indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Andere praat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Ja dat is het inderdaad Jan.

En het komt overal ter wereld voor.
Als deze man gelijk heeft dan zal dit voor de herstructurering van de financiele markt zijn consequenties hebben. Meer toezichthoudende partijen zal het gevolg wel zijn als iedereen de conclusie overneemt. Dokters van Leeuwen zal het druk krijgen. Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

Dutchess
User
User icon of Dutchess
spacer line

Wel achteraf gepraat, schiet je weinig mee op.
Transparantie werd al zo vaak en hard geroepen.

Je zou de fin. analisten dan ook met de beschuldigende vinger moeten nawijzen, die verzuimden door te vragen tijdens de aandeelhoudersvergaderingen, maar ook zij namen alles voor zoete koek aan. Per slot van rekening zijn ze ervoor.

Emoticon: Clown

wablief?

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Wel achteraf gepraat, schiet je weinig mee op.
Met ingang van het nieuwe jaar zullen veel mensen met pensioen niet de compensatie voor inflatie ontvangen, het minste is toch wel dat deze personen weten waardoor en niet met moeilijk te begrijpen woorden.
Al bij al is het een schandalig gebeuren en het einde is nog lang niet in zicht.
Er is gegokt met geld van de burger, het zal lang duren voordat men dit vergeten is, het ergste is dat de personen verantwoordelijk voor deze crisis nog steeds vrij rond lopen en salarissen met de nodige bonussen opstrijken waar ik kotsmisselijk van wordt.
Jan

HansvdB
User
User icon of HansvdB
spacer line

On 13-12-2008 12:33 Tuti & Jan wrote:
Met ingang van het nieuwe jaar zullen veel mensen met pensioen niet de compensatie voor inflatie ontvangen

En da's volkomen begrijpelijk, Jan, aangezien een recessie deflatie met zich meebrengt. Vind je dat pensioengerechtigden in een tijd van deflatie een deel van hun pensioen moeten inleveren?

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Opzich juist Hans.
Maar de compensatie is losgelaten niet zoals je stelt vanwege recessie.

De financiele problemen die pensioenfondsen hebben zijn andere.
In dit geval komt de recessie daarboven op.

De pensioenfondsen zijn slordig omgesprongen met de beschikbaargestelde pensioenpenningen. Daar hoeft degene die pensioenpenningen krijgt niet onder te lijden lijkt me en zou er gewoon compensatie moeten zijn. De topmannen daar strijken ook gewoon WEL hun bonussen op. Gelijke monikken, gelijke kappen.

Emoticon: Party!

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Vind je dat pensioengerechtigden in een tijd van deflatie een deel van hun pensioen moeten inleveren?
Volgens mij lees je te veel nieuws uit Nederland, met de deflatie zal het voor de burger de eerste 6 maanden niet zo'n vaart lopen, per januari 2009 wordt de rekening voor energie pittig hoger, maar zoals altijd zullen de moderne economen wel weer een formulie toepassen dat de energiekosten anders worden berekend.
Men begint in het Europa en zeker in Nederland ook te merken als de kleine man steeds maar moet bezuinigen het geld wat hij vrij kan besteden (voor mij is dat de inflatie) ook minder is.
Verder schrijft oyibo ook enkele feiten

Nog meer nieuws uit mijn geliefde Amerika:
Bron:
http://forum.indahnesia.com/topic/7166/4/

Wereldwijd slachtoffers door megazwendelaar Madoff
Uitgegeven: 13 december 2008 14:24
Laatst gewijzigd: 13 december 2008 17:10

NEW YORK - De megafraude door de Amerikaanse belegger Bernard Madoff lijkt wereldwijd slachtoffers te eisen. Madoff tilde beleggers in zijn bedrijf voor ruim 50 miljard dollar op door een piramidespelachtige zwendel. Het is een van de grootste fraudezaken ooit.
Madoff zou zijn miljardenzwendel eerst aan hen hebben toegegeven. Dat liet een advocaat van de twee broers weten aan Amerikaanse media.

Arrestatie

De 70-jarige Madoff werd donderdag gearresteerd op verdenking van grootschalige beleggingsfraude van 50 miljard dollar. Het zou gaan om een zogeheten Ponzi-fraude, een soort piramidespel van 'epische proporties', aldus de beurswaakhond SEC.
De zonen hebben volgens hun advocaat niets te maken met de zwendel van hun vader. Ook had Madoff de fraude eerder al toegegeven aan enkele van zijn medewerkers.

