indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Andere praat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 02-11-2008 17:30 merapi wrote:
Nee hoor Anne Miek, in hemelsnaam geen breiclub of naaikransje, die tijd hebben we echt gehad.
Oh Annemiek, die verdeeldheid in ploegjes van mannen en vrouwen is nog steeds gangbaar in Nederland.
Maar ik begrijp, mijn initiatief is geen succes.
Sieb en Anne Miek,
een vraag:
Vriend,anak Bandung hebben een leuke relatie,hij is wel 10 jaar ouder, maar dat geeft niet.
Gek word ik van zijn kritiek,
-ben nou eenmaal blond en blank geboren, maar ik zou mn haar donkerder moeten verven.
-ik zou mij flexibeler open moeten stellen naar zijn Indische familie[dat doe ik al]
-ik moet mijn bord leegeten, want zijn moeder in Indie eiste dat van de kinderen.
Heb gezegd:je bent mijn vader niet, en begin niet met """je moet en je zal""
Benauwend, hoewel ik zielsveel van hem houd,en hij van mij, maar dit dominante gedrag..
Hoe ga je daar mee om??
Hij is bijna 25jaar getrouwd geweest met een Indonesische vrouw, en ja een Haagse belanda is toch anders.
Ik weet dat er trauma"s zijn, zijn vader heeft hij niet gekend, stierf te Bandung, na 3jaar jappenkamp.
Dus hoe moet ik met deze situatie omgaan?

-ben nou eenmaal blond en blank geboren, maar ik zou mn haar donkerder moeten verven.

Hoezo moeten ?
Gewoon blond blijven als je dat zelf wilt en tegen hem zeggen als hij blijft zeuren, dat hij maar eerst zijn heugafelttegel (toupetje) aan de wilgen moet hangen voordat jij je haar donker verft, wedden dat hij ook niet met een kale kop gaat lopen ! Emoticon: Laugh out loud

-ik moet mijn bord leegeten, want zijn moeder in Indie eiste dat van de kinderen.

Je moet je bord iets minder vol scheppen, dan blijft er ook niets over. Emoticon: Yummie!

Benauwend, hoewel ik zielsveel van hem houd,en hij van mij, maar dit dominante gedrag..
Hoe ga je daar mee om??

Moeilijk op te antwoorden, ik ken jullie beiden niet persoonlijk en ja wat is dominant en wie, misschien alle twee een beetje ?

O sorry, praat voor mijn beurt, zie dat je het vroeg aan Sieb en Anne Mieke.
De rest van de vragen mogen zij dus beantwoorden. Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Oh Annemiek, die verdeeldheid in ploegjes van mannen en vrouwen is nog steeds gangbaar in Nederland.

In mijn omgeving niet hoor (en anders zou ik hard weglopen)

Sieb en Anne Miek,
een vraag:
Vriend,anak Bandung hebben een leuke relatie,hij is wel 10 jaar ouder, maar dat geeft niet.
-ik zou mij flexibeler open moeten stellen naar zijn Indische familie[dat doe ik al]
Hoe ga je daar mee om??
Hij is bijna 25jaar getrouwd geweest met een Indonesische vrouw, en ja een Haagse belanda is toch anders.
Ik weet dat er trauma"s zijn, zijn vader heeft hij niet gekend, stierf te Bandung, na 3jaar jappenkamp.
Dus hoe moet ik met deze situatie omgaan?

Wilma, je maakt een grapje, toch? Als je vriend een donker geverfde dame wil dan was er toch keus genoeg op de wereld (blond is wereldwijd in de minderheid!)
Bord leegeten? Hm, vreemd want in Indonesie wordt het leegeten van je bord over het algemeen gezien als gulzigheid of dat je niet genoeg hebt. Buiten dat kan ik mij niet voorstellen dat iemand daar een punt van maakt.
Ja en van dat flexibeler opstellen is voor mij koffiedik. Jij snapt dat waarschijnlijk zelf het beste waar dat vandaan komt.
Misschien dat deze trauma's juist dit gedrag veroorzaken (om toch nog ergens vat op te hebben? ik roep maar wat) Ik weet wel dat mensen daardoor soms gedragsstoornissen kunnen ontwikkelen (klinkt dramatischer dan het is) en heeft vaak niets met de eigen persoonlijkheid te maken. Welke sterrenbeelden hebben jullie?

