indahnesia.com - Discover Indonesia Online

You are currently in > Forum > Algemene Indonesiëpraat > View topic

17-01-2015 18:16 · [news] Three more bodies of AirAsia victims to Surabaya hospital  (1 reaction)
17-01-2015 01:23 · [news] Fuel prices lowered, again  (2 reactions)
17-01-2015 00:14 · [news] President dismisses Sutarman as national police chief  (0 reactions)
16-01-2015 12:44 · [news] Alleged terrorists shot dead three villagers in Poso  (3 reactions)
16-01-2015 02:15 · [news] Indonesia to execute six drug convicts  (0 reactions)

fdwsayang
User
spacer line

In de laatste 3 weken van juni 2009 wil ik graag vakantie vieren in Indonesie.
Ik begin op Bali daarna naar Lombok en daarna naar Sumbawa; na 15 dagen terug naar Kuta en dan enkele dagen in Jakarta en via Kuala Lumpur terug naar Amsterdam.
Ik wil dan nog een middagje naar Kuala Lumpur. Ik huur een brommer/scooter in Kuta en ga dan rondrijden, Ik ben alleen, heb een motorrijberwijs en ik spreek de taal een beetje en ik ben een beetje bekend met de gewoonte en cultuur.

Heeft iemand wat tips voor mij?
Zijn er op Lombok en Sumbawa genoeg hotels/losmen? Hoe is het klimaat in juni?
Wat mag ik absoluut niet missen op Lombok en Sumbawa? Alle info is mij welkom.

Hello mister

danielle25
User
spacer line

heerlijk naar indonesie!
ik ben in maart een maand geweest.wat ik wil zeggen: op de scooter over bali is heel leuk!ik ben een paar dagen met scooter weggeweest.van kuta naar lovina gereden echt super!ik had geen rijbewijs en die heb je eigenlijk wel nodig.ik weet niet of je motorrijbewijs van nl daar geldig is?iedergeval zorg dat je wat contant geld apart hebt, als de politie je aanhoud helpt dt wel.Ik was ook alleen, en geen probleem.Ik ben ook op de gili islands geweest, ligt tussen bali en lombok.van lombok heb ik niet veel gezien maar je moet daar zeker naar die grote vulkaan gaan [weet ff niet meer hoe die heet] op lombok idg genoeg hotels.veel plezier en alleen reizen in indonesie geen probleem!gr danielle

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 23-09-2008 20:28 fdwsayang wrote:
In de laatste 3 weken van juni 2009 wil ik graag vakantie vieren in Indonesie.
Ik begin op Bali daarna naar Lombok en daarna naar Sumbawa; na 15 dagen terug naar Kuta en dan enkele dagen in Jakarta en via Kuala Lumpur terug naar Amsterdam.
Ik wil dan nog een middagje naar Kuala Lumpur. Ik huur een brommer/scooter in Kuta en ga dan rondrijden, Ik ben alleen, heb een motorrijberwijs en ik spreek de taal een beetje en ik ben een beetje bekend met de gewoonte en cultuur.

Heeft iemand wat tips voor mij?
Zijn er op Lombok en Sumbawa genoeg hotels/losmen? Hoe is het klimaat in juni?
Wat mag ik absoluut niet missen op Lombok en Sumbawa? Alle info is mij welkom.

Op Lombok zijn vooral veel hotels te vinden in Senggigi de Gili's (Trawangan, Air en Meno) Kute, Senaru en Tetebatu. (de veelheid en mogelijkheden ook zo'n beetje in deze volgorde)
Higlights op Lombok zijn de verlaten stranden in het noorwesten en in het zuiden de Gili's (buiten de 3 "beroemde" gili's zijn er ook nog in het zuidwesten en in het noordoosten en minder bezocht door toeristen) de Rinjani (de op een na hoogste vulkaan in Indonesie) en de (adat) dorpen in het binnenland. Sumbawa is een stuk droger dan Lombok en als je toch zo dicht in de buurt bent is Flores misschien een "mooiere" keuze.
Hoewel juni al hoogseizoen is op Bali zul je daar op Lombok en Sumbawa veel minder van merken.

