indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (2 reactions)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 29-10-2008 20:09 merapi wrote: YB, nog even over Herman den Bijker: waarom is ie dan naar Bali gegaan?

Omdat ie is gevraagd door het hotel.

kiwimave
User
User icon of kiwimave
spacer line

Als ik naar die aflevering kijk schaam ik me weer eens Belanda te zijn, 2 tuans die zich inderdaad erg koloniaal gedragen, ongelofelijk. Die jongen moet het gewoon nog leren, komt wel goed en hij wordt tenminste nog gesteund door dat mooie poppetje waarmee die getrouwd is. Maar echt schandalig hoe die 2 zich uitlaten over een aantal dingen.

Ik stel voor dat zij eens gaan kijken naar het gemiddelde nederlandse hotel of motel. De ibis is Amsterdam ziet er stukken smeriger uit.

Gracias. Sama sama

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Dat poppetje zal hem niks steunen. Een duidelijk voorbeeld van een onderhorige bule die voor zijn verblijfsvergunning van zijn schoonouders afhankelijk is en dus niet het lef tegen hen in te gaan. Ja, huw je iemand uit de rijke klasse in RI, verkoop je jezelf aan de duivel en kom je er niet zomaar van los.
Koloniaal?? Ik denk dat de enige die zich "koloniaal" (arrogant) gedraagt, de schoonmama is........een evident voorbeeld van de arogantie van de welvarende klasse in RI. Alleen.........voor het oog van de bule "speelt" ze het veel slimmer dan de "botte" Hollanders; zij schreeuwt of scheldt niet maar handelt (en dat is schoonzoon tactisch uitleggen dat zij die party niet zit zitten omdat zij zich gepasseerd voelt).

spacer line  

Het is weer heel kenmerkend hoe sommige hier het gedrag van de Indonesiër verdedigen.
Herman den Blijker is Rotterdammer en die drukken zich soms wat harder uit. We hadden hier ook eens een Rotterdammer die hier iemand voor ‘pleuris jong’ uitmaakte. Weet U nog?

Maar daar gaat het helemaal niet om. Hij heeft zich helemaal niet gedragen. Hij heeft misschien een wat andere stijl maar daar is ie wel groot mee geworden. Van zo iemand kan je dus wat leren.
Zijn reactie toen ie die keuken zag was niet meer dan normaal. Zeg nou eerlijk, als je voor het eerst in een Indonesische keuken komt dan weet je toch niet wat je ziet…en dat voor zo’n mooi hotel.

Zijn collega is ook niet de eerste de beste en heeft 40 jaar hotel ervaring. Dat jochie begon hem nog tegen te spreken…. dat is pas schandalig.!
Het hele probleem was die Indonesische schoonmoeder. Men neemt niks aan van buitenstaanders, is zo eigenwijs als wat. Daarom is het één grootte puinhoop in dat land!

spacer line  

On 29-10-2008 21:00 Yogya-Bali wrote:
Dat poppetje zal hem niks steunen. Een duidelijk voorbeeld van een onderhorige bule die voor zijn verblijfsvergunning van zijn schoonouders afhankelijk is en dus niet het lef tegen hen in te gaan. Ja, huw je iemand uit de rijke klasse in RI, verkoop je jezelf aan de duivel en kom je er niet zomaar van los.

Koloniaal??

Ik denk dat de poppetje hem wel steunt (omdat ze van hem houdt), anders komt ze niet met zo' n zachtaardige jongen (sukkel dus ) thuis.
Het is ook duidelijk dat die jongen echt een lieve jongen is (lief voor het meisje) , maar niet het type waar zijn schoonmoeder in gedachte zal hebben .
Mss ie er te veel " afstand" ," klasse" tussen adriaan en de schoonfamilie.

