indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

On 19-10-2008 11:57 NKP-2005 wrote:

We weten nu eenmaal graag van een ander hoe hij of zij dat doet, en let wel: ik ben een open boek wat dat betreft en heb geen geheimen (zoals sommigen op dit forum). Maar waarin niemand geÔnteresseerd zou kunnen zijn, lijkt mij, is hoe een Indo in NL over ons bestedingspatroon in RI denkt.
Je hebt ze er bij, hoor! Jaloers tot op het bot, maar dat herkende je natuurlijk al.

Je heb wel mooie praatjes .
En het is ook niet slim om alle Indonesiers die in Nld of in Indonesia over 1 kam te schren , te vergelijken met de "gemiddelde " indonesiers.

bisa dicek of makemyday .

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Welke vragen heb je gesteld, mijn beste man? Ik kan er geen ťťn ontdekken. Opmerkingen van negatieve aard te over, maar geen vragen. So: Emoticon: Shut up!

Ik geloof ook niet dat ze je hier in RI nog kunnen gebruiken, Surya. Ik geloof niet dat je echt plannen hebt; de mogelijkheden ontbreken je gewoon! Dromen, ja, vast wel, maar om daar dan een nachtmerrie van te maken!

Een oude Lada! Emoticon: Smile Emoticon: Smile Nee, zo'n ding rijdt je vast omdat je aan het sparen bent om te remigreren! How low can you go!

Kijang is een hert, overigens, geen werkpaard. Emoticon: Yawn

spacer line  

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Senior
Met je AOW of FLO uitkering kan je met gemak in Indonesia wonen.
Je met gemak de Lansia visum krijgen.
Mits je geen echte zware ziekte heb , dan is het beter om in Nederland te blijven.

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Hi Senior,

Ja hoor, je mag ook jaloers zijn, maar dat hoeft men toch niet zo duidelijk kenbaar te maken! Soms ligt het er te dik bovenop! Emoticon: Wink

Nou, daarover ging dit topic: over de kosten hier in RI, niet die in NL. Ik hoop van harte dat je daarmee iets positiefs kan doen en hoop dat je het redt en het niet bij een droom blijft, want de meesten hebben het hier uitstekend naar de zin. Emoticon: Shiny

Een idee voor een auto: neem een Suziki APV! Voor een Toyota Kijang kun je twee van die buffels kopen! Ook goedkoper in onderhoud. Emoticon: I love it

spacer line  

On 19-10-2008 12:15 NKP-2005 wrote:

Kijang is een hert, overigens, geen werkpaard. Emoticon: Yawn

Wat een echte eigenwijze Belanda seh. Somse nih.

HansvdB
User
User icon of HansvdB
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.senior: maar krijg vast een idee van de kosten etc.

Dat was nou net de bedoeling, Rob. Ik wil graag weten hoe anderen het hier financieel uitzingen, maar had in mijn achterhoofd dat zulks ook voor toekomstige emigranten interessant zou zijn.

We hebben nog steeds maar drie (3) reŽle bedragen... En dan nog alleen van werkzame lieden met vrouw en koters.

Salam,

Han

tomysu
User
spacer line

nou nkp-2005 geloof maar van mij dat ik wel van doorrijden hou en best pittig ook nog. durf met een gerust hart te zeggen dat de (mijn) inova echt niet langzaam is of er niet in te rijden valt. dan even over de rembekrachtiging denk dat degene die jij huurde de rembekrachtiging van kapot was of zo want zit er toch echt wel op hoor.
maar net wat jij zegt is wel waar de meeste indonesiers niet van doorrijden houden maar ik denk dat daar een reden voor is. namelijk dat over het algemeen de mensen die auto rijden, rijden in een auto die niet van hun is (sjopir) of gehuurde auto of nog niet betaalde auto en dan ook nog geen verzekering hebben. mochten ze er dan schade aan rijden dan zullen ze dat bijna altijd zelf moeten vergoeden laten repareren dus.
en heb even mijn vorige stukje voorzien van punten, komma ed dan is het idd wat makkelijker te lezen waarschijnlijk en net zoals jou heb ook ik geen geheimen

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Er zijn altijd van die eigenwijze Indo's die het topic bezoedelen, Hans. Die Surya voorop. Kan al niet rondkomen in Amsterdam, alleen rondrijden in zijn statussymbool: een heuze Lada (3 liter per week in de tank anders duwen).

