indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-11-2008 00:50 HansvdB wrote: Helaas, Pak Surya, ze heeft het gezegd. Ze is een goede vriendin van ons. Ik heb wel het nodige commentaar geleverd (helpt natuurlijk geen bal).

Nee Hans, hier speekt weer de kracht van de macht.
Ook weer duidelijk een voorbeeld dat men hier niet door heeft dat het dragen van een helm eigen belang is.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Die helm is dan ook om te voorkomen dat je aangehouden wordt door de politie, niet om eventuele schadelijke gevolgen van deelname aan het verkeer te beperken. Overigens werkt een flink stel borsten (voor Indonesische begrippen) wellicht ook om je boete te verlagen, gewoon even voorover bukken om je schoen te strikken is voor mijnheer agent wellicht wel voldoende om zijn dagelijkse behoefte te bevredigen.. Emoticon: Nice

spacer line  

On 23-11-2008 06:47 Yogya-Bali wrote:

...

Nee Hans, hier speekt weer de kracht van de macht.
Ook weer duidelijk een voorbeeld dat men hier niet door heeft dat het dragen van een helm eigen belang is.

Ik had dat gevoel ook wel gekend . Wie kan mij(ons) iets maken , zeker als je sterke vitamin K of R hebt . (Koneksi-Relasi).
Alleen zijn de tijden nu veranderd .En terecht.
Indonesia wordt een Negara Hukum (rechtstaat) , kan (toch) ?

bisa dicek of makemyday .

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Oh YB, is het echt zo erg in Indonesia mbt vrouwenmishandeling?
En daar wordt natuurlijk weinig aangedaan.
Ja de meeste Indoneschise vrienden die ik ken zijn heel hartelijk en vrouwvriendelijk, waaronder mijn vriend.
Beetje bijschaven moet wel, maar dat moet ik ook.
Niet dat bezitsgedrag en van zijn kant:""", en van mijn kant:"" schiet een beetje op""!
Dat moeten we allebei afleren", maar er staat heel veel positiefs tegenover.
Ik begrijp dat er een enorm verschil bestaat tussen een autochtone Indonesier en een Indoneschise Nederlander die hier al jaren woont.

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

zou een heel ander beeld geven dan
van bule vrouwen die met een Indonesische man zijn gehuwd

al die reacties

Hoeveel vrouwen en hoeveel reacties ?

Je hoort mij niet klagen hoor! ook niet na 48 jaar. Emoticon: Party! Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

spacer line  

On 23-11-2008 18:12 merapi wrote:
Ik begrijp dat er een enorm verschil bestaat tussen een autochtone Indonesier en een Indoneschise Nederlander die hier al jaren woont.

NEE , geen verschil .
Dat heb ik gezien in mijn generatie , mijn vriendenkring en familie.

Het heeft alleen te maken met opleiding, en vorming.
Plus de millieu waar men afkomstig is .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 23-11-2008 18:38 Surya Atmadja wrote:

...

NEE , geen verschil .
...................
Het heeft alleen te maken met opleiding, en vorming.
Plus de millieu waar men afkomstig is .

Juist Surya. Dat wordt zo vaak vergeten. De cultuur van een Nederlander (of Ned. Indonesier) met een redelijke opleiding en een Indonesier met redelijke opleiding verschilt minder van elkaar dan de cultuur van een Nederlander met opleiding en een Nederlander afkomstig uit de lagere sociale milieus. Zo ook bij Indonesiers: een Indonesier uit Jakarta met een redelijk stelletje brains heeft niets in common met een Indonesier van het platteland zonder enige opleiding. Milieu, studie-achtergrond, etc. is van veel groter belang om elkaar te kunnen verstaan, begrijpen, dan de zgn. culturele context. De Nederlandse cultuur van iemand uit Wassenaar en iemand uit de Haagse Schilderswijk verschilt net zoveel als de Indonesische cultuur uit Jakarta met iemand van het platteland van Sumba. Daarentegen zullen juist de gelijkgestemde milieus (ondanks nationale verschillen) veel meer overeenkomst vertonen, wel als het om de higher milieus gaat, niet om de lower .

