indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > In het nieuws > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Ik heb bij een ander topic gelezen dat er forumleden zijn die betalen voor water.
Dat doe ik niet, want ik heb mijn eigen put met een pomp die mijn leidingsysteem op druk houdt; nooit een droge put gehad. Het water wordt alleen gebruikt voor wassen en schoonmaken, zeker niet om te drinken, ook niet gekookt. De grote flessen drinkwater zijn spotgoedkoop: voor Rp. 4500 komt er iemand zo'n fles van 18 liter brengen.

Wie heeft ook een waterput en wat voor soort onderhoud zou men moeten geven aan die put. Voeg er iemand chloor/chlorine-tabletten (dezelfde als die voor een zwembad?) toe, zo ja, waarom, hoeveel, hoe ga je het meten. Worden er filters toegepast, waarom en welke, met welk resultaat.

Op internet wordt ik niet zo erg veel wijzer, dus misschien dat er iemand praktijkervaring wil delen?

asepers
User
spacer line

Ik heb ook een waterput,maar ik prefereer de betaalde waterleiding.
Wat mij opvalt is dat hier bij veel huizen op bali / sanur het afvalwater,van toilet,bad en keuken,uitkomt in een put,bestaande uit diverse betonnen ringen zonder bodemplaat.
Het afvalwater loopt dus eigenlijk zo de grond in,alleen de harde materie blijft hangen.
De waterput is een pijp 11 meter de grond in en een motor pompt dat (afval)water naar boven.
Er zit dus wel 11 - 3 meter(diepte afvalwaterput) = 8 meter zand tussen,maar ik vraag mij af of dit water schoon genoeg is en of dat met chemicalien te reinigen is.
Ik heb wel de naam caporiet horen vallen,maar na 2 dagen ruikt het water toch weer.

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Ik moet zeggen, dat hier het afvalwater allemaal een goot in gaat en naar zee wegvloeit, en ik zit aan het begin van zo'n betonnen goot. Ja, helemaal waterdicht zullen die elementen verderop ook wel niet zijn, maar er valt genoeg regenwater om het geheel flink door te spoelen. Gisteren nog tien cm.
Gelukkig heb ik ook het voordeel bijna bovenop de heuvel te zitten, dus de 'shit' van de buren gaat de andere kant op.
Het water bij mij ruikt niet en is eigenlijk opmerkelijk helder te noemen.
Caporiet ken ik (nog) niet. Ik zal eens speuren. Bedankt alvast voor de suggestie.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Caporiet is vrij gebruikelijk voor het schoonhouden van waterputten en waterreservoirs.
Waterleiding werkt niet overal even effectief.
Probleem met waterput is wel als je buren hebt. Zo had ik vroeger in de kampung opeens een nieuwe buur die zijn sceptic tank weliswaar liet aanleggen op 10 meter van zijn waterput maar op 3 meter van mjn waterput (even geen rekening met de buren gehouden). En dan is je waterput dus - dankzij de buren - onbruikbaar geworden.
In een perumahan (= huizencomplex met rijtjeshuizen) heb je dat probleem niet want daar worden alle putten en sceptic tanks op dezelfde "hoogte" gebouwd.
Vissen in je put is ook een oplossing (tegen de eitjes van muggen); alleen heb je dan weer de uitwerpselen van de vissen (maar zakt meestal naar de bodem).

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Bedoel je ook voor zeg dagelijks gebruik, YB? Die caporiettoepassing?

Problemen met een septictank heb ik niet, dat is ver van mijn put en een stukje lager gelegen ook.
Tja, rekening houden met buren voor bouwen op je eigen erf hoeft geheel niet. Er is zelfs geen vergunningenstelsel. Ik kan bouwen wat ik wil, waar ik wil op mijn eigen erf. De buurman ook. Hij zal dat niet aan mij vertellen, en ik niet aan hem.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 22-10-2008 17:38 NKP-2005 wrote:
Bedoel je ook voor zeg dagelijks gebruik, YB? Die caporiettoepassing?

Nee, maandelijks. Schijnt voldoende te zijn.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Vissen in je put is ook een oplossing (tegen de eitjes van muggen); alleen heb je dan weer de uitwerpselen van de vissen

Waarom geen piranha’s er in doen.

De waterput is een pijp 11 meter de grond in en een motor pompt dat (afval)water naar boven.

