indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Nemesis
User
User icon of Nemesis
spacer line

Volgens Nederland mag je er meer dan 1 hebben. Indonesie is nog niet zover.
Zolang* het niet mag denk ik dat je er als eerzaam burger eigenlijk niets aan hebt.

Je moet wel erg naief zijn om te denken dat je met de Indonesische pas Indonesie binnen kan komen en met de Nederlandse pas vertrekken.
Op deze wijze zou je geen visum en geen fiskal hoeven te betalen, maar de kans dat het lukt lijkt mij 0%. Emoticon: Yes!

*Blijf hopen, tegen beter weten in... Emoticon: Worship

Amore, more, ore, re, probantur amicitiae. Si hoc legere scis nimium eruditiones habes.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 19-12-2008 14:37 schreef teripang:
Ik heb geen indonesische paspoort, mijn vrouw en dochter wel
en of het illegaal is??? misschien volgens de wetboek, maar als al die ambtenaren cq indonesische ambassade geen woord over rept, dan is het toch goed,

Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn. De gevolgen kunnen desastreus zijn.
Vorige week nog iemand ontmoet die zijn in NL gesloten huwelijk in RI niet had doorgegeven. Dus aldaar kinderen geboren uit uitsluitend Indonesische moeder; geen vaders naam mogelijk op de geboorteakte omdat volgens de Indonesische wet de vrouw nog ongehuwd was.
Men is daar nu achtergekomen (komt op den duur toch wel en dan kunnen ambtenaren van de KBRI je echt niet meer helpen), met als gevolg dat de kinderen de Indonesische nationaliteit worden ontnomen maar ook NL ze niet accepteert als Nederlandse staatsburgers omdat de vader niet is genoemd op de geboorteakte. Spelen met vuur???? Ga je gang.......maar accepteer de consequenties. Leuk voor je kind als erfenis.......ongewild en ongevraagd door de ouders opgeladen met een groot probleem. Dat noem ik nou "ontbreken van ouderlijke verantwoordelijkheid".

spacer line  

On 21-12-2008 03:42 Yogya-Bali wrote:

...

Men is daar nu achtergekomen (komt op den duur toch wel en dan kunnen ambtenaren van de KBRI je echt niet meer helpen), met als gevolg dat de kinderen de Indonesische nationaliteit worden ontnomen maar ook NL ze niet accepteert als Nederlandse staatsburgers omdat de vader niet is genoemd op de geboorteakte.

Als ik een verkeerde gegevens invul in een officieele document kan ik ook de schuld niet geven aan de ambtenaren.
Dezelfde verhaal als je je belastingformulier verkeerd invult Emoticon: Smile .
Komen ze later achter , moet je ook boeterente betalen. Emoticon: Bye bye
Trouwens het staat ook duidelijk beschreven in de U.U. Perkawinan van 1974 , en de U.U.Kewarganegaraan van 1958.

Hoewel , de kinderen kunnen alsnog de Indonesische nationaliteit aanvragen zolang de moeder een Indonesische statsburger is .
Het staat ook beschrevn dat kinderen (tot 18 jr ?) van een Indonesische altijd de nationaliteit van de moeder kan krijgen in het geval dat ze statenloos worden .
Even uitzoeken welke artikel het is .

bisa dicek of makemyday .

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Zal wel kloppen Surya. Denk dat zowel de calo als de betreffende ambtenaren het echtpaar goed bang hebben willen maken om er meer geld uit te krijgen.
Voor de Nederlandse nationaliteitsaanvraag (verandering geboorteakte) kunnen ze al niet onder een rechtzaak uit (en dat kost al aardig wat geld). Vervolgens zal het muisje nog wel een staartje hebben in de trant van achterwege laten van informatie (niet melden van het huwelijk). Uiteindelijk zal dit grapje aardig wat geld gaan kosten. En men dacht slim te zijn........

spacer line  

On 21-12-2008 14:35 Yogya-Bali wrote:
Zal wel kloppen Surya. Denk dat zowel de calo als de betreffende ambtenaren het echtpaar goed bang hebben willen maken om er meer geld uit te krijgen.

Uiteindelijk zal dit grapje aardig wat geld gaan kosten. En men dacht slim te zijn........

Of ze weten het zelf niet .
Heb bijna "ruzie"gekregen met een eigenwijze klojo in Den Haag .
Waarschijnlijn zo'n localstaff die mij dat ook vertelde , toen ik over de mogelijkheid van het terugvragen van nationaliteit als mijn zoon zijn Indon.paspoort inlevert .
Alleen de consuls zijn uitgezonden kracht uit Jakarta.