Een motorrijbewijs op zak hebben is overigens een betere optie dan contant geld "achter de hand" hebben....

gr
Anne Mieke

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

asepers
User
spacer line

Ik huur een brommer/scooter in Kuta en ga dan rondrijden, Ik ben alleen, heb een motorrijberwijs en ik spreek de taal een beetje en ik ben een beetje bekend met de gewoonte en cultuur.

zorg dan ook voor een internationaal rijbewijs ,wat je kan kopen bij de A.N.W.B. ong. 12 euro.

dan mag je volgens mij gewoon in indonesie rijden met de motor.

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Je Nederlandse rijbewijs is al een Internationaal rijbewijs en wordt waar ik woon gewoon als zodanig geaccepteerd. Dus dat scheelt €12.

Inderdaad is het beter, met het oog op de idiotie die het Indonesische verkeer is, vooral in de steden, een rijbewijs te bezitten, al zijn er zat lokalen die dat niet hebben. Juist daarom moet je de hoogst nodige voorzichtigheid betrachten. Ga ervan uit dat de Indonesiër precies het tegenovergesteld zal doen als dat jij gewend bent, al maakt hij wel eerst een beweging alsof hij jouw eerste idee volgt, maar plotseling gaat hij dan toch de andere kant op, op een moment dat het eigenlijk net niet meer kan, of blijft stokstijf staan totdat het gevaar geweken is. Dit geldt ook voor een zij.
Op die bromvliegen wordt van alles en nog wat vervoerd, waarbij een enorme vindingrijkheid komt kijken, maar wat ook heel gevaarlijke situaties oplevert; een soort "The Plank" op een scooter, als je je daarbij iets kan voorstellen. Of ze zitten met zes personen op zo'n bromfiets, zonder helm, met een dermate lage snelheid dat ze net niet omflikkeren, maar rijden wel midden op de weg, zodat je niet weet of je rechts of links kunt inhalen. Of er komt zo'n opgeschoten jongmens met maximale snelheid langsscheuren, ook zonder helm, die dan net het gaatje van ongeveer één centimeter grootte vind om die activiteit door te zetten, al gaat het soms mis met vreemdsoortige rare vlekken op straat als gevolg, alwaar zijn onbedekte hoofd het wegdek heeft getoucheerd. Het gebeurt hier vrij regelmatig, maar niemand doet er iets mee. Tot op heden heb ik ze nog net kunnen ontwijken, maar op elke rit kom je ze tegen. Er gelden bij mij op het eiland nergens maximum snelheden. Op Bali weet ik dat niet, maar apparatuur om je snelheid te meten zal er niet zijn, of in ieder geval niet in bruikbare staat verkeren.

Wat geld achter de hand hebben geeft aan dat de Balinese politie zo corrupt is als water nat. Als je ermee wegkomt is het prima, maar de inhalige agent is slecht tevreden te stellen. Als je je zaakjes goed voor elkaar hebt troef je dat daarmee af. Lijkt me de beste optie. Zorg ervoor dat je een verzekering hebt als je zo'n bromfiets huurt, en een kaart, en een telefoontje op zak, dan komt het wel goed.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Dat internationale rijbewijs heb je weldegelijk nodig. Hou je gewoon aan de wet !
De ANWB heeft er 2 versies.
Neem niet er niet 1 klakkeloos aan, kijk er eerst even in alvorens ze er een pasfoto in nieten en de stempels erin zetten.

Als het goed is staat op de 2e pagina de landen waarvoor het rijbewijs geldig is !
Dus neem wel de juiste.

Kijk dan het verkeer en het verkeersbeeld eens rustig op alvorens er aan deel te nemen.
Als je twijfelt over het verkeer heb ik wel een suggestie, niet doen ! Emoticon: Party!
En als je een brommert gaat huren, zorg er voor dat er verzekering is !
Helm op, en zonnefaktor 150, dan moet het wel lukken Emoticon: Party!

