indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Andere praat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

spacer line  

On 10-10-2008 18:58 kiwimave wrote:

...

Volgens mij hebben ze in Indonesie nog nooit gehoord van een deposito garantie stelsel zoals dat in moderne landen het geval is.

Harap anda melihat di Undang Undang Penjaminan dana nasabah .

(Penjaminan bank berawal pada November 1998, pada saat banyak bank dibekukan/dilikuidasi karena kesulitan likuiditas sehingga banyak dana masyarakat tidak bisa diambil di bank-bank tersebut. Untuk mengembalikan kepercayaan masyarakat terhadap sector perbankan, pemerintah mengeluarkan Keppres No. 193 Tahun 1998 yang menjamin dana masyarakat yang disimpan di bank.)

10. Saldo yang dijamin untuk setiap nasabah pada satu Bank adalah:
a. Paling tinggi sebesar Rp. 5.000.000.000,00 (lima miliar rupiah), sejak tanggal 22 Maret 2006 sampai dengan 21 September 2006;
b. Paling tinggi sebesar Rp. 1.000.000.000,00 (satu miliar rupiah), sejak tanggal 22 September 2006 sampai dengan 21 Maret 2007;
c. Paling tinggi sebesar Rp. 100.000.000,00 (seratus juta rupiah), sejak tanggal 22 Maret 2007

bisa dicek of makemyday .

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

Ik heb in de jaren 50 nog meegemaakt dat het geld doormidden geknipt moest worden en maar de helft waard was. De andere helft moest je dan opsturen naar de Javaasche Bank. Emoticon: Angry Emoticon: Stupid

Shalom

senior
User
User icon of senior
spacer line

On 10-10-2008 22:15 Bokito wrote:
Ik heb in de jaren 50 nog meegemaakt dat het geld doormidden geknipt moest worden en maar de helft waard was. De andere helft moest je dan opsturen naar de Javaasche Bank. Emoticon: Angry Emoticon: Stupid

Emoticon: Confused waarom opsturen? Kon je beide helften niet gebruiken dan? Emoticon: Stupid

hati hati, pelan pelan

belgianguy
User
User icon of belgianguy
spacer line

natuurlijk is er wel een garantiestelsel voor deposito's hier in indonesie, dat bedraagt momenteel 100 juta, maar de minister van financien heeft reeds aangekondigd dat bedrag te zullen verhogen om het vertrouwen te herstellen (zoals momenteel in de meeste landen gebeurt)
http://www.thejakartapost.com/(...)tore-confidence.html
ook tijdens de vorige krismon was er een bankgarantie, onbeperkt zelfs
je hoeft dus helemaal niet je rupiah af te halen, dat is een belachelijke paniekreactie

spacer line  

On 11-10-2008 03:58 belgianguy wrote:
natuurlijk is er wel een garantiestelsel voor deposito's hier in indonesie, dat bedraagt momenteel 100 juta,

ook tijdens de vorige krismon was er een bankgarantie, onbeperkt zelfs
je hoeft dus helemaal niet je rupiah af te halen, dat is een belachelijke paniekreactie

Wat dachten jullie dan waarom Indonesia(de belastingbetalers en het volk) nu nog steeds moet boeten .
Toen werd Indonesia 2 x bestolen , door de Krismon , en louche banken (naam en eigenaren bekend) en daarna werd het geld bestemd voor sanering ook weer verdonkeremaand .
10 jaar later zijn nog processen gevoerd tegen de voortvluchtige conglomeraten , foute Bank medewerkers (o.a B.I) en de spraakmakende opgepakte Off van Justitie die de zaak moet vervolgen bleek ooki steekpenningen te krijgen.
Hij kreeg 20 jaar gevangenis (even nachecken).
Men wilde zelfs hoger straffen eisen.

Kijk op mijn posting op
Posted Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 10-10-2008 21:31

marcel70
User
spacer line

Om Surya

Even tussen dur,bent u Faniliy van Om Sid???

