indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

marcel70
User
spacer line

NKP
Je kan nog alles op orde hebben,maar er moeten nog steeds relatief dure fee betaald worden.
Als alles in orde is kan er minder gebeuren(benar) maar er kan nog steeds van alles gebeuren als iemand niet kriigt wat hij eigenlijk vondt wat hij moest krijgen.
Emoticon: Party! Emoticon: Party!

Becik ketitik olo Ketoro

spacer line  

On 15-10-2008 08:43 marcel70 wrote:
NKP
Je kan nog alles op orde hebben,maar er moeten nog steeds relatief dure fee betaald worden.
Als alles in orde is kan er minder gebeuren(benar) maar er kan nog steeds van alles gebeuren als iemand niet kriigt wat hij eigenlijk vondt wat hij moest krijgen.

Relatief dure fee ?

Nou moet je maar in Nederland zaken gaan doen .
Het kan ook gebeuren dat je lastig gevallen kan worden ondanks dat je papieren in orde zijn .
Ongetwijfweld . Maar laten we elkaar geen mietje noemen , veel van de nederlandse zakenmensen de zgn kleine zelfstandigen hebben vaak niet de juiste papieren om te verblijven en vaak gekombineerd met niet hebben van de juiste mentaliteit.
De 1ste kan men opvangen door KKN , de tweede is iets moeilijker .
Uiteindelijk blijven ze toch daar , omdat ze het relatief gezien daar beter hebben of dat ze daar gebonden zijn aan bepaalde verplichting (gezin b.v.)

bisa dicek of makemyday .

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Ergo: het is overal wat. Maar voldoe je aan de wet dan kan niemand je het echt moeilijk maken, zo lijkt me. Gewoon doen wat moet, zeker niet doen wat men wil.

Indoned
User
spacer line

Voor bepaalde projecten kan subsidie van de Nederlandse overheid worden gekregen. Kijk eens op de site van de EVD, ook de EU wilt weleens projecten financieren. Ik adviseer je om eerst op de www.evd.nl te kijken. Succes. Rob

Ondernemend in Indonesie, http://www.indoned.com

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 15-10-2008 08:39 schreef NKP-2005:

als je wat wilt in RI zorg ervoor dat alles altijd administratief in orde is. Er kan je dan veel minder gebeuren en je hoeft je niet te verlagen tot bevoordeling van het corrupte apparaat.

Dit is regel nr.1!!! Ook hoef je je dan geen zorgen te maken en constant over je schouder te kijken, nee, dan kun je je volledig bezig houden met je businiss Emoticon: Yes!

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 15-10-2008 08:43 schreef marcel70:
NKP
Je kan nog alles op orde hebben, maar er moeten nog steeds relatief dure fee betaald worden.

Onzin!!! Als je alles in orde hebt dan betaal je helemaal niets aan die ambtenaren die langs komen!! Daarom is dat echt erg belangrijk, immers ALS je alle benodigde papieren hebt kunnen ze je niks maken, doei meneer imigratie of wie dan ook Emoticon: Bye bye

En mocht je alles in orde willen hebben en kan het soms gewoonweg niet omdat je niet aan de regels KAN voldoen, zoek dan een oplossing waarin je wel volgens de regels door kunt gaan!
Creatief zijn, da's ook een goede tip/raad om succesvol te kunnen zijn in RI Emoticon: Cooool En nogmaals, NEE , niet creatief in de zin van betalen......

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 15-10-2008 04:55 NKP-2005 wrote:
Geen idee waar je het over hebt, Sapolidi.

Kan ik me voorstellen APK-2005. Het vereist nu eenmaal een bepaalde intelligentie om het te begrijpen.

of is Sapulilli misschien een neger die zich op zijn veel te lange derde been getrapt voelt? Negers met een mentaliteit als het jouwe hebben inderdaad de neiging moord en brand te schreeuwen, en alles discriminatie te vinden, terwijl zij degenen zijn die discrimineren. Of heb je ook alleen maar de Indonesische lagere school doorlopen, met verve natuurlijk.

Als ik er anders over denk dan jij dan moet ik in jouw ogen wel een neger zijn of iemand met alleen Indonesische lagere school. Wederom een fraai staaltje van laatdunkendheid en westerse arrogantie.
Moet je op dit gebied helaas teleurstellen APK-1795. Ben misschien niet een directe afstammeling van de eerste Batavieren, maar mijn familie woont al generaties lang in Nederland. Heb zodoende ook hier mijn hele schoolopleiding genoten. Dus niet alles wat in jouw ogen inferieur is hoeft persé te maken te hebben met het Indonesische lagere onderwijs.

Maar ik verdien mijn geld niet in Indonesië, ik geef het hier alleen maar uit.

In jouw posting had je het over problemen met jouw onderhoudsmonteurs. Ze wilden niets leren. Ging er toen gemakshalve maar vanuit dat je daar een bedrijf had. Foutje APK-1853.

