indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Tycho
User
spacer line

Goedemiddag iedereen,

Ik ben op het moment aan het orienteren om voor langere tijd naar bali te gaan al dan niet emigreren. Ik ben van plan om in eerste instantie voor een maand of 2 -3 te gaan dan terug te keren en bij succes daar ook daadwerkelijk naar toe te emigreren. Het probleem is hoe kom ik daar aan onderdak voor de eerste periode en wat is zijn mogelijkheden om daar ook te kunnen gaan werken. Ik wil absoluut niet de banen van de balinezen zelf inpikken en daarom zit ik na te denken over een simpele import-export handel. Ik hoef er niet rijk van te worden als ik maar kan eten en onderdak kan betalen. Zijn er mensen die daarin ervaring hebben? Wat zijn valkuilen voor mijn plannen? Zijn er toevallig andere hier die soortgelijke plannen hebben? Wat kost het me aan levensonderhoud en onderdak per maand op Bali in euro's?

Als er mensen zijn die antwoord op mijn vragen hebben, dan kom ik daar graag mee in contact.

Groetjes,

Tycho

daft_punk
User
spacer line

tja, ik wacht eerst even wat andere reacties af. Het is erg moeilijk om zonder pensioen goed te leven

Tycho
User
spacer line

Beste daft punk,

Ik ben een jongen van 21 jaar dus daar moet ik niet van hebben, ik werk voor mijn geld. Daarom heb ik ook plannen om import-export te gaan doen daar. Niet te moeilijk, bijv. houtwerken uit ubud of silver uit mas. Dan help ik de balinezen en mezelf aan een boterham. Maar ik weet dus niet of dat erge moeilijk is te realiseren daar. Idee is om daar in mijn eerste 3 maanden een pilot te draaien als particulier.

josari
User
spacer line

http://forum.indahnesia.com/se(...)&in=title&subforum=0

bekijk eerst eens deze link met diverse vragen, reacties, antwoorden,adviezen
betreffende emigratie.

Met welk visum denk je 3 maanden te kunnen verblijven daar?

En wees niet bang dat je de banen van de Balinezen inpikt, want ze zijn zelf al dagelijks op zoek naar werk.

Robert
User
User icon of Robert
spacer line

Hoe kom je er zo bij om naar Bali te gaan? Leuk meisje ontmoet daar tijdens je vakantie?

senior
User
User icon of senior
spacer line

On 15-11-2008 23:13 Robert wrote:
Hoe kom je er zo bij om naar Bali te gaan? Leuk meisje ontmoet daar tijdens je vakantie?

Lijkt mij dat het mogelijk is dat hij een leuk meisje (ze zijn allemaal leuk) heeft ontmoet,maar dan gaan emigreren op die leeftijd?
Denk dat het behoorlijk moeilijk gaat worden voor hem om daar wat op poten te zetten,daar zullen anderen op dit forum over mee kunnen praten, maar wie weet lukt het...

hati hati, pelan pelan

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Waarom zou je uberhaupt iets gaan doen wat al (te)veel mensen doen? Import-export klinkt leuk, maar honderden buitenlanders doen dat hier al. Verder laat je dergelijke producten natuurlijk gewoon rechtstreeks van Java af komen, omdat ze daar gemaakt worden.

Ik denk dat naar Bali gaan in veel dromen voorkomt in een bepaalde vorm (zon, zee, strand, vrouwen, altijd koud bier), maar als dat de reden is om precies naar Bali te gaan, dan moet je hier niet zijn. Ook een leventje opbouwen om genoeg geld te verdienen om 'te eten en onderdak te hebben' is een redelijke illusie omdat je daar als buitenlander behoorlijk meer geld voor nodig hebt (over het algemeen) dan een lokaal iemand. Dan moet je of heel veel exporteren (in een markt die al verzadigd is en echt niet zal groeien tijdens economisch slechte tijden) of je producten heel duur moeten kunnen verkopen.