It's only kinky the first time.

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 24-09-2008 02:43 NKP-2005 wrote:
Je Nederlandse rijbewijs is al een Internationaal rijbewijs en wordt waar ik woon gewoon als zodanig geaccepteerd. Dus dat scheelt €12.
..............
Wat geld achter de hand hebben geeft aan dat de Balinese politie zo corrupt is als water nat. Als je ermee wegkomt is het prima, maar de inhalige agent is slecht tevreden te stellen. Als je je zaakjes goed voor elkaar hebt troef je dat daarmee af. Lijkt me de beste optie.

Het Nederlandse rijbewijs is weliswaar internationaal maar het ANWB exemplaar zorgt voor de vertaling. Dat is wat tezamen het internationaal rijbewijs wordt genoemd. Niet dat er Indonesie iemand naar kijkt, da's een ander verhaal.
Inhalige agenten? Als je zeker weet dat je in je gelijk staat (soms moeilijk te bepalen in Indonesie, ik weet het) misschien even "je camera tevoorschijn halen" of "iets"noteren. Je kordaat opstellen en niet met een kluitje in het riet laten sturen helpt wel ja. Verder "zelf het bedrag vaststellen"
(tis trouwens tegenwoordig 13 euro en nog wat....)

gr
AM

Need information about Flores? Take a look at the website "FLORES SURGA KITA" https://www.travel2flores.info/ (including many photo's) Avatar: Sarotari, Larantuka, the exact place the Palmerah bridge will be built. http://www.tidalbridge.com/

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

De ANWB is hier niet om de hoek. Er is geen zinnig mens op deze wereld die verwacht dat je naar Nederland gaat om elke twee jaar bij de ANWB een internationaal rijbewijs te gaan halen voor €13, zelfs niet in Indonesië. Bovendien is het totaal onnodig, want mijn Nederlandse rijbewijs (elke ambassade heeft ze) is al geaccepteerd, net zoals dat gebeurt met de jouwe (alleen op Batam dus niet, maar daar zijn ze eigenwijzer dan elders. Ergo: niet op Batam gaan rijden als je je ANWB-papiertje niet hebt).
De wet is, zo is mij door de politie verteld, officieel dus, dat je je Nederlandse rijbewijs bij je moet hebben om te mogen rijden. Ik neem een kopie mee, da's alles.
Als er anderen vinden dat je dan toch ook nog dat internationale rijbewijs van de ANWB moet hebben moet je dat vooral meebrengen; ze kunnen je financiele steun gebruiken bij de ANWB. Hoe te betalen voor volkomen onnodige zaken is in Nederland uitgegroeid tot een nationale wetenschap. Emoticon: Shut up! Emoticon: Yeah right!

Inhalige agenten, dat zijn ze allemaal, zeker op Bali. Stel je niet te kordaat op, want voor je het weet zit je dagenlang te zweten in een stinkend politiebureau, waar je niet eens met goed fatsoen naar het toilet kan (vijf jaar niet schoongemaakt, afvoer drie maanden verstopt, altijd een laag water op de vloer, lekker hygiënisch, ook Bali ja), om het verhaal op een aftandse, vooroorlogse typemachine, waar je zo door het lintje heen kunt kijken, op papier te zetten. Emoticon: Stupid
Het beste is om je aan de regels te houden en alle problemen waar politie bij komt kijken te vermijden, maar lukt dat uiteindelijk niet, dan is het soms het gemakkelijks, ook al sta je in je gelijk, en voor jezelf het beste om je vakantiepret niet te verliezen, om een een paar Euootjes te verliezen aan corruptie dan te zweten in zo'n stinkhok met al die rokende agentjes, die meer aandacht besteden aan elkaar dan aan jouw kwestie. Niemand heeft er haast, alleen jij, in dergelijke gevallen.

Sukses! Emoticon: Yeah right!