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Bord leegeten? Hm, vreemd want in Indonesie wordt het leegeten van je bord over het algemeen gezien als gulzigheid of dat je niet genoeg hebt.

Daar heb je een punt Anne Mieke,maar misschien had vriend zijn moeder de Hollandse maatstaven al over genomen in het oude Indië.

Hier in Holland vinden ze de "hollandse visite" die niet met de Indische gebruiken op de hoogte is meestal rakus oftewel gulzig.
Het vervelende is vaak dat er van alles op tafel gezet wordt en aangedrongen om op te eten, neem je iets dan is het leuk maar eet je veel op dan ben je rakus, eet je alles op dan hebben ze jou te kort gedaan, er was immers niet genoeg.
Minstens een aantal keren zeggen van strakjes neem ik wat of heel bescheiden een hapje nemen en dan een poosje wachten maar niet in termen van "aanvalluhhhhhhhh"
denken. Emoticon: Bye bye

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Nee Anne Miek, mijn posting is beslist geen grapje[bovendien over zO"n intieme mededeling maak je geen grapje] echt niet.
In denk dat hij een replica zoekt van zijn ex, daar kan ik niet aan voldoen..
Flexibel opstellen doe ik al, heb vele lieve Indische familileden ontmoet en het klikte gelijk.
Zou kunnen hoor Anne Miek, het viel me al op tijdends ons bezoek aan Bronbeek,kreeg nauwelijks de kans om met iemand even te spreken of hij sleurde me weg, terwijl het zo interessant was.
Onze sterrenbeelden: ik ben kreeft, en hij boogschutter,
Liefs Wilma/Merapi

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Ja beslist Yoke,Indische gastvrijheid id echt top, maar na een rijsttafel en daarna 3 familileden te hebben bezocht - dus meeeten-was het te veel.
Bovendien heb ik een lichte vorm van de ziekte van Crohn, dus opletten.
Maar Yoke ik kan niet tegen dan dominante gedrag om mij binnen een half jaar te transformeren in een nonja., nee hoor respect is er zeker, maar er moeten wat kleine irritaties weggewerkt worden.
Zeker weten, ga niet in op dominant gedrag

elsbeth
User
spacer line

Merapi, ook voor mij geldt dat ik niet zo van "vrouwendingen" houd, of dat nou praatgroepjes, vrouwencafe's, vrouwenavonden in de sauna e.d. zijn. Ik vind het altijd veel leuker als er mannen bij zijn.
Wat betreft je relatie: jammer dat je je op sommige vlakken niet zo prettig bij hem voelt. Wat je er mee gaat doen hangt een beetje af van je idee over een relatie. Ik geloof zelf niet zo heel erg (eigenlijk bijna niet) in de mogelijkheid om iemand (ook jezelf) echt essentieel te veranderen. Gedragspatronen zijn m.i. vaak zo diep geworteld en worden naarmate je ouder wordt eerder duidelijker dan minder duidelijk. Ik denk dat zijn gedrag niet te maken hoeft te hebben met gebrek aan respect, het kan zeker cultuurbepaald zijn. (wat dat leegeten van je bord betreft was is ook verbaasd overigens). Ook andere dingen, zoals het feit dat je nauwelijks met anderen kon praten bij Bronbeek, hoeft op zich niet met respect te maken te hebben. Maar maakt het op zich uit waar het uit voortkomt, jij voelt je er vervelend bij, het benauwt je, dat lijkt me erg genoeg.
Hoe lang kennen jullie elkaar al? Je hebt het over kleine irritaties, maar dit lijken me toch wel essentiele dingen.
Merapi, maak hem duidelijk dat jij vermoedelijk dingen anders opvat dan hij het bedoelt en zeg hem dat je je er onprettig bij voelt. Inderdaad blijven praten en niet voortdurend je grenzen gaan verleggen. Bedenk goed wat je zelf wilt .

Succes ermee, Wilma

groet Elsbeth

spacer line  

On 02-11-2008 18:42 Anne Mieke wrote:

...

In mijn omgeving niet hoor (en anders zou ik hard weglopen)

...

Bord leegeten? Hm, vreemd want in Indonesie wordt het leegeten van je bord over het algemeen gezien als gulzigheid of dat je niet genoeg hebt.

