Seminyak, of in de kroegen van Jakarta, Bandung, Semarang en Yogyakarta waar veel buitenlanders verkeren. Als je daar tussen zou gaan zitten, dan zou de kritiek terecht zijn dat er vnl. negatieve opmerkingen worden gemaakt. Dan kom je op dat stukje van een citaat van mij dat Sapolidi hierboven aanhaalde.

spacer line  

On 24-11-2008 03:11 Yogya-Bali wrote:

...

Dat is toch wel te wijten aan de Indonesiers zelf die zichzelf altijd graag projecteren als groep en niet als individu. Moet je hier zijn........hoe men vol zit met allerlei stygma's naar elkaar toe (de moslim is dit en dat, de Madurees is zus en zo, de Sundanees is......, etc.), maar ook naar anderen: de Chinees is dit en dat, de "westerling" (altijd allen op 1 hoop gooien) is zus en zo.
Als men graag als "geheel", als groep wil worden gezien, dan moet er niet vreemd worden gereageerd als dat dan ook gebeurt van andere zijde. Men verdedigt hier zelf toch een cultuur van allemaal hetzelfde...."we moeten allen gezamenlijk aan dezelfde normen voldoen". De pot verwijt de ketel.....

Hangt af hoe goed je(men) de Indonesiers (of de Nederlanders) kent.
Je kan hun niet over 1 kam scheren.

Niemand zal ontkennen (ook de Indonesiers zelf) dat veel zaken niet goed zijn , de ongedispilneerheid , de KKN , (taal) verloedering . Het is ook zo .
Ook zal de ervaringen van de mannelijke Nederlanders die een blauwtje hebben gelopen , belazerd worden , tegen de burokratie botsen , en soms als bank van lening gezien worden door de arme familie van zijn Indonesische vrouw waar zijn .

De vraag is , wat is de percentage die dat mee maakt , in hoeverre zitten ze in het "stront".

Ik begrijp ook wel dat sommige uitspraken aangedikt worden , zoals dat ze allemaal stom zijn , niet willen leren , de vrouwen zijn goedkoop etc .
Soms denk ik ook , lijk wel alsof het nieuwe kolonialen zijn , die klaar staat met een waarde oordeel , en die "nieuwe nyai" relatie zoeken met Indonesische vrouw.
Toen (t/m 1942) kan het waar zijn dat 99% (bij benadering) van de Indonesiers nog dom zijn , en de toeans een relatie aangaan met de inlandse vrouwen .
Toen kon men in het algemeen weinig gelijkwaardige relatie aangaan .lleen maar met

Nu is het toch anders , dat mag ik aannemen , formeel hebben 90% van de scholing gehad , vanaf lagere school tot universiteit .

Dus moet men ook niet tussen en met Indonesiers in kontakt komen (werken-wonen-relatie aangaan) als ze te dom of de culturele , de opleidings en vorming nivo te veel verschillen of groot zijn .Moet je een "gelijkwaardige" partners , (zaken) relatie zoeken .

Moet hier niet gaan uithuilen dat je indonesische vriendin/vrouw niet deugde , terwijl je haar ergens van de bar heb uitgepikt.
Dat je af en toe gaat bijdokken als de tante of opa van de arme familiekant beroep doet bij je .
Dat weet je van te voren .
Dan moet je (verblijfs-zakelijke ) papieren in orde moet zijn voordat men bots tegen burokratie en of KKN .

Het eigen groepsgevoel is bij de nog min of meer zuivere groepsgebonden Indonesiers zijn echt hoog .
Tuurlijk is er verschil tussen een Sundanees en Javaan , tussen Ambonees , de Butonees of Makassarezen , Batakkers en Padangers en of Chinezen . Nog steeds .
En toch hebben ze op 1 of andere manier een 1 gevoel , Indonesiers .
En zeker als het tegen een buitenstaanders gaat .