Het feit dat dochterlief het veld moet ruimen tengunste van schoonzoon kan ook een manier zijn om te laten zien dat hij mss een verkeerde keuze was van dochterlief
(zie je wel,hij is een sukkel)

Ik zou als schoonouders ook nooit een kerverse afgestudeerde jongen als Djie Em (G.M) aanstellen . Je moet eerst van onderaan beginnen .

Koloniaal ???, oeps een beladen term.
Die herman is gewoon een onbeschofte Mr Fuck You versie (Gordon ramsay).
Het feit dat je gevraagd werd door Adriaan (of het bedrijf) rechtvaardigt niet om zulke capriolen uit te halen .

bisa dicek of makemyday .

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 29-10-2008 21:45 Surya Atmadja wrote:

...

Die herman is gewoon een onbeschofte Mr Fuck You versie (Gordon ramsay).
Het feit dat je gevraagd werd door Adriaan (of het bedrijf) rechtvaardigt niet om zulke capriolen uit te halen .

Het is een uitzending van RTL Surya en dat moet altijd schofferend gebracht worden. Heet niet voor niets "Herrie in het hotel" of "Herrie in de keuken" etc.
Beschaafde omgang is tegenwoordig iets voor watjes. En dan maar klagen over de jeugd. Ze zien toch niets anders meer.
Heb even een paar programma's van die kok bekeken en het blijkt dat er overal wel zaken niet kloppen. Maar die uitzending over Bali geldt dan opeens voor héél Indonesië.

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 29-10-2008 21:43 ouwe bekende wrote:
Het is weer heel kenmerkend hoe sommige hier het gedrag van de Indonesiër verdedigen.

Het is ook weer heel kenmerkend hoe sommigen het gedrag van de Indonesiër altijd de grond in weten te boren.

senior
User
User icon of senior
spacer line

On 29-10-2008 21:56 sapolidi wrote:

...

Het is een uitzending van RTL Surya en dat moet altijd schofferend gebracht worden. Heet niet voor niets "Herrie in het hotel" of "Herrie in de keuken" etc.
Beschaafde omgang is tegenwoordig iets voor watjes. En dan maar klagen over de jeugd. Ze zien toch niets anders meer.
Heb even een paar programma's van die kok bekeken en het blijkt dat er overal wel zaken niet kloppen. Maar die uitzending over Bali geldt dan opeens voor héél Indonesië.

Bij zulke programma's krijgt de gemiddelde kijker inderdaad de indruk van "goh, dat zal dan wel in het hele land zo gaan" en daarom zou er in die programma's eventueel moeten worden vermeld dat het allemaal een plaatselijke moment opname is.

hati hati, pelan pelan

senior
User
User icon of senior
spacer line

On 30-10-2008 01:09 sapolidi wrote:

...

Het is ook weer heel kenmerkend hoe sommigen het gedrag van de Indonesiër altijd de grond in weten te boren.

Helaas,voor sommige personen die daar wonen deugt er niets in Indonesie en zijn de Indonesiers een volk wat niets kan of wil, maar ze blijven er wel. Emoticon: Yes!

Heb zelf ook zulke vrienden die daar wonen en vaak genoeg heb ik daar discussies mee over dit onderwerp en betreur ik het feit dat zij denken dat zij boven de locals staan en alles beter kunnen en doen...wat dat betreft zijn het soms net Amerikanen: die hebben ook zo'n instelling Emoticon: Yes!

hati hati, pelan pelan

spacer line  

On 30-10-2008 01:22 senior wrote:

...

Heb zelf ook zulke vrienden die daar wonen en vaak genoeg heb ik daar discussies mee over dit onderwerp en betreur ik het feit dat zij denken dat zij boven de locals staan en alles beter kunnen en doen...wat dat betreft zijn het soms net Amerikanen: die hebben ook zo'n instelling Emoticon: Yes!

Op zich kan het ook gebeuren dat je 1 op 1 vergelijkingen maakt .
Het is ook menselijk dat men kieskeurig kan zijn , dat je iemand anders niet als je gelijke beschouwt . Het kan gebeuren .

