indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

reuveul
User
User icon of reuveul
spacer line

hallo, hebben jullie ook last van een zere buik in indonesiŰ,ik ben er 4 wkn geweest waarvan 2 met een zere pens ,ik heb er poeder dranken voor gekregen van mijn schoonmoeder.(koepoe koepoe)
zou het aan het klimaat verschil kunnen liggen.
want water heb ik uit een flesje gedronken dus daar ligt het niet aan.

wat is jullie ervaring hiermee?

vr gr rob

like to live in ID,but it takes a while to get there

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Hoi Rob,

Je bent zeker niet de enige met die problemen. Wat je er ook aan doet, iedereen krijgt er vroeg of laat mee te maken in de tropen. Wel kan je zoveel mogelijk op een aantal dingen letten om het ergste te voorkomen. Nooit ijs in dranken gebruiken (tanpa es) want je weet nooit van welk water dat gemaakt is. Ik ga zelf nooit "masakan padang" eten. Daar krijg je verschillende schaaltjes sterk gepeperde gerechten geserveerd en wat niet gegeten wordt gaat weer achter een glazen vitrine voor de volgende klant. Het aantal vliegen dat hiervan meegenieten is groot. De keren dat ik er wel at kreeg ik ook last de volgende dag. Wel probeer ik dagelijks veel witte rijst te eten. Ik heb persoonlijk het idee dat dat een soort buffer geeft in de maag. Verder ORS gebruiken bij diaree en overmatige transpiratie. Dit is een zout/glucose mengsel dat in (mineraal) water opgelost moet worden. Imodium of loperamide is een paardemiddel. Het stopt, maar neemt niet de oorzaak weg.

Jan

gcarliez
User
spacer line

Ik zou ook de bakso laten staan. Elke keer dat ik daarvan -op straat at - heb ik het met twee dagen buikpijn moeten bekopen. Ik heb geleerd dat als je wilt eten, je vooral moeten kijken of er veel mensen zitten. Veel mensen, dan betekent het dat het eten goed en vers is, omdat ze geregeld nieuw moeten halen. Op die kun je ook een goed Padang-restaurant uitzoeken, een persoonlijke favoriet.

vr. gr. G

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

Ok, mijn visie ook.

Afgelopen augustus (2003) ben ik ook goed ziek geweest van iets, wellicht de kopi tubruk om 1 uur in de nacht op het strand van Parangtritis, maar dat is moeilijk na te gaan.

Wat ik niet doe? Eten van schaaltjes die al klaar staan (Padang idd.)

Wat ik wel doe? IJs eten, van die lekkere grote stukken ijs. Een scheut thee erbij, 3 scheppen suiker en drinken maar. Eten aan de straatkant doe ik ook bij tentjes waar niemand zit. Ben ik tenminste meteen aan de beurt.. ( Emoticon: Wink )

Als ik ziek ben/wordt? ORS. Imodium stopt inderdaad de diarree, maar daarmee ben je nog niet van de bacterien af die je ziek maken. Wordt je erg ziek, zoek dan een dokter, want uitdroging is geen lol, zeker niet op je vakantie, ondanks het feit dat je de kosten vast wel terugkrijgt van je verzekeraar. De vakantiedagen krijg je er niet mee terug.

Jeroen
Administrator
User icon of Jeroen
spacer line

On 22-08-2004 10:49 gcarliez wrote:
Ik zou ook de bakso laten staan. Elke keer dat ik daarvan -op straat at - heb ik het met twee dagen buikpijn moeten bekopen.
vr. gr. G

bakso heb ik nooit problemen mee. Waar zou het verschil in zitten? Het vlees misschien? Ik heb trouwens wel een sterke maag, dus dat zal ook wel schelen natuurlijk.