Ik hoop dat er nog serieuze Bule's in RI zijn die een positieve bijdrage willen leveren, ter vergelijking van elkaars uitgavepatroon alhier, afhankelijk van je eigen lokatie! Echt wel interessant! Laat je niet afschrikken door de onzin die hier ook bijgeschreven wordt. Humor is een onderdeel van dit gebeuren!
Emoticon: Party!

spacer line  

On 19-10-2008 12:22 NKP-2005 wrote:
Hi Senior,

Ja hoor, je mag ook jaloers zijn, maar dat hoeft men toch niet zo duidelijk kenbaar te maken! Soms ligt het er te dik bovenop! Emoticon: Wink

Over wie heb je het hier ?

Ik zou niet jaloers zijn op die nederlandse migranten die (kei) hard moeten werken in een verre en vreemde land , waar de regels en de mensen en de cultuur of arbeidsethos anders zijn . En zeker als je lees over de problemen met de polizei of imigrasi omdat de papieren in orde zijn etc .
Dus naast de normale budget van 1000 eurie moet je soms ook een klein bedrag reserveren voor .
Ik benijd de migranten ook niet die daar getrouwd zijn en kinderen hebben .
Op gegeven moment (18 jr) komen de kinderen ook met de nationaliteiskwestie in aanraking.
Voor de pensionado's met Lansia status is het anders , ze hebben relatief goed tot zeer goed .Maar dat hebben ze zelfs verdiend .
Wie weet kan ik in de toekomst tot die pensionado's behoren , alleen zonder problemen met visum , vestigingseisen etc .

HansvdB
User
User icon of HansvdB
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Pak Surya:

Ik begrijp niet waar je het over hebt. Ik woon hier zeventien jaar, heb Javaanse vrouw, een dochter, die laatste krijgt geen problemen met de nationaliteitskwestie, en ik heb al die tijd geen problemen gehad met mijn visum, Kantor Imigrasi, de politie, het leger, terroristen, vestigingseisen en wat dies meer zij.
Voorts vrees ik dat ik er ook de voorkeur aan geef dat Nederlanders (en Vlamingen, natuurlijk) die in Indonesie wonen het antwoord op mijn vraag geven.

No hard feelings (well, not particularly hard, that is)

Hans

spacer line  

On 19-10-2008 12:15 NKP-2005 wrote:
Een oude Lada! Emoticon: Smile Emoticon: Smile Nee, zo'n ding rijdt je vast omdat je aan het sparen bent om te remigreren! How low can you go!

Prachtig , prachtig . Emoticon: Yes!

spacer line  

On 19-10-2008 12:47 HansvdB wrote:
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile.Pak Surya:

Ik begrijp niet waar je het over hebt. Ik woon hier zeventien jaar, heb Javaanse vrouw, een dochter, die laatste krijgt geen problemen met de nationaliteitskwestie, en ik heb al die tijd geen problemen gehad met mijn visum, Kantor Imigrasi, de politie, het leger, terroristen, vestigingseisen en wat dies meer zij.
Voorts vrees ik dat ik er ook de voorkeur aan geef dat Nederlanders (en Vlamingen, natuurlijk) die in Indonesie wonen het antwoord op mijn vraag geven.

No hard feelings (well, not particularly hard, that is)

Hans

Pak Hans , ik heb natuurlijk niet over Pak Hans persoonlijk .
Ik schrijf in het algemeen .
Een kind van WNA was tot de werking van de nwe wet van 2006 kreeg altijd de nationaliteit van de WNA vader .
Na 2006 kunnen ze ook de Indon. krijgen , alleen op hun 18de moeten ze een keuze maken . Of Nederlandse(Belgisch) of Indonesische .
En dat kan praktische of financiele problemen geven in de toekomst .
Moet toch een KITAS hebben cq werkvergunning als ze willen werken.
Tenminste als men volgens de regels doet.