De probleem is of je het laat gelden voor het hele volk .
Voor zover ik weet (heb uit een buitenlandse artikel gelezen) zijn er 16-17 % Indonesische middelklassers , dat is toch ook tussen 30-40 miljoen mensen.
Met mss betere opleiding en dikkere beurs dan de sommige nederlanders die hier zo afgeven op die Indonesiers .
Of voelen ze alleen maar superiur t.o.v. de arme drommels , de tukangs, de arbeiders ?

En hoe staan ze dan t.o.v d van de 30-40 mil;joen Indonesiers , en de groepen vlak daaronder ?
Ook nog steeds superieur ?
Als Indonesier vind ik een interessante vraag.

spacer line  

...

Helaas,voor sommige personen die daar wonen deugt er niets in Indonesie en zijn de Indonesiers een volk wat niets kan of wil, maar ze blijven er wel. Emoticon: Yes!

Het eten is er lekker, het bier is goed, de vrouwtjes zijn goedkoop, de natuur is er mooi. Misschien dat dat redenen zijn voor mensen om er nog te komen.

Maar in economisch en bestuurlijk opzicht is het één grote puinzooi in Indonesië.
Dat filmpje is slechts een voorbeeld op micro niveau….

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

...

Heb zelf ook zulke vrienden die daar wonen en vaak genoeg heb ik daar discussies mee over dit onderwerp

