indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Bali, het godeneiland > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (0 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (2 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 30-09-2008 18:23 doora wrote: Larie koek Yogya-Bali

Balinese vrouwen trouwen net zo lief en vaak met een bule als een Javaanse dat doet.

Sorry, nog even terugkomen op die lariekoek m.b.t. de huwelijken met Balinezen en/of Javanen: vorig jaar 41 Nederlanders moeten bezoeken op Bali (i.h.k.v. mijn werk) waarvan er welgeteld 1 een relatie (huwelijk) met een Balinese had (en woonachtig in Buleleng). De rest hadden allen een hetero- dan wel homosexuele relatie met een.........Javaanse (dan nog 1 met een Chinese, 1 met een Sundanese en 1 met een Sumatraanse).
Ik vind het persoonlijk ook gezeur over die afkomsten maar als iemand mij gaat beschuldigen van lariekoek terwijl dit toch wel zo'n overbekend gegeven is, ja dan .......

spacer line  

On 30-09-2008 18:52 elsbeth wrote:
Doora, een hoerenkast dus gewoon, of is dat niet wat je bedoelt?

Elsbeth

Precies, een ordinaire hoerentent is het! Tegenwoordig hebben ze er een andere naam voor bedacht nl. een "Swingers Club" . Lees dit maar eens: pub39.bravenet.com/forum/3265080179/show/570812

Die Ellen was de vorige eigenares van dat resort en en is berooid terug naar NL gegaan. Heeft ze zelfs een heel boek geschreven over wat er allemaal mis ging. Alleen repte ze geen woord over het feit dat ze gewoon een ordinaire hoerenkast probeerde op te zetten daar. Beetje naïef om uitgerekend op Bali zoiets op te zetten. Dat krijgt zelfs een Balinees niet voor elkaar…

elsbeth
User
spacer line

Dag ouwe bekende,

Tja, dat lijkt me vrij duidelijk. Ik dacht nog even dat Doora het misschien over de vorige eigenaren had, maar zij heeft het ook over de huidige eigenaren. Daarmee wordt de leuke aanbeveling van Anita wat mij betreft toch wel een beetje teniet gedaan. Hoewel iedereen absoluut vrij is om te doen wat hij wil, lijkt me dit vooralsnog (mocht het allemaal op onwaarheid berusten) geen ideale plek voor mijn gezin met 4 kinderen. Ik word altijd een beetje pissig als er zo eufemistisch over dit soort activiteiten wordt gepraat; "er worden dames uitgenodigd voor een feestje". Noem het beestje gewoon bij de naam, maar ja, dat kopt natuurlijk niet echt lekker: "ga vanavond nog even lekker naar de hoeren".
Maar....ik weet nogmaals niet zeker of het er zo aan toe gaat. Mocht het allemaal toch anders zijn, dan bied ik bij vorbaat mijn excuses aan Anita aan.
Wat me overigens wel opvalt aan de website is dat er veel foto's staan, maar nauwelijks tekst (of ik moet iets gemist hebben). Ik vind dat raar. Het doet me denken aan de keer dat ik op ons wintersportadres aankwam (met onze 4 kinderen), waar 2 NL. jongedames op onze auto afrenden en vroegen waar de honden waren. Honden???? Ja, jullie hebben toch 4 honden bij je? Nou nee, wel 4 kinderen. Wat bleek: het was een wintersportpension voor hondenliefhebbers, voor hondenhaters als ik geen prettig vooruitzicht voor de rest van de week. Achteraf bleek er maar een hond rond te lopen, die binnen een paar uur onze niet afsluitbare kamer wist binnen te dringen en onze broodjes van de heenweg verorberde. nergens, in alle correspondentie/bezochte website e.d. werd ook maar over honden gerept. Achteraf heb ik nog geruime tijd mailtjes gekregen met de aanhef: geachte hondenliefhebber...Ik moet er opeens aan denken...

Groet Elsbeth

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Van de mensen die ik ken, ook op Bali zijn er inderdaad maar weinig gehuwd met een Balinese of Balinees. Ik ken in mijn omgeving maar 1 ander stel buiten ons zelf.