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

De ANWB hoeft ook niet om de hoek te zitten want de regelgeving is wat dat betreft simpel. Kitas houder mag een maximale tijdspanne gebruikmaken van een Internationaal rijbewijs. Daarna is hij verplicht een lokaal rijbewijs aan te vragen die de geldigheid heeft van de Kitas, dus ook geen minuut langer. Tenminste als je met auto of motor aan het verkeer deel wil nemen.

Ben je betrokken bij een ongeval met alleen een Nederlands rijbewijs en de zaak komt voor de rechter, en je was niet in het bezit van het ANWB papiertje of een lokaal rijbewijs dan blijkt plotseling dat het wel belangrijk was. En dan kan het echt stevig in de papieren lopen. Maar voldoe je gewoon aan de regels zullen ze je daar niet op aan spreken. Volgens de wet in RI ben je gewoon niet verzekerde als je geen rijbewijs hebt.
Dus dat betekent, Nederlands rijbewijs plus Internationaal rijbewijs, of lokaal rijbewijs met Kitas. Al het andere valt buiten de verzekering, en dat kan erg kostbaar zijn. Emoticon: Party!

Dus zo volkomen onnodig is het niet. Emoticon: Party!

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Volgens mij gaat het niet om Kitashouders maar om toeristen.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 24-09-2008 02:43 NKP-2005 wrote:

.

Flauwekul , sinds wanneer is Nederlandse rijbewijs internationaal , in sommige landen mss wel zoals bijv Belgie en andere EU landen.
Ook mss in andere landen.
Ik denk niet dat het in Indonesia het geval is .
Er is ook geen verdrag gesloten tussen Indonesia en Nederland.

Bisa dicek mas . http://omsid.multiply.com/

elsbeth
User
spacer line

Ik sta er verbaasd over dat er eindeloos gepraat wordt over het al dan niet aanschaffen van een papiertje van 12/13 euro, maar dat er door (bijna) allen wel wordt geadviseerd wat geld op zak te hebben voor het geval de heren van de politie vervelend gaan doen. Hoe rijmen jullie dit??

Groet Elsbeth

spacer line  

On 25-09-2008 09:06 elsbeth wrote:
Ik sta er verbaasd over dat er eindeloos gepraat wordt over het al dan niet aanschaffen van een papiertje van 12/13 euro, maar dat er door (bijna) allen wel wordt geadviseerd wat geld op zak te hebben voor het geval de heren van de politie vervelend gaan doen. Hoe rijmen jullie dit??

Groet Elsbeth

Dat gedrag verbaasd mij ook. Ik hou het erop dat men graag de 'slimme jongen' wilt uithangen daar....

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Waar het mij om ging is dat we lezers op het verkeerde been kunnen zetten met de opmerking zo van, mwah, het maakt allemaal niet uit. Als je als toerist binnenkomt kun je beter gewoon aan de wet voldoen. En niet lukraak roepen, het maakt niet uit want ze accepteren het wel, of een Nederlands rijbewijs is een Internationaal rijbewijs.

In het slechtste geval breng je mensen daarmee in de problemen.
En voor 12 of 13 euro vraag je jezelf af waar heb je het over.
Kleine moeite en gewoon doen.

En dat er regelgeving van toespassing, dat is wel duidelijk. Emoticon: Party!

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

Het heeft hier niets te maken met 'slimme jongen'. Ik begrijp ook niet waarom alle informatie die ik hier geef uit eigen ervaring zo belachelijk wordt gemaakt, maar met slim heeft het niets te maken, eerder met doordrijverij van iemand die vind dat hij de enige wijsheid in pacht heeft. Dat heb ik toevallig niet, maar ik heb wel drie jaar ervaring met wonen in dit land. Ik heb geen andere ervaring met rijbewijzen dan alleen op dit eiland en wilde dit delen met degenen die daarin belangstelling hebben.
Ik verplaats me niet internationaal met een helikopter, heb geen dure expat-ziektekostenverzekering en betaal geen belasting omdat ik meestentijds hier zit. Ik wil slechts mijn normale ervaringen delen met normale mensen en lezen hoe zij daarover denken, zonder steeds weer verteld te worden dat ik het volkomen verkeerd heb.
Aan de andere kant is er ook niemand die een mening schijnt te hebben over dit onderwerp, want er zijn geen verder reacties. Dus jullie lezers laten je rijden. Misschien wel zo verstandig, maar dat was niet waarom het te doen was. Fwdsyang wilde in zijn vakantie van drie weken volgend jaar een paar dagen rondrijden op een scooter op Bali en vroeg om tips. Die gaf ik en werd voortdurend belachelijk gemaakt door een moderator. Emoticon: Angry