Dat valt mij ook op - inclusief mijzelf. Het valt op dat degenen die hier wonen vaker negatief berichten over RI dan degenen die alleen maar op vakantie gaan naar RI. Is ook wel logisch: als je hier woont dan vallen de schellen van je ogen en dan zie je wat er mis is in dit land (want dit land en haar bewoners zijn nog niet heilig verklaard door de paus of de grootmufti). Andersom ziet een migrant dat in NL ook. Er is vroeger eens een boekje geschreven "The Undutchables" dat ik met vermaak heb gelezen; daarin schrijven enkele buitenlandse journalisten/schrijvers (vrij negatief) over NL. Een spiegel voorhoudende aan de Nederlander.
Het is echter niet altijd even gemakkelijk zich in een vreemde cultuur staande te houden en dat brengt irritaties met zich mee (andersom door migranten in NL richting de Nederlandse my. ook dus). Dan is een forum als dit een "uitlaatklep" om je ongenoegens en frustraties te uiten. Bedenk wel dat je dat hier in RI niet kan doen: geen stemrecht, geen kritiek (want dan kan je een veroordeling wegens belediging aan je broek krijgen) en geen feed-back. Als buitenlander heb je niet het recht je mond open te doen want dan zit je met een enkele reis op het vliegtuig terug naar patria (ken er heel wat die ge-"blacklist" zijn in de afgelopen jaren).
Af en toe schiet iemand wel eens te ver uit de slof (of slipper) maar dat moet wel kunnen worden geincasseerd. De realiteit ligt ver weg van de wenselijkheid, de droom is na enige jaren wel over en de werkelijkheid laat (vaak) haar lelijke neus zien. Geen sprookje meer (voor sommigen zelfs een nachtmerrie maar dan vertrekt men doorgaans wel op den duur en die zal je ook niet op dit forum tegenkomen) maar gewoon - net als elders in de wereld - realiteit.
Het is de negativo versus de positivo. En dan heb je nog een groot verschil tussen Nederlanders die hier - onder soms moeilijke omstandigheden - moeten werken en degenen die op hun (soms welverdiende) lauweren kunnen rusten. Ook daar zit een groot differentiatie in: degenen die hier hun brood moeten verdienen, worden onevenredig vaak geconfronteerd met de negatieve kanten van de Indonesische my. terwijl de "rustenden" daar weinig last van hebben om de simpele reden dat ze zelden direct te maken hebben met de autochtone bevolking behalve dan via echtgeno(o)t(e) en bediende, en dus minder in aanraking komen met de (negatieve) culturele verschillen dan degenen die daar dagelijks mee worden geconfronteerd op de werkvloer.
Anderzijds ben ik van mening dat forumleden die hier nog nooit hebben gewoond (of uitsluitend een korte periode en/of in "gunstige" omstandigheden zoals gegarandeerd inkomen), overdreven positief zijn over RI, en vaak ver van de werkelijkheid.
Nogmaals: dit land is nog niet heilig verklaard en niet-inwoners moeten ook de kritiek kunnen incasseren van inwoners die het dagelijkse leven elke dag aan den lijve ondervinden; ook al wordt je fantasiewereldje daarmee aan diggelen geslagen.
Ik ervaar dagelijks hoe moeilijk het leven hier kan zijn (voor de Indonesiers) en krijg de kriebels als iemand - in mijn ogen - onwaarheden gaat opschrijven (bijv. over de "goede" behandeling van bejaarden terwijl ik daarmee dagelijks werk en het tegenovergestelde ervaar). Vervolgens kan mijn reactie dan wel eens "te" negatief overkomen maar dat is dan ook om te proberen de niet-inwoner wakker te schudden uit zijn/haar "droomwereldje". Dit is geen forum over uitsluitend reiservaringen en de positieve kanten van de Indonesische my (die er gelukkig uiteraard ook zijn) maar een forum over Indonesia, met al haar mooie en lelijke kanten.
Ik ben zelf blij dat een forum als dit er is zodat ik mijn (zowel positieve als negatieve) kritiek ergens kan uiten, iets dat als buitenlander zijnde in RI vrijwel onmogelijk is. Politieke en maatschappelijke wantoestanden (en die zijn er legio) kan je als buitenlander hier niet bekritiseren met het gevaar op een enkele reis terug. Daarentegen heeft een buitenlander in NL wel de (sociale en politieke) vrijheid zijn beklag te doen en te ageren tegen door hem/haar gesignaleerde misstanden, keep that in mind en gaan de vele vergelijkingen - door forumleden geuit - tussen NL en RI dan ook mank. Ik bevind mij op dit moment in NL en ervaar de voornoemde vrijheid als een verademing na een jaar in de "benauwdheid" te hebben gezeten. Ik hou van RI maar heb het broodnodig om minimaal eens per jaar naar NL terug te keren om bovengenoemde vrijheid te ervaren die ik in RI zo node mis. Discussies aangaan kan daar ook al moeilijk met gevaar iemand te bekritiseren die vervolgens nare tegenmaatregelen gaat nemen.
Als laatste het Nederlanse spreekwoord: "Wie men lief heeft, kastijdt men": als je van iemand (persoon of land) houdt dan moet je ook in staat zijn de negatieve kanten te zien met de hoop dat daarin verbetering wordt aangebracht. Voor mij deugt er meer niet aan het soort naieve "inwoners" die hun ogen - moedwillig - sluiten voor de politieke en maatschappelijke wantoestanden in RI ("ich habe es nicht gewusst)" en dergelijke toestanden - for Gods sake - met de mantel der liefde bedekken (als een struisvogel je kop in het zand steken om die heerlijke "droom/fantasie" maar niet aan scherven te zien gaan).

spacer line  

On 30-10-2008 10:07 ouwe bekende wrote:

...

Het eten is er lekker, het bier is goed, de vrouwtjes zijn goedkoop , de natuur is er mooi. Misschien dat dat redenen zijn voor mensen om er nog te komen.

Het eten is lekker , kan kloppen.
Bier is goed , kan ook kloppen .

De vrouwtjes zijn goedkoop . Kan ook mss kloppen , dat hangt af welke soort vrouwen.
Hangt ook af of ze te koop en of te huur zijn . Emoticon: Wink
Wat kosten ze eigenlijk ??? Bisa tawar ?
(seh , lijkt wel het kopen enof huren van een video in een videotheek) .
Ik denk ook wel dat sommige of mss veel nederlanders dat doen , terwijl de Nederlanders die ik ken en ook Indonesische vrouwen als partner hebben hun partners als gelijken. zien .

spacer line  

On 30-10-2008 10:49 Surya Atmadja wrote:

...