Nasdaq

Madoff is oud-topman van de Amerikaanse schermenbeurs Nasdaq. Hij gaf begin jaren negentig leiding aan de Nasdaq.
De fraude werd gepleegd via zijn in 1960 opgerichte hedgefonds Bernard L. Madoff Investment Securities. Hij heeft ook een adviesbureau voor beleggers, dat miljarden dollars beheert.
Bij zijn arrestatie door FBI-agenten zei Madoff dat hij verwacht naar de gevangenis te gaan. ,,Er is geen onschuldige verklaring. Het is een grote leugen. Ik heb investeerders betaald met geld dat er helemaal niet was'', aldus Madoff. Hij is aangeklaagd voor beleggingsfraude en kan daarvoor tot twintig jaar celstraf krijgen en een boete van 5 miljoen dollar.

Fraude

Een Ponzi-fraude is een piramidespelachtige zwendel, waarbij de eerste inleggers zeer hoge winsten krijgen uitgekeerd. Die worden betaald uit de inleg van investeerders die later komen. Nieuwe investeerders worden meestal overgehaald mee te doen door verhalen over de hoge winstgevendheid.
Ondertussen wordt meer duidelijk over de slachtoffers van Madoffs zwendel. Tot de grootste gedupeerden behoren de hedgefondsen Fairfield Sentry en Kingate Global Fund die voor miljarden hadden belegd bij Madoff.

De megafraude kan Spaanse investeerders meer dan 3 miljard dollar kosten. Dat meldden Spaanse media zaterdag.
Het meeste geld werd beheerd door de Spaanse bank Santander.

Banken

Ook de Franse bank BNP Paribas en de Japanse effectenhandelaar Nomura zijn waarschijnlijk gedupeerd. Andere prominente investeerders die de dupe zijn van Madoff, zijn de eigenaar van de honkbalclub New York Mets en de voormalige bezitter van de Philadelphia Eagles.

De fraude door Madoff kan een van de grootste in de geschiedenis zijn. Alleen het fraudeschandaal bij het Amerikaanse energieconcern Enron was groter. Enron stortte in 2001 in na een groot boekhoudschandaal. Daardoor ging 68 miljard dollar aan beurswaarde in rook op.

Wat nieuws van de Yanks kan het niet op de laatste tijd, erg genoeg zijn daar vaak bedrijven buiten Amerika de dupe van.
Hier gaat het over een oud topman van de Nasdaq, toch niet een kleintje op de beurs.
Te hopen is dat er niet te veel Indonesische bedrijven in het nieuws van de Yanks voorkomen, ik krijg kippevel als ik de reclames hier zie voor levensverzekeringen , de spreuken en beloftes zijn niet mis, zij geven echter maar ťťn garantie die negens beschreven staat, de gene die de polis afsluit vangt een mooie provisie en de verzekeringsmaatschappij wordt buiten een crisis als nu er altijd beter van!
Ik hoop van harte dat het nieuws over deze crisis wat meer in het nieuws komt op TV en in de krant in IndonesiŽ.

Jan

HansvdB
User
User icon of HansvdB
spacer line

[quote] On 14-12-2008 08:41 Tuti & Jan wrote: Volgens mij lees je te veel nieuws uit Nederland, met de deflatie zal het voor de burger de eerste 6 maanden niet zo'n vaart lopen, per januari 2009 wordt de rekening voor energie pittig hoger, maar zoals altijd zullen de moderne economen wel weer een formulie toepassen dat de energiekosten anders worden berekend.
Men begint in het Europa en zeker in Nederland ook te merken als de kleine man steeds maar moet bezuinigen het geld wat hij vrij kan besteden (voor mij is dat de inflatie) ook minder is.
Verder schrijft oyibo ook enkele feiten