Sorry , je heb op de topic titel niet aangeduid dat het alleen maar bestemd was voor Nederlanders en evt Belgen .Er zijn ook Indonesiers die lid zijn bij Indahnesia.
Of Indische mensen die ook naar Indonesie willen gaan migreren.
Mijn opmerkingen heb ik ook geplaats voor iedereeen , voor de potentiele migrant .

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Oeps even de vijver schoongemaakt en het is weer raak....
Belangrijk is idd de vraag wie kan er eerlijk zeggen wat de kosten zijn als men alleenstaand hier in RI verblijft? Daar ben ik ook wel benieuwd naar.... Emoticon: Yes!

Over auto's maar das off-topic (sorry Yerun), een Inova (Kijang) perfecte gezins auto helemaal niks mis mee (ook prijs kwaliteit is perfect), Over de Suzuki APV ook redelijk een goede auto, zij het, als je het mij vraagt, meer een auto voor in de stad/directe omgeving te rijden dan lange afstanden, de motor zit onder je kont, en das voor lange afstanden vervelend, tenminste mijn ervaring. Als ik moets kiezen dan liever de Kijang (Inova).... Emoticon: Party!

Over lada's, als je hem voor korte afstanden gebruikt, zit je goedkoop en droog van A naar B Emoticon: Wink , ik heb ooit in RI een Suzuki carry pikk-up gehad, deze is kwa hobbel bobbel bolderkar vergelijkbaar, echter bracht dit karrteje me overal Emoticon: I love it

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

Als Jean Minim + in Nederland geef ik ongeveer 150-175 euro voor huishoudgeld per week .

Verander dan maar gauw Uw naam in Jean-maxim want de echte jean-minim moet het doen met 50-75 euro of minder.
Vraag Merapi maar, voedselbankklanten moeten het soms met 45 euro p.w. doen en niet alleen om naar de Aldi of de Lidl te gaan.

Zijn de sigaren en de campari al wel meegerekend ? Emoticon: I love it

Om on Topic te blijven.
Als je dat te besteden hebt voor de boodschappen dan kan je in Indonesie rustig naar de Carrefour gaan en 3 karren of meer vol laden per week.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

HansvdB
User
User icon of HansvdB
spacer line

Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Pak Surya

OK, jij je zin. Ik verwacht per ommegaande een excelletje met de maandelijkse kosten voor verblijf in IndonesiŽ van een persoon, pensionada, vestigingsplaats naar keuze, met daarin (per maand) uitgesplitst de kosten van verblijf, eten en drinken, verzekering, vervoer, kosten van het visum (inclusief eventuele reiskosten), personeel, en wat dies meer zij. Moet voor jou een peuleschil zijn.

H.

spacer line  

On 19-10-2008 13:05 4yoke4 wrote:

...

Verander dan maar gauw Uw naam in Jean-maxim want de echte jean-minim moet het doen met 50-75 euro of minder.
Vraag Merapi maar, voedselbankklanten moeten het soms met 45 euro p.w. doen en niet alleen om naar de Aldi of de Lidl te gaan.

Zijn de sigaren en de campari al wel meegerekend ? Emoticon: I love it

Om on Topic te blijven.
Als je dat te besteden hebt voor de boodschappen dan kan je in Indonesie rustig naar de Carrefour gaan en 3 karren of meer vol laden per week.

De sigaren wel , de campari niet .
Het is ook benadering , vroeger koop ik in voor 125-150 gulden per volle boodschappenkar .
Nu zou het ongeveer 150 eurie zijn .

Trouwens je hoef in Indonesia of regio Jakarta ook niet per se naar Carrefour te gaan , .
Wijlen mijn ouders , broer en familie/ vrienden kopen ook bij de plaatselijke pasars .
Je gaat pas naar Carrefour , Kemcik (veredelde Albert Hein) , Hero of Sogo- Plaza Senayan , als je bepaalde dingen nodig hebt .Voor dageijkse behoefte ga je bij de Mini Markets inkopen doen .

spacer line  

On 19-10-2008 13:11 HansvdB wrote:
Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. Pak Surya

OK, jij je zin. Ik verwacht per ommegaande een excelletje met de maandelijkse kosten voor verblijf in IndonesiŽ van een persoon, pensionada, vestigingsplaats naar keuze, met daarin (per maand) uitgesplitst de kosten van verblijf, eten en drinken, verzekering, vervoer, kosten van het visum (inclusief eventuele reiskosten), personeel, en wat dies meer zij. Moet voor jou een peuleschil zijn.