Ik rij hier al drie jaar rond op mijn motor, of in mijn auto. Ik heb geen ANWB internationaal rijbewijs, nooit nodig gehad. Tot een half jaar geleden kon ik een plaatselijk rijbewijs aanschaffen met een geldigheid van een half jaar, op basis van mijn Nederlandse rijbewijs, maar onlangs schijnt de wetgeving veranderd te zijn, volgens de politie die mij het rijbewijs leverde. Het kon dus niet meer, maar ik kon als toerist gewoon mijn Nederlandse rijbewijs gebruiken, zo zei hij dat en dat doe ik dus al een half jaar. Kijk eens op je Nederlandse rijbewijs en kijk eens hoeveel Nederlandse woorden erop staan! Een kleuter kan zien wat voor een rijbewijs je hebt door het gebruik van tekens. Dat is zo ontworpen door die slimkikkers in Nederland, niet door mij (!), zodat je geen internationaal rijbewijs meer hoeft te hebben in de meeste landen. Kennelijk zit Indonesië daar ook bij, want bij onze politie is het onmiddelijk goedgekeurd.
Ik probeer me zoveel mogelijk aan de wetten hier te houden, want ik wil als bule geen problemen in het land waar ik als gast woon en ben dus heel serieus met die zaken. Ik wens dan ook niet belachelijk gemaakt te worden door wie dan ook met welke zichzelf toebedeelde titel, die MIJ niets waard is. Ik zal dan ook alleen reacties geven op berichten van normale personen.

Maar goed, lees maar goed wat moderator Igwe je te vertellen heeft, laat je op het verkeerde been zetten en neem niets aan van mij. Dat lijkt mij het slimste. Geluk ermee, bodohs.

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 25-09-2008 15:33 NKP-2005 wrote:

Maar goed, lees maar goed wat moderator Igwe je te vertellen heeft, laat je op het verkeerde been zetten en neem niets aan van mij. Dat lijkt mij het slimste. Geluk ermee, bodohs.

De posting van Oyibo over rijbewijs en zijn verhalen over batam etc is een gewone posting van een ( mede) user.

Aan de andere kant begrijp ik niet zo goed jou opmerking : geluk ermee , bodohs .

Moet je maar een Indonesier in indonesia die ook zijn rechten weet aanrijden met jou Nederlandse rijbewijs.
Kan ik jou verzekeren dat je de pisang wordt .

Dit staat in de site van RDW.

Nederlandse rijbewijshouders in het buitenland
Houders van een Nederlands rijbewijs, die in een lidstaat van de EU of EER (buiten Nederland) of Zwitserland wonen, kunnen hun rijbewijs sinds 1 maart 2002 niet meer vernieuwen.

Het rijbewijs moet u dan omwisselen bij de autoriteiten in het land waar u woont.
Ik weet natuurlijk niet of de Nederlandse rijbewijs gebruikt kan worden in Indonesia.
Wat ik weet is dat Indonesiers in Nederland ook niet mag rijden zonder Internationale Rijbewijs.Op grond van wederkerigheid principe mag een Nederlander ook niet rijden met zijn roze papiertje.

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

On 25-09-2008 17:17 sidia wrote:

...

Aan de andere kant begrijp ik niet zo goed jou opmerking : geluk ermee , bodohs .

Daarom dus. Emoticon: Stupid

Ik zou wel eens ervaringen van anderen willen lezen. Fwdsayang zal ook wel eens eindelijk willen weten waar hij aan toe is; van die lulkoek is hij ook niet wijzer geworden. Wie o wie??? Emoticon: Yes!