Wederom een kweste van lezen, waarde Jan. Ik beweer niet dat er deflatie heerst, ik vraag alleen of je - net als ik - vindt dat pensioengerechtigden als er sprake is van deflatie gekort moeten worden op hun pensioen. Inflatie wordt immers gecompenseerd, en dus is het eerlijk dat de zaak wordt omgedraaid bij deflatie.
Inflatie heeft hoegenaamd niets te maken met het besteedbaar inkomen van de `kleine man' (ben blij dat je het zelf zegt, ik zou voor rechtse rakker worden uitgemaakt). Inflatie is niets meer of minder dan geldontwaarding, en heeft niets met kleine of grote mannen van doen. Je zult merken dat de recessie ervoor zorgt dat de prijzen niet zullen stijgen zodat de inflatie nul wordt. Bij verdere daling is er sprake van deflatie.
Waarom de bonussen van topmannen er door de linkse kleine lieden steeds moeten worden bijgesleept is me een raadsel (of is dat een van die feiten die oyibo beschrijft?). Al zijn die bonussen nog zo onterecht en nog zo torenhoog, ze hebben geen enkele invloed gehad op die huidige crisis. Maar tja, sommigen kunnen de zon (de surya , zeg maar) niet in het water zien schijnen

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Maar tja, sommigen kunnen de zon (de surya , zeg maar) niet in het water zien schijnen
Daar heb ik geen last van, ik kan het heel goed zien als iemand het (financieel) beter heeft als mij, waar ik wel moeite mee heb is de rijkdom die de boeven waar het hier over gaat.
Het geld wat omgaat bij corruptie en fraude wordt gestolen van de burger, die moet iedere keer weer opdraaien voor zaken zoals nu de crisis en als ik het nieuws moet geloven moeten er nog flinke klappen komen, waarschijnlijk ook in Indonesie.
De Indonesische Rupiah heeft het meer dan zes jaar vol gehouden om in de buurt van IDR9.250 t.o.v de Us-dollar te blijven, dat het nu 25% om meer verschilt in zo'n korte periode is voor mij geen goede zaak.
Wij als buitenlander die hier wonen hoeven momenteel niet te klagen, maar voor hoe lang is dat?
Jan

HansvdB
User
User icon of HansvdB
spacer line

On 14-12-2008 09:46 Tuti & Jan wrote:
Het geld wat omgaat bij corruptie en fraude wordt gestolen van de burger, die moet iedere keer weer opdraaien voor zaken zoals nu de crisis

Jan, er zit van `de burger' noch van jou ťťn cent bij. De aandeelhouders zijn degenen die die bonussen en gouden handdrukken goedkeuren en betalen, jij niet. En de burger draait er niet voor op. Hij heeft er meer onder te lijden dan Bill Gates, maar dat is altijd zo. Ik vond het dan ook uiterst vreemd dat al je linkse vriendjes op hun achterste poten stonden toen de reddingsplannen van de diverse overheden bekend werden gemaakt. Zonder die financiŽle injecties zou jouw kleine man het nog veel moeilijker krijgen.
En IndonesiŽ, tja. Net als de arme man de grootste klappen krijgt, zullen ook de armste landen het het hardst te verduren krijgen. Dat lijkt leuk voor `ons' (inkomen in Ä), maar als het hier een puinhoop wordt, eventueel met Griekse toestanden, geef mijn portie dan maar aan fikkie.

spacer line  

On 14-12-2008 09:21 [url=http://forum.indahnesia.com/profile/3653/]HansvdBAl zijn die bonussen nog zo onterecht en nog zo torenhoog, ze hebben geen enkele invloed gehad op die huidige crisis. Maar tja, sommigen kunnen de zon (de surya , zeg maar) niet in het water zien schijnen

Kijk naar de voorbeelden van Albert Heijn , bijna failliet , van Fortis , en vele andere bedrijven.
Door schaalvergroting die vaak gekooppeld is met de beloning van Raad van Besturen , en met medeweten van RvC gaan bedrijven doorgroeien tot onwerkbare molochen .
Heb ik zelf gemerkt in mijn oude bedrijf , van wereldranking no 10-11, de grootste Nederlandse multinational in de branch met toen jaarlijkse winst van 4,5% (moet 6% worden) werden we gedwongen door onze moederbedrijf (de grote 3 van NL) om een grotere buitenlandse branchegenoot over te nemen .Binnen 1-2 jaar zijn we failliet VERKLAARD dmv sterfhuisconstructie.
Als oud O.R lid van dat bedrijf sta ik gewoon vreemd te kijken .
De toverwoord is groeien , hoe groter de Groep wordt hoe groter de bonus .