Verder geen. De bule's die ik ken op Bali en zijn gehuwd met meestal een Javaanse.
Ik heb overigens YB nog niet aan de deurbel zien hangen Emoticon: Wink

Ik zal me maar onthouden van commentaar aangaande het resort.

Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Wees maar niet bang Oyibo. Ik zal niet aan je deur komen (is geen reden toe) en volgens mij woon je ook niet op Bali. 't Was een eenmalige actie i.h.k. ergens van.
Maar gisteren zat ik de gegevens nog eens na te kijken van degenen die waren bezocht en kwam er welgeteld maar 1 Balinese naam tegen als zijnde levenspartner van een Nederlander. Het ging hier over langdurig in Bali woonachtige Nederlanders.
Kijk, en als iemand mij dan van lariekoek gaat beschuldigen....... Ik reageer doorgaans enkel op items waarvan ik enige notie heb. Heb ik dat niet, dan laat ik reacties liever achterwege dan wel met een open karakter.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Klopt YB nu even niet. Maar je bent natuurlijk altijd van harte welkom Emoticon: Party!
Ook hier Emoticon: Wink Het stel wat ik ken woont overigens niet op Bali maar zitten in Afrika.

Emoticon: Party!

En van wat ik om me heen zie en heb gezien, uit Singaradja zijn er heel veel, dames en heren die naar het buitenland gaan om te werken. Als je al iets hoort komen ze meestal daar vandaan. Wat de reden is, dat is me niet helemaal duidelijk.

Ik zal ook niet in een register voorkomen denk ik.
Op Bali kwam ik altijd binnen op een 2 maands visum na rotatie.

Behalve misschien het huwelijk waar een akte van is.
Het archief daarvan is nog echt papierwerk. Of dat op een andere plek nog digitaal gemaakt wordt is me niet duidelijk. Als dat het archief mocht zijn kan ik me voorstellen dat het als incompleet beschouwd kan worden.

Maar inderdaad, de meeste bule zullen een niet Balinese partner hebben.
Genoeg figuren gezien van in de 50 en 60. Mijn direkte buren waren doorgaans aanzienlijk ouder dan ik ben.

Dutchess
User
User icon of Dutchess
spacer line

Onder 1 kam

Over 1 kam zult u bedoelen, but no big deal. Emoticon: Shut up!

Er kan ook sprake zijn van liefde en gelijkheid.

U zegt kan, imo moet, zo hoort het toch, maar in de praktijk klopt er soms weinig van.. Emoticon: Shiny

eigen bangsa (gelijke) zoekt ipv een bule (m/v) te kiezen.

..en het antwoord luidt meestal?

Emoticon: Cooool

wablief?

doora
User
spacer line

Hallo YB,

Toch nog maar even mijn opmerking bevestigen.
Onderstaande is LARIEKOEK.

[img] Dat geboren zijn in Bali zeggen ze allemaal. En dat ze Balinees zijn, zeggen ze ook allemaal. En dat offeren, dat doen ze ook allemaal. Het is gewoon een feit dat een Balinese zelden met iemand van buiten Bali trouwt, laat staan een buitenlander (dat geeft de grootste problemen met cultuur en religie), en dat elke Banyuwangi-girl zegt dat ze Balinese is omdat dat "beter" klinkt.
Recent had ik nog een dergelijk "geval": man was er heilig van overtuigd dat zijn vrouw een Balinese was terwijl in 1 oogopslag ik al kon zien en aan het accent horen dat het hier een Oost-Javaanse betrof. Een Balinese naam aanmeten is een makkie, dat doen zelfs bule 's die ook opeens met namen als Made, Ketut en Nyoman gaan rondlopen (zich daarmee direct in de laagste kaste plaatsend).
Het gros van de bule 's in Zuid-Bali (in Noord-Bali ligt dat anders, daar wil een Balinese nog wel eens trouwen met een buitenlander vanwege het feit dat ze daar iets meer cosmopolitisch zijn ingesteld) huwt met een Javaanse - vaak zonder het te weten - maar goed dat ze Javaanse is, daar is niet mis mee. Alleen weten de dames dat hun ''marktwaarde'' beduidend hoger ligt als ze zich als Balinese voordoen dan als Javaanse.[/img]

Ben het helemaal met je eens dat er minder Balinese met bule's trouwen maar dat zegt niets over het omgaan met de bule. Trouwen en omgaan het is maar net hoe je het definieert.