Zelden zo'n bullshit bij elkaar gezien

Laat ik dat nu toch ook van jouw posting vinden. Zitten we ergens toch op één lijn. Emoticon: Laugh out loud

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 15-10-2008 06:34 NKP-2005 wrote:
Dank je SiebJans, je hebt precies begrepen wat ik bedoelde duidelijk te maken.

Neem Indonesië zoals het is en ga echt niet denken dat je het Ei van Columbus hebt uitgevonden als men hier komt. Aanpassen is de boodschap, en ik zweer je dat dát niet lukt in een paar maanden, zoals sommigen lijken te denken. Het leven is hier nu eenmaal compleet anders. Voor de één aantrekkelijk, voor de ander verfoeilijk.

Aanpassen of wegwezen is de boodschap, maar als je een business wil beginnen ga eerst eens een paar jaar daar wonen waar je je zaak wilt opzetten en bekijk dan nog eens of je ultime idee een haalbare kaart kan zijn. Zo'n ervaring zou het beste zijn om hier in zaken te gaan.

Dit is toch wel een heel ander verhaal als je in een eerdere posting meldde. Toen beweerde je dat de Indo alleen maar goed was in slapen, troep/stank maken en je leeg stelen. Bovendien hadden ook nog eens een gebrek aan intelligentie en wilden ze niets leren.

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Sapolidi, het is niet zo zeer iets heel anders als wat NKP bedoeld heeft!! En dit forum lid heet NKP-2005 en niet al die andere namen die jij gebruikt hebt!!! Om over APK te spreken, ik kan me voorstellen dat men (Ik zei de gek en o.a. ook NKP) hier best eens zou willen dat ze een APK zouden invoeren, misschien wordt men dan eens wakker!!!!!! Luister NKP heeft bedoeld dat het vaak zo OVERKOMT!!! dat men lui en dergelijke is, das toch echt wat je in eerste instantie denkt/tegenkomt hier in RI, sorry Emoticon: I love it Emoticon: Cooool Emoticon: Stupid Emoticon: Bye bye

Dutchess
User
User icon of Dutchess
spacer line

Het is duidelijk dat je de realiteit niet wilt zien.

Hoe je aan deze qualificatie komt, voor mij een raadsel. Mss eerdere postings van me? Nou dan kun je kennelijk niet goed lezen of interpreteer je de zaken verkeerd.
En voor vwb chinezen, dat weet ik. Pure handelsmensen, zit kennelijk in de genen.

Hoeveel inwoners telt Indonesie? 230 miljoen intussen, zitten daar nu echt alleen slapende dombo's tussen en de slimmerikken
zijn op de vingers van je hand te tellen? Over stigmatisering gesproken....
Op zich jammer van het jonge potentieel waar een land als Indonesie imo toch rijk aan is.
Jeugd is van nature gretig, leergierig of worden ambities al van jongs af aan eruit geramd?
Ligt hier juist geen schone taak voor figuren als jij?

Maar die 2% (Dutchess zal daarin vallen) kunnen natuurlijk niet die 98% afkraken.

Dit etiket ontgaat me ook. Ik verwacht ook geen uitleg. maar ik vermoed - hou toch nog ff een slag om de arm - met wat voor figuur ik hier te maken
heb.

Emoticon: Clown

wablief?

spacer line  

On 15-10-2008 18:51 siebjans wrote:
Sapolidi, het is niet zo zeer iets heel anders als wat NKP bedoeld heeft!! En dit forum lid heet NKP-2005 en niet al die andere namen die jij gebruikt hebt!!!

Moet hij ook iemand anders naam niet veranderen .

spacer line  

On 15-10-2008 19:12 Dutchess wrote:
maar ik vermoed - hou toch nog ff een slag om de arm - met wat voor figuur ik hier te maken
heb.
Emoticon: Clown

Mag ik raden .?
De grote slimme blanke meneer .?
Een big spender ?
Of heeft hij dan alleen over die " stomme" Indonesiers waar hij altijd te maken heeft ?

Hij zou toch niet tot die soort kolonialen behoren , toen Nederlanders / europeanen heer en meester waren in Nederlands Oost Indie.?
Omstreeks 1940-1942 waren ongeveer 1% van de Inlanders die de naar Nederlandse scholen kunnen , en mss nog 1 of 2 % die de lInlandsche scholen hebben bezocht ?

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 15-10-2008 19:19 schreef Surya Atmadja:

...

Moet hij ook iemand anders naam niet veranderen .

Helemaal mee eens........ Emoticon: Blush Emoticon: Blush Emoticon: Blush

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 15-10-2008 19:12 Dutchess wrote: En voor vwb chinezen, dat weet ik. Pure handelsmensen, zit kennelijk in de genen.

Hoeveel inwoners telt Indonesie? 230 miljoen intussen, zitten daar nu echt alleen slapende dombo's tussen en de slimmerikken
zijn op de vingers van je hand te tellen? Over stigmatisering gesproken....