Ik denk dat ik iets niet begrijpt een put of een put geslagen met pvc filterbuis diep in de grond.,zoals van asepers schreef, dan kan je zelfs een goudvisje er nog niet inkrijgen.
in vele complexen en kampongs (daar in mindere mate) zijn de sceptic tanks dicht bij de putten die geslagen zijn , vooral in gebieden waar geen waterleidingen zitten.
Heb er ook mee te maken gehad enkel jaren geleden, heb er toen er over gesproken, en dan lachen ze, en gaan toch hun eigen weg………. Emoticon: Wink Emoticon: Emoticon: Nooo

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

U haalt de reacties van 2 forumleden door elkaar, dan wel mengt ze.
Asepers had een heel andere wateput dan ik: hij alleen een buis, ik een gewone waterput waaruit je desnoods nog met een emmertje kan putten.

Over dat "....gaan toch hun eigen weg…"....Tja, dat had ik ook. De buurman keek me aan alsof ik iets heel doms had gezegd en ging toch verder met de sceptic tank op 3 meter van mijn waterput. Want.........hij was toch ruim 10 meter van zijn waterput? En er was toch een afscheiding (lees: muur) tussen onze huizen??? Emoticon: Confused
Resultaat: gedwongen verhuizing want tegen zoveel stupiditeit kan een normaal denkend mens niet op. Voor mij dus geen kampung meer........ geen zin nog eens tegen dit soort stompzinnigheid aan te moeten botsen (en dat bots je legio in een kampung, dag in...... dag uit......). Emoticon: Frustrated

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Wie heeft ook een waterput en wat voor soort onderhoud zou men moeten geven aan die put. Voeg er iemand chloor/chlorine-tabletten (dezelfde als die voor een zwembad?) toe, zo ja, waarom, hoeveel, hoe ga je het meten. Worden er filters toegepast, waarom en welke, met welk resultaat.

Ja ik voeg er chlorin in mijn waterput. Eens in de twee weken voeg ik een hand chlorin korrels of een kwart tablet in de waterput. Ik woon in zuid bali in een kalkrijk gebied en doe dit om de kalk wat op te lossen zodat de kranen in huis niet vast gaan zitten. Maar ook om het water te ontsmetten. Chlorin is te koop bij een swimmingpool bedrijf en ze verkopen ook een meetsetje om de chlorin te meten en ook de ph. Emoticon: Bye bye

Shalom

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Bokito, ik ben bang dat mijn pomp in no-time doorgeroest is met die chloor in het water. Ik zag dat in het zwembadje: met drie maanden waren de schroeven weg, die niet van RVS waren. Ik heb alles onder water moeten vervangen.

Als ik een stuk chlorinetablet in de put gooi gaat natuurlijk hetzelfde gebeuren met mijn pomp, die het anders zo'n jaar of drie/vier uithoudt. Ik heb net een nieuwe geplaatst.

Ik heb al testsetjes voor chloor en ph voor hetzwembad.

Doe jij nog met een emmertje water putten? Wat zijn de ervaringen met pompen en chlorine?

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.YB: ik weet wat je meegemaakt hebt en nog meemaak. De wereld zit vol met dat soort onwetende figuren, maar in RI lijken er wel meer te zitten. Hoort erbij, maar soms is het teveel. Ik heb geluk gehad dat dit huis in de verkoop kwam. Een buurt met meest Chinezen, dat is iets beter. Het huis ligt aan het eind van de weg, dus geen verkeer en geen troep van een ander dat naar beneden komt. Er was eerst een afvoer van wat er boven mij op de heuvel zit, maar er kwam zoveel troep naar beneden dat ik er een meter beton in heb gezet. Dat vond men niet leuk, maar het was mijn afvoer, dus kon ik ermee doen wat ik wilde en daarboven waren ze genoodzaakt een nieuwe afvoer te maken. De hilariteit kwam toen ze mij daarvoor de rekening wilde laten betalen!
Aan de achterkant was een buur zo vriendelijk zijn afval te verbranden pal onder mijn keukenraam, net op het moment dat je staat te koken. Dat mens kon maar niet begrijpen dat dát niet werd gewaardeerd. Zij waren er eerst, zei ze, en ik was een bule, dus had ik niets te vertellen. Mijn waterslang deed de rest van het werk en na dat een keer of tien gedaan te hebben, kregen ze eindelijk door, dat ze toch beter dat afval konden wegbrengen. Een woonbuurt is nu eenmaal geen kampong, en zelfs daar vind ik het puur ongeciviliseerd, want meestal staat een stukje verderop een afvalcontainer die elke dag wordt vervangen. Het is gemakzucht, gecombineert met pure onwetendheid. Het geluk is dat ik gewoon alles kan doen wat ik wil, want zij hebben geen geld om een rechtszaak te beginnen!

Albert
User
User icon of Albert
spacer line

Geen pillen of wat voor troep voegen wij toe aan het water.