Het feit dat je zegt dat de mannen met een Javaanse trouwen terwijl ze dat niet eens weten is LARIEKOEK.
Waarom zou een Balinese meer "waard" beter zijn dan een javaanse. Is in mijn visie net even andersom maar ik ben dan niet in staat om dat fisiek te beoordelen.

Bij de feiten blijven YB en de boel niet aansterken ja, dus nog maar een keer. LARIEKOEK.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Nou ja, boute uitspraken. En nergens mee gestaafd. En dat het een gegeven is dat velen denken een Balinese te zijn getrouwd: ik geef je ze de kost......
Uiteraard is een Balinese niets meer waard dan een Javaanse, maar in de ogen van veel bule is het "paradijsplaatje" pas compleet als daar ook een Balinese "aanhangt".
Ik blijf bij de feiten dame. Heel wat anders dan u die alleen maar Lariekoek kan schreeuwen zonder enige verantwoording afleggen.
En als je al langer in Bali komt (kom er al 20 jaar elke maand vanwege mijn werk; daarnaast jaren geleden gewoond) krijg je toch wel enige notie van het leven op dit eiland, m.n. het bule -leven. Op die ervaringen wil ik me niet op voorstaan, maar als een een of andere nieuwkomer even na een tijdje op Bali te zijn geweest, met boute uitspraken als Lariekoek in hoofdletters, een ander beschuldigd zonder enige staving van gegevens. Zou maar eens leren om me heen te kijken en ook leren iets te accepteren van een ander. Zou je van de Balinees kunnen leren maar niet als een botte Hollander tekeer gaan.
Allemachtig, je moet toch wel ziende blind zijn als je dat niet kan constateren na een tijdje op Bali te vertoeven. Ik had er nog geen maand voor nodig. Daarnaast staaf ik mijn bevindingen met de resultaten van mijn werk, naast mijn ogen open te doen en naar anderen te luisteren.
Slaap zacht. Jij maakt het wel op Bali (zoals vele voorgangers).

spacer line  

On 02-10-2008 13:10 Dutchess wrote:
Onder 1 kam

eigen bangsa (gelijke) zoekt ipv een bule (m/v) te kiezen.

..en het antwoord luidt meestal?

Emoticon: Cooool

Antwoord is duidelijk , je eigen bangsa /soort kiezen als het kan , of dat je met een bule trouwt omdat :
1. in een gelijkwaardige positie staat (opleiding-vorming-baan etc).
2. er sprake is van liefde .

En niet op economische of sociale motieven.

bisa dicek of makemyday .

spacer line  

On 02-10-2008 14:12 doora wrote:
Waarom zou een Balinese meer "waard" beter zijn dan een javaanse. Is in mijn visie net even andersom maar ik ben dan niet in staat om dat fisiek te beoordelen.

Ik denk omdat de bule' s het prettiger vinden om op Bali te gaan wonen.
Werd gezegd dat de Balinezen tolerant zijn .

Dat i.t.t tot de Javanen , ze zijn niet zo " tolerant" t.ov buitenlanders die een afwijkende levenstijl hebben.
Door hun moslim " achtergrond" zijn ze vaak geslotener , en je " moet " ook moslim worden om te kunnen trouwen.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

On 02-10-2008 18:13 Surya Atmadja wrote:

...

Ik denk omdat de bule' s het prettiger vinden om op Bali te gaan wonen.
Werd gezegd dat de Balinezen tolerant zijn .

Dat i.t.t tot de Javanen , ze zijn niet zo " tolerant" t.ov buitenlanders die een afwijkende levenstijl hebben.
Door hun moslim " achtergrond" zijn ze vaak geslotener , en je " moet " ook moslim worden om te kunnen trouwen.