Waarom zijn er zoveel bule 's van de huidige generatie die "last" hebben van het "cultuurverschil", terwijl de "oudere" generatie (van gemengde huwelijken) dit vrijwel niet heeft?
Omdat de "oudere" generatie vnl. relaties aanging met "zelfde" milieu, klasse, terwijl de nieuwe, huidige generatie bule 's vnl. omgaat met personen uit de lower class van de Indonesische maatschappij, met als gevolg die "culturele" verschillen die veel meer apert zijn dan binnen mensen uit hetzelfde "hogere" milieu.
Ik geef hier geen waardeoordeel maar probeer op een simpele manier duidelijk te maken het nu veel voorkomende euvel van het "elkaar niet-begrijpen", culturele verschil in gemengde huwelijken maar ook in het dagelijks leven tussen Indonesier en Nederlander. Surya heeft het zeer duidelijk benoemd.
De "moderne" bule (i.t.t. de oudere garde) komt doorgaans ( God knows why??) vnl. in aanraking met de lage klasse van de Indonesische my. Dus zijn de reacties op culturele verschillen ook navenant.

Semeru
User
spacer line

On 24-11-2008 05:00 Yogya-Bali wrote:

...

De "moderne" bule (i.t.t. de oudere garde) komt doorgaans ( God knows why??) vnl. in aanraking met de lage klasse van de Indonesische my.

misschien omdat nu indonesia 99% lage klasse, vroeger meer minder?
Emoticon: Bye bye

Mahameru, the great mountain taken from the Himalaya's, father of Agung

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

De smaak is gaan veranderen (beter gezegd: men is eigenlijk de "goede smaak" kwijtgeraakt) en luiheid. De 1e de beste waar men op "valt", wordt gelijk dhr./mw. de echtgeno(o)t(e).
Denk ook dat de tegenpartij (dus van de economisch zwakkere klasse) stukken slimmer is geworden in het "strikken" van een "loslopende" bule die in hun ogen als een "wandelende portemonnee" wordt beschouwd. En de bule stukken naiever in het beoordelen van de tegenpartij. Ook is er van de kant van de bule weinig inlevingsvermogen van de andere partij.........dus klaar om "genaaid" te worden.

spacer line  

On 29-11-2008 05:33 Semeru wrote:

...

misschien omdat nu indonesia 99% lage klasse, vroeger meer minder?
Emoticon: Bye bye

Hoe kom je erbij ? Emoticon: Confused Emoticon: Nooo

Trouwens wat is een klasse eigenlijk , kan je een Nederlandse klasse 1 op 1 vergelijken met een Indonesische klasse ?

Ik durf hier een paar stelling te plaatsen .

De mismatch met alle gevolgen vandien is vaak te wijten aan :

1. het niet weten / kennen aan van de sociale verhoudingen-cultuur
2.ongelijkwaardigheid ( economie-opleiding)
dat kan leiden naar " neo kolonialisme" verhoudingen
3.verschil in geloof
4.democratisering en sociale mobiliteit.
Vroeger komen alleen maar bepaalde soort Indonesiers naar Nederland (jaren 60-70) en omgekeerd ook bepaalde soort Nederlanders (of Bule) naar Indonesia.
Zij hebben redelijk vorming en opleiding , met betere bagage dan de huidige migranten .

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

YB ik heb andere ervaringen bovendien:huiselijk geweld bestaat in elke cultuur

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Surya:
Ik merk toch dat er ondergronds woede heerst bij de Indonesische Nederlanders, zeker bij de jongere generatie.
De voorouders, van deze generatie die werden verjaagd,geen wonder dat dit woede opwekt.
Kortom Om Sid, de verschillen in geloof en cultuur is redelijk bijgesteld,is totaal anders dan de Marrokaanse cultuur
Ik ben best trots op NL, terwijl ik de onafhankelijk niet eens heb meegemaakt, maar er is hulp en communicatie genoeg.

daft_punk
User
spacer line

om even terug te komen op de topic.
Ik vind dat de borstomvang van vrouwen in Nederland ook geregistreerd moet worden. Dan kan die informatie mooi mij meneer Rouvoet in de kast!