Wat kosten ze eigenlijk ??? Bisa tawar ?

Helemaal niks, hooguit een etentje.
Je moest eens weten wat je als bule daar allemaal meemaakt..
Laats nog, nota bene de vrouw van mijn eigen leverancier die iets probeerde…
Maar daar gaat dit topic niet over. Ofschoon zegt wel eist over de mentaliteit daar.

Overigens kom ik alleen nog naar Indonesië voor mijn handel. De rest interesseert mij helemaal niet meer.
Ik heb een manier gevonden om hun ‘onhandigheid’ te gebruiken voor het maken van een bepaald product….maar wat er dan nog allemaal mis kan gaan.....
Zou ik het ergens anders kunnen laten maken dan ben ik meteen weg uit Indonesië.

Ik heb daadoor wel Indonesië leren kennen op een andere manier dan een toerist dat doet.
YB heeft het weer eens heel mooi verwoord!

zieleffe
User
spacer line

Sapolidi schreef

Ouwe bekende schreef
Het hele probleem was die Indonesische schoonmoeder. Men neemt niks aan van buitenstaanders, is zo eigenwijs als wat. Daarom is het één grootte puinhoop in dat land!

Niet alleen van Indonesiërs maar ook van aanhangers, van linkse denkende mensen, die denken dat ze het toch zo goed voor hebben, voor mensen die het zelf niet kunnen.
Dat denken ze, maar de werkelijkheid is anders.

Een gegeven is:, als je de mensen te veel helpt dan komen ze zelf niet meer voorruit.
Dan worden ze afhankelijk, en dat is totaal verkeerde hulp verlenen.
Pappen en nat houden, en hen knuffelen, dat is de zwakste punten, waarin we al zo dikwijls hebben kunnen constateren, dat het niet goed gaat met Nederland,vooral in de grote steden.
Ongelofelijk hoe men het zo makkelijk alles bagatelliseert, dat het allemaal een plaatselijke moment opname is.
Nou dan hebben ze wel een verkeerde bril op, want het is het leven wat je daar dagelijks tegen kom.
Het loopt als een rode draad, door die samenleving, dromerig volkje dat elkaars leven niets gunt, en elkaar misbruikt.

Tot zelfs kinderen toe, maar je moet het wel willen zien, als je door al dat mooie winkels (plaza’s) loopt, en die mooie parken. Van boven bont, en van onder stront.
De mentaliteit is door de jaren heen slechter geworden, ongelofelijk hoe ze met hun HP,jes het leven ontsieren, tot een, onbeschofte houding, door er gewoon er in te schreeuwen, (ze hebben al zo hoge klank stem) of ze ver van elkaar staan.
Men geneert voor niemand, en houd totaal geen rekening met anderen.
Oh ja dat is hun cultuur, en hun samenleving, wat zal ik mij druk over maken toch
Ik ben het totaal, met Yogya-Bali eens, ik kan het niet beter verwoorden……

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

spacer line  

On 30-10-2008 09:43 Surya Atmadja wrote:

...

De probleem is of je het laat gelden voor het hele volk .
Voor zover ik weet (heb uit een buitenlandse artikel gelezen) zijn er 16-17 % Indonesische middelklassers , dat is toch ook tussen 30-40 miljoen mensen.
Met mss betere opleiding en dikkere beurs dan de sommige nederlanders die hier zo afgeven op die Indonesiers .
Of voelen ze alleen maar superiur t.o.v. de arme drommels , de tukangs, de arbeiders ?