Nou SA, ik vind persoonlijk de Javaan juist stukken toleranter dan de Balinees. Ook de reden dat ik al in 1989 van Bali naar Java ben verhuisd (al kom ik nog graag bij tijd en wijle op Bali). Ook veel meer open en dus juist niet gesloten. Maar goed je hebt je antwoorden al tussen aanhalingstekens geplaatst en ik weet wat je bedoelt: dat is het (droom)beeld dat de bule heeft. Ik zei ook al: het ''droombeeld'' is pas compleet als daar een ''echte'' Balinese als prijskaartje ''aanhangt''. Dus om je ''marktwaarde'' te verhogen bij de naieve bule ''verkoop'' je jezelf toch als Balinese i.p.v. Javaanse of Sasakse; dat ''Balinese" ligt namelijk ''beter'' in de markt. En ook dat hindoeisme ''verkoopt'' beter dan de islam. Er zitten heel wat Geertjes Wilders op Bali.

siebjans
User
User icon of siebjans
spacer line

Poe.... het gaat weer eens over de vrouwtjes........
Ik ben het nu even met YB eens, (ben niet getrouwd met een Javaanse!!), maar mijn gedachte en ervaringen met Javaanse vrouwen en o.a. Balinese, geef mij maar de meer tolerantere Javaanse vrouw Emoticon: Yes!

http://www.nuafhalen.com (nieuwsgierig wat af te halen is? kijk zelf eens)

doora
User
spacer line

Dat ik nieuw ben op deze site wil niet zeggen dat ik nieuw ben voor Bali / Indonesie .
31 levensechte jaren al verwikkeld met Indonesies bloed en met beide beentjes al jaren op Bali grond woonachtig.

Om even op je opmerking te reageren SA dat je moslim moet zijn om met een moslim te kunnen trouwen is niet het geval.
Ook hier in Indonesie zijn er Imams die liberaler zijn dan de meeste en het mogelijk maken voor je (meestal bule) om te trouwen met een moslim terwijl jij een ander geloof toehangt of geen. Op Flores is bijvoorbeeld een nederlander getrouwd met een moslim dame en de Imam stelde simpel dat als je niet echt geloof hecht aan het moslim geloof je het ook beter niet kun worden. Het was veel moeilijker om de familie van de vrouw en vrouw zelf te overtuigen maar met behulp van de wijze woorden van de imam is het toch gebeurt en nog steeds naar volle tevredenheid.
Het is in feite simpel. De Balinees in het Noorden en Oosten van Bali zijn wat minder goed bij kas dan de zuidelijke balinees en die zullen eerder trouwen met een bule dan de Balinees uit het zuidelijk deel van Bali. Javanen zijn per definitie wat minder goed bij kas dus trouwen die heel graag met een Bule, alleen de kinderen die uit zo'n huwelijk voortkomen zijn al een (gods)geschenk want ook die hebben een streepje voor.

De javaanse vrouwen die heel graag een bule hebben zijn tolerant tov een bule en de Javaanse vrouw die getrouwd is met een Javaan is dat voorlopig nog wat minder.
Bij Balinesen geldt dat die wat toleranter zijn in hun huwelijk en daardoor wat makkelijker een vriendschap met een Bule kunnen sluiten.

Om eerlijk te zijn vindt ik het goed zo maar om nog maar even mijn relaas te bevestigen , wat ik vorige keer LARIEKOEK vond vindt ik nu nog en dan kan het me geen p... schelen waar je ervaringen op gebaseerd zijn SB.

doora
User
spacer line

sorry. SB moet YB zijn

spacer line  

On 05-10-2008 23:40 doora wrote:
Op Flores is bijvoorbeeld een nederlander getrouwd met een moslim dame en de Imam stelde simpel dat als je niet echt geloof hecht aan het moslim geloof je het ook beter niet kun worden.

Dan zou ik hem persoonlijk laten bukken en een schop onder zijn hol geven. (figuurlijk dan Emoticon: Smile ).

Wat een onzin verhaal , want volgens de huidige wet is het nog steeds verboden.
U.U. Perkawinan . En het geldt ook voor de meeste Moslims.
En zeker als het een moslima betreft .

Dat er sommige (liberaal ?) afwijken is begrijpelijk , moslim mogen ook geen varkensvlees eten , mogen ook geen alcohol nuttigen etc .

En toch vind ik campari on te rocks met citroentje lekker . Emoticon: Yes!
Neem ik ook af en toe een slokje Emoticon: Party!