Ik denk dat de westerlingen hier een klein (denk) fout maken.
Voorzover ik weet is het zelfs aanbevelenswaardig om je bord (met rijst) echt op te eten .Vooral bij rijst en bij de gewone mensen (lees arme) is het not done (pamali=in sundanees ) om korrels rijst achter te laten.
Dewi Sri gaat gewoon huilen zegt men dan .
Vooral bij mensen die het niet breed hebben is het " doodzonde" om etenswaar weg te gooien .Ook het leegdrinken van je kopje thee - koffie water .
De dorpelingen die het niet breed hebben zullen geen druppel koffie , theeblad of schone water verspillen.
Het gaat namelijk om de snelheid van het drinken , als je bij een Nederlanders op bezoek gaat moet je koffie snel opdrinken (anders wordt het koud) . Dus je drinkt het snel , tot de " laatste druppel" .
Bij de Indonesiers die de traditie nog houden doet men dat ook niet .Hoe " rijk" ze ook zijn .
Men doet iets langer , en niet gelijkt opdrinken tot de laatste druppel.
Uiteindelijk drink men het toch leeg , bij de kopi tubruk zelfs tot de koffieresten toe , eventueel met 1 cm koffie .Als je tot de koffie resten opdrinkt , dan ben je super gulzig.

Als je gevraagd wordt om te eten of drinken moet je ook niet gelijk ja zeggen , eerst basa-basi(pro forma ) nee zeggen.
Na aangedrongen te worden zeg je pas ya .

bisa dicek of makemyday .

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 02-11-2008 20:55 Surya Atmadja wrote:

...

Voor allebei de dingen (helemaal opeten of nog wat over laten) valt iets te zeggen maar (denk) fout of niet; dat is hetgeen ik al jarenlang zie en meemaak...... Emoticon: Confused Ik heb vaker bij Indonesiers thuis gegeten (van arm tot rijk) en als ik het al eens een keer vergat (dus alles opat) dan werd mijn bord meestal zonder vragen weer volgeschept. Overigens dat bijscheppen wordt ook al gedaan als je nog niet halverwege bent. Een gast mag immers niets tekort komen.......

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Als je gevraagd wordt om te eten of drinken moet je ook niet gelijk ja zeggen , eerst basa-basi(pro forma ) nee zeggen.
Na aangedrongen te worden zeg je pas ya .

Na een paar keer aandringen Om Sid !

Zo heb ik dat geleerd van de Indische mensen sinds 1950 !

Het gaat namelijk om de snelheid van het drinken , als je bij een Nederlanders op bezoek gaat moet je koffie snel opdrinken (anders wordt het koud) . Dus je drinkt het snel , tot de " laatste druppel" .
Bij de Indonesiers die de traditie nog houden doet men dat ook niet .Hoe " rijk" ze ook zijn .
Men doet iets langer , en niet gelijkt opdrinken tot de laatste druppel.

Als ik geen nieuw glas ongevraagd voor mijn neus wil krijgen dan laat ik een restje achter in het glas waardoor duidelijk is dat ik genoeg gehad heb. Ook geleerd van Indische mensen !

Vooral bij mensen die het niet breed hebben is het " doodzonde" om etenswaar weg te gooien .Ook het leegdrinken van je kopje thee - koffie water .
De dorpelingen die het niet breed hebben zullen geen druppel koffie , theeblad of schone water verspillen.

Nee natuurlijk zullen ze zelf niets verspillen, helemaal als je al zo weinig te eten of te drinken hebt maar dat heeft volgens mij niet zoveel met "gebruiken" te maken die wij als Hollanders dienen te hanteren wanneer we bij Indo's, Indonesiërs, enz. op bezoek zijn. Emoticon: Bye bye

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Hi Elsbeth, bedankt voor je belangstelling, eigenlijk zijn het maar kleine verschillen, maar het belangrijkste is dat we respect voor elkaar hebben en dat die kleine irritaties bespreekbaar zijn.
Mijn bedoeling is zeer zeker niet om Ike te veranderen, meer naar elkaar toegroeien en dat claim- en jaloezie gedrag een beetje te matigen., want dit is echt benauwend,[kreeg in museum Bronbeek een hyperventilatie aanval van dat opjagen]
Els , ik zal altijd zijn vriendin blijven, maar Ike heeft hulp nodig, vanwege onverwerkte trauma"s, veel praten doet ie niet, maar hij heeft die erge bersiap tijd meegemaakt, huis geplunderd en in brand gestoken.
Heb letterlijk gezegd:geef de Indische sleutels tot je hart, ik kan het verdriet niet wegnemen, maar ik sta open voor je, maar je moet toegang geven en niet blijven zwijgen.
Els meer kan ik niet doen,
lievegroet merapi/Wil

spacer line  

On 02-11-2008 21:36 4yoke4 wrote:

...