Ik heb ook veel te maken met mensen met een zg goede opleiding. Dat zijn de ergste!
Over goede opleiding heb ik sowieso mijn vraagtekens, volgen mij bestaan die niet in Indonesië. Of de opleiding is wel goed maar steken ze er niks van op en blijft het niet hangen in hun hersenen. Ik het begin werd ik blij als ik met iemand moest werken die zei een universitaire opleiding te hebben genoten. Wat die allemaal voor fouten maakte wil je niet weten. Ik moest haar op bijna kinderniveau dingen uitleggen en dan nog ging het fout…Ik weet wel beter. Liever orang kampung, die zijn minder eigenwijs.

En de bestuurders van Indonesië die het land maar niet gezond krijgen? Wat hebben die dan voor opleiding?? Opleiding zegt helemaal niks in Indonesië.

spacer line  

[quote] On 30-10-2008 11:24 zieleffe wrote:
Sapolidi schreef

...
Het is ook weer heel kenmerkend hoe sommigen het gedrag van de Indonesiër altijd de grond in weten te boren.[/quote]
Niet alleen van Indonesiërs maar ook van aanhangers, van linkse denkende mensen, die denken dat ze het toch zo goed voor hebben, voor mensen die het zelf niet kunnen.
Dat denken ze, maar de werkelijkheid is anders.

Click to see original image

Een gegeven is:, als je de mensen te veel helpt dan komen ze zelf niet meer voorruit.
Dan worden ze afhankelijk, en dat is totaal verkeerde hulp verlenen.
Pappen en nat houden, en hen knuffelen, dat is de zwakste punten, waarin we al zo dikwijls hebben kunnen constateren, dat het niet goed gaat met Nederland,vooral in de grote steden.
Ongelofelijk hoe men het zo makkelijk alles bagatelliseert, dat het allemaal een plaatselijke moment opname is.
Nou dan hebben ze wel een verkeerde bril op, want het is het leven wat je daar dagelijks tegen kom.
Het loopt als een rode draad, door die samenleving, dromerig volkje dat elkaars leven niets gunt, en elkaar misbruikt.

Click to see original image

Tot zelfs kinderen toe, maar je moet het wel willen zien, als je door al dat mooie winkels (plaza’s) loopt, en die mooie parken. Van boven bont, en van onder stront.
De mentaliteit is door de jaren heen slechter geworden, ongelofelijk hoe ze met hun HP,jes het leven ontsieren, tot een, onbeschofte houding, door er gewoon er in te schreeuwen, (ze hebben al zo hoge klank stem) of ze ver van elkaar staan.
Men geneert voor niemand, en houd totaal geen rekening met anderen.
Oh ja dat is hun cultuur, en hun samenleving, wat zal ik mij druk over maken toch
Ik ben het totaal, met Yogya-Bali eens, ik kan het niet beter verwoorden……
[/quote]

Complimenten voor Zieleffe hoe hij alles mooi kan verwoorden en vooral illustreren!

Mag ook weleens gezegd worden toch.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Oke YB, maar Lonny is er wel geboren, en zijn beschaving spreekt mij wel aan.
Natuurlijk is het commercie, zal het niet ontkennen,maar koken kan hij!

Hier in NL wordt Lonny gemerkt als Balinese kooknicht, eigenlijk door mindere restaurants.Maar hij wordt bijzonder gewaardeerd, voor al in het mooie hotel Indes
Wat heeft zijn kookkunst te maken met zn geaardheid?

senior
User
User icon of senior
spacer line

On 30-10-2008 13:28 merapi wrote:
,maar koken kan hij!