Becik ketitik olo Ketoro

spacer line  

tweelingbroer Emoticon: Wink

dat heb ik meermalen geschreven op andere topics

salam dari OmSid .

marcel70
User
spacer line

Maaf gak lihat yg kema Emoticon: Party! Emoticon: Party! rin

Becik ketitik olo Ketoro

Dutchess
User
User icon of Dutchess
spacer line

On 11-10-2008 10:53 marcel70 wrote:
Om Surya

Even tussen dur,bent u Faniliy van Om Sid???

Vroeg me dit ook af. Niet familie, maar Sidia zelf.
Stijl hetzelfde, strooit ook graag met statistieken enz.., zelfde soort spelfouten.. Emoticon: Party!

Zo ja, why?
Zo neen, frappant.

Emoticon: Clown

wablief?

marcel70
User
spacer line

Dutches
Gak apa2
Kom dit ook weleens tegen in mijn Branche,Zelfde mensen die met een Alias gaan zitten werken.
Schitterend Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud Emoticon: Laugh out loud

Becik ketitik olo Ketoro

spacer line  

On 11-10-2008 11:36 Dutchess wrote:

...

Vroeg me dit ook af. Niet familie, maar Sidia zelf.
Stijl hetzelfde, strooit ook graag met statistieken enz.., zelfde soort spelfouten.. Emoticon: Party!

Zo ja, why?
Zo neen, frappant.

Emoticon: Clown

De reden is 2 delig .
1. ik heb altijd de naam Sidia gebruik , alleen begin die naam me een beetje te vervelen , en zeker omdat ik onder die naam ergens anders gestalkt wordt.

2.ik heb ook inlog problemen , kan moeilijk meer inloggen met de user naam sidia .

Nu ga ik dan mijn " echte" familienaam gebruiken .
Mijn 2de familie naam . Het heeft een strategische reden .
Je mag mij nog steeds OmSid noemen , en andere oude bekenden ook . Emoticon: Smile

De taal, shreif en steil vauten is ook mijn "trade mark " geworden .
Dus als je ergens anders iemand ziet schreiven met dezelfde kenmerken , kan je bijna zeker zijn dat het ome sid is , aka Alexander .M.I.S .Surya Atmadja.

Bokito
User
User icon of Bokito
spacer line

On 10-10-2008 22:29 senior wrote:

...

Emoticon: Confused waarom opsturen? Kon je beide helften niet gebruiken dan? Emoticon: Stupid

Nee alleen de linkerheft kon je mee betalen en de rechterhelft kon je bij de bank sparen om obligaties te kopen. Emoticon: Bye bye

Shalom

Dutchess
User
User icon of Dutchess
spacer line

shreif en steil vauten is ook mijn "trade mark " geworden .

Op dit soort fouten heb ik je nog niet kunnen betrappen.
Wel/geen d of t, of zelfs allebei of soms geen ene ene. Emoticon: Devil

Ik herhaal het maar nog een keer.
Goeie video
http://video.google.com/videop(...)=9175976647812762597

We leven in een kunstmatige wereld. Terug naar de kralen en spiegeltjes. Emoticon: Party!

wablief?

spacer line  

On 12-10-2008 10:36 Dutchess wrote:

Op dit soort fouten heb ik je nog niet kunnen betrappen.
Wel/geen d of t, of zelfs allebei of soms geen ene ene. Emoticon: Devil

We leven in een kunstmatige wereld. Terug naar de kralen en spiegeltjes. Emoticon: Party!

Dan ben je ziende blind. Emoticon: Smile
Ergens anders word ik afgereken (d / t)

In het verleden heeft Indonrsia ooit een tijd gehad dat men tijdelijk overgegaan waren op de " BARTER economie .
Men ruilt kopra of andere spullen met goederen die ze niet hebben.

Kralen en spiegeltjes kan je niet opeten , en de donkere tijden toen de blanken goud of slaven kunnen krijgen voor spiegel en kraaltjes is al lang voorbei. Emoticon: Shiny

asepers
User
spacer line

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

En het wordt allemaal nog veel erger. Met al die auto's die hier op krediet rondrijden kan het op een gegeven moment behoorlijk stil op straat worden, zeker als de benzineprijzen weer eens gaan stijgen.