Zelfs bij gezondheidsorganisaties gebeurt het ook .
Kleinere ziekenhuizen , bejaardentehuizen worden bij elkaar geveegd , tot onwerkbare giganten.
Mensen worden overbodig , als pionen op een schaakbord , niet alleen de medewerkers , maar ook de clienten .
En hoofden , directeuren die niet zijn meegegroeid zoals veredelde ziekenverzorgsters, verpleegkundigen , of mensen die de capaciteien niet hebben .
En ze verdienen echt behoorlijk veel .
Dat heb ik gehoord van mijn vrouw die in de bejaardenzorg werkt , al 32 jr bij dezelfde baas , en ook ooit O,R lid geweest.
Het is gewoon graaien en graaien ,al dan niet met bonussen.

bisa dicek of makemyday .

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Dat er geen cent van de burger bij zit?

Ehm, voor hoeveel geld heeft Bos ABN Amro ook alweer gekocht?
En dat slechts als voorbeeld. Surya komt met de gezondheidszorg.

Ik ken er nog wel een paar. En daar zijn wel zeker belastingpenningen voor gebruikt.
Volgens mij ier niets "links" aan deze opmerking. Of gaat Bos nog vorderen bij Rijkman Groenink? Geloof het niet. Emoticon: Party! Bovendien ben ikzelf nou niet bepaalt links te noemen.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Jan, er zit van `de burger' noch van jou ťťn cent bij
Dan heb je het weer helemaal mis, ik laat mijn reserves (spaarpot) voor de oude dag beheren door de Rabobank, notabene de bank die het meest solide blijkt in Nederland, ik zal hier niet schrijven hoeveel mijn verlies is in Euro's, in procenten is het meer dan 15% ( na zeven jaar looptijd) en dan is het overgrote deel van dat geld niet belegd maar een spaarrekening.

Er zijn nogal wat gemeentes die meenden hun geld te moeten vast zetten in IJsland omdat het meer op zou brengen, waarvan is dat geld, voor mij overduidelijk van de burger , die mag nu opdraaien voor het tekort in de bewuste gemeentes, toen er bonnussen werden verdeld omdat die ambtenaren zo goed waren geweest voor de gemeente wist die burger nergens van.
Ik vraag me af of de vertegenwoordiging van de burger (gemeenteraad) wel afwist van deze praktijken.
Als ik een IndonesiŽr die een beetje verstand heeft van zaken deze geschiedenis vertel kijkt hij/zij mij aan of ik ze wel allemaal op een rijtje heb!
Wat ik hier allemaal schrijf heeft helemaal niets van doen met mijn politieke voorkeur.
Heel duidelijk is dat de nieuwe generatie economen er een puinhoop van hebben gemaakt omdat ze gewoon te veel hebben gekeken naar de Yanks, dat was het Walhalla op dat gebied, wij in Nederland waren maar prutsers!
Jan

HansvdB
User
User icon of HansvdB
spacer line

On 14-12-2008 11:00 Tuti & Jan wrote: Dan heb je het weer helemaal mis, ik laat mijn reserves (spaarpot) voor de oude dag beheren door de Rabobank...Er zijn nogal wat gemeentes die meenden hun geld te moeten vast zetten in IJsland omdat het meer op zou brengen...

Maar dat heeft toch allemaal niets te maken met de bonussen van topbestuurders (tobbestuurders?)?
Waar jij je geld vastzet. is jouw verantwoording.
Het IJsland-gedoe is een gruwelijk fout van de gemeentes/provincies. Die zijn gekozen, misschien wel door jou. De kiezer stemt verkeerd, de kiezer moet dokken. Een bedrijf doet het verkeerd, de aandeelhouder moet dokken. Echt moeilijk is het niet.

Tuti & Jan
User
User icon of Tuti & Jan
spacer line

Die zijn gekozen, misschien wel door jou
Ik heb aan die bonussen zeer zeker een (kleine) bijdrage geleverd, dat mag voor mij als ik er ook goed mee ben, als zij het verprutsen is een bonus niet op zijn plek, zo gaat het in het normale bedrijfsleven ook.
Ik woon al meer dan 6 jaar in IndonesiŽ, dus ik heb geen enkel gemeenteraadslid mijn stem gegeven, mijn vraag is of de gekozen gemeenteraadsleden wel afwisten van deze gang van zaken, ik vrees van niet.
Ik heb bij een ander topic al eens aangehaald waarom er zoveel ambetaren op wachtgeld zijn gezet omdat ze niet overweg konden met de nieuwe economie, is mij ondertussen volkomen duidelijk waarom.
Toevallig heb ik een drietal van deze mensen mogen ontmoeten in IndonesiŽ, gewoon fijne personen in de omgang, waarom ze niet meer paste in het nieuwe beleid was toen een vraag voor mij, nu weet ik ondertussen beter.
Salam,
Jan

Dutchess
User
User icon of Dutchess
spacer line

'Het hoofd koel en de voeten warm'
door Anita de Haas. dinsdag 23 december 2008 | 03:40

TILBURG; - Nederland moet het deze weken doen zonder het commentaar van professor Sylvester Eijffinger.