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Met mi bakso heb ik ook nooit problemen. Maar ik eet nooit van de straat. Wel eens gezien hoe een bord daar gewassen wordt? Die gaat in een emmer met kaliwater dat de hele dag gebruikt wordt.

reuveul
User
User icon of reuveul
spacer line

wat ik daar dronk was pocari sweet dat was het enige wat ik dronk,en ik at pop mie,
van de geur van van het eten kreeg ik al een vol gevoel van ,wat jammer is want ik eet graag het eten daar,en vooral van mijn schoonmoeder,vooral pittig hou ik van ,maar misschien heb ik het
gekregen van het zwembad water in modern land.(tangerang)

vr gr rob

like to live in ID,but it takes a while to get there

dangdude03
User
User icon of dangdude03
spacer line

Pleister voorkomt reizigersdiarree

WASHINGTON - Een pleister met vaccin heeft meer dan 70 procent van de mensen die een bezoek brachten aan Mexico en Guatemala tegen reizigersdiarree beschermd.
Dat hebben wetenschappers donderdag naar buiten gebracht in het Britse geneeskundetijdschrift The Lancet. Zelfs al raakten bezoekers ge´nfecteerd, dan voorkwam de speciale plakker de ernstigste variant. "Het is een van meest opwindende ontdekkingen op het gebied van reizigersmedicatie", aldus een van de onderzoekers van de Universiteit van Texas in Houston.
Het naaldloze vaccin beschermt toeristen tegen Escherichia coli bacteriŰn. Die kunnen vier tot vijf dagen ellende veroorzaken met onder meer misselijkheid en buikkrampen.
Reizigersdiarree wordt in de Zuid-Amerikaanse landen ook wel 'de wraak van Moctezuma' genoemd, naar de leider van de Azteken die door de Spaanse kolonisten werd verslagen in de zestiende eeuw.

(bron: ANP)

Als deze nieuwe ontwikkeling voor de reiziger beschikbaar is ga ik het meteen testen op mijn volgende trip. Als iemand weet wanneer en waar deze pleisters verkrijgbaar zijn hoor ik het graag.

mzzl, Jan

pak ronald
User
User icon of pak ronald
spacer line

wat veel voorkomt bij reizigers in Indonesia is intolerantie (iNIET allergie) voor het verzhoogde zwavelgehalte in ongeveer alles. Het nivo van zwavel is ruim te weinig om giftig te zijn, en men kan er aan wennen, vandaar intolerantie.
Ook het flessenwater heeft vaker verhoogd zwavel.

Op zich niet erg, en men kan eraan wennen, maar de combinatie met ander eten, warmte ed is toch niet echt fijn. Het is dus een soort reizigersdiarree, maar eentje die veroorzaakt wordt doordat de darmen last hebben van de zwavel.

Bon: internis van het havenziekenhuis rotterdam

Ga staan waar geen plek is om te staan.

Pamelabak
User
spacer line

Ik moet zeggen dat wij vreselijk veel geluk hebben, want we hebben nooit last gehad van onze buiken en magen (even afkloppen). We reizen toch al jaren door verschillende landen. Wij letten wel heel goed op met wat wij eten, wassen heel vaak onze handen, tandenpoetsen doen wij met flessenwater, eten nooit zelfgemaakt ijs, eten ook nooit iets wat met leidingwater wordt gespoeld en nemen nooit ijsklontjes in onze limonade. Ik was fruit e.d. altijd af met flessenwater. En wat gekruid eten betreft; wij zijn gewend heel kruidig te eten (heel erg pedis).
Pamela

AnisJ
User
User icon of AnisJ
spacer line

• Bij producten met prote´nen/eiwitten moet je jezelf aanwennen na een maaltijd altijd papaya danwel anannas te eten, in deze vruchten zitten enzymen als papa´ne en brom´ne die helpen bij de vertering van deze eiwitten/prote´nen (en bacteriŰn .... Emoticon: Wink )

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

pak ronald
    User
    User icon of pak ronald
    spacer line

Anis. Klopt. Nadeel is alleen dat je van stukje bedroven papaya nog zieker wordt. Maar ja, bedorven Papaya is wel gemakkelijker te herkenen.
    foute mango daarentegen..........daar kan je erg ziek van worden

Ga staan waar geen plek is om te staan.

spacer line  

Norit, als ik diaree of buikkrampen heb gaan er gelijk een stuk of 10 norit pillekes in.
    Is eigenlijk gewoon koolstof en neutraliseerd alles wat fout is.
    Je kan er zoveel van nemen als je wilt, is niet giftig. Mijn vader at vroeger gewoon houtskool als ie is ziek was.