Dezelfde proces is ook te zien in Nederland , een Rotterdammer is geen Amsterdammer , geen Fries of Limburger , en geen Marokaan of Indisch of Turks .
Een Jakartaner moet je ook niet gaan verwisselen met een Yogyanees of iets anders .
Ik ben ook Jakartaner , geboren , getogen , onze familie wonen bijna 200 jaar in Batavia en omgeving , maar toch beweer ik dat ik ook Sundanees ben (> 90 %).

marcel70
User
spacer line

On 24-11-2008 03:18 Yogya-Bali wrote:

...

De waarheid is hard, moet ie leren tegen kunnen. Mijn vrouw kent deze website wel, ik vertel er vaak over. Jammer genoeg is haar Nederlands nog niet van dien aard dat ze durft te posten. Zij is van mening dat men hier in RI veel meer moet doen aan zelfkritiek en ook moet leren om kritiek te accepteren, hoe vervelend of onwaar die ook kan zijn: "Dan weet men hoe er "anders" tegen "ons" wordt aangekeken (dan alleen maar die selffulfilling prophesy verhalen over hoe vriendelijk volk we toch zijn) en dat is hard nodig want we leven niet in een ander zonnestelsel".
Zoals ik al eerder heb geplaatst; lees het boek de "Undutchables" eens......een kijk van buitenlandse reporters op de Nederlandse maatschappij. Kan je alleen maar van leren, hoe negatief ook soms deze schrijvers schrijven over de Nederlandse my. Maar het is wel hun zienswijze........en zo wordt de Ned.my. dus bekeken door (een deel van de) buitenstaanders.
Daar kan men van leren ......... en het zou Indonesiers ook eens sieren om iets meer kritiek te aanvaarden dan altijd maar in de verdediging gaan want daar leer je niks van.

Wat gek Yb dat je op deze posting niet zo aangevallen bent.
Ik heb een zelfde vrouw als jou denk, maar deze vrouwen worden vaak een beetje met de nek aangekeken,je hebt dat weleens over geschreven een hele tijd terug.
Je weet wel getrouwd met een bule''''''
Komne er van die stiekums achter je vrouw staan en proberen in het dialect je vrouw te vernederen,denken dat cerstaat die londoh toch niet.
Van die hele vulgair dingen,Was het lekker,zat je boven hem ....
en dan zo heel raar gieelen zoals een puber van 14 jaar doet.

Zelf kritiek in Indonesie whaaaaaaaaa Gak mungkin Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud
Het zal ook voorlopuuugggg niet komen ook,moet er eerst een cultuur (aards) verschuiving komen denk.

Wat ik ook zie op dit voorum dat is dat de mensen die het langst hier zijn en meer dan 2 jaar hierzijn in een stuk door, het vaak anders zien dat mensen die alleen 3 weken of minder dan 6 maanden in Indonesie verblijven.
En dan is er verschil in mensen die alleen vakentie/en of niet meer hoeven te werken.
En dat is nu het verschil.

Becik ketitik olo Ketoro

marcel70
User
spacer line

On 24-11-2008 08:57 Surya Atmadja wrote:

...

Soms denk ik ook , lijk wel alsof het nieuwe kolonialen zijn , die klaar staat met een waarde oordeel , en die "nieuwe nyai" relatie zoeken met Indonesische vrouw.
Toen (t/m 1942) kan het waar zijn dat 99% (bij benadering) van de Indonesiers nog dom zijn , en de toeans een relatie aangaan met de inlandse vrouwen .

Waarde oordeel??? whaaaaaa Een indonesier heeft geen waarde oordeel dan??
Whaa............

Nu is het toch anders , dat mag ik aannemen , formeel hebben 90% van de scholing gehad , vanaf lagere school tot universiteit .

En dan.....scholing whaaaaaau ....VAn de week weer een paar gesnapt die dachten dat ze slim waren ,hadden de de diploma nagemaakt.Een copy,fotootje en naam veranderd dachten zeker daar komt die stomme londoh toch niet achter.Hebben ze zeker ook op school geleerd

En u schrijft ook dat de papieren van bule in orde moeten zijn ,KLOPT maar doet er in deze tpoic even niet aan toe.