Ieder zijn eigen smaak, maar er zijn van die maaltijden verkrijgbaar onder zijn naam in de winkels...ooit al eens geprobeerd?
Mijn mening: als dat zijn kookkunst is...laat maar dan Emoticon: Cry Emoticon: Devil

hati hati, pelan pelan

elsbeth
User
spacer line

Helemaal mee eens, senior. Ik zeg dat niet graag van eten, maar ik vond het echt niet te vreten: geen kraak, smaak of heerlijkheid aan.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Ik denk dat de meeste voorbeelden mank gaan. Maar ik blijf erbij dat dit voorbeeld wat te kort door de bocht is. Den Blijker kan elke keuken inrennen en denken ik was de babi even. Tja, dat dit geen Nederland is en de mensen neit even Nederlands reageren, verlieft of niet, doet er niet aan af. Stupide van de Blijker, niks meer en niks minder.

Ik blijf erbij, ik zie mensen om mij heen, super gemoriveerd als ondernemer en als werknemer, die instelling loont. Nederlander of Indonesier gelijk. Het is mij wat te makkelijk het onder 1 paraplu af te doen. Zo werkt het niet. En een beetje nuance is daarin heel goed op zijn plaats.

Ik snap de reacties wel, en heel vaak terecht. Ik wil alleen benadrukken dat er hele gemotiveerde mensen zijn die er wel komen. Emoticon: Party! En ik heb daar alle respect voor ! Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 30-10-2008 10:10 Yogya-Bali wrote:

...

Dat valt mij ook op - inclusief mijzelf. Het valt op dat degenen die hier wonen vaker negatief berichten over RI dan degenen die alleen maar op vakantie gaan naar RI. Is ook wel logisch: als je hier woont dan vallen de schellen van je ogen en dan zie je wat er mis is in dit land (want dit land en haar bewoners zijn nog niet heilig verklaard door de paus of de grootmufti).
.

Ik heb eens even alleen van de afgelopen maand wat uitspraken verzameld van de zgn. echte Indonesië kenners, zoals zij de Indonesiër beschrijven.

• Men neemt gewoon helemaal niks aan van buitenstaanders

• Alleen status en dwarsliggen
• Wanneer beseffen ze nou eens dat het land alleen nog te redden is met hulp van buitenaf!
de wil om iets van een ander aan te nemen, is er niet.......

• Werknemers doen alleen maar hun best voor zichzelf. Het aantal bedriegerijen en diefstallen op de werkplek is legio. Resultaat van de mentaliteit: "ikke, ikke en de rest kan stikken".

• Volgens mij bestaat er geen ene volk zo eigenwijs als de Indonesiërs.
• Beleefd zijn tegen personeel is niemand in Indonesia;
• Daarom is het één grootte (grote) puinhoop in dat land!

• groot gebrek aan intelligentie en inzet

• ze niets weten en niets hebben geleerd (en nauwelijks iets willen leren),

• dat Indo's heel goed zijn in slapen, troep/stank maken en je leeg stelen
• dromerig volkje dat elkaars leven niets gunt, en elkaar misbruikt.
• Men geneert zich voor niemand, en houd totaal geen rekening met anderen.
• Ik ben er nog geen één tegen gekomen die eerlijk de waarheid sprak in dat land,

Denk jij nou echt dat ik Indonesië op de één of andere manier heilig heb verklaard en niet zie wat er zoal beter kan in dat land? Maar iedereen met een beetje algemene ontwikkeling weet dat bovenstaande uitspraken buiten alle proporties zijn en niets meer van doen hebben met gefundeerde kritiek.
Alle slechte eigenschappen die ’n mens maar kan bezitten wordt op de Indonesiër geprojecteerd en dan ook nog verkondigd als de absolute waarheid, omdat men er toevallig langduriger woont.
Mijn hele leven lang woon ik al in Nederland, maar als men mij vraagt naar de typische eigenschappen van een Fries, een Tukker of een Limburger, dan moet ik het antwoord schuldig blijven. Alleen hun dialect valt op.
Maar de echte Indonesië-kenners hier weten wel precies hoe de Indonesiër in elkaar steekt (altijd negatief), terwijl het land vele malen groter en gevarieerder is dan ons kleine polderlandje. Er was zelfs hier eentje op dit forum die durfde te beweren dat al die ellende in dat land was toe te schrijven aan het feit dat de Indonesiër een kleinere hersenomvang had. Denk jij nu echt YB dat ik zulke informatie serieus neem? Dacht het niet. En dat heeft niets te maken met “positivo” of iets dergelijks. Voor stemmingmakerij ben ik niet ontvankelijk.