Voor de Tilburgse monetair econoom is de schoolvakantie van zijn dochter heilig. Dus is hij er even tussenuit en 'ook echt niet bereikbaar'.

De kredietcrisis slokte hem de afgelopen drie maanden helemaal op. En hem niet alleen. Maar geen van zijn collega's voorzag het nieuws van commentaar in krant, op radio en tv zoveel als hij. Honderden media-optredens heeft hij achter de rug. En dat naast zijn gewone werk als hoogleraar en bestuurslid van het in Tilburg gevestigde European Banking Center.

De Volkskrant portretteerde hem als een van de Grote 4 in Nederland. Hij bemant het economenpanel van Business News Radio en is als enige wetenschapper naast drie oud-bankiers, gevraagd zitting te nemen in de Adviescommissie Toezicht Banken.

Toch lijkt hij niet onder de hectiek te lijden. "Ik ga er nogal ontspannen mee om." Het lidmaatschap van de Adviescommissie Toezicht Banken noemt hij 'een hele eer'. "Hoe vaak krijg je de kans om de contouren van een nieuw bankwezen te ontwerpen?"

Wekelijks spreekt de commissie elkaar in Amsterdam en daar tussendoor hebben ze gesprekken met bestuurders van grote en middelgrote banken en toezichthouders. Het advies moet eind maart/begin april klaar zijn en zal antwoorden moeten geven op vragen als: Wat is er mis, wat ging er fout, hoe dat te verbeteren, hoe omgaan met risico-management, de rol van de raad van commissarissen, de beloningsstructuur etc.?

Eijffinger: "Het is heel gevoelige materie. Het gaat om zelfreflectie en zelfregulering. Omdat ik volkomen onafhankelijk mijn werk wil doen en me niet in compromitterende situaties wil begeven, doe ik dit onbezoldigd. Het is mijn bijdrage aan de publieke zaak."

Prof. Arnold Heertje noemde hem in een column in een landelijke krant 'de enige econoom die het verdient in deze commissie te zitten, omdat hij steeds de zaken in het juiste perspectief zet'.

Eijffinger noemt het zelf: 'het hoofd koel en de voeten warm houden'. "Ik probeer rustig, evenwichtig en analytisch te blijven. En ja, ik lees en hoor ook onevenwichtige, wilde en zelfs foute uitspraken. Dat moet je in een situatie als nu niet doen. Ik voel me verantwoordelijk voor ieder woord dat ik zeg."

Nakaarten is met Eijffinger meer 'bijpraten', want de kredietcrisis woedt nog altijd in volle omvang. Op 1 oktober zei hij in een interview met deze krant: 'De eindfase van de crisis is nu begonnen'.

Wat de financiŽle crisis betreft is het ergste volgens hem nu wel geleden, maar de effecten ervan op de reŽle economie baren ook hem zorgen. Zeker na analyses in 'ons exportland' Duitsland waar men uitgaat van een krimp van minimaal 2 procent.

"We gaan twee moeilijke jaren tegemoet. Een forse recessie in 2009 en een nulgroei in de eurozone in 2010. In de VS zijn recessies kort en diep (de V-vorm). In Europa zijn neergangen minder diep, maar duren ze langer (de U-vorm). Dat komt omdat ons sociale zekerheidsstelsel klappen opvangt en onze arbeidsmarkt niet zo flexibel is als in de VS.

"Anderzijds zullen wij door verstandig beleid van de Europese Centrale Bank (ECB) niet zo'n hoge inflatie hebben en zal de VS op zijn beurt op exportgebied gaan profiteren van een lagere dollar. Met zo'n exportvoordeel ben je de recessie eerder de baas."

Toch zal Europa door de globalisering niet ontkomen aan effecten van een naderende hoge inflatie in de VS. De Centrale Bank heeft er de geldhoeveelheid opgeblazen van 800 miljard tot het drievoudige en meer. Dat zal in 2010/2011 tot een inflatie van 6 a 7 procent leiden, verwacht Eijffinger.