OH JA Sidia dit is niet persoonlijk bedoelt ...maar het leven is toch anders als je hier langer verblijft

Becik ketitik olo Ketoro

spacer line  

Y-B schreef:

De meeste Indonesiers kunnen het ook , in discussie gaan .
Dat heb ik vaak gedaan in Indonesia . Ook met moslims -christenen-chinezen .
Het gaat namelijk hoe je het brengt , spreek je de taal goed genoeg , en met wie ga je discussieren .En wil men ook discussieren . Welke thema ?

Je gaat natuurlijk niet met een tukang beca , een tukang ojek discussieren.
Neem een gelijkwaardige partner .
Ik zie de laatste jaren ook diskusipanel , op tv .
Soms een beetje lachwekkend , nog in kinderschoenen , en zeker als de deelnemers t Parman met de pet zijn . Bij de mahasiswa (student) level gaat het iets beter .

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. marcel.

Whaaa, whuaaaa .
Zo ga je niet discussieren. Emoticon: Wink
Tuurlijk lopen er foute mensen met aspal papieren , vervalste doiploma's .
In Nederland kan je ook HAVO diploma van internet kopen (Euro-300) .
Of een doctor titel kopen van Universiteit Rumba Dumba.
Trouwens iedereen heeft waarde oordeel , ik ook .
Alleen moet je het kunnen toetsen aan de gangbare waarden en normen .

Om Marcel , ik kan nog steeds campari met jou drinken . Niks aan de hand .

marcel70
User
spacer line

Surya,
Met andere woorden het is eigenlijk niet zo slecht gesteld toh.

Heb je niks anders dan Campari.. Emoticon: Yummie! Emoticon: Yummie!

Becik ketitik olo Ketoro

Marientjuh
User
spacer line

goed.. net met de airline gebeld.. in jakarta en in amsterdam.. maar zijn achternaam komt niet voor op de lijst... beetje raar, heb hem net gebeld dus hij neemt nu zelf contact op met de airline.. ik ben benieuwd wat eruit komt.. ik wil natuurlijk daarna zelf bellen om te bevestigen... Zijn visa e.d. heb ik wel gezien maar zijn vluchtgegevens niet.. alleen op internet een printscreen van de vlucht die hij dan zou boeken..

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Het lijkt me wel makkelijk dat je weet wanneer hij vliegt.
Al was het alleen maar om hem van schiphol op te halen Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

Jantje
User
spacer line

On 24-11-2008 02:27 sapolidi wrote:

...

Dat kun je wel even zeggen Senior, maar dat zijn wel de echte Indonesië-kenners. Tenminste dat beweren ze keer op keer. Emoticon: Laugh out loud

Nee hoor, beweren ze niet. Zij die hier al wat langer dan 6 jaar zitten hebben er dagelijks mee te maken en bekijken dat vanuit een ander oogpunt. De buitenkant van deze gordel van leugen en bedrog is indah maar de binnenkant is rot. Net een bedorven bitterbal...

spacer line  

On 24-11-2008 09:45 Marientjuh wrote:
goed.. net met de airline gebeld.. in jakarta en in amsterdam.. maar zijn achternaam komt niet voor op de lijst... beetje raar,..

Het kan ook zijn dat in Indonesia de achtenaam (familie naam ) niet wordt gebruikt of men heeft dat niet .

Zoals mijn naam " Surya Atmadja" in indahnesia , kan men niet vinden bij Atmadja , maar bij Surya Atmadja.
Surya Atmadja is eigenlijk familie naam ( betekent eigenlijk de zonen/dochters van Surya).
Mijn "volledige " naam is A.M.I.S.Surya Atmadja.
Dus als een Indonesier Meneer/Mevrouw X-Y heet , wil niet zeggen dat Y de familienaam moet zijn .
Vaak worden ze in tickets , paspoort etc vermeld als Mr/Mrs X-Y .
Men moet zoeken bij X .In Europa(Nederland) zoek men bij Y (als familienaam).

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

open new topic | reply to this topic | newest topics | active topics | login

50,648,641 topic views - 222,990 posts - 13,504 topics - 16,540 members - last post @ 21-10-2017 22:26 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

91,140,795 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com