Men kan ook ten goede trouw hebben gehandelt.
Klopt , het kan je extra ping ping en stress kosten.
In oude topics heb ik toen ook de betreffende artikelen geplaats .
Trouwens Nederland is ook verplicht om de Nederalndse nationaliteit te geven als Indonesia weigert .
Ik zou de Nederlandse nationaliteit opteren.
Ik heb ergens een schrijven van de I.N.D gekregen . Gebaseerd op dezelfde principe.
Moet ergens in mijn "archief" staan .

bisa dicek of makemyday .

fyjack
User
User icon of fyjack
spacer line

Op 27-10-2008 20:30 schreef Rodney:
Mijn vrouw heeft recentelijk een Nederlands paspoort verkregen. Ze heeft haar oude Indonesische paspoort nog steeds en ze wil die aanhouden. Nu is het zo dat het niet mogelijk is om in IndonesiŽ 2 paspoorten te hebben. Eerder toen ze nog een verblijfsvergunning had was het niet moeilijk omdat daar nog steeds opstond dat ze de Indonesische nationaliteit bezat, maar nu staat er de Nederlandse nationaliteit. Ze wil graag naar haar ouders in februari en langer dan 30 dagen, hiervoor moet ze haar indonesisch paspoort gebruiken. Maar bij de terug reis moet ze kunnen aantonen dat ze gerechtigd is om in Nederland te verblijven. Weet iemand als dit problemen opleverd en als er eventuele uitwegen zijn in dit groot dilemma voor haar. Mijn dank is groot !!!

Rodney

beste Rodney
mag ik vragen hoe het is afgelopen met deze zaak, en wat je heb gedaan?

Jaag het geluk niet achterna maar omarm het als het op je pad komt

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Welk paspoort word goed geaccepteerd een bericht Hier te Lezen
Google vertaling

TEMPO.CO , Singapore - Van de landen in Zuidoost-AziŽ, Singapore paspoort is de meest geaccepteerde over de hele wereld. In het afgelopen jaar, op basis van Visa Beperkingen Index (Visa Beperkingen Index) laatste, Singapore paspoorthouders krijgen visumvrije toegang in 167 van de 219 landen. onder andere Zuidoost-Aziatische landen zijn MaleisiŽ, Brunei, Thailand, de Filippijnen en IndonesiŽ. rangschikt Singapore zesde internationaal, samen met AustraliŽ en Griekenland, voor onbeperkte toegang wordt geboden. Inwoners van Finland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk heeft de beste paspoort aan de wereldwijde reis vorig jaar, met visumvrije toegang in 173 landen. volgende in de Visa Beperkingen Index 2013 opgenomen rankings : 1. Finse en Britse paspoorten, visumvrije in 173 landen 2. Paspoort Verenigde Staten, Denemarken, Duitsland en Luxemburg in 172 landen visa-vrij 3. Paspoort Nederland, ItaliŽ en BelgiŽ in 171 landen visa-vrij 4. Paspoort Japan, Frankrijk, Ierland, Noorwegen, Portugal, en Spanje in 170 landen visa-vrij 5. Paspoort Nieuw-Zeeland, Oostenrijk en Zwitserland in 168 landen visa-vrij 6. Paspoort Singapore, Griekenland en AustraliŽ in 167 landen visa-vrij 7. Zuid-Koreaanse paspoort visumvrije in 166 landen 8. Maleisische paspoort visumvrije in 163 landen 14. Hong Kong paspoort visumvrije in 152 landen 19. Brunei visumvrij in 146 landen 60. Thailand paspoort visumvrije in 68 landen 69. Filippijnse paspoort visumvrije in 58 landen 73. Indonesisch paspoort visumvrije in 53 landen 74. Indisch paspoort visumvrije in 52 landen 81. Paspoort Vietnam visumvrij in 45 landen 91.

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

jstar
User
spacer line

Ja, de Indonesische pers loopt weer eens 6 maanden achter met z'n berichtgeving. Of het is komkommertijd in de verkiezingen en ze vertalen maar eens wat buitenlandse persartikelen.