Hij noemt Europa een 'eiland van monetaire stabiliteit'. "Je ziet de Denen en Engelsen nu nadenken over toetreding tot de eurozone. Zonder de euro hadden wij nu ook een valutacrisis gehad."

Ook het rentebeleid van de ECB vindt hij veel verstandiger dan dat van de Amerikaanse Fed, die de rente heeft verlaagd naar 0 tot 0,25 procent. "Je moet altijd zorgen dat je wat over hebt. In de VS kun je nu de vergelijking trekken met een western: de cavalerie is omsingeld door boeven en heeft alle munitie verspeeld."

Op de vraag wat er moet gebeuren om ķit de crisis te komen laat het antwoord van Eijffinger niets aan onduidelijkheid over. "Pas als de banken elkaar weer vertrouwen en weer aan elkaar uitlenen. Dat is de basis van alles."

Zijn recente pleidooi bij de ECB om het voor banken onaantrekkelijker te maken hun geld (tientallen miljarden) daar veilig te parkeren, blijkt niet aan dovemans oren te zijn gericht. De ECB vraagt nu 2,5 procent en geeft nog maar 1,5 procent. "Een goede maatregel om het interbancaire geldverkeer los te trekken. En als dit niet helpt moet de ECB het gewoon nůg onaantrekkelijker maken om als spaarbank van de banken te fungeren."

wablief?

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Aha, nou ben ik geen professor.
Deze man kan best gelijk hebben. Banken hebben zeker een rol.

Onderschatting van consumentenvertrouwen is wat vergeten is.

En hoe leg je zoiets uit?
Net als een paard waarvan je weet dat hij dorst heeft en je zet hem een flinke bak water voor en hij wil toch niet drinken. Ik heb geen last van de credietcrisis. Gelukkig maar moet je dan maar denken. En ook wacht nog even met het uitgeven. Ik weet overigens wel waarom. Omdat het goedkoper kan dan "iets" nu is.

En dan de uitspraak over de FED en de ECB, lekker makkelijk.
De ECB kan deze positie innemen. De FED niet. Want die kan de komende klappen nog opvangen bovenop de klappen die ze al hebben gehad.

En de opmerking over de valutacrisis is natuurlijk maar voor een deel valide.
Dat de Britten een probleem hebben dateert niet van 2008 maar van ver daarvoor.
We hebben regeringen gehad die geprobeerd hebben zoveel mogelijk kosten te drukken of begrotingen hebben bijgesteld.

Dat is dan nu de meevaller.

Het interbancaire geldverkeer komt pas opgang als de consument uit gaat geven.
En niet een minuutje eerder. De bank is slechts een bijstaander in het uitgave patroon van de consument. En kan reageren op een behoefte. Ik ben het wat dat betreft niet eens met deze meneer. Het is de consument die het vertouwen geeft en neemt. Wat er en passant ook nog vergeten is dat het vertrouwen in banken een flinke deuk heeft opgelopen en banken opeens veel uit de kast halen vertrouwen terug te winnen.

Zie de tegemoetkoming van de spaarregelingen, opeens kan er wel gecompenseerd worden.

Ik ben een gewone consument, maar van mij krijgt een verzekeraar en bank geen muntje meer als ze weer eens met een spaarregeling komen, en zo denken er dus velen. Een hoop poeha als iemand een lening wil, voor huis, auto, nempot wat.
Maar hoe vertrouwenswaardig zijn banken eigenlijk? Nou, simpel , niet.

Wouter gooide Nederlandse miljarden Europa in, met dank aan het vorige bestuur van deze bank.

Voor dat deze bank een muntje spaargeld van mij krijgt mogen ze eerste laten zien hoe vertrouwenswaardig ze zijn. En dat is voorlopig niet.

Consument? Die kijkt eerst nog even uit z'n doppen. Emoticon: Party!

Dutchess
User
User icon of Dutchess
spacer line

Het interbancaire geldverkeer komt pas opgang als de consument uit gaat geven.

Vooral de amerikaanse consument, maar deze is zich wss een hoedje geschrokken. Maar even 20 Januari afwachten. Niet dat er wonderen komen, maar we kunnen toch niet in die eeuwige impasse blijven?

Ook bij Boris dus doffe ellende.

Suddenly, Russia stands out as one of the countries likely to be worst hit by the international financial crisis, although it entered the crisis with huge budget and current account surpluses since 2000 and the third-largest currency reserves in the world. It would be unfair to blame only international markets, as Prime Minister Vladimir Putin does, considering how flawed his own economic policy is.