] Zo heb ik dat geleerd van de Indische mensen sinds 1950 !

Ook geleerd van Indische mensen !

Nee natuurlijk zullen ze zelf niets verspillen, helemaal als je al zo weinig te eten of te drinken hebt maar dat heeft volgens mij niet zoveel met "gebruiken" te maken die wij als Hollanders dienen te hanteren wanneer we bij Indo's, Indonesiërs, enz. op bezoek zijn. Emoticon: Bye bye

Ya , van de Indische mensen , vanaf 1950 , de periode waar de Indische mensen in Nederland of in aanraking kwamen met de Nederlanders.
In Nederlands Indie gingen de indische mensen ook niet om met den " inlanders" .
In het algemeen was hun kennis van de Inlandse(indonesische) cultuur ook niet zo erg uitgebreid .
Ze neigen meestal naar de Nederlandse cultuur.

Het is ook niet omdat "jullie" dat hanteren , het gaat namelijk om de uitleg .
Hoe de Indonesiers die nog aan de tradtie en ongeschreven regels het zien .

Bij de Nederlanders ga ik ook relatief snel mijn nog hete koffie drinken , tot " de laatste" druppels " .
In Indonesie en bij de Indonesiers in Nederland doe ik dat niet .

senior
User
User icon of senior
spacer line

On 02-11-2008 22:32 Surya Atmadja wrote:

...

Bij de Nederlanders ga ik ook relatief snel mijn nog hete koffie drinken , tot " de laatste" druppels " .

Snel koffie drinken is nog tot daar aan toe, maar niet zo snel met de campari hoor!! Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Party!

hati hati, pelan pelan

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Ya , van de Indische mensen , vanaf 1950 , de periode waar de Indische mensen in Nederland of in aanraking kwamen met de Nederlanders.
In Nederlands Indie gingen de indische mensen ook niet om met den " inlanders" .
In het algemeen was hun kennis van de Inlandse(indonesische) cultuur ook niet zo erg uitgebreid .
Ze neigen meestal naar de Nederlandse cultuur.

Ik kom sinds 1979 in Indonesië, waarom maak ik het daar dan nog steeds mee, die gewoonte heeft toch niets meer met de Indische nederlanders anno 1950 te maken.
Ik bemerk ook dat Anne Mieke en Elsbeth, frequente reizigsters, dit ook zo ervaren Om Sid Emoticon: Bye bye

spacer line  

On 02-11-2008 22:58 4yoke4 wrote:

...

Ik kom sinds 1979 in Indonesië, waarom maak ik het daar dan nog steeds mee, die gewoonte heeft toch niets meer met de Indische nederlanders anno 1950 te maken.
Ik bemerk ook dat Anne Mieke en Elsbeth, frequente reizigsters, dit ook zo ervaren Om Sid Emoticon: Bye bye

Die verhalen hoor ik van vele nederlanders die daar hebben gewoond , zoals de oude leraren van mijn ouders van de HIK van 1930. En oude kollega' s of indische vrienden van mijn ouders . Daar heb meermalen op bezoek geweest tussen 1968-1971 ..
Ook hoor ik dat bij veel Indische mensen , heb ongeveer 7 jaren omgegaan (incl 2 jaar in de kost) .Vandaar zeg ik dat ze het meegenomen of gedacht hebben zoals de indonesiers het zouden denken .
Die " gewoonte" en de bijbehorende achtergrondverhaal wordt dan min of meer in stand gehouden tot en met heden.