Hoewel de bouwsector nu nog goed lijkt te draaien is dat ook maar uiterlijke schijn, veel blijft onverhuurd/onverkocht staan. Zelfs ruko's op A-locaties vervallen door leegstand in enkele maanden weer. Kleine dingen, maar wel een teken aan de wand als je het mij vraagt.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 08-02-2009 01:11 asepers wrote:
http://www.volkskrant.nl/econo(...)de_crisis?source=rss

Heb het artikel gelezen. Ik ben niet aangesloten of de schrijver niet.....
Het gaat ogenschijnlijk nog goed met het land. Het gemor over de prijsstijgingen van vorig jaar is vergeten. Nu de olieprijzen kelderen, dalen alle andere prijzen mee. De afgelopen twee maanden was er zelfs deflatie. De dollar is dan wel peperduur geworden, maar in eigen land is de Indonesische roepia ineens weer wat waard. Met ook nog eens een goede rijstoogst in het verschiet (februari en maart zijn de oogstmaanden en de rijst staat er prachtig bij) lijkt het land af te stevenen op betere tijden.

Welke andere prijzen dalen precies mee De rupiah ineens weer wat waard..........? Indonesië is na tien jaar nog steeds niet helemaal hersteld. Het loopt ver achter bij andere Aziatische landen, zoals Zuid-Korea, Taiwan en Japan. Maar die achterstand blijkt nu een zegen: juist de economische voorlopers krijgen de volle klappen, terwijl Indonesië redelijk ongeschonden lijkt.

Wat een onzinnig vergelijk. Misschien dat ze eerst eens met Thailand of Maleisie moeten vergelijken

Het meest optimistische geluid komt nog van econoom Simandjuntak: ‘Eén geluk is, dat je in Indonesië ook met heel weinig geld kunt overleven. Er is al gauw genoeg voor een beetje rijst en een beetje groente. En meer heb je niet nodig. Toch?’

Ik word hier een beetje ziek van...... Tuurlijk beetje rijst en groenten. Welnee joh meer heb je niet nodig, laat het `echte` leven maar over aan de rijken..................OVERLEVEN ja want leven doe je dan niet meer. En dat zegt een econoom met een waarschijnlijk heel aardig salaris dat nog niet in de buurt komt van de gemiddelde Indonesier. Gatverdamme. Oh ik moet nu ophouden voordat ik allerlei foute dingen ga zeggen.

Info about Flores? FLORES SURGA KITA - http://www.travel2flores.info

Yerun
User
User icon of Yerun
spacer line

Emoticon: Very funny wat die econoom zegt klopt in theorie wel, en daar moet deze beste man zich dan ook maar mee bezig houden; theorien, want logisch nadenken zit er verder niet in geloof ik. Emoticon: So funny

Van enige deflatie over een algemeen front is hier geen sprake inderdaad. Alles wat goedkoper is geworden zijn benzine (-25%), bakolie (-20%) en eieren (-20%), maar dit alles nadat de prijzen eerst waren verdubbeld (meer dan!) in het jaar ervoor. Bakolie deed een jaar geleden nog 6.000 per liter, dat werd tot 15.000 en is nu iets van 12.000.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

wat die econoom zegt klopt in theorie wel, en daar moet deze beste man zich dan ook maar mee bezig houden; theorien, want logisch nadenken zit er verder niet in geloof ik.

Tja, het gaat weer als van ouds: prijzen gaan omhoog in tijden dat ze omlaag moeten gaan. Waarom??? Omdat de slimme Indonesische zakenman van mening is dat de weinige kopers die nog overblijven maar moeten opdraaien voor dat omzetverlies dat wordt geleden door teruglopende verkoop. Hoewel het steeds moeilijker wordt in een economische crisis nog auto's en huizen te verkopen, gaan de prijzen in RI lustig omhoog, ondanks de enorme terugloop in de aanschaf van auto's en onroerend goed. Snapt u de logica? Ik niet.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Op 08-02-2009 15:21 schreef Anne Mieke:

...