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

Ik woon geen drie jaar op Bali maar ik heb ook op andere eilanden rondgereden. De eerste vraagsteller in dit topic gaat behalve naar Bali ook naar Lombok en Sumbawa (hoewel de rijbewijsvraag alleen voor Bali gesteld werd). Ik heb in het afgelopen jaar nog nooit zo veel en zo vaak politie gezien als op Lombok en ik vind ze er een stuk minder aardig dan op Bali.
Op Flores heb ik ook maar één controle gezien, dat was in Ende toen ze kentekens aan het controleren waren. (Ik heb nog een leuke foto waarop een agent zojuist aan een motorbestuurder een potje verf en een kwastje gegeven had zodat de motorbestuurder zijn kenteken even kon bijverven omdat het niet meer zo goed te zien was; zo kan het dus ook…..)

Misschien zijn eenieders ervaringen anders en allemaal waar. Als je wordt aangehouden door de politie dan kun je misschien maar beter alle (eventueel!) gevraagde documenten hebben ook al is het niet helemaal duidelijk of zie je er het nut niet van in. Als iemand zich dan beter voelt om een ANWB vertaling mee te nemen dan moet die dat vooral doen. Politie in Indonesië kan zich divers opstellen en dat kan het ook ingewikkeld maken.
Wat wij hier geven zijn adviezen veelal uit eigen ervaringen. Indonesië is niet zo'n simpel land qua regelgeving en je aan de wet houden valt niet altijd mee als die wet spontaan anders interpreteerbaar wordt. Met je kordaat opstellen, "zelf het bedrag vaststellen" bedoel ik dat je de middenweg moet zoeken door niet zomaar alles te betalen wat er gevraagd wordt en dat je aan de wet (proberen te) houden iets anders is dan je zonder verweer overgeven aan corruptie. Maar daar moet je een beetje gevoel voor hebben denk ik

Dat je in Nederland betaalt voor onnodige zaken kan best zijn (en daar ga ik een heel eind in mee) maar in Indonesië doe je dat ook als je zomaar klakkeloos iedere agent voor een wazige (zogenaamde?) overtreding geeft waar ie om vraagt.

Gr
Anne Mieke

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

...

Nederlandse rijbewijshouders in het buitenland
Houders van een Nederlands rijbewijs, die in een lidstaat van de EU of EER (buiten Nederland) of Zwitserland wonen, kunnen hun rijbewijs sinds 1 maart 2002 niet meer vernieuwen.

Het rijbewijs moet u dan omwisselen bij de autoriteiten in het land waar u woont.
Ik weet natuurlijk niet of de Nederlandse rijbewijs gebruikt kan worden in Indonesia.
Wat ik weet is dat Indonesiers in Nederland ook niet mag rijden zonder Internationale Rijbewijs.Op grond van wederkerigheid principe mag een Nederlander ook niet rijden met zijn roze papiertje.

Daar valt trouwens ook geen touw aan vast te knopen en heeft niets met het topic te maken. Maar ach ....
Toeristen wonen niet in het land waar ze eventjes te gast zijn, Om, en hoeven bij de grens hun rijbewijs niet in te wisselen. Zoek een brede plank en probeer die te raken, want tot nu toe heb je het misgeslagen.