Waar je wel op moet letten is dit;
Een Put bestaat uit vertikaal op elkaar geplaatste rioolbuizen met een aardige diameter.

Om het spul waterdicht te maken zodat het grond water er via de zijkant niet in kan.
Zit er tussen iedere buis een laagje cement. Dit kan na van loop van tijd niet meer voor voldoende afdichting zorgen.
Dan is het mogelijk dat wanneer iemand afvalwater goot niet meer waterdicht is. Dat die troep in het grondwater terecht komt. Doch niet in het grondwater wat b.v. 10 – 15 meter diep zit.

Is de afdichting tussen 2 riool buizen niet meer waterdicht, dan is er een kans dat het ondiepe grondwater in je put komt. Vooral in de regentijd is er veel ondiep regenwater/grondwater.
Hoe zie je of deze lekt? Waarschijnlijk zal je water niet meer zo schoon meer zijn. Neem een flinke zaklantaarn en kijk tijdens de regentijd (nadat het een paar dagen flink heeft geregend) of je geen water ziet sijpelen tussen die buissegmenten door.

Nooit enige problemen met huid aandoeningen met het water.

Doch hier in NL (Delft) gaat mijn huid jeuken na een bad. Wie weet wat voor troep er hier niet in zit. En daar drinken we dan nog van ook.

Ben blij wanneer ik daar weer terug ben met het heerlijke grondwater (gevoelsmatig).

Wil je ook meester van je eigen leven zijn? http://www.goudenera.nl

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Ben blij wanneer ik daar weer terug ben met het heerlijke grondwater
Fijn om een positief bericht te lezen met goede tips, even naar Nederland doet wonderen, Welkom thuis!!
Tuti en Jan

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Dank je Albert. Ik zal de deksel, een betonnen plaat, er eens vanaf halen met een paar man en eens gaan kijken langs de wanden. Dat is goede informatie. Ik denk dat het toevoegen van chloor of chlorine minder is, al was er vorig jaar een buurmeisje ziek, typhus, van het drinken van dat water. Maar goed, die zit een stuk lager op de heuvel, dat scheelt ook een stuk.
Het vervelende was wel, dat het kind niet naar de dokter werd gestuurd tot het allerlaatste moment en na veel gepush van anderen, want er was geen geld voor, of men had het er niet voor over.
Het kind heeft het ternauwernood gered en speelt weer als vanouds, maar het was kantje-boord.

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Bokito, ik ben bang dat mijn pomp in no-time doorgeroest is met die chloor in het water. Ik zag dat in het zwembadje: met drie maanden waren de schroeven weg, die niet van RVS waren. Ik heb alles onder water moeten vervangen.

Als ik een stuk chlorinetablet in de put gooi gaat natuurlijk hetzelfde gebeuren met mijn pomp, die het anders zo'n jaar of drie/vier uithoudt. Ik heb net een nieuwe geplaatst.

Ik heb al testsetjes voor chloor en ph voor hetzwembad.

Doe jij nog met een emmertje water putten? Wat zijn de ervaringen met pompen en chlorine?

Ik heb 2 pompen draaien.Een zwembad en een waterput pomp.Beide zijn van pisbakkenstaal en ze draaien al 6 jaar.
De water voorziening op ons complex vind plaats via een summerbor van 60 meter diep. Van hieruit wordt een watertoren op levelmeting gevuld. Van de watertoren loopt het water op hoogte verschil naar de huizen in een waterbak van 500 liter die met een vlotter wordt geregeld. In deze bak doe ik dan wat chlorin. maar als je in sanur woont heb je dit niet nodig want het water is daar niet zo kalk houdend. Emoticon: Bye bye

Shalom

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Juist, volkomen duidelijk, Bokito. Je doet dus geen chlorine in de waterput, maar in de bak(ken) na de pomp. Ik heb ook een zwembadpomp, maar die is daar speciaal voor gemaakt (zal wel een coating hebben of zo - ik heb hem nog niet gesloopt), dus die houdt het wel uit, maar een pisbakstalen pomp die chloorhoudend water verpompt zou ik niet willen proberen. Daarom wil ik geen tabletten in mijn put mikken.

Anyway, geen chlorine in de put dus. Mijn hydrofoortje suppleert direct het waterleidingsysteem, geen watertoren dus. Dan zou dat wel kunnen, inderdaad.

Bedankt voor je inbreng in deze, Bokito.
Emoticon: Bye bye

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

78,745,379 topic views - 236,098 posts - 13,703 topics - 27,371 members - last post @ 18-01-2020 19:05 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

128,435,621 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com