Heb het artikel gelezen. Ik ben niet aangesloten of de schrijver niet.....

De schrijver is een oude bekende die zich ook al eens op dit forum heeft gewaagd. Toen hij er van verschillende kanten van langs kreeg, begon hij op zijn weblog http://www.volkskrantblog.nl/blog/4301 de reguliere forumbezoekers als een stel oude zeurpruimen af te doen. En natuurlijk had hij als journalist het gelijk aan zijn kant..... en niet de Indahnesia-gangers.
We zitten hier in RI al jaren opgescheept met Nederlandse journalisten die het allemaal "wel weten". Ze hebben geen boodschap van een andere medelander nodig, bij voorkeur wel van een "hoge ome" uit Jakarta (ook al liegt die de hel bij elkaar). Zowel de Volkskrant als het NRC heeft de afgelopen jaren wel duidelijk laten blijken dat hun journalistiek over RI maar zozo is. Maar het wordt gretig gelezen in patria......en daar gaat het toch om: niet om de waarheid maar om het vermakelijkheidsgehalte. Voorheen ging ik nog wel eens om met Nederlandse journalisten maar daarvan heb ik afgezien: doorgaans een onbetamelijke portie arrogantie naar de gewone medelandse burger toe. Vorige week nog een journalistiek "clubje" uit NL die het hemd van het lijf van vele medelanders vroegen, maar vervolgens weer (typisch calvinistisch Hollands) eigengereid hun eigen weg gingen (alsof ze hele Indonesische maatschappij in 1 week doorhadden): en dat krijgt krantenlezend Nederland straks op haar bord......van de experts.

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Econoom Umar Juoro van het Habibie Center, een Indonesische denktank in Jakarta: ‘Wij lopen met het herstel ver achter bij andere landen in de regio, en dat is nu onze redding. De Koreanen bijvoorbeeld hebben veel buitenlands geld moeten lenen om hun enorme groei te kunnen financieren, en die leningen breken ze nu op. Indonesië had dat punt nog niet bereikt.

Volgens de Wereldbank moet ruim de helft van de bevolking rondkomen van minder dan 2 dollar per dag. Ook de bedrijven worden aan hun lot overgelaten. Niemand kan ze helpen.Indonesië heeft het geluk dat het geen groot exportland is. ‘Export maakt maar 27 procent uit van de economie.’ Economen, en president Yudhoyono, zijn daarom optimistisch. De binnenlandse consumptie kan de economie, ook in tijden van crisis, draaiend houden. Dat lukte tien jaar geleden, toen mensen in weerwil van de crisis (Indonesische) auto’s en televisies bleven kopen, dus dat moet ditmaal ook kunnen lukken. Maar de verkopen van auto’s en motoren lopen in Indonesië voor het eerst in jaren scherp terug.

Allemaal te lezen ook in die Volkkrant volksverlakkerij krant.
Daar moet je niet zijn om je wijsheid op pijl te houden
Want er zijn mensen die denken dat ze het weten.
Er zijn nog al tegen strijdige berichten, in het verhaal op te noemen.
De wereld bank komt maar even langs met en kort berichtje van 2 dollar per inwoner per maand te verteren heeft.
Terwijl die bank de grootste financier is van Indonesië.
Maar goed wie heeft wel de wijsheid in pacht.
Ik ben zelf een kritiekaster, die het liefst hen de oren wilt wassen, zoals dat op geenStijl.nl gebeurd.
Daar ben ik een liefhebber van.
Niet van die naďevelingen die alles op hun mannier bagatelliseert. , maar gewoon recht is recht, en krom is krom mentaliteit heeft.
Daar schort het tegenwoordig veel in, in mijn eigen generatie zitten nog al naďevelingen die zich uit de naad hebben weten te werken, maar ook een heel grote groep die zich de kantje hebben afgelopen.
En die laatste groep kan je bij die groep Nijenrode kwalificeren.
Zij zijn in de jaren 70 met elkaar afspraken gaan maken, help ik jou dan help je mij.
Zo kan ik door gaan met het duidelijk maken, waar het aan schort, gewoon mentaliteit crisis.
Ze bekommeren niet meer aan werkgelegenheid, maar bekommeren zich aan, hoe hun salaris er uit moeten komen zien.

