indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Geloof in Indonesië > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

teripang
User
User icon of teripang
spacer line

men kan hieruit lezen dat de meeste forumbezoelers weinig weten van misschien hun eigen godsdienst
Ik weet niet alles, maar wel sommige dingen

de 40 dagen na iemands overlijden heeft te maken dat jezus 40 dagen na zijn dood is verrezen naar de hemel,
daarom is de 40 dagen een soort feest omdat de geest van de overledene naar de hemel is gegaan
dus bij de moslims en christenen heeft het voor hun allebei een betekenis, want immers moslims zien jezus als een profeet

teripang
User
User icon of teripang
spacer line

Op 04-02-2009 00:32 schreef teripang:
men kan hieruit lezen dat de meeste forumbezoelers weinig weten van misschien hun eigen godsdienst
Ik weet niet alles, maar wel sommige dingen

de 40 dagen na iemands overlijden heeft te maken dat jezus 40 dagen na zijn dood is verrezen naar de hemel,
daarom is de 40 dagen een soort feest omdat de geest van de overledene naar de hemel is gegaan
dus bij de moslims en christenen heeft het voor hun allebei een betekenis, want immers moslims zien jezus als een profeet

wat de andere dagen betekenen weet ik niet, omdat wij dat nooit deden , alleen bij de 40 dagen
maar dat heeft ook met iets te maken, zal het eens navragen

setiawati
User
spacer line

Via een 'Google' op 'sembayang' kwam ik op dit forum, weliswaar eerst bij een ander onderwerp - maar deze is beter denk ik om mijn vraag te stellen. Om Sid zei wel dat je via Google kon weten wat er allemaal bij een sembayang op tafel hoort te staan en ik zie aan de reacties daarna dat het verschilt per familie en gelegenheid, maar wil toch vragen: kan iemand mij vertellen wat er bij een sembayang ter ere van een overledene (minstens) op tafel hoort te staan? Wat de algemene richtlijnen waren zeg maar. Ik weet niet of het nog van belang is, maar ik ben hiernaar op zoek in relatie tot een Chinese familie, peranakan dus, van Java uit de periode van 1920-1950. Terima kasih banyak.

Salam hamat.

spacer line  

Even over iets anders, maar niet helemaal anders dan deze topic.
Ik heb onlangs een lid van GKJ (Gereja Kristen Jawa, Kerk van Javaanse christenen) ge´nterviewd. Hij is tegen 'slamatan' en "sesajen" oftewel offers brengen. Het is geen christelijke leer, zegt hij. Hij is ook tegen bidstond en zo. Het is niet christelijk, zegt hij. Hij vindt het helemaal fout dat sommige leden van GKJ, waarvan de meesten nog traditioneel Javaans zijn, zoiets doen. Dit is, denk ik, een voorbeeld van een christen fundamentalist. Dus, fundamentalisme komt niet alleen bij de Islam voor, maar ook bij andere religies zoals christendom, hindoe´sme enzovoort.

spacer line  

On 27-03-2009 22:26 setiawati wrote:
ik ben hiernaar op zoek in relatie tot een Chinese familie, peranakan dus, van Java uit de periode van 1920-1950. Terima kasih banyak.

Salam hamat.

Daar heb je het al.
Je hebt hier over peranakan Tionghoa , en je verteld ook niet welke geloof zij heeft (Protestant of katholiek) en uit welke streek ze kwam.
Daarnaast hoe orthodoks(traditioneel )de familie is.

Allereerst de term SembahYang , letterlijk je gaat sembah-an bij "iemand", in dit geval God .Je gaat knielen / bidden / vragen tot God.

Selamatan is een "feestje"ter ere van ...... .Geboorte , huwelijk etc.
Bij het overleden is het in principe niet ter ere van de overledene ,tenminste bij de Javanen en Sundanezen en de andere streken.Ik denk dat het 2 doelen heeft :
1.om de overledene te begeleiden in zijn/haar volgende reis.
2.om de aanwezigen , familie-vrienden eten en drinken te geven.
Vaak komen ze ook van ver of zelfs buiten de stad of eiland .
Als het te ver is moet je hun ook kunnen herbergen.