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Haha DP, laat Rouvoet het maar niet horen met zn uitgestreken gereformeerde kop; Rouvoet is een type die in de jaren 30 thuishoorde, een afgeleide van Colijn en Kuipers.
Die man is totaal wereldvreemd

senior
User
User icon of senior
spacer line

On 29-11-2008 15:32 daft_punk wrote:
om even terug te komen op de topic.
Ik vind dat de borstomvang van vrouwen in Nederland ook geregistreerd moet worden. Dan kan die informatie mooi mij meneer Rouvoet in de kast!

Nou,...deze informatie maar niet bij Rouvoet in de kast: gaat hij nog overuren maken op zijn kantoor tijdens het (dag)dromen over de omvang van sommige borsten...En die overuren moeten wij weer betalen. Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Party!

hati hati, pelan pelan

Semeru
User
spacer line

On 29-11-2008 08:48 Surya Atmadja wrote:

...

Hoe kom je erbij ? Emoticon: Confused Emoticon: Nooo

Trouwens wat is een klasse eigenlijk , kan je een Nederlandse klasse 1 op 1 vergelijken met een Indonesische klasse ?

Ik durf hier een paar stelling te plaatsen .

De mismatch met alle gevolgen vandien is vaak te wijten aan :

1. het niet weten / kennen aan van de sociale verhoudingen-cultuur
2.ongelijkwaardigheid ( economie-opleiding)
dat kan leiden naar " neo kolonialisme" verhoudingen
3.verschil in geloof
4.democratisering en sociale mobiliteit.

Nou nou pak surya, misschien al lang niet in indonesia geweest? Veel arme mensen, meer dan vroeger hoor. Ook armer dan vroeger, heb nog meer minder. En waarom praat van kolonialisme? Alleen heel oud mensen praat hier daarvan, jong mensen helemaal niet. Stelling pak surya dus ook niet alles waar. In Banjarnegara ook heb goed school, mensen niet vanatiek met islam en mijn vriend heb geen probleem met andere mensen hier. Wanneer veel liefde heb mensen niet denken democratie of andere moeilijk woord. We zijn er voor elkaar samen, heb veel plezier. Dan geld ook niet belangrijk, wij gewend heb niets. Toch heb elkaar? En kan eten elke dag. Nee, ik en mijn vriend zeg stelling niet goed gezien. Misschien wel goe als woon in nederland maar niet in indonesia.
Yogia-Bali misschien kan jou vertellen wat klasse betekent. Wij denken niet zo op die manier met klasse en zo.

Semeru
User
spacer line

O ya, hier omvang borst niet zo belangrijk hoor. Kont wel, misschien kan deze ook meten voor meneer rouvoet? Emoticon: Bye bye

senior
User
User icon of senior
spacer line

On 30-11-2008 02:07 Semeru wrote:
O ya, hier omvang borst niet zo belangrijk hoor. Kont wel, misschien kan deze ook meten voor meneer rouvoet? Emoticon: Bye bye

rouvoet krijgt het nog druk zo... Emoticon: Laugh out loud

hati hati, pelan pelan

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Klasseverschil?
Is er weldegelijk. En misschien zelfs wel meer als in 1 opzicht. Dat lijkt me niet leeftijdgebonden alswel een bewustwordingsproces. Zeker als je uit het westen in een land als RI gaat wonen. Je kunt het terug vinden in bijvoorbeeld afkomst, in opleiding en in de handelingen in het sociaal/maatschappelijkeverkeer en het dagelijkse intermenselijke verkeer.Dus zie hier, we hebben er al een paar.
En dat lijkt me niet beperkt tot Indonesie alleen. Op het eerste gezicht lijkt kolonialisme een ver verleden. Als je als Nederlander hier deelneemt aan de maatschappij in Indonesie zie je weldegelijk iets terug. In Nederland noemen ze me geen "boss" bijvorbeeld. Als ik in mijn direkte omgving kijk besef ik volledig dat mijn vrouw en ik een uitzondering zijn. Behalve we beiden een behoorlijke opleiding hebben, wij beiden als expat in meerdere landen werkzaam zijn en zijn geweest. Deze verhouding is zeker anders als een Nederlander met een meisje/dame direkt uit de kampung verschillende geloofsovertuigingen, een jonge/dame die OLO heeft gehad, wat staat voor Ontzettend Lager Onderwijs. Waarbij de bule denkt die nemen we mee naar zijn land van herkomst.