Mijn vraag nu is dan ook: Ben je al eens op Bali geweest? En zo ja, waarom was dat en voor hoe lang?

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Exact.
Wat valt er nou van Bali te exporteren? Er is niet eens een containerhaven voor handelsproducten om de doodeenvoudige reden dat er niets wordt geproduceerd dat voor de Indonesische economie van enigerlei waarde is. Vrijwel alles wat op Bali wordt verkocht, is gemaakt op Java (dat bleek wel na de aardbeving in Yogyakarta, toen kwam Bali zonder "souvenirs" te zetten omdat 40% van de daar verkochte producten uit Bantul, Yogya afkomstig is). Meubels die daar worden verkocht: made in Central en East Java, andere souvenirs: made in Tasikmalaya (naast het eerder genoemde Bantul), textiel: made in Solo......en ga zo maar door.
Banen inpikken van de Balinezen? Nee, die pik je niet in want er wordt toch al vrijwel niets zelf geproduceerd. Waarom is er nog zoveel handel op Bali? Dat komt door al die losers die zo graag op Bali willen verblijven (tot de laatste snik en cent toe) en het er voor over hebben een beetje in de marge te rommelen. Want iets anders is het niet.....de echte zakenman zit op Java waar alles wordt geproduceerd en de afvoerhavens zijn. Als je wilt handelen, zit je duidelijk op Bali verkeerd. Wie maken het wel een beetje (met opzet zeg ik een beetje ) op Bali? Degenen die met kapitaal komen en dat kunnen omzetten in het bouwen en verkopen van villa's, kortom onroerend goed (en pensionada's die toch niet meer zonodig "hoeven" maar dat is een ander verhaal).
Voor de rest is het een beetje rondhangen op het strand van Legian in de namiddag en de schamele roepiahs tellen die je op een dag bij elkaar hebt gesprokkeld met wat handel in kettingjes, zilver en textiel. Elke maand ben ik er maar heb nog nimmer een zakenman van enig formaat ontmoet zoals ik ze op Java ontmoet. Allemaal belegen hippies die tegen wil en dank op hun zgn. "Goden-eiland" willen blijven hangen.....pathetisch!

O ja, Indonesia (en daarmee ook Bali....'t behoort nog steeds tot de Republik Indonesia) is geen immigratieland, dus emigreren is een groot woord (na 20 jaar ben je nog steeds tourist ) en je krijgt dus ook never de status van migrant.....hooguit tolerated totdat men niets meer aan je kan verdienen en dan is het enkele reis bonjour.
Verder "rondkomen" op Bali kost je 2x zoveel als op Java.....tenzij je als een autochtoon wil gaan leven maar dat word je door de immigratie en politie niet gegund want die willen dik aan je verdienen (daarvoor word je tolerated en om niets anders).

daft_punk
User
spacer line

hey Tycho, Waarom je niet in de zomer de pleuris werken in nederland, en dan in de winter maanden in bali verblijven? Zo doe ik dat al een paar jaar en het bevalt me prima!

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Dat is een goede optie Daft_punk want zoals Tycho voorstelt, zie ik er jaarlijks tientallen en na een paar jaar niet meer. Gone with the wind forever .
Hou je van Bali, ga er dan af en toe eens een paar maanden naar toe. Maar als je er gaat wonen en wil rondkomen van wat simpele bisnis , dan wordt het snel een nachtmerrie-eiland i.p.v. een droom-eiland.

daft_punk
User
spacer line

ja ben ik helemaal met je eens Yogya-Bali.
Ik heb ook veel mensen gezien die huis en haard hebben verlaten (huis verkocht). Eerst de grote bink uithangen en na een poosje schooiend en bedriegend op het eiland sneaken. Ik hoor weinig succes story's en zie weinig niet gepensioneerden die daar een eerlijk en leuk leven leiden.
Naast dat het moeilijk is om geld te verdienen zal de autoriteit het je erg moeilijk maken. Visa's, belasting en vergunningen zullen je enorm veel kopzorgen geven.