Maar toch nog dit: een Indonesiër die met zijn Indonesisch rijbewijs in een 'geciviliseerd' land als Nederland gaat rijden is levensmoe. Dat Indonesische rijbewijs is elders een wettelijk bewijs dat je absoluut niet kunt rijden! Daarom mag dat dus niet; heeft niets te maken met wederkerigheid maar met bescherming van eigen mensen overseas. Als iemand met een Nederlands rijbewijs, zo moeizaam verkregen soms, in Indonesië gaat rijden, mag dat, maar moet hij alle verkeersregels eerst afleren. Het verschil zal je wel niet duidelijk zijn, maar ik heb het al bijna drie jaar overleefd en heb nog geen enkele Indo platgereden, al heb ik er elke dag meerdere malen de gelegenheid voor en zal dan niet vervolgd kunnen worden. Witte achterlichten en remlichten, rode voorlichten, blauwe lichten, groene lichten, oranjerode, maar ook gewone lampjes, ook gewoon geen lampjes - en je ziet ze echt niet hoor, geen lantaarnpalen ook! - , spookrijden, door rood rijden, sms-en op je bromfiets, links en rechts inhalen - overal, breed lachend vlak voor je de weg oprijden, een lading van anderhalve meter breed op je brommer vervoeren met een kind voorop die één voet op de ander kan zetten op het frame en de handjes aan de spiegels en twee zittend in de manden die aan de zijkant hangen, zonder helm, ga maar door, ga maar door. Alles is hier toegestaan wat nergens anders wordt geaccepteerd. Snappie?!?! Zal wel niet. Dream on, buddy! Emoticon: Worship Inshalah!!

NKP-2005
User
User icon of NKP-2005
spacer line

On 25-09-2008 19:07 Anne Mieke wrote:

Dat je in Nederland betaalt voor onnodige zaken kan best zijn (en daar ga ik een heel eind in mee) maar in Indonesië doe je dat ook als je zomaar klakkeloos iedere agent voor een wazige (zogenaamde?) overtreding geeft waar ie om vraagt.

Gr
Anne Mieke

Het is wel meten met verschillende maten, wat je hier aangeeft!
If you are in Rome ....

Anne Mieke
User
User icon of Anne Mieke
spacer line

On 25-09-2008 19:35 NKP-2005 wrote:

Maar toch nog dit: een Indonesiër die met zijn Indonesisch rijbewijs in een 'geciviliseerd' land als Nederland gaat rijden is levensmoe. Dat Indonesische rijbewijs is elders een wettelijk bewijs dat je absoluut niet kunt rijden! Daarom mag dat dus niet; heeft niets te maken met wederkerigheid maar met bescherming van eigen mensen overseas…..

Dan ga ik toch ook nog maar ff off topic.

Toeristen mogen in Nederland rijden op hun (inter)nationaal rijbewijs rijden. Voor Indonesiers geldt dat dus ook (ik heb begrepen dat je ook in Indonesie een internationaal rijbewijs kunt aanschaffen)
Buitenlanders die zich in Nederland komen vestigen met MVV (ik heb het even niet over de EU en aanverwanten) mogen op dit rijbewijs zelfs 6 maanden rijden en moeten daarna alsnog een (verkort) examen doen. Dit is zo onlogisch als het maar zijn kan maar wel waar…..

Maar het is maar hoe je het bekijkt. Wij zijn in Nederland van de (verkeers)regels en in Indonesie meer van “tussen de regels door” Je zou ook kunnen stellen: als je in Indonesie kunt rijden dan kun je het in Europa zeker. Maar ik heb al ondervonden dat Indonesiers nogal nerveus worden van alle verkeersborden hier…….

gr
AM

elsbeth
User
spacer line

Het ontgaat mij totaal waar deze steeds feller wordende discussie heen gaat. Wat proberen jullie elkaar in godsnaam te bewijzen?????Jullie hebben het allemaal over je eigen ervaringen, laat mensen de keuze zelf maken. Het is duidelijk: de een zegt: internationaal hoeft niet want ik heb het nog nooit nodig gehad, de ander zegt : nou, ik zou het risisco niet willen nemen. dan ben je toch klaar? Je besluit vervolgens A of B te doen. Waarom willen jullie de ander perse overtuigen dat íe het op jouw manier moet doen? Valt me trouwens op dat degene die dit topic heeft geopend niet meer terug is geweest.