De familie vindt het allang best. De familie vaart er wel bij, want de bule heeft nog niet in de gaten dat er een wij cultuur is en hij direkt uit de ik cultuur komt. En 1x meegenomen naar Nederland wil de dame natuurlijk graag familie mee laten delen. Daar is opzich niets mis mee, het was alleen vanzelfsprekend voor de ene partij en niet voor de andere.
En dan beginnen de verschillen zichtbaar te worden. Niet alleen is het in Nederland koud, ze hebben daar zo hun eigenaardigheden gezien vanuit de Indonesische ogen.
Gebruiken die opeens dagelijkse kost worden. Huishouding, verkeer, en een strakke organisatie en de agent kan bij overtreding niet omgekocht worden. Ik noem maar een paar praktische. Ik woon in RI, al een tijdje. maar met de duur van mijn verblijf hier ben ik nog maar een junior in vergelijking met andere forummers.

Integenstelling tot vele Westerlingen heb ik nauwelijks aanpassings problemen.
Dat is allereerst omdat er thuis een volwassen relatie is. En goede verstanhoudingen in de familie. Op de 2e plaats is Oyibo 3e wereldlanden gewend, of als je RI geen derde wereldland zou willen noemen, landen met gelijkwaardige omstandigheden.

Ik zie dat de kinderen hier een vrijer leven hebben als ze in Nederland ooit zouden kunnen hebben. Buitenschools dan, want de scholing die de kinderen hier genieten is gelijk aan die in Nederland. Ik hoop hier te kunnen blijven tot de kinderen naar de universiteit gaan. En die zullen ze in Nederland doorlopen. Ik zie nu al wel dat onze kinderen in veel opzichten anders zijn dan vele andere kinderen. En de herkomst daarvan zit natuurlijk in de opvoeding. Dus resumerend, klasse en klasseverschil?
Jazeker ! Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

Semeru
User
spacer line

Pak oyibo kan mooi verhaal maken, veel moeilijke woorden, maar mij vriend helpt. Maar wij denken klasseverschil alleen word gezien uit hoge klasse. Als orang indonesia zeggen -boss- tegen bule dat is tonen respect, niet klasseverschil, niet kolonialisme, dat ouderwets is. Als bule denken hij beter omdat orang indonesi heb tonen respect deze verkeerd gevoel van bule. Misschien cultuur van ons heb meer respect voor anderen mens dan jou hoge klasse. Vroeger anders, maar nu ook in holland veel mensen weinig school en maken alles stuk. Veel buitenland, ook klasse van holland. In indonesia ook heb rijke orang, misschien van koruptie, maar misschien ook hoge klasse. Maar heb niet veel mensen zo. Misschien in holland meer maar ook veel lage klasse. Ik lees veel mensen krijgen geld van goverment en niet werken - bijstand zeg mij vriend, maar deze mensen niet rijk. Ook veel erg arm en heb veel schuld. Deze mensen slechter dan armen mensen in indonesia. Wij veel hulp van anderen mensen en buren en ook helpen anderen mensen. Bijstand-mensen belanda ook lage klasse denk ik. Dan klasseverschil overal ook binnen 1 land, toch. Mijn vriend zegt niet goed zo kan vergelijken. Appels en sinasappels.
Maar pak oyibo geluk alles is goed en heb veel geld en veel keus. Misschien daarom hoge klasse, anderen mensen niet altijd geluk, toch? Jij inderdaat uitzondering en uit die positie moeilijk oordelen van arme mensen maar makkelijk veroordelen. Ons cultuur niet zo rijken mensen veroordelen. Hier veel mensen arm en allemaal hetzelfde, hebben geen klasse in kampong. Maar niet erg, wij veel plezier, weinig zorg en veel blij.
Emoticon: Party!

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Semeru,
Ik kom zeker niet uit een hogere klasse. Nog is iemand die in de bijstand zit van lagere klasse. Daar kan iemand tegenwoordig snel in terecht komen.