De puristen bij de Islamieten zijn min of meer tegen de selamatan en zeker als het gelinkt kan worden aan de duizenden jaren adat , dus de pre islamitische periode.

In de praktijk doen de meeste Indonesische Moslim (ik ook) een combinatie van voorouder gewoonten en de Islam .

Bij de traditionele Chines peranakans speel de vooroudergewoonte nog een rol .
Daar hebben ze ook hun eigen rituelen en de voorgeschreven gerechten cq drank(alcohol).
Dat kan je mss via Google zoeken .
Bij de peranakans kan ook een andere rol meespelen , naast zijn/ haar geloof (Protestant=Katholiek) zal de streek ook meespelen.
Een peranakan uit Midden Java zal anders doen dan een pernakan van Bangka of van West Java(Sunda).
Veel peranakan hebben de plaatselijke adat min of meer overgernomen , logisch als men al eeuwen lang tussen de Indonesiers wonen.

Bij ons , Moslim , met Sundanese en Javaanse afkomst met eeuwenoude roots van Jakarta gaan we gewoon :
1. bidden voor deoverledene .
2. zorgen dat de gasten eten en drinken krijgen en eventueel slaapplaats geven.
Het eten is natuurlijk een mengelmoes van Sundanese en Javaanse- Jakartaanse oorsprong.

Als het te veel gasten zijn , kan een cateraar ingschakeld worden.

Salam hormat of hangat .
OmeSid

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

On 29-03-2009 19:12 barimuchtar wrote:
Even over iets anders, maar niet helemaal anders dan deze topic.
Ik heb onlangs een lid van GKJ (Gereja Kristen Jawa, Kerk van Javaanse christenen) ge´nterviewd. Hij is tegen 'slamatan' en "sesajen" oftewel offers brengen.

Ik denk dat er een groot verschil is tussen selamat-an en se-sajen.
Se-Sajen is offer brengen .
En dat is verboden bij de Christenen en bij de Moslim.
Ik vind ook vreemd dat die meneer tegen de bidston is.
Heb voor de zekerheid gaan googlen .

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bidstond

Dus ik vraag me af waarom hij tegen is .

setiawati
User
spacer line

Op 29-03-2009 19:31 schreef Surya Atmadja:

...

Daar heb je het al.
Je hebt hier over peranakan Tionghoa , en je verteld ook niet welke geloof zij heeft (Protestant of katholiek) en uit welke streek ze kwam.
Daarnaast hoe orthodoks(traditioneel )de familie is.

Allereerst de term SembahYang , letterlijk je gaat sembah-an bij "iemand", in dit geval God .Je gaat knielen / bidden / vragen tot God.

Selamatan is een "feestje"ter ere van ...... .Geboorte , huwelijk etc.
Bij het overleden is het in principe niet ter ere van de overledene ,tenminste bij de Javanen en Sundanezen en de andere streken.Ik denk dat het 2 doelen heeft :
1.om de overledene te begeleiden in zijn/haar volgende reis.
2.om de aanwezigen , familie-vrienden eten en drinken te geven.
Vaak komen ze ook van ver of zelfs buiten de stad of eiland .
Als het te ver is moet je hun ook kunnen herbergen.

De puristen bij de Islamieten zijn min of meer tegen de selamatan en zeker als het gelinkt kan worden aan de duizenden jaren adat , dus de pre islamitische periode.

In de praktijk doen de meeste Indonesische Moslim (ik ook) een combinatie van voorouder gewoonten en de Islam .

Bij de traditionele Chines peranakans speel de vooroudergewoonte nog een rol .
Daar hebben ze ook hun eigen rituelen en de voorgeschreven gerechten cq drank(alcohol).
Dat kan je mss via Google zoeken .
Bij de peranakans kan ook een andere rol meespelen , naast zijn/ haar geloof (Protestant=Katholiek) zal de streek ook meespelen.
Een peranakan uit Midden Java zal anders doen dan een pernakan van Bangka of van West Java(Sunda).
Veel peranakan hebben de plaatselijke adat min of meer overgernomen , logisch als men al eeuwen lang tussen de Indonesiers wonen.