groet Elsbeth

spacer line  

Het gaat niet of je goed of slecht rijdt.
Het gaat om of je gerechtigd ben om in het buitenland te rijden .
Een Nederlander met een Nederlandse rijbewijs is NIET gerechtigd om in Indonesia te rijden .Punt uit.
En omgekeerd ook .
Men is pas gerechtigd als je jou nationale rijbewijs met een Internationale heb "vervangen ". Alleen met dat papier ben je gerechtigd om te rijden , en ook om ongelukken te maken.Je bent tenminste gedekt door je verzekering.
Hoe je rijbewijs heb gehaald , na 1 x of na 30 maal examen of vroeger in Nederlandse antillen is een andere zaak , dat geldt ook voor de Indonesische rijbewijs.
Maakt niet uit hoe je dat gedaan hebt..

bisa dicek of makemyday .

sidia
User
User icon of sidia
spacer line

On 25-09-2008 19:58 Anne Mieke wrote:

...

...

Maar het is maar hoe je het bekijkt. Wij zijn in Nederland van de (verkeers)regels en in Indonesie meer van “tussen de regels door” Je zou ook kunnen stellen: als je in Indonesie kunt rijden dan kun je het in Europa zeker. Maar ik heb al ondervonden dat Indonesiers nogal nerveus worden van alle verkeersborden hier…….

gr
AM

Indonesia :" tussen de regels door "
Helaas , dat is ook zo .
Maar het is geen vrijbrief voor buitenlanders om ook mee te doen , en zonder de geldige papieren (international reb.) of helemaal zonder rijbewijs te rijden.
Moet zo' n buitenlander een indonesier aanrijden die toevallig geen "koelie " is .
Wedden dat hij naar de gevangenis gaat .
Praat nog niet eens over de civiele zaak die aangespannen wordt.
En je wordt ook niet gedekt door Apeldoorn (je verz.mij).
Kan je je Vinex woning in Nederland verkopen.

oyibo
Moderator
User icon of oyibo
spacer line

Nou lekker zeg, je gaat ergens op in en gelijk wordt opeens belaagd met van alles en nog wat. Emoticon: Confused Mij ontgaat eigenlijk waarom Emoticon: Confused

Nog maar eens dan,
Een Nederlands rijbewijs is geldig binnen de EU.Postbus 51 !
Daarbuiten zijn andere regels van toepassing.

Aangezien er verschillen zijn heeft men een Internationaal Rijbewijs in het leven geroepen wat door de landen die in genoemd in het rijbewijs alszodaning de erkend is.
Het Internationale rijbewijs heeft 1 pagina waarin deze landen genoemd zijn.
Voor landen die er niet in genoemd zijn, tja dat weet ik ook niet.

Emoticon: Party!

Deze regels, buiten de EU zijn nog steeds van toepassing.
Indonesie valt in de groep landen waarvoor je een Internationaal Rijbewijs nodig hebt als je uit Nederland komt en een Nederlands/Europees rijbewijs hebt.

De houder van een Internationaal rijbewijs dient zijn Nederlands/Europese rijbewijs bij zich te dragen samen met zijn Internationale Rijbewijs op het moment hij een motorvoertuig gaat besturen.

Overigens staat het een ieder vrij deze vraag te stellen aan de betrokken Ambassade.
Het is natuurlijk aan de toerist om zich te laten informeren over het wel of niet nodig hebben van enig document. IK blijf er overigens wel bij dat dit forum door veel mensen als informatie bron word gebruikt en het dan goed is de lezer te voorzien van afdoende informatie. Van mij mag iedereen doen wat tie zelf denkt dat goed is.

De praktijk zal wat weerbarstigger blijken als de theorie maar vuistregel lijkt me wel hou je aan de wet. Emoticon: Party!

You have to be logged in to post a message. You can login by clicking here.
If you do not have an account yet, you can register yourself here.

78,745,379 topic views - 236,098 posts - 13,703 topics - 27,371 members - last post @ 18-01-2020 19:05 CET

Created by indahnesia.com · feedback & contact · © 2000-2020
Other websites by indahnesia.com: ticketindonesia.info · kamus-online.com · indonesiepagina.nl · suvono.nl

128,435,945 pageviews Discover Indonesia Online at indahnesia.com