NoviKirana
User
User icon of NoviKirana
spacer line

Over dat wel of niet je bord leegeten en glas leegdrinken....mijn ervaring is dat je in het glas inderdaad een heel klein laagje laat staan. Dat deden veel vrienden ook wanneer ze bij ons waren...maar dan soms, vlák voordat ze weggingen dronken ze dat nog even op en dan gingen ze. Ik heb ook het idee dat ze van 'duurdere' drankjes als teh botol eerder iets lieten staan dan van gewoon warme thee.....
Ik heb zelf soms moeite om mijn bord helemáál leeg te eten....maar van mijn man begreep ik dat het wel de bedoeling was dat ik niets weggooide als ik bij mijn schoonmoeder was.....daar was het juist onbeleefd om je eten niet op te eten, omdat er al niet veel eten is in de armere gezinnen......

spacer line  

On 03-11-2008 07:57 NoviKirana wrote:
Ik heb zelf soms moeite om mijn bord helemáál leeg te eten....maar van mijn man begreep ik dat het wel de bedoeling was dat ik niets weggooide als ik bij mijn schoonmoeder was.....daar was het juist onbeleefd om je eten niet op te eten, omdat er al niet veel eten is in de armere gezinnen......

Daarom is het de kunst dat je niet te veel opschept.
Zelf in Nederland is het rakus (gulzig= de ogen is groter dan de maag) als je te veel opschept .
Mijn zoon heeft ook altijd problemen , is gewend met de grote(re) Nederlandse porties .
En dan moet hij op zijn Indonesisch gedragen .
Elke keer als we met vakantie gaan moet ik toch eerst een snel opfriscursus geven , voor het geval dat hij dat vergeet.

spacer line  

On 03-11-2008 07:57 NoviKirana wrote:
Over dat wel of niet je bord leegeten en glas leegdrinken....mijn ervaring is dat je in het glas inderdaad een heel klein laagje laat staan. Dat deden veel vrienden ook wanneer ze bij ons waren...maar dan soms, vlák voordat ze weggingen dronken ze dat nog even op en dan gingen ze.

Dat is precies wat ik bedoelde , niet te snel opdrinken , en toch opmaken omdat het " zonde" is (verspilling) als je iets achterlaat .

Ik denkdat " jullie" toch iets meer moeten weten over de " basa-basi" , de ongeschreven regels , ook de bodylanguage van de Indonesiers.Vaak wordt het subtiel overgebracht.
Alleen buitenlanders met indonesische partners kunnen het makkelijker begrijpen , een doorsnee toerist zal mss niet de gelegenheid en tijd hebben om het te ontdekken.

elsbeth
User
spacer line

Je zal vast gelijk hebben, Sid, ik kan me de redenering ook goed voorstellen. Ik geloof dat het laatste restje laten staan ook vooral bedoeld is om aan te geven dat je genoeg hebt gehad en niet meer bij geschept.geschonken hoeft te worden. Want zodra bord of glas leeg is, wordt bijgeschept/geschonken. Op die manier heb ik het altijd ervaren. Net zoals je hier je bestek op een bepaalde manier neerlegt, zoadt men ziet dat je uitgegeten bent, laat je in Indonesie een klein restje achter om aan te geven dat het cukup is geweest. Maar ik ben altijd een beetje op mijn gevoel af gegaan en heb altijd duidelijk laten weten dat ik niet precies weet wat de gebruiken zijn. Daar werd altijd heel leuk op gereageerd (niet alleen in Indonesie).
Overigens, Yoke, sinds ik kinderen heb, is de frequentie en de duur van mijn Indonesiereizen aardig gekelderd, helaas. Daar staat tegenover dat ik met de kinderen geweldige vakanties heb in Europa, wat ook heel erg veel moois te bieden heeft. En voor de kinderen moet er straks ook wat te ontdekken vallen. Maar zoals je vast wel een keer gelezen hebt, staat komende zomer Indonesie op het programma. De kinderen willen er heel graag een keer heen. Ik denk dat ze het leuk vinden, ze zijn heel makkelijk, niet erg op luxe ingesteld, houden van avontuur. Maar de prijzen van de tickets in het hoogseizoen........