Apart from Russia's excellent fiscal policy, just about everything has been wrong with the country's economic policy since authorities arrested former Yukos CEO Mikhail Khodorkovsky in October 2003. Shortly after this, Yukos was confiscated. The only significant short-term relief is to free the ruble so it can depreciate. Apart from the fall in oil and other commodity prices and the international liquidity squeeze, Putin has caused the lion's share of the country's current economic problems.

Initially, Russia was hit with a huge exogenous shock when its terms of trade deteriorated sharply because of the sudden fall of oil, gas, metals, and other global commodity prices. With current commodity prices, the country's exports next year could plummet by some 40 percent in current dollars, or by $200 billion. Budget and current account surpluses will quickly turn into deficits.

Russia is praised for its large currency reserves and its limited domestic leverage, but it suffers from minimal domestic financial intermediation because inept state banks dominate the financial market. The state takes money out of the country, while its big corporations are forced to borrow abroad, maximizing their currency risk. If Russia had privatized its banking system as most other post-Soviet countries, its companies would suffer from fewer currency risks.

Putin's chief project has been to develop huge, unmanageable, state-owned mastodons, considered "national champions." They have stalemated large parts of the economy through their inertia and corruption while impeding diversification. In addition, they have financed themselves with foreign loans rather than equity, and this has aggravated the country's currency risks.

Russia's nationalistic energy policy after 2003 has stalled the development of major new energy investments (apart from the Sakhalin projects, which date back to the Boris Yeltsin era). Gazprom and Rosneft have financed themselves with foreign debt rather than with equity capital, accounting for almost one-fifth of Russia's corporate foreign debt of $490 billion. Gazprom's aggressive pricing and delivery disruptions have scared away customers, reducing the demand for its gas.

Huge public funds are being diverted to state corporations, which either hoard the money or siphon it off. In their new book, Putin and Gazprom, Boris Nemtsov and Vladimir Milov have offered a staggering and credible account of how Putin and his friends pilfered assets of $80 billion from Gazprom during his second term as president. Investors have taken notice, slashing Gazprom's market capitalization from $350 billion last spring to $70 billion at its nadir. Although Russia is the 46th-richest country in the world in per capita terms, it is ranked 147 out of 180 countries on Transparency International's corruption perception index for 2008. Only Equatorial Guinea is both richer and more corrupt than Russia.

Under Putin, transparency has systematically been reduced, and we no longer dare to trust the government's public statements on its currency reserves. Officially, they have declined by $163 billion, or 28 percent, from $598 billion in early August to $435 billion in early December. But when Vneshekonombank was given $50 billion of state reserves to help Russian oligarchs with refinancing, nothing was deducted from the official reserves as it should have been. In an article on Gazeta.ru on October 24, Alexei Mikhailov plausibly claimed that another $100 billion or $110 billion of "other reserves" had been transferred to the banking system and were nothing but rubles. To my knowledge, no official denial has been issued. If that is correct, the reserves have fallen by more than half to less than $300 billion, but the government sheds no light on this.

Russia's largest corporations have turned out to be much more leveraged than anybody had thought. The government has made clear that it will refinance their foreign loans to secure "strategic" ownership. So far, $13 billion has been paid, out of which United Company RusAl has received $4.5 billion and Altima $2 billion, but such private pledges are huge. Vneshekonombank has $37 billion left to spend, but it has already asked for $30 billion more from the government, and more is likely. Thus, Russia can swiftly lose more than $100 billion of reserves.

Putin has persistently denied that anything is wrong with the country's economic policy, while everything but its fiscal policy has been wrong. Domestic and foreign businesspeople realize that he does not talk about reality, which undermines confidence in the Russian market. Without free public debate, rational policy decisions are unlikely.

Incredibly, the government is repeating its mistake from 1998 to maintain a pegged exchange rate in the face of falling commodity prices. Until this summer, this policy provoked speculative capital inflows that boosted the money supply excessively and propelled inflation to 15 percent. Now, the pegged exchange rate, which is probably overvalued by up to 25 percent, promotes speculative capital outflows, quickly reducing the currency reserves. Devaluations in very small steps only convince the market that a major depreciation is inevitable. The coming combination of loose fiscal policy, negative real interest rates, current and capital account deficits, and an overvalued ruble is unsustainable. The incentives for capital flight are overwhelming.