En inderdaad, bij overmatig zweten of diaree veel pocari sweat drinken, werkt een beetje als die ORS waar dangdude het over had.

Ik werkte is een keer in een fabriek als een sauna en na een paar dagen begon ik me zwak en ellendig te voelen. Ik dronk wel veel water maar dat hielp niet.
    Totdat ik regelmatig Pocari sweat begon te drinken, ik voelde me gelijk een stuk beter.
    Door zweten verlies je vocht maar ook een hoop mineralen en die krijg je niet terug met gewoon water.

Die ORS kan trouwens ook gewoon zelf maken, glas water, theelepel zout, en dan aanlengen met suiker totdat je de zout niet meer proeft, is ook een geweldig middel tegen een kater als je dat samen met een paar flinke glazen water drinkt voordat je gaat slapen na een gezellige borrel avond. Emoticon: Stupid

Greetz

kiwimave
    User
    User icon of kiwimave
    spacer line

On 12-06-2008 14:43 dangdude03 wrote:
    Pleister voorkomt reizigersdiarree

...

(bron: ANP)

Als deze nieuwe ontwikkeling voor de reiziger beschikbaar is ga ik het meteen testen op mijn volgende trip. Als iemand weet wanneer en waar deze pleisters verkrijgbaar zijn hoor ik het graag.

mzzl, Jan

Nog ff wachten Jan, dit is pas een zogenaamde fase II studie, duurt nog zeker 5-10 jaar voordat het op de markt (in de VS is)

Overigens is het uitstekend om pocari sweat of gatorade te drinken bij diarree. Zit ongeveer hetzelfde in als zakjes ORS alleen wordt het wat duurder verkocht.

Gracias. Sama sama

daft_punk
    User
    spacer line

lauwe rode wijn werkt ook ! En cola zonder prik idemdito

dangdude03
    User
    User icon of dangdude03
    spacer line

Ik weet Anis dat ananas en papaya weldadig werken na een overvloedige maaltijd, mogelijk worden deze vruchten daarom ook vaak samen met banaan in blokjes als dessert geserveerd in de toeristengebieden.

Ja DG 1000, norit kan zeker goede diensten bewijzen, ik heb altijd een voorraadje bij me. Dat van houtskool heb ik ook wel eens gehoord. Toch was ik op mijn laatste trip zo ziek dat norit ook niet meer hielp. Pas nadat ik Imodium had geslikt ging het weer beter met me. Dit middel gebruik ik normaal alleen als er gereisd moet worden (wanneer je niet ieder moment de kamar kecil op kan zoeken)
    Mogelijk is het drinken van Pocari Sweat beter dan regelmatig ORS te gebruiken. Althans, ik hoorde van een rode kruis medewerkster op Nias dat het gebruik van ORS alleen beperkt dient te worden tot die momenten dat er van langdurige diarree sprake is. Het middel zou anders te belastend zijn voor de nieren.

Jammer Kimi dat die pleister nog in de beginfase zit; als ik te oud ben om te reizen zal een en ander wel voor elkaar zijn neem ik aan Emoticon: Cry

JohanN
    User
    User icon of JohanN
    spacer line

Hoi jan, ik zie het nog steeds als de goedkoopste vorm van afvallen en doe dus niet aan medicijnen als ik aan de race kak ben. Emoticon: Wink

Begin de details te vergeten

dangdude03
    User
    User icon of dangdude03
    spacer line

Inderdaad Johan, voor veel mensen zou een tripje IndonesiŰ beter zijn dan een Sonja Bakker kuur. Ik heb dat echter niet nodig en ben wel eens als een lopend geraamte thuis gekomen. Emoticon:

spacer line  

Kijk wel uit met Imodium, zie hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Loperamide
    Het remt de diaree maar lost niet de oorzaak op.
    Diaree heb je niet voor niets, het is een middel dat je lichaam gebruikt om giftige stoffen zo snel als mogelijk uit je lichaam te krijgen. Hetzelfde als overgeven.
    Norit reinigd, Imodium doet dat niet.
    Ik heb een keertje een zelfde soort middel gebruikt toen ik vanuit brazilie naar nederland moest vliegen en erge diaree had.
    Voor mij was dat een verschrikkelijke ervaring, ik kon niet naar de wc maar voelde me zo ziek als een hond en moest overgeven, alsof mijn lichaam dacht: als het er van onder niet uitkan, doen we het maar gewoon van boven.... pfffff.