Niets genen ........puur cultuur (waarden en normen). Handelsgeest, plannen, managen, etc. zit m niet in de genen, maar heeft alles te maken met de waarden en normen uit de cultuur waarin men opgroeit.
Dat is de (economische) bottleneck; niet alleen in RI maar in zoveel tropische landen. Hoewel de Indonesische Chinezen vnl. in RI zijn geboren en opgegroeid, krijgen ze nog heel veel mee van de waarden en normen van de Chinese cultuur. Waarden en normen die door de eeuwen heen zijn gevormd en hun sporen generaties lang achterlaten. Een Chinees komt - net als een Noord-Europeaan - uit een klimaatzone waarin het zaak was vooruit te denken en te plannen want anders verhongerde men in de winter. Klimaat vormt een cultuur en een volk. En dit draagt men generaties met zich mee.....zo ook de Indonesische Chinezen (tenzij ze thuis puur Indonesisch worden opgevoed).
Volkeren van wie oorspronkelijk de cultuur is gevormd in een tropische situatie, hebben vanwege het gunstige klimaat (gedurende het gehele jaar door oogsten), in het vorm geven van hun waarden en normen nooit aandacht hoeven te besteden aan het denken aan de dag van morgen, want er was altijd wel iets te eten. Een dergelijk klimaat vormt ook een bepaalde cultuur, waarden en normen, en dus een manier van denken.
Dat is de reden dat RI pas over generaties enigszins (economisch) vooruit zal komen want er moet eerst een complete verandering van cultuur en manier van denken moeten plaatsvinden.

Het heeft niets met genen te maken want als een Indonesier in een puur westerse/Chinese situatie opgroeit en wordt gevormd door deze cultu(u)r(en), dan zal hij/zij exact dezelfde waarden en normen aanhangen als zijn omgeving, c.q. thuissituatie. En omgekeerd. Het gaat er hier niet om of de ene cultuur beter is dan de ander, maar voor economische vooruitgang is de westerse/Chinese cultuur te prefereren. Terwijl voor het geestelijk welzijn de Indonesische cultuur wellicht meer waarde in de schaal kan leggen. Anyway, dat is aan een ieder persoonlijk te beoordelen.

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 15-10-2008 18:51 siebjans wrote:
Luister NKP heeft bedoeld dat het vaak zo OVERKOMT!!! dat men lui en dergelijke is , das toch echt wat je in eerste instantie denkt/tegenkomt hier in RI, sorry Emoticon: I love it Emoticon: Cooool Emoticon: Stupid Emoticon: Bye bye

Ik reageer op een reactie zoals men het zwart op wit geschreven heeft. Kan niet ruiken wat iemand er werkelijk mee bedoelt Siebjans.
En als hij zich vervolgens geroepen voelt om mij belachelijk te maken, dan krijgt hij een sigaar uit eigen doos terug. Emoticon: Bye bye

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 15-10-2008 21:09 Yogya-Bali wrote:

Een Chinees komt - net als een Noord-Europeaan - uit een klimaatzone waarin het zaak was vooruit te denken en te plannen want anders verhongerde men in de winter. Klimaat vormt een cultuur en een volk. En dit draagt men generaties met zich mee.....zo ook de Indonesische Chinezen (tenzij ze thuis puur Indonesisch worden opgevoed).
Volkeren van wie oorspronkelijk de cultuur is gevormd in een tropische situatie, hebben vanwege het gunstige klimaat (gedurende het gehele jaar door oogsten), in het vorm geven van hun waarden en normen nooit aandacht hoeven te besteden aan het denken aan de dag van morgen, want er was altijd wel iets te eten. Een dergelijk klimaat vormt ook een bepaalde cultuur, waarden en normen, en dus een manier van denken.
Dat is de reden dat RI pas over generaties enigszins (economisch) vooruit zal komen want er moet eerst een complete verandering van cultuur en manier van denken moeten plaatsvinden.

Ik geloof dat je hierin volkomen gelijk hebt YB. Tijdens mijn studie (inmiddels wel bijna 40 jaar geleden) werd dit aspect ook aangegeven als uitleg voor het verschil in arbeidsethos tussen de verschillende volkeren zonder er een waardeoordeel aan te geven. Waarom zou je je nodeloos druk maken als je de volgende dag toch te eten hebt.

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Mooie verhalen die steeds minder met het topic te maken hebben, die Javaanse kokosbezem voorop. Het blijft echter allemaal niets met de realiteit te maken te hebben.

Dus om het voor de hardliners nog eens duidelijk op een rijtje te zetten, niet zoals ik overkom maar wat ik neerschrijf. Niet mijn woorden veranderen, van onderhoudspersoneel geen onderhoudsmonteur maken en zo, want dan kun je het verhaal niet volgen. Dan lees je alleen maar wat je wilt dat je leest. Lezen is best moeilijk voor sommigen, die Javaanse kokosbezem voorop, maar die heeft in Nederland gestudeerd.