Hallo hier een verhaal van
Michel Maas
gepubliceerd op 26 januari 2009 20:06, bijgewerkt op 26 januari 2009 20:10
http://www.volkskrant.nl/buite(...)n_doet_niet_aan_yoga

Indonesische moslims mogen geen hindoe-yoga meer praktiseren. Niet-stemmen bij verkiezingen – of blanco stemmen – is eveneens ‘onrein’, en roken is dat een beetje. De Indonesische Raad van Islamitische Schriftgeleerden heeft de afgelopen dagen over deze drie ‘gevoelige’ zaken vergaderd, en ze toegevoegd aan de lange lijst van fatwa’s: verboden en geboden waaraan de Indonesische moslims zich moeten houden.

Ook hij heeft hier weer een berichtje uit gelicht die nog kant of wal kent.
Wat heeft de doorsnee mens dat bericht voor waarde.
Alleen de mensen die met Yoga iets doet, zal het wat leven, want dat gaan hun het meeste aan.
Maar de doorsnee vrouw/man heeft totaal geen behoefte dat te lezen.

Topsalarissen hard gestegen

De salarisverbetering voor de topmanagers in het Nederlandse bedrijfsleven is uitgekomen op gemiddeld 14 procent. Winsten uit opties zijn daar niet in meegenomen. Dit meldde de Volkskrant zaterdag aan ...

Zelf Rijk Worden door Floris Blom
Binnenkort fladderen de gebraden kippetjes Floris de mond binnen. Nu weet ie hoe hij grote winsten kan behalen, en dat wil hij graag delen met de lezer. ……………..enzv
Wat ik natuurlijk onmiddellijk gedaan heb. Ik ga een gouden toekomst tegemoet. De gebraden kippetjes fladderen mij binnenkort in de mond. Ik hou de lezer op de hoogte!

Zo komt er in Nijenrode een professor spreken, een guroe over de crisis die nu aan de gang is
Of hij de wetenschap in zich heeft, belachelijk voor woorden.
Als je op de site van RTL kijkt zie je verschillende berichten die nog al uit een loop van levende geld wolven, die zich op allerlei kronkels zich weten te handhaven.
http://www.rtl.nl/financien/rtlz/home/
Neen kijk rond om je heen, en af en toe naar TV programma’s die de doorsnee burger in beeld brengt, dan pas kan je een goed beeld van de menselijk vlak kennen.
Een maatschappij word gemaakt, maar ontstaad niet gewoon uit het natuur drang. Emoticon: Smile Emoticon: Confused Emoticon:

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

papaya
User
User icon of papaya
spacer line

Indonesia's promising economic outlook 2009

In the coming weeks, most corporate businesses will start preparing their budgets. Some with more extensive operations and networks have in fact started the drafting process directly after the President's Aug. 16 speech before Parliament.

During this process much time is devoted to predicting the direction of the economy. Will next year be bullish, as we are now experiencing, or will it be affected by the global downturn?

In his presidential address, President has outlined the government's predictions about next year's economic prospects. The most important number is the 2009 economic growth target: 6.2 percent. The nominal gross domestic product (GDP) has also been specified at Rp. 5,000 trillion (US$547 billion).

To compare with 2008 figures, first quarter GDP rate of growth was 6.3 percent, second quarter, 6.4 percent. The nominal GDP was Rp. 1,126.8 trillion in the first quarter and Rp. 1,230.9 trillion in the second. Will the uptrend continue until next year, or are there specific reasons to predict otherwise?

Many people are skeptical about our economy. Some of their convictions are justified, especially if we look at the pockets of poverty, especially in urban areas. However, to harp on that issue is unfair to others who are looking for a better estimation of opportunities for their business activities. Aside from being sympathetic to the poor, we have to be more balanced by assessing the situation objectively.

Predicting an economic prospect means judging the movement of the economy, a dynamic process. Successful predictions also account for which economic sectors may have better prospects than others.