H.

Voor mij niet zo makkelijk .
Ik schat ongeveer 1000 eurie permaand exclusief huis -transport -schoolgaande kinderen - ziekenfondsverxzekering.- extra ac kosten.
En daar ga ik vanuit mijn kennissen kring . indonesiers .Bij de jongere generatie Indonesiers zijn de eisen ook anders , als je iets ouder ben 55+ zijn jou uitgaven patroon ook anders , en zeker als de kinderen al uit huis zijn .
Die qua levenstandaard ook in de buurt van de migranten zitten.Dus gewone huis tuin keuken migranten , niet de dik betaalde expat van multinationaal .

Voorbeeld :
Als ik in een huis moet wonen in Centrum van Jakarta , het soort huis waar ik groot gebracht werd en nog steeds terug keerde voor vakantie , dan moet ik waarschijnlijk mijn hele toekomstige AOW voor de huur reserveren .
Hoe moet ik mijn eten -drinken etc betalen ?
Dus ik moet zeker uitwijken naar een kleine huis , in een mindere buurt wonen .
Ik kan daar geen extra krantenwijk versieren . Of andere bijverdiensten zoeken .

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Om Sid, kom toch naar Yogya, lekker rustig, veel goedkoper, dus dan is die campari ook zekers een optie Emoticon: I love it

Ik denk dat het altijd wat moeilijk blijft een goed beeld te krijgen van de kosten. Visa, een brommertje, dat zijn wel zo'n beetje vaste kosten, alleen wat is de leefstandaard van iemand?? Ik heb aleens in een ander topic (ging ook over onkosten RI) gepost, dat als je eenvoudig wilt leven het aanzienlijk goedkoper is, als wanneer je toch westers wilt leven (biertje, sigaartje, selami worst, uit eten, naar de kroeg etc, etc)
Ook hier in RI geldt, je kunt het zo goedkoop als wel zo duur maken als je zelf wilt/kunt.

Ik blijf erbij dat een alleenstaande Bule met een 500 euro zeker kan rondkomen, mits eenvoudig leven Emoticon: Yes!

4yoke4
User
User icon of 4yoke4
spacer line

On 19-10-2008 11:28 HansvdB wrote:
Martin: maar over een Bule met inkomsten uit arbeid of vermogen die rechtmatig in RI leeft, woont en werkt. En daar zijn best doet het voor hemzelf ťn zijn omgeving aangenaam te maken.
Kijang!! Wat a piece of crap that is! Liever een trapauto

Niet alleen de bule's met een inkomen uit arbeid, graag. Ik zou ook het bestedingspatroon in IndonesiŽ willen horen van pensionado's, vrijgezellen, samenwonenden, pederasten, lesbiennes, hermafrodieten, kortom van iedereen.
(en mag een Suzuki APV van jou?)

Cheers,

Hans

Lijkt mij ook wel wat en dan vooral van de pensionado's.
Ik hoor verschillende verhalen, de een kan de AOW niet opmaken daar en de ander komt te kort.

Het zou in de wereld heel wat vrediger toegaan als men minder op elkaar zou letten en meer op elkaar zou passen

HansvdB
User
User icon of HansvdB
spacer line

Pak Surya en Sieb, we hebben nou drie reŽle bedragen. Dragen jullie nou ook iets reŽels bij of blijven jullie in de marge kutten? Ik wil bedragen zien. Gefundeerde bedragen. Kalau ngak, ya sudah!