Hoe dan ook, de discussie is altijd; wat is 'gemakkelijk'. Theoretisch zijn veel Aziatische landen volgens de studie 'lastig' omdat er een visum nodig is. Net zo als bijvoorbeeld Mexico en Egypte. Maar het zijn allemaal visa die je gewoon koopt bij aankomst (VoA) dus gewoon een manier voor het land om een centje bij te verdienen. Er wordt gewoon nul-komma-nul gecontroleerd en de Interpol-lijsten; eh wat zijn dat?

Ook bij landen als AustraliŽ en de United States; het vooraf (via internet) aanvragen is eigenlijk een formaliteit voor de Europeanen als ze geen zwaar strafblad hebben. Probeer dat maar eens als burger van Singapore; zij moeten (ook voor Schengen) naar de desbetreffende ambassade. Dus alles is relatief.

Lieve
User
User icon of Lieve
spacer line

Ik las nog eens zeer rap de oude berichten en het doet me denken dat sommigen niet op de hoogte zijn van de bijstellingen, of de mogelijke consequenties van dubbele nationaliteit.

Vanaf 2006 is de situatie veranderd en werd dubbele nationaliteit voor kinderen (tot hun 21e) mogelijk. Men had tot medio 2010 de tijd dit aan te vragen en het in orde te zetten (te normaliseren), nu is het te laat als men kinderen heeft die daarvůůr geboren zijn.

Kinderen dienen tussen hun 18e en 21e een keuze te maken (volgens de Indonesische wetgeving). Voor Nederland -en nu ook BelgiŽ- is dubbele nationaliteit geen probleem. Het feit dat vader ůf moeder Indonesisch is, is volkomen irrelevant voor de Indonesische wet.

Om misbruik tegen te gaan en te kunnen controleren, vereist de Indonesische overheid meer en meer dat men eerst het buitenlandse paspoort aanvraagt; tevens wordt het paspoort afgestempeld met de vermelding dat er een dubbele nationaliteit is. En er is een affidavit; dit is een aparte verklaring die bij het paspoort van het kind dient te worden bewaard.

Een lacune in de wetgeving is nog steeds het afvangen van de meer dan twee nationaliteiten (als een kind van een gemengd huwelijk bijvoorbeeld in Amerika is geboren heeft het een driedubbele nationaliteit). Ook heeft men (i.e. de Indonesische overheid) een probleem als er geen buitenlandse documenten zijn die de nationaliteit staven, als men bijvoorbeeld wacht met het aanvragen van een buitenlands paspoort. Tevens bieden veel landen de mogelijkheid redelijk eenvoudig opnieuw het staatsburgerschap aan te vragen. Zij zullen ook geen informatie over hun burgers aan andere mogendheden verstrekken.

Persoonlijk ken ik redelijk veel mensen met een dubbele nationaliteit. Zij vertrekken op hun Indonesisch paspoort, verblijven een aantal dagen in Singapore/ Hong Kong enz. en reizen dan verder met hun ander paspoort. Natuurlijk is dit voor de Indonesische wet niet legaal en er staan zware straffen op. Anderzijds kan je je afvragen waarom iets dat in andere landen perfect is toegestaan, hier zo nodig verboden moest worden. En dan komen we natuurlijk uit op protectionistische maatregelen (o.a. werkvergunning, oprichten van PT, stemrecht) en eigendomschap van onroerend goed e.d. Men kan als buitenlander natuurlijk geen grond bezitten en dubbele nationaliteit zou dit heel discutabel maken.

PS: Ik kreeg het commentaar dat ik niet zo duidelijk was over die zgn. affidavit. Mijn excuses. Het is een juridische term voor een soort van verklaring (onder ede) van registratie door Immigratie. Dit is belangrijk als (men met) het betreffende kind wil reizen als die alleen een buitenlands paspoort heeft. Indien men nl. de eerste keer het Indonesisch grondgebied verlaat, kan men geen registratie (dus verwerkte arrival+departure card) tonen en het kind heeft natuurlijk geen SosBud of KITAS. Het verbleef feitelijk illegaal in het land (zonder inschrijving en affidavit) want er is geen immatriculatie van het kind bij de Immigratiediensten. Hetzelfde speelt bij terugkomst; zonder dit bewijs zou men voor het kind een visum nodig hebben. De affidavit moet worden ingeleverd bij de finale keuze van nationaliteit.

Mulutmu harimaumu - A man is good for nothing until he is educated

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

66,796,726 topic views - 229,827 posts - 13,652 topics - 20,220 members - last post @ 19-01-2019 18:16 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

111,921,160 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com