Tycho, als ik jou was zou ik je plan herzien en een wat makkelijkere weg inslaan(een staatslot kopen moet je altijd Emoticon: Puh! )

senior
User
User icon of senior
spacer line

On 16-11-2008 09:51 daft_punk wrote:
(een staatslot kopen moet je altijd Emoticon: Puh! )

Juist niet kopen.Dekans dat je door de bliksem getroffen word is vele malen groter Emoticon: Laugh out loud

hati hati, pelan pelan

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Tja ik wil de zeepbel, of ballon niet doorprikken, Maar zoals hierboven al staat, futiel zoiets te proberen. Het beste advies is inderdaad een goeie baan zoeken en proberen om zoveel mogelijk naar Bali te gaan als je kunt.

Er is ook voor expats weinig tot niets te doen !

Ik hou het maar op de stelregel dat je op Bali geld uitgeeft.
En er zijn er maar erg weing die op een goede manier een boterham kunnen hebben.
Dan moet je heel erg creatief zijn. Ik heb een huis op Bali, mijn vrouw is Balinese. Ik heb echt wel gekeken wat de mogelijkheden zijn. Dat zegt weinig over jouw mogelijkheden, maar als ik ze inschat op de informatie die je hier neer hebt gezet in dit topic ben je nagenoeg kansloos. Ik wens je wel erg veel succes in je "venture"
Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

Tycho
User
spacer line

Allemaal ontzettend bedankt voor je reacties allemaal, ik kan dat zeker wel waarderen. Ik wil in 1 bericht toch wat reacties geven zodat jullie ook een wat duidelijker beeld hebben van de situatie. Allereerst ik ben geen belanda zonder enige affiniteit met Indonesie. Ik ben jongen van indische afkomst en ik heb idd al een paar keer het geluk gehad om bali te mogen bezoeken. Vooral de laaste keer voelde het alsof ik thuis kwam (inmiddels 3 jaar geleden) en heb ik tegen me zelf gezegt als ik het gemaakt heb ga ik hier wonen. (niet dat ik het al gemaakt heb maar vandaa) Ik ben me er absoluut van bewust dat ik niet in een paradijs terecht kom, omdat ik met mijn familie (van Java) en de kennisen op Bali heb ik gezien dat het zeker niet allemaal paradijs is op bali (muv nusa dua wat wel echt een paradijs is).
De reden dat ik wil gaan is omdat ik het hier wel een beetje gehad heb, ik wil niet meteen dratisch me biezen pakken en emigreren eerst op een zakelijk visum voor drie maanden gaan om eens te orienteren naar mogelijkheden daar, business opstarten of investeren miss ontwikkelingsproject zoals een oud-collega van me opstarten. Ik weet dat ik niet de eerste ben om in de handel te gaan aldaar maar bekenden van me zijn inmiddels succesvol (aloëvera-plantages en de andere in houtsnijwerken/meubels). En om ook even te reageren op het feit dat alles op Bali uit Java komt, dit is niet zo, ubud en mas bijvoorbeeld hebben specifiek producten (silver en hout) die geproduceerd en verkocht worden op Bali. Voor beide producten wil ik de opties bekijken. Ik hoop dat het duidelijk is dat ik niet in een droom leef, maar gewoon een jongen ben die later geen spijt wil hebben en denkt van had ik maar gedaan. Is het niks in de eerste 3 maanden, ok so B it gaat het leven gewoon door in nederland, maar dan heb ik het wel geprobeerd.
tot slot, kan iemand mij vertellen wat ik kwijt ben in euro's aan levensonderhoud in deze tijd, per maand, ik ben geen drinker of feestbeest maar gewoon 4 maaltijden per dag, taxi's etc., onderdak heb ik waarschijnlijk al geregeld.
Tot slot2-> Daft punk, ik verhuur mijn appartement in nederland in de tussentijd, heb ik niet alleen een maandelijkse financiele buffer maar ook nog zekerheid hier mocht het daar niks worden.