Om te ondernemen in RI moet je zorgen zo weinig mogelijk afhankelijk te zijn van Indonesiërs. Eerst langdurig de kat uit de boom kijken op de lokatie waar je iets wilt beginnen en bekijken wat voor personeel je daar kunt verwachten, als je personeel nodig hebt.
Meestal is het beter niets te ondernemen, maar gewoon van het land te genieten zoals het is, maar als je dan echt moet zal je wel veel geduld moeten leren opbrengen. Dat is niet voor iedere westerling weggelegd.

Dutchess: "Maar die 2% (Dutchess zal daarin vallen) kunnen natuurlijk niet die 98% afkraken." Daarmee bedoelde ik (voor de goed lezer duidelijk, maar je moet wel de Nederlandse taal beheersen) dat Dutchess waarschijnlijk één van de weinigen was die wel zoveel geduld kon opbrengen, maar tegelijkertijd de mensen die dat niet kunnen bekritiseerd.

Dutchess: "Hoeveel inwoners telt Indonesie? 230 miljoen intussen, zitten daar nu echt alleen slapende dombo's tussen en de slimmerikken ...". Vanuit Nederland zie je dat allemaal niet zo, maar inderdaad is dat mijn ervaring hier. Ik heb al aangegeven dat het in Jakarta ongetwijfeld wat beter zal zijn en hoe verder je van Jakarta af gaat hoe beroerder het wordt. De opener van het topic wil een business op de Molukken!
Dutchess: "Op zich jammer van het jonge potentieel waar een land als Indonesie imo toch rijk aan is. Jeugd is van nature gretig, leergierig of worden ambities al van jongs af aan eruit geramd?" Echt erg veel potentieel is er niet, hoor. Wel veel jongeren, maar door het chronische gebrek aan geld voor een opleiding is het potentieel eerder omgezet in potentie. Waar ik woon, en elders heb ik dat ook gezien - op Sumatra, Bali, Java, dus ga ik er vanuit dat de rest van Indonesië hetzelfde is - hangt de jeugd rond en doet niets anders dan tokkelen op een gitaar, daarbij primitieve klanken uitkwelend, en kapriolen maken op de bromfietsen, die ze met veel pijn en moeite via een bank van lening hebben aangeschaft. Nee, jongelui en ouwe lullen op dit forum, vanuit Nederland ziet het er allemaal prachtig uit, maar lokaal is het echt anders. Wat er soms wordt neergeschreven heeft echt niets met de werkelijkheid te maken. Nederland is een erg rijk land, RI erg arm, dus niks potentieel. Ze doen het met wat ze hebben en kunnen krijgen. Zoals ik aangaf is idealisme een slechte raadgever als het gaat om een business te beginnen in RI. Gewoon heel erg goed voorbereiden, langdurig je tijd daarvoor nemen - geheel naar het ritme van dit land - en dan nog eens denken. Als je uiteindelijk het ritme van het land hebt begrepen, en liefst hebt overgenomen, kun je veel beter beoordelen of je business kans van slagen heeft dan wanneer je dat doet met je door drugsgebruik bezoedelde Nederlandse mentaliteit, waar alle taboes doorbroken moeten zijn en alles moet kunnen. Zo'n mentaliteit bestaat hier dus niet. De regels volgen of je krijgt met het rietje, gewoon doen wat de baas zegt, zo doet de Indonesiër het hier. Heeft niets te maken met kolonialiteit; als je dat denkt heb je de kollosale plank misgeslagen, maar goed dat kan ook. Het heeft ook niets te maken met mijn mentaliteit. Ik constateer gewoon, blijf zo ver mogelijk van potentiele problemen en probeer hier en daar de armsten te helpen. Mijn personeel krijgt ook niet de zak na twee weken non-funtioneren maar een bonus van 50% van hun salaris. Daarvan worden ze wijzer, inderdaad ik niet zo heel erg, maar dat komt nog wel. Geduld is een schone zaak.

Surya: "Hij zou toch niet tot die soort kolonialen behoren , toen Nederlanders / europeanen heer en meester waren in Nederlands Oost Indie.? Omstreeks 1940-1942 waren ongeveer 1% van de Inlanders die de naar Nederlandse scholen kunnen , en mss nog 1 of 2 % die de lInlandsche scholen hebben bezocht ?"
Zat jij toen niet in een Nazikamp?

Lees nog eens wat YB schrijft: het is de cultuur. Als je in deze cultuur een zaak wilt beginnen moet je deel gaan nemen in die cultuur, niet proberen die cultuur naar je hand te zetten omdat jij nu eenmaal dat zaakje bent begonnen, want daarover is nieman van onder de indruk in RI. Reden waaron Indo-Chinezen het vele malen beter doen in zaken dan Indo's, want die komen uit een cultuur van luiheid. Hetzelfde zie je in veel andere derde wereld landen over de hele wereld. Het heeft allemaal te maken met de mogelijkheden die men heeft of voorgeschoteld kan krijgen als men opgroeid. Als je in Nederland bent opgegroeid heb je geen weet daarvan, maar kennelijk wel een mening die voor de hele wereld moet gelden.
Kom eerst hier eens een tijdje wonen en beoordeel mijn geschrift dan nog eens een keer.