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Pin me er niet op vast maar laat ik eens een gokje wagen;
Aleenstaande Bule,
SosBud dus 2X per jaar eruit 2x ticket en 2Xovernachting en 2x kosten visa: 8.000.000
woonachtig in Yogya, kostkamer (ruime kamer met eigen mandi) 12X 400.000= 6.000.000
goedkoopste ziekte kosten verzekering, 12.000.000
motor, op afbetaling 400.000/permaand + tax en tanken circa 9.000.000
kleding, eten, drinken (voor eten tel ik lesehan 3x daags 30.000 + drinken) 5.000.000
onvoorzien, (keer een feestje, of verjaardag) 1 juta per maand 12.000.000

Totaal: 52.000.000 : 12 = 4.335.000 per maand is dus laten we zeggen euro 400,-
Emoticon: I love it Emoticon: Cooool Emoticon: Party!

tomysu
User
spacer line

Ik zou niet jaloers zijn op die nederlandse migranten die (kei) hard moeten werken in een verre en vreemde land , waar de regels en de mensen en de cultuur of arbeidsethos anders zijn . En zeker als je lees over de problemen met de polizei of imigrasi omdat de papieren in orde zijn etc .

surya ik ben het helemaal met hans eens ook ik woon al ettelijke jaren in indonesia heb mijn vrouw hier en mijn kind die hier in jakarta woont (in eigen huis) en studeert verschillende kleine bedrijfjes, die IK zelf heb ontworpen en laten bouwen op mijn grond, verschillende huizen en alles in eigen bezit en ik heb nog nooit .............NOOIT problemen gehad met wat voor instantie dan ook voor wat dan ook . ook dat keiharde werken valt 100 % mee want is meer een kwestie van delegeren, controleren en genieten. dus snap niet waar je het over hebt allemaal

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Sorry, ik was even zwemmen met de kinderen.

Kwa auto's: hier op dit eiland is de maximale afstand die je kunt afleggen hooguit 150 km. Een APV is dan uitstekend geschikt. Ik rij nog geen 14.000 km/jaar. Als je op Java zit kun je grotere afstanden afleggen en zou ik ook een Inova prefereren. Niets mis met die auto. Tomysu heeft volkomen gelijk, want dat kan allemaal hier: de auto niet afbetaald, geen eigendom of juist wel, geen verzekering etc. Voorzichtig rijden dus, dus gevaarlijk voor de rest van het verkeer. Midden op de weg en 30 km/uur. Stoicijns daar blijven rijden en er niet voorbij kunnen. Niets te maken met dit topic. Emoticon: Stupid

Net als wat Surya weer denkt te moeten bijdragen. Emoticon: Yawn

Zijn er nog Bule's die iets te melden hebben over de kosten van het levensonderhoud in RI?? Daar gaat het over, niet over auto's, hoeveel Indo's je kent, welke sigaren je rookt (slecht gewoonte, roken), welk visum je hebt, welk visum je kinderen kunnen hebben, of hoe of het hier ruikt (etenstijd, denk ik).
Een Carrefour is hier niet, evenmin een andere supermarket. Een karretje vol? Welk karretje, we zijn blij met een mandje (of 6) en na de kassa draagt iemand dat gratis naar mijn APV.

Hoeveel betaal je de pembantu? Is dat dan een relevante vraag?

Ik heb er nu ťťn uit midden-Java die het voor Rp. 400.000 per maand doet, plus kosten voor inwoning. Ook betaal ik de kosten voor dokters of zelfs de tandarts. Maar wat ze nog niet weet is, dat ik haar salaris naar Rp. 500.000 per maand heb opgetrokken en dat ik haar aan het einde van de rit (1 jaar!) een bonus geef van 50%. Komt neer op Rp. 750.000 p/m, plus kost/inwoning, plus reiskosten, plus eventuele kosten van de dokter (voorwaarde dat ze hier gezond aankomt).

Ik ben benieuwd naar reacties!

Nee, een krantenwijk lijkt me hier niets. Er is hier niet ťťn huis-aan-huis-krant. Missen? in het geheel niet!

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Nou Hans, als eerste was ik er al mee bezig maar buiten dat, als jij hier al 17 jaar woont, is het dan zo moeilijk om het zelf uit te rekenen op je spreadsheet??????? Emoticon: Stupid Emoticon: Yawn

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Gaan we weer, als jij geen Indonesier bent Tomysu, heb je geen grond/huizen/bedrijfjes op JOU naam!!! Doei Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye Emoticon: Bye bye

En als je het zo eens bent met Hans, zet je kosten hier dan in dit topic! Dat vraagt ie!! Emoticon: Worship

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,088,453 topic views - 235,040 posts - 13,697 topics - 25,808 members - last post @ 20-11-2019 23:04 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,918,678 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com