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Doora,

Even terugkomend op YB.
Het is niet zijn ervaring, maar zoals ik zijn stukje lees, komt het voort uit de harde cijfers.
En dat zit hem in zijn werk. Dus lariekoek? Emoticon: Party!

doora
User
spacer line

de wet en geloof zijn volgens de grondwet los van elkaar gekoppeld.

Ik ga je geen namen geven van de persoon in kwestie maar het zou toch mooi geweest zijn als hij een persoonlijke invulling kon geven. Helaas, het is niet anders.

Ik lees de stukjes van YB toch anders. De opmerking : ''ik had er nog geen maand voor nodig'' zegt genoeg.

doora
User
spacer line

Ach, wat maakt het ook allemaal uit. Horen die horen wil.

spacer line  

On 06-10-2008 23:37 doora wrote:
de wet en geloof zijn volgens de grondwet los van elkaar gekoppeld.

3. Wanita muslimah tidak boleh dinikahi oleh laki laki ahlul kitab.
4. Wanita muslimah tidak boleh dinikahi oleh laki laki musyrik.

Er is wel een verschil met de man :
1. Laki laki muslim boleh menikahi wanita Yahudi dan Nashara (Ahlul Kitab).
Dasarnya firman Allah ta'ala Al Maidah: 5.

De ambtenaar van de B.S kan ook een gevangenisstraf krijgen als hij een huwelijk sluit tussen 2verschillende geloven.

Het kan alsnog plaatsvinden / ingeschreven worden volgens pasal 35 UU No.23 Tahun 2006 , met toestemming van de rechtbank.

Ellencc
User
spacer line

Ik weet uit zeer betrouwbare bron dat een van de 2 duitse heren een Balinese vriendin heeft en de ander een Javaanse, die doet of ze Balinees is. Bij een stel is het echt liefde, bij het andere stel gaat het om geld en het feit dat hij een Bule is, dat geeft status Emoticon: Cry
Maakt allemaal niet, maar als je niet precies weet waar je over schrijft kan je het beter niet doen.
De villa had een hotelvergunning die op naam stond van de Balinees die voor deze twee heren de "katvanger" was. Vorig jaar zijn ze met ruzie uit elkaar gegaan en het is de vraag of de hotelvergunning er nog op zit. De duitsers en de balinees hebben het resort samen gebouwd en er is later nog meer bijgebouwd, restaurant, bar, biliabong, keuken, receptie.
Zolang het allemaal goed gaat gaat het goed en zolang er aan bepaalde mensen betaald wordt blijft immigragtie en de belasting buiten de deur. Zodra deze komen is het over met Villa Senyum.

Pamelabak
User
spacer line

Yogja-Bali,
Ku je mij vertellen waarom het zo bijzonder is dat je in Bali geboren en getogen bent?
Ben zeer nieuwsgierig.
Mvg
Pamela

NomeNescio
User
spacer line

Kan iemand my vertellen waar die twee nederlandse huurders peter en ellen gebleven zijn; zij heeft nog eens een boekje geschreven over hun teleurstellende ervaringen op bali en in dit resortje.

Yogya-Bali
User
User icon of Yogya-Bali
spacer line

Afgelopen september nog hun boek besteld. Netjes vanuit NL naar RI gezonden binnen no time . "Enkele reis Bali". Uitg. Free Musketeers uit Zoetermeer. Misschien dat je het daar eens bij kan proberen.
Boekje heb ik overigens laten lezen aan NL ex-pats in Bali. Die vonden het de spijker-op-de-kop. Alleen een beetje te langdradig qua ellende en qua kritiek op de situatie in Bali. Maar anderzijds wel vol waarheid.

NomeNescio
User
spacer line

Meneer Yogya-Bali, goeie tip. Ik heb het boekje ook gelezen. Vond het opmerkelijk dat zij beiden overal buitenschot blijven. De ellende overkomt hun maar steeds en zij zijn nergens schuldig aan. Lijkt me een story die niet is vol te houden. Zij zijn mij - en anderen - nog steeds (veel) geld schuldig. Dat wordt niet vermeld.

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

51,997,618 topic views - 224,455 posts - 13,533 topics - 16,916 members - last post @ 11-12-2017 20:23 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2017
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

93,263,946 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com