Wijsheid is niet te koop, je krijgt dat door ervaring.

Nieuwe bezems vegen schoon, kokosbezem, maar als je je intelligentie nergens meer in kwijt kan ga dan lekker op een viaduct stenen gooien naar de auto's. Of balken schijn tegenwoordig populair te zijn. De mentaliteit heb je er al voor en met jouw intellect verzin je vast wel iets anders voor een trein of zo. Maar ik krijg toch de indruk dat je een oud versleten bezempje bent. Knarrig dus. Ik zie uit naar je commentaar, want ik heb in tijden niet zo gelachen.

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

On 16-10-2008 02:20 NKP-2005 wrote:
.

Nieuwe bezems vegen schoon, kokosbezem, maar als je je intelligentie nergens meer in kwijt kan ga dan lekker op een viaduct stenen gooien naar de auto's. Of balken schijn tegenwoordig populair te zijn. De mentaliteit heb je er al voor en met jouw intellect verzin je vast wel iets anders voor een trein of zo. Maar ik krijg toch de indruk dat je een oud versleten bezempje bent. Knarrig dus. Ik zie uit naar je commentaar, want ik heb in tijden niet zo gelachen.

Ach gutte gutte gut. gaan we nu bij gebrek aan inhoud maar een potje lopen schelden KVP-1956? Is een teken van onmacht knul. Van de lokale bevolking daar ben je duidelijk gewend dat je niet tegengesproken wordt en daarom sla je bij het eerste het beste weerwoord hier volkomen op tilt. Krijgen ze in Indonesië gebrekkig onderwijs dan is dat niet goed, heb je in Nederland gestudeerd dan wordt dat weer in het belachelijke getrokken. Moeilijk, moeilijk, moeilijk CPN-1933, je bent niet meer te volgen (toch geen vorm van dementie he, want in dat geval bied ik je bij voorbaat al mijn excuses aan.)Ben in ieder geval blij dat ik je aan het lachen heb gekregen, want één dag niet gelachen is één dag niet geleefd. Heb ik toch maar even jouw leven met één dagje kunnen verlengen.
Dat ze hier stenen gooien van een viaduct is me bekend, maar van die balken heb ik nog niet gehoord. heb je daar ervaring mee soms? Uitwisselen die kennis PTT-1943, want van elkaar kunnen we alleen maar leren toch? Kan aan hetgeen wat je hier op dit forum allemaal neerpleurt toch niet merken dat je daar echt geniet. Of moet ik weer gissen naar wat je werkelijk bedoelt? Ik hoop dat ik je met deze posting weer aan het lachen heb kunnen brengen KVP-1970, want ik ben iemand die het het beste voor heeft met zijn medemens, zelfs ook met jou. Had je van mij niet gedacht he, KNIL-1941? Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

sapolidi
User
User icon of sapolidi
spacer line

Surya: "Hij zou toch niet tot die soort kolonialen behoren , toen Nederlanders / europeanen heer en meester waren in Nederlands Oost Indie.? Omstreeks 1940-1942 waren ongeveer 1% van de Inlanders die de naar Nederlandse scholen kunnen , en mss nog 1 of 2 % die de lInlandsche scholen hebben bezocht ?"

Zat jij toen niet in een Nazikamp?

Heb toch altijd gedacht dat Surya in die periode in Indonesië woonachtig was en pas in de jaren 60 naar Nederland was gekomen. Wist helemaal niet dat er in de jaren 1940-1942 in Indonesië Nazikampen waren. Of bedoel je weer iets anders KNMI-1939? Vertel, vertel, want jij beschikt duidelijk over kennis die anderen niet hebben. Heerlijk zo'n brok intelligentie op dit forum. Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Nee hoor, Sapolidi, schelden doe ik niet. Voor de eventuele anderen: sapolidi is de indonesische naam van een kokosbezem, zo'n bundeltje takken vastgebonden aan een stok waarmee men het vuil verspreid tijdens het vegen van de grond voor het huis. Dus het is geen schelden. Het is een ding een Nederlandse naam geven.

Verder geef ik hier slechts mijn ervaringen weer en heb het echt wel naar mijn zin waar ik zit. Je zult wel jaloers zijn.

Mijn constateringen worden gedeeld door vele anderen, maar sommigen kunnen geen Algemeen Beschaafd Nederlands lezen (hier en daar een foutje door de snelheid is vergeeflijk, wat!) en verzinnen dan maar wat maar dat is dan niet wat er geschreven werd (onderhoudspersoneel wordt onderhoudsmonteurs en zo) en meestal precies het tegenovergestelde van de werkelijkheid. En natuurlijk hoef je dan die werkelijkheid niet aan te nemen en kun je alleen maar jouw werkelijkheid zien vanuit je versleten knarrig brein, maar om mij dan direct in een machinegeweer te veranderen is niet erg aardig, maar ik begrijp je nu wel, knarrig en onbegrepen Sapu-tje: oud en versleten je vuil verspreiden, niets van doen met het topic, want aan het topic heb je zelfs geen negatieve bijdrage geleverd.