The global economic crisis is testing Putin's system. He has undermined the ground under the house Yeltsin built, transforming the country into a house of cards ready to tumble. He has wasted the oil wealth rather than investing it in infrastructure, health care, education, and law enforcement reform. Russia needs fundamental change; above all, it needs to uprootóor at the very least containóthe country's pervasive corruption, which has gotten markedly worse under Putin. Nothing would serve the country better than the retirement of the failed prime minister, but that is evidently not in the cards.

One of the few policy measures that can be undertaken with Putin still in power is to let the ruble float freely, move to inflation targeting, and boost interest rates to positive real interest rates. A commodity-exporting country needs to let its exchange rate float up and down with global raw material prices to balance its foreign payments. At present, all speculators sensibly bet on a ruble devaluation, just like in 1998, which quickly depletes the country's currency reserves. When the ruble is allowed to float, it is likely to plummet. But after that, nobody knows whether it will rise or fall, and this will reduce speculation and losses of currency reserves.

Does anybody still believe that Russia's economy will grow in 2009?

wablief?

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Nou Dutchess,
Knap werk, bijna de cirkel rond maar nog niet helemaal.
Shakalin 1 en 2 zijn nagenoeg dood na Putins laatste stunt.
Gniffelend kijk ik in iedergeval naar de Russische pogingen er een succes van te maken, kans hierop nul. In omvang zullen Shakalin 1 en 2 niet groot genoeg zijn het Putin gat dicht te gooien. Georgie was wat dat betreft slecht getimed en heeft nogal wat financiele consequenties. Nog los van de Russische nederlaag, die nu nog amper zichtbaar blijkt. Dat duurt nog een jaar of wat voor dat die betekenis werkelijk duidelijk is in Energie strategisch opzicht. En dan zeker een Putiniaanse blunder van mega omvang. Daar merken de burgers echter weinig van. De zoete koekjes komen iets aan de late kant. Oblama zal zich weinig gelegen laten aan de Russen en dat was dan de volgende Putiniaanse vergissing. Die nog wel eens duurder kan blijken dan nu de tussenstand op te maken in de biljoenen Euro's of dollars. Die vergissing die nog wel eens in de komende jaren van historisch belang kunnen blijken te zijn. Daar is het nu misschien te vroeg voor, maar deze vergissing kan wel eens van doorslaggevend belang blijken te zijn voor de Euro in de komende jaren.

De Russische interne markt is nauwelijks of niet. Mede door de toegestane corruptie is er een rijke beperkte groep met een middenklasse die niets kan.

Eigenlijk moet de situatie zoals nu behouden blijven.
Met Putins aan de macht die Rusland er van weerhouden een wereldmacht te zijn.
Hoe sneller de hele Russische toko inelkaar valt hoe beter, vanuit een menselijk oogpunt. Een georganiseerd Rusland is nog veel gevaarlijker.

Ik mis Dutchess nog eigenlijk maar 2 items meer die bepalend zouden kunnen zijn in de crisis. Van de Russen hoeven we niets te verwachten aan steun. De Russen zijn nauwelijks speler in de financiele crisis uit meerdere oogpunten.
Ze zijn slecht slachtoffer, en dat in meerdere opzichten. Zo snel ze de dollar loslaten kunnen ze wel een rol spelen, alleen simpel gesteld, dat gat kunnen ze nu zelf niet opvullen. Dat kan nog komen. En.............Putin is er gek genoeg voor, een kat in het nauw maakt rare sprongen. In de financiele crisis is Putin echt bijna kampioen.

Dutchess
User
User icon of Dutchess
spacer line

Oh, ben iets heel belangrijks vergeten..

Merry Xmas aan alle forumleden:

Emoticon: Party!

wablief?

zieleffe
User
User icon of zieleffe
spacer line

Dutchess er is een speciale topic voor geopend Foei Dut

http://forum.indahnesia.com/to(...)elukswensen_2008.php

Verdediging is de ruiter van kritiek--- *O* --,Het doel heiligt de middelen

Dutchess
User
User icon of Dutchess
spacer line

Tis te zot of te bot met de banken..

http://www.bnr.nl/static/jspx/(...)engte=15&titel=Titel

wablief?

Dutchess
User
User icon of Dutchess
spacer line

Sorry, foutje...

Emoticon: Smile

wablief?

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

72,308,976 topic views - 232,733 posts - 13,675 topics - 22,507 members - last post @ 18-06-2019 06:27 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2019
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

119,587,217 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com