Bij ons , Moslim , met Sundanese en Javaanse afkomst met eeuwenoude roots van Jakarta gaan we gewoon :
1. bidden voor deoverledene .
2. zorgen dat de gasten eten en drinken krijgen en eventueel slaapplaats geven.
Het eten is natuurlijk een mengelmoes van Sundanese en Javaanse- Jakartaanse oorsprong.

Als het te veel gasten zijn , kan een cateraar ingschakeld worden.

Salam hormat of hangat .
OmeSid

Het is me duidelijk dat in een land met zoveel diversiteit er niet een eenduidig antwoord is - hoeft natuurlijk ook niet - over de gebruiken bij een sembayang ter ere van een overledene. Waarschijnlijk is deze vraag een schoolvoorbeeld van iemand die buiten haar geboorteland en bijbehorende cultuur is opgegroeid en bijna nog 'puurder' naar tradities kijkt dan de mensen die het in het dagelijks leven gewoon nog inpassen. Ik dacht namelijk dat er zoiets was als dat er een bepaald aantal gerechten moest staan, zoveel vlees, zoveel groenten, wel of niet alcohol dus. Het ging in dit geval wel om een familie uit midden Java met een christelijke grondslag maar niet actief belijdend. Hoe dan ook, dank jullie wel voor het meedenken.

spacer line  

Ik heb "veel"Chinese vrienden uit Midden Java , die aan je beschrijving kan voldoen.

In Amstelveen /Amsterdam heb je de KKI , de Keluarga Katolik Indonesia en daarnaast heb je de Protestantse zusterorganisatie.
Daar kan je misschien beter gaan informeren.

Hier heb je een Indonesische site .
http://groups.yahoo.com/group/(...)onghua/message/32253

Misschien kan je bij hun vragen.
Masyarakat Tionghoa di Pangkalpinang mulai merayakan Ceng Beng pada Senin (23/3) hingga Jumat (3/4) dan pada perayaan itu, selain melakukan doa di kuburan juga membawa sesajian makanan berupa daging ayam, daging sapi, buah-buahan, dan arak untuk disajikan di arwah nenek monyang serta arwah keluarga yang sudah meninggal.

Kippevlees , rundervlees , fruit en arak om de overledene te eren.

spacer line  

Op 13-11-2008 12:32 schreef bomo43:
hallo

kan iemand mij vertellen wat selamat betekent bij het overlijden van een familie lid.
in mijn geval mijn moeder, ik hoor iets over 40 dagen dat je niks in haar huis mag veranderen of opruimen.
wie kan mij helpen.
wij komen wel als familie na 40 dagen bij mekaar maar niemand kan het mij precies vertellen wat het inhoud.

mvg b.morpey

bomo43Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.gmail.com

robertino
User
spacer line

Op 17-11-2008 05:17 schreef Yogya-Bali:

[quote verwijderd]

Sorry Surya, maar selamatan heeft niets met religie te maken......en zeker niet de islam want het is zelfs enigszins tegen het geloof ( I mean de achterliggende gedachte van de scheidende geest). Het is pure traditie, adat of i.d.
Zoals hierboven reeds werd gemeld, vindt het ook plaats bij Molukkers en dan bij allerhande religies: moslims, protestanten, katholieken.

Dat klopt wat je zegt ,,,het komt bij ons Molukkers in welk religie dan ook voor, bij de Hindoeistische Molukkers weet ik niet, en bij iemands overlijden zeggen we gewoon selamat jalan.....betrekking tot goede reis naar het hiernamaals

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

En bij overlijden wordt geen nasi koening geserveerd maar gewone nasi putih of nasi udek

Shalom

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

75,395,302 topic views - 233,711 posts - 13,689 topics - 24,565 members - last post @ 22-09-2019 18:37 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

123,515,228 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com