Voor je simpele versleten brein zal ik het je zo uitleggen, want ik geef het niet zo snel op: Als ik constateer dat het hier in RI regent kun jij wel moord en brandt schreeuwen dat ik het met mijn koloniale k-u-t-mentaliteit, dat van geen kant deugt, volkomen bij het verkeerde eind heb en dat jij in Nederland hier de zon ziet schijnen, maar dat verandert niets aan het feit dat het hier dan nog steeds met bakken naar beneden komt. Simpeler kan ik het je niet uitleggen.

Ik neem het geen Indonesiër kwalijk dat hij/zij doet wat hij/zij doet, of juist niet doet. Ze doen maar wat ze willen, het is hun land waarin ik te gast ben. Maar dat alles wil niet zeggen dat er een goed ondernemersklimaat heerst. Ik zou me wel twintig keer bedenken, voordat ik ging investeren in een business in RI. Als je dat wil zijn de Indo's poeslief, helpen je in no-time van je geld af en laten je dan lachend vallen als een steen van een Nederlands viaduct (daar wonen ook een zootje gekken, hoor!). Ik heb er vele gesproken, die hoofdschuddend, bijna huilend, hetzelfde constateren als ik en wilden dat ze er nooit aan begonnen waren. Hun ideaal totaal in duigen, hun kapitaal weggevloeid, op de achtergrond de lachende Indo, die niet tot enige medewerking is te overreden, die geen inzicht in enige materie wenst te hebben en het liefst hangt en slaapt en lacht. Dat is niet mijn mening, dat is een constatering. Ontkennen van geconstateerde feiten doen alleen hele domme figuren; maar inderdaad die zijn er ook. Misschien wel meer dan ik eerst dacht.

Een voorbeeld dan:
In het restaurant lopen tien Indo's rond ter bediening. Er zijn geen andere gasten. Als ik iets wil bestellen, moet ik eerst even kijken en rondlopen om iemand te vinden. Meestal hokken ze ergens samen in een grote wolk kretek, zittend op de grond, dus ga ik op het geluid en de lucht af. Onderwijl loopt er een vette rat langs de balk van het plafond naar achteren, vanuit de richting van de keuken; de vrouw zag er ook al één, die de andere kant op ging. Zijn buikje is rond. Naast de keuken rijst een berg afval op vanuit de zee. Alle afval wordt zo vanuit de keuken het raam uitgeflikkerd, alles. Een berg plastic waar je een raar gevoel van in je maag krijgt, gecombineerd met rijst en blikjes en etenswaren, visafval, kippekoppen en ga zo maar door. Datzelfde patroon zie je langs de kant van de weg als je naar het restaurant rijdt: naast elk huis ligt zo'n bergje afval dat zo nu en dan, meestal in de koelere uren, wordt verbrand. In het restaurant verbranden ze het niet, want de zee is tenslotte naast de deur. Een golfje zal het meeste wel wegvoeren en dan hoeft het personeel zich niet zo in te spannen.
Gelukkig krijg ik eventjes, vijf minuten maar, of zoiets, later mijn tinnetje bier, waarop een dikke laag stof (of zou het wat anders kunnen zijn, gedroogde rattenstront of zo?) ligt. Niemand van het personeel heeft de tijd genomen tijdens zijn betaalde werktijd om de vieze blikjes schoon te maken voordat ze in de enige koelkast, tafelmodel, die het restaurant, 300 zitplaatsen, rijk was, ondanks de duidelijke instructies van de eigenaar. Ze zijn te druk met bij elkaar hangen en roken en onverstaanbaar druk praten (dialect natuurlijk, er zijn er maar een paar van, 500 of zo) en wat dies meer zij. De eigenaar wordt meestal genegeerd of volkomen onbegrepen aangekeken, waarna ze doorgaan waarmee men bezig was. Een dun servetje, drie keer doorgeknipt voor de besparing, bood onvoldoende soelaas. Dan maar geen biertje hier. Gelukkig heb ik thuis een grote koelkast vol. We komen ook niet meer terug in het restaurant en zoeken naar een volgende, al zijn de verwachtingen na vier van deze ervaringen niet erg hoog gespannen.
Zou jij eigenaar van dat restaurant willen zijn? Waarom zijn er geen andere gasten, terwijl er een redelijk door buitenlanders bezocht resort op een kleine afstand ligt? De eigenaar dacht ook het Ei van Columbus gevonden te hebben en bouwde het restaurant, samen met een gastenverblijf, 20 kamers, dat slechts een enkele keer door iemand wordt gebruikt - lang blijven ze daar nooit. Vlak bij een Tropisch Resort met buitenlanders, die buitenlands geld meebrengen! Daar moet toch iets te verdienen zijn! Nou niet dus. Het onderhoud van de panden is ver op achter, zelfs al vanaf het moment dat het restaurant/gastenverblijf werd opgeleverd en verwachte gasten kwamen maar niet, vele advertenties en websites ten spijt. Geld weg, onverkoopbaar bedrijf, lachende Indo's op de vloer die niet de geringste service geven, want ze hebben geen idee wat dat is. De eigenaar ten einde raad want al zijn hoop had hij op ZIJN EI gevestigd.