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 30-10-2008 11:17 ouwe bekende wrote:

Helemaal niks, hooguit een etentje.
Je moest eens weten wat je als bule daar allemaal meemaakt..
Laats nog, nota bene de vrouw van mijn eigen leverancier die iets probeerde…
Maar daar gaat dit topic niet over. Ofschoon zegt wel eist over de mentaliteit daar.

Lees bij de kapper ook wel eens van die vele roddelblaadjes die hier circuleren. Je wilt gewoon niet weten wie er allemaal vreemd gaat in ons landje. En bij al die huwelijken die vroegtijdig stranden is vaak ook een derde in het spel. Maar als het in Indonesië gebeurt heeft het meteen te maken met de mentaliteit daar. Maar jij geeft in ieder geval toe dat je het daar eigenlijk helemaal gehad heb en kan ik dus jouw informatie met heel veel korrels zout nemen. Maar dat deed ik toch al. Emoticon: Bye bye

senior
User
User icon of senior
spacer line

""Ik heb eens even alleen van de afgelopen maand wat uitspraken verzameld van de zgn. echte Indonesië kenners, zoals zij de Indonesiër beschrijven.""

U was me even voor, ik was nog bezig de topics door te spitten op dit soort uitspraken/stellingen...

Met mijn, ten opzichte van anderen dan, beperkte kennis/ervaringen die ik heb opgedaan ter plekke kan ik zeggen dat ik het met deze uitspraken niet eens kan zijn. Maar ja dan zal er wel weer gezegd worden: je loopt met oogkleppen en verblijf hier maar eens zo lang als wij er al verblijven.

Dus ga ik er maar nooit al te diep op in...

hati hati, pelan pelan

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 30-10-2008 10:10 Yogya-Bali wrote:

Als laatste het Nederlanse spreekwoord: "Wie men lief heeft, kastijdt men" :

Als laatste het Nederlanse spreekwoord: "Wie men lief heeft, kastijdt men": als je van iemand (persoon of land) houdt dan moet je ook in staat zijn de negatieve kanten te zien met de hoop dat daarin verbetering wordt aangebracht.

en vervolgens post jij

Bedenk wel dat je dat hier in RI niet kan doen: geen stemrecht, geen kritiek (want dan kan je een veroordeling wegens belediging aan je broek krijgen) en geen feed-back. Als buitenlander heb je niet het recht je mond open te doen want dan zit je met een enkele reis op het vliegtuig terug naar patria (ken er heel wat die ge-"blacklist" zijn in de afgelopen jaren).

Hoe kun jij in godsnaam daar door de negatieve kanten te benoemen verbetering brengen, terwijl je daar als buitenlander niet eens je mond kan open doen? Kritiek betekent enkel reisje Nederland.
Bij het spreekwoord “Wie men lief heeft, kastijdt men” is nml. altijd sprake van een rechtstreekse confrontatie en dat mis ik helemaal in jouw verhaal, want dat is (zoals je tenminste hier opschrijft) niet mogelijk.
Jij geeft terecht aan dat je dit forum gebruikt als uitlaatklep voor je frustraties en ongenoegens en in die hoedanigheid beschouw ik ook de meeste postings van de echte Indonesië kenners. . Al die opgekropte ellende moet er toch ergens uit. Heb ik trouwens geen problemen mee, maar ga daar toch alsjeblieft geen semi-wetenschappelijk tintje aan geven en het dan verkondigen als zijnde de waarheid.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

84,091,012 topic views - 240,018 posts - 13,725 topics - 32,672 members - last post @ 08-08-2020 07:07 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

137,168,811 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com