dangdude03
    User
    User icon of dangdude03
    spacer line

On 13-06-2008 04:18 dutchguy1000 wrote:
    Kijk wel uit met Imodium, zie hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Loperamide
    Het remt de diaree maar lost niet de oorzaak op.

Daar was ik ook altijd vanuit gegaan. Maar de laatste keer was ik al dagen ziek en had niks meer in mijn lijf. Een heel buisje norit had zijn weg al bij me gevonden en het toilet zwart gekleurd achter gelaten. Ik denk dat mijn dikke darm ôspastischö was geworden; m.a.w. hij bleef alles weigeren wat er in kwam. Ik heb toen bij de plaatselijke apotik imodium gekocht en na ÚÚn pilletje was ik op slag beter en kreeg weer trek in eten. Het heeft mezelf ook verbaasd, maar het was echt zo.

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

• "... er is ˇˇk een homeopatisch product van dr. 'Burung' ( Emoticon: Wink )/ Vogel ; het zijn volgens de info 'gemalen papaya-bladeren' in een 'pil-vorm' ..... dus wie dit makkelijk vindt ...... er zitten z'n 100 tabletten in een potje ..... prijs in z'n 6 ß 7 Ç .
    Je dient na een maaltijd twee/2 tabletten in te nemen; een Nederlander rekent dan hÚÚl snel de prijs/kwaliteit verhouding.

• En yes ..... je gaat gegarandeerd binnen korte tijd naar 'kamar kecil/w.c.'.

• Je krijgt geen 'schijterij' .......

• 'Ahu kura ahia, mansia nia'

oyibo
    Moderator
    User icon of oyibo
    spacer line

Ik heb wel een suggestie na jaren ervaring in derde wereld landen.
    Eet geen sla of sla mixen.

Eet fruit inplaats van groente, en was fruit met water uit flessen.
    En ik eet zelfs in Nigeria van de BBQ van de straat, zonder maar ook 1 keer een nat po*pie te laten Emoticon: Party!

Maarja, het kan ook toeval zijn.

It's only kinky the first time.

daft_punk
    User
    spacer line

Ik denk dat de mensen die vaker naar verre oorden gaan wat meer weerstand tegen de bacterien hebben opgebouwd in de loop der jaren. Ikzelf heb er ook geen last meer van

spacer line  

On 13-06-2008 17:08 daft_punk wrote:
    Ik denk dat de mensen die vaker naar verre oorden gaan wat meer weerstand tegen de bacterien hebben opgebouwd in de loop der jaren. Ikzelf heb er ook geen last meer van

Denk ik ook, maar het omgekeerde geld denk ik ook, toen ik na drie jaar weer is in Nederland kwam had ik vanaf de eerste dag gelijk een ongelofelijke verkoudheid, mijn longen er bijna uit hoesten voor 10 dagen.
    elk continent heeft zijn eigen bacterien

AnisJ
    User
    User icon of AnisJ
    spacer line

dutchguy1000

elk continent heeft zijn eigen bacterien

Posted Removed to prevent your adress from being spammed. Click this to go to the user profile. 13-06-2008 17:29

" .... dit is ongetwijfeld waar wat je zegt, maar vÚÚlal gaat het erˇˇk om jezelf voldoende te acclimatiseren en niet alleen vanwege de jetlag ...... vÚÚl mensen willen zelfde 'gewoonten' praktizeren als in Nederland zij vergeten 'gemakshalve' dat Indonesia vlakbij de evenaar/equator ligt en in de tropen ..... "

'Ahu kura ahia, mansia nia'

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
    If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,421,991 topic views - 223,934 posts - 13,518 topics - 16,742 members - last post @ 23-11-2017 15:11 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
    Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

92,471,544 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com