Is dit een herkenbaar verhaal voor andere Indonesische Bule's?

Het advies: vergeet elke investering in dit land. Gebruik je geld om lekker simpel en goedkoop van te leven. Dat is genieten, het lokale bier is prima, het klimaat is lekker, wat wil je nog meer. Waarom altijd geld proberen te verdienen met je geld? Je kunt in RI echt niet rijk worden (alleen door corruptie wel, maar dat is weggelegd voor lokalen, niet voor Bule's).

Het heeft geen zin meer om na 40 jaar weer eens wat aan een studie te gaan doen, denk ik, Sapu. Voor mij is het duidelijk dat je op dat intelligentieniveau van 40 jaar geleden bent blijven steken.

Over balken: kijk eens in je oog!

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Ik heb een vacature : mijn onderhoudsman gaf er de brui aan. Bij het schilderen lag er net zoveel verf op de grond als dat er op de muur moest. Hij was vandaag vergeten een stuk karton eronder te leggen, zoals hij de hele week al wel had gedaan.

Toen ik zei dat dat eigenlijk wel veel geld van mij weggegooid was en dat hij dat ook weer moest gaan schoonmaken, vond hij het allemaal te moeilijk worden en ging naar huis.

Dat is nu de ware aard: geen inzicht in het werk dat ze doen, geen interesse daarin ook en ze geven het zo op. Hij heeft een vrouw en een kind en ik had hem een vaste baan aangeboden (40 uur/5 dagen per week, 1 jt/maand), maar na twee weken hield hij het voor gezien.
Dat heeft niets met mijn mentaliteit te maken, zo is de Indo. Ondernemersklimaat? Emoticon: Stupid

Onwards!

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Ondernemen in Indonesie!!! In deze topic staan diverse postings waar men als Bule veel goede adviezen uit kan halen, ik zou zeggen, iedereen die plannen heeft hier in RI iets te beginnen, doe er je voordeel mee en al de rest wat hier staat, wat weinig tot niets met ondernemen te maken heeft, ach zo gaat dat ook weleens in het leven toch Emoticon: Stupid

EN, ook zeker voor de Indonesier, mits deze NL kan verstaan, ook voor hen kunnen diverse postings in dit topic absoluut de moeite waard zijn, om ze eens onder de loep te nemen, het zou een begin kunnen zijn van een betere kijk, beter begin, met een eventueel op te zetten businiss. Emoticon: Wink

"wijsheid is niet te koop, je krijgt dat door ervaring" (gepost door NKP) aanvulling hierop, lezen en luisteren geeft ook wijsheid! Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

spacer line  

*1.Om te ondernemen in RI moet je zorgen zo weinig mogelijk afhankelijk te zijn van Indonesiërs.

*2.Meestal is het beter niets te ondernemen, maar gewoon van het land te genieten zoals het is, maar als je dan echt moet zal je wel veel geduld moeten leren opbrengen. Dat is niet voor iedere westerling weggelegd.

*3.Echt erg veel potentieel is er niet, hoor. Wel veel jongeren, maar door het chronische gebrek aan geld voor een opleiding is het potentieel eerder omgezet in potentie. .

*4.Zoals ik aangaf is idealisme een slechte raadgever als het gaat om een business te beginnen in RI.

*5.Surya: Zat jij toen niet in een Nazikamp?

*Lees nog eens wat YB schrijft: het is de cultuur. .

1. Dat ben ik met je eens , wil je geen of weinig problemen hebben , dan moet je een westerling of niet indonesiers als personeel hebben.
En als je een Indonesier (of Aziaat) neemt , dan heb je cultuurverschillen , en moet ook zorgen voor een goed opgeleide mensen (tukangs_)
En dan zijn ze echt duur .

2.Dat klopt , er zijn weinig westerlingen die dat kunnen , mss behoor je ook tot diegene die dat niet kunnen.

3. Je heb goed geconstateerd dat er veel jongeren zijn , dus veel potentieel .
Door gebrek aan geld en mogelijkheden , heeft men dat niet 100% kunnen benutten.

4.Dat ben ik met je eens .
Dat kan gewoon niet .

5.Ben geboren als vrije Indonesier , en heb nog nooit tegen een buitenlander (blank-geel, rood of groen) opgekeken.
Ik heb de indruk dat je een Nederlandse koloniale mentaliteit heb omdat je die krasse uitspraken doet die door de oude kolonialen werd gebruikt.