Als het grote verschil uitgedrukt is door bijvoorbeeld YB heb ik daar geen enkele moeite mee. En dat die verschillen groot zijn is wat mij betreft wel duidelijk in wat YB aangeeft in zijn al dan niet dagelijkse werk mee maakt. Die heeft er al dan niet dagelijks mee te maken. En zijn omschrijving daarvan is reden genoeg tot zorg. En het lijkt mij dat mensen/lezers dit advies ter harte nemen.

Het geheel te ontkennen lijkt me meer zorgwekkend.
Alhoewel? YB heeft dan geen boterham meer Emoticon: Wink

It's only kinky the first time.

spacer line  

On 30-11-2008 02:04 Semeru wrote:

...

Nou nou pak surya, misschien al lang niet in indonesia geweest? Veel arme mensen, meer dan vroeger hoor. Ook armer dan vroeger, heb nog meer minder.

Yogia-Bali misschien kan jou vertellen wat klasse betekent. Wij denken niet zo op die manier met klasse en zo.

Meisje , ik denk dat ik iets (ietsiepietsie) weet van Indonesia , en een beetje meer van Java .
Eerlijk gezegd weet ik ook niet waar Banjarnegara ligt , dacht dat het in de buurt van Banjarmasin zit.

Toen heb ik de wijze wijze google geraadpleegd .
Banjarnegara : Kabupaten Banjarnegara kuwe salah siji kabupaten nang Jawa Tengah sing enggone nang wilayah Tengah, kota Banjarnegara kuwe ibukota kabupatene, kota-kota liyane : Purwanegara, Wanadadi, Mandiraja, Klampok, Karangkobar, Wanayasa, Kalibening lly. Luas wilayah Kabupaten kiye Ī 1,064,52 km2 utawa 106,970,99 hektar.

Als je wil weten hoe de Indonesiers en in het byzonder hoe de Javanen leven moet je gewoon in de perspectief kijken .
De Indonesiers (dus de javanen) hebben nu gewoon beter , qua opleiding , vorming en economische vooruitzichten.
Het is een duidelijke verbetering als je gaat vergelijken met de vorige generatie .
Konkreet , kijk naar de geschiedenis van de generaties van je ouders en grootouders . In het geval dat je van daar komt . En wat heb je nu bereikt.

Als ik zelf niet weet ga ik vaak eyang google raadplegen .
Zoals ik gedaan heb om te weten waar Banjarnegara zit . Emoticon: Wink

spacer line  

On 30-11-2008 05:58 Semeru wrote:
Als orang indonesia zeggen -boss- tegen bule dat is tonen respect, niet klasseverschil, niet kolonialisme, dat ouderwets is. Als bule denken hij beter omdat orang indonesi heb tonen respect deze verkeerd gevoel van bule. Misschien cultuur van ons heb meer respect voor anderen mens dan jou hoge klasse.

Flauwekul .
Omong kosong .Piyee mbak .

Respect tonen ? Aan me r- -t .
Het is gewoon slijmen , of ironisch bedoelt . (Silahkan pilih).

Heb nog nooit een goed gestudeerde indonesier , met redelijke baan die BOSS zegt tegen een orang bule . Ongeacht wie hij is .

HansvdB
User
User icon of HansvdB
spacer line

On 30-11-2008 10:40 Surya Atmadja wrote:

...
De Indonesiers (dus de javanen) hebben nu gewoon beter , qua opleiding , vorming en economische vooruitzichten.

Een waarheid als een koe. Zo'n dertig jaar kon je nauwelijks spreken van een middenstand in IndonesiŽ. Die is er nu heel duidelijk wel. Er is vrijwel geen analfabetisme. Bijna overal zijn medische voorzieningen (op z'n minst een Puskesmas). Het is o zo gemakkelijk om kritiek op IndonesiŽ te leveren...

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 30-11-2008 02:04 Semeru wrote:

Misschien jullie niet maar 250 miljoen Indonesiers wel. Het niet (willen) onderkennen van het zeer grote belang van klasse in de Indonesische samenleving, is je kop in het zand steken. Hallo zeg, het trekt zich door het gehele dagelijkse leven heen, vrijwel elke minuut. Men is ziende blind (of je houdt jezelf voor de gek) als je dit niet opmerkt.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

62,424,102 topic views - 228,686 posts - 13,635 topics - 19,559 members - last post @ 16-10-2018 04:17 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2018
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

106,668,522 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com