Tycho
User
spacer line

Oja dat mijn plannen niet makkelijk zijn, I know, wil niet zeggen laat ze varen, wil zeggen harder werken ;-). Kom op he, beetj spirit.

daft_punk
User
spacer line

Je hebt gelijk als je zegt: waar een wil is is een weg. En het feit dat je inkomen genereed uit je woning in Holland is zeker een fijne gedachte(doe ik ook in de winter maanden).
En als je niet schiet is het altijd mis! Gebruik je kontakten daar en zorg ervoor dat je met de juiste lieden in zee gaat.
Spreek je de taal ook? zo niet, dat als eerste gaan leren. liefst al hier in Holland.

Verder misgun ik je niets en kan ik je alleen heel veel succes wensen. en mocht je het aan de loop hebben en een partner zoeken, even laten weten. ik wil ook wel uit dit koude kikkerlandje weg Emoticon: Yes!

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Hi Tycho,
In welk deel van bali denk je te opereren.
Er zijn hier forum leden die de onderwereld van bali goed kennen.

Shalom

senior
User
User icon of senior
spacer line

On 16-11-2008 21:58 daft_punk wrote:
Verder misgun ik je niets en kan ik je alleen heel veel succes wensen. en mocht je het aan de loop hebben en een partner zoeken, even laten weten. ik wil ook wel uit dit koude kikkerlandje weg Emoticon: Yes!

Zo ken ik nog wel een paar mensen die weg willen uit Nederland om op Bali verder te leven.Helaas ken ik ook mensen die vol goede moed iets begonnen daar,maar het niet gered hebben.

hati hati, pelan pelan

senior
User
User icon of senior
spacer line

On 16-11-2008 22:34 Bokito wrote:
Hi Tycho,
In welk deel van bali denk je te opereren.
Er zijn hier forum leden die de onderwereld van bali goed kennen.

Waarschijnlijk zal hij in zuid - Bali iets willen opzetten ivm de drukte aldaar,In het noorden van Bali is het nog een stuk rustiger(gelukkig) en lijkt het mij nog veel moeilijker om iets te starten.

??Welke onderwereld,ben wel benieuwd Emoticon: Yes!

hati hati, pelan pelan

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Volgens mij is er op Bali wel een goede markt voor een sexshop.
Je zult vast de eerste zijn, maar pas op, want er lopen wel al genoeg dildo's rond!
Emoticon: Yawn

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Sex is 1 van de grote promotors van bezoekers aan Bali. Het wordt niet voor niets "het eiland der gigolo's" genoemd in de buitenwereld. Daarnaast ken ik talloze jongeren die uitsluitend jaarlijks enkele maanden naar Bali komen voor de sex, drugs and rock-and-roll .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 16-11-2008 19:17 Tycho wrote: Allereerst ik ben geen belanda zonder enige affiniteit met Indonesie. Ik ben jongen van indische afkomst en ik heb idd al een paar keer het geluk gehad om bali te mogen bezoeken. Vooral de laaste keer voelde het alsof ik thuis kwam (inmiddels 3 jaar geleden)

1e grote vergissing: je moet je realiseren dat je voor de Indonesiers een bule bent, ook al ben je Indisch. Je wordt gewoon gezien als een blanke.

2e grote vergissing: thuis voelen als indische nederlander is jezelf flink voor de gek houden. Geen enkele indo kan een "thuisgevoel" krijgen op Bali omdat vrijwel geen enkele indo van Bali komt maar over het algemeen van Java, Sumatra of Sulawesi. Als je nou een "thuisgevoel" krijgt op Java, kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar op Bali........dat is klinkklare onzin en hou je jezelf voor de gek.
By the way, het hebben van een indische achtergrond is eerder een last dan een lust in het leven in Indonesie; het is hier geen Nederlands-Indie meer.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 16-11-2008 19:17 Tycho wrote: En om ook even te reageren op het feit dat alles op Bali uit Java komt, dit is niet zo, ubud en mas bijvoorbeeld hebben specifiek producten (silver en hout) die geproduceerd en verkocht worden op Bali. Voor beide producten wil ik de opties bekijken.