6.Ik lees de posting van Y-B heel graag , hij is 1 van de weinige waar ik vaak eens ben .
En hij schrijf ook dat als een Indonesier dezelfde opleiding en vorming krijgen zoals een Nederlander dan kan hij ook dezelfde prestaties leveren.

Het is ook bewezen dat de jongeren daar prestaties kan leveren op internationaal nivo als ze de (zelfde) kans hebben.

spacer line  

On 16-10-2008 06:36 NKP-2005 wrote:
Ik heb een vacature : mijn onderhoudsman gaf er de brui aan. Bij het schilderen lag er net zoveel verf op de grond als dat er op de muur moest. Hij was vandaag vergeten een stuk karton eronder te leggen, zoals hij de hele week al wel had gedaan.

Dat is nu de ware aard: geen inzicht in het werk dat ze doen, geen interesse daarin ook en ze geven het zo op. Hij heeft een vrouw en een kind en ik had hem een vaste baan aangeboden (40 uur/5 dagen per week, 1 jt/maand), maar na twee weken hield hij het voor gezien.
Dat heeft niets met mijn mentaliteit te maken, zo is de Indo. Ondernemersklimaat? Emoticon: Stupid

Onwards!

Je heb zeker over een ongeschoolde tukang ?
Wat voor vakkennis / opleiding heeft hij genoten.
Wat betaal je hem per maand of per dag ?
Voor kwaliteit moet je ook poen hebben of willen dokken.

Hier is ook duidelijk dat vraag en aanbod niet bij elkaar past .

Ik kan ook een voorbeeld geven :
Mijn broer in Jakarta (ik woon in Amsterdam ) heeft zijn eigen tukangs .
Vroeger waren ze ook "ongeschoold" , geen vak kennis , het is nog de vraag of ze de SMP hebben gehaald.
Heb ik gezien hoe ze werken .
Nou ya , je erger je dood .Maar voor die prijs moet je niet gaan zeuren.
Echte vakmensen heb je niet voor het oprapen .
Op gegeven moment ging mijn oude moeder meebemoeien .
Produktiviteit omhoog en werk goed geleverd.
En toen namen ze 1 voor 1 ontslag .

Met veel pijn en moeite komen ze terug .
Bleek dat ze de tempo (eisen) van de grote nyonya niet kan bij benen .
En dat ze bag waren omdat die nyonya echt ouderwets gedraagt ( een beetje feodaal volgens sommigen ), waaronder haar eigen zonen zeggen dat) .
Dus heeft mijn broer die tukangs opgeleid op zijn manier , nu zijn ze zwaar betaalde tuikangs geworden .
Je kan hun bijna niet meer "boeken" , zo gewild zijn ze .
Alleen voor hun oude baas willen ze soms uitzondering maken.

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Op 16-10-2008 08:20 schreef Surya Atmadja:

...

1. Dat ben ik met je eens , wil je geen of weinig problemen hebben , dan moet je een westerling of niet indonesiers als personeel hebben.
En als je een Indonesier (of Aziaat) neemt , dan heb je cultuurverschillen , en moet ook zorgen voor een goed opgeleide mensen (tukangs_)
En dan zijn ze echt duur .

6.Ik lees de posting van Y-B heel graag , hij is 1 van de weinige waar ik vaak eens ben .
En hij schrijf ook dat als een Indonesier dezelfde opleiding en vorming krijgen zoals een Nederlander dan kan hij ook dezelfde prestaties leveren.

Punt 6. Wat YB hierboven heeft gepost zijn idd wijze woorden!! Cultuur daar zit veel van de verschillen Emoticon: Wink
Punt 1. Je zou het zo kunnen "willen", maar laten we eerlijk zijn, om te ondernemen (winstgevend) zul je weldegelijk zoveel mogelijk Lokale aan moeten nemen, immers zijn die goedkoper als Bule personeel!
Ik zou dit punt anders willen uitleggen;
Je dient te proberen niet DIRECT betrokken te zijn met lokale personeelsleden, zoek een Indon. die wel geleerd heeft, dus zoals YB ook post, die wel capaciteiten heeft vergelijkbaar met die van de Bule, en laat hem/haar het dagelijkse regelen met de lokale personeelsleden! Dit bespaart jou veel directe frustraties en het werpt absoluut zijn vruchten af!
En ja, deze persoon, dien je wel "behoorlijk" te betalen, immers heeft deze persoon er voor geleerd!!! (daar zit ook vaak een struikelblok, vele Bule's "gunnen" de Indon. vaak niet waar hij/zij recht op heeft)

Leer de cultuur van deze mensen en haal er je voordeel uit!! Weer een advies om succesvol te kunnen zijn in RI!! (dus, als Bule, leer vooral tot 10 te tellen, of soms nog verder......)

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

77,088,453 topic views - 235,046 posts - 13,697 topics - 25,815 members - last post @ 21-11-2019 10:44 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

125,922,455 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com