Judging from previous performance, the Indonesian economy so far seems to be decoupled from world trends. Despite the economic slowdown in the US and Europe, our economy continues to show resilience.

Indonesia's previous economic performance reflects the strength of the two drivers of our growth: the population-based economy and the resource-based economy. In the population-based economy, we noted strong growth in manufacturing, such as in automotive and consumer products; property development and construction; and many others.

Apparently the rising domestic fuel prices in May did not significantly erode the increasing income of the population as a whole. Our business entrepreneurs note their expansion plans continue to yield a comfortable return. On a radio talk show I tuned in yesterday, a new and growing company, Bengawan Solo Cafe, has been able to set up 27 outlets in just four years.

Similarly Solaria, a fast-growing local restaurant chain, has expanded to more than one hundred outlets in just a few years. These are just anecdotal examples of such dynamism. The population-based economy is largely a domestic economy.

This palpable growth is not just taking place in urban areas. Many rural areas are enjoy faster development than urban centers.

Meliau, for instance, a village in Sanggau regency, West Kalimantan, used to be a backwater. With the rapid rise in the price of palm oil and increased production, the village now boasts nine motorcycle dealers.

I also believe, once the Pontianak-Tayan highway is completed, the West Kalimantan hinterland will see much faster growth and better living standards for its people. This last example reflects the strength of the second driver of the economic growth: the resource-based economy.

Taking the motorcycle dealers as an example, they will eventually drive demand at the factories in Java, thus promoting manufacturing sector growth. This shows how a sector which has received a strong pull from the population-based economy at the same time enjoyed another pull from the multiplier effects of the resource-based economy. I am sure this trend will continue.

In forecasting the 2009 outlook, I am fully aware many institutions will make conservative predictions. Unsurprisingly, the President himself predicted a growth rate of just 6.2 percent. Since the growth rate will most probably reach 6.4 or 6.5 percent for all of 2008, can we infer the President is predicting a downturn in our economy?

It's always good to hear we can boast about our performance if we attain a growth rate higher than the target. However, setting the bar too low can also be self-fulfilling. Businesspeople will use the government's figure as their reference, which means they may set their companies' targets too low.

Based on my observations visiting companies in Java and elsewhere, I can infer optimism in the field still abounds. In fact, many business owners were puzzled this year when their companies' performance far exceeded their targets. Therefore, it will be interesting to see whether these same people will repeat that mistake another year running.

From these observations, and also my own rough sectoral calculations, I am optimistic the outlook for 2009 may be slightly better than predicted by the government. Though the government-predicted growth rate for 2009 is 6.2 percent, there is a strong possibility the growth rate will attain between 6.4 and 6.7 percent.

Moreover, the nominal GDP will deviate significantly. The first and second quarters of 2008 already produced a nominal GDP of Rp. 2,357.7 trillion. Based on previous experience, the nominal GDP will continue to grow in the third and fourth quarters.

Thus, a nominal GDP of Rp. 4,800 trillion is within reach for the economy this year. This figure is 21 percent higher than in 2007. Still, judging from the rate of nominal growth in first and second quarters at 22.5 percent and 27.9 percent respectively, a rate of growth for the whole year of 21 percent remains a conservative prediction.

Therefore, the government's forecast of a nominal GDP of Rp. 5,000 trillion in 2009 will be far too low compared to what can be achieved for 2008. My own prediction for 2009 is the Indonesian nominal GDP may reach Rp. 5,500-5,700 trillion.

Thatnumber will ensure a much lower debt-to-GDP ratio, an important number for the government.

I am optimistic about the Indonesian economy going forward. Such a sizable nominal GDP would translate into about US$610 billion, far higher than the $419 billion which Goldman Sachs predicted Indonesia ought to have by 2010, to be well on its way to ranking seventh among world economic powers by 2050.

http://www.thejakartapost.com/(...)ic-outlook-2009.html

Happiness is not a destination, it's a Way of Living

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

50,527,866 topic views - 222,851 posts - 13,503 topics - 16,512 members - last post @ 17-10-2017 03:34 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

90,928,628 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com