My remark was : " Vrijwel alles wat op Bali wordt verkocht, is gemaakt op Java". En dat is nog geen alles . 87% komt van buiten en 13% komt van eigen bodem.
Maar goed, de business die jij opnoemt uit Ubud en Mas, hebben we allemaal al eens geprobeerd, inclusief ikzelf. Geen brood in te verdienen want je bokst op tegen 10-tallen anderen die dezelfde droom nastreven. Kijk maar eens op de Pasar Malams in NL. De verkopers daar hebben het allang uitgevonden en doen het al jaren als "extraatje" erbij.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 16-11-2008 19:17 Tycho wrote: Ik hoop dat het duidelijk is dat ik niet in een droom leef, maar gewoon een jongen ben die later geen spijt wil hebben en denkt van had ik maar gedaan.

Dat doe je overduidelijk wel, je leeft in een gygantische droom. Maar het 2e deel van bovenstaande zin, geeft een motivatie aan die ik zeker in je waardeer. Alleen, je mikt op het verkeerde eiland als je echt wat wil verdienen. Wil je slagen, hou je ver van Bali; ga er alleen heen om vakantie te houden. Dat is het ook een vakantie-eiland. Tenzij je iets in het toerisme wil gaan doen, maar neem dan wel genoeg geld mee.......en dan miljoenen in Euro's en niet in Rupiah's.
Ook je indisch-zijn kan je onmogelijk in Bali bevestigd zien omdat Bali door de eeuwen heen langs Nederlands-Indie heen heeft bestaan. Daar heeft de Nederlandse koloniale overheid zich zelden laten gelden en zijn er ook geen "spruiten" uit voortgesproten. Dat Indisch-zijn kan je nog wel in Java invullen maar nimmer en te nooit in Bali; dan hou je je - zoals zovele 3e generatie Indo's - knap voor de gek.
Succes in het slagen met je stappen en neem bovenstaande van de andere forumleden aan voor je eigen bestwil. Het zou juist typisch Nederlands ( Belanda ) zijn als je gewoon als een eigenwijze, stijfkoppige het wiel weer voor de zoveelste keer gaat uitvinden.

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Tycho; leuk dat je nog reageert na de soms pittige stukken tekst hier. Ik heb nog wel een toevoeging; onder de buitenlanders (vooral Nederlanders) is het haat en nijd op Bali. Men zal er alles aan doen om je van het eiland weg te krijgen. Dit gaat van bedreigingen, intimidatie tot (valse) meldingen bij politie en immigratie.

Ik zeg niet dat het in andere delen van Indonesie niet voor komt, maar de graad waarmee het gaat op Bali (en ook weer bepaalde delen, niet overal) is schokkend te noemen. Maar de oorzaak is duidelijk; verwatering van het eigen belang. Gewoon territorium-drift dus. Je kunt je prima in dat wespennest mengen, maar de kans dat je het zal overleven met die killer-bees is gering.

Het Indisch zijn is geen voordeel in deze, maar wel een nadeel zoals Yogya-Bali al aan gaf. Tevens is het zo dat je nooit zaken moet toen met familie, daar je werk en prive gescheiden moet houden. Dat zegt men in Nederland al, maar dat geldt hier dubbel en dwars. En om die reden dan op Bali te gaan zitten, is een hele slechte reden. Emoticon: Wink

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,000,674 topic views - 234,994 posts - 13,697 topics - 25,725 members - last post @ 18-11-2019 04:56 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,822,546 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com