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Merapi; ik ken jou en Ike niet, maar zo te lezen is het trauma niet afkomstig van zijn jeugd, maar van zijn 25-jaar durende relatie op latere leeftijd. Maar misschien is dat wel te hard gesteld. Neem me het a.u.b. niet kwalijk dat ik dit hier zo neerzet, het is zeker niet negatief bedoeld hoor.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Om Sid Ik denk dat de westerlingen hier een klein (denk) fout maken.
Waarom die westerling, ik denk ook die Oosterling die daar zijn, maken het culturele bedoelde levens opvatting, dat de overdreven gastvriendelijke mannier hen iets aandringt, fouten maakt
Juist zij zijn verdeeld, in hun gewoontes, en blijkt daardoor de verspilling wat daardoor de oorzaak is dat men het glas half leeg laat staan, weg kan gooien, of zullen ze stiekem het glas van de gast na zijn vertrek , toch op drinken.
Ik had daarvoor een handigheidje, ik dronk het glas pas leeg als het lekker was,bij het weggaan,( anders liet ik het staan,) , ze kregen daardoor geen kans om het opnieuw te proberen het glas te vullen.

Ook dat eten daar, niet drie keren maar sommigen, wel 5 keren per dag.
Ik sprak daar Harri ini jam tiap makan ……………..

Merapi, ook voor mij geldt dat ik niet zo van "vrouwendingen" houd, of dat nou praatgroepjes, vrouwencafe's, vrouwenavonden in de sauna e.d. zijn. Ik vind het altijd veel leuker als er mannen bij zijn.

Maar voor Elsbeth neem ik even mijn petje af, en zend hiermee een bloemetje toe.
Dat ze graag tussen (leuke) mannen zit bij een theekransje, of hoe je dat noemt kumpulan.
Ik heb daar wel eens eerder iets over geschreven, dat voor mij na een jaartje of 2 geen bezoekjes meer brengt tussen die kakelende kippen, en die gedrogeerde mannen.
Ik zou bijna een foto plaatsen, maar zal het maar niet doen, om hen niet in het openbaar te laten zien dat ze niet voor elkaar komen, maar om die vreterij.
Zeg maar dat het bord helemaal leeg ge**eten word Emoticon: Nooo Emoticon: Puh! Emoticon: Nice Emoticon: Yummie!

Nou vooruit dan maar voor de andere Dames ook even een hart onder de riem steken, en hen bedanken voor het geen ze aan adviezen hier plaatsen.
Is toch een bloemetje waard. Emoticon: Shiny Emoticon: Party!

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Nee hoor Yerun, dit kan best kloppen wat je zegt; zeker heeft een scheiding op latere leeftijd hier mee te maken; maar toch blijft Indie een rol spelen op de achtergrond.
Fijn dat je dit serieus neemt,liefs voor jou
Hartelijke groet,
Merapi/Wilma

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 02-11-2008 19:28 schreef merapi:

In denk dat hij een replica zoekt van zijn ex, daar kan ik niet aan voldoen..

Liefs Wilma/Merapi

Nou je het zo post Wilma, ik herken dit! Een goede vriend van me (ook op latere leeftijd gaan scheiden) is nu getrouwd met een Indonesische en woont nu samen met haar in RI. Ook hij praat regelmatig over, hoe goed en lief enzovoort zijn ex altijd is geweest voor hem en zelfs zegt hij soms, als ik haar toch weer kon krijgen..........

Interessant dit. Zo blijkt maar eens temeer dat het niet direct met geloof of cultuur of wat ook te maken heeft, nee, het lijkt dus overal voor te komen Emoticon: Wink

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Misschien weet iemand hier een leuke Indonesische jongensnaam? Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

merapi
User
User icon of merapi
spacer line

Ja Sieb, maar leuk is dit niet!
en inderdaad, dit soort gedrag heeft niet met cultuur en geloof te maken, ik geef je helemaal gelijk.
Maar ik begrijp het dualistische gedrag niet: zijn Indonesische eega was te beperkt qua opleiding, en naar mij is hij enorm kritisch; ik moet mij direct totaal Indisch aanpassen, kan natuurlijk niet! met al die poldergeentjes.
Nog even en ik moet in sarong en kabaja rondlopen[mooie dracht trouwens]
Maar ik zal wel begrip op blijven brengen, betoel., maar ik laat mij niet overheersen en al helemaal niet een kopie worden van een ex, .

Oyibo: een mooie jongensnaam?
Saleh, misschien

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 04-11-2008 16:19 oyibo wrote:
Misschien weet iemand hier een leuke Indonesische jongensnaam? Emoticon: Party!

Hoezo Emoticon: Confused

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

76,022,120 topic views - 234,203 posts - 13,691 topics - 25,110 members - last post @ 14-10-2019 19:47 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

124,459,092 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com